PEZHVAKEIRAN.COM جنگ و خشونت زیر پوست شهر در دو هفته اخیر
 

جنگ و خشونت زیر پوست شهر در دو هفته اخیر
طلعت تقی نیا

گزارش حاضر، حوادث و وقایعی را در بر می گیرد که طی نیمه دوم بهمن ماه در رسانه ها منعکس شده است. این حوادث نمونه کوچکی است از آن چه هر روز اتفاق مي افتد و بی شک صدها مورد ديگر از چنین خشونت هایی در زیر پوست شهرمان جاری است اما به دلايل مختلف پنهان مي ماند.

خشونت در اشکال مختلف، همچون همسر کشی، قتل های ناموسی، تجاوز، آدم ربایی به دفعات و در بیشتر مواقع با دلایل یک سان، روز به روز بيشتر و خشن تر اتفاق می افتد و در نتیجه به نا امنی هرچه بیشتر در جامعه می انجامد. خشونت مشکلی اجتماعي است که نياز به برنامه ريزي کلان، بازنگري در قوانين تبعيض آميز و تصویب قوانینی در حمایت از قربانیان خشونت دارد .

فرزندکشی توسط پدران

* قتل ناموسی با شیوه سنگسار

بر اساس گزارش روزنامه اعتماد (28 بهمن)، پدري با انگيزه ناموسي دختر خود را با همدستي مردي ديگر در زاهدان سنگسار کرد. بنا به این گزارش «زن جواني هراسان در حالي که به سر و صورت خود مي کوبيد به ماموران انتظامي زاهدان مراجعه کرد و از قتل دخترش خبر داد و گفت: شوهرم به نام شريف مردي بدبين و بداخلاق است با من و دخترم بدرفتاري مي کند، سميه دختر 14 ساله ام را بيش از همه آزارمی داد. بالاخره همسرم او را به بهانه اي از خانه خارج کرد و به محل نامعلومي برد و پس از آن ديگر نه او به منزل بازگشت و نه خبري از سميه شد. وِی افزود او به دخترم مشکوک بود و تصور مي کرد با مردي رابطه دارد. شوهرم بارها سميه را تهديد به مرگ کرده بود و روز حادثه نيز به شدت خشمگين بود و تصور مي کنم بلايي سر فرزندم آورده باشد.

شریف پس از دستگیری نحوه قتل سميه و انگیزه خود را شرح داد: من از چندي پيش متوجه شدم دختر 14 ساله ام رفتارهاي مشکوکي دارد. او بي دليل از خانه بيرون مي رفت و وقتي ديرهنگام بازمي گشت توضيح قانع کننده يي نمي داد. بالاخره تاب نياوردم و با او دعوا کردم ولي اين کار نيز فايده نداشت چون فرزندم مرا متهم به بدبيني مي کرد و مي گفت هيچ کار خلافي انجام نداده، پس از گذشت مدتي به تدريج به اين يقين رسيدم که سميه با مردي رابطه دارد. آبرويم را از دست رفته مي ديدم و تحمل چنين شرايطي و برگزيدن سکوت برايم مرگ آور بود. بنابراين تصميم گرفتم سميه را بکشم و خودم را از اين ننگ نجات دهم. در اين ميان بايد شيوه ای را براي کشتن دخترم انتخاب مي کردم که او به سزاي واقعي کاري که انجام داده بود برسد. بالاخره مصمم شدم وي را سنگسار کنم اما از آنجا که به تنهايي از عهده اين کار برنمي آمدم از يکي از دوستانم به نام غفور خواستم به من کمک کند و وقتي از مشکلم مطلع شد پذيرفت مرا در کشتن سميه که لکه ننگي در خانواده بود ياري دهد. غفور چند نفر ديگر را نيز با خبر کرد و محل و زمان اجراي نقشه تعيین شد. روز حادثه دخترم را به زور از خانه خارج کردم و به سمت ارتفاعات هلور کشاندم. او در تمام طول مسير وحشت زده بود و با اينکه مي دانست عاقبت خوشي در انتظارش نخواهد بود اما مطمئن نبود که چه مجازاتي را براي وي در نظر گرفته ام. پس از آنکه به محل مورد نظر رسيديم دخترم را روي زمين انداختم و سنگسار او را شروع کرديم. سميه مرتب جيغ مي کشيد و با خواهش و التماس تلاش مي کرد جانش را نجات دهد اما من براي دست يافتن دوباره به آبرويم و داشتن زندگي شرافتمندانه چاره ای جز کشتن او نداشتم.

