طرح امنیتی «پایپینگ» برای مهار اعتصاب سراسری کارگران
عباس منصوران

حکومت اسلامی، درمانده در برابر اعتصاب‌های سراسری کارگران نفت و گاز و پتروشیمی،‌ با اعلام  «مدیریت تلگرامی موسوم به ”بزرگترین ابرگروه کاریابی و پایپینگ و اکیپ پروژه”  طرحی پلیسی  تنظیم کرده است. این دسیسه، که زیر نام «طرح پیگیری مطالبه گرایی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران» ارائه داده شده، خواهان آن است که یکایک کارگران به صورت منفرد، «با نوشتن نامه و طرح درخواست ها و مشکلات» به سرکوبگران و برده‌داران خود پناه بیاورند. این طرح، از کارگران پارس جنوبی» می‌خواهد تا «همانند سال گذشته  به وزارت نفت و وزارت کار» درخواستها را به مقامات حکومتی بسپارند. بنا به این فریب، «حل مطالبات کارگران به اداره کار بوشهر» که نهادی حکومتی و ضدکارگری است، واگذار شده تا این ارگان سرکوب،‌ در همدستی با وزارت نفت و وزارت کار، با فراغ بال پیش از آنکه جامعه به شرایط انقلابی وارد شود، به مهار و سرکوب اعتصاب‌ها و اعتراض‌های‌‌ سراسری بپردازند. کافی است به وزیر کار، محمد شریعتمداری یعنی مرجعی که «حسابرس» «مطالبات کارگری» معرفی شده اشاره شود تا ماهیت این طرح پلیسی  برملا شود. وی، وزیر کار حکومت باندها، ‌سید محمد شریعتمداری است،  یعنی نماینده و کارگزار و حسابدار امپراتوری مالی خامنه‌ای و خود یکی از الیگارش‌‌ها و از جمله تیولداران هلدینگ شاه عبدالعظیم است. «مطالبات کارگران» به این عنصر حواله داده شده تا در کنار بیژن نامدار زنگنه که در ۱۲ دولت گذشته در ۴۲ ساله حکومت اسلامی،‌ پیوسته در وزارت و ریاست و نماینده‌گی، از کارگزاران اصلی مناسبات برده داری مدرن، مسلح به ایدئولوژی اسلام سیاسی و نقش فرماندهی داشته، ‌به «مشکلات کارگران»‌ بپردازند. این دو عنصر سرکوبگر و سپاهی، دوشادوش همقطار خویش، ‌سر پاسدار «حسین سلامی» یعنی فرمانده کل سپاه پاسداران که همزمان ریاست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، ‌یعنی بزرگترین هلدینگ‌ها و شرکت‌های گاز و نفت و پتروشیمی ووو را در خاورمیانه در چنگ دارد،‌ و در حالی‌که استثمار و تیره روزی کارگران را فرماندهی می‌کند، فرماندهی ماشین سرکوب را نیز به عهده داشته باشد. فرموله کردن مطالبات کارگران به علیرضا محجوب که فرماندهی خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار را در این ۴۲ ساله به عهده داشته، سپرده شده تا به همراه کارگزاران دیگر در خانه کارگر اشغالی و مرکز شوراهای اسلامی، پس از دریافت نام هر کارگر اعتصابی، مدارک جرمی را تنظیم کرده و به قوه‌ قضاییه به ریاست شیخ اژه‌ی معروف به «شیخ سوت و دندان» ارائه دهند. تنظیم تومار اعلام جرم به دست خود کارگران، علیه خود،‌ به مازیار گیلانی نژاد که پیوسته پیرامون اصلاح طلبان و خاتمی‌چی‌ها و رفرمیست‌ها پرسه می‌زده، و سندیکای یک نفره‌ی «فلز و مکانیک» را یدک می‌کشیده، سپرده شده است. وی در این نقش ماموریت، از کارگران خواسته است تا هر کارگر به صورت منفرد، نام، ‌کد ملی و درخواست خود را بر کاغذی نوشته و امضا کرده به او سپرده شود تا به فرماندهان سرکوب  حواله کند.
