تلاش خامنه‌ای و بیت‌رهبری به همراه دستگاه عریض و طویل امامان جمعه و نمایندگان خامنه‌ای در شهرها و استان‌ها، برای پیاده کردن «اسلام حداکثری» و ایجاد زمینه‌ جهت برپایی «تمدن اسلامی» کشور را در مسیر خطرناکی قرار داده است. موضوع این مقاله طب اسلامی است به عنوان یک سازه ایدئولوژیک-تجاری که در کنار اجناس دیگری چون مداحی قرار می‌گیرد. از دهه ۱۳۸۰ شاهد رونق ویژه طب اسلامی هستیم.

یک پوستر تبلیغاتی طب اسلامی

یک پوستر تبلیغاتی طب اسلامی

خمینی جوان از مدافعان طب قدیم بود و طب جدید را ناکارآمد و مظهر هجمه غرب می‌دانست. خامنه‌ای هم همواره سنگ آن طب اسلامی را به سینه زده است. این دکان با استفاده از امکانات وسیع نظام اسلامی جان و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

در این نوشته به بررسی رشد دکان طب اسلامی در نظام اسلامی، نهاد‌ها و شخصیت‌های حامی آن و همچنین چهره‌هایی که در این عرصه به عنوان «دکتر» و «پروفسور» و «حکیم» و… معرفی شده‌اند می‌پردازم. برای روشن‌تر شدن موضوع نمونه‌‌هایی از نسخه‌پیچی‌های طب اسلامی را آورده و دیدگاه‌‌های مدعیان آن را معرفی می‌کنم.

منابع این مقاله جملگی از رسانه‌های حکومتی و سایت‌های مربوط به طب اسلامی است.

فرق طب اسلامی با طب سنتی

طب اسلامی از خرافه‌های حوزه است و همواره در میان ملایان مطرح بوده است. آن را نباید با طب سنتی، که در میان همه اقوام به نوعی وجود دارد و شیوه‌های درمانی آن بعضا به تجربیات مثبت برمی‌گردد یکی گرفت. البته برند “طب سنتی” امروزین هم همان چیزی نیست که احیانا از طریق مادربزر‌گ‌هایمان با آن آشنا شده‌ایم. طب سنتی‌ای که اکنون دکانی کنار دکان طب اسلامی است، خود محصول دگردیسی ایدئولوژیک−اقتصادی چیزی است که در گذشته به عنوان شفاگیری از گل و گیاه و رعایت تعادل سردی و گرمی مطرح بوده است. اکنون نمی‌توان دو برند طب اسلامی و طب سنتی را کاملا از هم تفکیک کرد. اینکه بازار چه اقتضا کند یک نسخه زیر عنوان اسلامی یا سنتی پیچیده می‌شود.

ما در اینجا برای اینکه اولین تصویر را از طب اسلامی ارائه دهیم، از یک حکیم‌باشی پرآوازه این حرفه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی، نقل می‌کنم که خودشان چه تفاوتی میان طب اسلامی و طب سنتی می‌بینند:

«۱- در طب سنتی توصیه می‌شود میوه‌هایی مانند به و سیب را خشک کرده و بعنوان دمنوش استفاده کنند اما طب اسلامی آب همراه میوه یا بعد از آن سم معرفی شده است.
نکته: شاید آب فاتر یا میوه خشک شده اشکال نداشته باشد!

۲- در طب سنتی توصیه میشود برای رفع کم خونی از قرص آهن و آهن تاب و کفگیر آهنی استفاده شود ولی طب اسلامی آهن را رجس، نجس و مسخ معرفی می‌کند تا جایی که حتی در صورت دست زدن به آهن توصیه شده است دستها شسته شوند.
نکته: در طب اسلامی برای رفع کم خونی ترکیب سه شیره انگور، توت و خرما؛ مرکب ششم از ترکیبات دهگانه طب اسلامی (قرص خون) یا برخی موارد دیگر معرفی شده‌اند.

۳- آداب و شرایط حجامت در طب اسلامی نیز با طب سنتی اختلاف دارد.

۴- در طب سنتی توصیه اکید به جایگزینی روغن کنجد با روغنهای مصرفی می‌شود که در طب اسلامی کنجد، ارده و فرآورده‌های دیگر آن سبب آلزایمر، فراموشی و زوال مغز می‌شود و در مورد روغن کنجد فقط یک روایت آن هم برای سردرد که پیامبر (ص) در بینی می‌چکاندند.
نکته: در طب اسلامی برای روغن مصرفی، روغن زیتون، شحم گاو، زرد گاوی و گوسفندی و دنبه معرفی شده‌اند.

۵- در طب سنتی توصیه به زالو درمانی می‌شود که در طب اسلامی اصلا به آن توصیه نمی‌شود و تنها یک روایت آن هم از اهل سنت وارد شده است.
نکته: در طب اسلامی حجامت و فصد، درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها معرفی شده‌اند که همراه با سیاهدانه جایگزین بسیاری از عمل‌ها هستند.

۶- در طب سنتی توصیه به عرقیجات انواع گیاهان می‌شود که در طب اسلامی تایید نمی‌شود زیرا در فرایند تهیه آنها مواد الکلی یا سمی ایجاد می‌شود.
نکته: در طب اسلامی توصیه می‌شود گیاهان دارویی، صرفا جهت درمان و بصورت دمنوش مصرف شوند (تنها در چند مورد، جهت پیشگیری نیز توصیه به مصرف شده است).

۷- در طب سنتی توصیه به مصرف گیاهانی می‌شود که بر اثر تجربه، اثربخش بوده‌اند که در طب اسلامی توصیه نمی‌شود مثلا گل گاو زبان و شیرین بیان که مضراتی نیز دارند و در طول زمان این ضررها نمایان شده است.
نکته ۱: طب اسلامی تنها گیاهانی را توصیه می‌کند که معصومین علیهم السلام تجویز کرده‌اند چرا که هیچ عارضه‌ای ندارند.

نکته ۲: در طب شیعی حدود ۱۵۰ گیاه معرفی شده‌اند که می‌توان در درمان‌های دیگر نیز استفاده کرد. مثلا گیاهی که برای سودا معرفی شده است در درمان معده نیز مفید واقع می‌شود.

۸- در طب سنتی مزاج برای اعضا معرفی می‌شود مثلا سر را سودایی و کبد را صفرایی می‌نامند که در طب اسلامی مزاج کلی برای کل بدن داریم چرا که مزاج درون خون است که در کل بدن جریان دارد.

۹- طب سنتی مزاج‌ها را درمان می‌کند، طب شیمیایی عوارض را درمان می‌کند و به ریشه بیماری کاری ندارد. اما طب اسلامی ریشه را درمان می‌کند یعنی هم مزاج و هم عوارض را.

۱۰- در طب سنتی لبو و چغندر توصیه می‌شود که در طب اسلامی بهیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
نکته: لبو و چغندر و شکر حاصل از آن بشدت نهی شده است و برگ چغندر بسیار توصیه شده است و فواید بسیار زیادی دارد.

۱۱- در طب سنتی به مصرف شیر توصیه نمی‌شود که در طب اسلامی غذای کامل و بسیار مفید است.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر آقارفیعی در ادامه معرفی بالا این تبلیغ جامع را از طب اسلامی عرضه می‌کند:

«طب اسلامی به قدری قوی هست که اگر حوزه علمیه پای کار بیاید می‌تواند با همین طب کل دنیا را شیعه کند. دنیا اکنون در بیماری‌های فلج مغزی، ام اس و پارکینسون مستاصل است. ما فلج را درمان می‌کنیم. سرطان را در عرض بیست تا چهل روز درمان می‌کنیم. ما قویترین درمان‌ها را برای مسایل جنسی در روایات داریم. ۹۰ درصد طلاق‌ها در جامعه به خاطر روابط ناصحیح جنسی است. خیلی از معتادان بخاطر ضعف در روابط جنسی معتاد می‌شوند. طب اسلامی آسیب‌های اجتماعی را از بین می‌برد. » (منبع)

مروجان طب اسلامی دارویی‌هایی تجویز می‌کنند که عمدتاً به اسم شخصیت‌های «مقدس» تاریخ اسلام و شیعه نام‌گذاری شده‌اند. آنان پیشه‌شان را مستند به مجموعه‌ای از آیات قرآن، احادیث و روایات کرده‌اند. در طب اصیل سنتی با این گونه استنادها مواجه نمی‌شویم. طب اسلامی را می‌توان یکی از جعلیات ملایان با استفاده از مصالحی از طب سنتی بدانیم. خود طب سنتی در شکل مَدرسی آن ریشه در طب یونانی دارد.

رشد دکان طب سنتی و اسلامی در دوران احمدی‌نژاد

همسو و همگام با رشد خرافه و موهومات در دوران احمدی‌نژاد و قدرت یافتن مداحان و روضه‌خوانان، دکان طب سنتی نیز در دانشگاه‌های کشور صاحب دانشکده و دفتر و دستک شد.

دانشکده طب سنتی در سال ۱۳۸۶ پس از حمایت و پیگیری خامنه‌ای و اعلام آمادگی چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران و شاهد برای جذب دانشجو، در دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد و تاکنون در دو دوره در رشته «طب سنتی ایرانی» و یک دوره در رشته «داروسازی سنتی» پذیرش دانشجو داشته است.

دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصوبه وزارت بهداشت را در سال ۱۳۸۸ دریافت کرده و سه رشته طب سنتی، داروسازی سنتی و اخلاق پزشکی در مقطع دکترای تخصصی و فلوشیپ در این دانشکده راه‌اندازی شده است. هم چنین ۲۳ رشته در حوزه طب سنتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به شورای گسترش وزارت بهداشت برای تصویب ارائه شده است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شاهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم زپشکی مازندران در دوران احمدی‌نژاد فعالیت خود را در زمینه‌ی طب سنتی و داروسازی سنتی آغاز کردند. (منبع)

خامنه‌ای در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها با اشاره به مطالب عنوان شده توسط یکی از اساتید از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی به یک مژده تعبیر کرده و در سال ۱۳۸۶ خطاب به احمدی‌نژاد ریاست جمهور وقت گفت:

«جناب آقای رئیس جمهور محترم! این گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله کارهایی است که می‌تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جنابعالی در این کار بسیار مفید خواهد بود ان‌شاء‌الله.» (منبع)

در پی فرمان خامنه‌ای، در دولت نهم با دستور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری «ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب ایرانی (سنتی)» در سال ۱۳۸۷ تشکیل و فعالیت خود را آغاز نمود. این ستاد با هدف ارتقاء جایگاه کشور درحوزه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و احیاء طب ایرانی، تدوین نقشه راه، سند راهبردی و سیاستگزاری در سطح کلان، ساماندهی، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط بنیان نهاده شده است.

محمود احمدی‌نژاد در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآوردهای طبیعی و طب سنتی ایران که در خردادماه ۱۳۹۱ برگزار شد به تحقیر طب مدرن پرداخت و آن گونه که خبرگزاری “ایسنا” گزارش کرده، گفت:

«به باور من خداوند راه‌های دیگری هم برای درمان بیماری در مقابل ما قرار داده است. طبیعت ظرفیت‌های فراوانی برای درمان بیماری‌ها دارد و ما باید این ظرفیت‌ها را بشناسیم. طب سنتی ایران بر همین اساس شکل گرفته است… ‌البته طی ۲۰۰ سال اخیر آسیب‌های فراوانی به ما وارد شده است. و ما سرمایه‌های زیادی را از دست دادیم. از جمله طب سنتی خود را و این بزرگترین سرمایه‌ی ما به حاشیه رانده شد و یا بهتر بگوییم آن را به حاشیه راندند، ما باید به داشته‌های خود در طب سنتی برگردیم و این سرمایه‌ی عظیم را احیاء کنیم، سرمایه‌ای که بعد از اسلام توسط ائمه شاهد جهش و رشد بیشتر بود…. در روش پزشکی جدید برای تشخیص بیماری هزینه‌های فراوانی می‌شود و بدون آزمایش و اسکن تشخیص‌ها ناممکن است و یا حتا دقیق نیست. در طب سنتی ما روش‌های دقیقتری وجود دارد که با یک سلسله سؤالات و روش‌های ساده می‌توان بیماری را تشخیص داد و علت این مسئله در آن است که در طب سنتی با علت‌های بیماری مقابله می‌شود، در حالی که در طب جدید این عوارض بیماری است که با آن مقابله می‌شود. ما دستگاه‌ها و روش‌های جدید پزشکی را نفی نمی‌کنیم و معتقدیم که آنها می‌توانند روش‌های قبلی را تکمیل کنند، اما طب ایرانی روش‌های درمانی خاص خود را دارد و ما باید آن را احیاء کنیم؛ چراکه با محیط بیرون و بدن انسان سازگارتر است.»

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این که سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار صرف واردات دارو و تجهیزات می‌شود، گفت:

«اگر بتوانیم معادل همین مقدار گیاهان دارویی صادر کنیم، موفقیت خوبی کسب کردیم. با استفاده از همین رشته می‌توان بیش از ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. دولت حاضر است در این زمینه کمک کند…. در نگاه ایرانیان طب حرفه‌ای مقدس بوده است و نگاه به آن انسانی بوده است. و ما باید این طب را تقویت کنیم. تمدن ایران که صدها سال تنها تمدن دنیا بوده است، و بعد از صدها سال دیگران آمدند، باید در همه‌ی زمینه‌ها اول باشد. من معتقدم که طب ایرانی می‌تواند بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج را درمان کند و این طب نه تنها در ایران، بلکه در جهان در سال‌های آینده جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. (منبع)

دانشگاه ایرانیان به ریاست محمود احمدی‌نژاد در آذرماه ۱۳۹۳ اعلام کرد که دوره‌های کوتاه مدت «مزاج شناسی و مبانی طب سنتی» را برگزار می‌کند.

«به گزارش سایت رسمی دانشگاه ایرانیان، این دوره‌ها به صورت غیرحضوری و با اعطای گواهینامه رسمی دانشگاه برگزار خواهد شد و اساتید این دوره‌ها، اساتید دانشکده طب سنتی خواهند بود. هزینه ثبت نام در این دوره ۲۵۰ هزار تومان و شروع دوره از اول دیماه خواهد بود. ریاست دپارتمان علوم پزشکی دانشگاه ایرانیان، به عهده دکتر محمدرضا شمس اردکانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و اولین رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌باشد.» (منبع)

یک دستاورد: ارزیابی اثر تلاوت سوره حمد بر سلول‌های سرطان پروستات

روندی که در دوران احمدی‌نژاد شروع شد همچنان ادامه دارد. برای آشنایی با اینکه چه می‌کنند و چه دستاوردی دارند، به یک نمونه تازه اشاره می‌کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی زرقان، در بهمن ۱۳۹۶ «اولین جلسه دفاع از پایان نامه ارشد ژنتیک» برگزار کرده و «دکتر» محمد‌جواد مختاری به همراه «پژوهشگر» علی مهر افسر، به «ارزیابی اثر تلاوت سوره حمد بر سلول‌های سرطان پروستات» پرداختند.

