در حالی که در بسیاری از نقاط ایران کودکان در کپر و کلاس‌های فاقد کمترین امکانات به تحصیل مشغول هستند مجلل‌ترین و با شکوه‌ترین مدارس علمیه در سراسر کشور با حمایت خامنه‌ای و بیت‌رهبری ساخته می‌شوند.

ریخت‌وپاشی که در ساخت بنای مجلل «مرقد امام» و یا مسجد جمکران می‌شود حیرت‌انگیز است.

خامنه‌ای علی‌رغم آن که می‌کوشد در سخنانش خود را از فساد مبرا نشان دهد اما بهتر از هرکس می‌داند باید از منصوبان فاسد خود و نزدیکان فاسد آنها دفاع کند و یا حداقل آن‌ها را به حال خود بگذارد تا آن‌ها نیز بی‌چون و چرا از نظام و ولایت‌فقیه دفاع کنند.

خامنه‌ای هیچ‌گاه اجازه نداده است که نهاد‌های نظارتی به فساد دستگاه‌های تحت امر وی رسیدگی کنند. امپراطوری اقتصادی بیت رهبری، سپاه، بنیاد‌های مذهبی، آستان‌قدس رضوی و  … که از عوامل اصلی فساد در کشور هستند با در اختیار داشتن هزاران شرکت و کارخانه و گردش مالی ده‌ها هزار میلیارد تومانی سالانه حتی یک برگ بیلان مالی منتشر نمی‌کنند.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس خبرگان رهبری، امامان جمعه و نمایندگان خامنه‌ای در استان‌ها هستند که از اختیارات بسیار زیاد بدون حساب و کتابی برخوردارند. آن‌ها وظیفه حمایت و صیانت از رهبری را به عهده دارند.

بودجه‌ی تعدادی از مراجع تقلید همچون نوری‌همدانی که کاسبی‌‌شان کساد است از طرف بیت‌رهبری پرداخت می‌شود.

خامنه‌ای در ازای حمایت مکارم‌شیرازی از دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه‌ی وی دست او را بازگذاشته تا سلطان شکر شود.

وقتی عباس پالیزدار فساد مالی گردانندگان حوزه علمیه و نمایندگان خامنه‌ای از محمد یزدی گرفته تا امامی کاشانی و خزعلی و واعظ طبسی و … را برملا کرد، او را به زندان انداختند و توجهی به روشنگری‌های او نکردند که  اسناد سازمان بازرسی کل کشور  و… هم ادعاهای او را تأیید می‌کردند.

از دوران ریاست محمد یزدی در قوه قضاییه با اجازه‌ی خامنه‌ای ده‌ها حساب به نام رئیس قوه قضاییه و نزدیکانش باز شد تا آن‌ها بدون آن که کوچکترین حسابی پس بدهند به دخل و تصرف در هزاران میلیارد سپرده‌ی مردم در حساب‌های مربوطه مشغول شوند.

وقتی موضوع بورسیه‌های غیرقانونی مطرح شد، این خامنه‌ای بود که به میدان آمد و به صراحت تأکید کرد که انتشار اسناد و برملا‌کردن فساد گردانندگان وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد کار اشتباهی بوده است و به اشاره‌ی او، مجلس شورای اسلامی فرجی‌دانا وزیر علوم و آموزش عالی را استیضاح کرد و به او رأی اعتماد نداد. در حالی که در جریان استیضاح وزیر کار به خاطر انتصاب مرتضوی به ریاست تأمین اجتماعی، باز این بیت‌رهبری و شخص خامنه‌ای بود که از طریق پدر عروس‌اش حداد‌عادل مانع استیضاح شیخ‌الاسلامی شد.

در ماجرای پرونده سه هزار میلیارد تومانی این خامنه‌ای بود که فرمان داد موضوع را «کش ندهند» و با اعدام مه‌آفرید خسروی سر‌وته آن را هم آوردند.

در پی برملاشدن فساد بزرگ در شهرداری تهران، خامنه‌ای و قوه قضاییه و اصول‌گرایان به دفاع از قالیباف پرداخته و مانع از رسیدگی به پرونده‌ی او شدند و به جایش محمد‌علی نجفی شهردار تهران که فسادها را برملا کرده بود برکنار ساختند.

