PEZHVAKEIRAN.COM آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت دوم‎
 

آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت دوم‎
لادن بازرگان

اصل چهاردهم مجددا به آیه ای از قرآن استناد کرده و از دولت و مسلمانان خواسته که با افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و عدل اسلامی رفتار نمایند، اما بلافاصله اضافه کرده است که این اصل "در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند." یعنی همیشه چماق "توطئه و اقدام ضد اسلام و جمهوری اسلامی" را بالای سر همه نگاه داشته اند، تا در زمان مناسب بر فرق هر کسی که جرات اندیشیدن و تفکر داشت، فرود بیاورند.
این اصل نیز مایه ننگ، و نشانی از تبعیض در کشور ما است. در این اصل از مسلمانان خواسته شده"که با افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و عدل اسلامی" رفتار کنند. یعنی عملا مسلمانان را از بقیه برتر فرض کرده و سفارش دیگران را به او کرده است. ماده هفتم اعلامیه جهانی حقوق بشر می گوید؛ "همه دربرابر قانون مساوی هستند، و حق دارند بی هیچ تبعیضی از حمایت یکسان قانون برخوردار شوند." (۸) و این در تناقض با اصل چهاردهم قانون اساسی ایران است. برای روشن شدن موضوع، به جنبه هایی از این تبعیض برطبق رساله های مجتهدین که اکنون تبدیل به قوانین قضایی کشور ما شده اند، اشاره میکنم.
بر طبق دستورات اسلام، که اکنون در ایران اجرا می شود، اگر مرد مسلمانی، مرد مسلمان دیگری را بکشد، قصاص شده و اعدام می شود، و یا در صورت رضایت اولیای دم (پدر، یا برادر مرد مقتول) دیه پرداخته آزاد می شود. اگر مرد مسلمانی، زن مسلمانی را بکشد، تنها در صورتی قصاص می شود، که خانواده او اول نصف دیه مرد را بپردازند، یعنی به او ناز شصت بدهند، که دختر، مادر و یا همسرشان را کشته است. (چون دیه زن نصف مرد است، تا وقتی که مابه التفاوت دیه آنها پرداخت نشود، نمی توان مرد قاتل را قصاص کرد.) (۹) وضعیت برای اقلیت های دینی از اینهم اسفناک تر است! یکی از شرایط قصاص این است که "قاتل و مقتول باید تساوی در دین داشته باشند، در نتیجه اگر مسلمانی یک یهودی یا مسیحی یا کافر حربی را بکشد برای خاطر یک کافر، مسلمان قصاص نمی‌شود، زیرا تساوی در دین ندارند."(۱۰)خمینی، خامنه ای و بقیه مراجع تقلید، در رساله های خود، با استناد به سوره عصر، آیات اول تا سوم که می گوید؛ "به عصر سوگند!انسان‏ها همه درزيان هستند، مگر كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند"(۱۱) ، نتیجه میگیرند كه اهل كتاب در مقايسه با مسلمانان، از ارزش ايماني واحدی برخوردار نيستند، در نتيجه جان آنها نزد خداوند (كه قانون گذار و مالك تمام هستي است) با جان مؤمن يكسان تلقي نشده است. در نتیجه مسلمان با كشتن اهل كتاب (يهودي و مسيحي) قصاص نمي‏شود، ولي تعزير مي‏شود و بايد ديه مقتول را بپردازد. (خميني، تحريرالوسيله، ج ۲، ص ۵۱۹)این نمونه ای از عدل اسلامی است که خمینی، "اقلیت های مذهبی و اهل کتاب"را به آن بشارت داده بود. ماده دهم اعلامیه جهانی حقوق بشر می گوید؛ "هر شخص با مساوات کامل حق دارد که دعوايش در دادگاهی مستقل و بی طرف، منصفانه وعلنی رسيدگی شود و چنين دادگاهی درباره حقوق والزامات وی، يا هراتهام جزايی که به او زده شده باشد، تصميم بگيرد." به این می گویند قانون، نه به قانون اساسی ایران.
