اسلام ولایت فقیه؛ بدعتی که این آقا را بیزار کرده، ولی نمی گوید!
[این یک داستان واقعی ست] 

محمد شوری

«محمد جواد حجتی کرمانی» از روحانیون قدیمی قبل از انقلاب که پس از انقلاب تا حدودی تمایلات لیبرالیستی داشته[1]، در یادداشتی که در روزنامه اعتماد (22دی 99)منتشر شده، می‌نویسد:

[... این قلم گویی در اختیار من نیست و مرا به هر سو می‌کشد... من می‌خواهم درست و حسابی شرح دهم فرق اسلام واقعی را با اسلامی که اکنون زبانزد ماست و ما از آن دم می‌زنیم و آن را در بوق و کرنا کرده‌ایم و خودمان را منادی و مدافع (حتی منحصر به فرد!) آن می‌دانیم و صبح و شام از قرآن و دعا و مناجات، گوش فلک را کر کرده‌ایم و از کثرت تکرار، حتی عاشقان قرآن و دعا و اذان (همچومنی را از آنچه به صورت شعار و تکرار در‌آمده و از معنی و محتوا تهی شده است)، بیزار کرده است...].

او این یادداشت را در قبال خزعبلات صدیقی که در مورد مصباح یزدی  گفته بود، نوشته است.

همان مصباحی که کفته بود:

[ اسلام به هرمسلمانی حق داده که وقتی دید شخصی به مقدسات اسلام توهین می کند، خونش را بریزد.این حُکم اسلام است. دادگاه هم نمی خواهد. اختلاف و قرائت بردارهم نیست.[2] ].

همان مصباحی که می گفت:

[شمایی که طرفدار آزادی هستید مثلاً می‌خواهید چکار کنید. ببینیم این کاری که شما پیشنهاد می‌کنید با اسلام می‌سازد یا نمی‌سازد. شمایی که دم از آزادی می‌زنید. حمایت از آزادی می‌کنید. هی داد می‌زنید در کشور آزادی وجود ندارد. مطبوعات آزاد نیستند، احزاب آزاد نیستند، مردم آزاد نیستند، افراد آزادی فردی ندارند، آزادی سیاسی ندارند، آزادی بیان ندارند، این چی می‌گوئید شما؟ چکارمی‌خواهید بکنید؟... آن کسانی که دم از آزادی می‌زنند و روضه نبودن آزادی می‌خوانند، مرثیه سرایی می‌کنند که آزادی در ایران نیست، چه می‌خواهند بگن؟ حقیقت این است که آن ها یک رفتارهایی را در کشورهای غربی دیدند، یا شنیدند، یا فیلم هایش را تماشا کردند، هوس کردند که یک زندگی مثل آن ها داشته باشند، در ایران اینطور اجازه ها داده نمی‌شود کی اجازه نمی‌دهد؟ حکومت اسلامی حکومت اسلامی مگر از کجا دستور می‌گیرد؟ از اسلام. اسلام از کجا دستور می‌گیرد؟ از ولی فقیه، از خدا و پیغمبر. آن ها در واقع خدا را نمی‌خواهند بپذیرند... در یک دانشگاه بسیار معتبر آمریکا در محیط و فضای باز دانشگاه اتفاق افتاد که دانشجوی دختر و پسر، آن کاری را جلوی چشم همه انجام می‌دهند که ما از بردن نامش هم شرم داریم. می‌ایستند دختر و پسر اطراف تماشا می‌کنند و کف می‌زنند و گاهی افتخار می‌کنند که این کار چه مدت طول کشید در محیط دانشگاه جلو چشم دختر و پسرآن وقت ببینید در عشرتکده‌ها چه می‌گذرد. از همین جا حدس بزنید آن فیلمی که از آن عشرتکده برداشته می‌شود، فیلم ویدئویی در اختیار جوانان مسلمان جمهوری اسلامی گذاشته می‌شود. دختر و پسری که دسترسی به ازدواج ندارند، نصف شب در صندوق خانه اطاقشان تماشا می‌کنند، چه حالی به آن ها دست می‌دهد صبح که می‌آید توی محیط دانشگاه آرامش ندارد، شب خوابش نبرده، نه امکان ارضاء غریزه جنسی به صورت مشروع دارد، چون ازدواج سخته، مشکلات دارد، نه می‌تواند تحمل کند، فشار غریزه است، دیدن این فیلم ها آنچنان را آن چنان ترمی‌کند، چکارمی‌کند؟ داد می‌زند آی آزادی نیست[3]!].

اما این جناب محمد جواد حجتی کرمانی نمی نویسد که این بیزاری دلیلش بدعت ولایت فقیه است. همان «گوساله سامری»  که حاکمان و روحانیان حکومتی با تاسیس جمهوری اسلامی در پسا  انقلاب به بهانه ی اینکه مردم مسلمانند و  قوانین اسلام  را می خواهند، آنرا تصویب و در قانون اساسی گنجاندند تا ملت  آن را بپرستد!! و سپس با آن  بر گُرده ی مردم سوار شدند و  حالا حالاها  هم قصد پیاده شدن  ندارند!!

همه چیز از تصویب اصل ولایت فقیه شروع شد. مردم ناآگاه ولی پر شور و هیجان ناشی از انقلاب، روحانیت از خدا خواسته و روشنفکران شیفته و شیدا شده که برخی شان هم (اعم از گروه ها و سازمان ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی و علمی مسلمان و غیر مسلمان) با این تصور که می توانند بر خمینی مسلط شوند و او را به سمت خود جذب و هدایت!! اغماض کردند. خب خمینی هم فقط  به هم لباس های خود (آن هم تعدادی معدود) اعتماد کرد.

و البته اعتراضات محدود و صداها و نوشته هایی از افرادی گمنام مثل یادداشت  «احمد حاجی محمد پور»،[4]  هم بود، او نوشت: [ولایت فقیه یکی ازمسائل مهمی است که اکنون درجامعه مطرح می باشد، ولی در روزنامه ها و رادیو و تلویزیون کمتر راجع به این اصل حیاتی بحث می کنند. به نظرمن اگر این اصل به اجرا درآید مساوی است با از بین رفتن حالت روحانی و قداست علمای شیعه. زیرا علمای شیعه در طول قرن ها یا برعلیه نظام های فاسد حکومتی مبارزه کرده اند و یا با سکوت؛ و با تصویب این اصل خود توجیه کننده هرعمل حکومتی می شوند و چون ۱۴معصوم بیشتر نداریم این اصل سبب می شود اگر فقیهی اشتباه کرد وکسی اشتباهش را تذکر داد او نپذیرد و حتی برای آن توجیه شرعی و زوربکار برد و دین ضد زور، خود زورمدار شود و اگر بپذیرد تنها سرمایه جذب مردم یعنی حالت قدیسیت و روحانی خود را ازدست خواهند داد. و نهایتا جریان به صحرای کربلا و استبداد ضد دینی منجرخواهد شد. من پیشنهاد می کنم در مورد این اصل مهم جدا از قانون و این اصل مهم، بایستی به رفراندوم گذاشته شود. در رفراندوم  کافی است دو برگ چاپ شود، یک برگ قانون اساسی آری یا نه و دیگراصل ولایت فقیه آری یا نه ].

که در لابلای شور و هیجان انقلاب گُم شد! و البته کسی را هم یارای رویارویی با اقتدارگرایی و  قدرت کاریزماتیک خمینی را هم نداشت! آن ها هم که داشتند یا در صحنه ی قدرت نبودند و یا آرام آرام حذف شدند! و  به واسطه همین اصل (ولایت فقیه) خودی و غیر خودی شدن  افراد، در مسیر اجرایی شد!

