PEZHVAKEIRAN.COM این جنبش ، جنبش من نیست !
 

این جنبش ، جنبش من نیست !
بیژن نیابتی

دو سه هفته ای است که چهره ایران عوض شده است . بوی خوش انقلاب دوباره خیابانهای ایران را معطر کرده است. نسل سوم قیام بهمن به غلیان آمده است. نسلی که درهیچ کلیشه ای  نمی گنجد و با هیچ ایدئولوژی خود را تعریف نمی کند . خروش این نسل ، بیش از همه نسل اول را به هیجان آورده است . 

آنچه که در ایران  شکوه و عظمت  دارد در خارج از مرزها و در میان بخش بزرگی از ایرانیان ، جنبه ای کمدی ـ تراژيک پیدا کرده است . شور و فتوری  حاکم گردیده است که سیاسی وغیر سیاسی نمی شناسد و کوچک و بزرگی ندارد . همه منتظر انقلابی زودرسند که قراراست لابد اینبار به رهبری سیدی دیگر دوباره دیو برون راند وفرشته به ایران آورد . موجی براه افتاده است که به ناگاه تمامی واخوردگان صحنه سیاست ایران ، همراه با طیف سنتی طرفداران گربه مرتضی علی ! یعنی همان طیف داغ ننگ خورده  توده ای ـ اکثریتی را ، یکباردیگر و اینبار به زیر پرچم سبز موسوی ، رهنمون کرده است . انگار چیزی عوض نشده است . پریروز خمینی بود و دیروز خاتمی و امروز موسوی .  

پارازیتهایی که انگار بدون آویزان شدن به بدنه یک قدرتی ، هرقدرتی ، امکان حیات انگلیشان از اساس ناممکن است . ازاینها گذشته درمیان آنهایی که به تظاهرات و گردهمایی های معمول دراین روزها می روند همه جورآدمی را می توان یافت . از هواداران سابق جنبش مسلحانه تا سلطنت طلبان دوآتشه و از کمونیستهای متعصبی که تا دیروز به چیزی کمتر از یک انقلاب  پرولتری رضا نمی دادند تا نسلی که بدنبال همه چیز روان بود  جز سیاست و .... همه وهمه و صد البته با حفظ مواضعشان !  بدورهسته ای جمع  می شوند که بر سینه هایشان روبان سبز سنجاق کرده اند  و بر انگشتانشان رنگ سبز مالیده اند  و به ترانه های داریوش گوش فرا میدهند . کمی آنسوتر با حفظ فاصله البته ، چند ده هوادار مجاهدین را نیز می شود تشخیص داد که با حسرت ، از دور به توده هایی ! می نگرند که قاعدتا می بایست پس از آنهمه جانفشانی در راه خلق وانقلاب ، امروز به جای موسوی در زیر پرچم آنان جمع می بودند ! 

و اینجا من ، با " درد دررگانم ، حسرت در استخوانم " می خواهم فریاد بر آرم  که " ای یاوه یاوه ، یاوه ! خلایق مستید و منگ ؟ یا به تظاهر تزویر می کنید ؟ از شب هنوز مانده دو دانگی " این پرچم ، پرچم شما نیست . این پرچم قاتلان پدران و مادران و خواهران و برادرانتان است که امروز بر سینه آویخته اید . این سبزی جنگلهای میهنتان نیست ، سبزی پرچم ایرانتان نیست . رنگ شال سیدی است که نه در قد و قواره جنبش شماست و نه هیچ سنخیتی با امیال و افقهایتان دارد . این رنگ همان لجنی است که سه نسل متوالی بر چهره ایران و ایرانی  پاشیده اند . چگونه بوی گند آن مشامتان را آزار نمی دهد ؟ 

هیچ چیز در دنیای مبارزه و انقلاب، مهوع تر از دگردیسی مدعیان سابق انقلاب نیست . هیچ کس حقیرتراز سیاستبازی نیست که ازموضع ترقیخواهی عصای دست ارتجاع می شود . هیچ کس ابله تراز شارلاتانهایی نیست که به خیال شراکت در قدرت به حمایت تاکتیکی از جتایتکاران می پردازند ، با این امید واهی که روزی آنان را به کناری انداخته و خود ، قبضه قدرت کنند . در مورد خمینی چنین می اندیشیدند  و با خاتمی هم همینگونه می خواستند به جامعه مدنی  برسند  وامروز نیز قراراست سوار بر موج سبز موسوی انقلاب کنند !  می گویند که موسوی ابزار است  و نمی دانند که خود ، هدفشان هر چه که باشد ، عمله ارتجاع سبز گردیده اند . برایشان نفس جنبش مهم است  و نه آنچه که قرار است از آن بیرون بیاید .  

