همزمان با تحریم‌ها، کووید ۱۹ و انتخابات، ایران شاهد افزایش بی‌سابقه میلیاردرهاست!
نادر ثانی

اوولی آ. ویلیامز[1]:
همزمان با تحریم‌ها، کووید ۱۹ و انتخابات، ایران شاهد افزایش بی‌سابقه میلیاردرهاست!
برگردان به فارسی: نادر ثانی
درج‌شده در نشریه "فوربز"[2]، ۲۸ جون ۲۰۲۱ (۷ تیرماه ۱۴۰۰)
 
 
چند آقازاده ایرانی در یکی از کافه‌های تهران
 
تعداد میلیونرها در ایران علیرغم اینکه این کشور در اثر تحریم‌های ایالات متحده و بیماری همه گیر کووید ۱۹ در رنج بسیار فرو رفته، به حد بیسابقه‌ای افزایش یافته است.
 
در ایران در سال 2020، تعداد افرادی که دارای ثروتی که بالغ بر دستکم ۵ میلیون دلار می‌باشد[3] به میزان ۲۱،۶ درصد افزایش یافته است. این میزان بالاتر از افزایش میانگین جهانی این رقم در این سال که ۳،۳ درصد بود، می‌باشد. ثروت جمعی این میلیونرهای دلاری افزایشی معادل با ۲۴،۳ داشته است.
گزارشی از شرکت مشاورتی "کاپگمینی"[4] که در روز سه‌شنبه ۲۹ جون منتشر شد دایر بر آن است که "بین ماه‌های مارس و ژوئیه، ارزش تجاری بورس اوراق بهادار تهران[5] در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشدی معادل با ۶۲۵ درصد داشته است. برای مقایسه می‌توان یادآور شد که سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ بورس در ایالات متحده[6] در همین دوران تنها دارای رشدی کمی بیشتر از ۱۶ درصد بوده است.
 
بسیاری از افراد طبقات ثروتمند و حرفه‌ای ایران با دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی‌ای که توسط تحریم‌ها محدود شده اند، پول خود را وارد بازار بورس و سهام کرده‌اند. این بازار پُرجنب‌و‌جوش، بازار دزدان، منجر به میلیونر شدن بسیاری از آنها شده است. بنا به گزارش گفته "کاپگمینی"، اکنون ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد که بیشتر آنها در پایتخت ایران، تهران، زندگی می‌کنند.
 
دولت ایران با سرازیر ساختن دارایی عمومی به بازار بورس اوراق بهادار در تهران به ایجاد رونق در رشد قشر میلیونرها کمک کرده است. در سپتامبر سال گذشته این دولت یک درصد از خزانه دارایی ملی (صندوق توسعه ملی) را به بازار بورس اوراق بهادار در تهران تزریق کرد و در ژانویه امسال این مبلغ را برابر با 25 تریلیون ریال (حدود 595.2 میلیون دلار) را اعلام نمود.
 
ارزهای رمزپایه[7] ("بیت‌کوین[8]" یا ارز الکترونیکی ـ توضیح از برگرداننده) منبع دیگری برای افزایش ثروت میلیونرهای جدید ایران بوده است. برق ارزان در این کشور بازار شکوفایی برای بهره‌وری از بیت کوین ایجاد کرده است.
 
یکی از دست‌اندکاران بیت کوین در ایران، که نمی‌خواست نامش فاش شود، گفت که این عمل "دیوانه‌وار سودآور" است و شخص او درآمد بیشتری از معامله با بیت کوین نسبت به اشتغال به شغلش که وکالت است، دارد. وی می‌گوید: "این درست است که برخی از مردم از طریق معامله با بیت کوین میلیون‌ها دلار کسب کرده‌اند." او اضافه کرد: "به راحتی میلیون‌ها دلار به دست آورده‌اند و با توجه به پایین بودن ارزش ریال، اگر در کشور بمانند، دارایی میلیون دلاری آنها دارای ارزشی حتی بالاتر است."
 
او افزود: "اکنون این راه برای درآمدزایی، فاش و در همه جا عمومی شده" اشتیاق برای معامله با بیت‌کوین آنچنان شدید شد که در ماه مه دولت ممنوعیت چهارماهه برای تجارت با بیت‌کوین را اعلام کرد. قدرت محاسباتی مورد نیاز برای انجام این معاملات، از برق بسیار زیادی استفاده می‌کرد و این امر باعث خاموشی در بسیاری از نقاط کشور می‌شد.
 
