PEZHVAKEIRAN.COM آمار کشته‌شده‌گان و بازداشتی‌ها هم‌چنان در ابهام
 

آمار کشته‌شده‌گان و بازداشتی‌ها هم‌چنان در ابهام
مجتبي سميع نژاد

بیستم مرداد ماه 1388 با اقدام قابل پیش‌بینی دستگاه قضایی همراه بود. به سان موارد قبلی در مورد بازداشت شهروندان دوگانه نازک افشار آزاد شد. بحث تعرض و تجاوز به زندانیان هنوز واکنش‌هایی در پی دارد و باعث ایجاد بحث‌هایی در میان دولت‌مردان و نماینده‌گان مجلس اعم از تکذیب و پی‌گیری شده است، در سویی دیگر چندین تن از زندانیان سیاسی سابق و زندنیان تازه آزاد شده با نگارش خاطرات خود در این زمینه بخشی از این واقعیت پنهان مانده‌ی نقض حقوق‌بشر در ایران را بازگو کرده‌اند.

 

آزادی نازک افشار و چندین زندانی دیگر

 

عصر امروز خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه نازك افشار، كارمند بخش فرهنگي سفارت فرانسه كه در دومين دادگاه رسيده‌گي به بازداشتیان پس از انتخابات محاكمه شده بود، آزاد شده است . رئیس‌جمهوری فرانسه ساعتی پس از آزادی از طریق تماس تلفنی با وی گفت‌وگو کرده بود. با این حال کلوتید رایس دیگر شهروند فرانسوی هم‌چنان در بازداشت است. دفترسارکوزی اعلام کرده است: «رئيس‌جمهوري، پرونده‌ی معلم فرانسوي دستگير شده در ايران را با دقت دنبال مي‌كند؛ وي تماس‌هاي خود را با افرادي كه مي‌توانند در تسريع روند حاصل شدن نتيجه و بازگشت امن وي موثر باشند، افزايش داده است.»

 

امروز در زمینه‌ی آزادی زندانیان روز بهتری نسبت به روزهای قبل بود؛ "ساوالان سسی" امروز خبر داد محمود اجاقلو، از فعالان حقوق مدنی آذربايجان، روز یک‌شنبه پس از تحمل بيش از دو ماه حبس با سپردن وثيقه ۵۰ ميليون تومانی تا زمان تشکيل دادگاه خود آزاد شده است. هم‌چنین خبرنامه‌ی امیرکبیر گزارش داد: «عزت تربتی دانشجوی دانشگاه تهران و امیرحسین استیری، دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک  روز گذشته آزاد شده‌اند.»  هر دو این دانش‌جویان از اواخر خرداد ماه بازداشت شده بودند. و به گزارش سایت یولداش «امیرحسین شمشادی، عضومرکزی ستاد 88 ـ هواداران موسوی پس از 55 روز بازداشت در زندان اوین با وثیقه 50 میلیون تومانی آزاد شد.» هم‌چنین مجید سعیدی عکاس مطبوعاتی نیز امروز آزاد شد.

 

 

 

کانون وکلای کره، انجمن روزنامه نگاران آسیا و شیرین عبادی در مورد وضعیت ایران قطع‌نامه‌ی مشترکی صادر کرده‌اند. آن‌ها در این قطع‌نامه "قویا" از دوبت ایران خواسته‌اند: «1- سانسور و سرکوب مطبوعات را بلافاصله متوقف کرده و آزادی بیان را تضمین کند 2 ـ تمامی روزنامه نگاران و وکلای بازداشت شده را بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد کند 3ـ به خبرنگاران خارجی اجازه حضور و پوشش اخباردر ایران دهد.» دیگر این‌که  "کمیته دفاع از حقوق بازداشت شدگان اخیر" در خصوص برگزاری دادگاه‌های اخیر بیانیه‌یی صادر کرده است. در قسمتی از این بیانیه آمده است: «جلسات دادگاه‌های اخیر به نام محاکمه اغتشاشگران و رسیدگی به اتهامات گروهی نزدیک به 100 نفر در یک کیفرخواست و یک دادگاه و محاکمه افرادی که عموما" بدون احضار قبلی جلب شده‌اند و دسترسی به آنان مشکل نبوده و هنوز از حق داشتن وکیل منتخب خویش محرومند و باید از زمان ارجاع پرونده به دادگاه  تا آخرین جلسه با حضور وکیل و رسیدگی  بر مبنای قانون آئین دادرسی باشد ، توهین به ملت ایران و نقض قانون اساسی کشور  وقوانین مصوب در همین نظام است. نتیجه آن هم ، به حکم قانون ارزش و اعتباری ندارد.»

 

آمار کشته‌شده‌گان هم‌چنان مشخص نیست

 

خبرگزاری ایلنا امروز گزارش داد: «فهرستی شامل نام 69 نفر از کسانی که در خشونت های پس از انتخابات کشته شده‌اند از سوی بهشتی نماینده‌ی موسوی به مجلس ارائه شده است.» آماری که بیش از دو برابر آمار اعلام شده از سوی دولت، و نزدیک به آمار ارائه شده از طرف گروه‌های مدافع حقوق‌بشر و سازمان‌های دیگر است. اما از سویی دیگر جانشين فرمانده‌ی نيروي انتظامي اخبار منعكس شده در برخي رسانه‌ها مبني بر كشته شدن 69 تن از دستگير شده‌گان ناآرامي‌هاي اخير در بازداشتگاه كهريزك را تكذيب كرد و گفت:«چنين چيزي را من نشنيده‌ام.» سردار رادان که یکی از متهمان مربوط به بازداشتگاه کهریزک  از طرف برخی گروه‌ها و طیف‌های مختلف مردمی است؛ آمارهای اعلام شده در "سایت‌های خبری" را مربوط به کسانی دانست که "وظیفه‌ی آمارسازی" داشته‌اند. رادان که به خاطر اجرای "طرح امنیت اجتماعی" خاطره‌ی تیره‌یی از او در اذهان عمومی باقی‌مانده است، تاکید کرده: «ما به عنوان پليس كه معمولا بايد در جريان اين اطلاعات و آمارها باشيم اين موضوع را پيگيري كرده و نتيجه‌اي نگرفتيم.» این درحالی است که پلیس یا نیروی انتظامی در دو ماه گذشته بنابر شهادت هزاران نفر و با استناد به فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده با مردم معترض به شدیدترین وجه ممکن برخورد کرده و آنان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده است. هم‌چنین تصاویری از تیراندازی افراد نیروی انتظامی به مردم نیز وجود دارد.