وقتی فساد مالی محسن رفیق‌دوست در پرونده‌ی فاضل خداداد و اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی برملا شد و رسیدگی به آن جریان داشت، خامنه‌ای با انتصاب دوباره‌ی رفیق‌دوست به ریاست بنیاد مستضعفان مانع پیگیری پرونده‌ی او شد.

خامنه‌ای مانع رسیدگی به فساد واعظ طبسی و فرزندش ناصر در آستان قدس رضوی شد و همچنان تا آخر عمر وی را در کنف حمایت خود داشت.

می‌دانیم سعید مرتضوی پس از جنایاتی که با حمایت بیت‌رهبری مرتکب شد، ارتقاء مقام یافت و یکی از شروط اصلی خامنه‌ای برای تداوم حضور هاشمی شاهرودی در ریاست قوه قضاییه، ابقای مرتضوی بود. کش و قوس‌های صورت گرفته بر سر پرونده سعید مرتضوی ناشی از حمایت بیت رهبری از وی بود.

رسیدگی به سوءاستفاده جنسی سعید‌ طوسی از کودکان و نوجوانان با فشار خامنه‌ای و بیت‌رهبری سرانجامی نیافت.

سردار محمدرضا نقدی علیرغم دستگیری به خاطر راه‌اندازی «باند کبیر» به خاطر حمایت خامنه‌ای از مجازات رهید و ارتقای مقام یافت.

خامنه‌ای و عزیز‌کرده‌های وی در سپاه پاسداران برای پوشاندن فساد و سیاست‌های فاجعه‌آمیزی که محیط زیست ایران را به نابودی کشانده، فعالان محیط‌ زیست را به بند کشیدند و فجایع بعدی را به بار آوردند.

خامنه‌ای، محسنی‌اژه‌ای و رازینی‌ را که فسادشان زبانزد است بر دستگاه قضایی مسلط کرد. او بود که مانع رسیدگی به پرونده‌ی دری‌نجف‌آبادی در قتل‌های زنجیره‌ای شد و او را به دادستانی کل کشور رساند.

خامنه‌ای بود که با تمام امکاناتی که در اختیار داشت به حمایت از احمدی‌نژاد برخاست و در مقابل سیل انتقاداتی که از هر سو او را نشانه‌ رفته بود دولت وی را پاکدست‌ترین دولت تاریخ ایران خواند در حالی که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد‌های ارزی ایران در دوران وی از بین رفت و بزرگترین صنایع ایران به ثمن بخش به سپاه پاسداران و نظامیان و بنیاد‌های ریز و درشت و وابستگان‌شان واگذار شد. امروز اقتصاددانان دولتی می‌گویند آسیبی که او به اقتصاد کشور رساند تنها با دوران حمله‌ی مغول قابل قیاس است.

وقتی نقش شهرام (غلامحسین) غیب‌پرور در ضرب و شتم علی مطهری از پرده بیرون افتاد، خامنه‌ای به منظور ایجاد حاشیه امنیت، او را ارتقای مقام داد و به ریاست سازمان بسیج رساند.

زین‌العابدین قربانی

زین‌العابدین قربانی

نمونه زین‌العابدین قربانی

در یک چنین شرایطی کناره‌گیری زین‌العابدین قربانی از نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه گیلان باعث بروز شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر برکناری او توسط خامنه‌ای به علت فساد مالی شد. در حالی که چنین ادعایی با منش و شخصیت خامنه‌ای و شیوه‌ی کار او همخوانی ندارد و در این وانفسا به نوعی اعتبار بخشیدن به ولایت فقیه و سلامت اوست.

خامنه‌ای در مقابل درخواست افکار عمومی و نمایندگان مجلس نسبت به رسیدگی به فساد در بیت‌رهبری بی‌توجه است چگونه انتظار می‌رود به خاطر فساد مالی امام جمعه رشت، او را برکنار کند.

