PEZHVAKEIRAN.COM دستگیری اعضای سپاه توسط نیروی دلتا ارتش آمریکا در عراق
 

دستگیری اعضای سپاه توسط نیروی دلتا ارتش آمریکا در عراق
بابک تقوایی

delata1_042722.jpgبابک تقوایی - ایندیپندنت فارسی
در بامداد روز ۳۰ فروردین ۱۴۰۱، دو فروند هلیکوپتر اِم اِچ-۴۷ جی شینوک (MH-47G Chinook) و چهار فروند هلیکوپتر اِم اِچ-۶۰ اِ م بلک هاک (MH-60M Black Hawk) متعلق به هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بر فراز دریاچه حمرین در استان دیاله عراق ظاهر شدند. هلیکوپترهای بلک هاک مسلح به تیربار های سنگین موفق شدند کاروانی خودرویی را در جنوب این دریاچه متوقف کنند.
پس از آن هلیکوپترهای شینوک در مجاورت این کاروان فرود آمده و گروهی از نیروهای ویژه هوابرد دلتا با خودروهای باگی مسلح به تیربار از آنها خارج شده، به سمت این کاروان رفته و سرنشینان خودروهای این کاروان را دستگیر کرده و با هلیکوپتر به نقطه‌ای نامعلوم منتقل کردند.
صبح آن روز رسانه های وابسته به حشد الشعبی فیلم فرود این هلیکوپترها را در ضلع جنوبی این دریاچه که توسط دوربینهای حرارتی و دید در شب تهیه کرده بودند منتشر کرده و به این اقدام بدون ذکر جزئیات عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا اعتراض کردند.
detained.jpg
یکی از اعضای دستگیر شده نیروی کتائب حزب الله
***
پس از آن، نیروهای امنیتی عراق به منطقه اعزام شده و خودروهای کاروان مورد نظر را که دارای پلاک دولتی بودند مشاهده کرده، از آنها عکسبرداری کرده و تصاویر و فیلمهای آن در اختیار رسانه های خبری قرار گرفت. نیروهای امنیتی عراقی سه روز پس از این واقعه ادعا کردند که واحدهای عملیات ویژه آنها سرنشینان این خودروها که حامل دسته کم دو پهپاد انتحاری ایرانی بوده و قصد حمله به پایگاه عین الاسد را داشتند دستگیر کرده‌اند.
پنج روز پس از این واقعه، جزئیاتی از عملیات روز ۳۰ فروردین ماه نیروهای دلتا در فضای مجازی توسط شماری خبرنگاران عراقی منتشر شد. بر اساس این اطلاعات، سرنشینان این خودروها از اعضای کتائب حزب الله زیر مجموعه گروه شبه نظامی حشد الشعبی بودند که به همراه دو عضو ایرانی نیروی قدس سپاه پاسداران عازم منطقه ای جهت پرتاب پهپادهای انتحاری به سمت پایگاه عین الاسد بودند. پس از آن رسانه های عراقی اعلام کردند،این افراد نه توسط نیروهای امنیتی عراقی بلکه توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا بازداشت شده‌اند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط خبرنگاران عراقی دو ایرانی بازداشت شده پس از بازجویی در روز چهارم اردیبهشت تحت فشار دولت عراق آزاد شدند در حالی که یکی از فرماندهان کتائب حزب الله در بازداشت ارتش آمریکا باقیمانده است. در نهایت در روز پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱، رسانه های عراقی جزئیات بیشتری از این واقعه را به نقل از یک منبع دیپلماتیک از کردستان عراق بدون ذکر نام وی منتشر کردند.
در گزارش‌های منتشر شده توسط این رسانه ها ادعا شده است که علاوه بر عملیات روز ۳۰ فروردین ماه، نیروهای ویژه دلتا، یک عملیات دیگر این بار در مجاورت روستای ابو عاكولة از ناحیه کنعان در جنوب دریاچه حمرین در روز یکم اردیبهشت ماه اجرا کردند.
