PEZHVAKEIRAN.COM دلیل قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای نیروی دریایی آمریکا
 

دلیل قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای نیروی دریایی آمریکا
بابک تقوایی

دلیل مزاحمت قایق‌های سپاه برای نیروی دریایی آمریکا می‌تواند پاسخی به توقیف محموله تسلیحاتی‌اش به یمن باشد

بعدازظهر دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر ۱۰ مه ۲۰۲۱، دسته‌ای ۱۳ فروندی از قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه مسلح به مسلسل سنگین دوشکا و راکت‌اندازهای ۱۰۷ میلی‌متری به سمت گروهی از شناورها و یک زیردریایی نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا که در حال عبور از تنگه هرمز بودند حرکت کرده و در فاصله‌ای کم دست به انجام مانورهای خطرناک زدند. برای هشدار به خدمه دو فروند از قایق‌های تندرو سپاه، ملوانان گارد ساحلی نیروی دریایی آمریکا ۳۰ گلوله رسام به سمت آنها شلیک کردند. در پی آن قایق‌های سپاه مجبور به عقب‌نشینی به فاصله‌‌ای فراتر از ۲۰۰ یارد از شناورهای ایران کرد.

صبح امروز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، نیروی دریایی آمریکا دو فیلم از این تقابل دریایی منتشر کرد. نکته قابل توجه در این فیلم‌ها پرواز یک فروند هلیکوپتر آ اِس اِچ-۳دی سی کینگ (ASH-3D Sea King) نیروی دریایی ارتش در کنار این قایق‌های تندرو بود. امری که سبب شد، یک فروند هلیکوپتر ضد زیردریایی اِم اِچ-۶۰آر نیروی دریایی آمریکا نیز برای تعقیب این هلیکوپتر ارتش ایران به پرواز در آید. دقیقا مشخص نیست آیا پرواز این هلیکوپتر نیروی دریایی ارتش در کنار قایق‌های نیروی دریایی سپاه به طور اتفاقی صورت گرفته باشد یا با هماهنگی کامل بین دو نیروی مورد نظر. اما آنچه اهمیت دارد گله نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌اش از رفتار غیرحرفه‌ای نیروی دریایی سپاه است و نه رفتار حرفه‌ای نیروی دریایی ارتش.

بر اساس اعلام رسمی روابط عمومی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این اقدام زمانی رخ داد که رزم‌ناو موشک‌انداز یو‌اِس‌اِس مونتری (USS Monterey) و زیردریایی موشک‌انداز یو‌اِس‌اِس جورجیا (USS Georgia) در حال عبور از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس از دریای عمان در حال پشتیبانی توسط سه قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا به نام‌های یو‌اس‌اس تاندربولت، هاریکن و اسکوآل و همچنین دو قایق گشتی گارد ساحلی آمریکا به نام‌های ورانگِل و مائوئی در حال عبور از تنگه هرمز بودند. پس از آنکه دو فروند از ۱۳ قایق تندروی سپاه با سرعت زیاد از پشت به مائوئی و اسکوآل نزدیک شدند و زمانی که در فاصله کمتر از ۱۵۰ یارد با آنها قرار داشتند ۳۰ گلوله رسام از سوی این دو شناور گشتی آمریکا به سمت آنها شلیک شد و مجبور به فرار شدند.

این اقدام خصمانه و بی‌سابقه نیروی دریایی سپاه پاسداران به نظر می‌رسد که در پاسخ به توقیف محموله تسلیحات ارسالی سپاه قدس به یمن در دریای عرب شمالی به دست رزم‌ناو یو‌اس‌اس مونتری نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در روز جمعه هفته گذشته صورت گرفته باشد. حصول اطمینان فرماندهان سپاه از عدم تمایل دولت بایدن در تقابل نظامی با سپاه پاسداران در خاورمیانه از دیگر عوامل تشدیدکننده اقدام‌های خصمانه نیروی دریایی سپاه در قبال تردد شناورهای نیروی دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است.