این جنبش به کجا می رود ؟    

اینها البته جدای از آنی است که در ایران جریان دارد . هیچ عقل سالمی نمی تواند مدعی شود که اتفاقی در این مرز و بوم نیفتاده است . همه نشانه ها حاکی از آن است که در صحنه سیاسی  ــ اجتماعی ایران چیزی چرخیده است . این "چیز" البته که چیز کمی نیست !   

1

ما نزدیک به سی سال است که در رابطه با به میدان آوردن " عنصر اجتماعی " درجا زده ایم . امروز این عنصر در ابعاد میلیونی  و با پتانسیلی  حیرت آور ، خود به خیابان آمده است . با مطالباتی پیوسته بالا رونده که مرزهای ظرفیت رژيم " جمهوری اسلامی " را بسرعت پس پشت می گذارد  و از مبداء  " تغییر در نظام" ،  می تواند  که به سوی مقصد " تغییر نظام" روان گردد .  می گویم می تواند .  معنی آن اینست که این البته روندی محتوم  نیست ! هرکس چنین بیاندیشد  تنها خود را فریفته است . هر چه هست این جنبش هنوز جنبش ما نیست . چراکه ما یعنی تمامیت اپوزیسیون سرنگونی طلب والبته در راس آن سازمان مدعی  رهبری انقلاب نوین ، هیچ نقشی  در به میدان آوردن آن نداشته ایم . چرا که ما هیچ نقشی در هدایت  و رهبری آن نداریم  و از همه مهمتر " گفتمان ما " یعنی " گفتمان سرنگونی " ، مهر خود را بر این جنبش نتوانسته است بزند . این واقعیت ، اگرچه در " حال " ، فرصتی است  برای توده ها تا به خیابان بیایند  و خود را در مقابل  یک سرکوب خونین  موقتا  حفظ کنند ،  در "آینده " اما  تهدید  یک انفعال  و پاسیویسم گسترده اجتماعی را پس از سرکوب ،  در ناصیه خود خواهد داشت .  

اگر کسی فکر میکند که رژيم در مقابل فشار خیابان " بدون استفاده از قهر" عقب می نشیند ، سخت در اشتباه است . اگر این رژيم چنین ظرفیتی می داشت ، مقاومت مسلحانه از آغاز از کوچکترین مشروعیتی  برخوردار نمی بود .  نظام مقدس !  تا آنجایی  در مقابل " جنبش سبز" کذایی ، به کجدار و مریز می گذراند که  هنوز در کادر " ساختار نظام " حرکت می کند  و گفتمان غالب بر آن " گفتمان اصلاح طلبی " است . تا آنجایی  موسوی را به تلویزیون نمی آورد که هنوز امید به سازش با او را از دست نداده باشد .  

اما این جنبش بلاشک ، تناسبی با رهبریش ندارد . موسوی نه در قد و قواره آن است و نه هیچ سنخیتی با خواستهای  آن دارد . این جنبش بی هیچ تردیدی در مرز گذار از ساختار ، از او عبور خواهد کرد . آنهایی که سن وسالشان قد می دهد و ماه های آخر رژيم ستمشاهی را بیاد می آورند، استقبال توده ای از بنی احمد و پزشکپور ، نمایندگان مجلس شاه  را بدنبال سخنرانی های فرصت طلبانه شان بر علیه حاکمیت ، شاهد بوده اند . شتاب تحولات در مراحل پایانی نظام سلطنتی چنان بود که پس از تنها چند هفته ، نه فقط آنها که بزرگتر از آنان  را  نیز در میان اپوزیسیون شاه ، بزیر گامهای خود خرد کرده  و از یادها برد  و  در نهایت  نیز همه را با هم به زیر پرچم " شاه باید برد " ، به صف کرد .  

این جنبش در گذار از ساختار و در مقطع شکست اجتماعی" گفتمان اصلاح طلبی" ، با یک سرکوب خونین روبرو خواهد شد که ابعاد آن از حالا قابل گمانه زنی نیست و به تعادل قوای آنروز بستگی دارد . این سرکوب به اعتقاد من با یک تصفیه گسترده در بالای نظام همراه خواهد بود که دامنه آن بی هیچ تردیدی شامل شخص رفسنجانی نیز خواهد شد . برای این اتفاق باید پیشاپیش آماده بود . اما تا آنجا که به تعادل قوای کنونی برمی گردد ، این جنبش اگر چه با بی رحمی سرکوب خواهد شد ، اما  رژيم دیگر بر خلاف قیام 18 تیر 78 ، امکان خفه کردن آن را نخواهد داشت . یعنی بر خلاف سال 78 که  جنبشهای پیشتاز مثل جنبش کارگری ، جنبش معلمان  و در راس همه جنبش دانشجویی ، در صحنه بودند  و عنصر اجتماعی در خانه ، امروز این عنصر خود از خانه به میدان شتافته  و در خیابان به چشم دیده است که دیگر تنها نیست .  

