PEZHVAKEIRAN.COM چرا نه به جمهوری اسلامی؟
 

چرا نه به جمهوری اسلامی؟
احد قربانی دهناری

با درود به همه‌ی بینندگان و شنوندگان برنامه و عزیزان سخنران در همایش.
کارزار «نه به جمهوری اسلامی» که از سوی عده‌ای از عزیزان در داخل ایران شروع شد، به صورت گسترده‌ای با استقبال گروه‌های مختلف اجتماعی از ایرانیان همراه شده است. به سرعت آن‌چنان فراگیر شد که کمتر کسی چنین گمان می‌کرد. این ابتکار و این استقبال در داخل کشور، با توجه به انواع محدودیت‌ها و تهدیدهای امنیتی خشن در ایران، نشان از بی‌باکی این عزیزان دارد که در خط مقدم مبارزه با جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. این دلیری و این پیشگامی را بیکران ارج می‌نهیم و از آن الهام و نیرو می‌گیریم.
 
شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان چهار دهه گذشته در ایران، از جمله اعدام‌های دهه ۱۳۶۰، آبان ماه ۱۳۹۸ و شلیک به هواپیمای مسافری اوکراین، مخالفت خود را با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کردند. مادر پژمان قلی‌پور می‌گوید: 'نمی‌خواهم با عکس پژمان به خانه هیچ مادری بروم'
اما، این روزها برای بسیاری این پرسش بجا مطرح است: نه به جمهوری اسلامی، آری به که و چه؟
من می‌خواهم دلایل نه به جمهوری اسلامی را بازگو کنم، که خود به طور ضمنی بخشی از ویژگی آری به که و چه‌ی ماست.
تمامیت‌خواهی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی تمامیت‌خواه است.
این نظام نه تنها مخالفان خود را اعدام و ترور می‌کند، حتی طرفداران خود، مانند محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد را که اندک تفاوت سلیقه با آن‌ها دارند، تحمل نمی‌کند.
از یک سو هیچ اهمیتی به رأی مردم نمی دهد، و از سوی دیگر در جزئی‌ترین امور زندگی مردم و حریم خصوصی آنها دخالت می‌کند.
دیکتاتوری
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که یک حکومت دیکتاتوری دینی است و رأی و نظر مردم نقشی در آن ایفا نمی‌کند.
انتخابات در جمهوری اسلامی مهندسی‌شده و نمایشی است. مجلسِ فرمایشی، قانونگذار واقعی نیست. قوه‌ی قضائیه‌ی آن نامستقل و سیاسی است.
پاسخگو نبودن
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی مسئولیت‌ناپذیر است.
خامنه‌ای که در نظام او را فصل الخطاب می‌خوانند و بخش عمده‌ی سیاست و اقتصاد کشور در دست اوست و بر مجلس فرمایشی و دولت و قوه‌ی قضائیه‌ی دست نشانده‌ی خود، بی‌چون چرا فرمان می‌راند، به مردم پاسخگو نیست.
ولی فقیه یا رهبر قدرت مطلق دارد. بالاترین مرجع قانون‌گذاری است، بر اجرای قانون نظارت می‌کند، سیاست خارجی و داخلی را تعیین می‌کند، دارای حقّ نقض قوانین است.  با تدابیر ویژه اضطراری و حکم حکومتی می‌تواند هر موقعیتی را به شرایط استثنایی بدل کند و قانون را در آن به حالت تعلیق درآورد. کاربرد قانون اساسی تشریفاتی و مصلحتی است. نهادها و قوای حکومت تحت سلطه رهبر هستند و نه اختیار دارند و نه استقلالِ عملِ ندارند.
تازه خامنه‌ای، گاه به تلویزیون می‌آید و انتقاد هم می‌کند. شوربختانه، کسی نیست که از او بپرسد: "آخر تو که تمام قدرت در دست توست، به چه کسی انتقاد می‌کنی؟"
قوانین شرعی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که قوانین آن منطبق بر نیاز جامعه و روح زمانه نیست.
