PEZHVAKEIRAN.COM ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم
 

ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم
احد قربانی دهناری

جستارگشایی
ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم که نیازی به کمک یا توافق دولت و رهبر ندارند. ما باید بدانیم حتی با بهترین حکومت و دولت منتخب ما، بدون تغییر در گفتار و پندار و کردار ما، هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست.
تا زمانی که خودمان آستین‌ها را بالا نزنیم و با تمام وجود در ایجاد یک جهان انسانی و در تولید و آفرینش شرکت نکنیم گره‌ای از کار ما باز نمی شود و تا زمانی که خشونت‌های افقی وجود دارد، زشتی و ننگ خشونت عمودی آشکار نمی‌شود و ما به آرامش و سازندگی نمی رسیم.
فرهنگ رانندگی
ما می‌توانیم فرهنگ رانندگی خود را عوض کنیم. با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده درست از خودرو ها، اعصاب خود و دیگران را در خیابانها راحت کنیم، از سالانه ۸۰۰ هزار تصادف که در ایران روی می‌دهد و از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ای است  و ما در جهان رتبه اول را به خود اختصاص دادیم، جلوگیری کنیم و یا کاهش دهیم. در ضمن میلیون ها دلار (نمی گویم تومان که قدرت خریدش نوای منفی دارد) صرفه‌جویی می‌کنیم.
پاکیزگی خانه
آلودگی آب و خاک و هوا در ایران و جهان به مرز خطرناکی رسیده است. شرم‌آور است اگر زمین را چنین آلوده به فرزندانمان تحویل دهیم.  ما می توانیم زباله‌ها را در جنگل، کنار دریا، کنار رودخانه ها و در خیابان‌ها نریزیم. خیابان و محله‌های خودمان را تمیز نگداریم، هم به بهبود محیط زیست کمک کنیم و هم از زیبائی محل زندگی خود بیشتر لذت می بریم.  ما می توانیم از خودروهای شخصی فقط در وقتی که هیچ انتخاب دیگری ممکن نیست استفاده کنیم. عادت کردن به پیاده رفتن و استفاده وسایل ارتباط جمعی قدم بزرگی در این راه است.
رعایت حقوق دیگران
همیشه در جامعه به صف ایستادن و به نوبت نشستن وجود داشته و خواهد داشت. پدران ما گفته‌اند: آسیاب به نوبت. ما می‌توانیم با رعایت حق دیگران کمی از رنج و انتظار ایستادن در صف و نشستن در نوبت بکاهیم.
 
صف دریافت کارت کنکور، تابستان ۱۳۸۷
پرهیز از هر نوع خشونت
جامعه‌شناسان از دو نوع خشونت عمودی و افقی صحبت می‌کنند. خشونت‌های عمودی (vertical violence) خشونت های اعمال شده از سوی حکومت، دولت و مافوق است.
خشونت افقی (horizontal violence) خشونت‌ها و پرخاشگری هایی است که افراد تحت سلطه که با خشونت حاکمان سلطه‌گر کنار آمدند، عواطف و واکنش‌های منفی خود را بجای متوجه‌کردن به حاکمان و گروه غالب اجتماعی، متوجه همدیگر می‌کنند.
اگر اکنون از دستمان برنمی‌آید به خشونت‌های عمودی پایان دهیم، بی‌شک هیچ مانع و بهانه‌ای برای خشونت‌های افقی نداریم. ما می‌توانیم، اگر بخواهیم از خشونت جسمی، روانی، روحی، عاطفی و کلامی پرهیز کنیم. رفتارهای خصومت‌‌آمیز و تهدید کردن‌ها، خوارسازی‌ها، دلسردکردن‌ها، پرده‌دریدن‌کردن‌ها، بدگویی‌کردن‌ها، بددهنی‌کردن‌ها، سخن‌چینی‌کردن‌ها‎‎‌‌‌، عیب‌جویی‌کردن‌ها، سرکوفت‌زدن‌ها و . . .  بیش از اینکه به دیگران آسیب برساند، شخصیت خودمان را خوار و بی‌مایه می‌کند.