هژمونی ، مسئله محوری انقلاب     

هیچ جنبشی در دنیا هر چقدرهم که با شکوه و مقتدر باشد ، بخودی خود راه به انقلاب نمی برد . انقلاب بجای خود ، بهبودی وضعیت جامعه نسبت به پیشتر از آن نیز هیچ تضمینی ندارد . بنابراین جنبش به خودی خود حاوی هیچ ارزشی نیست . آنچه که بدان اعتبار می دهد اهداف آن ، سمت و سوی آن ، ماهیت آن واز همه مهمتر ، رهبری آن است . مهم برآیند یک جنبش است . یعنی اینکه نهایتا چه از میان آن بیرون  می آید . در این راستا آنچه که تعیین کننده هست ، گفتمان حاکم بر یک جنبش است . این آن چیزی است که در تحلیل نهایی جدی گرفته می شود . این همان چیزی است که درجه تهدید آنرا در منظر رژيم حاکم مشخص می سازد ،  شعارهای جنبش را تعیین می کند  و خلاصه سمت و سوی حرکت و افق خواستهای آنرا روشن می کند . نبرد هژمونیک بر سر هر جنبشی ، در اساس نبرد بر سرهمین گفتمان است .  

دراین نقطه است که می توان  حساسیت حیرت انگیز رژيم " جمهوری اسلامی" در رابطه با مجاهدین خلق  را فهم کرد . چرا که مجاهدین خوب یا بد ،  قوی یا ضعیف ، مسلح یا غیر مسلح ، پرچمدار پیگیر تنها گفتمان واقعی در طی 28 سال گذشته بوده اند . گفتمانی که حل معادله آنتاگونیگ میان خلق و حاکمیت  تنها در گرو حاکمیت آن بر جنبش ، امکانپذیر بوده وهست .  

2

ریشه بسیاری از ضدیتهای شگفت انگیز با مجاهدین در میان مخالفین رژيم را نیز جدای از برخوردهای ماکسیمالیستی خود آنها با ملاء سیاسی ـ اجتماعیشان ، می بایست در اساس در کادر ضدیت با همین گفتمان یعنی " گفتمان سرنگونی قهرآمیز " تحلیل کرد  و نه دلایل حاشیه ای دیگر . گذار از صف اپوزیسیون  به میانه پوزیسیون ، ابتدا به ساکن از نفی همین گفتمان آغاز می گردد  و بعد اذن دخول  داده می شود .  

بنابراین تا آنجا که به رژيم " جمهوری اسلامی" بر می گردد ، ما با دو گفتمان مشخص سر و کار داریم که البته تنها یکی از آنها می تواند درست باشد و جواب می دهد ." گفتمان اصلاح طلبی " در مقابل " گفتمان سرنگونی طلبی " . این دو گفتمان تا پیش از جنبش کذایی دو خرداد ، تنها در درون اپوزیسیون رژيم وجود  داشت  و خود را در ارائه دو راهکار  نشان میداد ، تحت عنوان استراتژی " سرنگونی قهرآمیز"  در مقابل اعتقاد به امکان " گذار مسالمت آمیز" که من خود طی مطلبی در 14 سال پیش عینا با همین عنوان بدان پرداخته بودم .   

پس از حماسه !  دوخرداد ، در تقابل با شرایط بشدت انفجاری جامعه  و غلیان نسل دوم انقلاب ، متعاقب سلسله ای از کارهای زیربنایی  موسسه تحقیقات استراتژيک رژيم ، به سرپرستی  موسوی خویینی ها  و نظریه پردازی  سعید حجاریان ، گفتمان جدیدی به صحنه سیاسی ایران تزریق می شود که هدف آن قانع کردن نخبگان در قدم اول و در قدم بعدی جامعه ، به وجود امکان تغییر از درون نظام می باشد که هم بسیار کم هزینه تر از تغییر از بیرون بوده و هم از بهم ریخته شدن ساختارهای جامعه  و هرج و مرج متعاقب آن جلوگیری می کند . بدین ترتیب در شرایطی  که دهه شصت ، دوران حاکمیت بلامنازع " گفتمان سرنگونی" هست، دهه هفتاد با موفقیت نسبی رژيم در تثبیت"گفتمان اصلاحات" درکنار گفتمان غالب به پایان می رود.  

