PEZHVAKEIRAN.COM تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست
 

تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست
کیوان شکوری

ایالت ماساچوست به مرکزیت بوستون در شمال شرقی آمریکا یکی از ۱۳ ایالت اولیه اعلام استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ میلادی بود و از آن تاریخ بصورت خودمختار اداره می شد تا نهایتا در ۶ فوریه ۱۷۸۸ بعنوان ششمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست و از ایالت های واقع شده در منطقه نیو اینگلند (US New-England states) می باشد.
طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۶.۸۹۲.۵۰۳ تن که ۷۱.۱ درصد سفید پوست، ۱۲.۴ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۹.۰ سیاه پوست، ۷.۲ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۵ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۶ درصد دیگر نژادها می باشد. نکته قابل ذکر این می باشد که بیشترین جمعیت آمریکایی با اصالت ایرلندی در این ایالت ساکن هستند.

دفتر مرکزی شرکت های بزرگی مثل: General Electric جنرال الکتریک، The Enterprise، Thermo Fisher Scientific، Raytheon، Liberty Mutual در این ایالت قرار دارد. دانشگاه هاروارد با داشتن رتبه اول در دنیا، مؤسسهٔ فناوری ماساچوست با داشتن رتبه دوم در دنیا ( Massachusetts Institute of Technology) مشهور به اِم آی تی، دانشگاه ماساچوست در امهرست، دانشگاه تافتس که پیر امیدیار میلیاردر ایرانی و صاحب سایت حراج ای‌بی (eBay) و ناصر طالب‌زاده پزشک جنجالی ایرانی تحصیل کرده آن بودند، همگی در این ایالت قرار دارند.

جان کوئینسی آدامز ششمین رئیس جمهوری آمریکا، جان اف کندی سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، جرج هربرتواکر بوش (بوش پدر) چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا، رالف والدو امرسون فیلسوف آمریکایی و پدیدآورنده مکتب تعالی‌گرائی، ادگار آلن پو نویسنده، شاعر و از پایه‌گذاران جنبش رمانتیک آمریکا و اوما تورمن بازیگر و مدل آمریکایی و خاندان کندی (جوزف کندی سینیر، جان اف. کندی, رابرت اف. کندی, تد کندی و...) از چهره های مشهور متولد این ایالت بودند. بطور کلی ایالت ماساچوست با نام خاندان کندی گره خورده و پدر خانواده جوزف کندی سینیر، سفیر آمریکا در بریتانیا بود و آرزو داشت رئیس جمهور بشود، اما وی به آرزوی خود نرسید آما پسر وی جان اف کندی به این مقام دست یافت. البته زمانی هم که جان کاندیدای ریاست جمهوری بود میگفتند وی بعلت اصالت ایرلندی شانس زیادی برای انتخاب شدن ندارند. شهر بوستون پایتخت این ایالت بعلت داشتن دانشگاه های متعدد به شهر فرهنگی معروف است.

Freedom Trail، Cape Cod Beaches، Faneuil Hall، Mayflower II and Plimoth Plantation، Island Life on Martha's Vineyard، Museum of Fine Arts and the Isabella Stewart Gardner Museum و مکان های زیاد دیگری از جاذبه های گردشگری این ایالت محسوب می شوند.

ماساچوست پیشتر در زمینه صنعت موفق بود ولی هم اکنون در زمینه های تکنولوژی، سرمایه گذاری، بیوتکنولوژی و ... بسیار موفق است و در طول تاریخ آمریکا این ایالت تاثیر بسزایی در فرهنگ، هنر، اقتصاد و بطور کل شکل گیری کشور امروزی آمریکا داشته است که نمونه آن جنبش چای بوستون (Boston Tea Party) یک جنبش سیاسی- اعتراضی بود که نخستین اقدام بزرگ سرپیچی از حاکمیت انگلیس محسوب می شد و در ۱۶ دسامبر سال ۱۷۷۳ در گریفین وارف در بوستون ، ماساچوست رخ داد و مقدمه ای برای جنگ های انقلاب، اعلام استقلال و نهایتا تشکیل کشور آمریکا شد.

