نامه ما به نهادهای حقوق بشری/ محلاتی و دانشگاه کلمبیا‎
لادن بازرگان

دوستان و هموطنان گرامی,

همانگونه که اطلاع دارید رژیم جمهوری اسلامی نه تنها در داخل کشور به سرکوب و کشتار مخالفین خود می پردازد, بلکه در خارج از کشور هم با قرار دادن مهره های خود در پستهای کلیدی به کمک میلیونها دلاری که خرج اینکار می کند, تلاش دارد که سیاست خارجی این کشورها را به نفع خود تحت تاثیر قرار دهد.

برای مقابله با این ترفند رژیم ما فعالان خارج از کشور نباید اجازه عرض اندام به این نوکر صفتان و چاپلوسان بدهیم . در جهت مبارزه با یکی از این مهره های رژیم ما از ۱۸ مهرماه ۱۳۹۹ (۹ اکتبر ۲۰۲۰) با همکاری صدها نفر کمپینی برعلیه محمد جعفر محلاتی, نماینده سابق رژیم اسلامی ایران در سازمان ملل براه انداخته ایم و با استناد به مدارک سازمان عفو بین الملل, از دانشگاه اوبرلین درخواست کرده ایم که محلاتی را به جرم جنایت علیه بشریت از دانشگاه اخراج کنند. دانشگاه اوبرلین هنوز به درخواست ما جواب نداده اما این ترم محلاتی هیچ کلاسی را اوبرلین درس نمی دهد و این خود یک پیروزی است اما کافی نیست.

در پنج ماه گذشته ما با مصاحبه و درج مطلب در نشریات, با استفاده از فیسبوک  و توییتر, با رایزنی با نهادها و سازمانهای دیگر تلاش کرده ایم تا موضوع محلاتی و درخواست خود از دانشگاه اوبرلین  را در اخبار زنده نگه داریم و از این طریق به دانشگاه اوبرلین  فشار بیاوریم تا با ما وارد گفتگو بشوند, اما متاسفانه این دانشگاه هنوز به درخواست ما پاسخ نداده است. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که نامه ای سرگشاده به سازمان های حقوق بشری بنویسیم و از آنان بخواهیم که به کمپین ما پیوسته و از ما حمایت کنند. اکثر این سازمانها به جای یک راه حل عملی تنها به جمع  آوری اطلاعات و پخش اخبار بسنده می کنند. اکنون زمان آن رسیده که تکلیف خود را روشن کرده و از کمپین ما که براساس گزارش سازمان عفو بین الملل شکل گرفته حمایت کنند.

ما از همه هموطنان تقاضا می کنیم که با فرستادن ایمیل به این سازمانها از آنها درخواست کنند که وارد گود شده و از دانشگاه اوبرلین  بخواهند که محمد جعفر محلاتی را به دلیل همکاری در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه اخراج کنند. مراکز آموزشی و دانشگاه ها جای جانیان و قاتلان نیست. لطفا نامه های خود را به ایمیل آدرس من بفرستید و من همه آنها را بعد از فرستادن به سازمان های حقوق بشری منتشر خواهم کرد. نامه شما می تواند به هر زبانی باشد (من آن را به انگلیسی ترجمه خواهم کرد). شما نظر خودتان را بنویسیسد که چرا فکر می کنید حامیان و جانیان رژیم نباید در دانشگاهها تدریس کنند و یا این رژیم را به دلیل چه جنایاتی محکوم می کنید. دنیا باید صدای ما را بشنود و دست از حمایت از رژیم اسلامی و حامیان آن بردارد. از همکاری شما ممنونم

در پیوست ترجمه نامه ما به نهادهای حقوق بشری آمده است. .

لادن بازرگان

اول آوریل ۲۰۲۱

 

lawdanbazargan@gmail.com

 

در سال ۲۰۱۸ ، عفو بین‌الملل درگزارشیپیشگامانه به فریب سی سالۀ دولت ایران در مورد قتل عام زندانیان رژیم در سال ۱۹۸۸ پرداخت. سازمان عفو بین‌الملل، با شناسایی مقامات ایرانی که اطلاعات نادرستی در مورد این قتل‌ها منتشر کردند،یکسریاسامیرامطرحکرد:

