PEZHVAKEIRAN.COM نگاهی اجمالی به منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران در آستانه اول می!
 

نگاهی اجمالی به منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران در آستانه اول می!
اسماعیل مولودی

مقدمه

جنبش برابری طلب در ایران یک دوره را از سر گذراند. دوره ای که ملی/مذهبی ها از موقعیت و نیروی اعتراضات دهها ساله مردم استفاده کردند و بعد از شکست دوم خرداد در انتخابات سال 1384 اینبار بعنوان اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 دوباره خودرا آزمایش کردند. از نیروی و قدرت مردم بجان آمده از جمهوری اسلامی استفاده کردند برای معاملات خانوادگی خود. اما قدرت ماندن در کنار رادیکالیسم اعتراضات رادیکال در جامعه را نداشتند و از 13 آبان به اینطرف ملی/ مذهبی ها یکی یکی توبه نامه نوشتند و در مقابل شعارهای رادیکال مردم از خود سلب مسئولیت کردند. ایندوره به نفع جنبش اعتراضی مردم علیه جمهوری اسلامی بود. باید آنرا در ادامه اعتراضات رو به رشد ده سال اخیر به حساب آورد. در ایندوره مردم آماده بودند که تمام نیروهای مخالف جمهوری اسلامی را متحد کنند لیبرالها، اصلاح طلبان و ملی /مذهبی ها بیشتر از جو رادیکال جامعه ترسیدند، تا از رقیب مقابل در جمهوری اسلامی. به این خاطر بود که ملی /مذهبی ها عقب نشستند و مرعوب دستگاه سرکوب گردیدند. در پایان ایندوره که با تظاهرات و حکومت نظامی غیر رسمی حکومت در 22 بهمن برگزار شد، دیگر نمیبینیم ملی/مذهبی ها ادعایی کنند. ملی /مذهبی ها و اصلاح طلبان حساب کار خودرا کردند، بیشتر بخاطر اینکه میدانستند که رادیکالیسم مردم مبارز از آنها عبور کرده و میکوشد راه خودرا تا سرنگونی جمهوری اسلامی و پایان دادن به حکومت مذهبی در ایران پیش برود. در همین اوضاع بنظر من میبینیم که مبارزات برابری طلب مردم کارگر و زحمتکش جامعه وارد فازی دیگر شده. در همان حال که خرده بورژوایی و ملی/مذهبی ها و اصلاح طلبان که مرعوب حاکمیت شدند، طبقه کارگر با بیان، حداقلی از مطالبات خود جنبش را وارد فازی دیگر کرده. کارگران میدانند که برای برون رفت از اوضاع فلاکت باری که جمهوری اسلامی به آنها تحمیل کرده تنها با پلاتفرم رادیکال و طبقاتی خود میتوانند وضعیت را به نفع خود عوض کنند.

 درباره منشور مطالباتی حداقلی کارگران؛

در تاریخ 21 بهمن 1388 چهار تشکل کارگری (سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران،


انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه)

منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران را در یک بیانیه به مناسبتسی و یک سال بعد از انقلاب 22 بهمن سال 1357 اعلام کردند. این بیانیه در شرایطی بیرون داده شد که لیبرالیسم و خرده بورژوازی و پوپولیستهای درون جنبش چپ بی لیاقتی خود در مبارزات رادیکال اخیر را نشان دادند. نشان دادند که نمیتوانند نمایندگی صف اعتراض رادیکال مردم به کل حاکمیت جمهوری اسلامی باشند. شکست آنها( لیبرالها و پوپولیستهای چپ) نشان ضعفشان در مقابل خواستهای سرنگونی طلبانه مردم بود. اما جنبش اعتراضی و برابری طلب در اعتراضات روزمره مردم و کارگران هر روزآبدیده تر میشود. از سوی دیگر کارگران نشان دادند تنها با انگشت گذاشتن بر خواستهای رادیکال میتوان حاکمیت جمهوری اسلامی را به مصاف طلبید. سال قبل در شرف اول می کارگران قطعنامه ای دادند و خواستهای خورا مطرح کردند. اما جریانات انتخابات ریاست جمهوری بر آن سایه انداخت و ماجراهای اجتماعی دیگر آنرا به حاشیه راند. در همان حال که دهها مبارزات و اعتراضات کارگری در سراسر ایران درجریان بود ولی اوضاع جامعه و تشنجی که در سطح جامعه وجود داشت همه مسائل را تحت شعاع خود قرار داد. کارگران در عین اینکه کل اوضاع جامعه و حوادث بعد از انتخابات را تعقیب میکردند، اعتراضات مهم کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران تبریز و نیز این اواخر اعتراض برای بالا بردن سطح حداقل دستمزدهاهمه و همه پتانسیل اعتراضی در جامعه را بالا برده است در همان حال بیانه چند تشکل کارگری و مطرح کردن مطالبات حداقلی کارگران نشان میدهد که لیبرالها و خرده بورژوازی و اصلاح طلبان نمیتوانند خواستهای بر حق جنبش اعتراضی را نمایندگی کنند. امروز در سطح جامعه عدم دریافت حقوق کارگران بموقع خود، مسئله تعطیلی مراکز کار و کارخانه ها، بیکارسازی گروهی کارگران در سراسر دنیا، تحمیل زندگی نزدیک به خط فقر در جامعه به کارگران. در ایران با وجود تورم 28% تا 32% که وجود دارد امنیت شغلی و تعطیلی کارخانه ها و همچنین سرکوب وحشیانه هر حرکت کارگری از طرف جمهوری اسلامی مسئله آزادیهای سیاسی و آزادی تشکل رااز هر دوره ای ضروری تر میکند. از نظر آماری در چند سال اخیر اعتراضات خودجوش و گاها سازمان یافته کارگری در هیچ دوره از تاریخ جنبش کارگری در ایران اینقدر زیاد و وسیع و گسترده نبوده است. میتوان به جرئت گفت که در این چند سال اخیر به اندازه کل حیات جنبش کارگری تا قبل از سرکار آمدن جمهوری اسلامی اعتصاب و اعتراضات کارگری در ایران سازماندهی شده است.

 

بیانیه اخیر کارگران برای مطرح کردن خواستهای حداقل خود در سطح مبارزات علنی کارگران در مقابل سرمایه را باید در این راستا دید. روشن است که مبارزات کارگران يک فاکتور مهم در کشيده شدن اوضاع جامعه به وضعيت اعتراضی امروز نقش داشته است. این اعتراضات کارگری و اجتماعی دستاوردهاي قابل توجهي براي کارگران داشته است. دهها نمونه از آنها را ميتوان نام برد. از جمله اعتراض کارگران شرکت واحد درسال ۸۴، اعتراض کارگران هفت تپه در چند ساله اخير، اعتراضات کارگران لاستيک البرزو صنايع فلزي ، اعتراضات کارگران پتروشیمی، اعتراضات وسیع مردم و دانشجویان ونمونه هاي ديگر. تجربيات همه اين اعتراضات قدرتمند امروز راهنماي کل جنبش کارگري شده است. در ادامه اين پيشروي ها "بیانیه حداقل مطالبات کارگري" که در 21 بهمن 1388 از طرف کارگران چهار مرکزکارگري و تشکل کارگري (سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوس راني، سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه، اتحاديه آزاد کارگران ،انجمن برق و فلز کرمانشاه ) بيرون داده شد، نقطه عطفي در پيشروي جنبش کارگري و نقطه قدرتی برای جنبش برابری طلب در دوره اخير است. اين منشور ازجهات مختلفي يک اقدام شجاعانه و مترقي و رو به جلو است. منشور به دليل طرح خواسته هاي معين که با شرايط امروز جامعه گره خورده مي تواند قابليت متشکل کردن کارگران را به همراه داشته باشد. همچنانکه از آموزشهای مارکس یاد گرفته آیم: کارگران اسیروگرفتاردرهزاران تاروپود وزنجیرهای مرئی ونامرئی جامعه و مناسبات سرمایه داری اند،تنها می توانند ازطریق مبارزه جمعی خودبرای تغییرشرایط حاکم در جامعه و در کل برای رهایی جامعه از این بند ها پیروز شوند. معنای دیالتیک پیشروی و رهائی براین اساس جزقراردادن نقطه عزیمت براساس رفرم های کارگشا ودرانطباق با سطح جنبش وشکل دادن به اقدام واراده جمعی برای عبور به اهداف والاتررهائی نیست.چراکه انسانهای مثله شده وازخود بیگانه تنها دربسترمبارزات همبسته و متحد خود برای تغییرشرایط غیر انسانی که درآن عوطه ورشده اندوبرعلیه اش معترض اند، قادربه بازآفرینی خود و تلاش برای جامعه ای برابر و آزاد از قید و بند استثمار انسان از انسان میباشند.

