PEZHVAKEIRAN.COM برنامه بایدن برای ارائه کمک «سریع» نظامی به اوکراین
 

برنامه بایدن برای ارائه کمک «سریع» نظامی به اوکراین

بایدن
در پی تصویب یک بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان آمریکا برای اوکراین، جو بایدن به ولودیمیر زلنسکی گفته است که برای ارسال کمک نظامی تازه به اوکراین «به سرعت وارد عمل خواهد شد.» همزمان ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هم قول کمک‌های تازه را داده است.
مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه این کمک قابل توجه را بعد از ماه‌ها بن بست سیاسی تصویب کرد.
آقای بایدن بعد از آن قول حمایت «قابل توجه» از اوکراین- از جمله تجهیزات دفاع هوایی بیشتر - را داد. این طرح قرار است روز سه‌شنبه در مجلس سنا به رای گذاشته شود.
کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی روز دوشنبه رهبران دو کشور، گفت که آقای بایدن بر «تعهد ماندگار» دولتش از اوکراین «در برابر تعرض روسیه» تاکید کرده است.
آقای بایدن همچنین در این تماس قول داد که به «حفظ ثبات مالی» اوکراین و تلاش برای بازسازی زیرساخت‌های حساس نابود شده در حملات روسیه کمک کند.
بسته کمک مالی که مجلس نمایندگان تصویب کرد شامل بیش از ۹ میلیارد دلار کمک اقتصادی به شکل «وام‌های قابل بخشش» است که - که نیازی به بازپرداخت آنها نیست.
روسیه در هفته‌های اخیر از نیروی محرکه قابل توجهی در این مناقشه بهره برده است، و یک رشته پیروزی‌ها را در شرق کشور ثبت کرده است.
آقای زلنسکی هشدار داده که روسیه پیش از «روز پیروزی» - یک تعطیل ملی به مناسبت شکست آلمان نازی - در روز ۹ مه احتمالا سعی خواهد کرد یک موفقیت بزرگ در میدان نبرد به دست آورد.
او اشاره کرد که مسکو ممکن است بخواهد پیش از آن «چاسیو یار»، شهر کوچکی در منطقه دونتسک را تصرف کند. «چاسیو یار» درست در غرب شهر ویران شده باخموت قرار دارد که سال گذشته پس از ماه‌ها درگیری خونین به تصرف روسیه درآمد.
فرماندهان نظامی در کی‌یف گفته‌اند که اگر چاسیو یار - که عملا به دلیل جنگ خالی از سکنه است - به دست نیروهای مسکو بیافتد، مسیری را به سوی شهرهای کوستیانتینیوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک که در کنترل اوکراین هستند باز خواهد کرد.
وزارت دفاع روسیه همچنین مدعی شد که روز دوشنبه شهر نووُمیخائیلیوکا در منطقه دونتسک را تصرف کرده است. بی‌بی‌سی نمی تواند مستقلا این ادعا را تایید کند و مقام‌های دفاعی اوکراین پیشتر گفته بودند که نیروهای آنها از پیشروی روسیه در روستا جلوگیری کرده‌اند.
کیریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات ارتش اوکراین، روز دوشنبه به سرویس اوکراینی بی‌بی‌سی گفت که نیروهای کی‌یف در هفته‌های آتی با «وضعیت نسبتا دشواری» روبرو خواهند بود.
ژنرال بودانوف اذعان کرد که تصرف شهر آودیوکا توسط روسیه «یک موفقیت واقعی» برای آنها بود. اما او گفت هرچند ممکن است وضعیت میدان نبرد در هفته‌های آینده برای اوکراین بدتر شود، اما «فاجعه بار» نخواهد بود.
او افزود: «آخرالزمان اتفاق نخواهد افتاد.»
رئیس جمهور بایدن همچنین روز دوشنبه با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، صحبت کرد.
خانم فون در لاین، براساس بیانیه ای که دفترش منتشر کرد، گفت که این دو در مورد «حمایت پیوسته خود از اوکراین به عنوان دفاع در برابر تعرض روسیه» و این که «حمایت پایدار بین‌المللی چقدر برای مبارزه اوکراین برای آزادی حیاتی است» بحث کردند.
سوناک و زلنسکی
برنامه ریشی سوناک برای حمایت از اوکراین
همزمان ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه به لهستان سفر می‌کند تا در دیداری با دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان و ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان ناتو، قول اعطای کمک مالی بیشتر برای حمایت از اوکراین را بدهد.
بریتانیا علاوه بر دو و نیم میلیارد پوندی که برای این سال مالی تخصیص داده شده، ۵۰۰ میلیون پوند دیگر به کی‌یف ارائه خواهد کرد.
آقای سوناک می‌خواهد در این سفر بر نقش بریتانیا در دفاع از اوکراین تاکید کند. او سپس به برلین می‌رود تا روز چهارشنبه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، دیدار کند.
دانینگ استریت (دفتر نخست وزیری) می‌گوید اروپا با یک «روسیه توسعه‌طلب» و اوکراین با «تابستانی سخت» روبرو هستند.
آقای سوناک گفت: «دفاع از اوکراین در برابر بلندپروازی‌های بی‌رحمانه روسیه برای امنیت ما و تمام اروپا حیاتی است.»
او افزود: «اگر به پوتین اجازه داده شود در این جنگ تجاوزکارانه موفق شود، در مرز لهستان توقف نخواهد کرد.»
اوکراین و لهستان نزدیک ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. لهستان همچنین دارای بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه است، چون کالینینگراد یک منطقه جدا افتاده متعلق به روسیه هم مرز لهستان است.
آقای سوناک بر حمایت بیشتر از اوکراین متمرکز است و بنابراین استدلال خواهد کرد کل اروپا باید مهمات، دفاع هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین و پشتیبانی مهندسی بیشتر به اوکراین ارائه کند.
درحال حاضر بیش از ۱۶۰۰ موشک، ۱۶۲ خودروی زرهی و ۷۸ خودروی تمام زمینی در حال تهیه است.

منبع:بی بی سی