از سال ۱۷۸۹ تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) ایالت ماساچوست در همه ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده است که از این تعداد ۲۱ دوره جمهوری خواهان، ۲۰ دوره دموکرات ها، هفت دوره حزب فدرالیست، پنج دوره حزب ویگ (Whig Party)، سه دوره حزب دموکراتیک- جمهوری خواه (Democratic-Republican Party) و دو دوره حزب جمهوری خواه ملی (National Republican Party) برنده شدند.

برای موشکافی و بررسی دقیق این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از انتخابات سال ۱۷۸۹ الی انتخابات سال ۱۸۵۲ میلادی که ۱۷ دوره این انتخابات در این بازه زمانی برگزار شد که هفت دوره فدرالیست ها، سه دوره دموکراتیک- جمهوری خواه، دو دوره حزب جمهوری خواه ملی و نهایتا پنج دوره حزب ویگ (Whig Party) برنده این انتخابات شدند. همانطور که مشاهده می کنیم در این بخش دموکرات ها هیچ دوره ای برنده نشدند و حزب جمهوری خواه نیز تازه از سال ۱۸۵۴ تشکیل شد و این بخش را می توان بخش فدرالیست ها یا حزب فدرالیست به رهبری الکساندر همیلتون، اولین وزیر خزانه داری آمریکا و از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا نامید. بخش دوم از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۲۴ میلادی که ۱۸ دوره از این انتخابات در این مدت برگزار که ۱۷ دوره جمهوری خواهان و یک دوره دموکرات ها برنده شدند و این بخش را می توان بخش جمهوری خواهان نامید. بخش سوم از سال ۱۹۲۸ الی ۲۰۱۶ می باشد که ۲۳ دوره از این انتخابات برگزار که دموکرات ۱۹ دوره و جمهوری خواهان چهار دوره برنده شدند و می توان این بخش را نیز بخش دموکرات ها نامید. نکته مهم این است که هشت دوره از ۱۹ دوره موفقیت دموکرات ها دراین بخش از سال ۱۹۸۸ تا کنون می باشد یعنی گرایش مردم ماساچوست در انتخابات ریاست جمهوری ۳۰ سال اخیر به دموکرات بوده و هست.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۵۰.۱ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۸.۷ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۴۹.۳ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ با ۱۸ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با کسب ۶۰ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۲.۸ آرا شد و ۱۱ رای الکترال این ایالت را به سبد دموکرات ها ریخت.

در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ از حزب دموکرات جو بایدن با ۳۳.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۲۶.۷ آرا شد. وقتی این آمار را در کنار آمار مقدماتی سال ۲۰۱۶ قرار می دهیم متوجه می شویم که آمار آرا بسیار نزدیک بهم است و این نشان از گرایش مردم ماساچوست به هر دو جناح این حزب دارد و مثلا مثل آلاباما فقط به جناح راست حزب دموکرات گرایش ندارند.

قبلا از اینکه وارد مبحث سنا و مجلس نمایندگان بشویم یک مطلب بسیار مهم درباره تاریخچه بعضی از احزاب در ایالت های قدیمی را باید ذکر کرد. حزب جمهوری خواه ملی (National Republican Party) ۱۸۲۴-۱۸۳۴ در آمریکا فعالیت می کرد و در طول عمر خود سه بار نام خود را عوض کرد و در نهایت با نام حزب جمهوری خواه ملی به کار خود پایان داد. این حزب در سال ۱۸۲۴ با نام Adams-Clay Republicans کار خود را شروع کرد و مجددا در سال ۱۸۲۵ به Adams's Men تغییر نام داد و باردیگر در سال ۱۸۲۸ به Anti-Jacksonians تغییر نام داد و نهایتا در سال ۱۸۳۰ نام National Republican Party را برگزید. هدف از این توضیح این است که خوانندگان و علاقمندان به تاریخ سیاسی و انتخاباتی آمریکا مطلع باشند که هر جایی این اسامی را مشاهده کردید همه نام های یک حزب در برهه های مختلف می باشند و نهایتا یکی هستند. بطور مثال John Bailey (۱۸۲۳-۱۸۳۱) نماینده مجلس آمریکا از حوزه ماساچوست بود. وقتی تاریخچه فعالیت سیاسی وی را مطالعه می کنیم به ظاهر اسم سه حزب مختلف (Adams-Clay Republicans، Adams's Men، Anti-Jacksonians)

را می بینیم، ولی در واقع هر سه نام یک حزب هستند (National Republican Party) و اینها نام های مختلف حزب در دوره های مختلف می باشد که بنا به دلایلی توسط اعضای حزب عوض شده است. همانطور که بالاتر ذکر شد هدف از این توضیحات اطلاعات مفید برای علاقمندان می باشد و برای امانتداری در تاریخ و قرار دادن ذهن خوانندگان عزیز در روند این تغییرات همه اسامی را کامل ذکر می کنیم.