پیشتر در برکات سوره‌ی حمد صحبتی از درمان سرطان پروستات نشده بود که این هم از صدقه‌سری ولایت فقیه ممکن شد و «ام‌القرا» اسلام در این زمینه نیز در جهان علم پیشتاز شد.

در آثار حوزویان در گذشته در مورد تأثیر سوره حمد در مواردی همچون زیادی نور چشم و رفع تب و گوش درد و دندان درد… اشاره شده بود که برخی از آن‌ها به قرار زیر است:

«معجزه‌ی سوره حمد

از سلمه بن محمد نقل است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: کسی که سوره حمد، او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی‌بخشد. (خواص القرآن، ص ۴۸)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد مگر اینکه دردش آرام می‌گیرد (قرآن درمانی روحی و جسمی، ص ۶۲)

پیامبر فرمود: سوره‌ی حمد هر مرضی به جز مرگ را شفا می‌دهد. (تفسیرالبرهان ۱ ص۱۰۶)

امام صادق (ع)فرمودند: کسی که مرضی به او برسد، سوره‌ی حمد را در گریبانش هفت مرتبه بخواند پس اگر مرض از بین رفت چه بهتر، و گرنه هفتادبار بخواند و من ضمانت می‌کنم که سلامتی یابد. (تفسیرالبرهان ج۱ ص ۱۰۷).

برخی از خواص سوره حمد:

جهت رفع تب

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد، تب از او زایل می‌شود. (همان ص ۱۲)

زیادی نور چشم

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را ۱۰ بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه “توحید” را ۳بار بخواند بعد از آن ۷بار بگوید: “یا ربِّ قَوِّ بَصَری”.

سپس بگوید: “اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی”. درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می‌گردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص ۱۰)

شفای بیماران:

از امام صادق (ع) روایت شده است که؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر بیماری که بعد از نماز صبح چهل مرتبه سوره‌ی حمد را خوانده و در هر مرتبه بعد از قرائت سوره‌ی حمد بگوید:

”حسبنا الله و نعم الوکیل تبارک الله أحسن الخالقین و لا حول و لا قوه إلا بالله العلی العظیم” و دست بر محل درد و بیماری بمالد، صحت یابد و خداوند او را شفا عنایت فرماید.

ایمنی از درد گوش و دندان:

از امیر‌المؤمنان، علی (ع) روایت شده است: کسی که عطسه کند و بگوید«الحمد لله رب العالمین» از درد گوش و دندان ایمن گردد. » (منبع)

اما آنچه در دانشگاه آزاد، شعبه زرقان، رخ داد، برای اولین بار در تاریخ «علم» بود که تحقیقات دانشگاهی در ارتباط با کارشناسی ارشد رشته‌ی ژنتیک به این موضوع پرداخته و آن را «اثبات» کرد.

از جمله آموزه‌های طب اسلامی مخالفت با گیاه‌خواری است. شماری از مروجان طب اسلامی به استناد روایتی از جعفر بن محمد صادق، امام ششم شیعیان که می‌گوید «کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد می‌شود و عقلش کم می‌شود»، اعلام کردند گیاه‌خواری در طب اسلامی مردود است.

در سال‌های اخیر کتاب‌ها و جلسات و کارگاه‌های آموزشی بسیاری در توضیح طب اسلامی منتشر و برگزار شده و داروها و محصولات این شیوه درمانی به فروش می‌‎رسد.

آیت‌‌الله تبریزیان، «ابن‌سینا»ی حوزه علمیه قم

پایگاه اینترنتی «داروی اسلامی» از جمله وب‌سایت‌های فعال در زمینه طب اسلامی است که زیر نظر یک شیاد به نام آیت‌الله عباس تبریزیان اداره می‌شود که از او به عنوان «ابن‌سینا» یاد می‌شود. عباس تبریزیان از جمله مروجان اصلی این شیوه درمانی است. سایت‌های نزدیک به او، تبریزیان را پدر طب اسلامی معرفی می‌کنند.

داروهای «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صاف‌کننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» از جمله محصولات پایگاه طب اسلامی زیر نظر تبریزیان است. (منبع)

عباس تبریزیان در حال ویزیت بیمار در مطب‌

عباس تبریزیان در حال ویزیت بیمار در مطب‌

عباس تبریزیان ادعا می‌کند بیماری اوتیسم نوعی معلولیت ذهنی است که در روایات به “خبل” (جنون ناشی از جن‌زدگی) یاد شده است. او ضمن آن که منشاء این بیماری را ضایعه نخاعی کامل نشدن مغز معرفی می‌کند آن را معلول جن می‌داند که در نطفه یا هنگام زایمان به مغز نفوذ می‌کند و تا ده روز بعد در معرض آسیب جدی اجنه می‌باشد. همبستری در زمان قاعدگی نیز برپایه این تشخیص از علل این بیماری است. برای درمان آن نیز بخور حضرت مریم (سلام الله علیها)، قطره سداب سرکه، داروی جامع امام رضا (علیه السلام) به همراه آب انار، داروی ترکیبی عقل، داروی تقویت عصب و داروی طریفل تجویز می‌کند که همگی دست‌ساخت خود آیت الله تبریزیان است.

تبریزیان ضمن مخالفت با واکسیناسیون کودکان می‌گوید:‌

« برای واکسیناسیون طبیعی و طبق دستورات اسلامی باید چند کار را با دقت و زیر نظر استاد مجرب انجام داد:

۱. مراقبت‌های قبل از تولد که در مواقع اقدام به بارداری تاکید شده است

۲. مراقبت‌های هنگام بارداری که می‌توانید از اینجا مطالعه بفرمایید

۳. چکاندن دو قطره جاوشیر مخلوط با آب باران در بینی راست و یک قطره در بینی چپ در بدو تولد (اصول کافی ج۶ ص ۲۳)

۴. اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ (جلوگیری از جن زدگی و ترس و…) (همان)

۵. ۱۰ روز ابتدای تولد نوزاد به هیچ عنوان تنها رها نشود حتی مدت کوتاه

۶. استفاده از ظرف مشترک با دیگران خصوصا ظرف آب خوردن

۷. حجامت در نقره سر اگر فرزند آب ریزش دهان یا بینی داشت و فقط سرش گرم شود (جلوگیری از فلج)

۸. استفاده از داروی امام کاظم (ع) جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی

۹. خواند سوره ناس و فلق هر کدام سه مرتبه و توحید ۱۰۰ مرتبه اگر نمی‌توانند ۵۰ مرتبه هر شب تا بزرگ شود (اصول کافی ج۲ ص ۶۲۳)

توصیه ها:

۱. استفاده نوزاد از سویق حتی از بدو تولد هر چند به مقدار کم

۲. نوزاد از شیر مادرش تغذیه کند اگر ندارد شیر خانم دیگری

۳. مادر نوزاد را از هر دو سینه شیر بدهد (اصول کافی ج۶ ص ۴۰)»

آیت الله تبریزیان همچنین مدعی شده است «درمان تمامی بیماری‌های قلبی در طب اسلامی با هزینه‌ی اندک وجود دارد.» در تبلیغات دفتر وی آمده است:‌

«دست نگهدارید عمل قلب باز نکنید، داروی بازکننده عروق، رگ‌های قلب را باز می‌کنند یا تخم اسپند روزی ۴ گرم مصرف کنید رگ‌ها را باز می‌کند.

باتری نگذارید، به و به‌دانه بخورید و گوشت را با شیر بپزید قلب تقویت می‌شود.

دریچه یا سوراخ قلب با داروی قرص خون امام رضا علیه‌السلام صددرصد درمان می‌شود.

بنابر روایات معصومین علیهم‌السلام گرسنگی غذای قلب است با پرهیز و کم‌خوری بیماری‌های قلبی را درمان کنید.»

تبریزیان، این آخوند متولد نجف که درس خارج فقه نیز می‌دهد، دارای مطب و داروخانه و مرکز طب اسلامی در قم است و رسانه‌های اسلامی به ویژه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و شبکه‌های تصویری آپارات و… مدام درباره او گزارش می‌دهند و از وی به عنوان «پدر طب اسلامی» نام می‌برند. او ادعا می‌کند که طب اسلامی پیشرفته‌ترین طب دنیا است چرا که جبرئیل به پیامبر و از طریق او به اهل بیت الهام شده است و از اروپا و آمریکا پیشنهاد‌های فراوانی برای او آمده است. حتی آن‌ها قول داده‌اند چنانچه وی به اروپا عزیمت کند و آن‌ها معجزات درمانی وی را مشاهده کند همگی مسلمان خواهند شد. از سوی دیگر او مدعی است که رئیس بیمارستان سرطان هلند شخصاً به او مراجعه کرده و حتی پیشنهاد ازدواج هم به او داده است. وی وزارت بهداشت و بیمه‌ها را مورد حمله قرار داده است که چرا حاضر نیستند داروهای گیاهی و افرادی همچون او را مشمول بیمه درمانی قرار دهند.

او از چنان پشتوانه‌ای در نظام اسلامی برخوردار است که حتا صدای وزیر بهداشت را هم در می‌آورد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید:‌

«برخی افراد می‌گویند که واکسن کار صهیونیست‌هاست و سازمان بهداشت جهانی دست نشانده آنهاست. واقعاً جای تعجب دارد که در قرن ۲۱ در کشوری که تمدن چند هزارساله دارد، از این صحبت‌ها می‌شود. حیرت من از همکاران شماست. حیرت من از دکتر ولایتی و مرندی است. مگر مراجع و مقام معظم رهبری نوه‌هایشان را واکسن نمی‌زنند، چرا راحت از کنار این مسائل می‌گذریم.»

اما پشت کسی که مدعی است «اساتید حوزه علمیه قم» به دیدار وی رفته و از او برای تدریس طب اسلامی در حوزه علمیه دعوت به عمل آورده‌اند، گرم است.

تبریزیان در حال تدریس طب اسلامی

تبریزیان در حال تدریس طب اسلامی

وزیر بهداشت در مقابل لاطائلات حسین روازاده، شارلاتانی که نماد طب سنتی است و از امکانات گسترده‌ی نظام برخوردار است، می‌گوید:‌

«فردی می‌آید می‌گوید مسواک نزنید و جالب است که مسواک را کاری صهیونیستی می‌دانند و شاهد می‌آورند که حیوان‌ها مسواک نمی‌زنند و دندان‌هایشان سالم‌تر از انسان‌هاست.»

دکتر ایرج فاضل رئیس نظام پزشکی هم از خطرات این افراد برای جان مردم می‌گوید اما کوچکترین اثری ندارد.

روازداده و تبریزیان از روابط نزدیکی برخوردارند و به دیدار یکدیگر رفته و در ارتباط با اقدامات ضدعلمی خود که بهداشت و جان مردم را به خطر می‌اندازد هماهنگی می‌کنند.

روازاده و تبریزیان

روازاده و تبریزیان

وزیر بهداشت می‌گوید:‌

«تعجب من این است که کسی که لباس پیغمبر تنش است می‌آید و هرچه می‌خواهد علیه پزشکی می‌گوید و هیچ‌کس صدایش در نمی‌آید، اما باید در این مسائل همه حرف بزنند و روشنگری کنند و اجازه ندهیم از کم اطلاعی مردم سوء استفاده شود…. من به سهم خودم در خفا تلاش کردم تا با افرادى که با لباس پیغمبر و به اسم دین به سلامت مردم آسیب مى‌زنند، مقابله شود. متاسفم که قوه قضاییه در برخورد با سوء استفاده گران از دین و آسیب به سلامت مردم حساسیت کمترى دارد، ما فقط در بخش‌هایى که به قدرت مربوط است شاخک‌هایمان خوب عمل مى‌کند، در حالى که دین چیزى جز رفتار و اخلاق نیست.»

بلافاصله پس از موضع‌گیری وزیر بهداشت، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه به طور ضمنی به دفاع از این شیادان که با فریبکاری در امر طبابت دخالت کرده و با جان مردم بازی می‌کنند پرداخته و ادعا کرد آن‌ها از حق آزادی بیان‌شان استفاده می‌کنند:

«برخی مصداق‌ها و مثال‌هایی که از سوی وزیر محترم بهداشت بیان شده است، ابهام دارد. مثلاً ایشان گفته‌اند که دستگاه قضایی باید با برخی افراد که به نام دین مطالبی را منتشر می‌کنند و یا معتقدند مسواک زدن فایده‌ای ندارد یا زدن واکسن لازم نیست برخورد کند. به عقیده ما نمی‌توان هر حرف ناصحیحی را جرم تلقی کرد. کسانی هستند که اساساً معتقدند نباید حتا به پزشک هم مراجعه کرد! آیا کسی که چنین اعتقادی دارد مجرم است و باید او را زندانی کرد؟! سال‌ها قبل در جمع برخی پزشکان از یک جامعه شناس مشهور نقل کردم که کتابی با عنوان “طاعون پزشکی” نوشته و در این کتاب با برخی استنادها از خود پزشکان مدعی شده است که بسیاری از معالجات پزشکان، صحیح نیست و فایده‌ای ندارد. البته این قبیل اظهارنظرها افراطی به نظر می‌رسد اما فرض کنیم امروز کسی این سخنان را بر زبان بیاورد قوه قضاییه چه برخوردی می‌تواند با او داشته باشد؟ دستگاه قضایی در جایی که واقعاً جرم و تخلفی صورت گرفته و به موضوع ورود پیدا می‌کند، آه و ناله‌ها بلند می‌شود که قوه قضاییه مخالف آزادی بیان است. حال چگونه می‌توان انتظار داشت که دستگاه قضایی صرف اظهارنظر یک فرد در حوزه سلامت و در حالی که جرمی هم رخ نداده است به موضوع ورود پیدا کند و آن را مورد رسیدگی قرار دهد؟»

لاریجانی با حقه‌بازی به هدف خالی‌کردن شانه از زیربار مسئولیت، اظهار‌نظر بررسی نشده و تعمیم‌ناپذیر یک جامعه شناس در مورد پزشکان را با دخالت شیادان در امر پزشکی یکی می‌کند.

دکتر وحید‌ علیان‌نژاد که استاد ‌دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از کسانی است که با رانت اسلامی پزشک شده است و امروز سایت طب شیعه یا «درمانگاه طبّ اسلامی» را اداره می‌کند.