اما ببینیم شرایط ازدواج اهل کتاب (مسیحی و یهودی) با مسلمانان چی است. طبق نظر مراجع تقلید شیعه، زن مسلمان نمى‏تواند به عقد آنها در آيد، چه عقد دائم باشد یا عقد موقت. مرد مسلمان هم نمى‏تواند با زن هاى غیر اهل كتاب ازدواج دائم یا موقت داشته باشد. اما در ازدواج موقت مردان مسلمان با زنان اهل كتاب اقوا جواز است(یعنی اگر مرد نیاز به زن داشت، اجازه اینکار را دارد)، و در دائم احوط منع است.(یعنی باید احتیاط کرد و بهتر است که اینکار را نکرد). (توضيح المسائل خمینی، جلد ۲، ص، ۴۶۸- ۴۶۹)یعنی هیچ زن مسلمانی نمی تواند به ازدواج دائم و یا موقت یک مسیحی و یا یهودی در بیاید. (کافر، هندو، بودایی، بهایی، و... کاملا ممنوع است) اما مرد مسلمان، اگر احتیاج به زن و سکس داشت، می تواند زنان یهودی و یا مسیحی را صیغه کند، اما بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده، با آنها ازدواج نکند. اما زنان کافر، هندو، بودایی، بهایی و ... را حتی صیغه هم نمی توان کرد. اینجا هم عدالت "خداوند مسلمین" آشکار است. مرد مسلمان می تواند از از یهودی ها و مسیحی ها زن صیغه کند، اما آنها نمی توانند بدون پذیرفتن دین اسلام، با زن مسلمان ازدواج کنند. اگر فقط درقصاص و ازدواج با اقلیتهای مذهبی اینچنین رفتار می شود، معلوم نیست در جنبه های دیگر حقوقی و شهروندی، "عدل اسلامی" و "مسلمانان" با اقلیتها چه می کنند. 
اصل بیستم قانون اساسی ایران بشارت از یکسانی زن و مرد طبق اصول اسلامی داده، میگوید؛"همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند." در این اصل عملا زنان که نیمی از جامعه ایران را تشکیل می دهند، به شهروند درجه دوم تقلیل پیدا کرده اند. سه کلمه "رعایت موازین اسلامی"بیکباره زن را به کالا و اموال مرد تبدیل می کند. این اصل، مسبب همه تبعیض ها و بی عدالتی هایی است که در ایران، علیه زنان صورت می گیرد. برای روشن شدن موضوع به گوشه هایی از حقوق زن، همجنس گراها، منافقین و کافران از آیات قرآن، "سوره نساء" (۱۲) اشاره می کنم.
۰۰۳-   با زنانی كه برای شما پاك و دلخواهتان هستند ازدواج كنيد. با دو تا و سه تا و چهار تا. اگر می ترسيد كه بيعدالتی  كنيد، بيك زن يا به كنيزانتان اكتفا كنيد. (توجه کنید که در این آیه حتی با یک زن هم شروع نکرده است و از اول گفته، با دوتا، سه تا و چهار تا ازدواج کنید)
۰۱۵-  افرادی از زنان شما كه مرتكب كار زشتی شوند، چهار شاهد بر خطای آنها بگيريد. اگر شهادت دادند، آنها را تا وقت مرگ در خانه نگه داريد، يا اينكه خدا راهی برای آنان قرار دهد. 
۰۲۴-  و زنان شوهردار بر شما حرام هستند، باستثنا‌ء آنهائی را كه مالك شده‌ايد. (اسيران جنگی دشمن كه شوهرانشان برای آزادی آنها نيامدند)
۰۲۵-  هر كس از شما كه توانايی مالی ندارد، كه با زن مومن پاكدامن ازدواج كند، با كنيزان مومن خودتان ازدواج كنيد. وقتی (كنيزان)ازدواج كردند، اگرمرتكب زنا شدند، نصف عذابی كه درباره زنان آزاد است دارند.   (يعنی پنجاه تازيانه) 
۰۳۴-  بخاطر اينكه بعضی را بر بعضی برتری داده‌ايم و بخاطر خرجی كه ميكنند، مردان از زنان مراقبت ميكنند.زنانی را كه از نشوز (تمرد) آنها می ترسيد، اول آنها را نصيحت كنيد. (اگر فايده‌ای نداشت در مرحله دوم برای مدتی) در رختخواب از آنها كناره ‌جويی كنيد. (در مرحله سوم، چنانچه از هيچ راه ديگری نتوانيد آنها را از كاری كه می كنند بازداريد) آنها را بزنيد. اگر از شما اطاعت كردند، دنبال راهی برعليه آنها نگرديد.