از سال ۱۷۸۹ تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۵۸ سناتور از ایالت ماساچوست راهی مجلس سنای آمریکا شده اند که از این تعداد ۱۶ تن جمهوری خواه که یک تن از اینها سناتور Henry Wilson ( ۱۸۵۵-۱۸۷۳) از ائتلاف احزاب خاک رایگان، حزب آمریکا، جناحی از حزب ویگ و دموکرات ها (Free Soil Party ،Know Nothing OR Americans ،Conscience Whigs ،Democrats) به سنا راه یافت و در آنجا به عضویت حزب جمهوری خواه درآمد،۱۳تن دموکرات، ۱۳ تن حزب فدرالیست (Federalist Party) ، هفت تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن حزب جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party)، یک تن حزب آنتی جکسون یا ضد جکسون (Anti-Jacksonians) و یک تن از طرفدار قدرت (Pro-Administration) که این در واقع حزب نبود و به طرفداران جورج واشنگتن و وزیر خزانه داری وی الكساندر همیلتون در سال های اولیه که هنوز احزاب به طور کامل تشکیل نشده بود، گفته می شد. پنج تن هم سناتورهایی بودند که در طول عمر سیاسی خود حزب عوض کردند که عبارتند: یک تن آدامز- ضد جکسونی ها و ویگ (Anti-Jacksonians And Whig)، یک تن فدرالیست و آدامز کلای و آدامز (Federalist And Adams And Adams-Clay ) که در واقع دو نام دومی نام های یک حزب در دوره های مختلفی است که این نماینده رای آورده است و ما برای امانتداری در تاریخ کاملا ذکر می کنیم، دو تن حزب فدرالیست و (Federalist Party And Pro-Administration)، یک تن عضویت در احزاب خاک رایگان، جمهوری خواه و جمهوری خواهان لیبرال (Free Soil And Republican And Liberal Republican Party) بودند.

برای بررسی بهتر، این انتخابات را به دو بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹الی ۱۸۵۱میلادی که هیچ سناتوری از حزب دموکرات و جمهوری خواه در این بخش نیستند و حزب فدرالیست با ۱۳ سناتور دست برتر را دارد. اما در بخش دوم یعنی از سال ۱۸۵۱ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۱۶ سناتور جمهوری خواه (۱۵ تن مستقیما جمهوری خواه بودند و یک تن هم Henry Wilson که در بالا توضیح داده شد) و ۱۳ تن از حزب دموکرات انتخاب شدند. همانطور که آمار نشان می دهد در طول تاریخ این انتخابات جمهوری خواهان دست برتر را دارند، ولی از سال ۱۹۷۹ گرایش به دموکرات ها بیشتر شده است بطوریکه از هشت سناتور منتخب در این ۴۰ سال، هفت تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه بودند. با این آمار و ارقام مشخص است که جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا در ماساچوست دست برتر را دارند اما در حال حاضر این ایالت در انتخابات سنا یک ایالت دموکرات می باشد.

Edward M. Kennedy (۱۹۶۲-۲۰۰۹) از حزب دموکرات با ۴۷ سال حضور و Henry Cabot Lodge (۱۸۹۳-۱۹۲۴) از حزب جمهوری خواه ۳۱ سال حضور در سنا با سابقه ترین سناتورهای ماساچوست در مجلس سنای آمریکا می باشند.

Elizabeth Warren و Edward John Markey هر دو با عضویت در حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا می باشند.

جان کوئینسی آدامز ششمین رئیس جمهور آمریکا، جان اف کندی سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا سابقه سناتوری این ایالت در مجلس سنا آمریکا را دارند.

قبل از شروع بخش نمایندگان مجلس، بار دیگر مطالب ذکر شده درباره حزب National Republican Party و تغییر نام آن به مرور زمان را یادآوری می کنم و برای امانتداری در تاریخ و قرار دادن ذهن خوانندگان عزیز در روند این تغییرات همه اسامی را کامل ذکر می کنم.

