PEZHVAKEIRAN.COM ازدواج موقت راهکاری موثر یا شتاب زده و ساده انگارانه
 

ازدواج موقت راهکاری موثر یا شتاب زده و ساده انگارانه
مریم رحمانی

پژواک ایران- سید محمد انجوی شیرازی  که به شغل شریف «قوادی» تحت نام صیغه در مشهد مشغول است همان آخوند گرداننده «رهپویان وصال» شیراز است. وی پس از انفجار در حسینیه این مرکز که به خاطر نگهداری مواد منفجره‌ی جنگی و عدم رعایت مسائل ایمنی اتفاق افتاد ، تلاش کرد با رفع مسئولیت از خود و گردانندگان رهپویان وصال مسئولیت آن را به گردن بهاییان و وهابی‌ها بیاندازد.
 
اين کامنت که آقايي برايم در وبلاگم گذاشتند، انگيزه نوشتن اين مقاله شد. کامنت را بدون هرگونه دخل و تصرف و تصحيح غلط هاي املايي در زیر می آورم.

«قال رسول الله (ص): النكاح السنتي

بسم الله الرحمن الرحيم

براي رفاه هر چه بيشتر برادراني که جهت زيارت به پابوس امام رضا مشرف ميشوند و براي اينکه در طول اقامت در مشهد مقدس بتواننذ غرايز جنسي خود را از راه حلال ارضا کنند استان مبارکه رضوي اقدام به ايجاد مرکزي براي صيغه خواهران باکره ومطلقه نموده است. دفتر اصلي اين مرکز در داخل حرم مطهر جنب ورودي اصلي نقاره خانه واقع شده وسرپرستي ان حاج اقا کريمي (صاحب وبلاگ حاچ اقا مسيله http://hajimasalaton.blogfa.com) بر عهده دارد. مذت صيغه بستگي به ميزان اقامت زاير در مشهد دازد . بزاي صيغه هاي 1 روزه تا يک هفته برادران ميتواننذ ار محلها يي که براي اجاره حرم مطهر در اخثيار انان ميگذارد استفاده کنند. براي صيغه بيشتر از يک هفته تهيه جا بر عهده خود برادران است. مبلغ صيعه براي خواهدان باکره 70000 تومان براي يک هفته و براي خواهران غير باکره بستگي به سن انان دارد. براي هر صيغه مبلغ 30000 تومان جهت واريز به ضريح مطهر دريافت ميگردد که رسيد ان توسط سرپرستي استان مبارکه صادر ميگردد. ضمنا از کليه خواهراني که داوطلب اين امر خير هستندو مايلند علاوه بر کسب فيض معنوي يعني ايجاذ شرايط مطلوب براي اينکه برادران زاير بدون به حرام افتادن و با خيال راحت زيارت کنند و هم اينکه خود درامدي به دست اورند ميخواهيم مشخصات خود را شامل سن وضغيت بکارت شغل به همراه يک قطعه عکس تمام قد به ادرس دفتر امور صيغه واقع در صحن ازادي واقع در ضلع شرقي حرم مطهر ,حجره جنوب غربي حنب رواق شيخ بهايي حرم ارسال کنند. خواهران داوطلب همچنين ميتوانند به وبلاگ حاج اقا سيد انجوي به ادرس http://seyyedanjavi.persianblog.ir مراجعه و اطلاعات لازم را از طريق وبلاگ و يا تماس تلفني با سيد انجوي شيرازي كسب نمايند.»