از سپتامبر ۱۹۸۸، پس از آنكه اخبار مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت، وزرای ارشد و دیپلمات‌های دولت میر حسین موسوی طی مصاحبه‌های رسانه‌ای و تبادلات با سازمان ملل متحد نقش فعالی در انكار کشتارهای جمعی به منظور محافظت از مسئولین در برابر پاسخگویی داشتند. از مقامات مسئول در این زمینه می‌توان از وزیر کشور، عبدالله نوری ، وزیر امور خارجه، علی اکبر ولایتی ، معاونان وزیر امور خارجه در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ ، محمد حسین لواسانی و منوچهر متکی ، نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل در ژنو ، سیروس ناصری ، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک ، محمد جعفر محلاتی ، کاردار ایران در لندن، محمد مهدی آخوندزاده باستی ، و کاردار ایران در اتاوا ، محمد علی موسوی نام برد.

گزارش عفو بین‌الملل گام مهمی در جهت افشای این قتل‌های گسترده و هم‌چنین افشاگری درباره افرادی بود که در مورد این قتل‌ها به جامعۀ بین‌المللی دروغ گفتند.

افراد مسئول در رژیم باید پاسخگو باشند، که متاسفانه تا به حال نبوده‌اند. یک مقام رسمی دولت ایران دخیل در این جنایت علیه بشریت که بوسیله عفو بین الملل شناسایی شده است؛محمدجعفرمحلاتیاست، کهدردانشگاهاوبرلیندرآمریکاتدریسمیکند. اخیراً مدافعان عدالت و دادخواهی افشا کرده‌اند که محلاتی، علی‌رغم همکاری گذشتۀ خود با رژیم اسلامی ایران در این جنایت، هم‌چنان اعتبار و موقعیت خود در دانشگاه اوبرلین را حفظ کرده است. این موضوع باعثجنجالرسانهای ومحکومیت این وضعیت شد اما  محلاتیدرپاسخازپذیرفتنهرگونهمسئولیتیدرانکارولاپوشانیاینجنایتعلیهبشریت  شانهخالیکرد.

بسیار خوب است که اعضای کالج اوبرلین، و حتی جوامع گسترده‌تر، به گزارش سازمان عفو بین‌الملل و مسائل مطرح‌شده در زمینۀ عدالت و دادخواهی توجه نشان دادند. اما فقدان واکنش سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمانهای معتبر حقوق بشر در این زمینه بسیار محسوس است. این گروه ها ، تا آنجا که می‌دانیم، در مورد منصفانه بودن برخورداری محلاتی از کرسی استادی در دانشکدۀ اوبرلین واکنشی نشان نداده و علیرغم داشتن اطلاعات کافی و صلاحیت لازم برای اظهار نظر در مورد اعمال نادرست این فرد،  به حضور او در دانشگاه اوبرلین اعتراض نکرده اند. متأسفانه سکوت عفو بین‌الملل و دیگر سازمان های حقوق بشری درمورد محلاتی و ادامۀ کار او در اوبرلین ضربه ای به وجه گزارش "اسرار به خون آغشته" سازمان عفو بین‌الملل و حتی بی‌اهمیت و بی‌ارزش جلوه دادن آن است. این سکوت زحمات و دستاوردهای گزارش سال ۲۰۱۸ عفو بین‌الملل را بر باد داده است.

ما از عفو بین‌الملل و دیگر سازمان های حقوق بشری مانند دیده بان حقوق بشر, عدالت برای ایران,   مرکز اسناد حقوق بشر ایران, کمپین حقوق بشر ایران, و اتحاد برای ایران  تقاضا داریم بیانیه‌ای منطبق با ارزش‌های خود در زمینۀ عدالت و دادخواهی صادر کنند و به درخواست ما از کالج اوبرلین ملحق شوند تا محلاتی را، به واسطۀ اقدامات ناشایست او به نمایندگی از رژیم اسلامی ایران، وادار به پاسخگویی کنیم. هرگونه اقدامی جز این از طرف سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمانهای حقوق بشری نشان‌دهندۀ بی‌تفاوتی غیر قابل توجیه نسبت به قتل‌ دسته‌جمعی زندانیان سیاسی  و دروغ‌هایی که محلاتی به جامعه بین الملل در انکار و تکذیب این جنایات گفته و در گزارش سازمان عفو بین الملل مطرح شده است, خواهد بود.