این آیات عملا به مرد اجازه چند همسری داده، برده داری و کنیز داشتن را جایز شمرده شده، و حبس کردن یک زن در خانه، بعنوان راهی برای تنبیه او درنظر گرفته شده است.اسیران جنگی، هیچ حقی ندارند و برده و کنیز حساب می شوند. جرم کنیز زنا کار، نصف زن آزاد در نظر گرفته شده و به مردان به دلیل مراقبت از زنان برتری داده شده است.سپس کتک زدن زنی، که از مرد خود حرف شنوی نداشته باشد، بعنوان حکمی از سوی خداوند بر مرد واجب شده است. در جوامع امروزی، هر انسانی که انسان دیگری را کتک زده، مورد آزار و اذیت قرار دهد، به زندان خواهد رفت. اگر مردی همسر خود را در خانه حبس کند، مطابق قوانین حقوق بشری و قوانین جزایی، آن مرد، به دلیل آدم ربایی و اذیت و آزار، مورد تعقیب قانونی قرارگرفته و به زندان خواهد افتاد.
سوره نساء، آیه ۱۱ می گوید؛
۰۱۱-  خدا درباره فرزندانتان بشما سفارش ميکند كه پسر دو برابر سهم دختر دارد. 
در این آیه ارث زن، نصف مرد در نظر گرفته شده، و پایه ای شده است، برای تبعیض های بعدی و در نظر گرفتن شهادت یک زن، نصف یک مرد و دیه یک زن، نصف یک مرد.
با استناد به همین آیه، "به گفته یوسف صانعی،هنگامی که بهشتی ریاست دیوانعالی کشوررا بعهده داشت، هنگام تصویب لایحه قانون مجازات اسلامی، با استناد به اینکه «زن نان آور نیست و لذا نصف دیه باید پرداخت شود، در مقابل مرد نان آور است» باعث تصویب عدم تساوی دیه زن و مرد شد.(۱۳)
بهشتی همان کسی است که آقای موسوی از او بعنوان، "شهید مظلوم انقلاب آیت الله دکتر بهشتی" نام می برد. هنگامی که در جریان حوادث انتخابات خرداد ۸۸، پسر او در شهریور ماه دستگیر شد، آقای موسوی بیانیه شماره ۱۲ خود را به شکایت از دستگیری او و آقای الویری اختصاص داده گفت؛ "اینجانب به ویژه هتك حرمتی كه از بهشتی مظلوم شده است را به فرزندان آن شهید و شاگردان و پیروان و دوستداران او و تمامی دلبستگان به انقلاب و اسلام تسلیت می‏گویم و از خداوند آرزومندم ضایعه‌ای كه با این عمل در قلب مردم ما ایجاد شده است، با جاودانه كردن آبروی این خاندان، جبران شود." (۱۴)ایکاش آقای موسوی، در باره هتک حرمتی که به نصف جمعیت ایران، از جانب آقای بهشتی، و افکار متحجر و قرون وسطایی او شده هم، اعتراض میکرد.
سوره نساء در ادامه در باره همجنس گراها می گوید؛
     ۰۱۶-  دو مردی از شما را كه مرتكب كار زشت ( همجنس بازی) ميشوند با اذيت و آزار مجازات كنيد. اگر توبه كردند و كارشان را اصلاح كردند از آنها صرف‌ نظر كنيد.