برابری با زنان
همسران، خواهران و دختران ما با موانعی گوناگونی در راه تکامل و بکارگیری مهارت‌های خود و شرکت در امور اجتماعی روبرو هستند. ما در واقع از خلاقیت و توان بیکران نیمی از جامعه ما بی‌نصیب هستیم. اکنون که نظام کمر همت به محدود کردن همسران، خواهران و دختران ما بسته است، ما می‌توانیم پشتیبان کار و رزم آنها باشیم، نه مانعی دیگر در راه آنها.
با عزیزی صحبت می کنم. می پرسم همسرت چکار می کند. می‌گوید همسرم پرستار است ولی من دوست ندارم او کار کند، من نمی‌خوام او کار کند، خانه‌دار است. می پرسم یعنی تو همسر پرستارت را مجبور به خانه‌نشینی کردی؟ مگر خواهر و مادر و دختر تو مریض نمی‌شوند؟ اگر تو گذرت به بیمارستان بیفتد برای چی می‌روی؟ من این عزیز را با تمام وجودم دوست دارم. دلم می‌خواهد سرم بزنم به دیوار. با دلی پرخون می گویم: با مبارزه، تلاش و از خودگذشتگی زنان ایران است که ایران مثل افغانستان و عربستان سعودی و سودان نیست، مصداق کامل شاه بخشیده، شاه قلی خان نمی بخشد.
احترام به کودک
برای پایان‌دادن به دور باطل خشونت باید از کودکان شروع کنیم. ما می‌توانیم و باید از هرگونه خشونت علیه کودکان و یا توجیه، تقدیس و به پاکی ستودن خشونت‌های خود و دیگران در برابر کودکان پرهیز کنیم. اینکه کسی با افتخار بگوید: "زدم زیر گوشش." باید به او گفت این که افتخار نیست. تو باید از ننگ زدن زیر گوش یک انسان تا ابد شرمنده و سرافکنده باشی.
رسیدن به جسم و جان خود
ما می‌توانیم به جسم و جان خود برسیم و با این کار نیاز به بودجه سرسام‌آور دارو و درمان را کاهش دهیم و هم به بودجه خانواده و هم به بودجه کشور کمک کنیم.
روزی ده دقیقه نرمش کردن و از شیرینی و چربی پرهیز کردن، تصویب بودجه از مجلس نمایندگان و شورای نگهبان نمی‌طلبد.
خریدن یک کتاب در ماه و یک فرآورد موسیقی و دیدن یک نمایشنامه با عزیزان فشار تحمل‌ناپذیر بر سبد ماهانه خانه نیست و بی‌شک بر برکت آن می‌افزاید.
ما می‌توانیم فرهنگ رسیدن به جسم و جان خود را پرورش دهیم و این نشاط جسمی و روحی بر تمام حیات مادی و معنوی ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت. فقط فکر کن در چند ماه اخیر کدام کتاب یا سی.دی موسیقی راخریدی؟ چند دفعه دست همسرت را گرفتی و به تئاتر رفتی و یا او را با یک پیشنهاد فرهنگی، ادبی و یا تفریحی دیگر شگفت‌زده کردی؟
مبارزه با اعتیاد
بیش از ۱۰ میلیون نفر در ایران درگیر مواد مخدر هستند (ما در در جهان مقام نخست داریم و پس از ما لائوس و قرقيزستان قرار دارند). مبارزه با این اعتیاد میلیونی بسیج میلیونی می طلبد. ما می‌توانیم با توجه بیشتر به جوانان ما و ایجاد سرگرمی‌های سازنده و برنامه‌های شاد و نشاط بخش امید در جوانان را زنده کنیم و با غول اعتیاد مبارزه کنیم.
آفرینش و تولید
میزان عشق ما به مردم و میهن با ادعاها ثابت نمی شود، بلکه به اندازه شرکت ما در تولید کالاها و خدمات مادی ومعنوی مورد نیاز خود و مردمان نشان داده می‌شود. ما می توانیم تمام انرژی جسمی و فکری خود را در این راه بکار بگیریم و با این یک تیر دو نشان خواهیم زد؛ از یک سو نیازهای خود و مردم را بر طرف می کنیم و از سوی دیگر احساس ناب و لذت‌بخش آفریدن را تجربه می‌کنیم.