* قتل دختر 8 ساله توسط پدرش

خبر کوتاه بود: مردي دختر 8 ساله خود را با دستانش خفه کرد (28 بهمن اعتماد ). مرد ابتدا منکر قتل دختر خود شد اما بعد از بازجويي هاي انجام شده به جرمش اعتراف کرد و گفت؛ من و همسرم 4 سال قبل از يکديگر جدا شديم با دخترم به تنهايي زندگي مي کردم و به خاطر طلاق همسرم و تنهايي که داشتم به مرور دچار اختلال رواني تا حد جنون شدم. دخترم مدتي بود نزد مادرش رفته بود. من به هر بهانه يي که بود به واسطه بستگان، دخترم را از مادرش تحويل گرفتم و به مهماني بردم اما چون در قبال فرزندم احساس مسئوليت مي کردم و دوست نداشتم او در زندگي خود عذاب بکشد و نفرين او پشت سر ما باشد، خود را قانع کردم تا او را به قتل برسانم. بنا به اظهارات روانپزشک این مرد بعد از طلاق دچار اختلال رواني شديد شده و حين ارتکاب جرم نيز در حالت جنون به سر مي برده است و احتمال اينکه در صورت آزادي دوباره به اطرافيان آسيب برساند، وجود دارد.

خشونت های خانگی که منجر به قتل و جنایت شدند

* شوهر کشی

 زن جوانى كه به دليل اختلافات خانوادگى، همسر 28 ساله اش را به قتل رساند ( 18 بهمن ایران ). این زن در مورد انگیزه قتل خود گفت: همسرم هميشه به من سوء ظن داشت و به همين خاطر هم چندين بار كتكم زد. سرانجام چند روز قبل براى رهايى از زندگى جهنمى ام، نقشه قتلش را طراحى كردم. روز حادثه صبح زود از خواب بيدار شدم و كاردى از آشپزخانه برداشتم. احمد در خواب بود كه دو ضربه به بدنش زدم، اما ناگهان با بدن خون آلود از خواب پريد و در برابرم مقاومت كرد. من هم چند ضربه ديگر زدم تا اين كه مرد. سپس به همراه دختر چهار ساله ام كه شاهد جنايت بود، خانه را ترک کردیم .

 روزنامه اعتماد خبر داد که مادر و دختري با همدستي يکديگر پدر خانواده را کشتند (27بهمن اعتماد ). مادر و دختر انگیزه شان را رفتارهاي خشونت آمیز اين مرد 45 ساله دانستند. دختر می گوید: پدرم پنج سال قبل به زور مرا به عقد مردي درآورد که هيچ علاقه ای به وي نداشتم. ازدواج اجباري باعث شد از پدرم کينه به دل بگيرم و اين نفرت زماني شدت گرفت که اختلافاتي بين من و شوهرم به وجود آمد و پدرم با اطلاع از اين مشکلات به جاي حمايت از من مرتب مرا به باد کتک مي گرفت تا به آن زندگي فلاکت بار ادامه دهم و سکوت کنم. به هر حال پس از سه سال از شوهرم طلاق گرفتم اما اين جدايي به رنج هايم پايان نداد چرا که پدرم اين بار مرا به زور به عقد مرد ديگري درآورد؛ مردي که نه تنها علاقه يي به وي نداشتم بلکه از لحاظ اخلاقي نيز مشکل داشت و جدايي از او تنها راه چاره من بود. من در تمام اين سال ها پدرم را عامل بدبختي هايم مي دانستم و از آنجا که مي دانستم خود او نيز به لحاظ اخلاقي مشکلاتي دارد بالاخره تصميم گرفتم وي را بکشم. این زن وشوهرچهار فرزند دارند که يکي از آنان به عنوان متهم به همراه مادرش به قصاص محکوم شده است و دو دختر ديگر او بزرگسال هستند اما کوچکترین دختر8 ساله است .

 زنی 45 ساله هنگام در گیری شدید و جر و بحث خانوادگی شوهر 48 ساله اش را با یک ضربه کارد به قتل رسانید (20 بهمن، ایران). وی بلافاصله با اورژانس تماس گرفت و کمک خواست اما قبل از رسیدن امدادگران شوهر جان باخت . این زن و شوهر دارای پسری 20 ساله اند.