همه‌ی شواهد نشان می‌دهد که موضوع تغییر قربانی برکناری به خاطر فساد نیست. ارتش سایبری نظام اسلامی می‌کوشد به هر ترتیب که شده برای خامنه‌ای وجهه کسب کند. در روزهای گذشته هنگامی که اجرای حکم اعدام بهمن ورمزیار به خاطر «اشکالات قضایی» یک روز به تأخیر افتاد، این ارتش سایبری بود که در فضای مجازی خبر دستور توقف اجرای حکم اعدام وی توسط خامنه‌ای را انتشار داد.

از این‌ها گذشته «آیین تکریم و معارفه نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت» با حضور غلامحسین محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر‌ خامنه‌ای، احمد مروی معاون ارتباطات حوزوی بیت‌رهبری، محمد‌جواد حاج‌علی‌‌اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، مصطفی سالاری استاندار گیلان و جمعی از مسئولان ارشد استان برگزار شد. در این آیین قربانی حضور داشت و گفت:

«دو بار در ایراد خطبه‌ها حالم به هم خورد و در پی آن نامه‌ای به رهبری نوشتم و از عجز خود در اقامه نماز جمعه اطلاع دادم و الحمدالله عالمی دانشمند در تصدی نمایندگی ولی‌فقیه در استان منصوب‌ شده است…

من به مقام معظم رهبری از عجز خود در اقامه نماز جمعه نامه نوشتم و رهبری هم پذیرفت و با کناره‌گیری ما موافقت کرد.»

خزرآنلاین از قول محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر خامنه‌ای در مراسم مزبور نوشت:

«رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به ۱۸ سال اقامه نماز توسط آیت‌الله قربانی در رشت و ۲۳ سال اقامه نماز در لاهیجان گفت: آیت‌الله قربانی ریش خود را در راه نماز جمعه و اقامه نماز سفید کرده است.

آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی با اشاره به ۷۰ سال تبلیغ دین و توصیف معارف عترت و قران توسط آیت‌الله قربانی افزود: آیت‌الله قربانی به اصرار خود از تصدی نمایندگی ولی‌فقیه در استان کناره‌گیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد ناآگاه آیت‌الله قربانی را رنجاندند خاطرنشان کرد: تلاش‌ها و خدمات بسیار زیادی از سوی آیت‌الله قربانی صورت گرفت درحالی‌که این اذیت کردن‌ها مزد خدماتش نبود.»

سفر محمدی‌گلپایگانی به رشت نه برای معارفه‌ی نماینده ولی فقیه جدید که حضور محمد‌جواد حاج‌علی‌اکبری کافی بود بلکه برای تکریم از قربانی نماینده‌ی قبلی و ابراز تشکر خامنه‌ای از خدمات او صورت گرفت.

مصطفی سالاری استاندار گیلان  در مراسم «تکریم و معارفه» اظهار کرد:

«در هر نشستی صفا و صمیمیت آیت‌الله قربانی را قلبا حس می‌کردیم…. آیت‌الله قربانی باعث افتخار استان هستند و در هرجایی که نامشان برده می‌شود نامشان به انقلابی گری و صداقت شناخته می‌شوند…. تألیفات آیت‌الله قربانی از هویت گیلان است و امیدواریم کماکان از اثرات علمی آن بهره‌مند شویم.»

خامنه‌ای نیز در حکم خود برای انتصاب حجت‌الاسلام رسول فلاحتی نماینده جدید ولی فقیه در  گیلان از «زحمات ارزشمند» قربانی تشکر کرد و از او به عنوان یکی از «برجستگان علمی و فرهنگی آن خطه‌ی شریف» نام برد.

