PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل از ساکنان شرق رفح خواست محل را ترک کنند
 

اسرائیل از ساکنان شرق رفح خواست محل را ترک کنند

ارتش اسرائیل صبح روز دوشنبه از فلسطینیان ساکن شرق رفح خواست این محل را به سمت یک "منطقه بشردوستانه" ترک کنند. به نظر می‌رسد آغاز تخلیه غیرنظامیان قبل از حمله زمینی به رفح آغاز شده است.

ارتش اسرائیل صبح روز دوشنبه  ۱۷ اردیبهشت (۶ مه)  از فلسطینیان ساکن شرق رفح خواست این محل را به سمت یک "منطقه بشردوستانه" ترک کنند. این درخواست ارتش اسرائیل پس از حملات موشکی شاخه نظامی حماس به یک گذرگاه مرزی انجام گرفته است.

ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت (۵ مه) اعلام کرد در حملات موشکی از نوار غزه به گذرگاه مرزی کرم شالوم، سه سرباز این ارتش کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند. 

ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته وضعیت سه تن از سربازان مجروح وخیم است. به گفته رسانه‌های اسرائیل پس از آغاز نبردها در غزه در مجموع ۲۶۶ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

ارتش اسرائیل در ابتدا اعلام کرده بود که ۱۰ پرتابه از منطقه‌ای در نزدیکی رفح در جنوب غزه به سمت گذرگاه کرم شالوم شلیک شده است. 

بیشتر بخوانید: مخالفت بلینکن با حمله اسرائیل به رفح؛ "پاسخ مثبت" حماس به توافق

کرم شالوم یکی از گذرگاه‌های مهم در کمک‌رسانی به جنگ‌زدگان در غزه است. در پی حملات راکتی حماس این گذرگاه اکنون بسته شده است.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس مسئولیت این حملات موشکی را بر عهده گرفت. این گروه روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش در گذرگاه مرزی کرم شالوم با "نیروهای دشمن" مقابله کردند.

بر اساس این بیانیه در این حملات از "موشک‌های کوتاه‌برد" استفاده شده است. به گفته منابع اسرائیلی، این راکت‌ها از شهر رفح شلیک شده‌اند.

هواپیماهای جنگی اسرائیل پس از این حمله بلافاصله محل پرتاب موشک‌ها را هدف قرار دادند. طبق گزارش‌ها در حمله اسرائیل به رفح دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است که شامگاه یکشنبه رفح دوباره از هوا هدف حمله قرار گرفته است.

در ماه آوریل دولت اسرائیل، تحت فشار آمریکا، موافقت کرده بود که به طور موقت ارسال کمک‌های بشردوستانه  از طریق گذرگاه‌های مرزی را فعال کند و همچنین اجازه کمک‌های مستقیم بیشتر از اردن و از طریق کرم شالوم را بدهد. 

آلمان حمله حماس را محکوم کرد

آلمان حمله موشکی حماس به گذرگاه کرم شالوم را محکوم کرد. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در واکنش به این حملات گفت: «حماس چهره واقعی خود را نشان داده است.»

 بربوک در جریان سفر به مجمع‌الجزایر فیجی در اقیانوس آرام گفت: «حملات راکتی به یکی از مهم‌ترین نقاط دسترسی برای کمک‌های بشردوستانه نشان می‌دهد که کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برای تروریست‌های حماس اصلا مهم نیست.»

وزیر خارجه آلمان افزود سرنوشت مردم غزه برای تروریست‌ها مهم نیست و هر چه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه وارد شود، نقاب از چهره حماس برداشته می‌شود.

حملات موشکی حماس در دومین روز مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری مصر و قطر در قاهره بدون پیشرفت قابل ذکری انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: بی‌ثمر ماندن مذاکرات؛ حماس و اسرائیل یکدیگر را مقصر می‌دانند

حماس اعلام کرده نمایندگان این گروه قاهره را به مقصد قطر ترک کرده‌اند تا با رهبران حماس در دوحه، پاتیخت قطر مشورت و رایزنی کنند.

طبق گزارش رسانه‌ها ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا هم که یکی از میانجی‌گران اصلی مذاکرات محسوب می‌شد، مصر را به مقصد قطر ترک کرده است.

مذاکرات بر سر توقف نبردها و آزادی گروگان‌ها در حالی تا کنون بی‌ثمر مانده که وضعیت انسانی در غزه پیوسته وخیم‌تر می‌شود.

سیندی مک‌کین، رئیس برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی هشدار داده است که خطر گرسنگی روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

منبع:دویچه‌وله