 مأموران پليس كرج از مرگ مشكوك مرد سالخورده اى در خانه اش باخبر شدند (18 بهمن، ایران). آنها پس از حضور در محل حادثه با پيكر بى جان «على» ۷۶ ساله روبه رو شدند. در ادامه تحقیقات «مينا» ۳۶ساله همسر سوم مقتول را به عنوان مظنون به قتل دستگير كردند. مینا در بازجويى ها به قتل شوهرش اعتراف كردو در دفاع از خود گفت: همسرم دچار بيمارى آلزايمر بود. روز حادثه او براى استراحت به اتاق خواب رفت و در را هم روى خودش قفل كرد. هر چه او را صدا زدم جوابى نشنيدم. سرانجام تصميم گرفتم قفل در را با گوشت كوب بشكنم كه ناگهان در اتاق باز شد و گوشت كوب از دستم پرتاب شد و به سر «على» خورد. همان لحظه هم شوهرم روى زمين افتاد و جان سپرد. اما من قاتل نيستم و او را نكشتم.

* دیگر کشی

 دختر معتادي نامادری و پدرش را به قتل رساند (27 بهمن اعتماد ). جسد خونين نامادری که آثار اصابت ضربات پياپي چاقو در کنار جسد بدون سر پدر و به طرز فجيعي به قتل رسيده بودند. کتایون به کشتن پدر و نامادري اش اقرار و اختلاف با نامادری را انگيزه اين جنايت عنوان کرد: از همان ابتدا من با نامادري ام مشکل داشتم و او رفتار خوبي با من نداشت و مرا کتک می زد.یک بار آنقدر مرا کتک زدتا کارم به بیمارستان کشیدو از آن زمان بیماری مفصلی پیدا کردم. چاره يي جز سکوت و تحمل شرايط نداشتم از زندگی رنج می کشیدم و پدرم نيز حمايتي از من نمي کرد. دختر جوان معتاد به کراک است .

 روزنامه ایران خبر قتل مردی توسط مردی دیگر را داد (20 بهمن ایران ). فرهاد پس از دستگیری گفت: تورج از دوستان دوران سربازی ام بود . از آن موقع دوستی ما شکل گرفت، من و خانواده ام در همسایگی تورج زندگی می کردیم. در جریان رفت و آمدهای خانوادگی من به ندا همسر تورج علاقمند شدم. پس از مدتی تورج از ماجرا با خبر شد و با ندا درگیری پیدا کرد. تصمیم گرفتم که با تورج صحبت کنم. از دوست دیگرم خواستم تا به من کمک کند . باتفاق دوستم تورج را بزور سوار خودرو کردیم و صحبت کردیم اما بین ما جر و بحث در گرفت. من از شدت عصبانیت با چاقو چند ضربه زدم و تورج جان سپرد. جسدش را در بیابان های اطراف تهران به آتش کشیدیم و به سراغ ندا رفتم و به همراه هم گریختیم.

 زن جوان و پسر هشت ماهه اش به دست برادرش به قتل رسید ( 28 بهمن ایران ). پسر جوانى در ورامین به خاطر حسادت خواهر و خواهرزاده هشت ماهه اش را با ضربه های تبر در خواب به قتل رساند. پدر خانواده گفت: امروز ظهر برادر زن ۲۲ ساله ام ميهمان ما بود. من در طبقه پائین کار می کردم متوجه شدم چراغ ها خاموش است. بنابراين خود را به طبقه بالا رساندم. در خانه قفل بود. هر چه همسرم را صدا زدم جوابى نشنيدم و هیچ خبری نیز از برادر همسرم نبود. قفل را شکستم وارد خانه شدم. در كمال ناباورى در اتاق خواب با پيكرهاى خونين همسر و فرزندم روبه رو شدم. برادر زن ضمن اعتراف به جنايت گفت: خواهرم تنها دخترخانواده بود. به همين خاطر هميشه مورد توجه و محبت پدر و مادرم بود. با وجود او كسى به من اعتنايى نمى كرد. از كودكى اين مسئله آزارم مى داد که به خاطر اين موضوع در بيمارستان روانى مدتی بسترى شدم. روز حادثه تبرى را زير لباسم مخفى كردم و به خانه خواهرم رفتم. هنگامى كه خواهرم و مهدى در خواب بودند به سوى الهام حمله ور شدم و با دو ضربه او را كشتم. هنگام فرار از خانه تصميم به قتل مهدى گرفتم . او بدون مادر زندگى خوبى نداشت به همين خاطر او را هم كشتم.