قوانینی که دیه‌ی آن با شتر محاسبه می‌شود و اساس آن بر تبعیض میان زن و مرد، مسلمان غیرمسلمان بنا شده است و در آن هیچ نشانی از عزت و کرامت انسان دیده نمی‌شود. قوانینی خشن و ضدانسانی از یک سو حمایت از کودک-همسری و زن ستیزی می‌کند و از سوی دیگر غیرمسلمان‌ستیزی.
تروریسم
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی تروریست است.
جمهوری اسلامی هم مبارزان ایرانی را در داخل و خارج اعدام و ترور می‌کند و هم یکی از فعال‌ترین رژیم‌های گسترش تروریسم و جنگ‌های نیابتی در منطقه و جهان است. با نان سفره‌ی مردمِ خود و حقوق بازنشستگان هلال شیعی را مسلح و مجهز می‌کند.
اعدام، ترور، آدم‌ربایی و خشونت در جمهوری اسلامی که از بیست‌وششم بهمن‌ماه ۱۳۵۷، تنها چهار روز پس از انقلاب، با تیرباران‌ در مدرسه‌ی رفاه شروع شد، با کارنامه‌ی ۱۷۰ هزار اعدامی و ۷ میلیون مهاجر تا امروز ادامه دارد.
فساد
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی فاسد است.
نظامی ریاکار و دروغگو که دروغگویی آن مبنای نظری و اعتقادی در دروغ مصلحت‌آمیز، کلاه شرعی، تَقیه و تُوریه (بر وزن توصيه) دارد. نظامی که مطبوعات آزاد، این رکن چهارم دموکراسی را به بند کشیده تا فساد آن را افشا نکنند.
نظام تبعیض‌آمیز و امتیازبخش است. فساد در این نظام فاسدپرور و اختلاسگرآفرین که فاسدانی چون بابک زنجانی، محمودرضا خاوری، اکبر طبری تنها دزدان دستگیرشده و فقط نوک کوه یخ فاسدان این نظام هستند، یک انحراف فردی نیست، بلکه فسادی سیستماتیک، نهادینه‌شده و سرشت چنین حکومتی است.
حتمن در خبرها شنیده‌اید که در دوره‌ی شهرداری محمدباقر قالیباف، در یک بازه‌ی زمانی کوتاه در سال ۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» برابر با ۴ میلیارد دلار از اموال شهرداری تهران به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است تا در گسترش تروریسم در منطقه صرف شود.
به هیچ اصول مذهبی و یا ایدئولوژیک پایبند نیستند. مذهب آنها با کیشِ شخصیت‌‌پرستی مرزی ندارد. تعهد به نظامِ حاکم فقط نزدیکی، فرمانبری بی‌چون و چرا و وفاداری به رهبری معنی می‌شود.
وطن‌فروشی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی وطن‌فروش است.
وطن پرستی در حفظ استقلال و تمامیت‌ارضی و عشق به مردم تجلی می‌یابد. جمهوری اسلامی هم مردم ایران و هم خاک ایران را فدای گسترش برنامه‌های تروریستی خود می‌کند.
زمانی که ۱۲۷ هزار کودک در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند،
هنگامی که کارگران زحمتکش ما از اهواز تا اراک ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند،
وقتی که حقوق بازنشستگان، این سازندگان میهن ما کفاف خورد و خوراک و مسکن این عزیزان را نمی دهد،
زمانی که هموطنان ما در خوزستان آب آشامیدنی سالم ندارند،
از پول این عزیزان خرج اسلحه و تدارکات برای بشار اسد در سوریه، حسن نصر الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و حشد شعبی و کتائب در عراق کردن، وطن فروشی نیست؟
جمهوری اسلامی با برنامه‌های تروریستی خود به وجهه‌ی جهانی ایران و مردم ما آسیب جدی زده است. تروریسم و تلاش دیوانه‌وار رهبران جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتم، انزوای بین‌المللی، تحریم‌های فلج‌کننده‌ و تورم کمرشکن را به مردم ما تحمیل کرده است.
محیط زیست
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که طبیعت زیبای ایران را نابود کرده است.
بیش از نیمی از جنگل‌های ایران نابود شده‌اند.