 

اين منشور مطالباتي از طرف بخش قابل توجهی از جنبش کارگری در ایران مطرح شده در خود مثبت و قابل اتکا میباشد. با نظری اجمالی به بند های این منشور متوجه میشویم که طرح مطالبات امروز بخشی قابل توجه از کارگران، رشد یافته و در تکمیل خواستهای قبلی آنها بنا به رشد مبارزات کارگران در ایندوره است. این منشور با بیان صریح و روشن مطالبات حداقل سیاسی کارگران در بند یک و دو منشور مطالباتی... شروع میشود. این یک نقطه امید برای جنبش کارگری و اعتراضی است که کارگران مستقیما در تعارضات سیاسی جامعه خودرا دخیل میدهند و خواستهای سیاسی و دمکراتیک جامعه را نمایندگی میکنند. بجای پرداختن به یک یک بورژواها و کارفرمایان این دوخواست حرف و خواست روشن مردم مبارز در جامعه و کارگران در مقابل بورژوازی است. تلاش برای ایجاد تشکلهای مستقل طبقاتی خود، تامین آزادیهای فردی و اجتماعی انسانها و نیز بیان روشن خواستها رادیکال جنش برابری طلب در جامعه را باخود دارد. اینها نشانگر رشد سیاسی در جامعه و جواب روشن جنبش کارگری به خواستهای آزادیخواهانه مردم معترض در مقبل بیلایقتی لیبرالها و ملی/مذهبی هاست. اینها را باید به یمن مبارزات جاری ده ساله اخیر دانست. ده سالی که هر لحظه جنبش کارگری و جنبش اعتراضی در کنار هم و در اتحاد باهم توانسته اند جو سیاسی جامعه را دیکال کنند. کارگرا در منشور خود بر مبارزه علیه آپارتاید جنسی در ایران تاکید گذاشته اند و خواست برابری کامل زنان و مردان درجامعه در کلیه عرصه های اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی انگشت گذاشته اند. مصرانه خواستار برابری زن و مرد درجامعه هستند.

در نبدهای دیگر تاکید گذاشتن بر امنیت اجتماعی و دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان، ایجاد امکانات تحصیل و بهداشت و رفاه اجتماعی برای آنها در جامعه تاکید شده است.

در همان حال ؛ طرح خواستهای صنفی و اقتصادی کارگران، ایجاد امنیت شغلی برای کارگران جوابی است روشن به مبارزات پراکنده کارگران برای تامین زندگی اقتصادی و امنیت اجتماعی و شغلی خود و خانواده هایشان. در این منشور به صراحت بر همبستگی مبارزات کارگران و نیز ایجاد اتحاد طبقاتی برای رسیدن به خواستهای عاجل سیاسی و اقتصادی کارگران در ایندوره تاکید شده است.

این منشوررا باید بعنوان دستاورد طبقه کارگر ایران در ایندوره دانست و متحدانه باید از آن دفاع کرد. در آستانه اول می و در راستای دفاع از اتحاد و همبستگی کارگری باید منشور مطالباتی حداقلی ... که بوسیله بخش قابل توجهی از کارگران ایران در پشت آن است، را بعنوان مبنایی برای پیشرفت جنبش کارگری به رسمیت شناخت و از آن دفاع کرد. این میتواند شروعی جدی برای متحد کردن کارگران حول خواستهای خود در ماه می امسال دانست.