 

 

 

منبع:پژواک ایران


لادن بازرگان

*در تظاهرات در شهر اوبرلین بر علیه محمد جعفر محلاتی, سفیر رژیم اسلامی در سازمان ملل چه گذشت  [2022 Feb] 
*کنفرانس «ایران و گذار از استبداد» جلسه ۲  [2022 Feb] 
*تحلیلی درباره کنفرانس: ایران و گذار از استبداد  [2022 Feb] 
*چرا باید رژیم اسلامی ایران را در همه عرصه‌ها تحریم کرد؟  [2022 Jan] 
*منتظری و کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷   [2021 Dec] 
* گورستان خاوران نمادی از مقاومت، ایستادگی، و دادخواهی  [2021 May] 
*نامه ما به نهادهای حقوق بشری/ محلاتی و دانشگاه کلمبیا‎  [2021 Apr] 
*سکولاریزم  [2020 Dec] 
*نامه‌های مادرم در سال ۱۳۶۵ درباره وضعیت زندان گوهردشت، لادن بازرگان  [2020 Dec] 
*مدارک جدید بر علیه محمد جعفر محلاتی در رابطه با اطلاع داشتن آنان از کشتار ۶۷  [2020 Nov] 
*انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا  [2020 Nov] 
*جواب به انکار آقای محلاتی در باره آگاهی‌ و نقش خود در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷‎   [2020 Oct] 
*دروغ‌های خزعلی و مهره‌های رژیم درباره مبارزه مسالمت آمیز  [2020 Sep] 
*کشتار سال ۶۷ و جنبش دادخواهی   [2020 Sep] 
*نقش موسوی درکشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷  [2020 Sep] 
*هر شب ستاره‌ای به زمین می‌‌کشند*   [2020 Sep] 
*ضرورت اجرای عدالت  [2018 Sep] 
* آیا جان بختگان دهه ۶۰ آرمانگرا بودند؟ چرا از آرمان های آنان یاد نمی شود؟  آیا آرمانهای آنها و جریان وسیع اجتماعی که خاستگاه این افراد بود شکست خورده است؟ [2016 Aug] 
*آیا جانباختگان دهه شصت خشونت ورز بودند؟  [2016 Aug] 
*یاد و خاطر عباس رحیمی گرامی باد‎  [2016 Jan] 
*به کدامین گناه؟ (به یاد مادر بهکیش)  [2016 Jan] 
*نگاه رومانتیک اسلام رحمانی به کشتار سال ۶۷  [2013 Oct] 
*نقش روشنفکر در جامعه- قسمت دوم  [2013 Sep] 
*ما سوگوارانیم تا زنده ایم  [2013 Aug] 
*نقش روشنفکر در جامعه  [2013 Aug] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت ششم  [2013 Jun] 
*سالها است که خیل ایرانیان مهاجربه کشورهای مختلف جهان، آرزوی تشکیل یک اپوزیسیون متحد، برعلیه رژیم جمهوری اسلامی ایران را در سر می پرورانند. ه  [2013 May] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت پنجم   [2013 Jan] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت چهارم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت سوم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت دوم‎  [2012 Nov] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟  [2012 Nov] 
*گزارش من ازمحاکمه رژیم جمهوری اسلامی ایران به جرم جنایت علیه بشریت  [2012 Nov] 
*از شاهزاده رضا پهلوی تا ظهور مهدی موعود  [2012 Oct] 
*از شورای ملی تا رسانه های غیر مستقل و اپوزیسیون بیمار  [2012 Oct] 
*سکولاریزم  [2012 Sep] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت ششم  [2012 Sep] 
*به یاد رستم های دهه ۶۰  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت پنجم  [2012 Aug] 
* گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت چهارم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت سوم   [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت دوم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن (قسمت اول)   [2012 Aug] 
*در جستجوی عدالت و دادخواهی  [2012 Jul] 
*تو نیکی می‌کن و در دجله انداز  [2012 Feb] 
*جوابی به انتقادها از مقاله من "هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست"  [2012 Feb] 
*هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست  [2012 Jan] 
*رژیم ایران و برنامه‌های ماهواره ای   [2011 Oct] 
*آیا «همجنس گراها» سزاوار چوبه دار هستند؟  [2011 Oct] 
*ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان است؛ برای نجات جان آنها تلاش کنیم  [2011 Oct] 
*آیا میتوان کشتار سال ۶۷ را بخشید و یا فراموش کرد؟   [2011 Sep] 
*برایِ آزادیِ گرد آفریدِ ایران زمین، «منصوره بهکیش» تلاش کنیم  [2011 Jun]