PEZHVAKEIRAN.COM ائتلاف بزرگ در مجلس یونان
 

ائتلاف بزرگ در مجلس یونان
فرهاد فردا

 

در نشستی که در نیمه شب آغاز و تا سپیده دم ادامه یافت، مجلس یونان با ۲۵۱ رای مثبت در مقابل، ۳۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از سند ورشکستگی و تسلیم سیریزا پشتیبانی کرد. در این میا‌‌ن از فراکسیون سیریزا تنها ۲ نماینده از جناح "چپ" در مخالفت با این برنامه رای منفی‌ دادند. ۸ نماینده از این فراکسیون رای ممتنع دادند و ۷ نماینده، از جمله وزیر مالی‌ اسبق یانیس واروفاکیس، در رایگیری حضور نیافتند. نمایندگان حزب "یونانی‌های مستقل" و حزب کمونیست موفق شدند که رایگیری در پی‌ فرا خواندن نام تک تک نمایندگان انجام پذیرد. کنستانتوپولو، سخنگو مجلس و یکی‌ از مخالفین "چپ" الکسیس تسیپراس، در تلاش بود که با چنگ زدن به مانورهای بروکراتیک، در پیشبرد خط "انقلابی‌" و "رادیکال" خود، جلسه را به تعویق بیاندازد و یا حدالمقدور به درازا بکشاند. این نشست در موقعیتی اتفاق می‌افتد، که در طول روز تا پاسی از نیمه شب، هزاران نفر در مخالفت با تمکین سیریزا، در برابر مجلس تظاهرات می‌‌کردند. در کل از ۳۰۰ نماینده، ۲۵۱ نفر به طرح سیریزا رای مثبت دادند و ۱۰ نماینده در رأی‌گیری حضور نیافتند. از ۱۶۲ نماینده دولت ائتلافی سیریزا و حزب ماورا راست "یونانی‌های مستقل"، ۱۴۵ نفر به این طرح رای مثبت و نمایندگان حزب کمونیست و حزب فاشیستی "طلوع طلایی" به این طرح رای منفی‌ دادند.  در پایان این نشست الکسیس تسیپراس با تشکر از نمایندگان، ابراز کرد که این اشتراک نظر، موضع یونان در مذاکره با گروه یورو را قوت می‌بخشد.

طبق گزارش خبرگزاریها، ۱۵ نماینده از فراکسیون سیریزا بعد از پایان این نشست به خبرنگاران گفتند که دادن رای مثبت "بر قلب آنها سنگینی‌ می‌‌کند" و ظاهراً `وجدان درد` گرفته‌اند ( بقول آلمانی‌ها "هر آغازی سخت است" و خیانت به این بزرگی‌ و خوردن این میوه ممنوعه حتما سخت تر). آیا این حادثه، سرآغاز روندی است، که به جدایی در سیریزا می‌‌انجامد؟ پرسشی که پاسخ به آن وابسته به فعل و انفعالات اجتماعی و مبارزه در خارج از مجلس نهفته است. احتمالا در پی‌ بی‌نیاز شدن جناح راست سیریزا به چرخ پنجم ارابه و ائتلاف عملی بزرگ در تقابل با کارگران و جوانان در تداوم راه سنگلاخی آغاز شده، "چپ" سیریزا وظیفه "انقلابی‌" خود، یعنی‌ نقش "نیروی فشار" را "از بیرون" ایفا خواهد کرد. 

محتوای طرح پیشنهادی سیریزا به گروه یورو

طرح ترویکا خواهان بیش از ۹ میلیارد یورو "پس‌انداز" از طریق "رفرم" بود. پاسخ طبقه کارگر یونان بهان طرح در همه پرسی‌، "نه" روشن و واضح بود. طرح جدید سیریزا پس‌انداز ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو را پیشنهاد داده است. این پیشنهاد بسیاری از مفسرین را شگفت زده کرد. این طرح پیشنهادی از جمله شامل این نکات می‌‌باشد: بالا بردن سن بازنشستی از ۶۲ سال به ۶۷ سال تا سال ۲۰۲۲، و یا حداقل ۴۰ سال سابقه کار. بالا بردن عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در رستورانها از ۱۳ % به ۲۳%، در هتلها از ۶،۵% به ۱۳%، خصوصی سازی وسیع بنادر، فرودگاه‌ها و مؤسسات دولتی، مالیات بر شرکتها ۲۸% ( سیریزا در طرح پیشنهادی قبلی‌ خواهان ۲۹% بود، صندوق بین‌المللی اما خواهان ۲۸% )، پایان کمک به بازنشستگان کم درامد تا سال  ۲۰۱۹. کم کردن هزینه برای تسلیحات در این سال ۱۰۰ میلیون یورو و در سال آینده ۲۰۰ میلیون یورو. ترویکا خواهان پایین آوردن این هزینه تا ۴۰۰ میلیون یورو بود که با مخالفت شدید ناتو روبرو شد.