بیزاری از بیداد
ما در جامعه زندگی می کنیم. هرگز قادر به ساختن جزیره رفاه و خوشبختی و شادی، تنها برای خود و خانواده خود نیستیم. تنها در یک جامعه مرفه و خوشبخت و شاد این آرزو رسیدنی است. ما می توانیم و باید انزجار و بیزاری از هرگونه توهین و تحقیر انسان، هرگونه اعمال خشونت علیه کودکان و زنان، هر گونه تبعیض جنسی، قومی و مذهبی در حد توان خود نشان دهیم.
پایان سخن
آری عزیزان، ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم. شما می‌توانید خودتان این سیاهه را با خلاقیت و با توجه به امکانات  و محیط خود تکمیل‌تر کنید، ولی مهمتر و واجب‌تر از همه ما می‌توانیم و باید بهم عشق‌ بورزیم و همدیگر را دوست بدارم. مهربانی پیامدهای مثبت بیکران دارد و هزینه‌ای ندارد. یک لبخند، یک سلام، یک مکالمه تلفنی، یک دست دادن و یا یک احوالپرسی، یک اظهار نظر مثبت و یا یک دیدار، ارزشی بیکران و تاثیری بی‌همتا دارد. با این عشق و دوستی بهتر می‌توانیم سختی‌ها را تحمل کنیم و توان ما برای مبارزه با پلشتی و زشتی و نادادگری دوچندان می‌شود.
با داستانی از مولانا و شعری از خودم الهام گرفته از فرهنگ مردمی (folklore) ایرلند نوشتارم را پایان می دهم که زینتی باشد بر جستارم:
آسیاب به نوبت
رفت روزی زاهدی در آسیاب            آسیابان را صدا زد با عتاب
گفت دانی کیستم من، گفت :نه        گفت نشناسی مرا، ای رو سیه
این منم، من زاهدی عالی‌مقام    در رکوع و درسجودم صبح وشام
ذکر یا قدوس و یا سبوح من             برده تا پیش ملایک روح من
مستجاب‌الدعوه‌ام تنها وبس                 عزت ما را ندارد هیچ‌کس
هرچه خواهم از خدا، آن می‌شود     با نفیرنم زنده، بی‌جان می‌شود
حال برخیز وبه خدمت کن شتاب             گندم آوردم برای آسیاب
زود این گندم درون دلو ریز           تا بخواهم از خدا باشی عزیز
آسیابت را کنم کاخی بلند                   برتو پوشانم لباسی از پرند
صد غلام و صد کنیز خوبرو               می‌کنم امشب برایت آرزو
آسیابان گفت ای مرد خدا                من کجا و آنچه می‌گویی کجا
چون که عمری را به همت زیستم   راغب یک کاخ و دربان نیستم
درمرامم هرکسی را حرمتی‌ست        آسیابم هم، همیشه نوبتی‌ست
نوبتت چون شد کنم بار تو باز   خواه مومن باش و خواهی بی‌نماز
باز زاهد کرد فریاد و عتاب           کاسیابت برسرت سازم خراب
نفرین گویم سقط گردد خرت         بر زمین ریزد همه بار و برت
آسیابان خنده زد ای مرد حق      از چه بر بیهوده می ریزی عرق
گر دعاهای تو می سازد مُجاب         با دعایی گندم خود را بساب
(مثنوی مولوی)
برنامه روزانه
برگرفته از فولکلور ایرلند
برای کار کردن زمان بگذار
ــ این بهایِ پیشرفت است.
برای اندیشیدن زمان بگذار
ــ این سرچشمه‌ی نیروست.
برای بازی کردن زمان بگذار
ــ این رازِ جوانی است.
برای کتاب خواندن زمان بگذار
ــ این بنیانِ دانائی است.
برای مهربان بودن زمان بگذار
ــ این دروازه‌ی خوشبختی است.
برای رویاکردن زمان بگذار
ــ این سفر به اوجِ ستارگان است.