همان اصلی که به قول آیت الله منتظری (که خود از واضحان اولیه ی ولایت فقیه بود ولی بعد با مشاهده ی  عملکرد ها و تجربه، آن را به سلطنت فقیه تشبیه کرد و خود  بر علیه گوساله ی سامری ساخته شده  از ولایت فقیه   شورید و سال ها را هم درحصر و رنج و زحمت  بسر برد) این گونه عنوان شد:

[ این مساله ای که عنوان شده است مساله ولایت فقیه که مساله روز است و سر و صدا راه انداخته است، این جو کاذبی که بعضی از بی دینان ایجاد کرده اند و گر نه من می دانم اکثریت قاطع ملت مسلمان از همه طبقات حتی جوانان تحصیل کرده ما و اساتید دانشگاه و روشنفکران ما آن ها همه متوجه اند که معنی ولایت فقیه دیکتاتوری و استبداد و انحصار طلبی نیست. معنایش این است که ملتی که به ایدئولوژی اسلام پایبند است و علاقه دارد یک حکومتی در چهارچوب ضوابط اسلامی در کشور پیاده شود قهرا باید در چنین حکومتی کسانی که کارشناس و ایدئولوگ مسایل اسلامی هستند نظارت داشته باشند و این معنایش این نیست که یک فقیه استبداد به خرج بدهد... این هم معنایش این نیست که همه کارها را بدهیم دست آخوندها. معنی فقیه هم آخوند عمامه به سر نیست. ممکن است عمامه نداشته باشد ولی این شرایطی که گفتیم یعنی یک نفر ایدئولوگ  اسلام  باشد، کارشناس مسائل اسلام باشد، شرطی که در قانون اساسی ذکر شده است فقیه عادل،با تقوا، شجاع مدیر و مدبر، اگر پایش را کج گذاشت از حکومت می افتد، اگر برخلاف اسلام عمل کرد از حکومت می افتد... البته کشور کارهای زیادی دارد. سیاست پبچیده است و هر کاری به کاردان و به متخصص باید ارجاع شود. همه کارها  را که آخوند نمی تواند بکند.[5]].

و  توضیح «مرتضی مطهری» در جواب برخی مخالفت ها:

[ ولایت فقیه به این معنی نیست که فقیه خود در رأس دولت قرار بگیرد و عملا حکومت کند. نقش فقیه در یک کشور اسلامی یعنی کشوری که در آن مردم، اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پذیرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم ... ولایت فقیه، یک ولایت ایدئولوژی است و اساساً فقیه را خود مردم  انتخاب می‌کنند و این امر عین دمکراسی است. اگر انتخاب فقیه انتصابی بود و هر فقیهی، فقیه بعد از خود را تعیین می‌کرد، جاداشت که بگوئیم این امر، خلاف دمکراسی است[6]].

اما در عمل چنین نشد و به دلیل نداشتن سواد حکومتداری و برنامه و جبهه ی  انحصار، آرام آرام ولایت فقیه به «سلطنت فقیه» تغییر ماهیت داد تا آنجا که هاشمی رفسنجانی در توصیف اوصاف آن گفت:

[ مردم می خواهند به تلویزیون گوش دهند و در عین حال تردید داشته باشندکه اینکه حالا دارند گوش می کنند شرعی است یا نه؟دارند ثواب می کنند یا گناه؟ این مسائلی است که قطعا باید حل شود و حل شدن آن درشرایطی که ما داریم، خوشبختانه محور دارد،یعنی ما مرجع و ولی فقیه داریم که در ولایت فقیه هیچکدام از ما که نظام را قبول داریم، تردید نداریم که حرف آخر را ولی فقیه می زند و خوشبختانه ولی فقیه ای که خداوند در این مقطع به این ملت داده کسی است که نمی شود بالای حرف او حرفی زد.اگر علم مطرح است،ما عالم تر از او کسی را سراغ نداریم. اگر شعور، استعداد و تیز بینی مطرح است، ما کسی برتر از او سراغ نداریم.و با قاطعیت عرض می کنم اگر تقوا و تعهد به اسلام است، ما کس دیگری را بالاتر ار امام سراغ نداریم. اگر عرفان، آشنابی با خلقت و فلسفه خلقت و جهان طبیعت است، بالای دست او ما امروز فیلسوفی نداریم. اگر سیاستمداری است که جهان را بشناسد و بتواند درشرایط جاری تصمیم مناسب را بگیرد ما ایشان را در حد اعلی می دانیم و اگر شجاعت و اظهار نظر است که شماها بارها تجربه کرده اید که چه عنصر شجاعی در راس این نظام قراردارد.[7] ].

او (هاشمی رفسنجانی) قرائت دیگران از اسلام را «اسلام من درآوردی» توصیف می کند و فقط اسلام فقاهتی را اسلام اصیل و حقیقت ناب و کامل دانست.

و در نمازجمعه گفت:

[همانگونه که مستمعین ما انتظار دارند امروز بحث های من در هر دو خطبه مزبور به وحدت و استفاده از فرصت اعلان هفته وحدت است...شعار وحدت زیاد بوده و درخواست وحدت زیاد بوده و خواست همه است.اما این مساله باید باز بشود... همکاری با ابناء بشر از دیدگاه اسلام و قرآن روشن بشود... مساله اینکه مردم در سطوح مختلف باید با هم همکاری کنند تا چه حد می شود همکاری کرد و متحد بود و کجا نمی شود همکاری کرد و با کی می شود همکاری کرد و جای همکاری کجاست و مراحل و درجات همکاری و اتحاد و وحدت چیست؟...آنچه به ذهن خودم می رسد در رابطه با همکاری مردم با هم، چهار درجه اصولی را می شود فکر کرد: یک وحدت، دوم اتحاد، سوم اشتراک مساعی در بعضی از امور و چهارم زندگی و همزیستی مسالمت آمیز... اما ببینیم واقعا اتحاد و همکاری چقدر ممکن است و کجا می شود و حدود و درجاتش چقدر است؟...به نظر می رسد اتحاد واقعی و وحدت[ان هذه امتکم واحده] تنها بر محور یک مکتب حق که با فطرت انسان سازگار باشد، به صورت پایدار ممکن است... چهار رکن معمولا در یک گروه متحد در نظرگرفته اندکه این ها باید در آن ها باشد: وحدت، جهان بینی،وحدت عقیده یا ایدئولوژی؛ وحدت استراتژیک یا خط مشی کلی؛ وحدت تاکتیک یا وحدت در فروع و جزئیات... تاکیتک آن حرکت های مقطعی و عملیاتی است که انسان در برنامه انجام می دهد که فروع ما است و فقه مان است.فقها مشخّص تاکتیک اند و اصول و عقاید ما را، علم کلام و متکلمین تبیین می کنند و فلاسفه عالیمقام جهان بینی را تبیین می کنند. ایدئولوژی از جهان بینی در می آید.آن کسی که با ما در جهان بینی اختلاف دارد نمی شود با او اتحاد واقعی برقرار کرد....و اما فروع همین است باز.ما در گذشته همین انقلاب، همین چند سال بعد از پیروزی آزمایش کردیم که اگر اختلاف در فروع هم داشته باشیم نمی توانیم با هم متحد باشیم. داستان ما و لیبرال ها، داستان ما و بنی صدر، داستان ما با خیلی از گروهک هایی که خودشان را مسلمان می دانستند همین بود. ما می گفتیم اسلام فقاهتی، اسلامی که مجتهدین و کارشناسان تائید شده اسلامی تعیین بکنند، باید حاکم بر جامعه باشد. آن ها مسائل من درآوردی داشتند برای خودشان. سر هر چیز باهم اختلافمان می شد. به حجاب می رسیدیم اختلافمان  می شد. به درس خواندن می رسیدیم اختلافمان می شد...سر هر مساله ای که بر خورد می کردیم که می خواست رنگ فقاهت  داشته باشد آن دید با این دید فرق می کرد و به اختلاف کشیده می شد[8].

