PEZHVAKEIRAN.COM یونان: چرخ پنجم درشکه به بیرون پرتاب می‌‌شود
 

یونان: چرخ پنجم درشکه به بیرون پرتاب می‌‌شود
فرهاد فردا

 

تمسخر به تاریخ، از مشخصات هویت گرمخانه پست مدرنیسم است. نمایندگان اقشار متوسط مرفه، بیش از هر نیروی اجتماعی دیگر در این گرمخانه جا خوش کرده‌اند. پس لرزه‌های بحران نظام سرمایه داری آنها را نه تنها از گرمخانه و هویت آن مأیوس نمی‌‌کند، بلکه بنا بر اصل غیر قابل انکار تاریخ، یعنی‌ "منافع" و "موقعیت اجتماعی در تولید"، در تلاش برای باز تولید این هویت هستند. یونان از این منظر نیز یک مدل اجتماعی تمام عیار است.

جناح غالب در سیریزا در اجرای فرامین دستورات ترویکا ( صندوق بین‌ المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا) در حال پاکسازی خود از یاری دهندگان دیروزی و مزاحمان امروزی به هدف ایجاد دولتی مشترک با احزاب قدیمی‌ و عناصر تکنوکرات می‌‌باشد. این دولت مشترک عملا ایجاد شده است: در جلسات نشستهای مجلس یونان، که وظیفه از قبل تعیین شده آن، شکل قانونی بخشیدن به این فرامین بود، عملا سیریزا دارای اکثریت نبود و باید بر پشتیبانی احزاب فاسد و رسوای قدیمی‌ تکیه می‌‌کرد.

در بازی بازار پارلمانتاریسم، قاعدتاً دیکتاتوری و تحکم جناح غالب حزب حاکم برای تمکین مخالفین و اقلیت در فراکسیون پارلمانی آن حزب، از طریق "طرح رای اعتماد" انجام می‌‌گیرد. این تنها در حالتی‌ معنی‌ می‌‌دهد، که نگه داشتن اقلیت در حزب و حفظ یکپارچگی و اقتدار حزب و استمرار سیاست آن از اهداف اصلی "طرح رای اعتماد" است. سیریزا اما نه تنها به چرخ پنجم "چپ" نیازی ندارد، بلکه در شرایطی که موقعیت اجتماعی مبتنی‌ بر نیاز سرمایه، یک حاکمیت تکنوکرات به عنوان بهترین و بیدردسرترین نوع آرزویی شکل حکومتی را طالب است، این چرخ پنجم دیگر دست و پا گیر است و باید به بیرون انداخته شود (البته چون قصدم رنجاندن چپ وطنی هوادار "جنبش جاری" نیست از الفاظ بی‌ ادبانه "رودل" و "استفراغ" پرهیز می‌‌کنم).   

و اما دلایل فیل هوا کردن اقلیت فراکسیون سیریزا:

به نظر من، برای این جنب و جوش ۲۵ نماینده و هواداران آنها در حزب سیریزا به شکلی‌ خلاصه ۲ دلیل وجود دارد. اولین دلیل، گرد و خاک کردن برای پاک کردن رد پا‌ها است، آن چیزی که ما در کودکی به آن کلک مرغابی می‌‌گفتیم. با فریاد "آی‌ دزد"، این عناصر که برای تاریخ کمترین ارزش را قایل نیستند، در حال تحریف خیانت تاریخی‌ خود هستند. این یک تهمت نیست، بلکه کالبد شکافی یک قشر ممتاز اجتماعی است. من برای نمونه از همین تاکتیک حزب "ضد سرمایه داری" در فرانسه نوشته بودم. آنها در ابتدا آغازین فاجعه در سوریه تا مدتها از مفهوم "انقلاب" و "انقلابیون" استفاده می‌‌کردند، پس از برملا شدن عمق فاجعه در آن کشور، برای بشتیبانی از "حزب اتحاد دمکراتیک" و از جمله برای پاک کردن رد پا‌های خود، شروع به گرد و خاک کردند، حالا کاشف به عمل آماده بود که این حزب نماینده "انقلاب" است....