زین‌العابدین قربانی لاهیجی کیست و چگونی طی مراتب کرد

زین‌العابدین قربانی در سال ۱۳۱۲ در یک خانواده مذهبی و کشاورز در روستای پنچاه از توابع آستانه اشرفیه به دنیا آمد. او پس از طی کلاس سوم دبستان در زادگاهش در ۱۴ سالگی برای تحصیل علوم دینی و حوزوی به لاهیجان و سپس در سال ۱۳۲۸ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد. پس از بلوای خمینی در سال‌های ۴۲ و ۴۳، قربانی همچون بخش کوچکی از روحانیت اعتراضات مقطعی و سطحی به نظام سلطنتی داشت که گاه باعث ایجاد دردسر برای وی می‌شد. او یک بار در سال ۱۳۴۴ بازداشت و به‌سرعت آزاد گردید و در سال ۱۳۵۰ نیز دستگیر و به شش ماه زندان محکوم شد.

قربانی دارای ۳ دختر و ۷ پسر است که همگی از رانت‌‌های مختلف حکومتی برخوردار شده‌اند. محمدحسین قربانی، نماینده‌ی آستانه اشرفیه، برادرزاده‌ی اوست. مهدی فرزند وی که متولد ۱۳۵۷ است در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ شرکت کرد اما صلاحیت‌اش تأیید نشد و بلافاصله به سرپرستی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در استان گیلان منصوب شد. وی با استفاده از رانت پدرش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه گیلان و کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس است.

قربانی پس از پیروزی انقلاب ابتدا به ریاست کمیته‌های انقلاب اسلامی شرق گیلان رسید و سپس ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان گیلان را به عهده گرفت و در سیاه‌ترین روزهای دهه‌ی ۶۰ جنایات زیادی را در استان گیلان که یکی از مراکز مهم گروه‌های سیاسی بود رقم زد. پسرعموهای همسر وی علاءالدین، کمال‌الدین، نجم‌الدین و شمس‌‌الدین عترتی کوشالی فرزندان آیت‌الله محمدکاظم عترتی کوشالی و نوه‌های آیت‌الله عبدالحسین عترتی در سال ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ در لاهیجان اعدام شدند. عصمت شریعتی همسر علاءالدین و نوه استاد محمد‌تقی شریعتی نیز در تهران اعدام شد. گفته‌ می‌شود قربانی در جریان کشتار ۶۷ در مقام امام جمعه لاهیجان و حاکم شرع در این جنایت دست داشته است.

او در دوره‌ی دوم مجلس شورای اسلامی از آستانه اشرفیه به مجلس راه یافت و به مدت ۴ سال ریاست کمیسیون ارشاد را به عهده گرفت.

قربانی از طرف خمینی و خامنه‌ای به مدت ۱۸ سال امام جمعه لاهیجان بود و سپس در سال ۱۳۸۰ پس از مرگ صادق احسانبخش از سوی خامنه‌ای به امامت جمعه رشت منصوب شد. وی از دوره دوم مجلس خبرگان رهبری به عضویت این مجلس درآمد و احتمالاً تا دم مرگ عضو آن خواهد بود.

قربانی همچون بسیاری از روحانیون به مدد حاکم شدن نظام اسلامی پایشان به دانشگاه باز شد و مدت‌ها استاد دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی گیلان که خود بنا کرده بود و دانشگاه امام صادق شد.

روابط دیرباز خامنه‌ای و قربانی

خامنه‌ای در دوران ریاست‌ جمهوری نیز از حامیان قربانی بود. آشنایی آن‌ها به قبل از انقلاب برمی‌گشت و قربانی هم‌درس سید‌محمد خامنه‌ای برادر بزرگ خامنه‌ای بود.

وقتی ابوالحسن کریمی دادستان اسبق و جنایتکار گیلان که یکی از بیرحم‌ترین عناصر نظام و به لاجوردی گیلان معروف بود در ۱۳ فروردین ۱۳۶۵ توسط مجاهدین ترور شد، خامنه‌ای که خود از حامیان جدی کریمی بود خطاب به قربانی پیام تسلیت داد. در حالی که قربانی به شدت با کریمی مخالف بود و حاضر نشد نماز میت بر او بخواند و امینیان امام جمعه آستانه اشرفیه به جای وی بر کریمی نماز خواند.