و «صادق خلخالی» حکومت را موهبتی الهی  که به علما تفویض شده  می دانست:

[من حاکم شرع بوده و هستم.ولی از سمت خود در دادگاه های انقلاب کناره گیری کردم. این سمتی نیست که کسی بتواند از انسان سلب کند. مگر طبق موازین شرع نباشد. و این حکومت شرعی یکی از موهبات الهی است که خداوند تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده اند. من نمی توانم حکومت شرعیه را که از طرف خداوند عالم به علمای اسلام تفویض شده کنار بگذارم. ما تمام دستورات مان از طرف قرآن و پیغمبر اسلام و ائمه طاهرین ایجاد شده است. و در حکومت شرعی به هیچیک از الگوهای غربی معتقد نیستیم. دادگاه میز و صندلی نمی خواهد و احتیاج به دکورهای غربی هم نیست. کسانی که مجرم هستند احتیاج به دادگاه ندارند. شاه و دار و دسته اش محکوم به مرگ شده اند باحکم من بوده و چون از نظرملت مجرم هستند، بنا بر این هیچ گونه احتیاج به محاکمه ندارند[9].].

با همین تفکر و نگرش و دیدگاه از قرآن و اسلام بود که فتوای قتل و کشتن دگراندیشان و فعالین سیاسی(فروهر و همسرش) در قتل های زنجیره ای توسط برخی از روحانیون جوازش صادر شد!

و «احمد جنتی» از اختیارات خودش  تصرف در شئون مردم عنوان  کرد و گفت:

[پیامر علاوه بر اینکه مسئول دریافت تبیین وابلاغ رسالت الهی و پیام های خداوند است، مسئولیت دیگری دارد و آن اداره امور مسلمین است...این مقام ولایت پس از پیامبر بزرگ اسلام به دلیل آن که  قهرا اسلام باید حکومت داشته باشد و اسلام بدون حکومت نیست و مشکل است و ظاهر و صورت خود به خودبه امام معصوم منتقل شد... در زمان غیبت امام معصوم این ولایت باید باشد. چون یک دینی که می خواهد تا قیامت باقی بماند و باید خود به خود همه احکامش قابل اجرا باشد، حکومت می خواهد.نمی شود اسلام باشد و حکومت نباشد...پس اسلام حکومت می خواهد و این حکومت باید دست کسی سپرده شود و این جامعه باید یک ولی داشته باشد و این ولی بر اساس مسائل قطعی اسلام  باید یک امام عادل آشنا به مسائل اسلامی،آشنا به مسائل زمان و قادر بر اداره امور مردم با آن شرایطی که این پست حساس اقتضامی کند باشد.... وقتی علمایی پیدا شدند که با رعایت شرایط زمان و شناخت این شرایط و شناخت نیازهای مردم متناسب با منطقه و زمان قانون وضع کنند و حق قانونگذاری در این حد را ازجانب خدا دارند، مسائل حل می شود...ما الان دوران الفبای حکومت اسلامی را طی می کنیم و باید سال ها بگذرد تا این رشته تکامل پیدا کند تا مردم و مردم دنیا بفهمند که چگونه اسلام می تواند در عصر ها و قرن ها حکومت کند....همانطور که امام بزرگوار هم در نامه شان مطرح کرده بودند مساله حکومت اسلامی اهّم واجبات اسلامی است...یکی از اختیارات حاکم اسلامی اختیار قانونگذاری متناسب بر شرایط زمان مکان و یا مصلحت همه جانبه جامعه اسلامی است. از اختیارات دیگر تصرف در شئون مردم است در آنجا که به صلاح جامعه باشد ولی علیرغم میل مردم...ولی امر مسلمین یکی از وظایفش این است که علیرغم تمایل مردم اگر لازم باشد حکمی صادر کند. آنجا هم که ولی فقیه حکومت می کند با اتکای به اسلام شناسی و عدالتش دقت می کند، آنجایی که لازم باشد مشورت می کند و مصلحت را تشخیص می دهد او بعد از تشخیص مصلحت، امر می کند. مردم  چه بخواهند و چه  نخواهند باید آن را اجرا کنند. اینجا دمکراسی غرب  نیست که آرای مردم اجرا بشود، ولایت مطرح است.[10] ].

و هر آخوند مبتدی  صرف و نحو خوانده  و در حد امثله  و صرف میر، شد نماینده ولی فقیه در این جا و آنجا تا آنجا که «امامی کاشانی» در خطبه نماز جمعه اینگونه می گوید:

[حکومت، حکومت ولی فقیه است. اطاعت ولی فقیه واجب و لازم است. همه ما ادعای حزب الهی و اطاعت ولی فقیه را داریم و به این امر افتخار می کنیم. اما مطلبی را که باید به آن توجه کنیم اطاعت  ولایت فقیه و تسلیم بودن در مقابل ولی فقیه تنها به این نیست که فرمان امام  را اطاعت کنیم، فرمان همه مسئولین اطاعتش واجب است. حتی یک سرباز، حتی یک پیشخدمت اداره، اطاعتش واجب است. نگوئید برادر، خواهر اینکه خلاف شرع نیست، پس من فرمان استاندار و فرماندار و بخشدار را اطاعت نمی کنم. در جمهوری اسلامی و در حکومت ولی فقیه اطاعت قانون مثل اطاعت نماز و روزه واجب است. مخالفت با قانون مثل مخالفت با احکام شرعیه اسلام است و اطاعت از یک مستخدم یعنی اطاعت از ولی فقیه...همه چیز این مملکت منتهی به ولی فقیه می شود... اگر ولی فقیه [رئیس جمهوری را] تنفیذ کرد، رئیس جمهور، رئیس جمهور است، و گر نه، تنها به آرای مردم رئیس جمهوری مشروعیت پیدانمی کند[11].].

و این چنین است که «علی خامنه ای» آن را فراتر از قانون اساسی و مجلس خبرگان و تصویب قوانین دانست، آن چیزی که خود اکنون انجام می دهد. در حقیقت با این سخنان فاتحه ی « جمهوریت» را خواند:

[کار ولی فقیه در جامعه چیست؟کار ولی فقیه عبارت است از اداره جامعه بر مبنای اسلام. اما آن جاهایی که مصالح اسلامی و اجتماعی  را ولی فقیه تشخیص می دهد و بر طبق مصلحت یک دستوری صادر می کند، آن دستور، حکم الله است. آن دستور، یک دستور شرعی است.ولی فقیه چه با اتکاء به دلیل  عقلی قطعی، و چه با اتکاء به ادله  شرعی یک مصلحتی را برای جامعه تشخیص می دهد و آن مصلحت را اعمال می کند و آن حکم الله می شود و برای همه مردم این حکم واحب الاطاعه است. و معنای این جمله ای هم که در بیانات بزرگان تکرار شد که حکومت از احکام اولیه است، همین است....درجامعه اسلامی تمام دستگاه ها، چه دستگاه های قانونگذار، چه دستگاه های اجرا کننده، اعم از قوه  اجرائیه و قوه قضائیه، مشروعیتشان بخاطر ارتباط و اتصال به ولی فقیه هست. والا به خودی خود، حتی مجلس قانونگذاری هم حق قانونگذاری ندارد.... بالاتر از این من بگویم قانون اساسی  در جمهوری اسلامی که ملاک و معیار چارچوب قوانین است، اختیارش بخاطر قبول و تائید ولی فقیه می باشد. والا خبرگان  پنجاه نفر ،شصت نفر، صد نفر از هر قشری، چه حقی  دارند دور هم بنشینند و برای مردم مملکت و مردم جامعه قانون اساسی وضع کنند؟ اکثریت مردم چه حقی دارند که قانون اساسی را امضا کنند و برای همه مردم این قانون را لازم الاجرا بکنند؟ آن کسی که حق دارد قانون اساسی را برای جامعه قرار بدهد ولی فقیه هست[12].].

