PEZHVAKEIRAN.COM قانون اعزام مهاجران غیرقانونی؛ بریتانیا اولین پناهجو را راهی رواندا کرد
 

قانون اعزام مهاجران غیرقانونی؛ بریتانیا اولین پناهجو را راهی رواندا کرد

دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارد ارسال تعداد بیشتری از پناهجویان به رواندا را از ماه ژوئیه آغاز کند

بریتانیا اولین پناهجو را در چارچوب یک طرح بحث‌برانگیز، از خاک خود به کشور رواندا در آفریقا فرستاد.

این خبر را رسانه‌های بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت گزارش کردند و نوشتند که دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، قصد دارد ارسال تعداد بیشتری از پناهجویان به رواندا را از ماه ژوئیه آغاز کند.

بنابر گزارش‌ها، ارسال مهاجران غیرقانونی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده به رواندا، در این مورد اول، داوطلبانه انجام شده است.

مردی که روز دوشنبه بریتانیا را ترک کرد، پس از رد شدن درخواست پناهندگی‌اش در پایان سال گذشته با انتقال خود به کیگالی در رواندا موافقت کرده بود.

رسانه‌ها اعلام کردند که این تبعه آفریقایی با یک پرواز تجاری بریتانیا را ترک کرد و در ازای توافق او برای ترک بریتانیا، قرار است مبلغ ۳۰۰۰ پوند (۳۷۵۰ دلار) دریافت کند.

بیشتر در این باره:

انتقاد مکرون از طرح بریتانیا برای انتقال مهاجران: خیانت به ارزش‌های ما است

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «این توافق به افرادی که وضعیت مهاجرتی در بریتانیا ندارند اجازه می‌دهد تا به کشور ثالث امنی منتقل شوند تا در آنجا به بازسازی زندگی خود کمک کنند.»

دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار دارد امسال ۵۷۰۰ مهاجر را در قالب این طرح به رواندا منتقل کند.

ده‌ها هزار مهاجر که بسیاری از آن‌ها از جنگ‌ها در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار کرده‌اند، در سال‌های اخیر با استفاده از قایق‌های کوچک که از سوی قاچاقچیان انسان تدارک دیده می‌شوند، از طریق کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رسانده‌اند.

متوقف کردن این موج مهاجرت از اولویت‌های دولت سوناک است، اما منتقدان می‌گویند طرح انتقال پناهجویان به رواندا به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا «غیرانسانی» است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، چند روز پس از تصویب قانون اعزام مهاجران غیرقانونی به رواندا در پارلمان بریتانیا، از این اقدام انتقاد کرد و آن را «خیانت به ارزش‌های اروپایی» دانست.

منبع:رادیو فردا