PEZHVAKEIRAN.COM گزارشی از توقیف شهروند و دلیل برچیدن آن
 

گزارشی از توقیف شهروند و دلیل برچیدن آن
منوچهر هنرمند

در چندروز گذشته شایعه توقیف نشریه شهروند در رسانه های خبری کشور انعکاس وسیعی یافت . این شایعه روز چهارشنبه با انتشار خبر کوتاهی در وب سایت تابناک (متعلق به محسن رضائی) و خبرگزاری فارس به نقل از هيئت نظارت بر مطبوعات جان گرفت .در این خبر به روشنی دلیل توقیف شهروند عنوان نشده بود .

صبح همان روز ، سید علی خامنه ای در دیدار با مسئو لین حج نارضائی خود را از " بی بند و باری درحرف زدن و اظهار نظر" بیان کرده بود . خامنه ای در این دیدار گفته بود : " "اين فضاي بي بند و باري در حرف زدن و اظهارنظر عليه دولت، مسائلي نيست که ‏خداوند به آساني از آنها بگذرد.. "تفضلات و رحمت الهي تا زماني است که ما مراقب گفتار، ‏رفتار، و عملکرد خود باشيم زيرا خداوند با ما خويشاوندي ندارد." ‏دست اندر کاران رسانه ای این سخنان خامنه ای را چراغ سبزی برای بستن آن دسته از مطبوعات حرفه ای می دانند که پا را از گلیم درازتر و گاهگاه از خط قرمز عبور می کنند .

 
 

 
در این حال روز پنجشنبه 16 ابان محمود عليزاده طباطبايي وکیل نشریه شهروند در گفت‌وگو با ايسنا، گفت :"... تاكنون توقيف اين نشريه به ما ابلاغ نشده است و ما پيگير صحت خبر توقيف هفته‌نامه «شهروند امروز» هستيم" . لیکن در همان روز خبرگزاری فارس با انتشار بیانیه هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد :"... اين هیات در جلسه‌ 15/8/87 پرونده هفته‏نامه شهروند امروز را مورد بررسي قرارداد و به علت انتشار نشريه به گونه‏اي كه اكثر مطالب آن مغاير با زمينه انتشار مندرج در پروانه صادره است و بي‏توجهي دست‏اندركاران اين نشريه به تذكرات قبلي رأي به توقيف آن داد.... زمينه انتشار هفته‏نامه شهروند امروز براساس مجوز صادره «اقتصادي، فرهنگي، ورزشي» است، در حالي كه اكثر مطالب اين نشريه هيچ همخواني با زمينه انتشار آن نداشته است....".

تارنمای نشریه کارگزاران و وب سایت یاری که به وسیله هواداران خاتمی منتشر می شود در آخرین ساعات روز جمعه با توجه به عدم ابلاغ رسمی حکم توقیف ، اعلام کردند که نشریه شهروند به روال معمول صبح روز شنیه منتشر خواهد شد لیکن سرانجام در اولین ساعات صبح روز شنبه حکم توقیف رسما به شهروند ابلاغ شد و به این ترتیب دفتر نشریه ای که مدعی بود به "نیوزویک" ایران تبدیل خواهد شد بسته شد .

نشریه شهروند که شماره 71 آن پس از انتشار توقیف شد تا سال 1386 در شهر اصفهان منتشر می شد لیکن انتشار آن از ابتدای سال 1376 به محمد قوچانی، سردبیر سابق روزنامه های "شرق" و "هم میهن" سپرده شد. امتیاز نشریه شهروند متعلق به شرکت پیوند سلیم است و محمد عطریانفر، مدیر سابق روزنامه "همشهری" و "شرق"، رئیس شورای سیاستگذاری این هفته نامه است.محمد قوچانی سردبیر شهروند با دختر عماد الدین باقی روزنامه نگاری که چندی پیش پس از تحمل نزدیک به یک سال حبس از زندان آزاد شد ازدواج کرده است . وی که از 22 سالگی به روزنامه نگاری پرداخته است ابتدا در روزنامه های نشاط،عصر آزادگان و همشهری قلم می زد و سپس به روزنامه شرق پیوست و به سردبیری آن منصوب شد . با توقیف شدن روزنامه شرق محمد قوچانی به نشریه "هم میهن" که بوسیله غلامحسی کرباسی شهردار پیشین تهران منتشر می شد پیوست لیکن این نشریه نیز پس از مدتی توقیف شد و سرانجام به شهروند رفت که آن نیز چون سایر رسانه های منتقد تعطیل شد .

چه اینکه در اطلاعیه های رسمی به دلایل دیگری برای توقیف شهروند اشاره شده است لیکن دلیل اصلی توقیف این نشریه انتشار سخنان فائزه و فاطمه رفسنجانی در باره چگونگی مرگ آیت الله حسن لاهوتی و خودکشی فرزند او وحید لاهوتی که از هواداران سازمان مجاهدین خلق بود در زندان است . فائزه و فاطمه رفسنجانی عروسهای آیت الله لاهوتی هستندو با فرزندان او حمید و سعید ازدواج کرده اند.