تجاوز جنسی: از تجاوز تا تهدید به تجاوز

دانشگاه آفريقاى جنوبى اعلام كرده كه سالانه يك ميليون زن و كودك در اين كشور مورد تجاوز قرار مى‏گيرند. بنابر آمارى كه سازمان بهداشت جهانى (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسى از کودکان و زنان آمار چشمگيرى داشته و به يكى از اصلى‏ترين نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبديل شده است. حوادث زیر که طی آخرین هفته بهمن ماه گزارش شده نمونه های کوچکی از تجاوز جنسی به زنان در ایران است:

 سه برادر كه پيش از اين به ارتكاب سرقتهاي به عنف طلاجات زنان در زندان بودند، به عنوان عاملان قتل زناني كه اجسادشان طي سالهاي 85 و86 در كانال آب ورامين كشف شده بود، شناسايي شدند. به گزارش ايسنا اولين جسد نوزدهم خرداد ماه سال 85 در كانال آب ورامين پیدا شد (24 بهمن، ایسنا). جسد متعلق به زني 35 ساله به نام «بهاره» كه با اصابت ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده است. اين در حالي است كه جسد به شكل عريان در ملحفه‌اي پيچيده شده و درون كانال آب پرتاب شده بود. دو ماه بعد جسد ديگري با همان وضعيت متعلق به زني 30 ساله «معصومه» هشتم مرداد ماه سال 85 در همان كانال كشف و مشخص شد كه اين زن، بر اثر خفگي و اصابت ضربات چاقو به قتل رسيده است. به فاصله ای دو ماهه پس از این قتل، جسد زني 42 ساله به نام «فرح» كه بر اثر خفگي به قتل رسيده بود، در محل ديگري از اين كانال آب كشف شد و سرانجام آخرين جسد مربوط به زني 28 ساله تبعه افغاني «نسيم» پیدا شد. جسد عريان اين زن در 19 فروردين ماه 86 در يك گوني كشف و مشخص شد وي نيز بر اثر خفگي به قتل رسيده بود. به گزارش ايسنا «بررسي پرونده‌هاي مشابه حاكي از آن بود كه تمامي مقتولان عریان و طلاجاتشان به سرقت رفته بود . پزشكي قانوني نيز اعلام كرد! مقتولان به زور مورد تجاوز قاتل يا قاتلان قرار گرفته‌اند. سه برادر در پوشش مسافركش با از كار انداختن دستگيره در خودرو، پس از سوار كردن زنان، طلاو اموال قیمتی را سرقت مي‌كردند. زنانی که در مقابل آنها مقاومت می کردند به يك دامداري در ورامين برده و با همدستي نگهبان دامداری، پس از تجاوز به عنف آنها را به قتل رسانده و در نقاط مختلف كانال، رها مي‌كردند.

 سه دختر هراسان به کلانتري 110 شهدا رفتند و از ربوده شدن دوستشان «بهارک» در خيابان خبر دادند (27 بهمن، اعتماد ). «ساناز» به افسر نگهبان گفت در خيابان منتظر ماشين بوديم که يک دستگاه پرايد با چهار سرنشين مرد، سد راهمان شد. يکي از پرايدسواران ناگهان پياده شد، «بهارک» را با تهديد سوار ماشين کرد و به سرعت گريختند. چهار مرد به ربودن و آزار «بهارک» در خانه شان در خيابان «پيروزي» اعتراف کردند.

 جسد مثله شده زن ناشناسي بعدازظهر ديروز در يک گوني مشکوک در حوالي سيدخندان به پليس گزارش شد ( 27 بهمن اعتماد ). ماموران پس از حضور در محل و گشودن گوني يک جفت دست و پا را که متعلق به زني جوان بود پيدا کردند. در حالي که مشخص نبود اين دست و پا متعلق به کيست. يک ساعت بعد گوني ديگري در نزديکي همان محل پيدا شد و اين بار کارآگاهان جنايي تهران ساير اندام زن ناشناس را يافتند. تحقيقات اوليه نشان مي دهد زن ناشناس حدود 30 سال دارد، پيش از مثله شدن خفه شده است و قاتل يا قاتلان به شدت وي را تحت شکنجه و آزار جنسی قرار داده اند.