تثبیت نسبی " گفتمان اصلاحات " در آغاز دهه هشتاد در میان  به اصطلاح نخبگان جامعه  و حمایتهای عظیم و گسترده  رسانه ای غرب از آن  ، اگر چه " گفتمان سرنگونی " را بویژه با فشارهای طاقت فرسای جهانی بر روی سازمان مجاهدین  و خلع سلاح ارتش آزادیبخش توسط آمریکا ، موقتا   به حاشیه راند ، اما  یک دستاورد بزرگ آن، بالا رفتن مطالبات مردم وترک برداشتن  توهم امکان "اصلاحات درچارچوب نظام"  بود . ضمن آنکه بدلیل واقعی  بودن " گفتمان سرنگونی " ،  نقش  و جایگاه آن به مثابه یگانه راه واقعی ، ممکن  ولی البته پرهزینه ، همواره در راس تهدیدات علیه رژيم " جمهوری اسلامی" ، در محاسبات رژيم مذکور مد نظر بوده  و هست .   

امروز ما در موقعیت تعیین تکلیفی تاریخی در جدال میان این  دو گفتمان  قرار گرفته ایم . برای رهبری جنبش سبز کذایی ، سه گزینه بیشتر متصور نیست . یا  براه " شریعتمداری" برده  و در تلویزیون رژيم به نمایش گذاشته شود و یا با الگوی " منتظری" از جامعه گسسته و در حصر خانگی عمر بگذراند  و یا اینکه براه " بنی صدر" رفته و با خروج از ایران کل نظام ولایت مطلقه فقیه را بزیر علامت سوال برد . به غیر از این گزینه ها ، باند ولایت دو راه بیشتر نمی تواند پیش پای موسوی بگذارد . یا تسلیم کامل و یا تصفیه خونین .  

به جز راه خروج از ایران و نفی تمامیت رژیم که البته فعلا چندان واقعی نبوده ولی در صورت تحقق کل معادلات سیاسی رابرهم خواهد زد  و اساسا بحث مجزایی را هم می طلبد ، اوضاع به هر طرف که بچرخد دوران ، دوران ما خواهد بود . به شرط آنکه در آن مقطع در خیابانها حضور مستقیم داشته باشیم . نه حضور که مداخله داشته باشیم . در غیر این صورت ، عدم حضورعینی و ملموس نیروی سرنگونی طلب در بطن جامعه و عدم توانایی آن در سمت و سو دادن به حرکتهای اجتماعی و مداخله درتعیین شعارهای آن وازهمه مهمتر ناتوانی در سازماندهی جنبشهای اجتماعی ، یک فرصت تاریخی دیگری را دوباره از ما خواهد گرفت که جبران آن دیگر برای یک دوران امکانپذیر نخواهد بود . در آن مقطع رهبری جنبش سرنگونی باید بتواند به شعارهایی چون رهبران ، رهبران ما رو مسلح کنید ، پاسخ دهد . برای این مهم هیچ راهی نیست جز حرکت به سمت سازماندهی قیام در شهرها .   

سخنی با رهبری مجاهدین    

درست بیست سال پیش ، آنجایی که مریم در جایگاه  مسئول اول سازمان ، اعلام کرد : " با همین ارتش آزادیبخش می توان و باید رژيم خمینی را سرنگون کرد " بر خلاف دیگرانی که کف می زدند و صمیمانه شعار می دادند  و در اندیشه  فروغ دوم  بودند ، ذهن مرا تنها یک چیز به خود مشغول کرده بود و آن اعلام غیر رسمی یک تغییر اساسی  در استراتژِی بود .  

3

ارتشی که در آغاز بنیانگذاری و تدوین خط جدید یعنی  خط " جنگ آزادیبخش نوین " ، عمده ترین مسئولیتش ، شکستن تور اختناق برای ورود " عنصر اجتماعی" و گذار به مرحله" قیام خلق" بود ، اینک بجای خلق ودر جایگاه نیروی سرنگون کننده قرار می گرفت . آنهم در شرایطی که بدلیل وجود" آتش بس" میان دولتهای عراق و ایران ، دیگر ورود به ایران در قامت یک ارتش ، برای یک دوران حداقل در اندیشه خود من امکانپذیر نمی بود . به این موضوع سالیانی پیش در مبحث "جنگ آزاديبخش نوين"درکتابم چنین پرداخته بودم :       

" واقعيت آن بود که استراتژی "جنگ آزاديبخش نوين" خط  ويژه برآمده  از شرايط جنگ ميان  دو کشور  ايران و عراق بود . امکان  تحقق اين استراتژی تنها  و تنها در صورت وجود جنگ  وجود  داشت و لاغير!   اين ارتش آمده  بود که صلح  ميان  دو ملت را با  به زير کشيدن طرف جنگ طلب ، محقق  سازد . در کادر آن  استراتژی ،  پايان جنگ  دقيقا همان معنای  پايان رژيم  خمينی  را  داشت  . 