تا جایی که وقتی آیت الله منتظری به ایشان معترض می شود و می گوید مرجعیت را بچه باری کرده اید، «علی خامنه ای» - که خود گزینش «منتظری» و معرفی آن به «خمینی» برای تصدی نماز جمعه بود و وقتی خواستند او را ولی فقیه بعد از خمینی کنند گفت:«خون باید گریست برای چنین انتخابی» - در مخالفت با سخنان آیت الله منتظری، وی را فردی بیچاره و مفلوک توصیف کرد و در  نماز جمعه گفت:

[من ازحق شخصی خودم می گذرم، ولی از حق مردم اغماض نخواهم کرد. استکبار با یک رهبر مقتدر در نظام اسلامی دشمن است. ایادی استکبار جهانی براحتی می توانند ده واسطه را پیدا کرده و خودشان را در حوزه قم به بیچاره ای برسانند. آن ها خبر غلط و حرف دروغی را به فلان آدم بیچاره و مفلوکی بدهند، او خیال کند که اوضاع و احوال به صورتی است که باید حالا حرفی زده و خودش را و زن و بچه خود را در بلا اندازد[13].].

و مشروعیت کل نظام فقط با ولایت فقیه!!

[مشروعیت کل نظام از منصب ولایت گرفته می شود و چون امام معصوم الان نیست، نایب امام هست و نایب امام معصوم هم فقهای واجد شرایط هستند و در میان فقهای واجد شرایط آن کسی که مردم پذیرفته اند و با موازینی که خودمان قبول و تعیین کردیم آن مقام رهبری می شود. و خبرنگاران و تحلیل گرانی که اکنون صحبت از قدرت مطلقه می کنند و می خواهند استبداد را نتیجه گیری بکنند،خیلی کور خواندند، خیلی بد می فهمند و مساله این نیست. ببینید همان ولایت فقیه با همان قدرتش این نظام دمکراسی را باب کرده است. شوراها، و مجلس و رای  وجود دارد. تصمیم گیری از مردم شروع می شود ولی این ها در درون خودش روح ولایت را دارد و با اجازه ولایت این کار را می کند.پس زندگی،زندگی دمکراسی است.حرکت،حرکت بر محور افکارعمومی مردم است که در انتخابات ما ظاهر می شود. رئیس جمهور ما با انتخابات مردم است. رئیس دولت از طریق مجلس و رئیس جمهور درمی آید که مجلس و رئیس جمهور را مردم انتخاب کردند و حتی رهبر در قانون اساسی ما که بعد از اینکه شرایط آن را داشته باشد از طریق مجلس خبرگان تائید می شود که مجلس خبرگان را مردم انتخاب کرده اند.پس می بینید دمکراسی به صورت بهتر از غربی ها وجو دارد و قدرت مطلقه ای که اینجا مطرح است که این حق برای ولی فقیه است و ایشان است که باید اجازه این کارها را بدهد، نه اینکه نظام می خواهد بطرف دیکتاتوری و استبداد برود. این مجموعه سالم حاکمیت مردم بر مردم با اجازه ولی فقیه همانطور که به راه افتاد ادامه خواهد داشت و راه ما هم همین است[14].].

و با دمکراسی غربی فقط افراد منفور در راس حکومت قرار می گیرند و در حکومت انتخابی مردم  هرفاسق و فاجری را می توانند بر خودشان مسلط کنند!!

[ولایت فقیه عنصری ست که اساس زندگی جامعه اسلامی را مشخص می کند... یک نظر در دنیا، در دنیای اسلام این است که حکومت بالاصاله مال خداست و خداوند این حکومت را برای افراد معینی داده، آن افراد اسمشان آن موقع برده شده، دوازده نفر بودند و بعد از آن ها هم کسی که از طرف آن ها نیابت بکند، شرایط خاصی لازم دارد که همین فقها هستند که ما اسمش را گذاشتیم ولایت فقیه. یک نظر اینکه نه حکومت انتخابی ست و مردم هر کس و هرفاسق و فاجری را می توانندبر خودشان مسلط کنند... خیال می کردند که بر اساس دمکراسی غربی افرادی مثل منفورهای خود باخته جبهه ملی هم می توانند در راس این کشور قرار بگیرند. دیدند نشد دیگر، این به هم خورد. دوم که ما اسمش را گذاشتیم اسلام فقاهتی. این مرحله عملی قضیه است. یکی از اختلافات عمیق ما با آقای بنی صدر و امثال آقای بنی صدر و کسانی که هنوز هم با ما در خیلی جا ها هستند این بود که آیا حالا که ما می گوئیم حکومت اسلامی با چه معیاری مقررات باید تائید بشود؟ خوب لفظاهمه می گوئیم اسلام. اما چه اسلامی؟ اختلاف اینجا شروع می شود. آن ها می گویند اسلام با یک اجتهاد پویای زنده امروزی. از این تعبیرها و مامی گوئیم اجتهاد اسلامی که امروز در حوزه های علمیه تدریس می شود... آن هامی گویند: نه، ما قبول نداریم یک نفری در حوزه علمیه قم درس خوانده باشد و با دنیا آشنایی ندارد، فتوا بدهد و این دانشگاه و این مردم و این طبقه باصطلاح منور، مجبور باشند که فکر آن ها را بپذیرند. همه اختلاف اینجاست[15]...].

و کلاهی که بنام «جمهوری« سرملت رفت!

[مابرای اینکه ولایت فقیه را، یعنی حکومت فقیه در جامعه اسلامی را ثابت بکنیم احتیاح بدلیل نقلی نداریم... آن جامعه ای که پای بندارزش های الهی ست... هیچ چاره ای ندارد جز اینکه در راس جامعه کسی را بپذیرد که او شریعت اسلامی و الهی را می داند، از اخلاق فاضله الهی برخوردار است، گناه نمی کند، اشتباه عمدی مرتکب نمی شود، ظلم نمی کند برای خود چیزی نمی خواهد... در نظام جمهوری اسلامی این مطلب تامین شده است.یعنی در راس نیروهای اجرایی کشور رئیس جمهور قرار داد که به وسیله امام رای مردم نسبت به او تنفیذ می شود یعنی در حقیقت از سوی امام منصوب می شود... امام رای مردم را تنفیذ می کند؛ یعنی اگر امام تنفیذ نکند، این شخص رئیس جمهور نیست. امام فقیه عادل و ولی مسلمین در بالاترین مقام اجرایی کشور سر رشته دار امور است. در قوه مقننه امام شش نفر فقیه  شورای نگهبان را نصب می کند و این به معنای حضور امام در قانونگذاری کشور است... همچنان که امام بالاترین مقام قوه قضائیه را نصب می کند. یعنی در قوه قضائیه هم حضور امام همه کاره است. ولی فقیه که حاکم من قبل الله بر اساس معیارهای اسلامی ست، در قوه مجریه و قوه مقننه و قوه قضائیه حضور کامل دارد. البته اختیارات ولی فقیه به این اندازه منحصر نیست...و این همان چیزی ست که بر طبق اعتبار عقلی در جامعه ای که حکومت اسلامی در آن جامعه باید باشد متوقع و منتظر است[16].]!