آب‌های زیرزمینی سراسر ایران، حتی گیلان و مازندران به طور نگران کننده‌ای کاهش یافته است.
بسیاری از دشت‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، قنات‌ها و رودخانه‌ها خشک شده‌اند.
فرسایش خاک، کاهش سطح زیرکشت، افزایش ریزگردها، پیشروی بیابان و آلودگی هوای شهرهای بزرگ و آب‌ها رودخانه‌ها، هر روز گسترش می‌یابد.
پنهانکاری
نه به جمهوری اسلامی، زیرا نظامی است که مردم ایران را بیگانه و نامحرم می‌داند.
رژیم جمهوری اسلامی تا آنجایی که بتواند برنامه‎ها و بودجه‌هایش را از مردم ایران پنهان می‌دارد؛
از درآمد ایران گرفته تا توزیع واقعی قدرت و بودجه و مدیریت اقتصادی کشور؛
از میزان کمک‌هایی که به تروریست‌های منطقه می‌کند تا پول‌هایی که در پروژه‌های تروریستی نظیر عملیات اسدالله اسدی خرج می‌کند؛
از آمار شهیدان قیام‌های دی ۹۶ و آبان ۹۹، چگونگی سرنگون کردن هواپیمای ۷۵۲ اوکراینی تا آمار کشته‌شدگان کرونا و از میزان واقعی اختصاص بودجه‌ی کشور و درآمد بیت رهبری تا محتوای پیمان‌نامه‌ی ۲۵ ساله با چین.
سرکوب
نه به جمهوری اسلامی، زیرا نظامی است که دگراندیشان و پیروان ادیان و مذاهب دیگر را مورد پیگرد قرار می‌دهد و سرکوب می‌کند.
همه‌ی ادیان و مذاهب ایران، به‌ویژه هموطنان بهایی و دراویش ما، حتی پیروان مذهب شیعه‌ی دوازده امامی که خوانشی دیگر از اسلام حکومتی دارند و نیز دگراندیشان و مخالفان سیاسی-عقیدتی، از تنگ‌نظری و سرکوب رژیم رنج می‌برند.
بی‌کفایتی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی است در همه زمینه‌ها بی‌کفایت.
ترکیب بی‌کفایتی و تخصص‌ستیزی رهبران جمهوری اسلامی، آسیب‌های جبران ناپذیری به ایران و مردم ایران زده و می‌زند. آنها در مذاکرات رجزهای بیهوده می‌خوانند، ولی در عمل به خفت‌بارترین و ننگین‌ترین قراردادها تن در می‌دهند؛ از قطعنامه‌ی صلح با عراق گرفته تا تقسیم دریای خزر.
جان مردم ایران برای آنها هیچ ارزشی ندارد. خامنه‌ای واکسن رایگان سازمان بهداشت جهانی و ورود واکسن کشورهای غربی را ممنوع کرده است.
هنرستیزی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی ضدهنر است.
هنر جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان است. حتی انسان‌های نخستین غارنشین نیز هنرهای ویژه ی خود را آفریدند.
اما، جمهوری اسلامی با دشمنی با هنر، به‌ویژه موسیقی، شعر، رقص، نقاشی و مجسمه‌سازی، سانسور آشکار و شدید در موسیقی، ادبیات و سینما، تلاش در ریشه‌کن کردن فرهنگ ایرانی و غیردینی،
تبدیل هنر به ابزاری برای تبلیغ مذهبی، گسترش خرافات و
ارائه‌ی تولیدات دستوری، آسیب‌های جبران ناپذیری به عرصه‌ی خلاقیت و گسترش فرهنگ و هنر ایرانی زده است.
شادی‌کشی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا نظامی ضد شادی و نشاط است.
شادی و نشاط یکی از نیازهای بنیادین ما انسان‌هاست. روحانیت شیعه تلاش همه جانبه کرده و می کند تا عزا، اندوه، غم و غصه را دینداری و هشیاری معرفی کند و جشن، شادی و نشاط را غفلت و سبکسری و لهو و لهب. آنها دشمنی ویژه‌ای با آواز، رقص، سماع و پایکوبی و ابراز شادمانی بدنی دارند.