تحقق امر سرنگونی  از بيرون ،  فقط  در گرو ادامه وضعيتی  بود که نيروی منظم نظامی سرنگونی طلب ، امکان  درگير شدن مداوم با نيروهای منظم حافظ  رژيم حاکم  را  داشته  باشد و لاغير ! اين واقعيت همان " پارادوکسی" بود که  پيروزی " ارتش صلح  و آزادی" را تنها  با وجود " جنگ" امکان پذير می کرد . 

به همين اعتباربود که من عمليات " فروغ جاويدان" را درواقع سقف استراتژی " جنگ آزاديبخش نوين"  ارزيابی کرده و  تغيير استراتژی  را  ضروری  می دانسته ام . "   

باز هم در این رابطه ، طی مصاحبه ای در سال 83  چنین گفته بودم : 

" واما در ارتباط  با قسمت آخر سوآلتان مبنی بر اينکه  راه های برون رفت مجاهدين از بحران  کنونی  و  فعالتر شدن بيشتر آنها در صحنه سياسی  داخل  ايران را چه می دانم ، بايد به اين  واقعيت اشاره  کنم  که  متاسفانه حضور مجاهدين را هم در بطن کشاکشهای سياسی داخل ايران و تاثيرگذاری بر تحولات سياسی  و اجتماعی وهم در سازماندهی  جنبشهای  مردمی خود جوش ، ملموس نمی دانم . اين  موضوع هم  جدای از امکان پذير بودن  و يا  نبودن آن ( که البته در جای خود بحثی  بسيار جدی هم هست ) به اعتقاد  من  يک  معضل استراتژيک  بوده  و هست .  

کسانی که با مواضع من آشنايی  دارند ، می دانند  که به لحاظ استراتژيک ، من عمليات" فروغ  جاويدان"  را سقف  استراتژی " جنگ آزاديبخش نوين" می دانستم  و استراتژی " سازماندهی قيام در شهر" را  خط  درستتر تشخيص  می دادم  و می دهم . در اينجا  قصد  وارد شدن  به يک بحث  استراتژيک  را  ندارم  که  نه در بضاعت اين  مصاحبه است و نه ضرورت  اين  مرحله !  فقط  برای  روشن کردن پايه های استدلال  خودم ،  به اشارتی  کوتاه  بسنده  می کنم . 

استراتژی " جنگ آزاديبخش نوين"  که در ضمن شاهکار مجاهدين در طراحی يک استراتژی الگوبرداری  نشده  و ويژه ، در استفاده هوشيارانه و بغايت ملی گرايانه از شرايط  وجود يک جنگ خارجی بشمار  می آمد ، تنها  در شرايطی قابل پياده شدن و بهره برداری در جهت  سرنگونی استبداد مذهبی حاکم بر ايران  بود که امکان  درگير شدن  با سپاه و نيروهای مسلح ديگر ارتجاع وجود داشت . در يک کلام اين استراتژی  موقعی جواب  دارد که امکان  نفوذ به ايران از  خارج مرزها  وجود  داشته باشد .   

به اين اعتبار ، يک پای اين  استراتژی هميشه  وصل به اين  امکان  است  که در اختيار  قدرت ديگری  در بيرون " ارتش آزاديبخش ملی " و  خارج  از اراده  مجاهدين  قرار  داشته   و  بر  اساس  ضرورتهای  " ژئوپليتيکی"  و نه ضرورتهای مبتنی  بر نيازهای انقلاب مردم  ايران ، عمل  می کند . بگذريم  ......... 

می خواهم بگويم که شما موقعی می توانيد  در صحنه سياسی داخل ايران فعال باشيد که  جدای از امکانات  ارتباطی ، تشکيلاتی  و لجستيکی آن ، در  قدم اول " خط " و استراتژی شما  اين  فعال شدن را تاييد کند .  استراتژی مجاهدين ، پای فعال شدن در صحنه سياسی داخل ايران را به نظر من سفت نمی کند !  اينها همه البته به معنای فعال نبودن و حضور نداشتن مجاهدين در داخل ايران نيست . بحث من فراتر از حضورصرف  در داخل و داشتن ارتباطات  ضروری و انجام کارهای تبليغاتی و غيره ، در مدار بالاتری جريان  دارد که در آن هدايت وسازماندهی جنبشهای اجتماعی و تبديل کردن فرصتهايی چون فرصت تاريخی 18 تيرماه 1378 به سکوی درهم کوبيدن  تام و تمام دستگاه سرکوب رژيم و  سرنگونی از داخل  جای می گيرد .  