پس از کشته‌شدن کریمی که به دیوانگی مشهور بود و تا زمان مرگ (در سن ۳۸) سالگی ازدواج نکرد و می‌گفت در فکر رسیدن به «حور‌العین» است، و نه «حور‌الطین». (حور‌العین، حوریان بهشتی را گویند و حور‌الطین (آمیخته‌ای از خاک و آب) مورد نظر کریمی، زنان زمینی هستند.)  عناصر حزب‌اللهی و تندرو لاهیجان به سرکردگی برادرش محمدجواد کریمی، چماقدار معروف لاهیجان که این روزها حجت‌الاسلام کریمی خوانده می‌شود، به خانه‌ی زین‌العابدین قربانی یورش بردند. آن‌ها قربانی را به عدم حفاظت از ابوالحسن کریمی متهم کرده و او را مقصر می‌دانستند، در حالی که در گیلان کمتر کسی دل خوشی از کریمی حتی در میان عناصر نظام داشت.

قربانی، چپاولگر اموال عمومی

قربانی  علاوه بر جنایات بزرگی که انجام داده است در چپاول اموال عمومی نیز دست دارد. «مجتمع بزرگ تجاری و فرهنگی آدینه» یکی از بزرگترین مجتمع‌های شهر رشت که در مجاورت مصلای امام خمینی این شهر و درحریم رودخانه قرار گرفته است یکی از موارد فساد اوست.

مجتمع تجاری−فرهنگی آدینه، کارفرما: دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان • در سمت چپ: تظاهرات اعتراضی جمعی از مالباختگان علیه آیت الله قربانی

محمدمهدی قربانی فرزند وی عضو کمیته فعال‌سازی مجتمع‌های تجاری، دبیر کمیسیون توافقات، مدیر امور املاک و اراضی، مسئول پیگیری مصوبات هیأت مدیره و کارشناس امور عمرانی سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی و همچنین مدیرفنی و عمرانی مصلی حضرت امام خمینی(ره) رشت، بوده و در اقدامات غیرقانونی پدرش دست داشته است و یکی از دلایل رد صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی همین بود.

مجتمع آدینه با زیربنای ۷۲ هزار مترمربع در ۹ طبقه ساخته شد و دارای سالن غذاخوری با ظرفیت ۲هزار نفر، سالن اجتماعات ۲هزار نفری، سه سالن سینما، پارک شهربازی، بانک، قنادی، آرایشگاه و … است. ساخت این مجتمع زیرنظر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مصلاهای کشور انجام گرفت. «آدینه» در زمان شروع  به ساخت بزرگترین مجتمع تجاری‌، فرهنگی‌ شمال کشور لقب گرفت و نزدیک به یک هزار و ۲۴۰مغازه را شامل می‌شود و قربانی آن را متعلق به ولایت فقیه می‌داند.

زین‌العابدین قربانی پیش فروش واحدهای تجاری مجتمع آدینه را از تابستان سال ۸۹ آغاز کرد. قیمت واحدهای فروخته شده به خریداران در طبقه همکف از متر مربعی ۳۵میلیون تومان آغاز شد و بعدها سیر صعودی نیز پیدا کرد. ساخت این مجتمع با تخلفات بسیاری از جمله قطع درختان ارزشمند، در حریم رودخانه آغاز شد و سپس با قلدری قربانی عوارض شهرداری نیز پرداخته نشد.

گفته می‌شود قربانی از سال ۹۱ تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بابت تخلفات ساختمانی مجتمع آدینه به شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ بدهکار است اما ادعا می‌کند این پول را صرف ساخت حوزه‌‌ علمیه باشکوه امیر‌المومنین کرده است.

در مراسم افتتاحیه این حوزه، آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید قم، محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر خامنه‌ای و … شرکت داشتند که نشان‌دهنده‌ی اهمیت این حوزه در شمال کشور است.

پس از گذشت نزدیک به هفت سال از پیش فروش و بیش از دوسال از موعدِ تحویل واحدهای مجتمع تجاری آدینه، خریداران نه واحد‌های خود را تحویل گرفتند و نه می‌توانند پول‌هایی که این همه سال دست امام جمعه رشت مانده را پس بگیرند! از طرفی شهرداری رشت هم نمی‌تواند مطالبات شش ساله خود را دریافت کند!

