PEZHVAKEIRAN.COM از زندگی و تجربیات تراب حق شناس درس بیاموزیم
 

از زندگی و تجربیات تراب حق شناس درس بیاموزیم
حسن ماسالی

پیام همدردی به همرزمان و آزاد اندیشان ایران
از زندگی و تجربیات تراب حق شناس درس بیاموزیم
قریب پنجاه سال رفاقت و همبستگی    با رفیق مبارز و آزاد اندیش، تراب حق شناس.
 
بمنظور همبستگی با مردم ایران و خلقهای تحت ستم خاورمیانه،باتفاق تعدادی   از دوستان مبارز، فعالیتهای سیاسی و انقلابی مخفیانه ای در خاورمیانه آغاز کردیم.   نجا آنها  آنجا ، این مبارزین را سوار یک هواپیما   کرده بود که تحویل رژیم شاه بدهد، دراین هنگام، ناگهان باخبر شدیم که   گروهی از انقلابیون ایران ، پس از هواپیما ربائی در بغداد دستگیر شده اند. داستان   هواپیما ربائی بدین قرار بود که عده ای از بنیانگذاران اولیه سازمان مجاهدین خلق   ایران (موسی خیابانی، کاظم شفیعی ها،محسن نجات حسینی،جلیل سید احمدیان، حسین   خوشرو و محمود شامخی )، در صدد بر آمده بودند که شبکه های ارتباطی- مبارزاتی در   میان ایرانیان مقیم خلیج فارس ،و با جنبش فلسطین برقرار کنند. در این هنگام در   دبی دستگیر میشوند و حاکم آنجا، در صدد بر می اید که این مبارزین را سوار هواپیما   کرده تحویل رژیم شاه بدهد. این مبارزین با مهارت ، هواپیما را تحت کنترل خود در   می آورند و خلبان را مجبورمیکنند که در بغداد بنشیند.
ما با همکاری برخی ازرهبران فلسطین و برخی شخصیتهای ترقیخواه کشور عراق،   در صدد بر آمدیم که دولت عراق، این مبارزین را آزاد کند. همزمان متوجه شدیم که   افراد دیگری در ارتباط با آیت الله طالقانی ،در پشت صحنه، برای آزادی این گروه   تلاش میکنند. در این ارتباط بود که برای اولین بار با دوست و رفیق مبارز ، تراب   حق شناس که او نیز مخفیانه در خاورمیانه مشغول فعالیت بود، آشنا   شدم.
پس از اعلام موجودیت سازمان مجاهدین خلق ایران و چریکهای فدائی خلق   ایران، همکار ی و روابط مبارزه جویانه ما در منطقه خاورمیانه آغاز شد. انتشار   روزنامه و جزوات درباره مبانی مبارزه و فنون سازماندهی در شرایط ترور و اختناق،   سازماندهی فرستنده های رادیوئی که نقش روشنگری و افشاگرانه داشتند، تماس با   رهبران فلسطین و شخصیت های ترقیخواه منطقه خاورمیانه، تدارکات تسلیحاتی و مالی   برای جنبش انقلابی داخل کشور از اهم فعالیتها بودند.
از آنجائی که رژیم شاه بعنوان یک عامل سرسپرده آمریکا و انگلستان، نقش "   ژاندارم درمنطقه خاورمیانه"را بر   عهده گرفته بود؛ از یکطرف ضمن سازش با کشورهای ارتجاعی عربی و اسرائیل،برعلیه   جنبش فلسطین توطئه گری میکرد؛ و ازطرف دیگر، برای حفظ منافع آمریکا و انگلستان در   خلیج فارس ، انقلابیون منطقه ظفار، عمان و بحرین را بمباران و سرکوب میکرد. ما(   مجاهدین خلق ، فدائیان خلق ، جبهه ملی ایران در خاورمیانه و سازمان وحدت   کمونیستی) درصدد بر آمدیم که در همه زمینه ها( مبارزاتی – تسلیحاتی – پزشکی و   دارویی) به آنها یاری برسانیم. در این ارتباط بود که تعدادی از مبارزین ایران ،   جان خود را نیز از دست دادند.