مصاحبه با طليعه سپيده دمان ، سوم ديماه 1383

4

آری اگر پایمان در داخل سفت بود دیگر امروز نیازی به استفاده از " آقای موسوی " و "خانم زهرا رهنورد " نمی بود . آنوقت این نخست وزیر مسئول  و شریک در تمامی جنایتهای دهه اول انقلاب وهمسر حزب اللهیش بودند که مجبور می شدند بجای استفاده رذیلانه از واژه هایی چون منافق و تروریست ، محترمانه سخن از "آقا و خانم رجوی " گویند . سال شصت که چنین بود .  نتیجه اش هم کندن رئیس جمهور نظام و جذبش به مقاومت بود . اشتباه نکنید ! موضعگیری در مقابل " آقای موسوی " و "خانم زهرا رهنورد " را تخطئه نمی کنم . آنرا درست  و اصولی هم می دانم . فقط می گویم اگر دنبال استراتژِی " سازماندهی قیام درشهرها" رفته بودیم ، شاید دیگر بدان نیازی نمی بود !   

نیازی نمی بود که زیر دماغ چند صد خبرنگار و گزارشگر خارجی که خود در ایران حضور دارند و روند انتخابات را مونیتور می کنند ، مدعی تحریم هشتاد و پنج درصدی مردم ایران  گردید . این ادعا همانقدر واقعی بود که ادعای طرف مقابل واز قضا عینا با همان عدد هشتاد و پنج درصد کذایی ، نه یک درصد بالاتر و نه یک درصد پایین تر ! از مشارکت مردم ایران در آن نمایش انتخاباتی !  ای کاش جسارتی در درون این مقاومت حداقل در بیرون مجاهدین ، یافت می شد که " تمامی حرف" را بزند و این رقم سازی آشکار را علنا بزیر علامت سوال برد . نمی دانم که مخاطبان مجاهدین  جدای از "اشرف" چه کسانی  بودند ، ولی می دانم که چنین موضعگیریهایی ، بر جدی گرفته شدن مقاومتی که از بزرگترین سرمایه هایش یکی همین جدی بودنش بوده  و هست ، در انظار جهانی و بویژه در مناسبات دیپلماتیک و رسانه ایش  نخواهد افزود .  

پیش از آنکه به خود بحث استراتژی برگردم می خواهم اندکی در رابطه با تلقی خودم از ساختاری بنام ارتش آزادیبخش سخن بگویم . همانگونه که در گذشته هم به عناوین گوناگون گفته ام ، من این تشکیلات را علی رغم غیر مسلح بودن آن در شرایط کنونی و برخلاف خزئبلاتی که همه روزه در سایتهای رنگارنگ همکار اطلاعات آخوندی و در جنگ عظیم روانی علیه مجاهدین می آید ، یک ارتش منظم واقعی می دانم و در ضرورت حفظ آن در عراق بهر قیمتی  پای می فشارم .  

آنچه که به یک ارتش معنا می دهد ، سلاح  نیست ، ماهیت نظامی آن ، خط  و استراتژِی حاکم بر آن ،  ساختار تشکیلاتی آن ، آموزشهای آن  و سیستم فرماندهی  و مناسبات نظامی آن است . نقش سلاح  اگرچه بسیار مهم  و تعیین کننده است ، اما در نهایت یک نقش ابزاری است . درست مثل نقشی که بنزین برای یک خودرو دارد . البته بدون بنزین حرکت خودرو امکانپذیر نیست ولی بدون آنهم خودروی بی بنزین  نامش خودروست ولی  پمپ بنزین لبریز از بنزین نه ! اگر مدرنترین سلاحهای دنیا را هم توی دانشگاه  یا کارخانه بریزند وهمه کارگران و دانشجویان هم مسلح شوند ، بازهم هیچ عقل سلیمی نام ارتش منظم بر آن نخواهد گذاشت . چنین است که مغلطه آشکار ابلهان لمپنی که از موضع ضدیت کور با مجاهدین به خدمت اطلاعات آخوندی درآمده اند را در این رابطه اصلا نباید جدی گرفت .  

بنابراین اگر می گویم که باید در استراتژی " جنگ آزادیبخش نوین " تجدید نظر کرد . بحثم اساسا ناظر بر نفس وجودی خود ارتش آزادیبخش در عراق نیست . جایگاهاین ارتش در استراتژی را مد نظر دارم . حرف من اینست که تلقی رهبری مجاهدین ازجایگاه ارتش آزادیبخش دراستراتژی سرنگونی قهرآمیز رژيم، تلقی درستی نیست . می گویم شعار " خاتمه حکومت آخوندی با ارتش آزادیبخش ملی " در شرایط کنونی شعاری است ذهنی و بدورازواقعیت و خلاصه کلام می خواهم بگویم که اگرچه اشرف بدرستی نماد مقاومت بی شکاف پیشتازان مردم ایران علیه استبداد وحشی  فقاهتی است اما " کانون استراتژِیک نبرد " با رژيم " جمهوری اسلامی " اشرف نیست ، خیابانهای ایران است .  

