PEZHVAKEIRAN.COM حماس پیشنهاد آتش‌بس موقت را پذیرفته است رسانه‌های اسرائیلی: مفاد پیشنهاد آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست
 

حماس پیشنهاد آتش‌بس موقت را پذیرفته است رسانه‌های اسرائیلی: مفاد پیشنهاد آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست

    1. نتانیاهو: عملیات رفح ادامه می‌یابد
    1. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید کابینه جنگ این کشور تصمیم گرفته که عملیات رفح را به منظور فشار بر حماس برای آزادی گروگان‌ها ادامه دهد.او درباره پیشنهاد توافق آتش‌بس در غزه گفته است با اینکه پیشنهاد ارائه شده خواسته‌های اسرائیل را برآورده نمی‌کند، اما یک هیئت کاری برای مذاکره اعزام خواهد شد.پیشتر بعضی رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کردند که مفاد طرح پیشنهادی مورد توافق اسرائیل نیست و از همین رو این کشور نمی‌تواند با آن موافقت کند.
    2. پیش از پذیرش پیشنهاد توسط حماس؛ بایدن با نتانیاهو تلفنی گفتگو کرد

      بگفته جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا پیش از آنکه حماس اعلام کند پیشنهاد توافق آتش‌بس غزه را پذیرفته، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تلفنی گفتگو کردند.

      در این گفتگو دو طرف درباره آزادی احتمالی گروگان‌ها گفتگو کردند.

      آقای کربی می‌گوید رئیس جمهور ایالات متحده «به طور مداوم» آقای نتانیاهو را تشویق کرده است تا در تماس‌های خود، توافقنامه آزادی گروگان را تضمین کند.

      پیشتر منابع خبری گفته بودند جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی امروز «موضع روشن خود در مورد رفح» را تکرار کرده است.

      واشنگتن بارها گفته است که از تهاجم به رفح بدون طرحی برای کمک به غیرنظامیانی که در آنجا پناه گرفته‌اند، حمایت نمی‌کند.

      بر اساس بیانیه کاخ سفید در این گفتگو همچنین بنیامین نتانیاهو «توافق کرده است که گذرگاه کرم شالوم برای کمک‌های بشردوستانه باز بماند».


  1. سخنگوی ارتش اسرائیل: در حال بررسی پیشنهادتوافق آتش‌بس هستیم

    دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری گفته است کشورش در حال بررسی پیشنهاد توافق آتش‌بس است که حماس می‌گوید آن را پذیرفته است.

    او گفته است: «ما هر پاسخ و جواب را بطور جدی بررسی می‌کنیم و تمامی احتمالات درباره مذاکرات و بازگشت گروگان‌ها را مدنظر قرار خواهیم داد.»

    آقای هاگاری در عین حال گفته است: «بطور موازی، ما هنوز در حال انجام عملیات در نوار غزه هستیم و به آن ادامه خواهیم داد.»

    حماس در حالی از پذیرش پیشنهاد توافق آتش‌بس خبر داده است که بعضی رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده‌اند که مفاد توافق آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست و از همین رو این کشور نمی‌تواند با آن موافقت کند.

  2. ترکیه از اقدام حماس برای پذیرش پیشنهاد توافق آتش‌بس استقبال کرد


    رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با استقبال از اقدام حماس در پذیرش پیشنهاد توافق آتش‌بس، گفته امیدوار است اسرائیل هم دست به اقدام مشابهی بزند.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان از کشورهای غربی خواسته است فشار را بر اسرائیل افزایش دهند.

    هفته پیش ترکیه تمامی مروادت تجاری خود با اسرائیل را به دلیل حمله این کشور به غزه متوقف کرد.

    اظهارات آقای اردوغان در حالیست که بعضی رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده‌اند که مفاد توافق آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست و از همین رو این کشور نمی‌تواند با آن موافقت کند.


  3. رسانه‌های اسرائیلی: مفاد پیشنهاد آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست

    بعضی رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده‌اند که مفاد توافق آتش‌بس مورد توافق اسرائیل نیست و از همین رو این کشور نمی‌تواند با آن موافقت کند.

    پیشتر حماس اعلام کرده بود که توافق آتش‌بس با میانجگری قطر و مصر را پذیرفته است.

    یک مقام حماس گفته بود: «حالا توپ در زمین اسرائیل است.»