در این طرح از پیش  تهیه شده‌ی پلیسی،‌ زیر نام «مطالبات»، در هشت بند به «مشکلات کارگران» با حذف خواستهای اصلی، اشاره شده و از کارگران خواسته شده است که کارگران، «آقای مازیار گیلانی نژاد را به عنوان نماینده خود معرفی کنند.» برای بررسی این طرح،‌ فرماندهان و کارگزاران ارگان‌های سرمایه و سرکوب به۵٠٠٠ امضا نیاز دارند .
این طرح حکومتی و به خدمت گرفتن ابزاری همانند مازیار گیلانی نژاد از سویی، بیانگر ورشکستگی و  درماندگی رژیمی است که غرق در بحران‌‌های اقتصادی،‌ اجتماعی،‌ سیاسی و مشروعیت، از اعتصاب سراسری در حیاتی‌ترین شاهرگ اقتصادی و مالی خود به لرزه افتاده و از سوی دیگر، دینامیسم، پتانسیل و سازمانیابی طبقاتی کارگران را به نمایش می‌گذارد. اشکار است که در طرح امنیتی حکومت اسلامی، از خواست‌های اصلی کارگران، یعنی درخواست حداقل دستمزد دوازده میلیون تومانی سراسری کارگران پیمانی و در خواست بیست روز کار و ده روز مرخصی هیچ اشاره‌ای نمی‌شود.
 به باور چنین عنصری، اعتصاب کارگری جرم به شمار آمده و« برای پیشیگری از وقوع جرم ماموریت یافته تا  نیروهای حکومتی و سرمایه، در برابر طبقه کارگر،‌ بسیج شوند. مازیار گیلانی نژاد، ‌حسابدار بازنشستته، با سندیکای ساختگی و نام ساختگی کارگر، خواهی نخواهی تسمه‌ نقاله یک طرح امنیتی است تا کارگران را به مسلخ قوه‌ قضاییه و قانون کار سرمایه و تشکل‌های زرد کشانیده شوند.
در برابر چنین طرحی بود که آگاهانه و بی درنگ «شورای سازماندهی اعتصاب...» به افشای طرح پلیسی  به واکنش و آگاهگری طبقاتی پرداخت و اعلام کرد:
 
«چهارخواست فوری که در صورت تحمیل آن به پیمانکاران اولین گام موفقیت در اعتصاب ما خواهد بود و از نظر ما رسمیت خواهد داشت را به ترتیب زیر اعلام می کنیم:
۱- افزایش دو برابری دستمزدها در همه سطوح مزدی به گونه ای که حداقل دستمزد هیچ کارگری کمتر از ۱۲ میلیون تومان نباشد. … باید دستمزدهای معوقه … نیز فورا پرداخت شود.
۲- باید خواست بیست روز کار و ده روز مرخصی از همان روز اول اجرایی شود.
۳- باید وضع کمپ ها بهبود جدی یابد، غذاخوری های مناسب و در شان کارگران ایجاد شود و محیط های کار ایمن شوند. از همین رو پیمانکاران باید بطور مشخص اعلام کنند که چه اقداماتی در این رابطه انجام میدهند
۴باید توافقات بصورت کتبی و رسمی صورت گیرد. و دولت موظف به پیگیری اجرای ان توسط پیمانکاران گردد.
…ادامه اعتصاب ابزار قدرت ماست که هر جا که برای بازگشت به کار فشار می آورند از موضع قدرت این مطالبات را در مقابلشان قرار دهیم. بعلاوه … بازگشت به کار همکاران اخراجی باید مورد تاکید همه بخشها باشد..
همانطور که اعلام کرده ایم ما خواستار برچیده شدن بساط پیمانکاران هستیم و تحقق همین خواستهای اولیه خود را یک قدم مهم در تضعیف پیمانکاران و برچیده شدن آنها میدانیم. ما با هرگونه امنیتی کردن مراکز نفتی مقابله خواهیم کرد و از همین رو اجازه نمی دهیم که شوراهای اسلامی در مراکز نفتی سر بلند کنند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران همه همکاران پروژه‌ای پیمانی را فرا می خواند که فعالانه عضوی از این شورا باشند.»
