PEZHVAKEIRAN.COM بهبود وضعیت حقوق بشر جز با سرنگونی رژیم مذهبی میسر نیست
 

بهبود وضعیت حقوق بشر جز با سرنگونی رژیم مذهبی میسر نیست
رضا کاظمی‌راز

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای که ۸۱ کشور جهان به آن رای مثبت دادند، بار دیگر در مورد وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد. این روندی است که در سه دهه گذشته هر سال تکرار می شود و جامعه بین المللی با صدور قعطنامه های متعدد نگرانی خود را از وخامت نقض حقوق بشر در ایران نشان می دهد.

در قطعنامه ای که کانادا پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود؛ نسبت به افزایش اعدام ها در ایران و سرکوب و افزایش فشارها بر کنشگران و روزنامه‌نگاران عمیقا ابراز «نگرانی» شده بود.

خبرگزاری فرانسه شمار اعدام‌های سال جاری میلادی در ایران را «۸۰۰ مورد» عنوان کرده است و این کشور پس از چین به لحاظ اعدام دومین جایگاه را در جهان دارد.

متاسفانه اعتراض‌های جهانی طی سال‌های گذشته، تاثیر چندانی بر عملکرد مقام‌های قضایی ایران نگذاشته و مجازات اعدام به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

با وجود آن که نهادهای بین‌المللی می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد صدور احکام اعدام بر چالش و مشکلات ناشی از استفاده از مواد مخدر تاثیرگذار نیست گزارش‌ها نشان می‌دهند که روزانه سه نفر در ایران اعدام می‌شوند. بسیاری از احکام اعدام در ایران در ارتباط با مسائلی مانند قاچاق یا فروش مواد مخدر صادر می‌شود.

نقض حقوق بشر در ایران ریشه در حاکمیت مذهبی ایران و قوانین اسلامی دارد. تضاد ذاتی این قوانین با حقوق بشر مانع از آن می شود که تلاش ها و فشارهای بین المللی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران موثر افتد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پیش رو است. از آن جایی که مجلس خبرگان رهبری موظف به انتخاب رهبر آینده کشور و جانشین خامنه ای است اهمیت دوچندانی یافته و به همین دلیل پیش بینی می شود که در هفته  های آینده سرکوب ها افزایش یافته و فشار بر مردم و تشکل های مدنی وسعت بگیرد.

طبق اعلام رسمی رژیم گشت ارشاد که به سرکوب اجتماعی می پردازد 40 برابر شده و پست های بازرسی در خیابان های و معابر عمومی شروع به کار کرده و ماشین ها را مورد تجسس قرار می دهند.

تجربه سی و هفت سال گذشته نشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران جز با نابودی رژیم تغییری نخواهد کرد.

 آذرماه 1394

رضا کاظمی راز

منبع:پژواک ایران