    استقبال ساکنان غزه از پیشنهاد آتش‌بس


    این تصاویری در بیرون بیمارستان الاقصی در مرکز غزه است که مردم را در حال شادی نشان می‌دهد.

    ساعاتی پس از آنکه ارتش اسرائیل به صد هزار نفر دستور داد از شرق رفح خارج شوند، حماس در بیانیه‌ای گفت پیشنهاد آتش‌بس در غزه را با میانجگری مصر و قطر پذیرفته است.

    یک مقام حماس گفته است: «حالا توپ در زمین اسرائیل است.»

    هنوز مشخص نیست آیا اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفته است یا نه. حماس در بیانیه‌ خود به جزئیات این پیشنهاد اشاره نکرد.

  4. خبر فوریرهبر حماس می‌گوید توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته است

    رهبر حماس می‌گوید توافق آتش‌بس در غزه را پذیرفته است.

    حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که میانجی‌گران قطری و مصری را از تصمیم خود مطلع کرده است.

    هنوز جزئیات دقیق‌تری اعلام نشده است؛ از جمله اینکه آتش‌بس چه مدت ادامه خواهد داشت و تکلیف گروگان‌هایی که در غزه نگهداری می‌شوند، چه خواهد شد.


  5. بریتانیا می‌گوید «عمیقا نگران» حمله احتمالی اسرائیل به رفح است

    ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ابراز نگرانی عمیق کرده است.

    آقای سوناک گفته است با توجه به تعداد غیرنظامیانی که در آنجا پناه گرفته‌اند، «عمیقا نگران» حمله احتمالی اسرائیل به رفح است.

    نخست‌وزیر بریتانیا گفته که نگرانی‌های خود را به اسرائیل ابراز کرده و خواستار توقف جنگ با هدف کمک‌رسانی به غزه شده است. او می‌گوید: «من این نکات را بارها به نخست‌وزیر نتانیاهو گفته‌ام.»

    آقای سوناک گفته است که اولویت هم‌اکنون باید دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌ها و کمک‌رسانی به عنوان بخشی از برنامه توقف جنگ باشد که امکان آتش‌بس پایدار را فراهم می‌کند.

  6. تشدید خشونت در غزه سیاست داخلی بایدن را پیچیده می‌کندتحلیل آنتونی زورکر، خبرنگار آمریکای شمالی بی‌بی‌سیمقامات آمریکایی هفته‌هاست که به اسرائیل هشدار می‌دهند عملیات زمینی بزرگ در رفح را آغاز نکند.آنها گفته‌اند که احتمال تلفات گسترده غیرنظامیان زیاد است و این اقدام اسرائیل را در صحنه جهانی بیش از پیش منزوی خواهد کرد.ایالات متحده تلاش دیپلماتیک شدیدی را برای میانجیگری به منظور برقراری آتش‌بس به کار برده است تا مانع حمله اسرائیل به رفح شود.اخبار اخیر مبنی بر تاخیر آمریکایی‌ها در تحویل مهمات به اسرائیل می‌تواند پیش‌درآمد عواقبی برای اسرائیل باشد اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد حمله به رفح را به پیش ببرد.با آغاز تخلیه رفح، تلاش‌های ایالات متحده به طور فزاینده‌ای بی‌نتیجه به نظر می‌رسد.حمله به رفح ضربه دیگری به استراتژی دولت بایدن در حمایت آمریکا از اسرائیل در انظار عموم است که به آن اجازه می‌دهد تا در پشت پرده اسرائیلی‌ها را به سمت اقدامات نظامی کمتر هدایت کند.تشدید خشونت در غزه همچنین سیاست داخلی را برای جو بایدن پیچیده خواهد کرد زیرا او در حال حاضر با منتقدان هر دو طیف چپ و راست سر و کار دارد که معتقدند سیاست آمریکا در حمایت از اسرائیل یا بیش از حد است یا به اندازه کافی نیست.در میان اعتراضات گسترده دانشگاه‌های ایالات متحده به جنگ غزه و نگرانی‌های عمومی در مورد ناآرامی‌های داخلی، مقامات دولت بایدن امیدوار بودند که آتش‌بس فرصت تنفسی به او بدهد. در عوض، آینده ممکن است موج دیگری از خونریزی و ویرانی در غزه را در پی داشته باشد.

منبع:بی بی سی