آیا توقیف تسلیحات ارسالی سپاه به یمن عاملی برای رفتار خصمانه سپاه در تنگه هرمز است؟

۱۳ قایق تندروی نیروی دریایی سپاه در زمانی که رزم‌ناو موشک‌اندازی یواس‌اس مونتری و زیردریایی اتمی یواس‌اس جورجیا در حال عبور از تنگه هرمز بودند به آنها نزدیک شدند. رزم‌ناو مونتری روز جمعه هفته گذشته برابر با ۷ مه ۲۰۲۱ در حین گشت در آب‌های دریای عرب شمالی، یک لنج چوبی ایرانی را مشاهده می‌کند و برای وارسی آن یک تیم پیشگیری پیشرفته پنج نفره از گارد ساحلی آمریکا را با استفاده از یک قایق تندرو به سمت آن می‌فرستد. نیروهای گارد ساحلی پس از کشف مقادیر چشمگیری از تسلیحات در این شناور، خدمه آن را دستگیر و این تسلیحات را توقیف و به ناو یواس‌اس مونتری منتقل می‌کنند.

پس از بازجویی، خدمه ایرانی لنج مورد نظر آزاد می‌شوند، البته بدون آنکه تسلیحات توقیف‌شده به آنها بازپس داده شود. بر اساس دو تصویر منتشرشده از جانب نیروی دریایی آمریکا حدود دو هزار و ۶۸۰ سلاح شامل دست‌کم صد قبضه اسلحه تک‌تیرانداز نخجیر ۳ (دراگانوف یا اس‌وی‌دی) ساخت ایران، ۵۰ قبضه اسلحه تک‌تیرانداز کالیبر ۵۰ صیاد-۲ ساخته‌شده توسط ساصد (سازمان صنایع دفاع ایران) و صدها قبضه مسلسل هجومی تایپ ۵۶ ساخت چین، ده‌ها راکت‌انداز آرپی‌جی-۷ ساخت ایران و تیربار سنگین پی‌کِی‌اِم و نیز موشک‌های ضد تانک ۹ام۱۱۱ام (9M111M) در میان تسلیحات توقیفی دیده می‌شد.

آیا مماشات دولت بایدن با رژیم جمهوری اسلامی به فرماندهان سپاه دل و جرئت داده است؟

برکناری جان بولتون از مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۹۸ و در پی آن اتخاذ سیاست جدید دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، سبب شد تا اقدام‌های خصمانه نیروی دریایی سپاه در برابر شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در بهار سال ۱۳۹۹ از سر گرفته شود. عدم تمایل دولت آمریکا در حضور نظامی گسترده در خاورمیانه در نتیجه هرگونه درگیری نظامی گسترده با ایران عاملی اطمینان‌بخش برای فرماندهان سپاه بود تا تصمیم به ازسرگیری اقدام‌های تهاجمی و نمایشی در مقابل شناورهای آمریکایی در خلیج فارس دست بزنند. یکی از این موارد در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ رخ داد.

اقدام‌های خصمانه نیروی دریایی سپاه پس از آنکه رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، به نیروی دریایی آمریکا در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹دستور داد تا شناورهای سپاه را که دست به اقدام خصمانه در نزدیکی ناوهای آمریکایی می‌زنند، غرق کنند برای مدتی متوقف شد. پس از آن نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شد، به تمام وسایل نقلیه دریایی در خلیج فارس هشدار داده که بیشتر از ۱۰۰ متر به کشتی‌های رزمی آمریکایی نزدیک نشوند. به دلیل ناتوانی سپاه در انجام مانورهای خصمانه در مقابل ناوهای آمریکایی در آن برهه زمانی، این نیرو به برگزاری رزمایش‌هایی دست زد که با بزرگ‌نمایی آنها در رسانه‌های وابسته به خود سعی در پنهان کردن ناتوانی‌اش در ایجاد مزاحمت برای شناورهای آمریکایی در آب‌های جنوب ایران داشت.

اقدام‌های خصمانه نیروی دریایی سپاه پس از آنکه رئیس جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، به نیروی دریایی آمریکا در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹دستور داد تا شناورهای سپاه را که دست به اقدام خصمانه در نزدیکی ناوهای آمریکایی می‌زنند، غرق کنند برای مدتی متوقف شد. پس از آن نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شد، به تمام وسایل نقلیه دریایی در خلیج فارس هشدار داده که بیشتر از ۱۰۰ متر به کشتی‌های رزمی آمریکایی نزدیک نشوند. به دلیل ناتوانی سپاه در انجام مانورهای خصمانه در مقابل ناوهای آمریکایی در آن برهه زمانی، این نیرو به برگزاری رزمایش‌هایی دست زد که با بزرگ‌نمایی آنها در رسانه‌های وابسته به خود سعی در پنهان کردن ناتوانی‌اش در ایجاد مزاحمت برای شناورهای آمریکایی در آب‌های جنوب ایران داشت.