نتیجه ی تصویب «ولایت فقیه» در «قانون اساسی» و ارتقای آن به «مطلقه» شدن  در متمم و تغییر آن در سال1368 این شد که «شورای نگهبان» که خود منصوب همان ولایت فقیه است، حق داشته باشد طبق قانون اساسی - که تفسیرش بر عهده آن ها گذاشته شده-  نظارت بر انتخابات -که باز آن هم بر عهده ی همان هاهست- را «نظارت استصوابی» تفسیر کند و با این وسیله هرکه را خواست برای ورود به مجلس و کاندیداتوری ریاست جمهوری تائید صلاحیت یا رد صلاحیت کند!! حتی اعضای «مجلس خبرگان رهبری» - که وظیفه اش نظارت بر کار رهبری و استیضاح و برکناری اوست-  را همین منصوبین رهبری تائید صلاحیت می کنند!! این همان دمکراسی است که هاشمی رفسنجانی آن را برای عوام در خطبه نماز جمعه تشریح می کند!!

هم چنین ولایت فقیه  بازار کسب و کار و درآمد روحانیون و مراجع تقلید و باب افتا و اجتهاد را تعطیل و  حوزه علمیه و مراجع و فضلای و روحانیونش را کارمند حکومت و جیره بگیر ولایت فقیه کرد:

[ما از لحاظ کلی هیچ شکی نداریم که یک مجتهدی وقتی که آدم خودش به درجه اجتهاد رسید، خوب؛ از خودش تقلید می کند، حق ندارد که از دیگری تقلید بکند و اگر هم تشخیص داد که یک کسی اعلم است و اصلح است، شرایط اجتهاد را دارد، می رود از او تقلید می کند. این یک مساله است. ما نمی خواهیم بگوئیم که حق تقلید را از دیگران _اگر تشخیص دادند_ سلب بکنند، اما این کار چه می کند؟ وقتی که هفتاد هشتاد نفر مجتهد این جوری، عالم به زمان برسند به یک کسی که باید مرحع هم باشد و شرطش این است که آن رهبری که تعیین می کنند مرجع باشد او را تعیین بکنند برای رهبری جامعه، طبعا مرجع تقلید هم اوست. یعنی این دیگر درست نیست در جامعه ما که به یک شکلی در بیاید  که یک کسی رهبر سیاسی باشد یک کسی مرجع دینی باشد، تقلیدبکنیم از او چون این اصل باعث متلاشی شدن نظام است. مگر می شود که یک رهبر داشته باشیم بگوید که مثلا قضیه باید این جوری باشد،  یک کسی که مرجع تقلید یک جای دیگری هست، بگوید نه! فتوای من این است.مردم هم از او تقلید بکنند خوب، این اصلا رهبری دیگر معنا ندارد. رهبری اصلا لغو می شود. او تشخیص بدهد که امروز مثلا جهاد نباید بکنیم. رهبر تشخیص بدهد که امروز مثلا جهاد باید بکنیم.مردم بگویند ما تقلید از آن آقا می کنیم. خوب، این چه شد، این چه رهبری ای شد؟ این مساله خود بخود پایه اش این جوری حل می شود وقتی که این هشتاد نفرآدم این جوری نظر دادند و کسی را تعیین کردند که مرجع هم بوده، خود بخود او مرجع تقلید می شود[17].]!

و قانون تقیه!!

[هاشمی رفسنجانی درتوضیح جواب نامه ای که ازطرف امام به مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجازه اعمال حق ولایت فقیه داده شده است، می گوید: بحث نیاز به توجه ودقت بیشتر [دارد]. بدلیل اینکه ما ازگذشته تجربه حکومت اسلامی [را] نداریم...به طور کلی...اصول عملی اسلام دو جوراست... احکام اولیه واحکام ثانویه...گاهی درعمل...دو قاعده محرز و مسلم داریم این دو قاعده در یک مورد با هم نمی سازند. تعارض می کنند. باید تکلیف روشن بشود... قاعده:..الناس مسلطون علی اموالهم... ما قاعده لاضرر داریم. وقاعده لاحرج. قانون کلی تقیه را داریم. مصالح کلی جهان اسلام را داریم. این ها همه در جای خود قانونند، قاعده اند... اگر مثلا تعارضی  پیش  بیاید تشخیص با چه کسی است؟ کیست که اینجا باید تشخیص بدهد جای اجرای قاعده کلی الناس مسلطون علی اموالهم است، یا جای اجرای قانون لاضررولااضرار است؟... گاهی قضیه مشکل ترازاین است واعمال ولایت واعمال قدرت و حکومت لازم دارد...مرجعی لازم است که در برخورد با اینگونه مطالب راه رامشخص بکند و از این بن بست در بیاورد...می خواهم بگویم حق ولایت چیزی است حتی فوق اینگونه چیزها.که خودیک قانون دیگردارد...تشخیص اینکه مصلحت چیست؟ این باید اجرا بشود یا آن اجرا بشود یک مساله ای است که چه کسی باید تشخیص بدهد؟ این خودش یک مساله مهمی است... اگر مربوط به جامعه باشد نمی شود در اختیار یک فرد گذاشت. هر کسی اجتهاد بکند خودش [هم] عمل بکند. این نمی شود. باید دراختیار یک مرجع گذاشت. اگر این مرجع بتواند ولی فقیه باشد بهتربن وعالی ترین مقام است[18]].

و اگر لازم شد اضطراری عمل کنند:

[حکم اولی یعنی اسلام یک هدفی دارد و براساس آن یک حکمی برای تامین آن صادر می کند، اگر نشد، یک چیز دومی در نظر گرفتند. آن دومی می شود ثانی. من مثلا باید جانم محفوظ بماند، اگر مال حلال پیدا کردم و سالم خوردم محفوظم. اگر نه اجازه داده اند چنانچه مضطر هستی می توانی گوشت میت را بخوری، مال حرام برداری بخوری و نگذاری جانت از بین برود. این موارد جزیی در اختیار خود مکلفین است. یعنی هر فرد در وظایف خودش باید به آن هدف تعیین شده برسد. اگر نرسید راهی هم تعیین شده، اضطراری عمل می کند[19].]

آن اسلامی که به قول هاشمی رفسنجانی می شد با همین رساله احکامش  و احکام اولیه اش فقر را از بین ببرد!!

[باهمین رساله های موجود،با همین احکام اولیه اسلام، بدون نیاز به توسل به احکام ثانویه، بدون نیاز به حق حکومتی،اگر اسلام را اجازه بدهند ما درست اجرا بکنیم، ما در این مملکت دیگر محتاج نخواهیم داشت. ما در این مملکت فقیر به آن معنی نخواهیم داشت.نیازمند نخواهیم داشت.[20]].

سرانجامش این شد که  برای حل مشکلات و معضلات و مسائل مبتلابه با تئوری «دفع افسد به فاسد» و «احکام ثانویه»، انجام هر فسادی مجاز و شرعی و قانونی شود. و آنقدر فساد دامنگیر شد که معلوم نشد چه افسد است و چه فاسد!!

 همان اسلامی که باید یک دختر بچه در سن 11و سیزده  ساالگی همچون حضرت فاطمه ازدواج کند و 5 تا هم بچه بدنیا آورد!!

[حضرت زهرا در سن سیزده سالگی یا یازده سالگی ازدواج می کند در سن هیجده سالگی یا بیست و یک سالگی که از دنیامی رود پنح بچه داشته.خانم ها دقت کنند اگر می خواهند نمونه زندگی انتخاب کنند زندگی حضرت زهرا (س) را با این اختصار که عرض می کنم ببینند چگونه است؟پنح تا بچه[21].]!

آن اسلامی که برای پیشگیری و اصلاح و تربیت جامعه، سنگسار می کند و قطع دست و پا!!