صیغه گذشته از تحقيري که نسبت به زنان روا می دارد، شکلي از خشونت عليه زنان است (ماده اول اعلاميه خشونت عليه زنان،خشونت را اينگونه تعريف مي کند: «هر عملي برپايه جنسيت که قطعا يا محتملا باعث آسيب جسماني،جنسي يا رواني،همچنين رنج براي زنان – با برگرفتن بسياري از رفتارها – خشونت محسوب مي شود. همچنين خشونت محروم کردن از آزادي، به اختیار و یا به اجبار است چه در زندگي عمومي و چه در زندگي خصوصي»

کامنت بالا آدم را به ياد بازار برده فروشان بابل مي اندازد که هر کنيز بسته به ميزان زيبايي و لطافت و خوشبويي دهانش قيمتي داشت. به راستی ، جواب کامنت گذار را چگونه باید داد؟ به مانند خودش که بازتوليد کننده نظام و ادبيات مردسالار است؟ یا بهتر است زمينه هاي بروز چنين کامنتهايي را جستجو کنيم؟ «متعه» در لغت به معناي برخورداري و اسم مصدر از تمتع است (دهخدا). متعه يا صيغه که امروزه با عنوان ازدواج موقت نيز از آن ياد مي شود يکي از انواع ازدواج است . تفاوت ازدواج موقت با ازدواج دائم در پرداختن مهر و ذکر مدت معين است. قانون مدني در ماده 1075بيان مي‌دارد که: «نکاح وقتي منقطع است که براي مدت معيني واقع شده باشد». بنابراين در نکاح منقطع ذکر مدت از شرايط صحت نکاح است. برخلاف ازدواج دائم که مي‌تواند بدون مهر منعقد شود و حتي مي‌توان در آن شرط عدم مهر را ذکر کرد، در متعه ذکر مهر از شرايط صحت نکاح است و عدم ذکر آن يا بطلان مهر موجب بطلان عقد نکاح مي‌شود .البته در اين نوع نکاح از تعداد زناني که مرد به عقد موقت خود درآورد سخني به ميان نيامده و با توجه به فتاوي فقها محدوديتي براي تعداد زوجه ذکر نشده است. از آنجايي که در اين نوع ازدواج مرد ملزم به پرداخت نفقه به زن نيست، (ماده 1113 قانون مدني در اين مورد مقرر مي‌دارد که: «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اينکه شرط شده باشد يا آنکه عقد مبني بر آن جاري شده باشد») دست مرد براي هوسراني بسيار باز است.

بررسي متعه با استناد به قران و سنت

اکثر محدثان و بزرگان تفسير از صحابه و تابعين تصريح کرده اند که آيه 24 سوره ي نساء (فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضة و لا جناح عليکم فيما تراضيت / زناني را که متعه مي کنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. و گناهي بر شما نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يکديگر توافق کرده ايد) در مورد ازدواج موقت نازل شده است.

احادیثی که بر معتبر بودن متعه دلالت دارد

علامه طباطبايي در تفسير الميزان1 آورده اند که: عبداللّه بن عمير ليثى به حضور امام ابى جعفر باقر آمد، و عرضه داشت: درباره متعه زنان چه مى گوئى؟ امام فرمود، خداوند هم در كتابش آن را حلال كرده، و هم بر زبان پيغمبرش، پس متعه تا روز قيامت حلال است، عبداللّه عرضه داشت: اى ابى جعفر آيا مثل تو كسى چنين فتوا مى دهد، با اينكه عمر آن را حرام كرد و از آن نهى نمود؟ حضرت فرمود: هر چند كه عمر تحريم كرده باشد، عرضه داشت: من تو را به خدا پناه مى دهم از اينكه حلال كنى چيزى را كه عمر آن را حرام كرده؛ عبداللّه عمير رو به آن حضرت كرد و گفت آيا دوست مى دارى زنان و دختران و خواهران و دختر عمه هاى تو متعه شوند؟ حضرت وقتى شنيد كه او نام زنان و دختر عموهاى آن جناب را برد روى از او برگردانيد(تفسیر المیزان).