این شیاد بیسواد نیز جزو کسانی است که به مخالفت با واکسیناسیون کودکان می‌پردازد وخزعبلاتی چند را در سایت خود انتشار می‌‌دهد. او منتقد «زندگی استعماری» و «طب استعماری» است و ده‌ها مقاله در این زمینه انتشار داده است.

سپاه پاسداران، حوزه و نمایندگان خامنه‌ای، از حامیان اصلی آیت‌الله تبریزیان

در پژوهشی با عنوان «حامیان جریان تبریزیان و طب اسلامی چه کسانی هستند؟ »، پژوهشگر، امیرافراز فلاح، درباره رسانه‌های پر و بال دهنده به آیت الله تبریزیان، چنین می‌نویسد:

«وبسایت تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران حداقل ۵ مطلب ترویجی تاکنون در مورد ایشان منتشر کرده که ۱ مورد به حمایت آیت الله علوی گرگانی، دو مورد بیان توصیه درمانی و ۲ مورد مصاحبه و گفتگو با ایشان بوده است. فارس نیوز رسانه دیگر نزدیک به سپاه پاسداران مصاحبه‌ای مفصل حاوی سوالاتی تأییدی را با ایشان در قالب سه مطلب مفصل منتشر کرده است. بسیج نیوز رسانه رسمی سپاه محمدرسول الله تاکنون حداقل ۴ مطلب ترویجی در مورد کاربردهای درمانی طب اسلامی منتشر کرده است. وبسایت راسخون نزدیک به اصول‌گرایان مطالب و فیلم‌های متعددی از سخنرانی‌های آیت الله تبریزیان را بصورت منظم و دوره‌ای منتشر می‌کند.

ایسنا رسانه دانشگاهی و نزدیک به دولت ۲ مطلب در مورد این فرد منتشر کرده که یکی از آنها ترویجی بوده است. حوزه نیوز رسانه رسمی حوزه علمیه قم نیز تاکنون حداقل دو مطلب در مورد این فرد منتشر کرده که یکی خبری و دیگری ترویجی بوده است. سایت تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی دهها سخنرانی این فرد را منتشر کرده است. عجیب تر از همه آنکه آیت الله تبریزیان چند نوبت برنامه تلویزیونی در رابطه با ترویج طب اسلامی در شبکه تماشا داشته است…. روی هم رفته به نظر می‌رسد رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین نقش را در ترویج و معرفی طب اسلامی و تبریزیان بعنوان مدعی اصلی آن دارند.»

پژوهش مذکور درباره محل‌های سخنرانی تبریزیان و همچنین حامیان پرنفوذ او این اطلاعات را به ما می‌دهد:

«آیت‌الله تبریزیان در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۴ در حسینیه ثارالله شیراز و در جمع پاسداران سپاه و با حضور حاجی زاده نماینده ولی فقیه در سپاه شیراز به سخنرانی پرداخت و در بخشی از این سخنرانی طب مدرن و داروسازی را برساخته صهیونیستها دانست و ادعا کرد طب اسلامی در مقابل هیچ بیماری‌ عاجز نیست. در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۶ آیت‌الله در همایشی تحت عنوان همایش طب اسلامی با موضوع تخصصی اطفال به همت مجموعه‌ی فرهنگی مبین در حسینیه‌ی شهدای بسیج ناحیه بسیج امام صادق اصفهان سخنرانی کرد. در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۵ در برنامه‌ای دیگر در پایگاه مقاومت بسیج انصار الحسین بوشهر حاضر شد و به سخنرانی با موضوع ترویج طب اسلامی پرداخت. در تاریخ ۲۹ مرداد ۹۶ در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه خراسان شمالی حاضر شد و مدعی شد ” در طب اسلامی درمان سرطان و بیماری ام‌اس، مانند درمان سرماخوردگی بوده و راحت درمان می‌شود” در ادامه جلسه نیز به ترویج طب اسلامی و اعتقادات تاریخی و مبهم و بدون سند در مورد پزشکی یونانی و مدرن پرداخت و آن را توطئه امویان وغربی‌ها دانست. نامبرده در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵ در حوزه علمیه امام جواد کرج حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. از جمله در بخشی از صحبت‌هایش بیان داشت: “طب شیمیایی تنها عوارض را از بین می‌برد ولی طب سنتی درمان ریشه‌ای می‌کند، اما تنها طب اسلامی است که هم درمان ریشه‌ای می‌کند و هم عوارض را از میان بر می‌دارد” در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۴ آیت‌الله به همت اداره اوقاف یزد در این شهر حاضر شد و به ترویج طب مطلوب خود پرداخت از جمله آنکه در سخنانی جالب توجه مدعی شد: “طبق بررسی‌های کشور هلند تا ۸۰سال پیش بیماری سرطان نبوده است ولی الان از هر ۷نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.” و پزشکی مدرن را مسئول این فجایع دانست.

در میان حامیان پرنفوذ می‌توان به امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه حجت الاسلام سعیدی اشاره کرد که در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵ با این فرد دیدار کرده و به تایید طب اسلامی تحت نظر تبریزیان می‌پردازد. در این دیدار حجت‌الاسلام سعیدی خواهان گنجاندن طب‌ اسلامی در دروس حوزه علمیه می‌شود و البته بر لزوم پژوهش‌های علمی در این حیطه تاکید می‌کند. در تاریخ۱۲ مهر ۱۳۹۵ جلسه مشترکی میان امام جمعه ارومیه حجت‌الاسلام قریشی و آیت‌الله تبریزیان برگزار و در مورد گسترش طب اسلامی گفتگو می‌شود. از میان مراجع آیت‌الله علوی گرگانی در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۶ با تبریزیان دیدار میکند و در این دیدار پس از تجلیل فراوان از طب اسلامی میفرمایند “ریشه طب و پزشکی در اسلام است و دراین‌ بین نیز طب اسلامی و سنتی بسیار مورد توصیه و قبول اسلام است.” در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ آیت‌الله برای سفری ۴ روزه وارد خوزستان می‌شود و در اهواز به دیدار آیت‌الله جزائری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در این شهر می‌رود. در این دیدار که فیلم آن بوسیله صدای پزشکان منتشر می‌شود امام جمعه اهواز پس از تجلیل از آیت الله، ایشان را ابن سینای زمان می‌خواند.»

چهره‌های فعال در طب سنتی

محمد ‌ری‌شهری، وزیر اسبق اطلاعات، از برنامه‌ریزان کشتار ۶۷ و بسیاری از جنایات دیگر که در کشور صورت گرفته و در یک کلام کسی که مستحق عنوان مرتکب جنایت علیه بشریت است، کتابی دو جلدی با عنوان «دایره‌ المعارف احادیث پزشکی» انتشار داده است.

«دکتر» علیرضا ابوالفضلی «محقق و پژوهشگر طب اسلامی و مدیر مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران» می‌گوید:

«مگر می‌شود منکر کتاب “رساله ذهبیه امام رضا (ع)” شد، مگر می‌توان منکر طب‌الصادق (ع) شد؟ آیا اینها اسلامی نیست؟ آیا منابع سیداسماعیل جرجانی از اهل بیت (ع) نیست؟ منابعی که علامه مجلسی (ره) در این خصوص آورده مثل حلیه المتقین از اسلام نیست؟ کتاب قانون بوعلی چطور؟ کتاب مفاتیح الحیاه در بخش طب علامه حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی حفظه‌الله از اسلام نیست؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند “یکی از دغدغه‌های من احیای طب اسلامی در کشور است”، این یعنی چی؟ ما بیشتر می‌فهمیم یا مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌؟ ایشان بدون مطالعه و کارشناسی کلامی را ایراد نمی‌کنند.

تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) در آیه اول سوره اسرا درباره حجامت را چه باید گفت؟ اسلام از قرآن است و عترت؛ مگر کم حدیث و روایت در مورد تغذیه پیشگیری و درمان در آموزه‌های حدیثی و روایی ما وجود دارد.»

مدیر مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه کانادا در ایران، حقه‌بازی است که به فراخور مجلس گاه با لباس روحانیت و گاه با کت و شلوار حاضر می‌شود. او که برای «مهریه» زنان نقشه کشیده است، می‌گوید:‌

«برای مثال فردی خدمت امیرالمؤمنین (ع) می‌رسد و از دل‌درد پنج‌ساله خود شکایت می‌کند، حضرت علی (ع) به این فرد می‌‌فرماید “به همسرت بگو مهرش را به تو ببخشد و با پول مهر همسرت، عسل بخر، عسل را با آب باران مخلوط کن و بخور”؛ این شخص این کار را انجام می‌دهد و خوب می‌شود.

وقتی شخص در پی حکمت این کار خدمت حضرت علی (ع) می‌رسد، حضرت می‌فرماید: “در سوره نسا وقتی خداوند می‌فرماید وقتی همسرانتان مهرشان را بر شما می‌بخشند بر شما گواراست، این حکمتی دارد و عسل هم شفاست و باران هم رحمت و نعمت است پس مطمئناً ترکیب این سه، شفا‌بخش می‌شود.”»

او همچنین ادعا می‌کند:‌

«… باید صادقانه در کمال تأسف گفت در عصری که ما زندگی می‌کنیم مهمترین مقوله حیات جسم و روح که تغذیه است تحت تأثیر فرهنگ غذایی غلط و کاملاً با برنامه‌ریزی جامع و مدون برای از بین‌بردن نسل صالح در ایران است.»

مرکز علمی و فرهنگی دارالحکمه در لبنان، عراق، انگلستان، ایران، سوریه، عربستان، تونس و مغرب نمایندگی فعال دارد. فاجعه‌ آن‌جاست که افزون بر جامعه‌المصطفی العالمیه، حوزه علمیه قم و دانشگاه‌هایی که جنایتکاران نظام از جمله محمدی‌ری‌شهری (دانشگاه باقر‌العلوم)، موسوی‌اردبیلی (دانشگاه مفید) تأسیس کرده‌اند، بسیاری از دانشگاه‌های داخلی هم با این دستگاه همکاری دارند.

موسسه «دارالحکمه کانادا» در سال ۲۰۰۶ توسط زین‌العابدین شهرستانی در شهر مونترال (Montréal) کانادا تأسیس شد. زین‌العابدین شهرستانی فرزند ارشد آیت‌الله سیدعبدالرضا شهرستانی و برادر ارشد حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی داماد و نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله سیستانی در ایران است. (منبع)

سیدزین‌العابدین شهرستانی و فرزندانش سیدمحمد امین شهرستانی و سیدمحمدمهدی شهرستانی که همگی خود را «دکتر» معرفی می‌کنند، ۱۸ سال پیش از عراق به کانادا مهاجرت کردند. آنان هیأت موسس و هیأت امنای مؤسسه را تشکیل می‌دهند و از کمک‌های جواد شهرستانی، عباسعلی اختری نماینده‌ی خامنه‌ای و دولت کانادا برخوردار هستند. (منبع) اما آیت‌الله سیستانی، به نشانه‌ای که در زیر می‌آید، از آنان تبری جسته است.

در خردادماه ۱۳۹۲ وب سایت رسمی ریاست جمهوری ایران خبر داد:

«در حاشیه نشست هیأت وزیران از سوی دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر شعبه دانشگاه دارالحکمه در ایران، دکترای افتخاری این دانشگاه در رشته مدیریت تحول به پاس خدمات و تلاش‌های دکتر احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل و جهان اسلام به وی اعطا‌ ‌شد. مدیر شعبه دانشگاه دارالحکمه در ایران، همچنین از درخواست مسئولین ارشد دانشگاه بین‌المللی دارالحکمه برای عضویت دکتر احمدی‌نژاد در هیأت علمی این دانشگاه در ایران خبر داد. گفتنی است، دانشگاه دارالحکمه توسط آیت‌الله سیستانی تأسیس شده و در بیش از ۸۵ کشور جهان نمایندگی دارد.»

از راست: علیرضا ابوالفضلی، محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی

از راست: علیرضا ابوالفضلی، محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی

دفتر آیت‌الله سیستانی با انتشار پاسخی مکتوب اعلام کرد:‌

«بسمه تعالی. این دانشگاه ـ که از قرار اطلاع عنوانی بیش نیست ـ هیچ گونه ارتباطی با آقا ندارد و رئیس آن نیز مورد تأیید ایشان نمی‌باشد. ۱۰ شعبان ۱۴۳۴»

سایت تابناک با انتشار این پاسخ نوشت:

«با این اوصاف، عملاً این دانشگاه ارتباطی با این مرجع تقلید نداشته و همان دکترای اعتباری نیز محل چالش جدی است، به ویژه آنکه در گرایش جالب و بدیعی به نام “دکترای تحول” اهدا شده است.»

با وجود اعلام نظر آیت‌الله سیستانی که تلویحاً این حضرات را حقه‌باز معرفی کرد و «دار‌الحکمه» را نیز تنها یک «عنوان» خواند، با این حال ابوالفضلی همچنان در صدر اخبار مربوط به داروهای گیاهی و طب اسلامی و… است و در گفت‌وگوهای رادیویی و تلویزیونی نظام اسلامی شرکت می‌کند.

بر اساس چنین تبلیغات و دیدگاهی است که حقه‌بازان و کلاشان به عنوان «طب سنتی» با حمایت مراجع رسمی به خالی‌کردن جیب مردم مشغولند و به جان سلامت جامعه افتاده‌اند.

دکتر حسین روازاده پزشکی است که با معیارهای متعارف علمی یاوه‌گوست، طب اسلامی و سنتی را در تلویزیون نظام اسلامی و مجامع سنتی نظام تبلیغ می‌کند. او مدعی است:

  • برای جلوگیری از ریزش مو در موقع رفتن توالت کلاه بر سر بگذارید زیرا گازهای موجود در توالت باعث ریزش مو می‌شود. زیاد خوردن آب باعث پیری زودرس و چین و چروک‌دار شدن صورت می‌شود.
  • درخت کاج را آمریکایی‌ها به ایران آورده‌اند و هرجا دیدید آنرا از ریشه در آورید زیرا کاج نه سایه دارد نه میوه، و هر جا کاج باشد گیاه دیگری رشد نمی‌کند و آب را به عمق زمین می‌دهد.
  • بز و عنکبوت را به لحاظ ژنتیکی قاطی کرده‌ و به کشور آورده‌اند تا بچه‌های ایرانی به شکل بز شوند.
  • بچه‌هایی که آدامس می‌خورند به دلیل الکل موجود در اسانس آن عینکی می‌شوند و به علت اینکه به الکل عادت می‌کنند در آینده مشروبات الکلی را به راحتی می‌پذیرند.
  • انگلیسی‌ها قصد دارند که با واکسن مرغ، طول آلت تناسلی جوانان ایرانی را کوتاه و به دو سانتیمتر برسانند. هم اکنون نیز طول آلت تناسلی پسران ایرانی بسیار کوتاه شده که این عامل عدم ارتباط جنسی و ازدواج آنان است. روازاده ادعا می‌کند جوانان به خاطر خجالت این ماجرا را پنهان نگه داشته‌اند.
  • او ادعا می‌کند میانگین سنی عمر ایرانیان یک صد سال پیش، ۱۳۰ سال بوده است.