 

زنده با اتحاد و همبستگی کارگران

زنده با اول می
 
 15 فروردین 1389      

 

 

Esmail Moloudi
Socionom
 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب اسماعیل مولودی  در سایت پژواک ایران 

*دنیا در یک نقطه عطف سیاسی قرار دارد و تقسیم مجدد خاورمیانه در دستور روز است  [2014 Aug] 
*مبارزه با فرهنگ واخلاق مردسالارباید در صدر وظایف طبقه کارگر آگاه و کمونیست باشد!  [2014 Mar] 
*مصر سه سال بعد از سرنگونی مبارک؟  [2014 Jan] 
*اعدام قتل عمد است! بمناسبت دهم اکتبر روز مبارزه علیه اعدام! [2013 Oct] 
*هرساله مردادماه برایم سنگین وغمناک است!! یاد زندانیان سیاسی جانباخته در مرداد/شهریور 1367 گرامی باد! [2013 Aug] 
*باید علیه آپارتاید جنسیتی متحدانه مبارزه کرد!!   [2012 Nov] 
*بمناسبت دهم اکتبر روز جهانی مبارزه علیه اعدام!  [2012 Oct] 
*دهه 1360 شمسی ، دهه کشتار زندانیان سیاسی ! زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشتارزندانیان سیاسی در ایران [2012 Jun] 
* اوضاع خاور میانه، یک بررسی کوتاه سیاسی! تنشها و چاره جویی های بی حاصل! [2012 Jun] 
*اوضاع جهانی در بین تنشهای قدرتهای بزرگ! سوریه و ایران خط قرمز تناقضات بین آمریکا و غرب از یک طرف، روسیه و چین در طرف دیگر! [2012 Mar] 
*دریکصدو چهارمین سالگرد روز زن" هشتم مارس"  [2012 Mar] 
*جایگاه حساس 22 بهمن امسال!! نگاهی گذرا به وضعیت جهانی و منطقه در سالگرد 22 بهمن! [2012 Feb] 
*نگاهی مختصر به جنبشهای بهار عربی و اشغال والستریت (جنبش 99%)  یک بررسی کوتاه طبقاتی! [2012 Jan] 
*انتخابات مجلس نهم؛ جمهوری اسلامی در یک تند پیچ دیگر!  [2012 Jan] 
*چرا اعدام کودکان؟ مقصر کیست؟! درحاشیه اعدام نوجوانان در جمهوری اسلامی در یک سال اخیر! [2011 Dec] 
*تلاش‌های جمهوری اسلامی برای خدشه دار کردن روز 16 آذر را در نطفه خفه کنیم  [2011 Dec] 
*خشونت علیه زنان بازمانده از دوران بربریت بشر است! بمناسب روز 25 نوامبر روز جهانی مبارزه علیه خشونت برزنان [2011 Nov] 
*رابطه بحران اقتصادی موجود و سر بر آوردن فاشیسم! در حاشیه حضور فعال گروهای فاشیستی درآلمان و کل اروپا! [2011 Nov] 
*چرا انقلابات مرخم !  [2011 Sep] 
*عزیزان یادتان همیشه گرامیست!  [2011 Aug] 
*هيجدهم تير!سر آغازی بر رشد اعتراضات در جامعه و شکاف در حاکمیت ایران!   [2011 Jul] 
*شمال آفریقا، خاورمیانه و معضل حل نشده! نگاهی گذرا به تغییر و تحولات سیاسی اخیر و باز کردن فضای بحث در مورد آن! [2011 Jun] 
*شمال آفریقا و خاورمیانه در تب و تاب تغییراتی بنیادی! نظری بر اوضاع فعلی و موقعیت نیروهای مردم در قبال اوضاعی که رو به تغییر است [2011 Mar] 
*تحولات شمال آفریقا، خاورمیانه و ضرورت اتحاد ما!  نظری بر سیر تحولات تاکنونی و ضرورت اتحاد گرسنگان [2011 Feb] 
*در سالگرد 22 بهمن! سرنگونی کل نظام فاسد جمهوری اسلامی هدف ما است  [2011 Feb] 
*شمال آفریقا و تنشهای سیاسی! وظایف عاجل تشکلهای مبارز، مردم برابری طلب و کارگران کمونیست [2011 Jan] 
*بحران شمال آفریقا !  اعتراض رادیکال تونس، سیلی محکم مردم آزادیخواه به دیکتاتورهای جهان عرب است! [2011 Jan] 