احادیثی كه بر نسخ شدن حكم متعه دلالت مى كنند

در صحيح ترمذى از محمد بن كعب از ابن عباس روايت آورده كه گفت: متعه در اول اسلام مشروع بود شخصى كه از ديارى به شهرى وارد مى شد كه به آنجا آشنائى نداشت، زنى مى گرفت به مدتى كه مى دانست در آن شهر مى ماند، تا متاع او را حفظ نموده، كارهايش را اصلاح كند، اين حكم همچنان بود تا آن كه آيه «الا على ازواجهم او ما ملكت ايمانهم» نازل شد، ابن عباس اضافه كرده كه به حكم اين آيه هر فرجى كه غير اين دو باشد حرام است(تفسیر المیزان) .

در الدرالمنثور است كه ابو داود در كتاب ناسخ خود و ابن منذر و نحاس از طريق عطا از ابن عباس روايت كرده كه: درباره آيه شريفه «فما استمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اجورهنّ فريضة» گفته است: اين آيه به وسيله آيه شريفه «يا ايها النبى اذا طلقتم النساء فطلقوهنّ لعدتهن» و آيه «و المطلقات يتربّصن بانفسهنّ ثلاثه قروء»، و آيه «و اللاتى يئسن من المحيض من نساء كم ان ارتبتم فعدّتهنّ ثلاثة اشهر» نسخ شده است(همان).

و در همان كتاب است كه ابو داود در كتاب ناسخ خود و ابن منذر و نحاس و بيهقى از سعيد بن مسيب روايت كرده اند كه گفت :آيه ميراث آيه متعه را نسخ كرده و در همان كتاب است كه عبدالرزاق و ابن منذر و بيهقى از ابن مسعود روايت كرده اند كه گفت: حكم متعه نسخ شده، و ناسخ آن آيه طلاق و آيه صدقه و آيه عده و آيه ميراث است .و باز در همان كتاب است كه عبدالرزاق و احمد و مسلم از سيره جهنى روايت كرده اند كه گفت: رسول خدا در سال فتح مكه به ما اجازه داد زنان را متعه كنيم ولى از مكه بيرون نشديم مگر آن كه رسول خدا متعه را تحريم كرد(همان).

از قرن اول هجری مذهب باعث مشروعیت قدرت سیاسی شده است و نیروهای سیاسی و قدرتهای اقتصادی همواره در ایجاد احادیث جعلی اصرار ورزیده اند.چرا که از این راه موفق شده اند به گفته ها و اعمال خود صحه گذاشته و به آن مشروعیت بخشند.بنابراین تاکید زیاد بر احادیث عقلایی به نظر نمی رسد.

یکی از موضوعاتی که در بین اهل سنت و شیعه بحث هایی را برانگیخته است، متعه است. این نوع ازدواج از نظر اهل سنت ملغی شده است. مرنیسی در کتاب زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش می نویسد:« این نوع ازدواج که بین چادرنشینان و بازرگانانی که به سفرهای طولانی مدت می رفتند رواج داشت در بین اهل سنت ممنوع شده است زیرا آنها آن را با اصول خانواده در اسلام و با قاعده پدرسویگی در تضاد آشکار می دانند»(مرنیسی،فاطمه،زنان پرده نشین و نخبگان جوشن پوش).

در حال حاضر فقهاي شيعه متعه را معتبر و اهل سنت با نهي خليفه دوم متعه را منسوخ مي دانند.اما در بین فقهای شیعه نیز نظرات مختلفی در این خصوص وجود دارد آیت الله صانعی2 در پاسخ به استفتا در مورد ازدواج موقت فرمودند: «اساساً عقد موقّت در اسلام، براي رفع ضرورت است، نه عيّاشي مشروع و يا عِدل ازدواج دايم قرار گرفتن. بنابراين، براي كساني كه همسرشان در اختيار آنهاست و مي توانند غريزه جنسي را به وسيله همسر اطفا نمايند، عقد موقت، ولو نسبت به زن مسلمان، به نظر اين جانب، محلّ اشكال، بلكه محكوم به منع و عدم جواز است، و وسيله خراب شدن و از بين رفتن كانون زندگي و محيط سكن و آرامش و صدها ضرر ديگر است; و براي رفع مشكل جوانان، بايد به دنبال راه هاي ديگر بود كه مشكل ازدواج دايم آنان را مرتفع سازد.»