از دیگر ادعاهای او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهیه‌ی مارگارین یا کره گیاهی از فاضلاب، مضر بودن چای به دلیل عدم هجوم الاغ‌ها به مزارع آن، نقل احادیث درباره‌ی خواص نمک دریا، درمان زردی نوزاد با حجامت پشت گوش، سرطان‌زا بودن نمک ید و فلوراید موجود در خمیردندان، انگلیسی بودن قند و شکر، صهیونیستی بودن طب مدرن، توطئه‌ی صهیونیستی برای از بین بردن مسلمانان با استفاده از مسموم کردن غذاها و میوه‌جات، وجود آدمیان ۳۲۰ ساله در زمان صفویه، تأمین نیاز مس بدن از طریق پخت‌وپز در ظروف مسی، عدم وجود کم خونی در گذشته به دلیل استفاده از نعل آهن، تأکید خدا بر استفاده از گندم سبوس دار در سوره مبارکه‌ی جمعه، ماده شدن گنجشک‌های نر، دست کاری ژنتیکی گوچه‌فرنگی، ضرر مصرف آب لوله کشی چون دارای وایتکس است.

دکتر قباد محمدی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و از مسئولان وزارت بهداشت، به جای اقدام قانونی علیه حسین روازاده به این اکتفا کرده که از مردم بخواهد به خاطر غیربهداشتی بودن نمک خوراکی «روازاده» − که مقادیر زیادی فلزات زیان بار سرب و کادمیوم دارد − از خرید آن و محصولاتی که همچون آن پروانه بهداشت و مجوز استاندارد ندارند، خودداری کنند. (منبع)

«استاد حسین خیراندیش» که از او نیز به عنوان دکتر و پروفسور و پدر «طب اسلامی» یاد می‌شود، یکی دیگر از شیادانی است که به واسطه‌ی نزدیکی به حلقه‌های قدرت نظام بیش از سه دهه است که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند. در سایت او آمده است:‌

«در ادامه روند مسایل طب اسلامی سنتی استاد خیر‌اندیش در هفته جاری با مقام معظم رهبری دیدار خصوصی داشته‌اند. این شرف‌یابی که طولانی و حدود ۴۵ دقیقه نیز بوده مطالب مختلف منجمله مورد بحث قرار گرفته شد و آخر جلسه هم استاد خیراندیش ایشان را حجامت کردند.

 به لطف خدا خبرهای مسرت بخش در راه است که فعلاً عمومی کردن آن به صلاح نمی‌باشد.

 و اسـتـقـم کـمـا امـرت و لا تـتـبـع اهـواءهـم…

بامید پیروزی و بهروزی اسلام و خادمان طب اسلامی ایرانی»

حسین خیراندیش، که خود را رئیس موسسه حجامت ایران و رئیس دانشکده طب سنتی ارمنستان شعبه ایران معرفی می‌کند پس از آن که «مؤسسه حجامت ایرانیان» با شکایت معاونت درمان وزارت بهداشت و پلیس امنیت پلمب شد، می‌گوید:

«مؤسسه حجامت ایرانیان از سال ۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده و با همکاری وزارت بهداشت به بحث آموزش پزشکان در حوزه طب سنتی ورود یافته است به عبارتی می‌توان گفت تمام پزشکانی که در حوزه حجامت و طب سنتی فعالیت می‌کنند‌، از موسسه ما این آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند. به گفته رئیس مؤسسه حجامت ایرانیان تا کنون ۷ هزار پزشک موفق به اخذ گواهی حجامت و طب سنتی از این مجموعه شده‌اند. همچنین دوره‌های آموزش طب سنتی برای آنها ارائه شده است.

… البته مؤسسه آموزشی ما نیز با مجموعه طب سنتی ارمنستان همکاری داشته و طی چند سال اخیر ۸۰ دانشجوی دکترای تخصصی در این زمینه فارغ‌التحصیل شده‌اند همچنین ۲۳۰ تا ۲۴۰ دانشجوی عمومی نیز مشغول تحصیل در این رشته هستند.

پلمپ مراکز ما در حالی صورت گرفته که از وزارت بهداشت سه ماه یکبار و به صورت مکرر بازرسی انجام می‌گرفته ولی اکنون بدون هیچ اطلاع قبلی مرکز را پلمب کرده‌اند، همچنین فعالیت مرکز آموزشی ما بر اساس آئین‌نامه‌های موجود در این زمینه بوده که در دوران دولت قبل نیز مورد توجه قرارگرفته و راه‌اندازی شده است. »

تنها در «ام‌القراء» اسلام است که یک فرد دانشگاه ندیده و بی‌سواد می‌تواند مؤسسه تشکیل داده و «دانشجوی دکترای تخصصی» تحویل جامعه دهد. و چنانچه آماری که می‌دهد حقیقت داشته باشد تنها در یک جامعه‌ی به عقب رانده شده ۷ هزار پزشک به دنبال اخذ گواهی حجامت نزد یک بیسواد می‌روند. این در حالی است که طبق استانداردهای شناخته‌ شده‌ی پزشکی اگر فردی بخواهد در امر درمان مداخله کند، بر اساس نص صریح قانون باید پزشک باشد، اما در نظام اسلامی در بر پاشنه‌ی دیگری می‌چرخد.

حجت‌الاسلام سیدحسن ضیایی یکی از این حقه‌بازان است که تحت نام «دکتر ضیایی» سایت«طب‌المعصومین» را اداره می‌کند. دکان طب اسلامی از حمایت آستان قدس رضوی نیز برخوردار است. وی برای درمان مشکلات دریچه‌ی میترال و اختلالات دیگر دریچه‌های قلب برگ کلم سبز را تجویز می‌کند. کمتر بیماری است که او برای آن درمانی تجویز نکرده باشد. او همچنین درمان ۳۵ نوع سرطان را آب خیار، آب کاسنی، آب کاهو و آب کرفس می‌داند.

در نظام اسلامی کار را به جایی رسانده‌اند که ابلهی به نام همایون سلحشور فرد که ظاهراً در رشته بهداشت هم تحصیل کرده است به خود اجازه می‌دهد در «مجله‌ی طب اسلامی» مقاله با عنوان «اگر پزشکان نباشند … مرگ و میر کمتر می‌شود!! (+آمار) »، منتشر کند.

مقایسه تعرفه خدمات بخش پزشکی با طب سنتی

مقایسه تعرفه خدمات بخش پزشکی با طب سنتی

حق ویزیت یک پزشک با آن همه تحصیلات و مسئولیت و… هم ارزش با زالودرمانی با ۲زالو است.

علی‌اکبر ولایتی که خود پزشک است و در خارج از کشور نیز تحصیل کرده یکی از حامیان دکان «طب سنتی» و «طب اسلامی» ‌است. او در این رابطه می‌گوید:‌

«طب سنتی به‌عنوان علمی تأثیرگذار باید به جایگاه رفیع خود در نظام پزشکی بازگردد…. طب سنتی علمی برجای‌مانده از پیشینیان بوده و پایه علم پزشکی روز نیز محسوب می‌شود…. علوم فیزیک، شیمی، ریاضی و غیره از گذشته به وجود آمده و به‌عنوان مقدمه‌ای برای دوره‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

… تأسیس دانشگاه طب سنتی یکی از اولویت‌های اصلی ما در امر گسترش فرهنگ طب سنتی ذر کشور بوده و امروز بالغ ‌بر ۱۰ دانشگاه در سطح کشور تأسیس‌ شده‌اند.

… آموزش تمدن اسلامی به‌عنوان رویکرد اساسی در دانشگاه‌ها باید منظور شود. بیش از ۱۳ هزار عنوان کتاب در زمینه‌ی پزشکی در تاریخ تمدن اسلامی کشورمان وجود دارد که در دانشگاه‌ها باید توجه شایانی بر آنان مبذول شود.»

نظام اسلامی از هیچ کوششی برای تحمیق مردم و به سخره گرفتن علم و دانش فروگذار نمی‌کند کما این که در «همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران» از چهار جلد کتاب «پزشکی» از جمله کفایت المجاهدیه، تاریخ دارشفای آستان قدس رضوی، تاریخ پزشکی نوین مشهد و دارشفای رضوی رونمایی شد.» (منبع)

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعه که مافیای واردات شکر را اداره می‌کند، یکی از حامیان «طب اسلامی» است.

وی مدعی است در آیات و روایات اشاره‌‌هایی به مسائل طب شده است که ما نمی‌توانیم آن‌ها را انکار کنیم. او همچنین ادعا می‌کند:

«علمای اسلام از جمله علمایی بودند که علم طب را دنبال کرده‌‌اند که نمونه آن کتاب قانون بوعلی سیناست که مشهور است ۳۰۰ سال در دانشگاه‌‌های اروپا تدریس می‌‌شده است. علمای اسلام یکی از بزرگ‌‌ترین دانشمندان در علوم مختلف بوده و در میان علمای اسلامی، علمای شیعه دارای یک نشاط و تلاش فراوان بوده‌اند و کسانی که به این کتاب‌‌ها بتوانند احاطه پیدا کنند می‌توانند از طب علمای اسلام بهره‌‌مند شوند…. گروهی نیز باید اسناد روایاتی که به ما رسیده است را بررسی کنند و آن‌هایی که اسناد معتبری دارند را جدا کنند؛ مادامی که این روایات با هم باشد همین سرنوشت را خواهیم داشت. به‌ زودی کنگره‌ای بین‌ المللی درباره خدمات شیعه نسبت به علوم اسلامی برگزار می‌شود که از جمله این علوم، علم طب است. همواره در کنار حوزه‌‌های علمیه افرادی بوده‌‌اند که طب اسلامی را می‌خوانند و علمای بسیار مبرزی در طب داشته‌‌ایم و ان‌شاالله در کنگره ارائه می‌شود.»

دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در دیدار با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفته است:

«متأسفانه یکی از مواردی که امروزه در حوزه طب سنتی و با عناوین مختلفی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق و طب‌الرضا با آن مواجه هستیم، سوء استفاده برخی از افراد از این عناوین است. برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند که با این کار آن‌ها برخی از مردم علاوه‌بر از دست دادن جان خود، مال خود را نیز از دست‌داده‌اند. اکثر این افراد دام خود را برای کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند، پهن کرده و با منع بیماران از مراجعه به پزشکان طب رایج، آن‌ها را مجبور به استفاده از شیوه‌های درمانی نادرست و بدون مستندات علمی خود ترغیب می‌کنند.»

او در این دیدار خواستار آن شد که حوزه علمیه با اتخاذ تدبیر مناسب و معقول از ورود به عرصه آموزشی و مداخله در امر درمان جلوگیری کند.

دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت ضمن آن که ادعا می‌کند «البته اینکه ائمه ما قادر به کرامت و شفاعت هستند، شکی نیست. اینکه ائمه ما می‌توانستند بیماران را شفا دهند و معجزه داشتند، مسئله جداگانه‌ای است» در مورد پول‌هایی که مدعیان طب اسلامی می‌گیرند، می‌گوید:‌

«هر چند که در این موارد برخی از افراد شائبه‌های مالی دارند و برای این درمان‌ها قراردادهای چندمیلیونی می‌بندند و یا داروهایی را به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند.»

تبلیغات وسیع صدا و سیما برای «طب اسلامی»

در مردادماه ۱۳۹۶ دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران در بیانیه‌ای نسبت به تبلیغ درمان سکته مغزی با زالو که مدتی است از تلویزیون پخش می‌شود، واکنش نشان داد. در بیانیه دکتر بابک زمانی آمده است:

«اخیرا خبر و تفصیلاتی در مورد استفاده از زالو در درمان سکته مغزی حاد به شکلی وسیع از سیما پخش شده است. تبلیغ این روشِ ثابت نشده، قبل از هر نوع مطالعه سلامت و تاثیر، آن هم با این وسعت در تضاد کامل با سیاست‌های اعلام شده وزارت بهداشت است و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران پزشک و نورولوژیست و برنامه‌ریزان و مدیران وزارت بهداشت را نقض می‌کند. این تبلیغ تاثیری هولناک بر سطح آگاهی عمومی و درمان سکته مغزی خواهد گذاشت.

انجمن سکته مغزی ایران ضمن اعتراض به این مسئله و تبلیغ وسیعی که معلوم نیست با چه هدفی صورت گرفته، خواهان آن است مواردی که ادعا می‌شود درمان شده‌اند مورد بررسی قرار گیرند و در صورت عدم دریافت درمان استاندارد با پزشک معالج آنها برخورد لازم صورت پذیرد همچنین امکانات برای تحقیق در این زمینه یا تولید زالو به درمان‌های استاندارد سکته مغزی اختصاص یابد و به همان میزان زمان کافی برای رد ادعای یاد شده در اختیار انجمن سکته مغزی ایران قرار گیرد.»

البته برخورد محافظه‌کاران وزرات بهداشت و رئیس انجمن سکته مغزی ایران با کلاشان حرفه‌ای که در پوشش روحانیت و با پشتیبانی خامنه‌ای و حوزه‌ علمیه قم ضمن سرکیسه‌کردن مردم سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده‌اند به هیچ‌کجا نرسید و کسی تره هم برای آن‌ها خرد نکرد.

کما این که وقتی دکتر محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تأکید کرد «مدعیان کاذب طب سنتی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند» کسی آن را جدی نگرفت چرا که بالاترین نهادهای سیاسی و مذهبی کشور حامی «مدعیان کاذب طب سنتی» که تحت عنوان «طب اسلامی» و «طب‌المعصومین» کار می‌کنند هستند.