شهروند در شماره 70 روز شنبه گذشته با چاپ عکس فائزه رفسنجانی در روی جلد در گزارشی با عنوان «یادنامه لاهوتی» ابتدا به شرح نقل قولی حاکی از اختلاف سران نظام با لاهوتی پرداخته و از قول آیت الله مهدوی کنی نوشته بود «..ما با دوستان در روز دهم یا یازدهم اسفند در مدرسه رفاه نشسته بودیم این قدر یادم هست که مرحوم شهید بهشتی، شهید باهنر، آقای هاشمی، آیت الله خامنه ای، آیت الله مفتح، آیت الله محلاتی، آیت الله شاه ابادی و آقای ناطق نوری در آن جلسه حضور داشتند. در اتاقی بودیم و از جریانات و اوضاع مملکت صحبت می کردیم. ساعت حدود یازده و نیم بود که ناگهان مرحوم شهید مطهری سراسیمه از اتاق دیگر وارد شدند و گفتند: الان این نهضتی ها و بعضی از این وزرای نهضت، اینها با آقای لاهوتی در محضر امام هستند و امام، حکم فرماندهی نیروهای انقلابی را برای آقای لاهوتی نوشته اند و بناست ساعت 12 از رادیو پخش شود و این فاجعه است. نه از جهت خود آقای لاهوتی که خود آقای لاهوتی آدم بدی نیست ولی ایشان فردی عاطفی و احساسی و ساده است و اینها دورش را گرفته اند و...».

شهروند سپس روایت خودکشی وحید لاهوتی در زندان پرداخته و از قول فاطمه رفسنجانی می نویسد «...جنازه وحید را تحویل ندادند و معلوم نیست خبر خودکشی وحید نیز صحت داشته باشد....» .فاطمه به نقل از اسدالله لاجوردی به شهروند می گوید :«...می خواستیم ما را بر سر قراری ببرد، در ساختمان پلاسکو خیابان جمهوری اما یک دفعه فرار کرده و خودش را از طبقه ای پایین انداخته که باعث شده پایش بشکند....» وی اضافه می کند : «....دراین فاصله البته آقای لاهوتی هم فوت کرد تا این که یک روز دکتر عالی به خانه ما آمدند و گفتند وحید هم فوت کرده است. ما بلافاصله با بهشت زهرا تماس گرفتیم و متوجه شدیم، ده روز است که وحید را دفن کرده اند....» وی می افزاید : «...به نظرم می آید وحید پیش از لاهوتی مرحوم شده است. بعضی ها می گویند که شاید جنازه وحید را به آقای لاهوتی در زندان نشان داده اند و باعث به هم خوردن حال ایشان شده است....».

فاطمه هاشمی دستگیری آیت الله لاهوتی لاهوتی را نیز این گونه شرح داده است: «..دو روز پس از دستگیری وحید، [ماموران] با حکم آقای لاجوردی به خانه ریختند و گفتند ما حکم آقای لاهوتی را داریم که اگر نخواهد با ما بیاید او را می کشیم..» . در این گزارش شهروند با دکتر حمید لاهوتی فرزند دیگر آیت الله لاهوتی و همسر فائزه رفسنجانی نیز مصاحبه کرده و در باره مرگ پدرش به نقل از او می نویسد : :«..گزارش پزشکی قانونی که بعدا به دست ما رسید، علت فوت پدرم را سکته تشخیص نداده بود. من گزارش پزشک قانونی را دارم و یک نسخه از آن را هم به شما می دهم. مطابق این گزارش آقای لاهوتی به علت مسومیت با سم استرکنین فوت کرده است....»

اکبر هاشمی رفسنجانی در زمان مرگ آیت الله لاهوتی ریاست مجلس شورای اسلامی را به عهده داشت . وی با شنیدن خبر مرگ لاهوتی در جایگاه هیأت رئیسه مجلس به شدت گریست که زار زدن او از رادیو نیز مستقیما پخش شد . فاطمه هاشمی در این باره می گوید ".. خیلی ها به این کار هاشمی و گریه عجیبش اعتراض کردند، اما هاشمی سالها بعد در خاطرات خود (عبور از بحران) با افتخار از این کارش یاد کرد...." . در این باره همچنین شهروند به نقل از حسن یوسفی اشکوری می نویسد : «...در روز هفتم آبان ماه 60 لاهوتی درگذشت، یکی از نمایندگان حزب اللهی مجلس ( اکنون ایشان از اعضای بلندپایه مجمع روحانیون مبارز و در شمار سران اصلاح طلب است) در کمیسیون اقتصاد و دارایی که هر دو عضو آن بودیم شدیدا از اظهار ناراحتی هاشمی انتقاد می کرد و می گفت، این برخورد "عوام بازی" است!»

منبع:خواندنیها