در مورد ازدواج موقت نيز مانند هر موضوع ديگري ديدگاه هاي مختلف وجود دارد، برخي آن را در شرايط فعلي مفيد و موثر مي دانند، برخي کاملا مخالفند و برخي آن را تحت شرايط خاص می پذیرند. در ادامه به بررسي اين سه نظر مي پردازيم.

1- نظرات موافقان:

بحث ازدواج موقت با سخنراني وزير کشور در همايش هم‌انديشي حجاب در قم در 10 خرداد 1386موج جديدي از چرا‌ها و چالش‌ها را در افكار عمومي پدید آورد. تقريباَ دو دهه پيش نيز در يكي از نمازهاي جمعه تهران آيت‌ا...هاشمي رفسنجاني به اين مقوله وارد شد كه در آن زمان هم سخنرانی رئیس جمهور وقت با چالش هایی مواجه شد.

"مرتضی مطهری" در موافقت با ازدواج موقت، معتقد است از آنجائیکه امکان ازدواج دائم برای جوانان فراهم نیست، برای برطرف نمودن نیاز جنسی جوانان می توان از «سنت متروک» ازدواج موقت که در شیعه جعفری ریشه دارد، استفاده کرد. در واقع، وی معتقد است که به دلیل مشکلات اقتصادی و برخی تغییرات اجتماعی در جامعه معاصر جوانان نمی توانند از طریق ازدواج دائم در زمانی که نیازهای جنسی آنها افزایش یافته است استفاده کنند، و این مسئله ممکن است انحرافاتی به دنبال داشته باشد. یا باید از طریق ریاضت کشیدن نیاز جنسی خود را سرکوب کنند، یا اینکه ممکن است به ورطه هرج و مرج جنسی بیافتند.

به بیان دیگر، مطهری چنین استدلال می کند که: «آيا جوانان حاضرند يك دوره‏ رهبانيت موقت را طى كنند و خود را سخت تحت فشار و رياضت قرار دهند، تا زمانى كه امكانات ازدواج دائم پيدا شود؟ فرضاً جوانى حاضر گردد رهبانيت موقت را بپذيرد، آيا طبيعت ‏حاضر است از ايجاد عوارض روانى سهمگين و خطرناكى كه در اثر ممانعت از اعمال غريزه جنسى پيدا مى‏شود و روانكاوى امروز از روى آنها پرده برداشته است صرف نظر كند؟ [راه دیگر آن است که] جوانان را به حال خود رها كنيم و به روى خود نياوريم؛ به يك پسر اجازه دهيم از صدها دختر كام برگيرد، و به يك دختر اجازه دهيم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد، و چندين بار سقط جنين كند، يعنى عملاً كمونيسم جنسى را بپذيريم». در مقابل این وضعیت، وی ازدواج موقت را راه حلی شرعی و عملی می داند(شماره 87 مجله زن روز(قبل از انقلاب)) .

"هادي قابل" يکي ديگر از مدافعان ترويج ازدواج موقت مي گويد: با توجه به فرهنگ «ضد شرعي» موجود در جامعه امروز ايران، که ازدواج مجدد «زنان بيوه» را ناممکن ساخته يا به‌ شدت تقليل داده است، عملاً بخش عمده‌اي از زنان جامعه، در اوج جواني از بهره‌مندي‌هاي طبيعي جنسي محروم مانده و مي‌مانند. اگر زنان مطلقه يا شوهر از دست داده (خواه داراي فرزند باشند يا نباشند) که درصد عمده آنان را زن‌هاي جوان (کمتر از 50 سال) تشکيل مي‌دهند و اکثر آنان امکان ازدواج دائم مجدد را نمي‌يابند، در فرهنگ اجتماعي خود با تحقير و تهديد و سرزنش مواجه نشوند و مبتني بر «توصيه‌هاي شريعت محمدي» رفتار کنند و به بهره‌گيري از «ازدواج موقت» براي رفع نياز طبيعي جنسي خود اقدام کنند، نياز جنسي گروه عمده‌اي از پسران در جامعه‌اي مثل ايران، نيز به راحتي و از طريقي مشروع برطرف مي‌شود و ميزان جرائم جنسي، به‌شدت پايين مي‌آيد( روزنامه هم ميهن 20خرداد 1386).

