PEZHVAKEIRAN.COM سی‌بی‌اس به نقل از دو مقام آمریکایی از احتمال «حمله بزرگ و قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل» خبر داد
 

سی‌بی‌اس به نقل از دو مقام آمریکایی از احتمال «حمله بزرگ و قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل» خبر داد

تهدیدهای خامنه‌ای و لبخند حاجی‌زاده
با ادامه نگرانی از تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، سفارت آمریکا در اسرائیل سفر کارکنان خود را محدود کرده و فرانسه هم بستگان دیپلمات‌هایش را از تهران خارج کرده است. شبکه سی‌بی‌اس گزارش داده که ارزیابی آمریکا این است که حمله ایران قریب‌الوقوع است و حتی امکان دارد که در روز جمعه با صدها پهپاد به اسرائیل حمله شود.
سی‌بی‌اس گزارش داده که دو مقام آمریکایی به این شبکه گفته‌اند که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا مبنی بر احتمال یک «حمله عمده» از طرف ایران است که ممکن است به زودی و حتی امروز، جمعه رخ دهد.
این شبکه آمریکایی از قول مقام‌هایی که هویتشان فاش نشده نوشته است که ممکن است حمله ایران با بیش از صد پهپاد و ده‌ها موشکی که مواضع نظامی اسرائیل را هدف بگیرند انجام شد.
سی‌بی‌اس از قول این مقام‌ها نوشته «دفاع در برابر حمله‌ای با ابعادی در این حد برای اسرائیل چالش‌برانگیز خواهد بود.»
این گزارش گفته هرچند احتمال دارد تهران سراغ حمله‌ای کوچکتر برود تا از تشدید قابل توجه تنش جلوگیری کند، اما وقوع اقدام تلافی‌جویانه «قریب‌الوقوع» است.
سفارت آمریکا در اسرائیل اعلام کرده که به کارکنانش گفته شده «بدون احتیاط کافی» از سفر به خارج از بیت‌المقدس بزرگ، تل آویو یا مناطق بئرشبع، خودداری کنند.
فرانسه هم بستگان دیپلمات‌های خود را از تهران خارج می‌کند.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید که وزارت خارجه آن کشور به شهروندان فرانسوی هشدار داده که «ضروری است از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی» خودداری کنند.
هند هم به شهروندانش توصیه کرده فعلا به ایران و اسرائیل سفر نکنند.
سفارت ازبکستان در تل‌آویو به اتباع این کشور در اسرائیل توصیه کرده که «هوشیاری» به خرج دهند و مراقب باشند. حدود ده هزار شهروند ازبکستان در اسرائیل شاغل هستند.
پس از حمله ۱۱ روز پیش به کنسولگری ایران در سوریه که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر شد، تهران متعهد شده است که دست به حملات تلافی‌جویانه بزند.
اسرائیل به طور رسمی مسئولیت حمله به کنسولگری ایران را بر عهده نگرفته، اما به طور عمومی همه معتقدند که تل‌آویو مسئول آن بوده است.
در حمله به کنسولگری ایران در دمشق یک فرمانده ارشد نیروی سپاه قدس در سوریه و لبنان و همچنین دیگر شخصیت‌های نظامی ایران کشته شدند.
این حمله در زمان ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه در سراسر منطقه اتفاق افتاد.
تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی
چین از آمریکا خواسته است تا «نقشی سازنده» در بحران کنونی خاورمیانه بازی کند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وانگ یی، بالاترین مقام سیاست خارجی چین مکالمه‌ای تلفنی داشته و از او خواسته است تا با استفاده از نفوذ چین، تهران را از اقدام نظامی علیه اسرائیل منصرف کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که در این تماس، وانگ یی حمله به کنسولگری ایران را شدیدا محکوم کرده و احترام به امنیت اماکن دیپلماتیک و حق حاکمیت ملی ایران و سوریه «عدول‌ناپذیر» هستند.
سخنگوی وزارت خارجه چین وعده داده که کشورش با اجرای «نقشی سازنده» به «آرام کردن اوضاع» در خاورمیانه کمک کند.
نمایش موشک در تهران
منبع تصویر،GETTY IMAGES
روز گذشته دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، خواهان جلوگیری از تشدید تنش‌ها شد. در مقابل حسین امیرعبداللهیان از «بی‌عملی» بریتانیا و محکوم نکردن حمله به کنسولگری ایران انتقاد کرده است.
همچنین خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب گزارش داد که آقای بلینکن، با همتایان خود در ترکیه، چین و عربستان سعودی رایزنی کرده تا روشن سازد که تشدید تنش در منطقه به نفع هیچکس نیست.
این خبرگزاری در گزارش دیگری نوشت که تهران به واشنگتن پیام داده است که به شکلی به حمله اسرائیل به کنسولگری خود واکنش نشان خواهد داد که باعث تشدید جنگ نشود و این واکنش شتابزده نخواهد بود.
براساس این گزارش این پیام را حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در جریان سفر روز یکشنبه به عمان منتقل کرد. عمان اغلب نقش میانجی میان دو کشور را بازی کرده است.
رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نوشت که او از پیام ایران از طریق عمان خبر ندارد، اما ایران «خیلی روشن» گفته است که واکنش آن به حمله در دمشق «کنترل شده» و «غیر تشدیدکننده» خواهد بود و قصد دارد «از طریق گروه‌های نیابتی در منطقه شماری حملات علیه اسرائیل انجام دهد.»
از سوی دیگر ایران می‌گوید محکومیت حمله به کنسولگری در شورای امنیت سازمان ملل می‌توانست از لزوم اقدام نظامی تهران جلوگیری کند.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در شبکه ایکس نوشته: «اگر شورای امنیت سازمان ملل اقدام تجاوزکارانه و ناروای رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم می‌کرد و عاملان آن را به پای میز عدالت می‌کشاند، شاید ضرورت تنبیه این رژیم سرکش برای ایران مرتفع می‌شد.»
روز چهارشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حمله به کنسولگری کشورش در دمشق را حمله به خاک ایران دانست و گفت اسرائیل «باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.»
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی هشدار داد که ایران تهدید می‌کند «حمله‌ای مهم» انجام می‌دهد و متعهد شد که تمام عیار از اسرائیل حمایت خواهد کرد.
مایکل کوریلا، فرمانده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، به اسرائیل سفر کرده است تا اطلاعات موجود درباره حمله احتمالی ایران را به بحث بگذارد.

منبع:بی بی سی