هرچند با حکومت جمهوری اسلامی، در ایران همه‌ی عوامل برای ناشادبودن مردم فراهم است، ولی باز هم، روحانیون و سیاستگذاران جمهوری اسلامی به عزاداری‌های سنتی و غم‌هایی که خود موجب آنها هستند، قانع نیستند. آنها با ایجاد سیستم گسترده‌ی روضه‌خوانان و مداحان و ابداع شیوه‌های جدید و تأکید بیش از حد بر ایام محرم، ایام صفر، ایام موسویه، ایام فاطمیه و غیره و با مخالفت با مراسم شادی‌آفرین ملی و سنتی، کمرنگ کردن آنها، عزا و اندوهی دائمی، پیوسته و نظام‌مند را به مردم ما تحمیل می‌کنند.
امیدکشی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که نظامی امیدکش است.
امکانات و پولی که باید برای آبادکردن ایران، ایجاد کار برای جوانان،
تسهیل تولیدات صنعتی، کشاورزی و دامداری، حفظ محیط زیست و آب‌های کشور، بهبود زندگی در مناطق محروم، ایجاد کارهای سازنده و درخور کرامت انسانی برای سوخت‌بران بلوچستان و کول‌بران کردستان و ساختن مسکن برای گورخوابان و کارتن‌خوابان شود،
صرف تروریسم در منطقه می‌شود.
بیکاری میلیونی، به‌ویژه در بین جوانان تحصیل‌کرده، امید به آینده‌ی جوانان، این سرمایه‌ی اصلی جامعه ما را به حداقل رسانده است.
نه به انتخابات فرمایشی
نه به جمهوری اسلامی، زیرا که همه‌ی انتخابات آن مهندسی‌شده و فرمایشی است.
بخشی از کارزار «نه به جمهوری اسلامی» مشروعیت‌زدایی بازهم بیشتر از رژیم است. در کوتاه مدت، «نه» به انتخاباتی است که مدت‌هاست ماهیت آن نزد مردم افشا و رسوا شده است؛ نه به همه‌ی سازوکارهای آن، از شورای نگهبان و نظارت استصوابی گرفته تا کاندیداهای منتخب بیت رهبری.
آری به که؟
سخنم را با «آری به که» پایان می‌برم.
ایران ما، ایران همه‌ی ماست. ایران ما، ایرانی کثرت‌گراست، مانند جمع امروز ما. ما به فرد خاصی تکیه نداریم. ما به اتحاد و همگامی و همبستگی جمع بزرگ ما و نهادها و یا سازوکارهای دموکراتیک و فراگیر تکیه می‌کنیم.
ما تفاوت دیدگاه‌های سیاسی و فکری بین خودمان را انکار و یا کمرنگ نمی کنیم، بلکه سازوکاری برای همزیستی مسالمت‎آمیز آن‌ها می‌یابیم. ما خطری را که در صورت استمرار جمهوری اسلامی، کشور ما و مردم ما را تهدید می‌کند، به روشنی می‌بینیم و برای نجات و ساختن ایران با همبستگی و اتحاد بسیج می‌شویم.
در ایران فردا کسی حق ویژه و رأی ویژه ندارد. جنبشِ «نه به جمهوری اسلامی»، خمینی، خامنه‌ای و فصل الخطاب ندارد. این نقطه‌ی قوت و کمال بلوغ این جنبش است. هزاران نفری که این بیانیه را امضا کردند و در آینده امضا می‌کنند، رهبران جمعی این جنبش هستند. هر شخصیت و هر تشکل برنامه روشن خود برای سازندگی، یکپارچگی و همبستگی کشور ما اعلام می‌کنند و به میزان رأیی که مردم به آنها می‌دهند و مدت زمانی که مردم به آنها مأموریت می‌دهند، در سازندگیِ ایران فردا خدمتگزار مردم رنجدیده‌ی ما هستند. ما رهبری جمعی، نهادها و سازوکارهای دموکراتیک، فراگیر، قانونمند و زمانمند را جایگزین دیکتاتوری مادام‌العمر می‌کنیم.