 دختر 17 ساله‌اي مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفت (24 بهمن، ایران). فرمانده انتظامي استان تهران با اعلام جزئيات اين پرونده به خبرنگاران اظهار كرد: اوايل بهمن ماه، مردي با مراجعه به پليس آگاهي اعلام كرد دختر 17 ساله‌اش به نام «ساناز» در راه مدرسه از سوي فردي با مشخصات شناخته شده ربوده شده است. ساناز پس از دستگیری گفت : هفتم بهمن ماه، از خانه خارج شدم و دو روز در منزلي واقع در جاده چالوس بودم و پس از آن نيز سه روز در منزل مرد متأهلي در گوهردشت بودم و پس از آن، دوازدهم بهمن ماه سوار خودرو تاكسي فردي بنام «محسن» شدم كه به بهانه كمك، مرا به منزلي در حسن‌آباد برد و با جلب اعتماد، مرا در خانه صاحبخانه به نام «مسعود» گذاشت. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران: اين دختر نوجوان در ادامه اظهاراتش گفت كه متاسفانه در جريان رفت و آمد با «مسعود» در ساوه مورد تجاوز قرار گرفته است.

 روزنامه ایران خبر از گشودن پرونده 3 متهم به ربودن ، سرقت و تجاوز به 14 دختر و زن جوان داد ( 28 بهمن، ایران). براساس اين گزارش، دختر دانشجويى سوار خودروى پيكان طوسى رنگى شد تا از جنت آباد به فلكه صادقيه برود. اما ناگهان در بين راه از سوى پسرى كه روى صندلى عقب كنارش نشسته بود مورد هجوم قرار گرفت.او با زور و تهديد سر دختر جوان را بين صندلى ها برد و بعد هم پارچه اى روى سر او كشيد. سه مرد شرور بدون توجه به التماس هاى دختر دانشجو او را به باد كتك گرفته و پس از آزار و اذيت و تجاوز به عنف سرقت طلاها و پول هايش قصد فرار داشتندکه دستگیر شدند. دو تن از آنها حسين ۲۱ ساله و اميد ۲۷ ساله اما همدستشان مهدىدر تاريكى شب موفق به فرار شد. در گزارش آمده است : برخى از زنان شاکی ربوده شده، به خاطر رفتارهاى وحشيانه متهمان افسرده و بيمار شده اند. برخى نيز به خاطر حفظ آبروى خانوادگى و پاشيده نشدن خانواده شان، از طرح شكايت خوددارى كرده اند. به عنوان نمونه متهمان، زن ۴۰ ساله اى كه همسر و چند فرزند دارد را ربوده و او را مورد آزار و اذيت قرار داده اند. شاكى ها به خاطر حفظ آبروى خانوادگى و ترس از متهمان در جلسه دادگاه حاضر نشده اند.

 به گزارش خبرگزاری ايسنا، چندي پيش طي تماسي از يك دبيرستان با مركز فوريتهاي پليسي 110شهرستان ورامين، افرادي ناشناس، شبانه وارد دبيرستان دخترانه شده و روي درب و ديوارها و به ويژه محوطه سرويس‌هاي بهداشتي شعارهاي غيراخلاقي مي‌نويسند و به اين ترتيب با نوشتن جملات تهديدآميز به نام باند «كركس‌ها»، که نام باند مجرمان سابقه دار تجاوز به عنف است دانش‌آموزان دختر را وحشت‌زده كردند. بر اساس اين گزارش سه نوجوان در این رابطه شناسايي و دستگير شدند. بر اساس این گزارش، این سه جوان قصد داشتند که در چندین مدرسه دخترانه اقدامات خود را دنبال کنند. گزارش حاکی از آنست که انگیزه این کار از سوی این سه نوجوان هنوز برای پلیس مشخص نشده است (23 بهمن، ایسنا).

مجازات تجاوز جنسی : از اعدام تا تبرئه!!!

 روزنامه قدس نوشت بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان مجازات اعدام يک متجاوز به نواميس صبح ديروز در مشهد اجرا شد (28بهمن، قدس). فردي به موجب دادنامه شعبه پنجم دادگاه کيفري استان خراسان رضوي به اتهام زنابه عنف به تعدادي از دختران زير 10 سال به اعدام محکوم شد . اين راي توسط شعبه 32 ديوان عالي کشور ابرام و تاييد شده و پس از طي تشريفات قانوني و شرعي حکم صادره ديروز در محوطه زندان مشهد به مرحله اجرا درآمد.