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/eurokrise/griechenland/griechenlands-schuldenkrise-ruestungsausgaben-sind-nicht-das-problem-13678024.html 

دولت یونان پذیرفته است که برای رسیدن به مازاد اولیه (یعنی‌ مازاد بدون پرداخت اصل بدهی) ۱% در این سال، ۲% در سال ۲۰۱۶، ۳% در سال ۲۰۱۷ و ۳،۵% در سال ۲۰۱۸، همهٔ ابزار را به کار برد. این برنامه با توجه به شرایط رکود اقتصادی، چیزی جز اجرای ریاضت اقتصادی توانفرسا معنی‌ نمی‌‌دهد. برای درک شرایط اسفبار تنها ذکر یک نمونه کافی‌ است: دومین شرکت خصوصی تلویزیونی یونان "Alpha TV" در روز گذشته با فرستادن یک ایمیل به تمام کارکنان اعلام کرد که مزد آنان به علت سقوط میزان تبلیغات و آگهی، ۳۰% کاهش می‌‌یابد.

http://www.focus.de/finanzen/news/staatsverschuldung/griechenland-krise-entweder-wir-ziehen-jetzt-an-einem-strang-oder-wir-gehen-tsipras-schiessen-bei-syriza-treffen-die-traenen-in-die-augen_id_4808556.html

سیریزا همزمان خواهان ۵۳،۵ میلیارد یورو وام شده است ( در آخرین دقایق امروز طبق گزارشات این درخواست به ۷۴ میلیارد یورو افزایش یافته است).

در پشت پرده، اختلافات میا‌‌ن آمریکا، صندوق بین‌المللی پول و فرانسه از یک طرف و آلمان بر سر چگونگی‌ برخورد با معضل یونان شدت می‌یابد. آلمان، اتریش، فنلاند و هلند، کشورهایی هستند که در سالیان گذشته عموما دارای تراز مثبت اقتصادی بودند. فرانسه و کشور‌های جنوبی اروپا دارای تراز منفی‌ اقتصادی هستند. آلمان و فرانسه دو پایه اساسی‌ وجودی واحد پولی‌ یورو می‌‌باشند. دیروز عمانوئل مکرن وزیر اقتصاد فرانسه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این روند قابل تحمل نیست و عامل فروپاشی این اتحادیه در آینده می‌شود.

http://www.t-online.de/wirtschaft/id_74673926/wirtschaft-franzoesischer-minister-warnt-vor-ende-der-eurozone.html

طبق گزارش خبرگزاریهای متعدد، طرح پیشنهادی سیریزا که امروز در گروه یورو به بحث گذاشته می‌شود، هنوز با مخالفت آلمان روبرو است و صندوق بین‌المللی پول از شرکت در وام درخواستی طفره می‌‌رود. آلمان این موضوع را بهانه کرده و با این پیشنهاد مخالفت می‌کند. صندوق بین‌المللی پول، پیش شرط شرکت خود را کم کردن بدهکاری یونان طرح کرده است، آلمان اما به هیچ وجه پذیرای این پیشنهاد نیست.  