001.jpg
پلاک دولتی یکی از خودروهای مورد استفاده حشد الشعبی و نیروی قدس سپاه‌ـ Iraqi Police
***
نکته قابل توجه در رابطه با این واقعه خودداری حشدالشعبی و مقامات جمهوری اسلامی از افشای هویت افراد دستگیر شده توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا تا به امروز است. اقدامی که به نظر می‌رسد به درخواست دولت عراق در زمان مذاکرات جهت آزادسازی افراد دستگیر شده صورت گرفته باشد. به طور قطع، دولت عراق نقش بسزایی در ممانعت از افزایش تنش‌ها بین نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای نظامی آمریکایی در عراق پس از این عملیات ایفا کرده است. امری که شامل مذاکره جهت آزادسازی دو عضو بازداشتی سپاه پاسداران می باشد. در این گزارش به بررسی جزئیات عملیات نیروهای ویژه دلتا مستقر در عراق می پردازیم.
 
در باره نیروهای ویژه دلتا مستقر در عراق چه می‌دانیم؟
یگان یکم عملیاتی نیروهای ویژه - دلتا (معروف به نیروی دلتا) از نیروی زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا از زبده‌ترین نیروهای عملیات ویژه در این کشور هستند. این یگان تابع فرماندهی عملیات ویژه نیروی زمینی آمریکاست، اما تحت کنترل فرماندهی عملیات ویژه مشترک کل ارتش این کشور قرار دارد.
نیروی دلتا با حدود ۵۸۰ نیروی ویژه عملیاتی و هزار نیروی ذخیره دارای هشت گردان است. از این میانُ چهار گردان هجومی، یک گردان هوایی و سه گردان پشتیبانی هستند. هر یک از این گردان‌ها دارای سه گروه هستند. هر یک از این گروه‌ها از ۲۴ نیروی ویژه تشکیل می‌شود. یکی از این گروه‌ها ماموریت شناسایی و رصد (جهت نفوذ به منطقه دشمن جهت جمع آوری اطلاعات و یا استقرار تک تیرانداز) و دو گروه هجومی ماموریت درگیری و مواجهه مستقیم با دشمن را بر عهده دارند.
از زمستان سال ۱۳۹۴ در جریان عملیات عزم راسخ (Inherent Resolve) علیه داعش توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا، نخستین گردان هجومی از نیروی دلتا به فرودگاه بین المللی اربیل اعزام شدند. این گردان متشکل از ۷۲ نفر از نیروهای ویژه دلتا از هفت فروند هلیکوپتر اِم اِچ-۶۰ اِل بلک هاک و دو فروند اِم اِچ-۴۷ جی شینوک متعلق به هنگ ۱۶۰ هوایی عملیات ویژه جهت عملیات هایش بهره می‌برد.
در حدفاصل بهمن ۱۳۹۴ الی مهر ۱۳۹۵، تیم های مهندسی نیروی زمینی ارتش آمریکا فرودگاهی واقع در مجاورت روستای حریر واقع در ۴۲ کیلومتری شمال شرق اربیل را جهت استقرار نیروهای ویژه ارتش آمریکا به یک پایگاه نظامی تبدیل کردند. پیش از پایان عملیات ساخت این پایگاه، اسکادران ۴۲۷ ام عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا هواپیماهایش را از فرودگاه اربیل به آن منتقل کرد. پس از تکمیل آن نیز نیروهای ویژه دلتا و هلیکوپترهای اعزامی هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی در مهرماه ۱۳۹۵ به این پایگاه منتقل شدند.
شمار هلیکوپترهای هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی هوانیروز آمریکا اعزامی به کردستان عراق به شش فروند بلک هاک و سه فروند شینوک در سال ۱۳۹۸ تغییر کرد. در کنار آنها اسکادران ۴۲۷ ام عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا نیز دو فروند هواپیمای شناسایی یو-۲۸ و یک فروند هواپیمای ترابری سبک سی-۲۹۵ در پایگاه حریر مستقر داشت تا توسط نیروهای ویژه دلتا تحت بهره برداری قرار گیرند.
مدت زمان استقرار هر گروه از هلیکوپترها و همچنین هر گردان اعزامی نیروی دلتا در حریر بین پنج الی شش ماه است و پس از پایان این مدت زمان نیروهای جدید جایگزین گروه هلیکوپتری و گردان نیروی ویژه اعزامی می‌شوند.