طرح پلیسی سپرده شده به یک کارگزار خانه‌کارگر، به آن سودا است تا کارگران را به دام‌چاله‌‌های بازوان ایدئولوژیک و قوانین سرمایه‌داران حاکم و بازوان مسلح سرمایه‌ بسپارد. این طرح امنیتی، به طرح پلیس زوباتوف در دوره تزاری سال ۱۹۰۷ میلادی می‌ماند که به طرح «زوباتوفی» معروف شد و وظیفه داشت تا شوراهای انقلابی کارگری در پتروگراد و مسکو را در هم شکند و کارگران پیشتاز را شناسیاسی و شکار کند. البته مازیار گیلانی نژاد با این تجربه و عاقبت آن به خوبی آشنایی دارد و در «حزب تراز نوین» خویش بدون تردید آنرا روخوانی کرده است.
 سازمانیابی و همبستگی و آگاهی طبقاتی کارگران در ارگان‌ها و مجامع عمومی، شوراها و کمیسیون‌ها طبقاتی خویش به صورت سراسری و برپایی یک اعتصاب عمومی،‌ ضامن پیروزی جنبش کارگری است.
عباس منصوران
۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ / ۱۸ژولای ۲۰۲۱
 
 
.
 

منبع:پژواک ایران


عباس منصوران

فهرست مطالب عباس منصوران در سایت پژواک ایران 

*فراخوان دفتر روابط بین‌الملل حزب کمونیست ایران برای پشتیبانی از جنبش جاری در ایران  از خیزش ستمدیدگان برای نان، ‌کار،‌ آزادی! پشتیبانی کنیم [2022 May] 
*اورآسیا، دکترین دوگین و نئوتزاریسم پوتینی در جبهه‌ی اکراین  [2022 Mar] 
* جنبش آموزگاران و فرهنگیان و دانش آموزان، یک برآمد صنفی صِرف نیست  [2022 Jan] 
*از شوراگرایی تا شورا و اشاره به یک آسیب شناسی   [2021 Sep] 
*طرح امنیتی «پایپینگ» برای مهار اعتصاب سراسری کارگران  [2021 Jul] 
*در محکومیت اخلال در محاکمه‌ی یکی از عاملین کشتار ونسل کشی در ایران  [2021 Jul] 
* بخوان به نام کمون! به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد کمون پاریس!   [2021 Mar] 
* جعل تاریخ و جعل ماهیت و اهداف سیاهکل در خدمت نئولیبرالیسم   [2021 Mar] 
*از ناسیونالیسم تا دولت های شب پا تبیین ریشه های بحران از نگاه انحلال طلبان در رهبری خودبرگزیده ی کومه له  [2021 Mar] 
*مهدی کوهستانی نژاد بازهم ورودی دیگردر آلوده سازی جنبش کارگری و برآمد سیاهکل در ایران  زیر نام « تاثیر جنبش کارگری بر جنبش سیاهکل...»(۲) [2021 Feb] 
*مهدی کوهستانی نژاد بازهم ورودی دیگردر آلوده سازی جنبش کارگری و برآمد سیاهکل زیر نام « تاثیر جنبش کارگری بر جنبش سیاهکل...»(1) [2021 Jan] 
*هوشنگ عیسی بیگلو‌، نماد آزادیخواهی، مقاومت و منش انسانی   [2015 Jan] 
*اکراین جبهه اروپایی رویارویی دو بلوک سرمایه داری جهانی  [2014 Mar] 
*«غریبه ای به نام کتاب»  [2014 Feb] 
*بحران سازی هایی که هنوز هم نادیده گرفته می شوند  [2014 Feb] 
*بیعت در وحدت، در لانه ی کرکس ها  [2014 Jan] 
*لغو«اعدام» یا توهم زایی لغو  [2013 Dec] 
*آگاهی طبقاتی  [2013 Dec] 
*رفیق صدیقه حائری،زنی از گردان انقلاب   [2013 Dec] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی  [2013 Dec] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی (۲)  [2013 Nov] 
*حافظه تاریخی، آگاهی تاریخی (۱)  [2013 Nov] 
*«خدایان نجاتم نمی‌دادند» (۱) حکومت ایران،‌ قاتل مجاهدین [2013 Sep] 
*استبداد حاکم بر سازمان مجاهدین  [2013 Jun] 
*تناقض‌های حکومت باندها و بمب‌ موعود عجله ‌فرجه  [2013 Jun] 
*اتحادیه های سنتی، بستری برای رفرمیسم  [2013 Mar] 
*اقدام مستقیم کارگران، گامی به‌سوی پالایش جنبش کارگری  [2013 Mar] 