[روش های پیشگیری در اسلام آنقد رقوی است که در مسائل تربیتی حاضر نیست به سبک دمکراسی غرب اول میدان را برای تبلیغات گمراه کننده باز بگذارد. و اجازه دهد مردم  در لجنزار غوطه ور شوند بعد وسیله اصلاح بسازد... [اسلام] حتی در تبلیغات اجازه پخش اوراق و کتب مضله را نمی دهد...کتاب گمراه کننده خرید و فروشش، چاپش، حتی نگهداریش هم حرام است...خوب همانطور که می دانید اسلام قوانین کیفری بسیار روشن و قاطعی دارد. ما قصاص داریم و حدود مختلف داربم. از اعدام و سنگسار و به دار کشیدن و قطع دست و پا و شلاق و تعزیرهای انواع کوچک تر و دیه ها، وجربمه های مالی... قرآن در مورد حفظ حدود و حقوق جامعه و فرد و اجرای حدود خیلی اصرار دارد.[22] ]!

همان اسلامی که وقتی خمینی به ایران آمد قرار بود مردم مستضعف و فقیر و آحاد جامعه را به مقام انسانیت ببرد!!

[ما بسیار کارها در پیش داریم که باید من بعضی از آن هارا برای شما عرض کنم. من در این آخر که از تهران می خواستم بیرون بیایم، دستور دادم که تمام املاک و دارایی سلسله منحوس پهلوی و تمام دارایی آن اشخاص که وابسته به او بودند و این ملت را چاپیدند مصادره بشود برای طبقه ضعیف مسکن ساخته بشود. سرتاسر ایران را برای ضعفا مسکن می سازیم. همین دارایی شاه سابق و خواهر و برادرش برای یک مملکت،برای آبادی یک مملکت کافی ست. ماعمل می کنیم.حرف نمی زنیم... دلخوش نباشید که مسکن فقط بسازیم، آب و برق را مجانی می کنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی می کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید، معنویات شما را، روحیّات شما را عظمت می دهیم. شما را به مقام انسانیت می رسانیم...آن هاحرف می زنند ما عمل می کنید[23].].

 آن زمان یعنی دوره ی شاه  دست شان بسته بود، الان هم اجازه نداند که اسلام پیاده شود!!

[همانطور که بارها گفته ام امروز ما اگر یک فکر اسلامی و یک مساله ایدئولوژیک را از اسلام مطرح می کنیم فقط برای دانستن و اضافه کردن بر معلومات نیست. امروز ما یک جامعه داریم. امروز ملت ما بر سرنوشت خود مسلط است. بر آینده خود مسلط است. آنچه از اسلام می فهمد و می داند باید در زندگی او پیاده بشود. امروز دیگر دوران طاغوت نیست که ما بگوئیم از اسلام این را فهمیده ایم، اما چه کنیم دست ما بسته است؟ نمی توانیم عمل کنیم. نه، امروز اسلام در کشور ما و در این نقطه از دنیا یک دولت دارد. یک قدرت 36میلبونی جمعیت دارد. هر چه از اسلام می فهمد و می داند باید آنرا عمل کند[24].].

محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار)

t.me/shourimohammad

بیست و سوم دی ماه سال نود و نه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



1-محمد جواد حجتی کرمانی درجریان حذف بنی صدر تمایلاتی علیه وی و جریان  بازرگان نشان نمی داد و گاهی در زمانی که مجلس بود توسط مردمی که در مجلس جمع شده بودند،شعارهایی بر علیه وی و نی صدر داده شده است.(ن.گ:رونامه صبح آزادگان27خرداد1360  ).او اکنون به دلیل کهولت سن -که آدمی را محافظه کار می کند- حاضر نیست که در مورد ریشه ی آنچه خود نوشته، یعنی اصل ولایت قیه که عامل سقوط و ارتجاع در همه چیز است سخنی بگوید!  

[2] - روزنامه آریا۱۳شهریور۱۳۷۸

[3] -(سخنان قبل از دستور نماز جمعه 22/3/1377 به نقل از دو هفته نامه عصرما– شماره  98- 10/4/1377)

[4] - پنجم مهر س1358 ستون مردم و مجلس خبرگان  روزنامه ی انقلاب اسلامی

[5] - آیت الله منتظری[خطبه نمازجمعه،27 مهر1358،کتاب درمکتب جمعه،ج1،ص99]:

[6] - کتاب پیرامون انقلاب اسلامی ص 85 – سال 1358 .

[7] - روزنامه جمهوری اسلامی5دی1366، خطبه نمارجمعه

[8] - 18 دی 1360،کتاب در مکتب جمعه،ج4،ص 177.

[9] - روزنامه بامداد۳خرداد۱۳۵۸ 

[10] - روزنامه جمهوری اسلامی، 27دی 1366.

[11] - کتاب درمکتب جمعه،ج4،ص41424اردیبهشت1361

[12] - روزنامه جمهوری اسلامی3بهمن1366،(خطبه نمازجمعه)

[13] - روززنامه کیهان،6آذر1376  

[14]-  هاشمی رفسنجانی(نمازجمعه): روزنامه جمهوری اسلامی26دی 1366

[15] - کتاب درمکتب جمعه،ج3،ص278خطبه نمازجمعه]هاشمی رفسنجانی12تیر1360

[16] - سیدعلی خامنه ای 30اردیبهشت1362خطبه  نمازجمعه کتاب درمکتب جمعه،ج6،ص300 .

[17] - کتاب درمکتب جمعه،ج6،ص424،هاشمی رفسنجانی(خطبه نمازجمعه)، 24تیر 1362

[18] - کتاب درمکتب ج4،ص 51

[19] - هاشمی رفسنجانی،خطبه نماز جمعه. کتاب درمکتب جمعه، ج6،ص201، 19فروردین 1362

[20] - 6اسفند1361،کتاب در مکتب جمعه،ج.6ص3 . خطبه نماز

[21]- هاشمی رفسنجانی27،،فروردین1361، خطبه نمازجمعه.کتاب درمکتب جمعه،ج4،ص364.

[22] - هاشمی رفسنجانی10،مهر1360، خطبه نمازجمعه، کتاب درمکتب جمعه،ج4،ص13

[23] - خمینی در روز ورود به قم:10اسفند1357،صحیفه نور.ج5.ص27

[24] - سیدعلی خامنه ای24 مرداد 1359خطبه نمازجمعه.از کتاب درمکتب جمعه.ج2.ص267

  