 

اما در سوی دیگر یکی از اعضای کمیته‌ی ویژه‌ی بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر از بازدید طی هفته‌ی جاری از بازداشت‌گاه شاپور خبر داد. به گفته وی، «این بازداشتگاه مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بوده که در حوادث اخیر بازداشت شده‌گان نیز در آن‌جا نگه‌داری می‌شده‌اند.»

 

نگرانی برای زندانیان سیاسی

 

وضعیت بسیاری از زندانیان سیاسی بازداشت شده بعد از انتخابات هم‌چنان مشخص نیست و آنان از کم‌ترین حقوق‌شان مبنی بر ملاقات با خانواده و وکیل محروم هستند. در همین رابطه همسر محسن امين‌زاده به اعتماد ملی گفته است که «وی حدود يك ماه پيش آخرين تماس خود را با منزل داشته و تا کنون هیچ گونه ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.» هم‌چنین چند تن از خانواده‌های زندانیان سیاسی با اعضای مجلس دیدار داشتند. در این خصوص همسر مصطفي تاج‌زاده گفت: «از اعضاي كميته ويژه مجلس خواسته شد تا با توجه به جاي‌گاه نماينده‌گي مردم و انتصابي نبودن موقعيت‌شان، بدون ترس و واهمه، گزارش دقيق از وضعيت بازداشتگاه‌ها و زندانيان سياسي را به مردم و به‌خصوص خانواده‌هاي نگران بدهند.»  در همین حال مصطفی کواکبیان، نماينده مجلس هشتم با استناد به اصل 113 قانون اساسی و با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی هم شناخت شده است، گفت: « مباحث و شایعاتی در رابطه با بازداشت‌گاه‌ها شنیده شده که از احتمال نقض بسیاری از مواد قانون اساسی خبر مي‌دهد.» او خوستار پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد در این زمینه شد. در طرفی دیگر احمد توکلی نماینده‌ی محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی نیز، خواستار رسیده‌گی به «جنایت‌هایی» شد که در حوادث پس از انتخابات رخ داده است.

 

در سویی دیگر سخن‌گوی قوه‌ی قضاییه از بازداشت 4000 هزار نفر در طی دو ماه گذشته خبر داده که بالاترین رقم اعلام شده تاکنون است. جمشیدی اضافه کرده «از اين تعداد، 3700 نفر در هفته نخست آزاد شده‌اند.» با توجه به آمارهای  اعلام شده و پر بودن زندان‌ها این رقم آزادی نمی‌تواند صحیح باشد.

 

اخباری دیگر از نقض حقوق‌بشر در ایران

 

دیگر این‌که دویچه وله خبر داده «شش خبرنگار برتر اصفهان که در مراسم پایانی چهارمین جشنواره‌ی مطبوعات استان اصفهان از نماد سبز استفاده کردند، با خطر دست‌کم ممنوع‌القلم شدن روبه‌رو هستند. هدف این شش خبرنگار اعلام همبستگی با روزنامه‌نگاران زندانی بود.» هرانا نیز خبر داده: «روشنعلی مرادی از فعالین سیاسی شهرستان سر پل ذهاب از توابع کرمانشاه و دبیر ستاد 88 این شهرستان، روز جمعه مورخ 9 مرداد ماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات این شهرستان در خیابان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.» هم‌چنین اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد که «سه نفر از کارگران بازداشت شده در مراسم اول ماه مه سال جاری در شهر سنندج، از سوی دادگاهی در اين شهر، هر کدام، به شش ماه حبس تعزيری و ۴۰ ضربه شلاق تعزيری محکوم شده اند.» و این‌که «روز یکشنبه مورخ 18 مردادماه سال جاری، جلسه بازپرسی دو دختر نو مسیحی در دادگاه انقلاب شهر تهران برگزار شد.» هرانا خبر داده که اتهام مریم رستم‌پور و مرضیه امیری‌زاده "ارتداد" اعلام شده است. در مورد دیگر از روزآنلاین می‌شنویم که «بهمن سیدی 20 ساله، هوشیار احمدی 19 ساله، سیوان رحیمی 20 ساله و سیروان محمدی 26 ساله هر کدام به اتهام تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب کرد، به تحمل شش سال حبس محکوم شده اند.» آژانس خبری موکریان نیز می‌گوید:«کیوان ( مصطفی ) داودی زندانی کرد زندان ارومیه ، به علت وجود پلاتین دریکی از پاهایش ، نیاز به مداوا در خارج از زندان دارد.» و به گزارش ایلنا «از سوي دادستان عمومي و انقلاب تهران براي مدير عامل شركت انبوه‌سازان شفق و نگين غرب به اتهام اخلال در نظام اقتصادي كشور در بخش مسكن كيفرخواست اعدام صادر شد.»

 
 

 مجتبی سمیع‌نژاد

خبرگزاری هرانا

 

منبع:پژواک ایران