دکتر خدادوست مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت دوباره به خطرات دخالت روحانیون در امر طب اشاره کرد و گفت:‌

«در سال‌های اخیر عده‌ای از افراد با نگاه اخباری‌گری و استفاده ابزاری از روایات و متأسفانه با سوء استفاده از لباس مقدس روحانیت که مورد احترام مردم است، شأن و منزلت دین را تا حد استفاده ابزاری از روایات تنزل داده‌اند، در حالی که دین برای به کمال رساندن و هدایت انسان و رسیدن به خدا آمده است…. لازم است حوزه‌های علمیه و مراجع عظام این اشخاص را از استفاده ابزاری از دین پرهیز دهند؛ من معتقد هستم استفاده ابزاری از روایات منسوب به معصومین هم به سلامت جامعه و باورهای دینی و اعتقادات مردم آسیب می‌زند. از بعد پزشکی وزارت بهداشت متولی این تخلفات است و از بعد باورهای دینی خود حوزه‌های علمیه هم باید ورود کنند و این افراد را از این مداخلات منع کنند…. اگر کسی بخواهد حرفی درباره حوزه سلامت بزند، حتی اگر پزشک باشد، باید مستندات علمی کافی داشته باشد و نمی‌تواند خارج از مجاری قانونی اظهار نظر و مستندات خود را عرضه کند؛ هرشخص یا موسسه‌ای که در حوزه سلامت اذهان عمومی را مشوش ‌کند مسئولیتی فراتر از طبابت دارد؛ طرح مطالبی در فضای مجازی بدون پشتوانه علمی و خارج از مجاری قانونی در حوزه سلامت در حکم تشویش اذهان عمومی و قابل پیگرد است.»

کار حضرات در پناه نظام اسلامی چنان بالا گرفت که در بهمن ۱۳۹۶ موضوع دوباره از سوی دکتر بابک زمانی به صورت «گلایه» پیگیری شد. «گلایه» هم بر می‌گشت به حمله‌ی «آیت‌الله تبریزیان» به پزشکان. او که با جان و سلامت مردم بازی می‌‌کند پزشکان را جاهل و عامل صدمه به مردم معرفی کرده بود. در نوشته‌ی دکتر زمانی آمده است:‌

«آیت‌الله تبریزیان در کانال مستطاب خود که با سرعت، چندده‌ هزار بیننده می‌یابد، مرقوم فرموده‌اند: “پزشکان به‌ترتیبی ظالمانه و عدوانی در کار طبابت مداخله می‌کنند… هرچه بیشتر (درس) می‌خوانند جهل‌شان بیشتر و صدمه بیشتری می‌زنند.”

یعنی حقیر، صبح‌ها اسباب جهالت تدریس می‌کنم و از همه بدتر برای انجام این کار امتحان می‌دهیم و تعهد می‌سپریم سال‌ها در روستاها جهالت برسانیم!

صبح که می‌شود آن‌سوترها هم سر می‌زنم، هیچ خبری نیست. هیچ کانالی جز کانال‌های پزشکی در این ارتباط واکنشی نشان نداده‌‌ است. آیت‌الله تبریزیان لابد انسان صادق و سرراستی است که عقاید این‌چنینی خود را این‌طور صریح و بی‌پیرایه بیان می‌کند. بر جناب ایشان حرجی نیست. در همه کشورها هم افرادی با چنین عقایدی هستند و تبلیغ هم می‌کنند، حتی جدی‌تر از این!

آنچه اما باعث تعجب است، سکوت و بی‌تفاوتی‌ای است که خارج از جامعه پزشکی در برابر چنین ترهاتی موج می‌زند. مقصود تنها دولت و انجمن‌های پزشکی نیست که گویا تصور می‌کنند این حرف‌ها به اعتقادات عمومی و باورهای مردم ارتباط دارند که به‌جای نگرانی از عواطف و احساسات هزاران پزشک جوان در شهرها و روستاها نگران خم ابروی این آیت‌الله جوان و اعوان‌ و ‌انصارش هستند که آشکار است جایگاه معنوی خود را در لابه‌لای آن ضجه‌های سوزناک نیمه‌شب گم کرده یا جاخالی داده‌اند.

روشنفکران و هنرمندان؛ همان‌ها که با جرقه‌ای بغداد طبیبان را آتش می‌زنند؛ انگار تنها در این کلمات نوای آشنایی می‌شنوند که آزادمنشانه پاسخ‌گویی را به دو طرف دعوا! می‌سپارند.

اما بیشترین توقع از عالمان و روحانیونی است که در مراجعه به پزشکان در ردیف بهترین و منطقی‌ترین بیماران یا همراه بیمار قرار می‌گیرند، جایگاه واقعی معنویات و سنت‌ها را در دانش جدید می‌شناسند و مقرر است نقشی بی‌بدیل در مناقشه انسان با تقدیر و مصائب بازی کنند.

آیا با وجود تمام این فرهیختگان و راست‌اندیشان در مقابله با آنچه طشت ناراستی‌اش از بام افتاده هم لازم است تنها خود طبیبان پیرانه‌سر خسته از کار و آموزش در دفاع از شاگردان و جوانان دست‌به‌کار شوند؟ ظاهرا چنین است، چراکه ناباوری ملی ما به دانش، بیش از همه خود را در طب نشان می‌دهد. اگر این ناباوری نبود، هرکس همان‌طور که در برابر هر مهملی موضع می‌گیرد، در اینجا هم ساکت نمی‌ماند.»

نکته‌ی قابل توجه آن است که رئیس انجمن سکته‌ی مغزی که به زمین و زمان می‌پردازد، حرفی از مسئولیت علی‌اکبر ولایتی و علیرضا مرندی و… بقیه پزشکانی که در ۴۰ سال گذشته در خدمت نظام و رهبری آن بوده‌اند نمی‌زند. پزشکانی که سهم عظیمی در نابودی کشور داشته‌اند و سکوت‌‌شان در مقابل مدعیان «طب اسلامی» و «طب‌المعصومین» و… مؤید حمایت‌شان از اقدامات آنان است.

نکته‌ی قابل تأمل آن که هیچ‌یک از پزشکان کشور کانال تلگرامی‌شان و یا سایت و وبلاگ‌شان به اندازه‌ی کانال مستطاب آیت‌الله تبریزیان بیننده و مراجعه کننده ندارد، چیزی که نشانگر سقوط جامعه است.

مؤسسه طب‌سنتی آل‌اسحاق

حجت‌الاسلام شیرازیان مدیرعامل مؤسسه آل‌اسحاق می‌گوید: «سالانه ۵۰ هزار بیمار صعب‌العلاج در مؤسسه آل‌اسحاق درمان می‌شوند»

مؤسسه محمد آل‌اسحاق طبق گفته‌ی گردانندگانش یکی از فعال‌ترین مؤسسات طب سنتی در شهر قم است و روزانه صد و پنجاه تا دویست بیمار را ویزیت می‌کند که معمولاً بیماری صعب‌العلاج دارند و از طب نوین نتیجه نگرفته و یا خسته شده‌اند و آثار سوء داروهای شیمیایی را به چشم دیده‌اند.

حجت‌الاسلام شیرازیان درباره‌ی چگونگی راه‌اندازی این مؤسسه می‌گوید:

«آل اسحاق از آن دوران اذعان داشت طب نوین طبی استعماری است؛ به عبارت دیگر پی برده بود طب نوین در صدد گرفتن داشته‌های ما بر اساس تجربیات است و قرار است داروهای شیمیایی که خطرات جانبی بسیاری دارد را جایگزین آن طب نماید؛ با توجه به این که طب سنتی را کنار گذاشتند؛ در زمان رضاشاه، مجلس تصویب می‌کند درمان بیماری‌ها تنها بر عهده پزشک مدرن است و افرادی که به شیوه سنتی به درمان بیماری‌ها مشغول هستند مجرم‌اند. اطباء سنتی دستگیر شدند، به زندان انداخته شدند، جریمه شدند و در نهایت طب سنتی به مرور کنار گذاشته شد؛… کتاب‌های مرجع طب سنتی به زبان عربی نگارش شده است و اصول آن همانند اصولی است که در حوزه‌های علمیه وجود دارد؛ بعد از آشنایی آل اسحاق با حضرت امام (ره) پی می‌برد دست استکبار در کنار گذاشتن طب سنتی بوده است؛ زمانی که انقلاب اسلامی رخ می‌دهد یکی از دغدغه‌های آل اسحاق مطرح شدن دوباره‌ی طب سنتی بود؛ بعد از گذشت سالیانی از انقلاب و بازگشت آل‌اسحاق از پست‌های دولتی به حوزه، طب سنتی را مطرح می‌کند.»

حجت‌الاسلام شیرازیان در مورد همکاری وزارت بهداشت می‌گوید:

«بدنه وزارت بهداشت موافق نیست ولیکن در وزارتخانه افرادی هستند که به این طب اعتقاد دارند و وقتی در مسند کار قرار می‌گیرند می‌توانند کارگشا باشند؛ در طی این سال‌ها افرادی هم چون آقای جمشیدی در رأس کار قرار داشتند که دید مثبتی به طب سنتی دارند.» (منبع)

آیت‌الله محمد آل‌اسحاق پس از پیروزی انقلاب تا سال ۶۱ نماینده‌ی خمینی در استان مرکزی بود. او از سال ۶۵ به‌طور رسمی در حوزه علمیه قم به ترویج طب اسلامی پرداخت.

یحیی آل‌اسحاق فرزند آیت‌الله آل‌اسحاق، از اعضای مؤتلفه و وزیر بازرگانی دولت رفسنجانی بود. وی همه‌ی دهه‌ی ۶۰ معاون عسگراولادی، وزیر کار، وزیر دفاع و وزیر صنایع و معادن بود. او همچنین عضو شورای مرکزی کمیته امداد است. یک بار نیز به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شد و از گردانندگان جمنا بود که از رئیسی حمایت کرد.

دیگر فرزند آیت‌الله آل‌اسحاق، ابوالحسن آل‌اسحاق فرمانده اسبق سپاه پاسداران تبریز در اسفند ۶۳ در عملیات بدر کشته شد. سردار حسین آل‌اسحاق برادر وی با همسر او که دختر عمویش هم بود ازدواج کرد.

حسین آل‌اسحاق معاون هماهنگ‌کننده و رئیس دفتر حقوقی و بازرسی پدافند غیرعامل است و در پیشتر رئیس ستاد لشکر علی ابن ابیطالب و جانشین معاونت فرهنگی سپاه، مسئولیت طرح و برنامه حوزه مرکزی سپاه بود.

حضور یحیی و حسین فرزندان آیت‌الله آل‌اسحاق در بالاترین مناسب دولتی و نظامی به او کمک می‌کند که از رانت‌های ویژه‌ای همچون تشکیل شرکت و کارخانه و… نیز برخوردار باشد. به ویژه که دیگر فرزند او ابوالحسن نیز «شهید» محسوب می‌شود.

شرکت بوعلی‌دارو

در تبلیغات این شرکت آمده است که یک واحد تولیدی، تحقیقاتی، درمانی است و با هدف احیای طب سنتی ایرانی در سال ۱۳۷۹ در قم تأسیس گردید و زیر نظر آیت‌الله آل‌اسحاق بر اساس تجربه‌های بوعلی‌سینا و کتاب قانون و اصول روانشناسی اسلامی درمان می‌کند. این مجموعه دارای درمانگاه، داروخانه، واحد زالو درمانی، واحد حجامت درمانی، واحد تحقیق و توسعه و کارخانه داروسازی می‌باشد. کارخانه داروسازی این شرکت در شهرک صنعتی شکوهیه قم در چهار خط مشغول فعالیت می‌باشد. خطوط تولید این واحد، شامل خط تولید جامدات، مایعات، نیمه جامدات و بسته‌بندی گیاهان دارویی است. (منبع)

حجت‌الاسلام محمود شیرازیان مدیر عامل شرکت بوعلی دارو است. او پس از گذراندن دوره‌های طلبگی، «طب» را نزد آیت‌الله محمد آل‌اسحاق به صورت نظری و علمی فرار گرفت.

مشاوران و تیم علمی آن عبارتند از:

 

 

ردیف نام و نام خانوادگی توضیحات
۱  مجید اصغری  دکترای تخصصی طب سنتی (عضوهیئت علمی علوم پزشکی دانشگاه قم)
۲  حسین اکبری  دکترای تخصصی آمار و اپیدمیولوژی (عضو هیئت علمی علوم پزشکی دانشگاه کاشان)
۳  محمود شیرازیان  دکترای طب سنتی
۴ داوود معظمی گودرزی  دکترای طب سنتی
۵  محسن اسماعیلی  دکترای طب سنتی
۶ سارا محمودی  دکترای داروساز (مسئول فنی خط تولید)
۷  مجید ترابی  دکترای دامپزشکی (کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی قم)
۸  اصغر کنجکاو  پزشک عمومی
۹  مریم دهاقین  پزشک عمومی
۱۰  اکرم عاشوری  پزشک عمومی
۱۱  محبوبه مریمی  دکترای شیمی آلی
۱۲  علیرضا معصومی  کارشناس ارشد فیزیولوژی جانوری
۱۳  فاطمه امینی  کارشناس زیست شناسی عمومی

آیت‌الله آل‌اسحاق در مورد توطئه‌ی استکبار جهانی به رهبری انگلیس می‌گوید:‌

«من خود شاهد بودم که استکبار جهانی به رهبری انگلیس فرهنگ ایران را از تجربه‌های سنتی پاکسازی می‌کرد و مطبوعات با تحقیر و تمسخر تلاش می‌کردند وجدان جامعه رابر علیه طب سنتی بسیج کرده و داروهای شیمیایی خود را جایگزین کنند. من به عنوان یک طلبه پیرو خط امام تصمیم گرفتم کتاب قانون و تجربه‌های تمدن کهن را احیا کنم، کتاب قانون را در مسجد امام حسن عسگری (ع) قم تدریس کردم که بین اقشار مختلف، طلاب، دانشجویان و بازاری‌ها با استقبال زیادی مواجه شد. معایب طب جدید که در سده‌های اخیر بروز کرده و همه بشر را درگیر کرده، چیست؟ معیار طبّ جدید باید عوض شود. طبّ سنتی مثل تعلیم قرآن، مقدّس است و معلّم طبّ حقّ پول گرفتن ندارد نه برای تدریس و نه برای معالجه. اینجا هم مثل قضاوت و تعلیم قرآن نمی‌شود اجرت گرفت؛ بلکه دولت باید از بیت‌المال زندگی طبیعی و آبرومندی برای آنها تأمین کند. امّا طبّ مافیایی بر گرد گوساله‌ی طلایی، یعنی پول طواف می‌کند. آنها تاکتیک‌هایی دارند؛ اوّلاً آنها می‌ترسانند؛ در مقابل در طبّ سنّتی طبیب تا مریض را می‌بیند می‌گوید: «بسم الله الرّحمن الرّحیم»، شفا دست خداست و طبیب بهانه است. هدف طبّ مافیایی فقط کسب پول است؛ پول‌های کلان. مثلاً می‌گویند هزینه‌اش یک میلیون تومان است، آن را به حسابم بریز و فیش آن را بیاور تا من نسخه بنویسم کارهای عجیبی می‌کنند. ولی همان‌طور که گفتیم طبّ سنتی مثل تعلیم قرآن، مقدّس است. ما طبّ سنّتی را انتخاب کردیم. نه طبّ مافیایی را و برای ویزیت بیماران از کسی پول نمی‌گیریم و اینها همه آثار همان جاهدوافینا است.»