در پنج سال اخیر نیروهای ویژه دلتا مستقر در عراق ده‌ها ماموریت ویژه را در جریان عملیات عزم راسخ بر علیه داعش به انجام رسانده‌اند که دو نمونه از مهم‌ترین آنها شکار نخستین رهبر داعش، ابوبکر البغدادی در تاریخ پنجم آبان۱۳۹۵ و دومین رهبر آن، ابو ابراهيم الهاشمی القرشی موسوم به حاجی عبدالله در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ است. ماموریت‌هایی که هلیکوپترهای اِم اِچ-۴۷ جی و اِم اِچ-۶۰ اِم نقشی حیاتی و مهم در آن ایفا کردند.
در باره هلیکوپترهای هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی مستقر در حریر چه می‌دانیم؟
هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی در سال ۱۳۶۰ و به دنبال شکست عملیات پنجه عقاب جهت نجات گروگان‌های آمریکایی در تهران تشکیل شد. بر اساس درس‌های آموخته شده از شکست این عملیات، نیروی دلتا از این پس از هلیکوپترهایی که جهت عملیات ویژه تجهیز شده بودند استفاده کرد. حال ۴۰ سال پس از تاسیس هنگ ۱۶۰ عملیات ویژه هوایی نیروی زمینی ارتش آمریکا، ۱۹۰ فروند هلیکوپتر و دوازده فروند پهپاد شناسایی-رزمی در خدمت آن قرار دارند. این پهپادها از نوع اِم کیو-۱سی گِرِی ایگل (MQ-1C Grey Eagle) میباشند.
هلیکوپترهای ۱۶۰هنگ ام عملیات ویژه هوایی متشکل از ۷۱ فروند هلیکوپتر سنگین اِم اِچ-۴۷ جی شینوک، ۷۲ فروند اِم اِچ-۶۰ اِل و اِم بلک هاک و در نهایت ۴۷ فروند هلیکوپتر تهاجمی سبک اِم اِچ-۶ اِم موسوم به پرنده کوچک و یا تخم مرگ قاتل هستند که در خدمت سه گردان قرار دارند. گردان‌های یکم و دوم در پایگاه هوانیروز کمپبل در ایالت کنتاکی مستقر بوده و گردان سوم در پایگاه هوانیروز هانتِر واقع در ایالت جورجیا مستقر است.
علاوه بر شینوک و بلک هاک، هنگ ۱۶۰ام عملیات ویژه همچنین تعداد شش فروند از هلیکوپترهای اِم اِچ-۶ اِم برای مدت زمان کوتاهی در سال ۱۳۹۵ در اربیل مستقر کرد. هلیکوپترهایی با قابلیت حمل و استفاده از تیربارهای سنگین کالیبر ۵۰ و راکت انداز که عمدتا جهت عملیات در مناطق شهری کاربرد دارند.
با توجه به موجود بودن دسته کم شش فروند هلیکوپتر اِی اِچ-۶۴ دی لانگبو آپاچی (AH-64D Longbow Apache) هوانیروز ارتش آمریکا در فرودگاه بین المللی اربیل و همچنین در پایگاه های عملیاتی ارتش آمریکا در خاک سوریه، هلیکوپترهای اِم اِچ-۶ اِم به ایالات متحده آمریکا بازگردانده شدند.
در حالی که هلیکوپترهای اِم اِچ-۶ اِم کوچک قابلیت سوختگیری هوایی ندارند، شینوک ها و بلک هاک های هنگ ۱۶۰ام عملیات ویژه هوانیروز آمریکا علاوه بر مجهز بودن به پیشرفته ترین تجهیزات شناسی، نظامی، رادار تعقیب عوارض زمین و رادار هواشناسی به لوله های سوختگیری هوایی نیز مجهز هستند که امکان دریافت سوخت از هواپیماهای سوخت رسان و عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا را جهت عملیات‌هایی که فراتر از شعاع رزمی آنهاست فراهم می‌کند.
 
002.jpg
دو فروند اِم اِچ-۴۷جی شینوک دخیل در عملیات دستگیری اعضای نیروی قدس و کتائب حزب‌الله در مجاوریت دریاچه حمرین در بامداد ۳۰ فروردین ۱۴۰۱‌ـ Hashd Al-Shaabi
***
در جریان عملیات‌های شکار رهبران داعش، همواره سه بلک هاک و یک شینوک به عنوان هلیکوپترهای اصلی عملیات و یک شینوک و یک بلک هاک دیگر به عنوان رزرو شرکت داشتند. جهت پشتیبانی از آنها نیز یک یا دو فروند پهپاد تهاجمی اِم کیو-۱سی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد حضور داشت.