از سال ۱۷۸۹ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۴۱۹ نماینده از حوزه انتخابیه ایالت ماساچوست راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده اند که ترکیب آن به شرح زیر می باشد: ۱۲۲ تن جمهوری خواه، ۹۳ تن دموکرات، ۵۲ تن از حزب فدرالیست (Federalist Party)، ۴۷ تن از حزب جمهوری خواهان دموکرات (Democratic-Republican Party)، ۳۰ تن از حزب ویگ (Whig Party)، ۱۲ تن حزب جمهوری خواه ملی یا ضد جکسونیان یا آدامز یا جمهوری خواهان آدامز-کلی (National Republican Party or Anti-Jacksonians or Adams's Men or Adams-Clay Republicans)، پنج تن طرفدار دولت (Pro-Administration)، دو تن حزب ضد دولت (Anti-Administration party)، یک تن جکسونیان (Jacksonian)، یک تن حزب ضد ماسونی (Anti-Masonic Party)، یک تن حزب اتحادیه (Union Party)، یک تن جمهوری خواه مستقل (Independent Republican)، یک تن دموکرات مستقل (Independent Democrat) (دموکرات مستقل واقع حزب نیست و به فردی گفته می شود که با آرمانهای حزب دموکرات هویت می یابد اما عضوی رسمی این حزب نیست و در انتخابات مستقل شرکت می کند.). از اینجا به بعد نمایندگانی هستند که در طول عمر سیاسی خود دو یا بیشتر حزب عوض کرده و یا عضو National Republican Party بوده و در دوره های مختلف که اسم حزب عوض می شده عضو آن بودند که ترکیب این نمایندگان به شرح زیر می باشد: ۱۰ تن با عضویت در احزاب ضد جکسون و ویگ (Anti-Jacksonians and Whig)، هشت تن عضویت در حزب فدرالیست و طرفدار دولت (Pro-Administration and Federalist Party)، هشت تن حزب آمریکایی که به حزب بومیان آمریکا شناخته می شد و جمهوری خواه (Know Nothing OR American Party And Republican)، سه تن با عضویت در حزب ضد دولت و حزب دموکراتیک جمهوری خواه (Anti-Administration and Democratic-Republican)، دو تن فدرالیست و جمهوری خواهان آدامز (Federalist and Adams-Clay Republicans)، دو تن جمهوری خواهان دموکرات و جمهوری خواهان آدامز-کلی (Democratic-Republican And Adams-Clay Republicans)، یک تن حزب فدرالیست و ضد جکسونی ها (Federalist and Anti-Jacksonians)، یک تن عضویت در احزاب دموکراتیک-جمهوری خواه و آدامز و ضد جکسونیان (D-R And Adams And Anti-Jack)، یک تن جمهوری خواه دموکرات و جمهوری خواهان آدامز-کلی و آدامز (D-R and Adams-Clay and Adams)، یک تن فدرالیست و جکسونیان ((Federalist and Jacksonian، یک تن حزب فدرالیست و آدامز و حزب ویگ (Federalist and Adams and Whig)، یک تن حزب ویگ و خاک رایگان (Whig and Free soil Party)، یک تن عضویت در حزب اتحادیه قانون اساسی و حزب ویگ (Constitutional Union Party and Whig)، یک تن با عضویت در حزب آمریکایی و خاک رایگان (Know Nothing OR American and Free Soil)، یک تن عضویت در حزب ویگ و جمهوری خواه (Whig and Republican)، یک تن با عضویت در جکسونیان و دموکرات و ویگ (Jacksonian and Democratic and Whig)، یک تن با عضویت در احزاب فدرالیست و جمهوری خواهان آدامز-کلی و ضد جکسون (Federalist and Adams-clay republican and Anti-jacksonians)، یک تن دموکرات و آمریکایی و جمهوری خواه و مستقل (Democratic and Know Nothing OR American and republican and independent)، یک تن عضویت در فدرالیسم و جمهوری خواهان آدامز-کلی و آدامز و جکسونیان (Federalist and Adams-clay republican and Adams and jacksonians) و یک تن با عضویت در احزاب فدرالیست و جمهوری خواهان آدامز-کلی و آدامز و ضد جکسونیان و ضد ماسونیک و ویگ (Federalist and Adams-clay republican and Adams and Anti-jacksonians and Anti-Masonic Party and Whig).