خامنه‌ای و آب‌درمانی

به انتقاد نرم دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت از کلاشی زیر عنوان «طب اسلامی» اشاره کردیم. صدایشان را اگر هم بخواهند نمی‌توانند بلندتر کنند، زیرا رهبر نظام شخصاً پشت این عوامفریبی‌هاست.

حسن جلالیان، که به ادعای خود متخصص «آب درمانی»‌ است و از طریق وادار کردن افراد به امساک از خوردن و آشامیدن امراض گوناگونی را درمان می‌کند، آخوندی است که تأییدیه خود را از خامنه‌ای گرفته است. وی در تیرماه ۱۳۸۱ در نامه‌ای به خامنه‌ای نوشت:‌

«بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ : ۱۶/۴/۱۳۸۱
محضر شریف مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

سلام علیکم
با احترام و عرض ادب به محضر حضرتعالی این حقیر قصد دارم برخی از بیماری‌ها را مانند سرطان‌ها، دیابت، نقرس و… را با روش آب درمانی (امساک از همه خوردنیها جزءآب تا ۴۰ روز) درمان نمایم و لذا دراین خصوص چند سؤال شرعی دارم لطف بفرمائید پاسخ دهید.
۱- شارع مقدس اصل این عمل را (یعنی شخصی برای نظافت کامل جسمش و یا درمان بیماریش به مدت یک اربعین هیچ غذایی و میوه‌ای نخورد جزءآب) نهی صریح نموده است؟ یا خیر؟ وچه صورتی دارد؟
۲- دریافت وجه جهت آموزش این روش به اشخاص بیمار یا غیر بیمار چه حکمی دارد؟
۳- دریافت وجه جهت درمان بیماران با این روش چه حکمی دارد؟
ضمناً خود حقیر این عمل را انجام داده ام و برایم بسار مفید بوده است.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
الاحقر حسن جلالیان »

خامنه‌ای در پاسخ به وی نوشت:

«بسمه تعالی
ج:۱- اگر ضرر قابل توجه نداشته باشد اشکال ندارد.
ج:۲- ۳- فی نفسه اشکال ندارد.
علی بن الجواد الحسینی الخامنه‌ای»

«استاد جلالیان» که مبتکر «امساک درمانی» است، با تأییدی که از خامنه‌ای گرفته با اعتماد به‌نفس عجیبی ادعا می‌کند:

«علم پزشکی، امساک درمانی را خطرناک می‌داند، زیرا نمی‌توانند در آزمایشگاه‌های خود به بررسی آن بپردازند. آن‌ها بیشتر در استخرهای عمیق فیزیک و شیمی شنا می‌کنند و کاملاً به آن‌ها وابسته‌اند.

متأسفانه سیستم پزشکی نوین قادر نیست انسان‌ها را از زندان مخوف بیماری‌ها بیرون آورد.

امساک درمانی مطمئن‌ترین و بی‌ضررترین و بی‌خطرترین روش درمانی است و هیچ روشی را نمی‌توان با آن مقایسه نمود.»

حوزه علمیه قم: مرکز تربیت حکیم‌باشی

«روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان قم به اطلاع می‌رساند، مرکز خدمات قم در نظر دارد با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و ایجاد روحیه سالم در افراد، یک دوره آموزشی طب سنتی ویژه خانواده طلاب و روحانیون استان توسط حجت‌الاسلام و المسلمین الهی برگزار نماید.» (منبع)

Certification Body issued in Qom

Certification Body issued in Qom

تصور این که یک «آکادمی»‌در قم «گواهینامه آموزشی» برای طلبه‌هایی صادر کند که «با موفقیت دوره آموزشی اسکن دست (تشخیص بیماری‌ها از طریق کف دست)» را در عرض ۳۰ ساعت طی کرده‌اند، وحشتناک است. اما در ام‌القرای اسلام به ویژه مرکز آن «قم» همه چیز امکان‌پذیر است. افراد در عرض ۳۰ ساعت تبدیل به «دکتر» و «حکیم» می‌شوند.

«به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مراسم افتتاح دوره آموزشی طب و دین امروز و با حضور کارشناسان طب اسلامی در شبستان نجمه خاتون (س) حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد.

وزیر سابق بهداشت در این مراسم با اشاره به اینکه در قرآن کریم به تغذیه مناسب سفارش شده است اظهار داشت: این سفارشات توسط روایات اهل بیت (ع) تکمیل شده است.

محمدحسن طریقت منفرد با بیان اینکه علمای مسلمان طب اسلامی را راهبری کرده‌اند افزود: توطئه استکباری مبنی بر تحت الشعاع قراردادن مبانی طب اسلامی تا حد زیادی موفق بوده است و تلاش علما در این زمینه بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به ممنوع شدن طب اسلامی در سال ۱۹۱۲ بیان کرد: امام راحل می‌فرمودند که استکبار طب، استعمار را نیز به همراه دارد، بنابراین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به جهت مقابله با این ممنوعیت استکباری به‌کار گرفتند.

طریقت منفرد با تاکید براینکه دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز احیای طب اسلامی ایرانی است، تصریح کرد: ایشان بارها در سخنرانی‌های عمومی و خصوصی خود خواستار توجه بیشتر به طب اسلامی شدند و بر نهادینه کردن طب اسلامی تأکید دارند. وی سیاست رهبری در بخش درمان کشور کشور را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: ایشان سیاست خود را به درمان ابلاغ کردند، اما تاکنون خواسته‌های ایشان در بخش درمان اجرایی نشده است.

وزیر سابق بهداشت با تاکید براینکه مردم باید به فراگیری طب اسلامی اهتمام داشته باشند، گفت: طب اسلامی باید از خانه‌ها شروع شود و مادرها چون گذشته در قالب طبیب خانواده مسئولیت درمان خانواده را برعهده گیرند، همچنین لازم است اطلاعات به صورت مستمر آموزش داده شود.

وی جبران ظلم در حق طب اسلامی را اطلاع رسانی گسترده و علمی دانست و اظهار داشت: احیای سبک زندگی زندگی اسلامی به این مهم وابسته است، چرا که اکنون نظام اسلامی نیز با نظام سکولار مرتبط شده است.

طریقت منفرد با بیان اینکه احیای هویت اسلامی با تقلید از علوم غربی محقق نمی‌شود، ادامه داد: متون اسلامی باید مرجع و منبع تحقیقات اسلامی قرار گیرند و تنها در زمینه‌های مورد نیاز از علوم غربی استفاده شود.

 وی با تاکید براینکه ۸۴درصد از درمان ژاپنی‌ها با استفاده از طب سنتی است، افزود: طب سنتی در سوئیس بالغ بر ۵۰ درصد و در فرانسه بالغ بر ۸۰ درصد درمان را به خود اختصاص داده است.

حامی طب سنتی اسلامی با اشاره به اینکه در طب اسلامی کرامات انسانی رعایت می‌شود، گفت: در صورت رعایت الزامات طب اسلامی، کرامت انسانی نیز رعایت می‌شود، همچنین طب اسلامی علاوه بر درمان به پیشگیری از بروز بیماری نیز کمک می‌کند.»

وقتی چنین فردی سکان هدایت بهداشت و درمان کشور را به عهده داشته باشد تکلیف مشخص است و معلوم است چه فجایعی را به بار آورده‌اند. تردیدی نیست که آمارهای ارائه‌شده از سوی وی تنها یاوه‌گویی است.

کرمی یکی از دکتر‌های پاسدار و «استاد» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله سپاه پاسداران در نشست بررسی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ با حضور جمعی از کارشناسان توسط مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد در ضدیت با این سند یونسکو که بر اساس آخرین دستاوردهای بشری تنظیم شده می‌گوید:‌

«سازمان ملل و آژانس‌های زیر مجموعه‌ آن از جمله یونسکو تسلط خاصی برای نوشتن اسناد دارند و با موضوع دو پهلو نویسی اسناد معروف هستند. یعنی اسناد بین‌الملل را در ظاهری بسیار زیبا ارائه می‌کند، اما محتوای آن می‌تواند در تضاد با منافع کشورها باشد.

هدف دوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ پایان دادن به گرسنگی، امنیت غذایی و افزایش سطح تغذیه و توسعه کشاورزی پایدار است و در همین رابطه به دنبال گسترش محصولات تراریخته در کشور هستند؛ طب سنتی ایرانی و اسلامی را تبدیل به عطاری‌ها کرده‌اند و در حال دفاع از طب مدرن هستند. تهدیدات نوین بیولوژیک و بیوتروریسم در کشور رو به افزایش است و شاهد نفوذ بیولوژیک در حوزه غذا، دارو و مواد آرایشی هستیم، شاهد بودیم که مجلس مصوب کرد که کشت و مصرف محصولات تراریخته دستکاری شده ممنوع است اما در دولت با دستکاری آن اعلام کردند که با کسب مجوز امکان‌پذیر است.»

استفاده از طب اسلامی یا بهره‌گیری از آخرین شیوه‌های درمانی دنیا

علیرغم همه‌ی تبلیغاتی که برای طب سنتی می‌کنند، مسئولان نظام اسلامی که به خوبی با سطح پیشرفت غرب در زمینه‌ی بهداشت و درمان آشنا هستند برای درمان خود و اعضای خانواده‌هایشان به جای «آب‌درمانی» و «امساک‌ درمانی» و استفاده از «طب سنتی» و «طب‌الرضا» و «طب‌‌الصادق» و انواع و اقسام «طب اسلامی» سفرهای خارجی و به ویژه لندن را انتخاب می‌کنند.

علمای شیعه و به ویژه گردانندگان نظام اسلامی قبل از دست‌یابی به قدرت نیز درمان بیماری‌های خود را در سفر به لندن و اروپا پیگیری می‌‌کردند.

در سال ۱۳۵۶ مرتضی مطهری که سال بعد تئوریسین انقلاب اسلامی شد، همراه با علامه‌ طباطبایی برای درمان ایشان به لندن رفت. همان موقع آیت‌الله طاهری‌خرم‌آبادی که در نظام اسلامی مصدر مشاغل بسیار مهمی شد نیز برای درمان پسرش به لندن رفت.

هاشمی‌شاهرودی با آن که برخوردار از بهترین تجهیزات پزشکی ایران است و برای درمان خود حتا می‌تواند از اطبای خارجی و یا مشاوره‌ی آن‌ها استفاده کند، مخفیانه به آلمان می‌رود تا روند درمانی خود را با استفاده از آخرین تجهیزات پزشکی دنیا ادامه دهد. شاهرودی و امثال او بهتر از هرکس به بیهوده بودن ادعاهایشان باور دارند اما برای تحمیق «امت اسلامی» از به‌کارگیری هیچ شیوه‌ای فروگذار نمی‌کنند.

آیت‌الله مرعشی‌نجفی، یکی از مراجع تقلید شیعیان، در فروردین ۱۳۶۰ برای درمان چشم‌اشبه اسپانیا رفت و از متوسل شدن به سوره‌ی حمد برای درمان چشم‌اش، نسخه‌ای که برای «امت شیعه» تجویز می‌کنند، صرف‌نظر کرد. سفر درمانی او به اسپانیا در حالی صورت گرفت که او تا آخر عمر به سفر «حج» نرفت و ادعا می‌کرد که «مستطیع» نیست و حج بر او واجب نیست.

آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان نیز در سال ۱۳۶۹ در حالی که سرم به دستش بود و در شرایط بسیار بد جسمی به سر می‌برد به انگلستان سفر کرد و خامنه‌ای در بیمارستان به بدرقه‌‌ی او رفت. (منبع)

آیت‌الله علی سیستانی و آیت‌الله محمد‌اسحاق فیاض مراجع تقلید شیعه در عراق نیز برای سفر درمانی به لندن رفتند. آیت‌الله سیستانی در بیمارستان تخصصی قلب هرفیلد جراحی شد.

محمدتقی مصباح یزدی بارها برای سفر‌های درمانی و سیاحتی به خارج از کشور سفر کرده است.

با آن که ایران به لحاظ درمانی ناباروری نسبتاً پیشرفته است اما روشنگری ویکی‌لیکس که حاوی گزارش سفارت آمریکا در لندن است نشان می‌داد «مجتبی خامنه‌ای» فرزند رهبر ایران و همسرش برای درمان مشکل بچه‌دار نشدن سه بار به لندن مراجعه کرده و از خدمات درمانی در بیمارستان‌های «ویلینگتون» و «کرامول» لندن بهره برده‌اند. این‌ها همه در حالی است که روحانیون حکومتی در بیمارستان قلب و بیمارستان فوق تخصصی کشور دارای بخش ویژه هستند.

علیرضا مرندی وزیر بهداشت و درمان دولت‌های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی در دهه‌ی ۷۰ برای درمان قلب خود نزد «شیطان بزرگ» رفت و بیش از سه ماه در آن‌جا به درمان خود ادامه داد. وی ادعا می‌کند به دلیل «نبود پزشک حاذق (در آن زمان تنها یک جراح قلب در ایران وجود داشت «بنا به تشخیص شورای عالی پزشکی علی‌رغم مخالفت‌های خودش» به آمریکا اعزام شده است. ادعای او در مورد نبودن امکان درمان در ایران در آن هنگام دروغ محض است.

محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، درحالی که دچار مرگ مغزی بود، بیش از سه ماه با استفاده از آخرین تجهیزات پزشکی در حالت کما زنده نگه‌داشته می‌شود، اما اجازه نمی‌دهند زودتر به «بهشت» رفته و از امتیازات آن برخوردار شود. او پیشتر نیز برای استفاده از امکانات درمانی پیشرفته همراه با حجت‌اسلام محسن دعاگو امام جمعه‌ی شمیرانات که در دهه‌ی ۶۰ با نام مستعار محمدجواد سلامتی یکی از شکنجه‌گران بیرحم و شقاوت‌پیشه‌ی اوین بود به لندن سفر کردند.

مهدوی‌کنی و دعاگو در لندن

مهدوی‌کنی و دعاگو در لندن

بیمارستان خصوصی The Wellington Hospital که به نمایندگی خامنه‌ای درKilburn شمال غرب لندن، نزدیک است، محل بستری بسیاری از عوامل نظام اسلامی است. دیناروند یکی از مسئولان وزرات بهداشت و درمان می‌گوید در ارتباط با دوران حضورش در منچستر می‌گوید:

«خیلی از مسئولان و مراجع تقلید در منچستر به منزل ما می‌آمدند تا بروند سخنرانی کنند گاهی مراجع تقلید عظام یا علمایی که برای درمان می‌آمدند را همراهی می‌کردم. »

محمدی‌گیلانی، قاضی شرع جنایتکار نظام نیز ۳۱ روز در حالت کما با استفاده از آخرین تجهیزات پزشکی در «سی سی یو» نگهداری شد و از رفتن زودهنگام او به بهشت اخروی جلوگیری شد.