* هوشنگ عیسی بیگلو‌، نماد آزادیخواهی، مقاومت و منش انسانی  [2013 Feb] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (6)  [2012 Dec] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (5)  [2012 Dec] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۴)   [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۳)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۸)  [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (2)  [2012 Nov] 
*سوسیالیسم پرولتری در نقد بولیواریسم ضد سوسیالیستی (۱)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری(۱۷)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۶)  [2012 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۵)  [2012 Oct] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (14)  [2012 Oct] 
*آب را گل بکنید! علیه تریبونال دادخواهی   [2012 Sep] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]،دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۹)  [2012 Aug] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]،دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۶)  [2012 Jun] 
*پایان دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین  [2012 May] 
*دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین ضرورت روی کرد طبقاتی پرولتاریا به سیاست (بخش دوم) [2012 May] 
*دوران کیمیایی تشکل های کارگری و ضرورت سازمان یابی‌های نوین  [2012 Apr] 
*آلترناتیوِ بازتولید فرهنگی استبداد شرقی و تقویم برهنگی ها  [2012 Apr] 
*«ایدئولوژی آلمانی»[1]، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۶)  [2012 Apr] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی  [2012 Mar] 
*«ایدئولوژی آلمانی» ، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۴)  [2012 Feb] 
*حکومت یا دولت؟ هیاهوی انتخابات حکومتی تحریم، روی دیگر سکه‌ی ترمیم و شرکت  [2012 Feb] 
*«ایدئولوژی آلمانی» ، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۳)  [2012 Feb] 
*نظام بحران، بحران تحریم، بحران تغییر  [2012 Jan] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۲)  [2012 Jan] 
*در بیان کرکس ها و فداییان!  [2012 Jan] 
*«ایدئولوژی آلمانی»، دستیافتی فلسفی در نقد ایدئولوژی (۱)  [2012 Jan] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۳)  [2012 Jan] 
*آدونیس های زمینی، چکامه سرایان سوریه  [2011 Dec] 
*پرستو در باد، روایتی از مبارزه، عشق و بازنگری بینش چریکی  [2011 Nov] 
*گزارشی از مرگ کارگر گمنامی که در ۲۲ تیر ۱۳۷۸ به دست جنایت‌کاران جمهوری اسلامی کشته شد  [2011 Nov] 
*چشم‌انداز تغییر نظام در ایران و مداخله‌ی خارجی  [2011 Nov] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۱)  [2011 Oct] 
*بازگشایی مدارس و آموزشگاه‌ها  [2011 Sep] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۱۰)  [2011 Sep] 
*بحران فراگیر سرمایه، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۹)  [2011 Aug] 
*یونان به چند پول می ارزد؟! بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۷) [2011 Jun] 
* جنایت کشتار در اردوگاه اشرف، جنایت علیه بشریت است  [2011 Apr] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه‌داری (۷)  [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری (۶)  [2011 Mar] 
*اعتصاب سراسری کارگران، تنها سلاح در برابر نسل کشی  [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری   [2011 Mar] 
*بحران فراگیر سرمایه‌، نقد اقتصاد سرمایه داری (۴)  [2011 Feb] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ با خوانش مارکس (۳)  [2011 Jan] 