برای بررسی دقیق این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۹۰۰ میلادی با ۲۶۸ نماینده می باشد که این بخش را نیز به دو قسمت کوچکتر تقسیم می کنیم. قسمت اول از سال ۱۷۸۹ الی حدودا سال ۱۸۶۰ که در این قسمت فدرالیست ها با ۵۲ نماینده دست بالا را دارند و اکثر کسانی که چند بار حزب سیاسی خود را عوض کرده بودند در این قسمت بودند. دموکرات ها و جمهوری خواهان در این قسمت جمعا چهار یا پنج نماینده داشتند. قسمت دوم از بخش اول تقریبا از سال ۱۸۶۰ الی ۱۹۰۰ می باشد که جمهوری خواهان با ۷۱ نماینده در مقابل دموکرات ها با ۲۶ نماینده دست بالا را دارند و می توان این بخش را بخش جمهوری خواهان نامید. در بخش دوم یعنی از سال ۱۹۰۰ الی ۲۰۰۰ میلادی دموکرات ها با ۵۹ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با ۵۱ نماینده دست برتر را دارند و می توان این بخش را بخش دموکرات ها نامید. در بخش سوم از سال ۲۰۰۰ الی آگوست ۲۰۲۰ همه هشت نماینده منتخب در این بخش از حزب دموکرات می باشند. بطور کل جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با ۱۲۲ نماینده در مقابل دموکرات ها با ۹۳ نماینده برتر هستند، اما در سال های اخیر گرایش مردم ماساچوست به دموکرات ها بیشتر شده است و آخرین نماینده جمهوری خواهان Peter Torkildsen (۱۹۹۳-۱۹۹۷) می باشد و بعد از آن تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) همه نمایندگان منتخب این ایالت دموکرات بودند و در حال حاضر همه ۹ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات می باشند.

از نکات جالب این انتخابات Lewis Charles Levin بنیان گذار حزب آمریکائیان

(Know Nothing Party or American Party) می باشد که بعنوان اولین یهودی به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا در آمد و یا می توان از Cyrus King ( به مضمون، شاه کوروش می باشد) ۱۸۱۳-۱۸۱۷ اسم برد که بخاطر نام خود برای ایرانیان جالب و قابل توجه است.

از سال ۱۷۸۹ تا آگوست ۲۰۲۰ ایالت ماساچوست ۷۲ فرماندار داشته است که ۳۱ تن جمهوری خواه، ۱۶ تن دموکرات، شش تن جمهوری خواهان دموکراتیک، پنج تن فدرالیست، پنج تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن Know Nothing Party و یک تن حزب جمهوری خواه ملی (National Republican Party) بودند. همانطور که مشاهده می کنید جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند و از هشت فرماندار ۵۰ سال اخیر شش تن جمهوری خواه و دو تن دموکرات بودند و این نشان از قوی بودن گرایشات جمهوری خواهی در این انتخابات است. Charlie Baker از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر ایالت ماساچوست می باشد.

آقای John Hancock (۱۷۸۷-۱۷۹۳) اولین فرماندار ایالت ماساچوست بود. وی همچنین رئیس دومین کنگره قاره ای آمریکا بود و بعنوان رئیس کنگره، اولین کسی بود که در تاریخ ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ اعلامیهٔ استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا را امضا و تصویب کردند. وی از خانواده ای تاجر و پولدار بود و در راه استقلال آمریکا پول های زیادی هزینه کرد و در زمان مرگش که حدود ۲۲۰ سال پیش بود، ۳۵۰ هزار دلار ثروت وی بود. شایان ذکر است که قبل از پیوستن ماساچوست به ایالات متحده آمریکا وی یک دوره نیز در آن دوران فرماندار بود.

Mitt Romney سناتور حال یوتا و کاندیدای ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمریکا از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۷ میلادی سابقه فرمانداری ایالت ماساچوست را در پرونده خود دارد.