به جای هلیکوپترهای تهاجمی/شناسایی سبک اِم اِچ-۱اِم، هلیکوپترهای اِی اِچ-۶۴ ئی گاردین (AH-64E Guardian) اعزامی هوانیروز آمریکا در شمال سوریه به اسکورت و همچنین پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای دلتا سوار بر هلیکوپترهای شینوک و بلک هاک مورد استفاده قرار گرفتند.
در جریان عملیات روز سی ام فروردین ماه نیز، به طور قطع پهپادهای این هنگ و همچنین پهپادهای شناسایی-رزمی نیروی هوایی آمریکا در کنار هواپیمای شنود رادیویی آر سی-۱۳۵دبلیو ریوِت جوینت (RC-135W Rivet Joint) نیروی هوایی آمریکا نقش بسزایی در شناسایی و تعقیب کاروان حامل نیروهای حشدالشعبی و سپاه قدس تا زمان متوقف کردن و دستگیری سرنشینان خودروهایشان توسط نیروهای دلتا ایفا کردند.
وحشت نیروی قدس سپاه و نیروهای نیابتی آن از نیروهای دلتا مستقر در حریر و اربیل سبب شده است تا در سال‌های اخیر دست به راکت پرانی به سمت پایگاه‌های محل حضورشان بزنند؛ امری که تنها چند روز پیش از عملیات روز سی ام فروردین ماه نیز ادامه داشت.
بازداشت اعضای کتائب حزب الله و همچنین نیروی قدس سپاه توسط نیروی ویژه دلتا امکان کسب اطلاعات با ارزشی از عملیات‌های پهپادی و راکتی آنها در عراق و سوریه فراهم کرده است. بازجویان خبره سازمان سیا (اطلاعات مرکزی آمریکا) با اتخاذ تدابیر ویژه توانایی استخراج اطلاعات مورد نیازشان را از این افراد بازداشتی دارند.

منبع:ایندیپندنت


فهرست مطالب بابک تقوایی در سایت پژواک ایران 

*درباره تلاش جمهوری اسلامی جهت ممانعت از پیوستن ارتش به قیام سراسری چه میدانیم؟  [2022 Oct] 
*انهدام تونل‌هایی که سپاه برای مرکز تحقیقات دفاعی سوریه ساخته بود  [2022 May] 
*دستگیری اعضای سپاه توسط نیروی دلتا ارتش آمریکا در عراق  [2022 Apr] 
*رژه نیروی هوایی ارتش تنها با پنج فروند جنگنده!  [2022 Apr] 
*چرا خلبانان جنگنده‌ای که در تبریز سقوط کرد بیرون نپریدند؟  [2022 Feb] 
*تلاش ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل از راه نمایش دشمنی با رژیم جمهوری اسلامی ایران   [2022 Feb] 
*چرا و چگونه پهپادهای آمریکایی قاسم سلیمانی را شکار کردند؟   [2022 Jan] 
*آیا نیروی هوایی ارتش ایران صاحب جنگنده های فوق پیشرفته سوخو-۳۵ مصری خواهد شد؟  [2021 Dec] 
*تضعیف سه‌برابری توان رزمی ارتش ایران در نتیجه چپاول بودجه توسط سپاه  [2021 Dec] 
*چرا خمینی و خلخالی از شهریار شفیق وحشت داشتند و دستور ترور او را صادر کردند؟  [2021 Dec] 
* بسته‌های برنج ایرانی یا محموله سلاح، اسرائیل چه چیزی را در لاذقیه منهدم کرد؟  [2021 Dec] 
*اشباح ۵۳ساله نیروی هوایی ارتش در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰  [2021 Dec] 
*تازه‌ترین نمونه استفاده جمهوری اسلامی از اخبار جعلی برای بی‌اعتبار کردن منتقدان  [2021 Nov] 
*خرید مخفیانهٔ هواپیماهای تشریفاتی توسط شرکت وابسته به خامنه‌ای  [2021 Aug] 
*چگونه سپاه پاسداران در پوشش حمل مسافر هواپیماهای ترابری‌اش را افزایش می‌دهد؟   [2021 Aug] 
*چرا خبر بمبگذاری در پارک ملت تهران جهت انهدام یک ساختمان دولتی ساختگی بود؟  [2021 Jul] 