دستگیری رئیس دفتر قربانی و مدیر حوزه‌ علمیه

در این میان مهدی مجرد رئیس دفتر آیت‌الله قربانی که مدیر حوزه علمیه امیر‌المومنین رشت هم بود به خاطر تخلفات مالی و … ضمن خلع لباس به یک سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد و در بهمن ۹۵ در اوین حبس شد.

وی که کارمند حراست سازمان چای بود و بعد از بازنشستگی رئیس دفتر آیت‌الله قربانی شد ناگهان در دیماه ۱۳۹۳ در مراسم عمامه‌گذاری طلاب در قم شرکت کرد و توسط آیت‌الله صافی گلپایگانی یکی از مراجع تقلید به لباس روحانیت ملبس شد. پس از آن‌که اعتراضات بسیاری در گیلان به عمامه‌گذاری او صورت گرفت ادعا شد که وی در سال‌‌های قبل از ۱۳۶۴ در حوزه درس خوانده است و با تأخیری ۳۰ ساله عمامه‌گذاری کرده است!

مجرد در مهر ۱۳۹۲ در حالی مدیر حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت شد که هنوز خودش عمامه‌گذاری نکرده بود. وی به مدد نزدیکی به قربانی یکی از افراد قدرتمند رشت و گیلان محسوب می‌شد و ریاست ستاد ائمه جمعه گیلان و ریاست دفتر آیت‌الله انوری همدانی در گیلان و مسئولیت پروژه مسکن مهر و …  را نیز به عهده داشت. در واقع او همه‌کاره استان گیلان بود.

گفته می‌شود از شیخ‌مهدی مجرد ۲۰۰ ملک کشف شده که ارزش آن‌ها را بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌‌اند.

با این حال برخلاف ابتدایی‌ترین موازین حقوقی، بر اساس «عدل اسلامی» هیچ پرسش و تحقیقی از قربانی که حتی پس از دستگیری به حمایت از وی پرداخت صورت نگرفت.

با وجود فساد گسترده‌ی قربانی، دلیل تعیین نماینده‌ی جدید خامنه‌ای مقابله با فساد نیست، بلکه خامنه‌ای درصدد تغییر نسل امامان جمعه است. او می‌کوشد نمایندگان خود را از میان جوانتر‌ها انتخاب کند تا هم بیشتر وام‌دار او باشند و هم امکان تحرک بیشتری در سطح استان داشته باشند.

در میان نمایندگان خامنه‌ای در استان‌ها تنها سید‌محمد شاهچراغی نماینده وی در سمنان بالای ۸۰ سال و چند نماینده بالای ۷۰ سال سن دارند و بقیه زیر ۶۰ سال سن دارند و فلاحتی نماینده جدید خامنه‌ای در گیلان ۵۵ ساله است.

در آبان‌ماه گذشته، قربانی خطبه نماز جمعه را به دلیل کسالت نیمه‌تمام گذاشت و به بیمارستان منتقل شد و حجت‌الاسلام صدیق عریانی امام‌جمعه موقت رشت قرائت خطبه را بر عهده گرفت. (منبع)

خامنه‌ای با پذیرش درخواست استعفای قربانی با یک تیر دو نشان می‌زند. او ضمن تغییر یکی از امامان جمعه سالمند، فتیله اعتراضات عمومی در استان گیلان را هم پایین می‌کشد.

مخالفت‌های صورت گرفته در گیلان با آیت‌الله قربانی نه به خاطر فساد مالی او، بلکه رقابت بین جناح‌های نظام اسلامی است که برای از میدان به درکردن رقیب از آن استفاده می‌کنند.

خامنه‌ای می‌داند اگر قرار باشد در کشور عدالتی برقرار شود، قطعاً نظام اسلامی پابرجا نخواهد بود. اگر قرار باشد مبارزه با فساد صورت گیرد این امر بایستی از بیت‌رهبری و نزدیکان شخص وی شروع شود: در شهر نظام جای سالمی وجود ندارد:

گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هر‌ آنکه هست گیرند