برای عشق ورزیدن زمان بگذار
ــ این بزرگترین شادی زندگی است.
برای خندیدن زمان بگذار
ــ این موسیقی روح است.
آبان ١٣٦٦ (نوامبر ١٩٨٧)
گوتنبرگ
از روئین تنان، (برگزیدۀ سروده های ۱۳۷۹ – ۱۳۵۴)، احد قربانی دهناری
 
برای مطالعه بیشتر:
 
Freire, Paulo (2000). Pedagogy of the Oppressed. New York: Bloomsbury.
۷ بهمن ماه ۱۳۹۷
۲۷ ژانویه ۲۰۱۹
احد قربانی دهناری
گوتنبرگ، سوئد
 

منبع:پژواک ایران


احد قربانی دهناری

فهرست مطالب احد قربانی دهناری در سایت پژواک ایران 

*عادی‌سازی و توجیه جنگ؛ فاجعه و جنایت  [2024 Oct] 
*ریزشی‌های حکومت اسلامی و چگونگی برخورد ما اپوزیسیون خواهان گذار با آنها  [2024 Aug] 
*چگونه می‌توان روحیه‌ی کار جمعی را در سازمان‌های سیاسی، صنفی یا مدنی بهبود بخشید؟  [2024 Jul] 
*هرچند خشم و نفرت به حکومت اسلامی را درک می‌کنم، اما فحش و توهین به رأی‌دهندگان را به‌شدت محکوم می‌نمایم  [2024 Jul] 
*چرا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم؟  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق کیفری  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق مدنی  [2024 May] 
*سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات  [2024 May] 
*بهارانه‌ها (۱)  [2024 Mar] 
*ترفندهای رژیم اسلامی برای به پای صندوق آوردن مردم در انتخابات نمایشی-فرمایشیِ-مهندسی‌شده  [2024 Feb] 
*اعدام ابزار سیاسی حکومت اسلامی برای ایجاد ترس و ارعاب  [2024 Jan] 
*عدم تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ساختار گردانندگی کشور سوئد  [2024 Jan] 
*علل ناتوانی اپوزیسیون در همکاری و سازماندهی جبهه‌ای مشترک برای سرنگونی حکومت اسلامی (آسیب‌شناسی)   [2023 Nov] 
*امکانات و چالش‌های نافرمانی مدنی در ایران  [2023 Aug] 
*حق دفاع مشروع چیست؟  [2023 Aug] 
*آیا تعیین حداقل دستمزد لازم است؟  [2023 Aug] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف پیوستن به کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 Jun] 
*اخلاق سیاسی در اپوزیسیون ایران  [2023 May] 
*روز جهانی زنان در ریاضیات به مناسبت زادروز مریم میرزاخانی   [2023 May] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 May] 
* حکومت دینی خلفای عباسی (۱۳۲ - ۶۵۶ هـ. ق)  [2023 Apr] 
*حکومت دینی خلفای اموی (۴۱ - ۱۳۲ ه‍.ق)  [2023 Mar] 
*معرفی کتاب « وزن واژه»  [2023 Mar] 
*بهارانه‌ها شادیانه‌های چکامه‌سرایان به مردم و پرچم مبارزه‌ی آنها در برابر قشریون و خودکامگان  (شعرها و ترانه های سرزمین نوروز) [2023 Mar] 
*در آداب و آئین مبارزه ائتلافی  [2023 Mar] 
*فراتر از دروغ و وقاحت: گوبلز باید به شاگردی امیرعبداللهیان بیاید   [2023 Mar] 
*حقوق تضمین‌شده‌ی اقلیت‌های گوناگون در اسناد سازمان ملل متحد برای رفع تبعیض‌ها   [2023 Feb] 
*دوم اسفند روز جهانی زبان مادری را با گسترش امکانات برای آموزش زبان مادری، گرامی بداریم!  [2023 Feb] 
*حکومت دینی خلفای راشدین  [2023 Feb] 
*بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ی سرکوب، جنگ‌طلبی، دروغ‌پراکنی و خرافات‌گستری از سفره‌ی فردستان  [2023 Feb] 