*نیروی هوایی ارتش؛ یاری‌رسان قربانیان بی‌آبی یا سرکوبگر آنها؟  [2021 Jul] 
*سپاه بار دیگر به یک هدف اشتباه حمله کرد   [2021 Jul] 
*فرماندهان معتمد خامنه‌ای چگونه نیروی دریایی ارتش را به ورطه نابودی کشانده‌اند؟  [2021 Jun] 
*صندلی‌های پران غیر استاندارد جان دو خلبان دیگر نیروی هوایی ارتش را گرفت   [2021 Jun] 
*بمب‌هایی که بنا بود تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار دهند، تونل‌های حماس را منهدم می‌کنند!  [2021 May] 
*دلیل قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه و ارتش برای نیروی دریایی آمریکا   [2021 May] 
*آندره میلن، نظریه پرداز توطئه کیست و ادعای او در رابطه با پرواز 752 اوکراینی چقدر صحیح است؟  [2021 Apr] 
*چه بلایی بر سر بویینگ ۷۳۷ ارمنی حین عبور بر فراز ایران آمده است؟   [2021 Feb] 
*چگونه جمهوری اسلامی بال‌های «هما» را شکست؟   [2021 Feb] 
*حمله راکتی «شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس» به محل استقرار نیروهای آمریکایی  [2021 Feb] 
*چگونه میراث شاه در جنگ با عراق از آسمان ایران محافظت کرد   [2021 Feb] 
*چگونه سپاه اف-۱۴ نیروی هوایی ارتش را به اشتباه ساقط کرد   [2021 Jan] 
*حمله به تاسیسات ساخت راکت سپاه و کتائب حزب‌الله در جرف الصخر   [2021 Jan] 
* محافظان گمنام وطن و مدافعان پرآوازۀ حرم   [2020 Oct] 
*آذربایجان و تهدید منافع ملی ایران در دریای خزر ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته دست‌کم یک‌بار تا آستانه درگیری نظامی پیش رفته‌اند [2020 Oct] 
*آیا پهپادهای سپاه می‌توانند ناوگان دریایی آمریکا را تهدید کنند؟  [2020 Sep] 
*عملکرد فرماندهان سپاه در جنگ؛ بی‌تجربه و ناتوان اما پرادعا   [2020 Sep] 
*انتقام و کمان-۹۹، پاسخی غافلگیرکننده به دیکتاتور بغداد  چگونه نیروی هوایی ارتش معادلات صدام را به هم زد [2020 Sep] 
*ادعای دروغ مدیران دفاعی جمهوری اسلامی با اعتراض شرکت نظامی روسی روبه‌رو شد  [2020 Sep] 
*تخریب نمادهای عقاب در پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش فصل جدیدی از مبارزه جمهوری اسلامی با تاریخ ارتش ملی ایران آغاز شده است [2020 Aug] 
*سبقت کشورها برای کمک‌رسانی به لبنان؛ سهم ایران چقدر است؟ ایران در روزهای گذشته چهار محموله بزرگ به بیروت ارسال کرده است [2020 Aug] 
*جزئیات جدید از حمله اسرائیل به انبار تسلیحات سپاه قدس در فرودگاه دمشق   [2020 Jul] 
*پشت پرده پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در باره انفجار نطنز «عامل حمله پهپادهای ناشناس بودند» [2020 Jul] 
*انفجار در قلبِ صنایع موشکی ایران در خجیر   [2020 Jun] 
*نقش‌آفرینی پایگاه شکاری نوژه همدان در جنگ لیبی   [2020 Jun] 
*رازهای ناگفته از سانحه شناور کنارک، فاجعه‌ای در خفا   [2020 May] 
*هواپیماهای تشریفاتی ماهان در خدمت فرماندهان سپاه قدس   [2020 Apr] 
*جنگنده‌های آمریکایی که در حمله احتمالی به سپاه شرکت می‌کنند   [2020 Apr] 
*هدایای چندین میلیون دلاری ماهان به صنعت هوایی ونزوئلا و سوریه   [2020 Mar] 
*هما در آستانه صعود یا در حال سقوط؟  [2016 Oct]