 
خاموشی در تهران در ژانویه پس از قطع برق ناشی از معاملات با بیت‌کوین
 
گزارش شرکت مشاورتی "کاپگمینی" دایر بر آن است که ۷۲ درصد از ایرانیانی که ثروتشان بیش از ۵ میلیون دلار است در خریدوفروش بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
بنا به  برآوردهای "کاپگمینی" افزایش سریع ثروت این میلیونرها، ایران را به یکی از 14 کشور ثروتمند جهان و ثروتمندترین کشور خاورمیانه تبدیل کرده است. داده‌های این گزارش دایر بر آن است که ایران به لحاظ تعداد ثروتمندان، اکنون حتی از بزرگترین رقیب خود در منطقه، یعنی عربستان سعودی نیز پیشی گرفته، که با داشتن ۲۱۰ هزار ثروتمند ۵ میلیون دلاری در رده 17 قرار دارد،
 
داشتن ثروت بسیار زیاد در ایران پدیده تازه‌ای نیست. در دهه 1990 به فرزندان ثروتمندان به دلیل سبک زندگی عجیب و غریب آنها نامهایی چون "آقازاده" یا "اشراف زاده" داده شد. امروز در بسیاری از مواقع، تصاویر اتومبیل‌های آنها و زندگیشان در خلال تعطیلات در اینستاگرام به چشم می‌خورد. بسیاری از این تصاویر توسط کانال "بچه‌پولدارهای تهران" بازنشر می‌شوند.
 
در میان این خیل، بسیاری از فرزندان حاکمان کشور هستند. چندی پیش از عاطفه اشراقی، نوه بزرگ رهبر ایران، آیت الله خمینی، عکسی با کیف دستی 3800 دلاری‌اش در لندن گرفته شد. در سال 2018، کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی ، رییس جمهوری که دوره‌اش در حال پایان است، پس از اتهامات مربوط به دادن امتیازات ویژه به نزدیکان، از سمت ارشد دولتی‌اش استعفا داد.
 
نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند رژیم ایران تسلط خود را بر آقازاده‌ها گسترش داده است. در سال گذشته پست‌های پُر زرق و برق آنها در اینستاگرام کاهش بسیار داشته است و ایران حتی به نظر می‌آید که آماده به تسلیم اینستاگرامر پُرکار "ساشا سبحانی"، که در اسپانیا به اتهام پولشویی تحت تعقیب است، باشد.
 
 
یکی از آقازاده‌ها در حال خرید از یکی از مغازه‌های مافوق‌لوکس تهران
باید یادآور شد که ثروت میلیونرهای ایران کاملاً در تضاد با وضع اقتصادی توده‌های این کشور است. به موجب گزارش "شورای اسلامی کار"، بیش از 60 درصد از جمعیت ایران به دلیل بالا بودن هزینه‌های زندگی در فقر نسبی زندگی می‌کنند. دولت ایران آمار رسمی درباره فقر موجود در کشور ارائه نداده است.
 
به دنبال اعلام تصمیم دونالد ترامپ دایر بر خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در سال 2018 و اعمال مجدد تحریم‌ها، قیمت اقلام روزمره افزایش بسیار یافت. سال بعد اعتراضات خشونت‌آمیزی علیه افزایش هزینه‌های زندگی در سراسر شهرهای بزرگ ایران برگزار شد.
 
بهای اقلام روزمره با توجه به تورم 50 درصدی افزایش باز بیشتر یافته‌اند. بیماری همه گیر کووید ۱۹ که پیش از ضربه زدن به بسیاری از کشورهای اروپا و آمریکا به ایران ضربه زده بود، باعث بیکاری و فقر بیشتر شده است.
 
پخش خبر ثروتمندتر شدن ثروتمندان ایران می‌تواند برای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور آینده ایران، که پس از پیروزی چشمگیر در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن، در ماه آگوست روی کار خواهد آمد، دردسرساز باشد.
 
مجید رفیع‌زاده، کارشناس ایرانی-آمریکایی علوم سیاسی و رئیس " شورای بین‌المللی آمریكا" می‌گوید: "بسیاری از ایرانیان از رژیم انتقاد می‌كنند و به طور فزاینده‌ای از اختلاف شدید بین ثروتمندان و فقرا و نابرابری اقتصادی بین نخبگان و مردم عادی ابراز خشم می‌كنند." او می‌افزاید: میزان مشارکت پایین در انتخابات ژوئن نشانه ناامیدی مردم از دولت است.
 
رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، حمایت خود را از مذاکراتی که در وین برای انعقاد قرارداد هسته‌ای تازه‌ای با ایالات متحده در جریان هستند اعلام داشته است. اگر این مذاکرات به موفقیت منجر شوند احتمال می‌رود که تحریمها برچیده شده و سرمایه‌گذاریهای بین‌المللی برای کار در بازای وسیعتر از سر گرفته شوند.
 
 
 
رئیس‌جمهور منتخب، ابراهیم رئیسی
 
اما بعید به نظر می‌آید که برداشتن تحریم‌ها راه‌حلی سریع باشد. رفیع زاده می‌گوید: "رهبران ایران اغلب فقر گسترده در کشور را به عوامل خارجی، مانند تحریم‌های اِعمال‌شده توسط ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای و سیستم بانکی ایران نسبت می‌دهند."
 
وی افزود: "اما باید فساد مالی گسترده و دادن امتیازات ویژه به قوم‌و‌خویش‌ها، دوستان و نزدیکان به عنوان عواملی مهم در افزایش سطح فقر تلقی شوند."


[1]) Ollie A. Williams

[2]) Forbes

[3]) HNWI = High-net-worth individual

2) Capgemini

[5]) Tehran Stock Exchange's trade

[6]) S&P 500

[7]) Cryptocurrencies

[8]) Bitcoin

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب نادر ثانی  در سایت پژواک ایران 

*نادر ثانی  [2022 Mar] 
*نادر ثانی: کتابی که باید خواند؛ "شکل‌گیری چریک‌های فدائی خلق و نقد تاریخ جعلی" نوشته‌ای از رفیق اشرف دهقانی  [2021 Nov] 
*همزمان با تحریم‌ها، کووید ۱۹ و انتخابات، ایران شاهد افزایش بی‌سابقه میلیاردرهاست!  [2021 Jul] 
*نگاهی به کشتار در غزه و برخوردهایی چند به آن  [2021 May] 
*نگاهی به کشتار در غزه و برخوردهایی چند به آن  [2021 May] 
*بار دیگر فاجعه‌ای مرگبار در افغانستان!   [2021 May] 
*نادر ثانی: آزموده را آزمودن خطاست!  [2021 Mar] 
*سگان زنجیری سرمایه‌داری بار دیگر فاجعه آفریدند!  [2021 Feb] 
*سلاخی حقیقت در پوشش یک مرگ!   [2021 Feb] 
*مبارزه را به یاد داشته باش، مبارز رفتنی‌ست! سِوِن ولتر: چرا کمونیست هستم؟  [2020 Nov] 
*مرگ شجریان و مواضع فرصت‌طلبان  [2020 Oct] 
*و زمین گرد نبوده و مسطح است! قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ و رسوایی «اصلاح‌طلبان»  [2020 Sep] 
*من و کافکا  [2017 Jul] 
*من نه می بخشم و نه فراموش می کنم!  [2016 Oct] 
* مصاحبه با یک ساواکی و جرم های اشرف دهقانی   [2016 Jul] 
*کلارا زتکین، مبارزی آگاه و خستگی‌ناپذیر !  [2016 Mar] 
*بهتانی بهت‌انگیز یا بهت‌انگیزیِ این بهتان؟  [2015 Jul] 
*بر زمینت می‌زند نادان دوست!  [2012 Jul] 
*"چریکهای فدایی خلق و بختک حزب توده خائن"؛ نگاهی به گذشته، برای ساخت آینده  [2012 Jul] 
*آرش کمانگیر و طالبان ما  [2011 Jul] 
*چشم در برابر چشم، عقل بی عقل  [2011 Jun] 
*یاد چریک فدائی خلق رفیق کبیر امیرپرویز پویان، همشهری خوب کارگران، گرامی باد!  [2011 May] 
*حمله نيروھای جنایتکار ارتش مزدور و وابسته به امپریالیسم عراق به نيروھای سازمان مجاھدين را محکوم کنیم!  [2011 Apr] 
*لانه جاسوسی جمهوری اسلامی در استکهلم در معرض خشم آنان که خواهان سرنگونی کليت اين رژيم می‌باشند!   [2009 Jun] 
*نابود باد جمهوری اسلامی و "عدالت" غيرمردمی‌اش!   [2009 Jun] 
*تبرئه در بارگاه خلیفه!  [2009 Apr] 
*چشم در مقابل چشم، یا جنون مجازات در جمهوری اسلامی   [2009 Mar] 
*گوشه‌ای از رویدادهای کوبا در خلال ۵۵ سال گذشته  [2008 Dec] 
*تجاوزگری امپریالیسم و ضرورت انقلاب!  [2008 Dec] 
*دزدی ناشیانه، آن هم در روز روشن!   [2008 Dec]