مردم ما هرگاه اراده کنند، رهبران دیگر را برای مدیریت جامعه برمی‌گزینند. رهبریِ نظام آینده، جمعی، فراگیر و منتخب مردم و فصل الخطاب نظام پساجمهوری اسلامی، رأی مردم است.
 
با مهر و سپاس که به سخنانم گوش دادید.
۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۴ مه ۲۰۲۱
 
پ.ن. این نوشته یادداشت‌ها برای یک سخنرانی بود که منتشر می‌کنم.
 

منبع:پژواک ایران


احد قربانی دهناری

فهرست مطالب احد قربانی دهناری در سایت پژواک ایران 

*عادی‌سازی و توجیه جنگ؛ فاجعه و جنایت  [2024 Oct] 
*ریزشی‌های حکومت اسلامی و چگونگی برخورد ما اپوزیسیون خواهان گذار با آنها  [2024 Aug] 
*چگونه می‌توان روحیه‌ی کار جمعی را در سازمان‌های سیاسی، صنفی یا مدنی بهبود بخشید؟  [2024 Jul] 
*هرچند خشم و نفرت به حکومت اسلامی را درک می‌کنم، اما فحش و توهین به رأی‌دهندگان را به‌شدت محکوم می‌نمایم  [2024 Jul] 
*چرا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم؟  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق کیفری  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق مدنی  [2024 May] 
*سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات  [2024 May] 
*بهارانه‌ها (۱)  [2024 Mar] 
*ترفندهای رژیم اسلامی برای به پای صندوق آوردن مردم در انتخابات نمایشی-فرمایشیِ-مهندسی‌شده  [2024 Feb] 
*اعدام ابزار سیاسی حکومت اسلامی برای ایجاد ترس و ارعاب  [2024 Jan] 
*عدم تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ساختار گردانندگی کشور سوئد  [2024 Jan] 
*علل ناتوانی اپوزیسیون در همکاری و سازماندهی جبهه‌ای مشترک برای سرنگونی حکومت اسلامی (آسیب‌شناسی)   [2023 Nov] 
*امکانات و چالش‌های نافرمانی مدنی در ایران  [2023 Aug] 
*حق دفاع مشروع چیست؟  [2023 Aug] 
*آیا تعیین حداقل دستمزد لازم است؟  [2023 Aug] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف پیوستن به کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 Jun] 
*اخلاق سیاسی در اپوزیسیون ایران  [2023 May] 
*روز جهانی زنان در ریاضیات به مناسبت زادروز مریم میرزاخانی   [2023 May] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 May] 
* حکومت دینی خلفای عباسی (۱۳۲ - ۶۵۶ هـ. ق)  [2023 Apr] 
*حکومت دینی خلفای اموی (۴۱ - ۱۳۲ ه‍.ق)  [2023 Mar] 
*معرفی کتاب « وزن واژه»  [2023 Mar] 
*بهارانه‌ها شادیانه‌های چکامه‌سرایان به مردم و پرچم مبارزه‌ی آنها در برابر قشریون و خودکامگان  (شعرها و ترانه های سرزمین نوروز) [2023 Mar] 
*در آداب و آئین مبارزه ائتلافی  [2023 Mar] 
*فراتر از دروغ و وقاحت: گوبلز باید به شاگردی امیرعبداللهیان بیاید   [2023 Mar] 
*حقوق تضمین‌شده‌ی اقلیت‌های گوناگون در اسناد سازمان ملل متحد برای رفع تبعیض‌ها   [2023 Feb] 
*دوم اسفند روز جهانی زبان مادری را با گسترش امکانات برای آموزش زبان مادری، گرامی بداریم!  [2023 Feb] 
*حکومت دینی خلفای راشدین  [2023 Feb] 
*بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ی سرکوب، جنگ‌طلبی، دروغ‌پراکنی و خرافات‌گستری از سفره‌ی فردستان  [2023 Feb] 