اقدام‌های خصمانه و نسنجیده نیروی دریایی سپاه می‌تواند برای رژیم جمهوری اسلامی هزینه‌آور باشد

سابقه اقدام‌های خصمانه نیروی دریایی سپاه در برابر شناورها و کشتی‌های نظامی نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا به سال‌های جنگ ایران و عراق باز می‌گردد. از هجوم قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه به ناوهای آمریکایی تا ساقط کردن یک فروند هلیکوپتر تهاجمی اِی‌اِچ-۱جِی سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و قتل خلبانانش با استفاده از موشک دوش‌پرتاب استینگر. در نتیجه این اقدام‌ها نه‌تنها از حضور نیروهای آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران جلوگیری نکرد بلکه باعث وارد آمدن هزینه‌های جانی، مالی و سیاسی به ایران و رژیم جمهوری اسلامی شد.

در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۷، در نتیجه اقدام‌های خصمانه قایق‌های تندروی سپاه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا عملیات آخوندک را اجرا کرد که در نتیجه آن ناوچه سهند و شناور موشک‌انداز جوشن نیروی دریایی ارتش غرق شده و ۵۶ نفر از خدمه آنها کشته شدند. افزایش تنش‌های نظامی بین ایران و آمریکا در نتیجه یورش قایق‌های تندروی سپاه به یک نفتکش و شناور پشتیبان آمریکایی آن در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ یک فاجعه انسانی دیگر را نیز در آن سال به همراه داشت و آن نیز ساقط شدن اشتباهی هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر ایرباس آ۳۰۰ پرواز ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و کشته شدن ۲۹۰ مسافر و خدمه آن بر فراز خلیج فارس به دست نیروی دریایی آمریکا بود.

اقدام خصمانه بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) نیروی دریایی سپاه نیز که بی‌شک بدون هماهنگی با مقام‌های ارشد رژیم جمهوری اسلامی انجام آن ممکن نبوده است نیز می‌تواند پیامد منفی سیاسی و در پی آن اقتصادی را برای رژیم جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد. هم‌زمانی این اقدام با مذاکرات مخفیانه رژیم جمهوری اسلامی و دولت جو بایدن کسب یک توافق جدید هسته‌ای بین ایران و آمریکا و همچنین پایان تحریم‌های وضع‌شده از سوی دولت دونالد ترامپ را با مشکلی شدید مواجه می‌کند.