 براساس گزارش روزنامه ایران، مردی که دختری را مورد آزار جنسی قرار داده در دادگاه تبرئه شد (30 بهمن ایران). این حادثه که منجر به گشودن پرونده برای مرد شده بود در شامگاه ۱۵ اسفند ۸۵ اتفاق افتاده که دختر ۲۰ ساله اى هنگام تردد در حاشيه بزرگراه شيخ فضل الله نورى متوجه مردى شد كه سايه به سايه او را تعقيب مى كرد. دختر جوان ناگهان قدم هايش را آهسته كرد تا مرد ناشناس از كنارش عبور كند اما همان موقع مرد ناشناس دستش را گرفت و او را با سرعت به داخل شمشادهاى حاشيه بزرگراه كشاند.وى كه چاقويى زير گلوى دختر جوان قرار داده بود با تهديد او را مورد آزار و اذيت قرار داد و در يك چشم به هم زدن از آنجا گريخت.پس از شكايت دختر ، دستور شناسايى و دستگيرى متهم فرارى صادر شد. متهم ۳۰ ساله پس از دستگيرى در نخستين بازجويى ها به جرم خود اعتراف كرد..متهم پس از محاكمه در جلسه هاى غيرعلنى سرانجام از سوى دادگاه از اتهام آزار و اذيت بيگناه شناخته و تبرئه شد.على دلدارى نماينده دادستان در دادسراى جنايى تهران در اين باره گفت: با توجه به محتويات پرونده و اصرار دادسرا - به خاطر شواهد و دلايل موجود به رأى صادره اعتراض كرده تا در اين باره تصميم گيرى شود.

 به گزارش روزنامه ایران دو پسرعمو به اتهام آزار و اذيت زن جوانى محكوم به اعدام شده اند (30 بهمن ایران). دو پسر جوان در جاده شهريار سوار بر خودروى پيكان، زن جوانى را كه منتظر تاكسى بود سوار كردند. آنها در بين راه با تهديد چاقو زن جوان را به باغى كشانده و مورد آزار و اذيت قرار دادند. پس از شكايت زن جوان مأموران پس از چند روز موفق به شناسايى و دستگيرى ۲ پسرعموى شدند. متهمان پس از دستگيرى و اعتراف، در شعبه ۷۷ دادگاه كيفرى استان تهران به اعدام محكوم شدند.

طلعت تقی نیا

 

منبع:مدرسه فمینیستی


طلعت تقی نیا

*بگذار سخن بگويم: برای نرگس محمدی  [2015 Jul] 
*راهکاری برای کاهش خشونت: شناخت و افشای آن  [2010 Nov] 
*ما زنان کار می کنیم، مارا ببینید! طلعت تقی نیا   [2009 May] 
*سونامی خشونت در ایران: در یک ماه، در یک رسانه   [2009 Apr] 
*حوادث خشونت بار همسرکشی، قتل های ناموسی و تجاوز: آن هم فقط در یک رسانه و در طول دو ماه   [2009 Feb] 
*مروری بر حوادث خشونت بار همسر کشی، کودک آزاری، دیگر کشی در یک رسانه  [2008 Dec] 
*مسیر حرکت خرافات از خشونت روانی تا تجاوز   [2008 Nov] 
*بازنگری حوادث خشونت بار در دو ماهه اخیر، نشانه فاجعه ای انسانی   [2008 Oct] 
*خشونت در کمین کودکان  [2008 Jul] 
*۶۰ درصد ازموارد قتل و خشونت سهم زنان است !   [2008 May] 
*از آزادی زندانیان مهریه تا فرزندکشی   [2008 May] 
*فقر خانواده های کارگری و تلاش مسئولان برای خانه نشينی زنان، به مناسبت روز جهانی کارگر   [2008 May] 
*««شوهرکشی» محصول بلافصل قوانین نابرابر»  [2008 Apr] 
*افزایش آمار خشونت در جامعه در سال ۸۶  [2008 Mar] 
*تخیل زنانه و ۸ مارس: «روزی از آن خود» / طلعت تقی نیا  [2008 Mar] 
*جنگ و خشونت زیر پوست شهر در دو هفته اخیر  [2008 Feb] 
*زنانی که در چرخه خشونت، چرخ زندگی شان نمی چرخد  [2008 Feb]