*حذف یارانه (سوبسیدهای اقتصادی) تلاش سرمایه برای خلاصی از بحران!؟  [2011 Jan] 
*مردم ایران خواهان سرنگونی کلیت نظام اسلامی هستند! در حاشیه سخنان اخیر محمد خاتمی در جمع طرفداران اصلاحات در مجلس اسلامی [2010 Dec] 
*جنبشهای سیاسی/اجتماعی و تاثیرات فضای بحران زده دنیا بر آنها!  [2010 Dec] 
*با مبارزه متحدانه به خشونت علیه زنان باید خاتمه دهیم ! بمناسب روز 25 نوامبر روز جهانی مبارزه علیه خشونت برزنان.  [2010 Nov] 
*حکومتهای دوران بحران، یا بحران در حکومتها!  [2010 Aug] 
*یاد زندانیان سیاسی جانباخته در مرداد 1367 گرامی باد!  [2010 Aug] 
*ناامنی در محیط کار، کارگران در ایران! سند جنایت و محکومیت جمهوری اسلامی است [2010 Jul] 
*هيجدهم تير، نقطه عطفی در اعتراضات رو به رشد در جامعه ایران!  [2010 Jul] 
*کشتار سی خرداد 1360 خورشیدی در ایران! زمینه های سیاسی اقتصادی و اجتماعی  [2010 Jun] 
*میر حسین موسوی بند نافش با اصل نظام جمهوری اسلامی محکم تر میکند! نظری کوتاه به نامه شماره 18 ( منشور هواداران سبز ) میر حسین موسوی!؟ [2010 Jun] 
*خرداد خونین! نگاهی به اتفاقات تاریخی پنجاه سال اخیر ایران در خرداد ماه! [2010 May] 
*اول می و تشدید تنش های طبقاتی!  [2010 Apr] 
*نگاهی اجمالی به منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران در آستانه اول می!  [2010 Apr] 
*علیه خشونت بر زنان مبارزه خودرا متحد تر کنیم ! جا دارد در روز هشت مارس ، یاد مبارزات خواهران میرابل را گرامی بداریم [2010 Mar] 
*هشت مارس را به روز مبارزه عیله آپارتاید جنسی در ایران تبدیل کنیم!  [2010 Mar] 
*پایان یک دوره! نگاهی اجمالی به روند جنبش برابری طلب در ایران در دور اخیر و22 بهمن 1388 [2010 Feb] 
*جنبش برابری طلب در ایران و خواستهای اقتصادی آن؟ بیاد جانبازیها و مبارزات کارگران و مردم زحمتکش در انقلاب 1357 که بخون کشیده شد. [2010 Feb] 
*بمناسبت شانزدهم آذر  [2009 Dec] 
*بحران در جامعه سرمایه داری و مارکس!  [2009 Nov] 
*اوضاع سیاسی جامعه ایران و صف بندیهای سیاسی!  [2009 Oct] 
*باز گشت به اوردوگاه یار! در حاشیه صحبتهای آقای علی اکبر هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ، که عملا توبه نامه اش است [2009 Aug] 
*باید با تمام توان جنبش سرنگونی طلب را تقویت کرد!   [2009 Jun] 
*شعار آزادی زندانیان سیاسی را نباید فراموش کرد!  [2009 Jun] 
*ایران، انتخابات یا مضکحه ای بنام انتخابات!   [2009 Jun] 
*تاثیر پیامدهای سیاسی در جامعه بر مناسبات و اخلاق سیاسی احزاب!  در حاشیه بحثهای اخیر در رابطه با ارزشها و اخلاق سیاسی  [2009 May] 
*زنده باد "هشتم مارس" روز جهانی زن!  [2009 Mar] 
*سی سال حکومت فاشیستی و مذهبی!  به بهانه سالروز انقلاب ۲۲بهمن ۱۳۵۷ در ایران [2009 Feb] 
*جنگ غزه و مسئله خاورمیانه !  [2009 Jan] 
*در دفاع از مردم نوار غزه؟!  نظری به جنگ دولت فاشیستی اسرائیل و گروه تروریست اسلامی حماس!  [2009 Jan] 
*کدام تشکل کارگری ؟!  [2009 Jan] 
*بیاد جان باختگان مرداد ۱۳۶۷!  [2008 Aug]