اگر موفق شدید بر خیابانها حاکمیت بیابید ، آنگاه سرنوشت نبرد را تعیین کرده اید . اگر توانستید نه صدهاهزار که تنها چند هزار نفر را در داخل با شعارهایتان  و با سازماندهیتان  به خیابان بیاورید ، معادلات جهانی را در رابطه با ایران برهم خواهید زد . این تنها راه تحمیل یک آلترناتیو انقلابی  و ترقیخواه  به آن " جامعه جهانی" کذایی است  و لاغیر !  تعادلی را که اشرف با پایداری شگفت انگیز و انگیزاننده خود طی سالها توانسته است بدان دست یابد ، با تنها یکروز حاکمیت بر خیابان در داخل ، می توان بدست آورد  و در این راستا جایگاه اشرف را نیز چه در داخل عراق و چه در ابعاد منطقه ای  و بین المللی  ، بگونه ای تصاعدی ارتقاء  داد .  

اگر این واقعیت داشته باشد که دارد ، بنابراین برای آن ضروری است که هر بهای ممکنی را پرداخت . من شاید آخرین کسی باشم  که در رابطه با صعوبت به خیابان آوردن "عنصر اجتماعی " توهمی داشته باشد .  

5

من آگاهم که این رژِیم حتی اگر ظرفیت به خیابان آمدن میلیونی مردمی با پرچم سبز را نیز داشته باشد ، بودن تنهاهزارنفر با پرچم سرخ را در خیابان مطلقا تحمل نخواهد کرد . با اینحال همین چند هزار نفر هستند که در شرایط به بن بست رسیدن بی تردید " جنبش سبز " کذایی ، می توانند که خیابان را از آن خود کنند . برای تحقق این مهم ابتدا به ساکن می بایست که این چند هزار نفر نه به گونه ای پراکنده که سازمانیافته و متشکل و با برنامه در صحنه حضور داشته باشند . برای تحقق این امر هم راهی جز این نیست که ابتدا باید به لحاظ  استراتژیک سازماندهی در داخل را به گونه ای خطی پذیرفته باشیم و تبعات آنرا نیز !  یکی از تبعات این تغییر دراستراتژی بیش ازهرچیز اعتماد به نیرو در داخل است . همان نیرویی را که پیشتر از این یعنی آنزمان که امکان آن وجود داشت ، حتما بایستی که به اشرف آورده می شد  و پس از گذشتن از هزارتوی انقلاب ايدئولوژيک یا به نقطه مقابل پرتاب می شد و یا اشرفی می شد و در اشرف می ماند .  

بدینترتیب این نیروها را می توان در داخل هم عضوگیری کرد . حتی می توان اجازه داد که سازماندهی مستقل خودشان را هم داشته باشند . مهمترین  مسئله این است که بجای آوردن نیرو به خارج می توان در شرايط مناسب  و در آستانه فروپاشی رژيم ، نیروها را روانه داخل نیز کرد . در این تلقی استراتژيک ارتش آزادیبخش نه نیروی سرنگون کننده که تضمین حفظ یکپارچگی ایران و قدرت فائقه ای است که " خلاء قدرت" را در فردای فروپاشی رژيم پر کرده و جلوی فرو رفتن جامعه به یک جنگ داخلی محتمل را نیز خواهد گرفت . این همان رسالت بی بدیل ارتش آزادی در دوران فروپاشی سیستم هست  و نه پیش ازآن  که اساسا امکان حرکت را نیز در شرایط کنونی و در چشم انداز کوتاه  نخواهد داشت .  

اینها  گوشه ای بود از آنچه که بدان باور دارم . توضیحات مفصلترش را در بحث استراتژِی می گذارم برای زمانی که ضرورت داشت . دراینکه مجاهدین همانگونه که تا کنون به راه خود خواهند رفت ، توهمی ندارم. رسالت من در جایگاهی که برای خود قائلم ، البته که جز بیان آنچه را که باید ، بدور از تمامی محاسبات دنیای سیاست معمول ، جز این نبود و جز این نیز هم نخواهد بود .  
 