*بحران فراگیر سرمایه‌ با خوانش مارکس (۲)  [2011 Jan] 
*بحران ساختاری سرمایه‌ با خوانش مارکس (۱)  [2010 Dec] 
*یادِ بسیارانِ اسیر  [2010 Dec] 
*قتل‌های حکومتی و حکومت قاتل‌ها  [2010 Dec] 
*براي كشورما نمي‌شود خط فقر تعريف كرد   [2010 Nov] 
*از شهلا جاهد باید دفاع کرد  [2010 Nov] 
*کابوس نئوفاشیسم، ناسیونال مهدویسم  [2010 Aug] 
*دکترین شوک یا فاشیسم اقتصادی میلتون فریدمن (۱)  [2010 Aug] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۱۰)  [2010 Jul] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۹)  [2010 Jul] 
*نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۴) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن [2010 Jun] 
*نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۳)  [2010 Jun] 
*جایزه‌ی نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (2) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن  [2010 May] 
*جایزه‌ی نظریه‌پرداز دکترین شوک و اقتصاد فاشیستی و راز ظهور یک زبان شناس (۱) اکبر گنجی از قلم طلایی کرملین تا جایزه بنیاد فریدمن [2010 May] 
*نان و خون نه!‌ نان و گل سرخ!  [2010 May] 
*ضرورت سازمان‌یابی شوراهای بیکاران  [2010 Apr] 
*منافات حقوق بشر با حقوق انسان  [2010 Apr] 
*پیمان شوم و «روحانیت کمپرادور»  [2010 Mar] 
*تعیین حداقل دستمزد،‌ چالش شديد کار و سرمایه  [2010 Mar] 
*پیامی بر پیکر علی کروبی، با امضا کبود ومُهر ولایت  [2010 Feb] 
*برای کار ، نان و آزادی  [2010 Feb] 
*بودجه بحرانی و بحران زای حکومت نظامی ۸۹  [2010 Feb] 
*یاد سازمانده اعتصابات و جنبش شورایی نفتگران گرامی‌باد  [2010 Feb] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2010 Jan] 
*همصدایی هراسناکان قیام  [2010 Jan] 
*طبقه کارگر ایران، در سالی که گذشت  [2010 Jan] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2009 Dec] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها(۷)  [2009 Dec] 
*۱۶ آذر، پیوستار اعتراض‌ و جنبش در پیوند  [2009 Dec] 
*قطعنامه چهارم شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و روانپریشی الیگارش‌مهدویون  [2009 Dec] 
*بحران حاکم و حاکمیت بحران   [2009 Nov] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۶)  [2009 Nov] 
*هدف فوری و استقلال طبقاتی کارگران  [2009 Nov] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۵)  [2009 Oct] 
*نشست وین گام دیگری در مرداب مشروعیت بخشی   [2009 Oct] 
*انرژی هسته‌ای، چماق ارتجاعی!  [2009 Oct] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۴)  [2009 Oct] 
*پیرامون شعارها  [2009 Sep] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۳)  [2009 Sep] 
*«سبد» سرکوب و راه‌کار حاکمیت کودتا  [2009 Sep] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها (۲)  [2009 Aug] 
*«نه زیستن، ‌نه مرگ»، «دوزخ روی زمین» و گزمه‌گان دوزخ  [2009 Aug] 
*خیزش همه‌گانی و ستیز الیگارش‌ها  [2009 Aug] 
*شکاف مرگ آور و کودتای باندهای حکومتی در برابر قیام حکومت شوندگان   [2009 Jun] 
*انتخاب متجاوز  [2009 May] 
*ایدئولوژی کشتار و تروریسم در غزه  [2009 Jan] 
*طرح موازی یک موضوع یا پنهان‌داشتن منبع و مرجع اشاره‌ای‌ به مقاله‌ «باور به معاد: ایمان به شکنجه» و کتاب «دوزخ روی زمین» [2008 Dec] 
*آسیب‌شناسی «هشدار» زرافشان  [2008 Nov] 
*محمود درویش قلب بیدار فلسطین   [2008 Aug] 
*این امیرحسین فطانت همان شکارچی دانشیان و گلسرخی‌ست؟  [2008 Jan]