PEZHVAKEIRAN.COM آلترناتیو دلخواه امپریالیستها يا آلترناتيو مردمی، مساله اين است ؟
 

آلترناتیو دلخواه امپریالیستها يا آلترناتيو مردمی، مساله اين است ؟
عبد‌الله باوی

 در کنفرانس گوادالوپ در سال 1357 که امپریالیستها آخوند خمینی را بعنوان آلترناتیو رژیم شاه انتخاب کردند، و از او پشتیبانی کرده و تمام وسایل بقدرت رسیدن او را فراهم کردند، به این دلیل بود که او برای پيشبرد سیاستهای امپریالیستها مناسبترین گزينه بود، و این در تاریخ ایران پدیده تازه‌ای بود که امپریالیستها رژيم دست نشانده  خود را با رژيم سرسپرده ديگری با موفقیت جايگزين نمودند بدون اينکه نقش شان آشکار باشد (1). آخوند خمینی بقدرت رسید و حاکمیت را بدست گرفته و جمهوری اسلامی را برقرار و در اين چهارچوب از منافع امپریالیستها، همانطور که قرارش بود، با تمام توانش دفاع کرد.

     انتخاب آخوند خمینی بر زمینه فرهنگی‌ای که خود رژیم شاه و نظام سرمايه داری که وی حافظ‌‌‌‌ اش بود و برای مبارزه با کمونیسم و افکار آزادیخواهانه گسترش داده بودند، انجام شد، فرهنگی ارتجاعی و عقب افتاده تا بدین ترتیب بهتر بتوانند توده‌ها را به سمتی که منافعشان حکم می کرد هدایت کنند و استثمارشان را تسهيل نمايند، گسترش مذهب و کمکهای مالی فراوان به آخوند ها و موسسات مذهبی نتیجه خود را در دوران انقلاب 57  نشان داد که چگونه سرمايه داران وابسته با تکيه بر مذهب و شبکه‌ای از مساجد و اماکن مذهبی و علم کردن آخوند خمینی توانستند بر موج انقلاب سوار شده و آنرا به شکست کشانده و سرکوب کنند.

     جمهوری اسلامی رژيمی است که از همان ابتدای بقدرت رسیدن برای هر مشکل سیاسی، همچون رژیم شاه، عمدتا راه حل سرکوب را پيش گرفته و همين امر هم اکثريت مردم را در مقابلش قرار داده و خواست سرنگوني‌اش را به مطالبه اکثريت جامعه بدل کرده است امری که طبيعتا زمینه و خواست یک آلترناتیو را در توده‌ها ایجاد میکند. این رژیم شرایط زندگی توده‌ها را تا سطح گرسنگی باورنکردنی پایین آورده و آنان را به مرگ از گرسنگی محکوم کرده است، هزینه زندگی که هر دم بالا میرود همه کوششهای کارگران را برای تامين زندگی خنثی ساخته و خشم و نفرت آنها را برانگيخته است. گرچه کارگران مبارزه میکنند و این مبارزه از عمق شرایط دردناک زندگی‌شان، از فروش ارزان قيمت نیروی کارشان مایه میگیرد اما جمهوری اسلامی وضعی شکل داده که بخشی از مبارزات و اعتراضات کارگری نه برای افزايش دستمزدها و بهبود شرايط کار بلکه برای گرفتن دستمزدهای معوقه می باشد. اين وضع نفرت انگیز هر روز درجه نفرت کارگران را از کارفرمايان و حاکمان بی شرم را تشديد نموده و آرزوی نابودی جمهوری اسلامی را به آرزوی آشکار آنها مبدل کرده و ضرورت آلترناتیو دیگری را در مقابلشان قرار می دهد.

     اکنون بعد از 34 سال که از حيات جمهوری اسلامی می گذرد و شدت خشم و نفرت مردم اربابان جمهوری اسلامی را نسبت به آينده رژيم بيمناک نموده و در بطن سياستهای امپرياليسم آمريکا و متحدينش برای خاورميانه و در شرايطی که جناح‌هائی از سرمايه داران جهانی مفید بودن رژیم را مورد سئوال قرار داده‌اند، هر از گاهی امپریالیستها کنفرانسهایی براه انداخته و سعی در خلق آلترناتیوی برای مقابله با رويدادهای آينده دارند و در اين ميان  گروهها و سازمانهایی که خود توانایی بسيج توده‌ها را نداشته و در ماهیت آنها نیست که منافع و آرمانهای توده‌ها را پرچم خود سازند، زیرا که خواست آنها با خواست توده ها در تضاد است، با شتاب فراوان به این کنفرانسها رو کرده و از آنها دفاع میکنند.

