PEZHVAKEIRAN.COM دولت سوئد و حفظ «بی‌طرفی»
 

دولت سوئد و حفظ «بی‌طرفی»
شهنام شرقی

این اولین بار نیست که دولت سوئد تحت لوای بی‌طرفی به جنایتکاران اجازه ورود به کشورش را می‌دهد. با جنایتکاران به گفتگو می‌نشیند و از قاتلین حمایت می‌کند. متأسفانه در ۷۰ سال گذشته این کشور به خاطر حفظ منافعش و تحت عنوان نام بی‌طرفی اقدامات شرمگینانه‌ای را انجام داده است.

 

زمانی هیتلر می‌خواست دنیا را تحت کنترل خود داشته باشد. جنگی را علیه کشورهای همجوارش شروع کرد و تا روسیه پیشرفت. دولت سوئد تحت نام بی‌طرفی در جنگ جهانی دوم به خاطر حفظ منافع اقتصادی خود با دراختیار قرار دادن مهمات و شبکه‌ی راه‌آهن خود به نیروهای آلمانی اجازه داد تا با عبور از خاک سوئد، کشور نروژ را به تصرف خود درآورند.

بعد از تصرف نروژ نهضت مقاومت در این کشور اوج گرفت و مبارزان به صورت پارتیزانی برای نجات کشورشان به مقابله با اشغالگران نازی برخاستند.

پارتیزان‌ها بعد از شناسایی از سوی نیروهای آلمانی برای فرار از دست گشتاپو با عبور از مرز، به سوئد پناهنده می‌شدند. اداره مهاجرت سوئد بعد از بازجویی اولیه از این دسته پناهندگان، آن‌ها را به همراه پرونده‌‌ای که تهیه کرده بودند به مقامات آلمانی تحویل می‌دادند. تعداد زیادی از پناهندگان نروژی به این ترتیب به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.

 

***

 

روزهای ۴ و ۵ نوامبر در استکهلم بوی گند عطر قم و مشهد مشام‌ها را آزار می‌دهد. هیئت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملایان به دعوت همتایان سوئدی‌‌شان به استکهلم سفر می‌کنند. در همان حال نماینده شرکت آرایشی «اوریف ‌لیم» سوئد که دو ماه  پیش در تهران به دلایل «امنیتی» همراه سه نفر دیگر دستگیر شده بود به عنوان پیش‌قسط این سفر آزاد و به سوئد پرواز می‌کند. فراموش نمی‌کنیم که سال گذشته نیز نماینده دولت سوئد تنها سفیر کشورهای اتحادیه اروپا بود که در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد که با تحریم گسترده نیروهای خود رژیم هم مواجه شده بود شرکت کرد.

پیش از سفر احمدی نژاد به نیویورک هم سارا شورد که به اتهام «جاسوسی» دستگیر شده بود علیرغم درگیری‌های شدیدی که در جناح‌های رژیم بر سر آزادی او به وجود آمد آزاد و به آمریکا بازگشت.

نکته‌ای که برای من جای سؤال دارد این است که چگونه دولت‌های خارجی قادر به آزادی شهروندان خودشان در ایران می‌شوند و ایجاد رابطه با رژیم را منوط به آزادی آن‌ها می‌کنند اما از همین حربه برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده نمی‌کنند.

منبع:پژواک ایران