PEZHVAKEIRAN.COM حکم فرد ایرانی «عضو سپاه قدس» در پرو اعلام شد
 

حکم فرد ایرانی «عضو سپاه قدس» در پرو اعلام شد

مجید عزیزی کارمند سپاه قدس معرفی شده است
ایندیپندنت فارسی - مقام‌های قضایی کشور پرو در آمریکای جنوبی یک شهروند ایرانی به نام مجید عزیزی و دو فرد دیگر را به اتهام تلاش برای قتل شهروندان اسرائیلی به تحمل ۱۸ ماه حبس محکوم کردند.
perularge.jpgبه گزارش آسوشیتدپرس، پلیس و دادستان پرو اعلام کردند که مجید عزیزی، تبعه ایران، احتمالا عضو نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که برای اجرای عملیات‌ ترور جمهوری اسلامی در خارج از ایران استخدام شده بود.
مقام‌های سفارت اسرائیل در لیما، پایتخت پرو، در تاریخ ۱۵ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۲)، بابت دستگیری مجید عزیزی و «خنثی‌سازی حمله برنامه‌ریزی‌شده جمهوری اسلامی علیه شهروندان اسرائیلی» از مقام‌های محلی تشکر کردند.
بر اساس اظهارات دادستانی، عزیزی ماه گذشته با دو تن از شهروندان پرو به نام‌های والتر لوجا و آنجلو تروسیوس تماس گرفته بود تا برای قتل یک اسرائیلی به نام شاکار مالکا برنامه‌ریزی کنند. مالکا در شبکه‌های اجتماعی خود را یک راهنمای تورهای گردشگری و درمانگر با گیاهان سنتی ساکن کوسکو، شهری در جنوب شرقی پرو و پایتخت باستانی اینکاها، معرفی کرده است.
بر اساس این گزارش، فرد دیگری که هدف این عملیات بود، گیلاد دوکوونی، یک شهروند دیگر اسرائیل است که سال ۲۰۰۶ کافه‌ای در شهر کوسکو افتتاح کرده است. پلیس پرو درباره جزئیات زندگی مالکا و دوکوونی، شهروندان اسرائیلی اطلاعاتی را در خانه مجید عزیزی در شهر لیما پیدا کرده است. به گفته قاضی پرونده، این توطئه «همراه با درجه بالایی از اطمینان بابت اجرا» ارزیابی شده است.
ژنرال اسکار آریولا، رئیس پلیس پرو، ماه گذشته و پس از بازداشت این سه متهم، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «ما مجبور بودیم سریع عمل کنیم، زیرا مجید عزیزی قرار بود امروز پس از تشکیل یک هسته تروریستی برای از بین بردن این تبعه‌های اسرائیل، به ایران بازگردد.»
او افزود که مجید عزیزی ۵۶ ساله از سال ۱۹۹۷ در پرو زندگی می‌کند و از طریق ازدواج موفق شده است تابعیت پرو را بگیرد.
آسوشیتدپرس نوشت که جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان نیروی نیابتی جمهوری اسلامی، ده‌ها سال است که در آمریکای جنوبی فعالیت دارند. حزب‌الله در سال ۱۹۹۲ سفارت اسرائیل در بوئنوس‌ آیرس آرژانتین را منفجر کرد که در آن حادثه ۲۲ نفر کشته و ۲۴۲ نفر زخمی شدند. دو سال بعد، این گروه تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی، مجددا بمب‌گذاری دیگری در بوئنوس‌ آیرس ترتیب داد و مرکز فرهنگی یهودیان آمیا را منفجر کرد که بر اثر آن ۸۵ نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰ تن زخمی شدند.
دادگاهی در آرژانتین ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل)، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل صدور دستور دو حمله مذکور به مراکز وابسته به اسرائیل و یهودیان در بوئنوس‌ آیرس در دهه ۱۹۹۰، یک «دولت تروریستی» معرفی کرد که مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است.
در بیانیه دادگاه آمده است که انفجار مرکز یهودیان آمیا را گروه حزب‌الله لبنان به دستور تهران انجام داد. قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده گفتند که تهران پس از آنکه آرژانتین توافق تامین مواد مرتبط با فناوری هسته‌ای با جمهوری اسلامی را لغو کرد، دستور این حملات را صادر کرد. دادگاه عالی آرژانتین و قضات این کشور، خواهان شکایت رسمی از جمهوری اسلامی ایران به دادگاه‌های بین‌المللی شده‌اند.

منبع:ایندیپندنت فارسی