در این آیه اذیت و آزار همجنس گراها، به جرم تمایلات جنسی ،در دستور کار قرار گرفته، و عملا، آزار و اذیت یک "انسان" جایز شمرده شده است. درحالی که در بسیاری از جوامع غربی، همجنس گراها از همه حقوق انسانی برخوردارند، و به تدریج"حق ازدواج" با یکدیگر را در کشورهای مختلف بدست می آورند. در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۲، چهار ایالت آمریکا، برای حق ازدواج همجنس گراها رای گیری کرده و درهر چهار ایالت، این قانون تصویب شد.  
حالا ببینیم خداوند در قرآن، سوره نساء، برای مقابله با دگراندیشان و ناباوران به دین اسلام، چه احکامی صادر می کند؛
۰۵۶-  کسانی را که منکر آيات ما شدند وارد آتش جهنم ميکنيم. هر وقت پوستشان بسوزد آن را با پوست ديگری عوض ميکنيم تا عذاب را بچشند. خدا توانا و حکيم است.    
۰۵۷-  كسانی را كه ايمان آوردند و عمل درست كردند وارد بهشت‌هايی ميكنيم كه در آن نهرها روان است و هميشه در آن خواهند بود. در آن جفت‌های پاكی دارند.
۰۸۸-  چرا درباره منافقين دو دسته شده‌ايد؟ خدا آنها را بخاطر كارهائيكه كرده‌اند سرافكنده ساخته است. آيا ميخواهيد كسی را كه خدا گمراه كرده (مطابق قانونش بی‌راه گذارده) هدايت كنيد؟ كسی را كه خدا گمراه كند (مطابق قانونش بی‌راه گذارده) راهی برای هدايت او پيدا نميكنی. 
۰۸۹-  آنها دوست دارند كه شما هم مثل آنها كافر شويد تا با هم مساوی باشيد. بنابراين از آنها يارانی برای خود نگيريد تا اينكه در راه خدا مهاجرت كنند. اگر از اين كار خودداری كردند آنها را بگيريد و هر جا آنها را پيدا كرديد بكشيد و از آنها يار و ياوری برای خود نگيريد. 
۰۹۲-  كسی كه مومنی را از روی اشتباه بكشد، بايد بنده مومنی را آزاد كند و خون‌ بهائی به خانواده مقتول بدهد. مگر اينكه خانواده مقتول آن را به او ببخشند. اگر مقتول، مؤمن و از خانوادهُ قومی بود كه دشمن شما هستند، قاتل فقط بايد بنده مومنی را آزاد كند.و اگر از قومی بود كه بين شما و آنها پيمانی وجود داشت بايد خون ‌بها را به خانواده مقتول بدهد و بنده مومنی را آزاد كند. و اگر پيدا نكرد دو ماه پشت سر هم بعنوان توبه روزه بگيرد.
۹۵ و ۹۶-  افراد باايمانی كه به جنگ نميروند و سالم هستند با كسانی كه در راه خدا با مال و جانشان جهاد ميكنند مساوی نيستند. خدا درجه افرادی را كه با مال و جانشان در راه خدا جهاد ميكنند بر كسانی كه به جهاد نمی روند برتری داده‌ است.البته به هر يك وعده نيكويی داده است. خدا جهاد كنندگان را بر كسانی كه جهاد نمی كنند به درجات و با آمرزش و رحمت خود با پاداش بزرگی برتری داده.
۱۳۸-  به منافقين بشارت بده كه عذاب دردناكی دارند.
۱۴۵-  منافقين در پست‌ ترين نقطه جهنم هستند و هرگز ياوری برای آنها پيدا نميكنی.
۱۵۰-  كسانی كه منكر خدا و پيغمبرانش ميشوند و ميخواهند حساب خدا و پيغمبرانش را از هم جدا كنند ميگويند. ما به بعضی ايمان داريم و بعضی را قبول نداريم و ميخواهند راهی بين اين دو انتخاب كنند. 
۱۵۱-  آنها حقيقتا كافر هستند و ما برای كافران عذاب خواركننده‌ای آماده كرده‌ايم.    