بر طبق گزارشات درج شده در رسانه ها، طرح پیشنهادی سیریزا با شرکت مستقیم فرانسه تنظیم شده است و یانیس واروفاکیس تا آنجا پیش می‌رود که در مقاله‌ا‌ی در گاردین، هدف از اخراج یونان توسط آلمان را، ضربه زدن به فرانسه میداند.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/10/germany-greek-pain-debt-relief-grexit?CMP=share_btn_tw

*************

سیریزا بیان بارز خواسته، اهداف و نگرانیهای طبقه متوسط می‌‌باشد. این نیرو به مانند دیگر نمایندگان این طبقه در دیگر کشورها، وظیفه عاجل خود را در ایجاد حائل دفاعی برای دستگاه دولت ملی‌ در لحظه بروز خطر می‌‌بیند. در اولین گام سیریزا این وظیفه را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد. زحمتکشان و جوانان از طریق سیریزا بر گرد این دستگاه حلقه زدند. بحران جهانی‌ نظام سرمایه داری که تبلور بارز خود را در حلقه‌ ضعیف یونان نشان میدهد، مرز‌های امکانات این نیروها را به سطح می‌کشاند. با هر حرکت سیریزا در این باتلاق، سیریزا خود به عاملی بدل می‌‌شود که حلقه‌های این زنجیر از هم بگسلند و بسیاری از پلهای ارتباطی‌ توده‌ها با دستگاه دولت ملی‌ فرو بریزند. ما در آغاز این روند قرار داریم.

فرهاد فردا 

۲۰۱۵/۰۷/۱۱

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب فرهاد فردا در سایت پژواک ایران 

*قربانیان جنایت جنگی، ابزاری برای تعمیق جنگی جنایتکارانه  [2015 Sep] 
*یونان: چرخ پنجم درشکه به بیرون پرتاب می‌‌شود  [2015 Aug] 
*خاور میانه، نشانه‌های چرخشی استراتژیک  [2015 Aug] 
*دلایل ورود آشکار ترکیه به باتلاق نظامی  [2015 Jul] 
*تکوین پاکستان وافغانستان دیگری در غرب ایران؟  [2015 Jul] 
*آلمان، فرانسه، یونان، تکرار یک هشدار  [2015 Jul] 
*ائتلاف بزرگ در مجلس یونان  [2015 Jul] 
*رابطه نتیجه همه پرسی‌ در یونان و تسلیم مضاعف سیریزا  [2015 Jul] 
*"خطر اتحاد "سکولارها" و "اسلامیستها"  [2015 Jun] 
*بحران اروپا و بناپارتیسم  [2015 Feb] 
*خاطره آن نیمروز تابستان و کودکان خیابان  [2015 Feb] 
*دشواری وظیفه  [2015 Feb] 
*از ورسای تا وایمار: یونان، قناری معدن  [2015 Feb] 
* سیریزا، آخرین خاکریز سرمایه در بستر نظام پارلمانتاریستی  [2015 Feb] 
*ناقوس‌های تعمیق بحران به صدا درمیایند!  [2015 Jan] 
*گام به گام در سراشیب فروپاشی  [2015 Jan] 
*تلاشی برای یافتن یک مدل، برای درک هستی‌ شناسی‌ اجتماعی یک قشر به بهانه سخنان اخیر آقای مسعود بهنود و مرگ مرتضی‌ پاشایی - بخش  [2014 Dec] 
*تلاشی برای یافتن یک مدل، برای درک هستی‌ شناسی‌ اجتماعی یک قشر به بهانه سخنان اخیر آقای مسعود بهنود و مرگ مرتضی‌ پاشایی - بخش ۱ [2014 Nov] 
*سرمایه داری، «مردی که بر پلنگ سوار است»  [2014 Nov] 
*لطفا به همان سمت که چراغ میزنید بپیچید، روی سخنم با شما است اقای قراگوزلو بخش ۱ و ۲  [2014 Oct] 
*قتلهای مرموز در ترکیه  [2014 Oct] 
*چه خوابی‌ برای کردها دیده‌اند؟  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران بخش ۳ و پایانی  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران بخش ۲  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران  [2014 Oct] 
*ویلی برانت - پیروزی وظیفه بر وجدان، تسلیمی که زانو زد! (۲)   [2013 Dec] 
*ویلی برانت - پیروزی وظیفه بر وجدان، تسلیمی که زانو زد!   [2013 Dec] 
*در توضیح «کمونیسم زمخت آسیایی و مشق دموکراسی»  [2013 Mar] 
*فاجعه آلمان (۳)  [2013 Feb] 
*فاجعه آلمان (۲)  [2013 Feb] 
*فاجعه آلمان  [2013 Feb]