نتیجه: در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه ماساچوست، جمهوری خواهان با ۲۱ دوره در مقابل دموکرات ها با ۲۰ دوره برتر هستند، اما همه هشت دوره اخیر این انتخابات را دموکرات ها برنده شدند، در طول تاریخ انتخابات سنا جمهوری خواهان با ۱۶ سناتور برتر از دموکرات ها با ۱۳ سناتور هستند ولی از هشت سناتور منتخب در ۴۰ سال اخیر، هفت تن دموکرات و یک تن جمهوری خواه که نشان از دموکرات بودن این ایالت در انتخابات سنا دارد، در انتخابات مجلس نمایندگان نیز مانند دو انتخابات دیگر جمهوری خواهان با ۱۲۲ نماینده در مقابل دموکرات ها با ۹۳ نماینده، دست برتر را در طول تاریخ دارند اما در سال های اخیر گرایش به دموکرات ها در این انتخابات زیاد شده بطوریکه همه ۹ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات هستند و در طول تاریخ انتخابات فرمانداری جمهوری خواهان با ۳۱ تن دست برتر را دارند و در ۵۰ سال اخیر نیز خوش درخشیدند و شش تن از کل هشت فرماندار منتخب این سال ها از جمهوری خواهان بوده است، با جمع بندی کلی می توان نتیجه گرفت که ایالت ماساچوست در طول تاریخ بیشتر جمهوری خواه بوده ولی در حال حاضر یک ایالت دموکرات می باشد.

منبع:پژواک ایران


کیوان شکوری

فهرست مطالب کیوان شکوری در سایت پژواک ایران 

*تناقض در افکار و گفتار عبدالملکی  [2023 Aug] 
*گزارش شماره ۵۰- تاریخچه انتخابات در ایالت هاوایی آمریکا   [2020 Nov] 
*گزارش شماره ۴۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۸- تاریخچه انتخابات در ایالت نیومکزیکو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۷- تاریخچه انتخابات در ایالت مونتانا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوجرسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۵- تاریخچه انتخابات در ایالت اوهایو آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۴- تاریخچه انتخابات در ایالت مریلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۳- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتاکی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینیا آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۱- تاریخچه انتخابات در ایالت تگزاس آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۴۰- تاریخچه انتخابات در ایالت کالیفرنیا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۸- تاریخچه انتخابات در ایالت رود آیلند آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ویسکانسین آمریکا   [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۶- تاریخچه انتخابات در ایالت نبراسکا آمریکا  [2020 Oct] 
*گزارش شماره ۳۵- تاریخچه انتخابات در ایالت لوئیزیانا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیویورک آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۳- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای جنوبی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۲- تاریخچه انتخابات در ایالت وایومینگ آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۱- تاریخچه انتخابات در ایالت مِین آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۳۰- تاریخچه انتخابات در ایالت پنسیلوانیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۹- تاریخچه انتخابات در ایالت ویرجینای غربی آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۸- تاریخچه انتخابات در ایالت اورِگِن آمریکا   [2020 Sep] 
* گزارش شماره ۲۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کنتیکت آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۵- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای شمالی آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۴- تاریخچه انتخابات در ایالت دِلاوِر آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا   [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۲- تاریخچه انتخابات در ایالت ایندیانا آمریکا  [2020 Sep] 
*گزارش شماره ۲۱- تاریخچه انتخابات در ایالت ایلینوی آمریکا   [2020 Aug] 
* تاریخچه انتخابات در آمریکا، گزارش شماره ۲۰: انتخابات در ایالت ماساچوست  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۹- تاریخچه انتخابات در ایالت آلاباما آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کانزاس آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۷ - تاریخچه انتخابات در ایالت آیداهو آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا  [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۵- تاریخچه انتخابات در ایالت فلوریدا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا   [2020 Aug] 
*گزارش شماره ۱۲- تاریخچه انتخابات در ایالت مینه سوتا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۱- تاریخچه انتخابات در ایالت میشیگان آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا   [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۹- تاریخچه انتخابات در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۸- تاریخچه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا   [2020 Jul] 
*انتخابات در آمریکا، بخش ۷: تاریخچه انتخابات در ایالت میزوری آمریکا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۶- تاریخچه انتخابات در ایالت کلرادو آمریکا   [2020 Jul] 
* انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا  [2020 Jul] 
*گزارش شماره ۴- تاریخچه انتخابات در ایالت نیوهمپشایر آمریکا  [2020 Jun] 
*انتخابات در آمریکا، گزارش سوم: تاریخچه انتخابات در ایالت نوادا آمریکا  [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۲- تاریخچه انتخابات در ایالت اکلاهاما آمریکا   [2020 Jun] 
*گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا   [2020 Jun]