در این آیات نیز بخوبی می بینید که خداوند در قرآن، در میان انسانهای مومن، منافق و کافر، تبعیض قائل شده است. با استناد به این آیات، هزاران زندانی سیاسی هر روز در زندانها شکنجه شده، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سپس اعدام می شوند. حقوق انسانی هر کس، به بهانه های واهی "حرب با خداوند" و"ترک خداوند" به زیر پا گذاشته شده و مورد ظلم و ستم واقع می شوند. این آیات و نظایرآنها، پایه های اصلی قانون اساسی ایران است، و در نتیجه "تبعیض و بی عدالتی" در دستور کار این قوانین قرار گرفته است. همانطور که قبلا هم گفتم، قانون، بر طبق تعریف لغتنامه دهخدا، باید "متکی بر طبیعت عالم تمدن و متناسب با طبیعت انسان باشد و بدون استثناء شامل همه ٔ افراد مردم آن مملکت گردد و اغراض مستبدانه ٔ اشخاص را در آن دخالتی نباشد."در حالی که در این آیات می بینیم که خداوند، با بغض، غرض و کینه شخصی با زنان، همجنس گراها، اسیران جنگی، منافقین و کافران برخورد کرده و حقوق آنان را زیر پا می گذارد. بر پایه همین آیات و دستورات است که سیروس ناصری، نماینده دولت میرحسین موسوی در نشست ۶۷۳ کمیته حقوق بشر در فروردین سال ۱۳۶۵ به صراحت عنوان می‌کند:
"ابزارهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله میثاق‌ها و اعلامیه جهانی حقوق بشر حاوی مفادی هستند که در تضاد با قوانین‌ اسلامی است که در کشورهای اسلامی اجرا می‌شوند... برای مثال، حق آزادی دینی که در میثاق‌ها آمده در تضاد با قوانین اسلامی است، چرا که در جامعه اسلامی افراد نمی‌توانند مذهب دیگری را اختیار کنند. و یا تنبیه بدنی منع شده است، در حالی که این بند در تناقض با عدالت بر اساس قوانین اسلامی است." (۱۵)
و سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب و قاضی شرع دردهه ۶۰ ، که سیاهترین روزهای حکومت اسلامی بوده اند، و رئیس دوره ای امروز  "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات"، در مصاحبه های رادیو و تلویزیونی و از جمله در کیهان ۲۹ شهریور سال ۱۳۶۰ به صراحت گفت:
"یکی از احکام جمهوری اسلامی این است که هر کس در برابر این نظام امام عادل بایستد، کشتن او واجب است، و زخمی اش را باید زخمی تر کرد تا کشته شود. این حکم اسلام است. چیزی نیست که ما تازه آورده باشیم." (۱۶)
 
 
ادامه دارد....
لادن بازرگان
نوامبر ۲۰۱۲
 
پانویس:
(۹) ماده ۲۰۹ قانون مجازات اسلامی ، مصوب ۱۳۷۰
(۱۰) این مقاله را از "مرکزعلمی  پژوهشی مطالعات زنان" مطالعه کنید:
(۱۱) متن کامل سوره عصر را می توانید در اینجا بخوانید:
(۱۲) متن کامل سوره نساء را می توانید در اینجا بخوانید:
(۱۳) سرگذشت بهشتی را در اینجا بخوانید:
(۱۴) متن کامل بیانیه شماره ۱۲ آقای موسوی را می توانید در اینجا بخوانید
(۱۵) منبع خبر در این لینک است:
(۱۶)منبع خبر در این لینک است:

منبع:پژواک ایران


لادن بازرگان

فهرست مطالب لادن بازرگان در سایت پژواک ایران 

*در تظاهرات در شهر اوبرلین بر علیه محمد جعفر محلاتی, سفیر رژیم اسلامی در سازمان ملل چه گذشت  [2022 Feb] 
*کنفرانس «ایران و گذار از استبداد» جلسه ۲  [2022 Feb] 
*تحلیلی درباره کنفرانس: ایران و گذار از استبداد  [2022 Feb] 
*چرا باید رژیم اسلامی ایران را در همه عرصه‌ها تحریم کرد؟  [2022 Jan] 
*منتظری و کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷   [2021 Dec] 
* گورستان خاوران نمادی از مقاومت، ایستادگی، و دادخواهی  [2021 May] 
*نامه ما به نهادهای حقوق بشری/ محلاتی و دانشگاه کلمبیا‎  [2021 Apr] 