2- نظرات بینابینی:

دکتر "عفت السادات مرقاتي‌ خويي" – سکسولوژيست و عضو هيأت علــمي دانشگاه علـوم پزشکي ايران – معتقد است: ازدواج موقت با رعايت شرايط خاص، مي‌تواند يکي از راه‌هاي جلوگيري از اپيدمي ايدز يا بيماري‌هاي مشابه آن باشد اما به شرطي که ما براي آن دستورالعمل‌هاي خاصي طراحي و آن را نظام‌مند کنيم و گرنه ازدواج موقت به خودي خود نمي‌تواند کمکي به ما بکند. اگر قوانين ازدواج موقت باعث سروسامان دادن به وضعيت زنان آسيب‌ديده شود، اگر به نفع حمايت از زناني باشد که مورد آزار قرار گرفته‌اند، اگر براي كاهش معضلاتي مانند پديده زنان ويژه يا خياباني باشد و هزاران اگر ديگر که همگي به نفع زنان، مردان و جامعه است، من با ازدواج موقت موافق‌ام. اما اگر ازدواج موقت و قوانين آن، اين کاربرد‌ها و اثرات مثبت و حمايتي را نداشته باشد، با آن کاملا مخالف‌ام(همشهری آنلاین)

3-نظرات مخالفان:

"حسن يوسفي اشکوري" چند پرسش اساسي را درباره متعه مطرح مي‌کند1) ادله قرآني و فقهي ازدواج موقت كدامند؟ 2) در صورت مقنع بودن ادله شرعي آن،‌ آيا اين يك حكم جاودانه است و براي تمام زمان‌ها و مكان‌ها (الي يوم‌القيامه) معتبر است و بايد به هر قيمت اجرا شود؟

وی معتقد است در مورد اول،حتي مجال طرح موضوع و به طريق اولي امكان بررسي ادله فقهي آن نيست، اما به نظر نمي‌رسد كه مباني و مستندات نقلي فقيهان شيعه در اثبات ازدواج موقت چندان قانع‌كننده باشد.در عين حال با تكيه بر دلايل عقلي و ضرورت‌هاي اجتماعي، مي‌توان در شرايط خاص و در چهارچوب قواعد معين و حدود تعريف‌شده با آن موافق بود. در مورد دوم، نيز مي گويد: بعيد مي‌دانم كه از جاودانگي حكم ازدواج موقت بتوان دفاع عقلاني كرد، حداكثر چيزي كه مي‌توان گفت، اجراي آن مشروط است به شرايط و‌ آثار و عواقب آن و پيامدهاي عيني و واقعي اجراي آن و بعد اينکه اگر از كليات و احكام بگذريم و در باب حكم شرعي متعه و حتي جاودانگي آن مناقشه نكنيم، چالش و پرسش بنيادين اين است كه اجراي رسمي ازدواج موقت (و صحيح‌تر همان متعه كه در واقع ازدواج نيست و عمدتاً به انگيزه تمتع جنسي صورت مي‌گيرد) چه تبعاتي دارد و در نهايت سود آن براي جامعه و حتي جوانان بيشتر است يا ضررآن؟

وی در ادامه می افزاید:عموم مردم و به‌ويژه زنان در طول تاريخ ديده‌اند كه احكامي چون جواز تعدد زوجات يا ازدواج موقت، آشكارا جواز رسمي بوده است براي هوسراني مردان متمكن و صاحب نفوذ اجتماعي (روحانيان و شاهان و اميران و بازاريان) و زن در اين ميان غالبا بازيچه‌اي بوده در دست مردان شهوت‌ران كه يا فريب خورده يا از فقر و تنگدستي تن به ازدواج موقت يا دائم به عنوان زن دوم و سوم و ... داده است( روزنامه هم ميهن 20خرداد 1386).