فعالیتهای همه جانبه ی ما درخاورمیانه، موجب خرسندی واستقبال رهبران جنبش   های انقلابی در این منطقه شده بود . بطوریکه، با رهبران بلند پایه فلسطین از قبیل   ابو علی ایاد ، یاسر عرفات، ابو جهاد، حواتمه ، ژرژ حبش و غیره رابطه مستقیم بر   قرار کرده بودیم و اعلامیه های مشترک انتشار می دادیم ؛ و حتی ، ژرژ حبش مقدمه ای   بر کتاب امیر پرویز پویان نوشت و در مجله    الهدف انتشار داد. همچنین باتفاق تراب حق شناس، محمد حرمتی پور با سالم   ربیع علی رئیس جمهور ترقیخواه یمن جنوبی ملاقات کردیم و پایگاه مبارزاتی و   تبلیغاتی در آن کشور سازماندهی کردیم و با جمع آوری دارو در کشور آلمان، بمردم   دردمند یمن جنوبی یاری رساندیم. ( بخش بزرگی از این اسناد در نشریه با ختر امروز،   ارگان  جبهه ملی ایران در   خاورمیانه، همچنین در تارنگار "اندیشه و پیکار" که توسط رفیق حق شناس سازماندهی   شده است، انتشار یافته اند).
اما، آنچه که بیش از همه موارد برای خودم و مبارزین آزاد اندیش ایران   ارزشمند میباشد، اینستکه از بینش و منش مبارزینی چون تراب حق شناس درس بیاموزیم.   زیرا ، همگی آگاه هستیم که هیچکدام از ما - واز جمله رفیق تراب حق شناس- ، در یک   جامعه دمکراتیک پرورش نیافته بود یم؛ هیچکدام از ما تربیت شده  احزاب دمکراتیک و مدرن اجتماعی   نبودیم؛آگاهی های همه جانبه تئوریک – سیاسی- مبارزاتی نداشتیم؛ اما در صدد بر   آمده بودیم که در راه دمکراسی خواهی ، انساندوستی و برابری طلبی مبارزه کنیم؛   در این مسیر، با ناهنجاری های ناشی   از حکومت دیکتاتوری ، چپاولگری و جنایات قدرتهای جهانی، با آشفتگی سیاسی، تئوریک،   تشکیلاتی و مبارزاتی احزاب و گروههای سنتی نیز مواجه بودیم.  
در چنین ناهنجاری های سیاسی- فرهنگی – مبارزاتی، اتفاقات ناگوار وغم   انگیزی نیز در درون سازمانهای انقلابی روی دادند. اما تراب حق شناس ،و برخی از   کوشندگان کوشش همه جانبه ای بعمل آوردند که صادقانه باهمه امور برخورد کنند و با   درس آموزی از گذشته خود و دیگران ، با صبر و متانت و با آینده نگری بمبارزه خود   ادامه دهند.
با تراب  حق شناس و همسر   مبارزش پوران بازرگان آشنائی دیرینه داشتم. آنها انسانهای آزاد اندیشی بودندو   باوجود سختی ها و ناکامی های گوناگونی که از نظر زندگی شخصی و مبارزه اجتماعی با   آن روبرو بودند، هیچگاه متانت ،صفا و صمیمیت خود را  از دست   ندادند.
از خصوصیات برجسته تراب حق شناس از جمله در این بود که با وجود شکست ها و   ناکامی هائی که نصیب انقلابیون آزاد اندیش ایران شد، او روحیه مبارزه جویانه خود   را از دست نداد.وباوجود ناراحتی های جسمانی، کوشش میکرد که تجارب مبارزاتی گذشته   را به نسل های آینده ایران انتقال دهدتا مبارزه علیه قدرتهای ارتجاعی داخلی و بین   المللی ادامه یابد.
تراب حق شناس بما آموخت که مبارزه با قدرتهای ارتجاعی داخلی و بین المللی   سخت و دشوار است، اما با درس آموزی از گذشته، با ارائه چشم انداز و نگرش علمی   برای تحولات آینده،همچنین با ایجاد همبستگی سراسری دردمندان و سازمان یافتگی   قدرتمند، دردمندان و آزاد اندیشان پیروز خواهند شد.
هیچکدام از ما جاودانه زندگی نمیکنیم، اما خاطراتی که از بینش و منش تراب   حق شناس بجای مانده است، جاودانه خواهند ماند.
یادش گرامی باد- با احترام، حسن ماسالی
ژانویه 2016

منبع:پژواک ایران


حسن ماسالی

فهرست مطالب حسن ماسالی  در سایت پژواک ایران