*حکومت دینی محمد در مدینه  [2023 Jan] 
*شکاف امیدبخش در سران حکومت اسلامی  [2023 Jan] 
*معرفی کتاب «توضیح‌المسائل کوچک برای فرودستان» اثر آگوست استریندبری  [2023 Jan] 
*ابزارهایی در جعبه ابزار انقلاب  [2022 Dec] 
*یلدا، آبیاری نهال امید و روشنایی در درازترین شب سال  [2022 Dec] 
*چرا جدایی دین از دولت (سکولاریسم) بهترین گزینه است؟  [2022 Dec] 
*« مرگ بر اصل ولایت فقیه» و همراهی روحانیون بزرگ شیعه با آن  [2022 Dec] 
*خواست‌ها و ویژگی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»  [2022 Oct] 
*گذار از جمهوری اسلامی – چگونه؟  [2022 Oct] 
*شاهزاده‌ی عزیز، جنبش مردم ما برای براندازی حکومت اسلامی به رهبری نیاز دارد  [2022 Sep] 
*اسلام و مدرنیته  [2022 Sep] 
*سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست  [2022 Aug] 
*سیمین بهبهانی: در کرامت زن و نکوهش جنگ  [2022 Jul] 
*سوسیال دموکراسی و دولت ِ رفاه همگانی  [2022 Jul] 
*پاسخ به چند شبهه در باره مواضع شورای ملی تصمیم  [2022 Jul] 
*سه بی‌شرمی باور نکردنی در سه سطح  [2022 Jul] 
*ضرورت و شرایط همبستگی ملی نیروهای مبارز برانداز  [2022 Jun] 
*شکل‌گیری اندیشه‌ی ولایت فقیه و فقهای برجسته‌ی مخالف آن  [2022 May] 
*ادامه‌ی جنگ پس از آزادی سرزمین‌های اشغالی جنایت کلان جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و عراق [2022 May] 
*نگاهی به خواست‌های گارگران ایران در روز همبستگی جهانی کارگران  [2022 May] 
*نگاهی به درخواست‌های آموزگاران در روز آموزگار  [2022 May] 
* آسیب‌شناسی پراکندگی در جنبش براندازی  [2022 Apr] 
*محمد مختاری: ما نیاز به «تمرین مدارا» داریم.  [2022 Apr] 
*جنگ‌افزارهای هسته‌ای: دلهره دائمی بشریت  [2022 Apr] 
*آرزوها وپیمان‌های سالِ نوخورشیدی  [2022 Mar] 
*بهارانه‌ها  [2022 Mar] 
*خیزش دی‌ماه ۱۳۹۶ – گستره، خواست‌ها و آسیب‌شناسی  [2022 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نوی میلادی  [2021 Dec] 
*انتخابات شیلی: آیا شیلی که مهد نئولیبرالیسم بود، گور آن نیز خواهد شد؟   [2021 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید، شادی و روشنایی در درازترین شب سال  [2021 Dec] 
*لایحه‌ی بودجه جمهوری اسلامی برای سال ۱۴۰۱  برنامه‌ی اقتصادیی مبهم، ویرانگر، تبلیغی با تمرکز بر نظامی‌گری، رانتخواری و ایدئولوژی سرکوبگر [2021 Dec] 
*اوقاف در حکومت اسلامی و نظام سکولار  [2021 Dec] 
*آرامش دوستدار روشنگر امتناع، ناپرسایی و دینخوئی در اندیشه، کردار و رفتار ما، درگذشت  [2021 Oct] 
*بجای غنی‌سازیِ اورانیوم، آب دریا را شیرین کنید  [2021 Oct] 
*آزادی چگونه نهادینه می‌شود؟  [2021 Sep] 
*واقعیت و ایمان: به مناسبت عزاداری دهه محرم در دوران کرونا  [2021 Aug] 
*مفاهیم سیاسی که همه کنشگران باید به آن بیندیشند  [2021 Jul] 
*جان مبارز گذار از نظام تمامیت‌خواه در خطر است   [2021 Jul] 
*گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟  [2021 Jun] 
*شعر جلاد از موریس اوگدان شاعر امریکائی  [2021 Jun] 