دکتر" قرائي مقدم"، جامعه شناس و استاد دانشگاه، می گويد: ازدواج موقت علاوه بر تاثيرات نامطلوب اجتماعي، اقتصادي وفرهنگي، باعث بروز انواع آسيب هاي اجتماعي از قبيل جرم و جنايت ،فرار از خانه و فحشا مي شود. وي مي افزايد:شايد ازدواج موقت براي زناني که قبلا ازدواج کرده اند، مناسب باشد اما اين روابط براي دختران مجرد، ناصحيح و داراي عواقب منفي بسياري است. چون اين خانواده ها داراي بنيان هاي محکمي هم نيستند، اقتصاد خاتواده متزلزل مي شود و در نتيجه اقتصاد جامعه دچار مشکل مي شود.

وي مي افزايد:در سال گذشته تعداد کودکان حاصل از اين ازدواج ها که به مراکز نگهداري کودکان بي سرپرست و بدسرپرست سپرده شده اند، افزايش چشمگيري يافته است و با اين روند بايد نگران افزايش آسيب هاي اجتماعي بود. وی ازدواج موقت را سبب رواج بي بند و باري اجتماعي و جنسي می داند.

دکتر "نعمت الله فاضلي" استاد دانشگاه علامه طباطبايي نيز معتقداست: اگر ازدواج موقت به مثابه پاسخي براي چالش هايي که خانواده با آن روبرو است مطرح باشد نمي تواند نتيجه اي داشته باشد زيرا چالش هاي خانواده چالش هاي ناشي از رشد فرايندهاي فردگرايي و دموکراتيزاسيون و همچنين تغيير کارکردهاي اجتماعي خانواده است. اين چالش ها در مقابل ازدواج موقت نيز وجود دارد. در نتيجه ازدواج موقت راه حل بديلي براي حل مسئله نيست.

امروز جوانان و بطور کلي افراد خواهان روابط فردي و رمانتيک و در عين حال برابر و مساوات طلبانه و دموکراتيک هستند. رشد اين ارزش ها باعث شده است از يک سو سن ازدواج افزايش يابد و افراد سعي مي کنند تا حد ممکن هر چه دير تر تن به تشکيل خانواده دهند.ازدواج موقت از نظر ابعاد اجتماعي اش نه تنها با ارزش هاي مدرن ناسازگار است بلکه به مراتب بيش از خانواده با چالش هاي اجتماعي روبروست (وبلاگ شخصي استاد، فرهنگ شناسي، 17 مهر1386 ).

نتیجه گیری:

ازدواج موقت ممکن است در کوتاه مدت برای رفع برخی از مسائل اثر بخش باشد اما آیا در بلند مدت نیز چنین است؟ آیا سبب افزایش آسیب های اجتماعی نمی شود؟