          مطالعه دوران حاکمیت جمهوری اسلامی و دولتهایی که تاکنون با کمک امپریالیسم بقدرت رسیده اند ـ و البته تجربه نیز نشان داده است که فقط در شرایط بحرانی است که امپریالیستها  به تغيير رژيمها و بقدرت رسیدن آلترناتیو جديد مبادرت می کنند نه در شرایط آرام سیاسی ـ نشان میدهد که در درجه نخست و پر اهمیت‌ترین شرط هر جايگزينی برای قدرتهای امپرياليستی ، دفاع از منافع امپریالیسم و تسهیل شرایط غارت و چپاول است. جمهوری اسلامی، طالبان و سپس دولت کرزای، دولت دست نشانده در عراق و... این را ثابت میکند و این سیاست غارت و چپاول و استثمار توده‌ها نمیتواند پیش برود مگر محدود کردن و یا از بین بردن آزادیهای دموکراتیک، و از آنجا که تحقق آزادیهای دموکراتیک، خواستی است که کمونيستها برايش مبارزه می کنند به همين دليل هم  با نام کمونیستها نيز گره خورده است و نیز این کمونیستها هستند که حتی از جان خود گذشته تا توده‌ها بتوانند به آزادیها دست یافته و آزاد زندگی کنند این است که برای امپریالیسم ضدیت با کمونیسم  و آزادیهای دمکراتيک يکی از شرایط انتخاب آلترناتیو مورد نظرش می باشد و اینرا نیز تاریخ نشان داده است که خواست امپریالیسم و خواست توده‌ها در ضدیت با یکدیگر است، پیروزی یکی مرگ دیگری است، میلیونها انسان آزادیخواه و کمونیست که در قرن گذشته جان باختند این امر را ثابت کرده است. این است که امپریالیسم به هیچوجه آلترناتیوی انتخاب نمیکند که کمونیستها و آزاديخواهان را تحمل کند زیرا این خارج از تحمل امپریالیسم است. اما اين واقعيت باعث نمی شود که سرسپردگان امپرياليسم برای لاپوشانی همين امر فرياد دمکراسی سر ندهند. اگر فرح پهلوی از آزادی سخن گفتن برای خلقهای غیرفارس پرحرفی میکند، اگر فرزندش که درس فریبکاری را خوب آموخته از دموکراسی صحبت میکند و اگر دیگرانی با ظاهر اصطلاح "چپ" به فعالیتهایی در این زمینه مشغولند، اینها همه برای ساختن زمینه‌ای است تا بتوانند مردم را فريب داده و از سوی اربابانشان بعنوان آلترناتیو انتخاب شوند. اگر امپریالیستها گروه‌های مختلف از راست و "چپ" های دروغين را دور هم جمع میکنند این به هیچوجه به معنی تحمل آزادیهای دموکراتیک در آینده نیست بلکه برای تزئين کالای بی ارزش خود و فريب مردم است .

     ولی تجربه نشان داده است که توده های ستمديده  برای رسيدن به آزادی و دمکراسی تنها بايد به قدرت خود متکی باشند و پرچم آلترناتيو خود را بر افرازند و با هر شکل از آلترناتیوهای امپرياليستی به مقابله برخيزند. تنها کارگران و توده های رنجديده  هستند که با دست توانای خود میتوانند از این بربریت و از این ننگی که دامن انسانیت را گرفته جامعه را رهایی بخشند.

 

عبداله باوی

اوت 2012

 

1ـ در دهه 50ـ 60 و 70 (میلادی) بعلت نفوذ آمریکا در دستگاههای نظامی و امنیتی کشورهای دست نشانده، تقریباً تمام آلترناتیوها یا توسط کودتا بقدرت رسیدند و یا توسط یورش نظامی مستقیم آمریکا، همانطور که شاه توسط کودتا بقدرت رسید.