هزاران مصدوم شیمیایی در دوران جنگ به جای استفاده از «طب اسلامی» برای درمان به اروپا و به ویژه آلمان اعزام شدند تا از پیشرفته‌ترین امکانات پزشکی در این زمینه برخوردار شوند.

فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی و طب اسلامی

زمینه‌ی نفوذ طب اسلامی در جامعه به مدد حضور نظام اسلامی در قدرت و اشاعه خرافات و موهومات میسر شده است. وقتی «فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی» توسط وابستگان بیت‌رهبری که دارای عقب‌مانده‌ترین دیدگاه‌ها هستند اداره می‌شود از تاریکخانه‌‌های حوزه‌ی علمیه قم نمی‌توان انتظار عقل و دانش داشت.

ترکیب ارکان و هیأت امنای فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی و سوابق آن‌ها نشان می‌دهد که این نهاد وظیفه‌‌ای جز تحکیم پایه‌های نظام اسلامی و اشاعه‌ی فرهنگ منحط و عقب‌مانده‌ی دینی تحت پوشش علم و اخلاق و سلامت و معنویت ندارد.

یکی از گروه‌های تشکیل دهنده‌ی فرهنگستان علوم پزشکی «گروه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی» است.

در تعریف چشم‌انداز این گروه آمده است:‌

«نهادینه‌سازی حکمت و معرفت دینی در نظام آموزشی پزشکی و جامعه پزشکی کشور

نهادینه‌سازی عالمانه و منطقی طب سنتی ایران که مبتنی بر شواهد می‌باشد در نظام سلامت کشور.»

و در شرح وظایف کلی آن از جمله آمده است:

«مشاوره، نظریه‌پردازی و آینده‌نگری و توسعه مرزهای دانش در تمامی عرصه‌های حکمت، طب اسلامی و طب سنتی

ارائه توصیه‌های کاربردی، مراقبتی و خدماتی گوناگون در جهت رشد و گسترش شاخه‌های گوناگون حکمت، طب اسلامی و طب سنتی

دیده‌بانی، پایش و نظارت بر ترویج رشته‌های گوناگون طب اسلامی و سنتی و جلوگیری از کج‌روی، انحراف و زیاده‌روی در معرفی حوزه‌های گوناگون طب اسلامی و طب سنتی ایران.

برقراری ارتباطات علمی و فنی مرتبط با حکمت، طب اسلامی و طب سنتی با سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و گسترش اینگونه ارتباطات».

در شرح وظایف اختصاصی این گروه آمده است:‌

«حفاظت و صیانت از دست‌آوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در حوزه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی

تدوین سند حاکمیت حکمت و معرفت دینی در نظام آموزش پزشکی و جامعه پزشکی کشور….

حمایت از انتشار کتب، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در حوزه حکمت‌، طب اسلامی و طب سنتی ایران

انتخاب، قدردانی، اعطای پاداش و نشان علمی به استادان، دانشجویان و پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی، مؤسسات و ناشرانی که خدمات برجسته و شایانی در حوزه حکمت، طب اسلامی و طب سنتی ایران انجام داده‌اند.

حمایت از برپایی همایش‌های حکمت، طب اسلامی و طب سنتی در جهت ارتقاء همه جانبه اینگونه همایش‌ها».

«گروه سلامت معنوی»‌ یکی دیگر از گروه‌های فرهنگستان علوم پزشکی نظام اسلامی است.

در معرفی اهداف این گروه آمده است:‌

«طبق اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی دیده‌بانی، هدایت، مشاوره، نظریه‌پردازی و آینده‌نگری و پایش ابعاد سلامت و منجمله سلامت معنوی بعهده این فرهنگستان است و گروه سلامت معنوی در جهت تحقق این اهداف فرهنگستان فعالیت می‌نماید.»

یکی دیگر از گروه‌های این «فرهنگستان» گروه «قرآن، عترت و سلامت»‌ است.

آیین‌نامه این گروه به شرح زیر است:‌

«قال رسول‌الله (ص): انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتی ما ان تمسسکم بهما لن تضلوا ابدا

اگر قران نبود باب معرفت الله بسته بود الی الابد (امام خمینی رحمه الله علیه)

امروز فرصتی تاریخی و استثنایی است برای اینکه قران در فکر و عمل انسان‌ها قدرت خود را نشان دهد (مقام معظم رهبری)

ماده یک : مقدمه

در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ غنی قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهل بیت علیهم السلام و ارتقای کیفی و کمی و نهادینه نمودن فعالیت‌های قرآن، عترت و سلامت در بین اعضای جامعه پزشکی، و فعالان حوزه سلامت کشور و گروه قرآن و عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور بر اساس پیشنهاد مجمع عمومی فرهنگستان و دستور ریاست محترم فرهنگستان تشکیل می‌شود.

ماده دو : وظایف

۱–۲ استفاده از مفاهیم قرآنی و سنت و سیره اهل بیت علیه السلام در ارتقائ سلامت جامعه

۲-۲ شناسایی و معرفی فعالان و نخبگان جامعه پزشکی در عرصه قرآن و فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام در سطح ملی و بین‌المللی و اهدای جایزه سالانه به برگزیدگان ایشان

۳– ۲ زمینه‌سازی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه پزشکی در راستای فرهنگ‌سازی انس با قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم‌السلام در بین اعضای جامعه پزشکی

۴– ۲ زمینه‌سازی جهت حضور قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم‌السلام دربین فراگیران اعم از دانشجویان، دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، اساتید و اعضای هیئت علمی و سایر اعضای جامعه پزشکی و نیز در مراکز بهداشتی درمانی….

۷– ۲ زمینه‌سازی برای توسعه پژوهش‌های قرآن، عترت و سلامت در عرصه سلامت علوم پزشکی

۸– ۲ برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های ملی و بین‌المللی در زمینه قرآن، عترت (ع) و سلامت حضور و مشارکت در کنگره‌های علمی تخصصی مختلف در زمینه قرآن، عترت و سلامت…

۱۰– ۲ بررسی و زمینه‌سازی برای تصویب قوانین مورد نیاز جهت حضور قرآن، عترت (ع) و سلامت در جامعه پزشکی

ماده سه : شورای سیاستگزاری

به منظور سیاستگزاری و برنامه‌ریزی کلان فعالیت‌های گروه قرآن و عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور شورای سیاستگزاری و برنامه ریزی گروه قرآن، عترت و سلامت با حضور صاحب نظران و فعالان حوزه قرآن و عترت و سلامت که از سوی رئیس فرهنگستان منصوب می‌شوند، تشکیل می‌شود که در زمان تأسیس و تشکیل گروه قرآن، عترت و سلامت، آقایان دکتر سیدعلیرضا مرندی، دکتر فریدون عزیزی؛ دکتر علی اکبر ولایتی؛ دکتر ناصر سیم فروش، دکتر غفرانی؛ دکتر محمدرضا کلانترمعتمدی دکتر اصفهانی، دکتر ابوالقاسمی؛ دکتر حسین کرمی دکتر قاسم رضیعی و دکتر رزاقی اعضای شورای سیاستگزاری گروه را تشکیل می‌دهند.»

این گروه پزشکی تاکنون ۵ همایش «قرآن، عترت و سلامت» برگزار کرده است. در چهارمین همایش قرآن، عترت و سلامت ویژه جامعه پزشکی که با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی و علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی و جمعی از جامعه پزشکی در سالن اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد، علیرضا مرندی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در همایش و با توجه به نزدیکی به دهه فجر انقلاب اسلامی، نعمت انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را یکی از بزرگترین نعمات خداوند متعال دانست و افزود: «خداوند متعال، قرآن را برای هدایت انسان و خلیفه‌الله شدن، نازل کرده است.» در این همایش از «پرچم گنبد حرم امام حسین» رونمایی شد. (منبع)

 در ادامه این مراسم علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به طبابت و ارتباطش با اسلام، گفت:

«قرآن، کتاب پزشکی، جغرافیا، نجوم و ریاضی نیست، اما هر جا به یک امر علمی برخورد کرده است، سخنی گفته است که با پیشرفته‌ترین معیارهای علمی سازگار است.»

او در این سخنرانی در مورد خاصیت عسل از نظر قرآن چنین گفت:

«خداوند در آیه‎ای از قرآن به عسل اشاره می‌کند و می‌فرماید فیهِ شِفاءٌ لِلنَّاس؛ در آن شفایی برای مردم است. بنابراین عسل اصیل‌ترین غذایی است که با وحی خداوند متعال به زنبور و توسط آن تولید می‌شود. عسل خاصیتش به قدری است گاهی حتا برای زخم‌بندی هم استفاده می‎شود.»

با اشاره به اهمیت این جلسه، رحیم قربانی، دبیر گروه قرآن، عترت و سلامت، با بیان اینکه انس و الفت حکمای قدیم در حوزه پزشکی با قرآن نمود بیشتری از سایر اقشار جامعه داشت، گفت:

«امروزه روند سیستم آموزشی کشور که برگرفته از بیگانه است بین رشته‌های پزشکی و مباحث دینی و اسلام فاصله ایجاد کرده که در این همایش سعی می‌شود این جدایی را کمتر کرده و به اصل خویش برگردیم.»

او با بیان اینکه در هیچ زمانی تخصص و علم جدای از مبانی دینی و قرآنی ما نبوده است، متذکر شد:

«در حال حاضر بسیاری از نیروهای متخصص علمی در سطح جهانی هستند که در زمینه قرآنی و اسلامی در حد بالایی قرار دارند. بنابر روایات، دو گروه وجود دارند که خداشناسی آنها بیشتر از سایر اقشار مردم است یکی منجمین و دیگری گروه پزشکان، این دو گروه عظمت خداوند را در خلقت انسان که مخاطب خدا و قرآن است درک می‌کنند و به همین دلیل ما باید این دو گروه را بیشتر با مبانی دینی و قرآنی آشنا کنیم که در همایش قرآن، عترت و سلامت تلاش می‌کنیم منابع لازم را در اختیار متخصصین پزشکی قرار دهیم تا انس و الفت بیشتری با این کتاب الهی برقرار کنند. در حال حاضر ۱۵ نفر از عزیزان در گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی کشور حضور و عضویت دارند و تاکنون توانسته‌ایم بیش از ۵۰۰ نفر از نخبگان علمی و قرآنی کشور را که رتبه‌های ممتازی در رشته‌های مختلف قرآنی داشتند شناسایی کنیم.»

فرهنگستان علوم پزشکی که ریاست آن با دکتر سیدعلیرضا مرندی، یکی از فرصت‌طلب‌ترین عناصر نظام، و دبیری آن با دکتر سید‌محمدرضا کلانترمعتمدی، یکی از پزشکان خامنه‌ای است، نقش ویژه‌ای در ترویج خرافه‌ای به نام «طب اسلامی» دارد. ولی فقیه فعلی این نقش را به این نهاد واگذار کرده است. کاری که رهبر فعلی می‌کند، طبق سنت ولی فقیه اول است.

خمینی جوان در مقام کارشناس طب

اکنون پس از آشنایی اجمالی با دکان طب اسلامی / سنتی به گذاشته برمی‌گردیم تا نشان دهیم آنچه اکنون می‌گذرد در ادامه فکر خمینی در نفرتش از دستاوردهای تجدد است که دامنگیر پزشکی مدرن هم می‌شود. البته او خود برای ادامه زندگی نه به طب اسلامی بلکه پزشکی مدرن پناه برد.

خمینی در کتاب کشف‌الاسرار که آن را در سال ۱۳۲۴ نوشت به اظهار نظر درباره پزشکی پرداخته است. این کتاب در واقع پاسخی بود به کتابچه‌ی ۴۰ صفحه‌ای علی‌اکبر حکمی‌زاده تحت عنوان «اسرار هزارساله». موضوع رساله‌ی حکمی‌زاده که خود پیشتر طلبه بود نقد مذهب شیعه و خرافات و موهومات آن بود، کاری که به خمینی و حوزه‌ علمیه گران آمد.

خمینی در کشف‌الاسرار در مورد طب اسلامی و خطرات طب غربی می‌گوید:‌

«استادان دانشگاه جندی شاپور همان اطباء رومی و یونانی بودند که طب عالی یونان را به دانش آموزان ایران آموختند و طب یونانی را در کشور رواج دادند. اکنون باید دید چه کسانی طب یونان را که برای علاج کلیه‌ی امراض مزاجی بهترین وسیله بود و با سهل‌ترین راه مطابق اقتصاد این خدمت را بهتر از طب امروز اروپا انجام می‌داد از میان بردند و ریشه‌ی آن را برای همیشه از جهان برانداختند و چنین خیانت بزرگی بخصوص به کشور ایران کردند.

همه می‌دانیم که در این قرن اخیر که طب اروپایی به ایران آمد و در قسمت جراحی از آن چیزهایی دیدند و البته قدم‌های بزرگی هم در این قسمت برداشته گر چه نصیبی چندان از آن عاید ما نشده و معلوم هم نیست بشود لکن باز کم و بیش خدمت‌هایی به توده کرده است. ایرانی‌ها و خصوصأ زمامداران یکباره خود را باخته و بطوری در همه چیز تسلیم اروپایی شدند که خود با طب یونانی با همه‌ی قوا به مبارزه برخاستند و بقیه از یادگارهای اطباء یونان را که در ایران در گوشه و کنار یافت می‌شد به طوری محدود کردند و در فشار گذاشتند که آنها معلومات خود را برای دیگران ابراز نکردند و با خود در زیر خاک همراه بردند و مشتی جوانان بی تجربه را با تحصیلات بسیار ناقص و گرفتن دیپلم با وسایط و پارتی بازی‌ها و آنچه شما بهتر می‌دانید دولت بر آن دسته‌ی کمی که یادگاری‌های طب یونانی بودند چیره کرده و اساس آن طب را از جهان برای همیشه برچیدند و امروز که دکترهای بزرگ کشور بر خطای خود آگاه شدند و پیش آنها ثابت شد که برای علاج ناخوشی‌های مزاجی از قبیل تیفوس و تیفوئید و مانند آنها چاره‌ی جز عمل بر طبق دستورات یونانی نیست و علاجهای اروپایی خدمت شایانی نمی‌تواند به اینگونه مریض‌ها بکند جز افسوس و ندامت راهی ندارند.

امروز در تمام کشور ایران که به قول شما دانشگاهی مانند جندی شاپور داشته یک نفر که قانون ابوعلی را بفهمد معلوم نیست باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب بوسیلۀ زمامداران بی‌خرد ما خورد.