*حکومت دینی محمد در مدینه  [2023 Jan] 
*شکاف امیدبخش در سران حکومت اسلامی  [2023 Jan] 
*معرفی کتاب «توضیح‌المسائل کوچک برای فرودستان» اثر آگوست استریندبری  [2023 Jan] 
*ابزارهایی در جعبه ابزار انقلاب  [2022 Dec] 
*یلدا، آبیاری نهال امید و روشنایی در درازترین شب سال  [2022 Dec] 
*چرا جدایی دین از دولت (سکولاریسم) بهترین گزینه است؟  [2022 Dec] 
*« مرگ بر اصل ولایت فقیه» و همراهی روحانیون بزرگ شیعه با آن  [2022 Dec] 
*خواست‌ها و ویژگی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»  [2022 Oct] 
*گذار از جمهوری اسلامی – چگونه؟  [2022 Oct] 
*شاهزاده‌ی عزیز، جنبش مردم ما برای براندازی حکومت اسلامی به رهبری نیاز دارد  [2022 Sep] 
*اسلام و مدرنیته  [2022 Sep] 
*سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست  [2022 Aug] 
*سیمین بهبهانی: در کرامت زن و نکوهش جنگ  [2022 Jul] 
*سوسیال دموکراسی و دولت ِ رفاه همگانی  [2022 Jul] 
*پاسخ به چند شبهه در باره مواضع شورای ملی تصمیم  [2022 Jul] 
*سه بی‌شرمی باور نکردنی در سه سطح  [2022 Jul] 
*ضرورت و شرایط همبستگی ملی نیروهای مبارز برانداز  [2022 Jun] 
*شکل‌گیری اندیشه‌ی ولایت فقیه و فقهای برجسته‌ی مخالف آن  [2022 May] 
*ادامه‌ی جنگ پس از آزادی سرزمین‌های اشغالی جنایت کلان جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و عراق [2022 May] 
*نگاهی به خواست‌های گارگران ایران در روز همبستگی جهانی کارگران  [2022 May] 
*نگاهی به درخواست‌های آموزگاران در روز آموزگار  [2022 May] 
* آسیب‌شناسی پراکندگی در جنبش براندازی  [2022 Apr] 
*محمد مختاری: ما نیاز به «تمرین مدارا» داریم.  [2022 Apr] 
*جنگ‌افزارهای هسته‌ای: دلهره دائمی بشریت  [2022 Apr] 
*آرزوها وپیمان‌های سالِ نوخورشیدی  [2022 Mar] 
*بهارانه‌ها  [2022 Mar] 
*خیزش دی‌ماه ۱۳۹۶ – گستره، خواست‌ها و آسیب‌شناسی  [2022 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نوی میلادی  [2021 Dec] 
*انتخابات شیلی: آیا شیلی که مهد نئولیبرالیسم بود، گور آن نیز خواهد شد؟   [2021 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید، شادی و روشنایی در درازترین شب سال  [2021 Dec] 
*لایحه‌ی بودجه جمهوری اسلامی برای سال ۱۴۰۱  برنامه‌ی اقتصادیی مبهم، ویرانگر، تبلیغی با تمرکز بر نظامی‌گری، رانتخواری و ایدئولوژی سرکوبگر [2021 Dec] 
*اوقاف در حکومت اسلامی و نظام سکولار  [2021 Dec] 
*آرامش دوستدار روشنگر امتناع، ناپرسایی و دینخوئی در اندیشه، کردار و رفتار ما، درگذشت  [2021 Oct] 
*بجای غنی‌سازیِ اورانیوم، آب دریا را شیرین کنید  [2021 Oct] 
*آزادی چگونه نهادینه می‌شود؟  [2021 Sep] 
*واقعیت و ایمان: به مناسبت عزاداری دهه محرم در دوران کرونا  [2021 Aug] 
*مفاهیم سیاسی که همه کنشگران باید به آن بیندیشند  [2021 Jul] 
*جان مبارز گذار از نظام تمامیت‌خواه در خطر است   [2021 Jul] 
*گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟  [2021 Jun] 
*شعر جلاد از موریس اوگدان شاعر امریکائی  [2021 Jun] 
