PEZHVAKEIRAN.COM آرژانتین خواستار دستگیری وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شد
 

آرژانتین خواستار دستگیری وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شد

آرژانتین از اینترپل خواست احمد وحیدی را به اتهام "مشارکت" در حادثه تروریستی آمیا بازداشت کند. گفته شده وزیر دفاع ایران در سفری رسمی از پاکستان و سریلانکا بازدید می‌کند.

وزارت خارجه آرژانتین از پلیس اینترپل درخواست کرده است احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، را بازداشت کند.

آژانتین وحیدی را به دلیل "مشارکت در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس" مجرم می‌داند.

در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۴ آوریل) منتشر شده، این این وزارت‌خانه اعلام کرده احمد وحیدی در قالب یک هیات ایرانی در همراهی با رئیس‌جمهور ایران در حال حاضر به پاکستان و سریلانکا اعزام شده است.

 بیانیه وزارت خارجه آرژانتین افزوده به درخواست این کشور هشدار قرمزی برای بازداشت وحیدی از سوی اینترپل صادر شده است.

این کشور آمریکای لاتین از پاکستان و سریلانکا نیز خواسته که وحیدی را بازداشت کنند.

پیش‌تر  دعوت بولیوی از احمد وحیدی، وزیر دفاع وقت ایران در سال۱۳۹۰ برای سفری رسمی به سوکره، پایتخت بولیوی نیز جنجالی شد.

وزیر امور خارجه وقت بولیوی خطاب به رسانه‌ها  دعوت از وحیدی را "اقدامی اشتباه خواند و از وی خواست هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کند.

مجرم شناخته شدن جمهوری اسلامی

در انفجار مهيبی که  در مرکز همياری آرژانتين و اسرائيل "آمیا" در ژوئیه ۱۹۹۴ در پایتخت آرژانتین به وقوع پیوست ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند. از آن زمان تاکنون از جمهوری اسلامی به عنوان متهم اصلی این پرونده نام برده شده است.

با گذشت بیش از سه دهه از گشوده شدن پرونده "آمیا"، دادگاهی در آرژانتین دادگاهی در آرژانتین روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ( ۱۱ آوریل) جمهوری اسلامی را مسئول این جنایت اعلام کرد.

 مرکز یهودیان "آمیا" در بوئنوس‌ آیرس
حمله تروریستی ژوئیه ۱۹۹۴ در ساختمان مرکز یهودیان "آمیا" در بوئنوس‌ آیرسعکس: Daniel Luna/dpa/picture-alliance

در حکم این دادگاه، رژیم تهران "عامل" صدور دستور حمله سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل و همچنین حمله به مرکز یهودیان آمیا عنوان شده است.

این دادگاه همچنین گروه تروریستی حزب‌الله لبنان را در این حملات "شریک جرم" دانسته و حمله به آمیا را که مرگ‌بارترین حمله از این دست در تاریخ آرژانتین به شمار می‌رود، "جنایت علیه بشریت"توصیف کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار "آمیا"  را برعهده نگرفته است.

آرژانتین با سکنی گزیدن حدود دویست هزار نفر یهودی در آن، بزرگ‌ترین جامعه یهودیان در آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

تلاش آرژانتین برای پاسخگو کردن عاملان

در سال ۲۰۰۶ دادستان کل آرژانتين از پليس بين‌الملل (اینترپل) در خواست کرد برای عماد مغنیه، فرمانده عملیات ویژه حزب الله لبنان و ۸ مقام ایرانی متهم ایرانی متهم این پرونده حکم جلب صادر کند.

لیست و عکس متهمان ایرانی پرونده آمیا
محسن رضایی نفر اول سمت راست (بالا) همراه با دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی که متهم به دست داشتن دربمب‌گذاری آمیا هستند

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، علی‌‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت، علی فلاحیان، وزیراطلاعات وقت، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی سپاه قدس، هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت ایران در بونئوس‌آیرس، احمدرضا اصغری، دبیر سوم وقت سفارت و محسن ربانی، روحانی و رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران متهمان اصلی "آمیا"هستند.

وزارت خارجه آرژانتین همچنین در سال ۱۳۹۷ از روسیه و چین خواست علی اکبر ولایتی  را در جریان سفری رسمی به مسکو و پکن دستگیر کند.

اخطارهای قرمزی که پلیس اینترپل برای متهمان ایرانی پرونده آمیا صادر کرده طی ۳ دهه گذشته نتیجه‌ای در بر نداشته است. 

منبع:دویچه‌وله