*سکولاریزم  [2020 Dec] 
*نامه‌های مادرم در سال ۱۳۶۵ درباره وضعیت زندان گوهردشت، لادن بازرگان  [2020 Dec] 
*مدارک جدید بر علیه محمد جعفر محلاتی در رابطه با اطلاع داشتن آنان از کشتار ۶۷  [2020 Nov] 
*انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا  [2020 Nov] 
*جواب به انکار آقای محلاتی در باره آگاهی‌ و نقش خود در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷‎   [2020 Oct] 
*دروغ‌های خزعلی و مهره‌های رژیم درباره مبارزه مسالمت آمیز  [2020 Sep] 
*کشتار سال ۶۷ و جنبش دادخواهی   [2020 Sep] 
*نقش موسوی درکشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷  [2020 Sep] 
*هر شب ستاره‌ای به زمین می‌‌کشند*   [2020 Sep] 
*ضرورت اجرای عدالت  [2018 Sep] 
* آیا جان بختگان دهه ۶۰ آرمانگرا بودند؟ چرا از آرمان های آنان یاد نمی شود؟  آیا آرمانهای آنها و جریان وسیع اجتماعی که خاستگاه این افراد بود شکست خورده است؟ [2016 Aug] 
*آیا جانباختگان دهه شصت خشونت ورز بودند؟  [2016 Aug] 
*یاد و خاطر عباس رحیمی گرامی باد‎  [2016 Jan] 
*به کدامین گناه؟ (به یاد مادر بهکیش)  [2016 Jan] 
*نگاه رومانتیک اسلام رحمانی به کشتار سال ۶۷  [2013 Oct] 
*نقش روشنفکر در جامعه- قسمت دوم  [2013 Sep] 
*ما سوگوارانیم تا زنده ایم  [2013 Aug] 
*نقش روشنفکر در جامعه  [2013 Aug] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت ششم  [2013 Jun] 
*سالها است که خیل ایرانیان مهاجربه کشورهای مختلف جهان، آرزوی تشکیل یک اپوزیسیون متحد، برعلیه رژیم جمهوری اسلامی ایران را در سر می پرورانند. ه  [2013 May] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت پنجم   [2013 Jan] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟ قسمت چهارم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت سوم  [2012 Dec] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟--قسمت دوم‎  [2012 Nov] 
*آیا امیدی به "اصلاح" اصلاح طلبان هست؟  [2012 Nov] 
*گزارش من ازمحاکمه رژیم جمهوری اسلامی ایران به جرم جنایت علیه بشریت  [2012 Nov] 
*از شاهزاده رضا پهلوی تا ظهور مهدی موعود  [2012 Oct] 
*از شورای ملی تا رسانه های غیر مستقل و اپوزیسیون بیمار  [2012 Oct] 
*سکولاریزم  [2012 Sep] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت ششم  [2012 Sep] 
*به یاد رستم های دهه ۶۰  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت پنجم  [2012 Aug] 
* گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت چهارم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن—قسمت سوم   [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن-قسمت دوم  [2012 Aug] 
*گزارشی از دادگاه مردمی ایران تریبونال در لندن (قسمت اول)   [2012 Aug] 
*در جستجوی عدالت و دادخواهی  [2012 Jul] 
*تو نیکی می‌کن و در دجله انداز  [2012 Feb] 
*جوابی به انتقادها از مقاله من "هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست"  [2012 Feb] 
*هیچ چیز مهم تر از آزادی نیست  [2012 Jan] 
*رژیم ایران و برنامه‌های ماهواره ای   [2011 Oct] 
*آیا «همجنس گراها» سزاوار چوبه دار هستند؟  [2011 Oct] 
*ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان است؛ برای نجات جان آنها تلاش کنیم  [2011 Oct] 
*آیا میتوان کشتار سال ۶۷ را بخشید و یا فراموش کرد؟   [2011 Sep] 
*برایِ آزادیِ گرد آفریدِ ایران زمین، «منصوره بهکیش» تلاش کنیم  [2011 Jun]