*در استرس و مشغولیات روزمره بچه‌ها را فراموش نکنیم! به مناسبت روز جهانی کودک، اول ژوئن (۱۱ خرداد) [2021 May] 
*چرا نه به جمهوری اسلامی؟   [2021 May] 
*کمربند سبز آمریکا از خمینی تا طالبان: نگاهی به توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان  [2021 May] 
*ضرورت تشکیل جبهه‌ی گسترده‌ی گذار از جمهوری اسلامی و حزبِ سوسیال دموکرات فراگیر  [2021 Mar] 
*آسیب‌شناسی تفرقه‌ی جنبش و مردم ایران   [2021 Feb] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2020 Dec] 
*شریعت اسلامی، حقوق اساسی و حقوق بشر  [2020 Dec] 
*رسالت جمهوری اسلامی، فلاکت مردم  [2020 Dec] 
*انتخابات ایالات متحده امریکا و جنبش ضد تمامیت‌خواهی ما  [2020 Nov] 
*دورنمای تشکیلاتی جنبش مخالف تمامیت‌خواهی در ایران  [2020 Nov] 
*کتاب «رواداری: مروری بر تسامح، تساهل و مدارا در فرهنگ و ادب ایران» «مغایر ضوابط نشر» تشخیص داده شد.  [2020 Oct] 
*شریعت و حقوق مدنی قانون چیست و چگونه به وجود می آید؟  [2020 Sep] 
* زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی  [2020 Aug] 
*معرفی کتاب کسوف اثر آرتور کُستلر ترجمه‌ی گلناز غبرایی  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*محسن حیدریان تجسم تجربه و پیشگام درس‌گیری مبارزان ایران   [2020 May] 
*کرونا: آنچه روشن شد، آنچه در انتظار ماست، آنچه باید انجام داد  [2020 Apr] 
*نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم  [2020 Mar] 
*قیام آبان ۱۳۹۸ ضرورت و فوریت اتحاد نیروها را بازهم برجسته‌تر می‌کند  [2019 Nov] 
*پیاده‌روی اربعین: قدرت‌نمائی خرافات و تحمیق در ‏برابر دانش و آگاهی   [2019 Oct] 
*من نبرد دشوارِ منِ مستقل و آفریننده در فرهنگ فرد‌ستیز   [2019 Oct] 
*سکولاریسم در کشورهای عربی  [2019 Sep] 
*راز ماندگاری عاشورا  [2019 Sep] 
*ضرورت مبرم تفکر مستقل و خودسالاری  [2019 Aug] 
*سرچشمه‌ها و شیوه‌‌های گوناگون تدوین قوانین شرعی ‏اسلامی   [2019 May] 
* برای بهبود اوضاع ایران، منتظر رهبری و رهبران نباشیم!   [2019 May] 
*آیا مامور معذور است؟   [2019 Feb] 
*ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم  [2019 Jan] 
*چهل سالگی انقلاب بهمن: نویدها و عملکردها   [2019 Jan] 
*مبارزه ایرانیان داخل و خارج کشور مکمل یکدیگرند  [2018 Nov] 
*بحران ساختاری ژرف ایران و راه برون‌رفت از آن   [2018 Sep] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان و مردان خجسته باد!  [2018 Mar] 
*شعارهای قیام دی ماه ۱۳۹۶ برنامه مبارزه فردا   [2018 Jan] 
*نامه سرگشاده به رزمندگان پرشور خیزش ‏دی ماه ۱۳۹۶‏   [2018 Jan] 
*ترور معنوی، ادامه ترور فیزیکی  [2017 Dec] 
*آیا داعش شکست خورد؟  [2017 Nov] 
*آخرین مرخصی   [2017 Apr] 
*تحریم انتخابات  [2017 Apr] 
*رشد و تکامل من با فرزندانم  [2017 Apr] 
*شادی ستیزی در شیعه و جمهوری اسلامی ایران ابزاری برای تحمیق و تسلط بر توده ها طفلی به نام شادی [2017 Mar] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان ‏و مردان خجسته باد!‏  [2017 Mar]