یکی از دکتر‌های امروزی می‌گفت: بر ما و بر دکترهای بزرگ این کشور ثابت شد که کاری از طب اروپا جز جراحی بر نمی‌آید و داروهای اروپایی معالج نیست بلکه مسکن‌هایی است که ما بکار می‌بریم و انتظار آن داریم که مرض دوره‌ی خود را تمام کند و یا به خوبی یا به هلاکت منجر شود. گفتیم پس چرا دکترها این مطلب را به مردم نمی‌گویند، گفت: کسی قدرت این گفتار را ندارد و درست گفت.

امروزه همه چیز کشور ما با هم جور است و تا یک شجاعت ادبی در نویسندگان ما پیدا نشود اصلاح آن نخواهد شدامروزه اگر کسی از طب اروپایی یا زندگی اروپامآبی انتقاد می‌کند مورد هُو و جنجال بسیار واقع خواهد شد و از نظر جوانان تحصیل کرده‌ی ما ساقط می‌شود. لکن با همه حال ممکن است در بین آنها کسانی به فکر بیفتند و سنجش‌هایی کرده راهی به خطا کاری‌های خود پیدا کنند و برای دوره‌های بعد از این طرفدارانی برای این مسلک هم پیدا شود و قدم‌هایی برای سعادت نسل آتیه برداشته شود.

هان ای نویسندگان قدری به خود آیید و از بی‌خردان نهراسید و گفتنی‌ها را بگویید و زندگی پر آشوب اروپا چشم شما را از حقایق نبندد.

همه شنیدید در زمان تصدی رضا خان همین شاه کنونی به تیفوئید مبتلا شد در وقتیکه تمام دکترهای درجه‌ی اول کشور از درمان آن مأیوس شدند. طبیب طالقانی با دستور طب قدیم او را علاج کرد. خوب بود با چنین امتحانی رضاخان با زمامداران آن روز به فکر این بیفتد که طب کشور خود ما نیز باید دست کم در حساب بیاید لکن به قدری این‌ها خود را باختند و انگاره را ازدست دادند که حاضر نیستند برای خود جزئی فضیلتی قائل شوند وبا حس و هوش خود هرطورشده است مبارزه می‌کنند که مبادا بر خلاف اروپا سخنی بگویند.» (منبع)

خمینی در جای دیگری از کتاب کشف‌الاسرار درباره‌‌ی طب غربی می‌گوید:

«غرب همه چیز استعماری دارد، طب استعماری، فرهنگ استعماری که برای کشورهای عقب‌افتاده صادر می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما می‌دهند وابستگی می‌آورد، اگر می‌خواهید رشد حقیقی پیدا کنید و مستقل شوید اول این وابستگی فکری و قلبی را کنار بگذارید.امروز در تمام کشور ایران که به قول شما دانشگاهی مانند: جندی شاپور داشته، یک نفر که قانون بوعلی (طب سنتی) بفهمد معلوم نیست که باشد، و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب به وسیله زمام‌داران بی‌خرد خورد.»

همراهی و هماهنگی حوزه‌های علمیه و فرهنگستان علوم پزشکی

حوزه‌‌های علمیه و تاریکخانه‌های قرون وسطایی نظام پس از دست‌اندازی به کلیه شئونات اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی کشور، به دنبال تسلط بر علم و دانش برآمدند. اولین جایی که تاریک‌اندیشان پس از یکدست‌کردن حاکمیت روی آن دست گذاشتند «علوم انسانی» بود.

خمینی در سال ۱۳۵۹ با راه‌‌اندازی غائله‌ی انقلاب فرهنگی کوشید در این مسیر حرکت کند اما جز تصفیه خونین دانشجویان و اساتید دستاورد دیگری نیافت. پس از شکست انقلاب فرهنگی و عدم توفیق نظام در اسلامی کردن علوم، از سال ۱۳۸۸ براساس دستورالعمل خامنه‌ای بازنگری در محتوای علوم انسانی و سیاست تغییر متون دانشگاهی در پاره‌ای از رشته‌های علوم انسانی به عهده‌ی دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شد و هدف آن تلاش برای «انطباق علوم انسانی با مبانی اسلام» عنوان گردید. رشته‌هایی مانند حقوق، حقوق‌بشر، فلسفه، روان‌شناسی، علوم سیاسی و تربیتی، جامعه شناسی، علوم‌ اجتماعی، مطالعات زنان، رشته‌های هنری و فرهنگی از جمله رشته‌هایی هستند که از بازنگری در محتوای آن‌ها خبر داده شد.

آن‌چه خامنه‌ای دستور انجام آن را داد در واقع تحقق ایده‌های خمینی در کتاب «کشف‌الاسرار» و مجموعه سخنرانی‌های خمینی در «صحفیه امام» بود.

خمینی پس از آن که قدرت را به دست گرفت در سال ۵۸ در جمع اطبای سنتی گفت:‌

«نه اینکه ما نمی‌‌دانیم که علومی که در شرق بود، دسیسه‌‌ها اسباب این شد که عقب بزنند آنها را، و به جای او علوم غرب را بیاورند- دانش‌هایی که در شرق بود و اروپا از آن تقلید می‌‌کرد، دست‌هایی آمد و آن‌ها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعی شده است که خیال می‌‌کنیم که هر چه هست، در غرب است و ما هیچ چیز نداریم.

محتوای خودمان را گرفتند. یعنی مغزهای ما را شستشو کردند؛ جایش یک مغز دیگری گذاشتند که از همان غرب ارتزاق می‌‌کند. و این یک مطلب مهمی است که باید بتدریج این مملکت از زیر آن بار بیرون برود.

یکی هم از مسائل، همان مسئله طب قدیم است. آن‌ها همه این دردهایی که الآن هست با همین دواهای علفی معالجه می‌‌کردند و معالجه‌‌شان یک معالجات اساسی بود و اروپا از طب بوعلی تا همین آخر استفاده می‌‌کردند.» (صحیفه امام، ج۹، ص۶)

خمینی در ۱۳ تیر ۱۳۵۸ در جمع اساتید دانشگاه تهران‏ گفت:

«تمام علومى که شما اسم مى‏برید و از دانشگاه‌هاى خارجى تعریف مى‏کنید- و تعریف هم دارد- اینها یک ورق از عالم است؛ آن هم یک ورق نازلتر از همه اوراق… فرق ما بین اسلام و سایر مکتب‌ها -نه مکتب‌هاى توحیدى را عرض نمى‏کنم- بین مکتب توحیدى و سایر مکتب‌ها، که بزرگترینش اسلام است، این است که اسلام در همین طبیعت، یک معناى دیگرى مى‏خواهد؛ در همین طب یک معناى دیگرى مى‏خواهد؛ در همین هندسه یک معناى دیگرى را مى‏خواهد؛ در همین ستاره‏شناسى یک معناى دیگرى مى‏خواهد… کسى که مطالعه‌کند در قرآن شریف این معنا را، مى‏بیند که جمیع علوم طبیعى جنبه معنوى آن در قرآن مطرح است؛ نه جنبه طبیعى آن.
اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم، به مرتبه توحید است. تعلیمات اسلام، تعلیمات طبیعى نیست؛ تعلیمات ریاضى نیست؛… تعلیمات طب نیست؛… لکن اینها مهار شده به توحید. برگرداندن همه طبیعت و همه ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، که آخِر مقام الوهیت است. بنا بر این، باید این معنا که علوم -ما از آن هم تمجید مى‏کنیم؛ تعریف مى‏کنیم؛ همه علوم طبیعى، همه علوم مادى- لکن آن خاصیتى که اسلام از اینها مى‏خواهد، در غرب از آن خبرى نیست -اگر هم باشد فقط یک چیز نازلى است-… آنى که اسلام مى‏خواهد تمام علوم، چه علوم طبیعى باشد و چه علوم غیر طبیعى باشد، آنکه از آن اسلام مى‏خواهد، آن مقصدى که اسلام دارد، این است که تمام اینها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحید بکند….

آنکه اسلام براى آن آمده است: براى برگرداندن تمام موجودات طبیعى به الوهیت و تمام علوم طبیعى به علم الهى. و از دانشگاه‌ها هم این معنا مطلوب است. نه اینکه خود طب را- البته طب هم باید باشد، علوم طبیعى هم همه باید باشد، معالجات بدنى هم باید باشد- لکن مهم آن مرکز ثقل است که مرکز توحید است. تمام اینها باید برگردد به آن جهت الوهیت.

فرق ما بین علوم اسلامى در همه طرف، در همه جا، با سایر علوم این است که یک علاوه در اسلام هست که این علاوه در آنجا نیست. آن علاوه‏اى که در اسلام هست، آن جنبه معنویت و روحانیت و الوهیت مسئله است.»
در هر صورت، انبیا آمدند که همه مردم را آدم کنند. علم انبیا، علم آدم‌سازى است.

قرآن هم یک کتابى است کتاب آدم‌سازى. نه کتاب طب است؛ نه کتاب فلسفه است؛ نه کتاب فقه است؛ نه کتاب- عرض مى‏کنم- سایر علوم است! هر چه در قرآن هست، اگر کسى مطالعه‌کند درست، مى‏بیند آنى که در قرآن هست، آن جنبه الوهیتش هست. همیشه هر چیزى طرح شده، به جنبه الوهیت طرح شده است.» (صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۳۳ تا ۴۳۸)

براساس رهنمود‌های خمینی و خامنه‌ای است که حوزه‌ علمیه قم برای ورود به امر درمان و تولید «بوعلی» دست به کار شده است.

برای درک هماهنگی فرهنگستان علوم پزشکی و حوزه علمیه قم جهت پیشرفت طب اسلامی که طبق فرامین و رهنمود‌های خمینی و خامنه‌ای صورت گرفته بایستی به دیدارهای انجام‌گرفته توجه داشت. سیاست نظام اسلامی درگیرکردن هرچه بیشتر حوزه‌های علمیه در بخش درمان و سلامت مردم است. گام‌های اولیه آن برداشته شده است و پی‌ریزی بنایی که قرار است ساخته شود انجام گرفته و نباید از آن غافل شد.

دیدار و گفتگوی گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با انجمن اخلاق حوزه علمیه قم در راستای همکاری بیشتر حوزه و فرهنگستان یکی از این موارد است.

علیرضا مرندی رئیس این فرهنگستان در این دیدار گفت:

«متاسفانه مطالعات گسترده سلامت معنوی در غرب انجام شده است و لذا عمده کتاب‌ها و مقالات غربی است و نگرانی ما هم از این مسئله است که مبادا مطالعات غربی مبنای سلامت معنوی در کشور شود و ما را به بیراهه بکشاند، تعریفی که آنها از سلامت معنوی دارند با چیزی که ما به آن فکر می‌کنیم متفاوت است، سلامت معنوی که می‌خواهیم به آن عمل کنیم باید بر مبنای اسلام باشد و در این زمینه همکاری روحانیت بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات انجام شده در غرب با ذهنیت مادی‌گرایانه و به هر حال غیر توحیدی است. آنها برای رسیدن به سلامت معنوی توصیه به نواختن یا گوش‌کردن موسیقی، تمدداعصاب از طریق یوگا و غیره می‌کنند و به آخرت توجهی ندارند‌. فرهنگستان علوم پزشکی در مقوله سلامت معنوی وارد شده است و ما می‌خواهیم با کمک روحانیون و حوزه این مهم را وارد حوزه پزشکی کنیم و معتقدیم که در این زمینه نباید فقط به بعد درمان بپردازیم بلکه تمرکز باید به نقش معنویت در همه ابعاد سلامت به ویژه بعد پیشگیری و سبک زندگی مردم باشد.»

در ادامه دکتر حسن ابوالقاسمی دبیر علمی همایش سلامت معنوی افزود:

«ما باید در ارتباط با انجمن‌های مرتبط در حوزه و دانشگاه بتوانیم به هدفمان برسیم. سلامت معنوی باید از کشورهای اسلامی نشات می‌گرفت اما متأسفانه این مهم مقدور نشد. در غرب سلامت معنوی وارد دروس دانشگاهی شده است و ما در فرهنگستان علوم پزشکی به این نتیجه رسیدیم که باید جامعه و دانشگاه را نسبت به سلامت معنوی حساس کنیم و باید با همکاری حوزه و دانشگاه بتوانیم محتوا را تهیه کنیم. مراکز بهداشتی ما باید نیازهای معنوی مردم را برطرف کنند و محیط‌های که مردم به آن مراجعه می‌کنند مطالبات آنها را پاسخگو باشند. سلامت معنوی باید پایه‌گذاری شود که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد.»

دکتر سید جمال‌الدین سجادی عضو گروه سلامت معنوی هم چنین گفت:

«ما باید تفکر و عملکردمان اسلامی باشد و همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله ) فرمودند باید چارچوب تمدنی را درست کنیم که در مقابل تمدن غرب قرار گیرد و باید در جهت اجرایی‌شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قدم برداریم و از چارچوب ذهنی درمان محوری بیرون بیاییم.»

دکتر محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان و عضو گروه سلامت معنوی در همین نشست گفت:

«امروز فضای دانشگاه اقتضای دیگری دارد وقتی حوزه می‌خواهد مربی و مبلغ برای دنیای امروز تربیت کنند باید متناسب با دنیای امروز جامعه باشد در دانشگاه‌ها وقتی اخلاق پزشکی تدریس می‌شود باید اسلامی باشد و نقش حوزه باید محوری باشد در بخش سلامت معنوی باید از حوزه تعاریف خارج شویم. باید گفتگوها و نتایج همایش در ویژه‌نامه‌ای به عنوان منبع منتشر شود و فرهنگستان علوم پزشکی نگران این است که مبنای کج ساخته شود که قابل اصلاح نباشد و همه ابزار در دست ما نیست و بخش عمده‌ای از آن به دست حوزه است.»

پس از تلاش برای تسلط بر متون آموزشی علوم انسانی که به تغذیه فکری جامعه مربوط است، تاریک‌اندیشان درصدد تسلط بر سلامت جسمی مردم و تأثیرگذاری بر امر درمان برآمدند. خامنه‌ای در اوهامش به دنبال تشکیل «تمدن اسلامی» است، و این «تمدن» نمی‌تواند بدون طب اسلامی باشد و به «درمان» درد‌های جسمی مردم کاری نداشته باشد. از همین رو است که فرهنگستان علوم پزشکی حسب الامر تبدیل به یکی از مبلغان طب اسلامی شد و «ابن‌سینا»‌های حوزه‌های علمیه به رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها راه یافتند و سخنران مراسم‌های حکومتی شدند و دکان طب‌اسلامی پررونق‌تر از گذشته شد.

برای مقابله با خطری که سلامت جسمی و روانی جامعه را تهدید می‌کند نیاز به روشنگری هرچه بیشتر است.