منبع:پژواک ایران


محمد شوری

فهرست مطالب محمد شوری در سایت پژواک ایران 

*روحانیت علیه روحانیون! داستان روحانیت  [2024 Jan] 
*نایب امام زمان، خلیفه خدا روی زمین!  [2023 Dec] 
*خالص سازی در قانون اساسی ولایت فقیه!  [2023 Dec] 
*اسلام با چماق و هویج داستان روحانیت(داستان هفتم)  [2023 Nov] 
*سیاست ما عین روحانیت ما داستان روحانیت این یک داستان واقعی ست! داستان ششم  [2023 Oct] 
* بودجه و بودجه خوار؛ پولشویی روحانیت!  این یک داستان واقعی ست... [2023 Sep] 
*شبان این گله روحانیت است! این یک داستان واقعی ست. داستان روحانیت (داستان دوم)  [2023 Jul] 
*روضه خان!  [2023 Jul] 
*نان روبنایی که زیر بنا شد!  [2023 Mar] 
*جنگ دو سوم؛ ولی فقیه سوم و پهلوی سوم!   [2023 Feb] 
*سراب خود اصلاحی در ۴۴ سالگی انقلاب  [2023 Feb] 
*انقلاب ضرب در انقلاب می شود: اصلاح؛ مبارک است انشاالله! این یک داستان واقعی ست [2022 Nov] 
*فقه اسلام نیست؛ اسلام قرآن نیست؛ و دین هم قرآن نیست!  [2022 Aug] 
*پیشگیری از سونامی ولی فقیه سوم!  [مجموعه کامل بخش سوم از فصل دوم حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران ] [2022 Aug] 
*مجموعه ی حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران. بخش دوم. فصل دوم  [2022 Mar] 
*حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران (فصل دوم. بخش اول) ولی فقیه سوم؛ خطری که در کمین است! [2021 Dec] 
*حکایت حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران [ولی فقیه سوم؛ خطری که در کمین است) [2021 Dec] 
* انقلاب دوم را آمریکا کرد!   [2021 Nov] 
*اینجا زندان است؛ دانشگاه ولایت فقیه! [این یک داستان واقعی ست]  [2021 Aug] 
*رئیس جمهور تدارکاتچی ولایت فقیه است؛ قانون اساسی این را می گوید!   [2021 Mar] 
*اسلام ولایت فقیه؛ بدعتی که این آقا را بیزار کرده، ولی نمی گوید! [این یک داستان واقعی ست] [2021 Jan] 
*اعدام زم؛ تسویه حساب برای پسا خامنه ای!  [2020 Dec] 
*سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کودتا و نئو ولایت فقیه!   [2020 Nov] 
*تصریح عباس عبدی به حفظ نظام که اوجب واجبات است!   [2020 Oct] 
*قوه قضائیه مستقل نیست؛از کوزه همان برون تراود که در اوست!   [2020 Oct] 
*عقلانیت یعنی عقل کل خامنه ای!   [2020 Oct] 
*سراب اصلاحات در لابی ولایت فقیه برای بقای جمهوریت!  (در پاسخ به یادداشت آیت الله موسوی خوئینی) [2020 Sep] 
*مرفهین با درد، خریداران پیش فروش نفت ملت!  [2020 Aug] 
*بدون ولایت فقیه!   [2020 Aug] 
*انتشارکتاب؛همه راه ها به کارشناس امنیتی ختم می شود!   [2020 Jul] 
*نامه سر گشاده به...!  [2020 May] 
*[کرونا]ی ولایت فقیه!   [2020 Mar] 
*صدور انقلاب؛کالایی که مرجوع شد!   [2020 Feb] 
*۴۱سالگی؛مردم در انقلاب ۵۷ قد نکشیدند!   [2020 Feb] 
*کشته شدن قاسم سلیمانی و نوشیدن جام زهر دوم توسط ولی فقیه سوم!  [2020 Jan] 
*آیت الله منتظری؛قائم مقام مردمی،نه رهبری!   [2019 Dec] 
*چه کسانی ازتخریب اموال عمومی دراعتراضات مردمی سود می برند؟  [2019 Nov] 
* روح الله زم [پادوی «دولت سایه»] قربانی شد برای پاسداران گمنام!  [2019 Oct] 
*انقلاب یا اصلاح؟ چه باید کرد؟ از کجاآغاز کنیم؟   [2019 Aug] 
*مذاکره و رابطه با آمریکا بقای ولی فقیه بعدی!   [2019 May] 
*آیت الله منتظری آبروی بربادرفته روحانیت!   [2019 May] 
*در فرمالیسم حجاریان سخنی از ولایت فقیه نیست!   [2019 Apr] 
* بازی تام وجری سپاه ایران و حزب جمهوریخواه آمریکا  [2019 Apr] 
*هرچه فریاد دارید بر سر ولایت فقیه بکشید!  [2019 Apr] 
*سرنظام(ولایت فقیه) برتن آن (جمهوریت) باهزارمن سریش نمی چسبد!   [2019 Mar] 
*«زم نیوز» پادویی از «پادو»های دولت سایه!   [2019 Mar] 
*۱۱ اسفند ۱۳۵۷ ورودگوشت یخ زده ممنوع!  [2019 Mar] 
*ازدواج سفید،همان ازدواج موقت در دوران مدرنیته است!   [2019 Mar] 
*مثلث اتحاد درپشت پرده دو نامه معروف خمینی به منتظری  [2019 Feb] 
*مصلحت کثیف در چهل سالگی انقلاب!   [2019 Feb] 
* شکنجه و تو چه می دانی شکنجه چیست؟   [2019 Jan] 
*جمهوری اسلامی مواد مخدر است!   [2019 Jan] 
* ایدئولوژی تحریم!   [2018 Nov] 
*سید محمد خاتمی چرخ تیوبلس نظام!   [2018 Nov] 
*دِل و دُماغ اصلاحات در ایران  [2018 Sep] 
*مستند قائم مقام؛غش در معامله!   [2018 Aug] 
*اصلاحات اقتصادی در گرو اصلاحات سیاسی ست!  [2018 Aug] 
*براندازی مصلحانه؟!   [2018 Jun] 
*چهار راه اصلاحات در بن بست ولایت فقیه!  [2018 May] 
*در سرزمین سوخته قحط الرجال نیست! این یک داستان واقعی ست [2018 Apr] 
*همیشه پای یک روحانی درمیان است!   [2018 Mar] 
*گفت و گوی ملی؛ فریبی دیگر!   [2018 Mar] 
* پروپاگاندای احمدی نژاد  [2018 Feb] 
* سرویس بهداشتی جاسوسان  [2018 Feb] 
*فریب رفراندوم  [2018 Feb] 
*انقلابی سزارینی!   [2018 Jan] 
*اگرخامنه ای فوت کند...اگرخاتمی رهبرشود!   [2018 Jan] 
*مشکل خامنه ای بحران رهبری ست!   [2018 Jan] 
*جمهوری ایران!   [2018 Jan] 
*قلب حقیقت درماجرای مک فارلین!  [2017 Nov] 
*چندسال پیش(۸شهریور۱۳۶۰؛انفجارکاخ نخست وزیری(شهیدسوم!  [2017 Aug] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر) قسمت پایانی(پایان جمهوری)  [2017 Aug] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر) قسمت هفتم(تدارکاتچی ولایت فقیه)   [2017 Jul] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر) قسمت ششم(آتش تهیه)   [2017 Jul] 
*وقاحت هم حدی داردآقای فلاحیان!  [2017 Jul] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر) قسمت پنجم(چهره اسناد)  [2017 Jul] 
*چندسال پیش(قسمت چهارم)ویژه ابوالحسن بنی صدر(خمینی پاریسی)   [2017 Jul] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر)قسمت سوم(قطب فقط قطب ولایت فقیه)  [2017 Jun] 
*چندسال پیش(ویژه ابوالحسن بنی صدر)قسمت دوم(هاشمی،هاشمی،ابوالحسن درنره!)  [2017 Jun] 
*چندسال پیش (ویژه ابوالحسن بنی صدر) - قسمت اول (دادستان،دادستان، ابوالحسن درنره!)  [2017 Jun] 