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب عبد‌الله باوی در سایت پژواک ایران 

*از صلح می‌گویند، ولی در نهان کاری دیگر می‌کنند ‏   [2016 Nov] 
*بنياد گرائی اسلامی وسيله‌ای در دست امپرياليستها برای توجيه جنگ!  [2015 Jul] 
*ریاکاری‌های یک سياستمدار بورژوا!  [2015 Jun] 
*تصوير صمد بهرنگی در اعتراضات معلمين کشور!   [2015 May] 
*دوازده فروردین سالروز تاسيس جمهوری دار و شکنجه!  [2015 Apr] 
*دموکراسی بورژوازی در واقع برای آزادی در جنایت است!   [2015 Mar] 
*کنفرانس گوادالوپ خالق جمهوری اسلامی   [2015 Jan] 
*اقلیت و استراتژی منطقه‌ای جمهوری اسلامی!  [2014 Dec] 
* آبان با دو جلوه متضاد در تاریخ ایران!  [2014 Nov] 
*13 آبان با دو جلوه متضاد در تاريخ ايران!  [2014 Nov] 
*در گراميداشت انقلاب اکتبر  [2014 Oct] 
*11 سپتامبر سالگرد کودتای "سيا" عليه سالوادور آلنده!  [2014 Sep] 
*نام هائی که در حافظه توده‌ها ماندگار اند!  [2014 Sep] 
*حیدر عمو اوغلو، کمونیست برجسته ایران در دستگاه تبليغاتی جمهوری اسلامی!  [2014 Aug] 
*بقای اسرائیل به جنایت وابسته است!  [2014 Jul] 
*انتقاد دژخیمان از همدیگر !  [2014 Jul] 
*انتقاد دژخیمان از همدیگر!   [2014 Jul] 
*جنگ افروزی در لباس صلح خواهی!  [2014 Jul] 
*زندگی در جمهوری اسلامی یا زندگی در زشتی‌ها  [2014 Jun] 
*تحقیر زحمتکشان، درخدمت تحکيم سلطه ارتجاع است!  [2014 Apr] 
*چهره زشت بورژوازی!   [2014 Mar] 
*سیاهکل آمد  [2014 Feb] 
*آريل شارون جلاد مردم فلسطين  [2014 Jan] 
*«توافقنامه امنیتی» زنجیر دیگری بر پای توده‌های ستمديده افغانستان!  [2013 Dec] 
*حمله به سوریه، نشانی دیگر از گندیدگی امپریالیسم!  [2013 Sep] 
*از هیتلر دیوانه تا احمدی نژاد بیسواد!   [2013 Aug] 
*ستمگری دیگر انتخاب شده است تا...!  [2013 Jul] 
*راه کارگر و انتخابات   [2013 Jul] 
*مضحکه انتخاباتی دیگری در جمهوری اسلامی!  [2013 Jun] 
*به ادعای سازمان اقليت، مردم تاوان باورهای مذهبی خود را پس می دهند!  [2013 Jun] 
*مضحکه انتخاباتی ديگری در جمهوری اسلامی!  [2013 Jun] 
*امپرياليسم و بازی با حق تعیین سرنوشت خلقها!  [2013 Mar] 
*سیاهکل  [2013 Feb] 
*تنها راه رهائی از سلطه دشمن همبستگی خلقهاست!  [2013 Jan] 
*آلترناتیوهای امپرياليستی راه نجات مردم ما نيستند !  [2012 Dec] 
*سرکوب توده‌ها برای حفظ وضع ظالمانه موجود!   [2012 Dec] 
*آیا جمهوری اسلامی از نظر سیاسی مستقل است؟  [2012 Oct] 
*در باره مواضع رسوای سازمان توفان در تحليل اوضاع کنونی!  [2012 Sep] 
*دوباره تابستان آمد  [2012 Aug] 
*آلترناتیو دلخواه امپریالیستها يا آلترناتيو مردمی، مساله اين است ؟  [2012 Aug] 
*اعدام در جمهوری اسلامی  [2012 Jul] 
*ایران، جزیره گنج حاکمان  [2012 Jul] 
*مروری بر کتاب "چریکهای فدائی خلق و بختک حزب توده خائن"  [2012 Jul] 
*فقر و فریبکاری برای لاپوشانی دلائل آن!  [2012 Jun] 
*افغانی ستيزی جلوه ای از سياستهای سرکوبگرانه جمهوری اسلامی!  [2012 Apr] 
*اکثریت و سیاهکل!  [2012 Mar] 
*سازشکاران و دیکتاتوری های غیروابسته!  [2012 Feb] 
*ليبی، ميدانی برای سنجش ادعاهای فريبکارانه امپرياليسم !  [2011 Oct] 
*تظاهرات در استکهلم تحت نام «اشغال استکهلم»!  [2011 Oct] 
*اتوپی «انتخابات دمکراتيک» آنهم در جمهوری اسلامی!  [2011 Aug]