PEZHVAKEIRAN.COM دو کشتی در سواحل جنوبی عدن هدف حمله موشکی قرار گرفتند
 

دو کشتی در سواحل جنوبی عدن هدف حمله موشکی قرار گرفتند

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا و شرکت امنیت دریایی آمبری از حمله به دو کشتی در سواحل جنوبی عدن یمن خبر دادند. طبق گزارش‌ها، این حملات خسارت جانی در پی نداشت و هر دو کشتی پس از مهار آتش به سوی بندر بعدی حرکت کردند. 

بر اساس اعلام شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری، یک کشتی باری با پرچم آنتیگوا و باربودا روز یکشنبه ۲۰ خرداد در فاصله ۸۰ مایل دریایی جنوب شرقی عدن یمن هدف اصابت موشک قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) نیز در همین زمینه از دریافت پیام ناخدای این کشتی مبنی بر وقوع حادثه‌ آتش‌سوزی خبر داد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری، کشتی یاد شده در حال حرکت به سوی جنوب غربی در امتداد خلیج عدن بود که "هدف اصابت یک موشک قرار گرفت که به آتش‌سوزی در آن منجر شد."

بیشتر بخوانید: حمله گسترده ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شورشیان حوثی

این گزارش همچنین یادآور می‌شود که آتش در کشتی مهار شده اما در عین حال می‌افزاید که "موشک دومی نیز شلیک شد که به کشتی اصابت نکرد."

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری در ادامه گزارش خود همچنین اشاره کرده که افرادی نیز سوار بر قایق‌های کوچک به سوی این کشتی تیراندازی کرده‌اند اما این کشتی باری با افزایش سرعت، مسیر خود را به سوی بندر تغییر داد. بر اساس این گزارش: «هیچ گونه خسارتی در این حادثه گزارش نشده است.»

کشتی دوم نیز طبق گفته این دو شرکت دریایی، در ۷۰ مایلی جنوب غربی عدن هدف قرار گرفته است که آتش گرفته ولی به مسیر خود به سمت بندر بعدی ادامه داده است. کسی در این حمله نیز آسیب ندیده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ تحت حمایت حکومت ایران که کنترل پرجمعیت‌ترین نواحی یمن را بر عهده دارند از آغاز جنگ غزه تا کنون حملات بسیاری را به کشتی‌های عبوری بین‌المللی در مسیرهای دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

این گروه مدعی است که این حملات را در حمایت از فلسطینی‌ها در برابر حملات اسرائیل انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حمله شبه‌نظامیان حوثی به کشتی باری یونانی با موشک بالستیک

این حملات عبور و مرور کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهایی طولانی‌تر و پرهزینه‌تر را از طریق دماغه امید نیک در جنوب آفریقا طی کنند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران پیش‌تر در روز چهارشنبه نهم خرداد در گزارشی به تفصیل به مسیر توسعه موشک بالستیک دریایی "قدر" طی سالیان اخیر پرداخته و از قرار دادن فناوری آن در اختیار انصار حزب‌الله یمن خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: تسنیم: فناوری موشک‌ بالستیک ضدکشتی ایران در اختیار حوثی‌هاست

تسنیم در گزارش خود گفته بود که موشک "محیط" حوثی‌های یمن با "الگوبرداری دقیق از همان موشک قدر ضد شناور ایرانی طراحی شده است".

این در حالی است که جمهوری اسلامی که یکی از حامیان اصلی شبه‌نظامیان حوثی‌ به شمار می‌رود پیش از آن همواره اتهام کشورهای غربی مبنی بر این که جمهوری اسلامی تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته در اختیار شبه‌نظامیان حوثی‌ قرار می‌دهد را رد کرده بود.

حوثی‌ها خود را بخشی از گروه‌های "محور مقاومت" می‌دانند که حکومت ایران آن‌ها را سازمان‌دهی کرده است و گروه‌هایی تروریستی از جمله حماس و حزب‌الله لبنان را نیز شامل می‌شود.

منبع:دویچه‌وله