*عامل تغییرنظام شناسایی شد!  [2017 May] 
*به مناسبت آغازبکار سی‌‌‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران، در شهرآفتاب  [2017 May] 
*استبداد نامرئی  [2017 Apr] 
*تحریم؛ رفراندوم انتخاباتی  [2017 Apr] 
*احمدی نژاد،کوتوله ای که غول شد!  [2017 Apr] 
*بهمن۵۷؛انقلاب گیوتین   [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛انحصارطلبی اصلاح طلب!   [2017 Jan] 
*در پاسخ به بیانیه ی دادگاه ویژه روحانیت به احمد منتظری؛ من یکی ازاعضای باند سیدمهدی هاشمی هستم!   [2016 Dec] 
*فتح سفارت آمریکا در13 آبان 1358رابطه های بی رابطه؛ تدابیر بی تدبیر!   [2016 Nov] 
*دین را زمینی کنیم!   [2016 Oct] 
*مشکل جهان اسلام متولی آن است!  [2016 Oct] 
*دو روی سکه ی بحران سوریه  [2016 Oct] 
*نفوذی انقلابی زیرعبای من!؟  [2016 Aug] 
*فقدان رهبری درپساخامنه ای   [2016 Jul] 
*مبارزه بافساد؛ نمایشی کمدی درام مبارزه بافساد در جمهوری اسلامی  [2016 Jul] 
* روزشمارمن و روزنامه سلام  [2016 Jul] 
*چندسال پیش (44) محمدمنتظری، وفات7تیر1360 (قمست پایانی)  [2016 Jul] 
*چندسال پیش (44) محمدمنتظری، وفات7 تیر 1360(قسمت چهارم)  [2016 Jun] 
*چندسال پیش (44) محمد منتظری، وفات 7تیر 1360 (قسمت سوم)   [2016 Jun] 
*چندسال پیش(44)محمدمنتظری،وفات7تیر1360(قسمت دوم)   [2016 Jun] 
*چندسال پیش (۴۴) - محمدمنتظری، وفات ۷ تیر ۱۳۶۰ (قسمت اول) کاسه داغ تر از آش  [2016 Jun] 
*جهان بینی حقوق بشری جهان وطنی!  [2016 Jun] 
*سروش سلمان رشدی!   [2016 May] 
*اجتهاد در مقابل نص؛اساس جمهوری اسلامی ایران  [2016 May] 
*چندسال پیش(42)پیغام امروز به آیندگان(13اردیبهشت،روزجهانی آزادی مطبوعات) بخش دوم  [2016 May] 
*چندسال پیش(42)پیغام امروز به آیندگان(13اردیبهشت،روزجهانی آزادی مطبوعات) بخش اول   [2016 May] 
*توبه نصوح،حق الناس و ج.ا.ا   [2016 Apr] 
*چندسال پیش(ویژه انقلاب57)تیترخبر  [2016 Feb] 
*چندسال پیش(ویژه انقلا57)من ساواکی نیستم   [2016 Feb] 
*چندسال پیش(ویژه انقلاب57)زندانی وخانواده های زندانیان  [2016 Feb] 
*چندسال پیش(ویژه انقلا57)احزاب وگروه هاوسازمانها  [2016 Feb] 
*چندسال پیش(ویژه انقلاب57)حرفهای تلفنی مردم  [2016 Jan] 
*چند سال پیش(ویژه انقلاب57)حرف های نظامیان، افراد حکومتی و سیاستمداران  [2016 Jan] 
*چند سال پیش(ویژه انقلاب57)روحانیت وحکومت اسلامی  [2016 Jan] 
* چند سال پیش(ویژه انقلاب57)حرف های روشنفکران  [2016 Jan] 
*چندسال پیش(ویژه انقلاب57)عکس امام در ماه  [2016 Jan] 
* سخنی که طنز ومحضکه عام وخاص شد!  [2016 Jan] 
*دمکراسی سلبی  [2016 Jan] 
*در فقد آیت الله منتطری  [2015 Dec] 
*اگر حصرکروبی ومیرحسین موسوی برداشته شود چه می شود؟  [2015 Nov] 
*مصاحبه ای منتشر نشده ای با خانواده جید شریف  [2015 Nov] 
*آیا هاشمی رفسنجانی عوض شده است؟  [2015 Nov] 
*چرخه قدرت در مطبوعات در حال کما!  [2015 Nov] 
*جامعه مدنی و جامعه زدنی(مجموعه اول)  [2015 Nov] 
*اسلام را از مسیراصلی منحرف کردیم!  [2015 Oct] 
*من ماله می کشم پس هستم!  [2015 Sep] 
*دمکراسی دینی!  [2015 Sep] 
*پارادوکس نفاق  [2015 Aug] 
*حزب اصلاحات حق مسلم ماست!  [2015 Aug] 
*«علامه» بجای «آیت الله»!  [2015 Aug] 
*فرهنگ اقتصاد،سیاست فرهنگی  [2015 Aug] 
*انقلابی که آنرا به مرگ گرفتند وبه تب راضی شد!  [2015 Jul] 
*سرباز گمنام در انواع مختلف/این یک داستان واقعی ست  [2015 Jun] 
*مملکت همش واس ماس؛ این یک داستان واقعی ست  [2015 May] 
*قول سیاست،غول اقتصاد  [2015 Apr] 
*حفظ نظامه،مگه چیه؟  [2015 Apr] 
*تفاوت اپوزیسیون در گذشته و حال؟  [2015 Mar] 
* دولت سایه ای که من می دانم قسمت ا تا ده  [2015 Mar] 
*ولایت فقیه خوب/ولایت فقیه بد  [2015 Feb] 
*۳۶ سال سلطنت فقیه  [2015 Feb] 
* شرکت سهامی خاص ج.ا.ا.با مشغولیت نامحدود!  [2015 Jan] 
*سیاست قربانی سیاست(مجموعه دوم)  [2015 Jan] 
*هارمونی علی مطهری!  [2015 Jan] 
*سیاست قربانی سیاست(مجموعه اول)  [2014 Dec] 
*تاوان 444 روز  [2014 Nov] 
*داعش دشمن فرضی صهیونیزم،غرب وآمریکا  [2014 Oct] 
*آمریکا منجی بشریت!  [2014 Aug] 
*این یک داستان واقعی ست  [2014 Apr] 
*نیمه پر، نیمه خالی  [2014 Jan] 
*خط قرمز ماست!  [2013 Nov] 
*نقشه پیش فرض در دست های آلوده  [2013 Oct] 
*شنود چی های «واجا»ونوچه شیپورچی های مطبوعات چی!  [2013 Sep] 
*روزخبرنگار، انجمن صنفی روزنامه نگاران و خودم  [2013 Aug] 
*کتاب، نمایشگاه، یک گزارش  [2013 May] 
*34سالگی انقلاب بهمن 57  [2013 Jan] 
*قرآن رمل و اسطرلاب نیست  [2013 Jan] 
*احمدی نژاد اصلاح طلب می شود  [2013 Jan] 
*گیرِ مردم  [2013 Jan] 
*تفاوت منتظری و خمینی  [2012 Dec] 
*قانون اساسی با سرویس پوپولیسم!  [2012 Dec] 
*سکولاریزم دینی!  [2012 Nov] 
*دلار رازی است  [2012 Nov] 
*خاتمی خامنه ای را نجات می دهد!  [2012 Nov] 
*حفظ نظام یا انقلاب؟  [2012 Oct] 
*هاشمی شویی  [2012 Oct] 
*بدویت سیاسی  [2012 Sep] 
*آگاهی ایزوله شده  [2012 Sep] 
*رضاخجسته رحیمی،سعید حجاریان؛ پرسش هایی که نشد،حرفهایی که نزد!  [2012 Sep] 
*آیاترورهای هسته ای کاروزارت اطلاعات است؟!  [2012 Aug] 
*اقتصادمقاربتی؛واقعیت این است!  [2012 Jul] 
*تغییر کاربری در حکومت  [2012 Jul] 
*هوس زور آزمایی با اسرائیل  [2012 Jun] 
*روشنفکری شریعتی  [2012 Jun] 
*نظارت حراستی!  [2012 Jun] 
*اصلاحات فقط با تغییر قانون اساسی میسور است  [2012 Jun] 
*ما بی شرف ها مانده ایم  [2012 Apr] 
*نفتی که ملی نشد،ملتی که نفتی شد!  [2012 Mar] 
*جدایی نان از سیاست  [2012 Mar] 
*مردم جن زده مفتون شیدایی سیاستمداران!  [2012 Jan] 
*پهلوی رضا پهلوی، آینه چو عیب تو بنمود راست/خود شکن آینه شکستن خطاست  [2012 Jan] 
*دور زدن دمکراسی!   [2011 Oct] 
*احمدی نژاد این روزها یک توپ بسکتبال شده است!  [2011 Oct] 
*بورژوا کُمپرادُرهای مسلمان!  [2011 Sep] 
*«واجا»  [2011 Aug] 
*سوتک و سکوت  [2011 Jan]