اصولا در این نوع رابطه نگاه به زن ابزاری و شیء انگارانه است و روشن است که چنین نگاهی سبب افزایش خشونت بر زنان و کاهش منزلت اجتماعی آنان می شود. چنین رابطه ای موقعیت زنان را چه زنانی که ازدواج دائم کرده اند، وچه زنانی که تن به چنین روابطی می دهند ،شکننده تر می کند. چنین رابطه ای نه تنها باعث حفظ کیان خانواده نمی شود بلکه برعکس باعث سست شدن پایه های آن و همچنین بدتر شدن جایگاه زنان در جامعه می شود. مردانی که تمکن مالی برای اختیار همسردوم ندارند از این طریق بدون داشتن تعهد و بدون دردسرهای ازدواج دائم که شامل پرداخت نفقه و تامین اقتصادی زن، فراهم کردن منزل مسکونی برای وی و... می شود به هوسرانی می پردازند، این مردان اگرچه بر اساس تفسیری از شرع! گناه نمی کنند اما به ناهنجاری های اجتماعی دامن می زنند .ازدواج موقت می تواند باعث افزایش نرخ طلاق و آسیب های اجتماعی زنان شود؛ چرا که با بالاتر رفتن سطح سواد و فرهنگ در جامعه ایرانی کمتر زنی حاضر می شود هوسرانی های همسرش را تحمل کند.آیا این نوع رابطه سبب افزایش همسرکشی نخواهد شد؟ زنانی که به دلیل خیانت شوهران از آن ها جدا می شوند، برای تامین معاش خود چه باید بکنند ؟ در جامعه ما که روز به روز عرصه به زنان تنگ تر می شود و زنان تنها در مشاغل سطح پایین استخدام می شوند (اگر استخدام شوند) آن هم با حقوق های پایین آیا راهکار ارائه شده به ضرر این زنان نیست، آیا سبب افزایش بهره کشی اقتصادی و جنسی از زنان نمی شود؟ در این میان سرنوشت کودکانی که مادرانشان به همین دلیل از پدرانشان جدا می شوند، چه می شود؟ همگان از اثرات مخرب طلاق بر کودکان آگاهند و این که درصد گرایش به بزهکاری افسردگی،خودکشی و... در این کودکان بیشتر است.

ااگر قرار است متعه تنها برای پسران باشد اصولا چه نظارتی بر این امر می شود، حال آنکه بیشتر این عقدها در دفاتر غیر رسمی ثبت می شوند و نظارتی بر این امر صورت نمی گیرد و در این صورت نیز زن کالایی بیش نیست، کالایی که می توان خرید، از آن لذت برد و بعد رهایش کرد.

بیایید درباره کودکانی که در اثر چنین روابطی متولد می شوند فکر کنیم . با توجه به افزایش ازدواج موقت (آمار ازدواج موقت ثبت شده در كشور در سال84 حدود 76 % رشد داشته است،به غیر از عقدهای ثبت نشده) چند کودک بر اثر چنین روابطی بدنیا آمده اند، یا سقط شده اند؟ آیا این رابطه سبب گسترش کودک آزاری نیست؟ کودک برای بالیدن نیاز به مامن گرم و پر محبت دارد.پسرانی که به سبب نداشتن تمکن مالی تشویق به ازدواج موقت می شوند با کودکان خود چه خواهند کرد؟ آیا کسی که برای گریز از مشکلات ازدواج دائم سراغ صیغه می رود اصولا خواهان فرزند است؟ آیا مادر توان نگهداری فرزند را دارد آن هم در جامعه ای چون ایران که کودک تنها از طریق پدر شناسایی می شود و کودک بی نام پدر مورد تحقیر و طرد همگان قرار می گیرد.

اگر آنچنان که عنوان می شود ازدواج موقت براي حل مشکلات زنان بيوه و مطلقه تجويز مي شود که چنین رابطه ای به ضرر اين زنان است چرا که بعد از مدتي رها خواهند شد، آیا به عواطف تاراج شده این زنان فکر شده است؟ به وابستگي هاي عاطفي که ممکن است براي آنان بوجود آيد ؟ اگر مردان از ازدواج دائم با آنان سرباز زنند، تکليفشان چيست؟ آيا بهتر نيست به جاي ترويج ازدواج موقت با زنان بیوه به فرهنگ سازي بپردازيم تا اين زنان دوباره بتوانند ازدواج دائم کنند و پسراني را که از بیم دچار شدن به گناه به تشویق به عقد موقت می کنیم، ترغیب به ازدواج دائم با این زنان کنیم؟براي کم کردن از مشکلات زنان بيوه و مطلقه و کاستن از آسيب هاي وارده به آنها، بهتر است به دنبال ايجاد شرايط توانمند سازي و اشتغال زايي برای آنها باشيم تا توصيه به ازدواج موقت با مردان متاهل يا پسران فاقد پشتوانه مالي لازم براي ازدواج دائم و بدين ترتيب زمينه هاي بروز آسيب هاي اجتماعي را کاهش دهيم.