*در استرس و مشغولیات روزمره بچه‌ها را فراموش نکنیم! به مناسبت روز جهانی کودک، اول ژوئن (۱۱ خرداد) [2021 May] 
*چرا نه به جمهوری اسلامی؟   [2021 May] 
*کمربند سبز آمریکا از خمینی تا طالبان: نگاهی به توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان  [2021 May] 
*ضرورت تشکیل جبهه‌ی گسترده‌ی گذار از جمهوری اسلامی و حزبِ سوسیال دموکرات فراگیر  [2021 Mar] 
*آسیب‌شناسی تفرقه‌ی جنبش و مردم ایران   [2021 Feb] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2020 Dec] 
*شریعت اسلامی، حقوق اساسی و حقوق بشر  [2020 Dec] 
*رسالت جمهوری اسلامی، فلاکت مردم  [2020 Dec] 
*انتخابات ایالات متحده امریکا و جنبش ضد تمامیت‌خواهی ما  [2020 Nov] 
*دورنمای تشکیلاتی جنبش مخالف تمامیت‌خواهی در ایران  [2020 Nov] 
*کتاب «رواداری: مروری بر تسامح، تساهل و مدارا در فرهنگ و ادب ایران» «مغایر ضوابط نشر» تشخیص داده شد.  [2020 Oct] 
*شریعت و حقوق مدنی قانون چیست و چگونه به وجود می آید؟  [2020 Sep] 
* زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی  [2020 Aug] 
*معرفی کتاب کسوف اثر آرتور کُستلر ترجمه‌ی گلناز غبرایی  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*محسن حیدریان تجسم تجربه و پیشگام درس‌گیری مبارزان ایران   [2020 May] 
*کرونا: آنچه روشن شد، آنچه در انتظار ماست، آنچه باید انجام داد  [2020 Apr] 
*نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم  [2020 Mar] 
*قیام آبان ۱۳۹۸ ضرورت و فوریت اتحاد نیروها را بازهم برجسته‌تر می‌کند  [2019 Nov] 
*پیاده‌روی اربعین: قدرت‌نمائی خرافات و تحمیق در ‏برابر دانش و آگاهی   [2019 Oct] 
*من نبرد دشوارِ منِ مستقل و آفریننده در فرهنگ فرد‌ستیز   [2019 Oct] 
*سکولاریسم در کشورهای عربی  [2019 Sep] 
*راز ماندگاری عاشورا  [2019 Sep] 
*ضرورت مبرم تفکر مستقل و خودسالاری  [2019 Aug] 
*سرچشمه‌ها و شیوه‌‌های گوناگون تدوین قوانین شرعی ‏اسلامی   [2019 May] 
* برای بهبود اوضاع ایران، منتظر رهبری و رهبران نباشیم!   [2019 May] 
*آیا مامور معذور است؟   [2019 Feb] 
*ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم  [2019 Jan] 
*چهل سالگی انقلاب بهمن: نویدها و عملکردها   [2019 Jan] 
*مبارزه ایرانیان داخل و خارج کشور مکمل یکدیگرند  [2018 Nov] 
*بحران ساختاری ژرف ایران و راه برون‌رفت از آن   [2018 Sep] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان و مردان خجسته باد!  [2018 Mar] 
*شعارهای قیام دی ماه ۱۳۹۶ برنامه مبارزه فردا   [2018 Jan] 
*نامه سرگشاده به رزمندگان پرشور خیزش ‏دی ماه ۱۳۹۶‏   [2018 Jan] 
*ترور معنوی، ادامه ترور فیزیکی  [2017 Dec] 
*آیا داعش شکست خورد؟  [2017 Nov] 
*آخرین مرخصی   [2017 Apr] 
*تحریم انتخابات  [2017 Apr] 
*رشد و تکامل من با فرزندانم  [2017 Apr] 
*شادی ستیزی در شیعه و جمهوری اسلامی ایران ابزاری برای تحمیق و تسلط بر توده ها طفلی به نام شادی [2017 Mar] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان ‏و مردان خجسته باد!‏  [2017 Mar]