منبع:ایندیپندنت فارسی


فهرست مطالب بابک تقوایی در سایت پژواک ایران 

*درباره تلاش جمهوری اسلامی جهت ممانعت از پیوستن ارتش به قیام سراسری چه میدانیم؟  [2022 Oct] 
*انهدام تونل‌هایی که سپاه برای مرکز تحقیقات دفاعی سوریه ساخته بود  [2022 May] 
*دستگیری اعضای سپاه توسط نیروی دلتا ارتش آمریکا در عراق  [2022 Apr] 
*رژه نیروی هوایی ارتش تنها با پنج فروند جنگنده!  [2022 Apr] 
*چرا خلبانان جنگنده‌ای که در تبریز سقوط کرد بیرون نپریدند؟  [2022 Feb] 
*تلاش ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل از راه نمایش دشمنی با رژیم جمهوری اسلامی ایران   [2022 Feb] 
*چرا و چگونه پهپادهای آمریکایی قاسم سلیمانی را شکار کردند؟   [2022 Jan] 
*آیا نیروی هوایی ارتش ایران صاحب جنگنده های فوق پیشرفته سوخو-۳۵ مصری خواهد شد؟  [2021 Dec] 
*تضعیف سه‌برابری توان رزمی ارتش ایران در نتیجه چپاول بودجه توسط سپاه  [2021 Dec] 
*چرا خمینی و خلخالی از شهریار شفیق وحشت داشتند و دستور ترور او را صادر کردند؟  [2021 Dec] 
* بسته‌های برنج ایرانی یا محموله سلاح، اسرائیل چه چیزی را در لاذقیه منهدم کرد؟  [2021 Dec] 
*اشباح ۵۳ساله نیروی هوایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰  [2021 Dec] 
*تازه‌ترین نمونه استفاده جمهوری اسلامی از اخبار جعلی برای بی‌اعتبار کردن منتقدان  [2021 Nov] 
*خرید مخفیانهٔ هواپیماهای تشریفاتی توسط شرکت وابسته به خامنه‌ای  [2021 Aug] 
*چگونه سپاه پاسداران در پوشش حمل مسافر هواپیماهای ترابری‌اش را افزایش می‌دهد؟   [2021 Aug] 
*چرا خبر بمبگذاری در پارک ملت تهران جهت انهدام یک ساختمان دولتی ساختگی بود؟  [2021 Jul] 
*نیروی هوایی ارتش؛ یاری‌رسان قربانیان بی‌آبی یا سرکوبگر آنها؟  [2021 Jul] 
*سپاه بار دیگر به یک هدف اشتباه حمله کرد   [2021 Jul] 
*فرماندهان معتمد خامنه‌ای چگونه نیروی دریایی ارتش را به ورطه نابودی کشانده‌اند؟  [2021 Jun] 
*صندلی‌های پران غیر استاندارد جان دو خلبان دیگر نیروی هوایی ارتش را گرفت   [2021 Jun] 
*بمب‌هایی که بنا بود تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار دهند، تونل‌های حماس را منهدم می‌کنند!  [2021 May] 
*دلیل قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای نیروی دریایی آمریکا   [2021 May] 
*آندره میلن، نظریه پرداز توطئه کیست و ادعای او در رابطه با پرواز 752 اوکراینی چقدر صحیح است؟  [2021 Apr] 
*چه بلایی بر سر بویینگ ۷۳۷ ارمنی حین عبور بر فراز ایران آمده است؟   [2021 Feb] 
*چگونه جمهوری اسلامی بال‌های «هما» را شکست؟   [2021 Feb] 
*حمله راکتی «شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس» به محل استقرار نیروهای آمریکایی  [2021 Feb] 
*چگونه میراث شاه در جنگ با عراق از آسمان ایران محافظت کرد   [2021 Feb] 
*چگونه سپاه اف-۱۴ نیروی هوایی ارتش را به اشتباه ساقط کرد   [2021 Jan] 
*حمله به تاسیسات ساخت راکت سپاه و کتائب حزب‌الله در جرف الصخر   [2021 Jan] 
* محافظان گمنام وطن و مدافعان پرآوازۀ حرم   [2020 Oct] 
*آذربایجان و تهدید منافع ملی ایران در دریای خزر ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته دست‌کم یک‌بار تا آستانه درگیری نظامی پیش رفته‌اند [2020 Oct] 
*آیا پهپادهای سپاه می‌توانند ناوگان دریایی آمریکا را تهدید کنند؟  [2020 Sep] 
*عملکرد فرماندهان سپاه در جنگ؛ بی‌تجربه و ناتوان اما پرادعا   [2020 Sep] 
*انتقام و کمان-۹۹، پاسخی غافلگیرکننده به دیکتاتور بغداد  چگونه نیروی هوایی ارتش معادلات صدام را به هم زد [2020 Sep] 
*ادعای دروغ مدیران دفاعی جمهوری اسلامی با اعتراض شرکت نظامی روسی روبه‌رو شد  [2020 Sep] 
*تخریب نمادهای عقاب در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش فصل جدیدی از مبارزه جمهوری اسلامی با تاریخ ارتش ملی ایران آغاز شده است [2020 Aug] 
*سبقت کشورها برای کمک‌رسانی به لبنان؛ سهم ایران چقدر است؟ ایران در روزهای گذشته چهار محموله بزرگ به بیروت ارسال کرده است [2020 Aug] 
*جزئیات جدید از حمله اسرائیل به انبار تسلیحات سپاه قدس در فرودگاه دمشق   [2020 Jul] 
*پشت پرده پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در باره انفجار نطنز «عامل حمله پهپادهای ناشناس بودند» [2020 Jul] 
*انفجار در قلبِ صنایع موشکی ایران در خجیر   [2020 Jun] 
*نقش‌آفرینی پایگاه شکاری نوژه همدان در جنگ لیبی   [2020 Jun] 
*رازهای ناگفته از سانحه شناور کنارک، فاجعه‌ای در خفا   [2020 May] 
*هواپیماهای تشریفاتی ماهان در خدمت فرماندهان سپاه قدس   [2020 Apr] 
*جنگنده‌های آمریکایی که در حمله احتمالی به سپاه شرکت می‌کنند   [2020 Apr] 
*هدایای چندین میلیون دلاری ماهان به صنعت هوایی ونزوئلا و سوریه   [2020 Mar] 
*هما در آستانه صعود یا در حال سقوط؟  [2016 Oct]