افزايش كودكان بی هويت و فاقد شناسنامه،افزایش سقط جنین،افزايش طلاق، قتل و همسركشی، بروز انواع آسيب های اجتماعی و گسترش فحشا، ازعواقب ازدواج های موقت در كشور است. بنابراین به جاي ساده انگاري محض و براي فرار موقت از مسائل و به جاي تشکيل همايش ها و سايتهاي بيشمار براي ترويج ازدواج موقت، از روانشناسان، جامعه شناسان، حقوق دانان و مددکاران، اقتصاددانان و... دعوت کنيم و بخواهيم با استفاده از نتایج تحقیقاتشان، در پي رفع مشکلات جوانان و زنان برآيند. بهتر نيست به جاي صرف هزينه هاي هنگفت براي سرپوش گذاشتن موقت بر ناهنجاري ها به درمان ريشه اي آنها بپردازيم تا همه در جامعه اي سالم تر و با حداقل آسيبهاي اجتماعي زندگي کنيم. بنابراين به جاي پاک کردن صورت مسئله بهتر است به فکر چاره انديشي باشيم نه این که با توصيه به ازدواج موقت و برجسته کردن آن، ناهنجاري هاي ديگري را در جامعه بوجود آوريم. آيا شرايط امروز ايران، شرايط شبه جزيره عربستان در 1500 سال پيش است يا ما وارد دوران ديگري شده ايم که مقتضيات خاص خودش را دارد و براي از بين بردن آسيب هاي اجتماعي نياز به راه حلهاي علمي و کارشناسانه داریم و نه تجويز نسخه اي ديرينه.

کوتاه سخن آنکه صیغه سبب تحکیم بنیان های نظام مردسالاری، افزایش آسیب پذیری زنان و آسیب های اجتماعی می شود و ستمی آشکار علیه افراد بی پناه جامعه یعنی زنان و کودکان(حتی آسیب پذیرترین ) است. با توجه به احاديث صيغه تنها براي تمتع بردن و لذت جنسي است، بنابراين از مصاديق اعمال خشونت جنسي بر زنان است . آيا صیغه همان استثمار جنسی نیست که مدام در ادبيات رسمی از وجودش در غرب سخن می گوییم؟ يکبار ديگر ماده اول اعلاميه خشونت عليه زنان را مرور کنيم و به رابطه ميان ازدواج موقت و آسيب هاي جنسي، رواني و رنج هايي که اين نوع رابطه براي زنان دارد بيانديشيم.

پانوشت ها:

1. این مطالب را علامه طباطبایی در تفسیر آیه فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه در سوره نساء با تایید ازدواج موقت آورده است.www.hozeh.net

2. پاسخ نامه شماره[39438]دفتر حضرت آية الله العظمي صانعي

بسمه تعالی

ج- اساساً عقد موقّت در اسلام، براي رفع ضرورت است، نه عيّاشي مشروع و يا عِدل ازدواج دايم قرار گرفتن. بنابراين، براي كساني كه همسرشان در اختيار آنهاست و مي توانند غريزه جنسي را به وسيله همسر اطفا نمايند، عقد موقت، ولو نسبت به زن مسلمان، به نظر اين جانب، محلّ اشكال، بلكه محكوم به منع و عدم جواز است، و وسيله خراب شدن و از بين رفتن كانون زندگي و محيط سكن و آرامش و صدها ضرر ديگر است; و براي رفع مشكل جوانان، بايد به دنبال راه هاي ديگر بود كه مشكل ازدواج دايم آنان را مرتفع سازد.

نام lilit نام خانوادگي raha پست الكترونيكي lilit2020@gmail.com

سن كشور Germany اطلاع با SMS

سوال سلام نظر جنابعالي درباره صيغه با توجه به شرايط كنوني در ايران چيست؟ با تشكر و احترام

www.Saanei.org

منبع:مدرسه فمینیستی