بیژن نیابتی  ، 12 تیرماه 1388  

           

منبع:پژواک ایران


بیژن نیابتی

فهرست مطالب بیژن نیابتی در سایت پژواک ایران 

*جنگ چهارم: بخش شانزدهم؛ فدرال رزرو  [2015 Jul] 
*جنگ چهارم: بخش پانزدهم، سرمايه متمرکز يهود  [2015 May] 
*یادداشت سیاسی :معامله لوزان ، توازن جدید  [2015 Apr] 
*در خاورمیانه چه می گذرد ؟  [2014 Nov] 
*بن بست «دولت یهود» ، شکوه مقاومت مسلحانه  [2014 Aug] 
*داعش در صفحه مختصات خاورمیانه جدید  [2014 Jun] 
*بخش چهاردهم، حزب فالانژیست اسپانیا  [2014 Jan] 
*یادداشت سیاسی : ماندلا ، نماد ارزشی گلوبالیسم  [2013 Dec] 
*یادداشت سیاسی : توافق ژنو  [2013 Nov] 
* قتل عام در اشرف  [2013 Sep] 
*یادداشت سیاسی :سوریه در تیررس   [2013 Aug] 
*کِشتی بان را سیاستی دگر بایدـ بخش دوم  [2013 Jul] 
*کِشتی بان را سیاستی دگر باید ـ بخش اول  [2013 Jun] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها بخش سیزدهم ، اسپانیا در آتش و خون [2013 Feb] 
*موازنه جدید پس از انتخابات آمریکا  [2012 Nov] 
*انحلال طلبی ـ بخش دوم ـ ثقل سیاسی یا آلترناتیو حکومت ولایی  [2012 Aug] 
*انحلال طلبی بخش اول ـ آلترناتیو سکولار ، گفتمان انحرافی [2012 Jul] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها بخش دوازدهم ، فاشیسم یهود  [2012 May] 
*گزینه‌های پیش رو؛ سال سرخ و سیاه ـ بخش سوم  [2012 Feb] 
*سال سرخ و سیاه - بخش دوم ـ ایران ـ بدیل انقلابی  [2012 Jan] 
*سال سرخ و سیاه  [2012 Jan] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها  [2011 Dec] 
*بازی خطرناک  [2011 Oct] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها   [2011 Sep] 
*اوج گیری"نبرد آلترناتیوها" بر سر لیست تروریستی  [2011 Aug] 
*سال زیبا بخش دوم : معضل ایران   [2011 May] 
*سال زیبا  [2011 Apr] 
*افغی کبوتر نمی زاید  [2011 Apr] 
*جنس قیام عاشورا !  [2011 Feb] 
*انتقامجویی کور در حضیض استیصال  [2011 Jan] 
*پوسته شکنی یا گشایش به سمت دولت حرامزاده (بخش دوم)  [2010 Oct] 
*پوسته شکنی یا گشایش به سمت دولت حرامزاده  [2010 Sep] 
*همایش پاریس ، نمایش قدرت آلترناتیو نامطلوب وابستگی یا نیاز متقابل (بخش دوم)  [2010 Jul] 
*همایش پاریس ، نمایش قدرت آلترناتیو نامطلوب  [2010 Jul] 
*آتشفشان جوشان «جنبش سرخ»، زیرخاکستر رکود «جنبش سبز»  [2010 Jun] 
*در سوگ فرزاد کمانگر و یارانش   [2010 May] 
*بحران انقلابی ، اعتلای جنبش سرخ  [2010 Jan] 
*اطلاعیه درمورد قرارگرفتن اسامی تعدادی از فعالین اپوزیسیون ایرانی در لیست پلیس بین المللی   [2009 Dec] 
*درخشش "عمل سرخ " بر بام "جنبش سرخ"  [2009 Nov] 
*جنبش من ، جنبش سرخ !  [2009 Jul] 
*این جنبش ، جنبش من نیست !   [2009 Jul] 
*زبان تازه ! تحلیلی بر تغییر   [2009 May] 
*مرواریدی دیگر ، یک رویارویی پرشگون   [2009 Mar] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها  بخش نهم ، حزب کارگران ناسیونال سوسیالیست آلمان  [2009 Mar] 
*مرز سرخ   [2009 Jan] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها بخش هشتم ، پرولتاریای یهود  [2008 Nov] 
*باراک اوباما ، مسیح موعود یا فریب هزاره سوم  [2008 Nov] 
*ضرورت نجات نیروهای مجاهدین ، تفاوت دو نگاه   [2008 Oct] 
*بازگشت روسيه به صحنه رقابتهای جهانی !   [2008 Aug] 
*جنگ جهانی چهارم ، ابزارها و آماجها  بخش هفتم ، تشکيلات توله [2008 Aug] 
*جنگ جهانی چهارم، ایزارها و آماجها  [2008 Aug] 
*مصاحبه سايت کومله زحمتکشان با بيژن نيابتی  [2008 Feb]