و البته دلیل مهمتر، در کنش و غلیان اجتماعی در حال نضج و نمو نهفته است و این دلیل دوم، محوریترین دلیل است. بعد از خیانت این آقایان و خانمهای "متمدن" و "با فرهنگ"، طبقه کارگر به کمک عمل این جماعت دچار یک گیج سری شده است. یونان اما از نظر اجتماعی در "دوران انقلابی‌" به سر میبرد (من در یکی‌ از نوشته ها، به غلط از "شرایط انقلابی‌" استفاده کرده بودم که ۱۰۰ البته با تذکر دوستی‌، متوجه این خطای نوشتاری شدم. منظورم من  "دوران انقلابی‌" بود و نه "شرایط انقلابی‌").

جنب و جوش جناح "چپ" سیریزا و تلاش آن برای تشکیل یک حزب جدید سیاسی تحت نام "وحدت ملی‌" یا "وحدت خلق" قبل از هر چیز گواه شکننده و گذرا بودن گیج سری در میا‌‌ن طبقه کارگر و جوانان است: برای مقابله و به انحراف کشاندن طوفان اجتماعی در راه، "چپ" سرمایه در قامت نمایندگان قشر مرفه میانی بار دیگر چاره را در "وحدت خلق" می‌بیند، مرحبا به این خوش خیالی!  

فرهاد فردا

۲۰۱۵/۰۸/۲۲

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب فرهاد فردا در سایت پژواک ایران 

*قربانیان جنایت جنگی، ابزاری برای تعمیق جنگی جنایتکارانه  [2015 Sep] 
*یونان: چرخ پنجم درشکه به بیرون پرتاب می‌‌شود  [2015 Aug] 
*خاور میانه، نشانه‌های چرخشی استراتژیک  [2015 Aug] 
*دلایل ورود آشکار ترکیه به باتلاق نظامی  [2015 Jul] 
*تکوین پاکستان وافغانستان دیگری در غرب ایران؟  [2015 Jul] 
*آلمان، فرانسه، یونان، تکرار یک هشدار  [2015 Jul] 
*ائتلاف بزرگ در مجلس یونان  [2015 Jul] 
*رابطه نتیجه همه پرسی‌ در یونان و تسلیم مضاعف سیریزا  [2015 Jul] 
*"خطر اتحاد "سکولارها" و "اسلامیستها"  [2015 Jun] 
*بحران اروپا و بناپارتیسم  [2015 Feb] 
*خاطره آن نیمروز تابستان و کودکان خیابان  [2015 Feb] 
*دشواری وظیفه  [2015 Feb] 
*از ورسای تا وایمار: یونان، قناری معدن  [2015 Feb] 
* سیریزا، آخرین خاکریز سرمایه در بستر نظام پارلمانتاریستی  [2015 Feb] 
*ناقوس‌های تعمیق بحران به صدا درمیایند!  [2015 Jan] 
*گام به گام در سراشیب فروپاشی  [2015 Jan] 
*تلاشی برای یافتن یک مدل، برای درک هستی‌ شناسی‌ اجتماعی یک قشر به بهانه سخنان اخیر آقای مسعود بهنود و مرگ مرتضی‌ پاشایی - بخش  [2014 Dec] 
*تلاشی برای یافتن یک مدل، برای درک هستی‌ شناسی‌ اجتماعی یک قشر به بهانه سخنان اخیر آقای مسعود بهنود و مرگ مرتضی‌ پاشایی - بخش ۱ [2014 Nov] 
*سرمایه داری، «مردی که بر پلنگ سوار است»  [2014 Nov] 
*لطفا به همان سمت که چراغ میزنید بپیچید، روی سخنم با شما است اقای قراگوزلو بخش ۱ و ۲  [2014 Oct] 
*قتلهای مرموز در ترکیه  [2014 Oct] 
*چه خوابی‌ برای کردها دیده‌اند؟  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران بخش ۳ و پایانی  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران بخش ۲  [2014 Oct] 
*هشداری به طبقه کارگر ایران: خطر جنگ ترکیه و ایران  [2014 Oct] 
*ویلی برانت - پیروزی وظیفه بر وجدان، تسلیمی که زانو زد! (۲)   [2013 Dec] 
*ویلی برانت - پیروزی وظیفه بر وجدان، تسلیمی که زانو زد!   [2013 Dec] 
*در توضیح «کمونیسم زمخت آسیایی و مشق دموکراسی»  [2013 Mar] 
*فاجعه آلمان (۳)  [2013 Feb] 
*فاجعه آلمان (۲)  [2013 Feb] 
*فاجعه آلمان  [2013 Feb]