PEZHVAKEIRAN.COM سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست
 

سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست
احد قربانی دهناری

در پژوهش و روزنامه نگاری مفهومی وجود دارد به نام سنجش اعتبار منابع اطلاعات[1] و ارزیابی اطلاعات[2]. این سنجش و ارزیابی شاید در گذشته فقط برای پژوهشگران و روزنامه‌نگاران لازم بود، ولی امروزه با امکانات رسانه‌های اجتماعی جدید و انبوه اطلاعاتی که روزانه به سوی ما روان است و امکان انتشار و همرسانی آنرا در سطحی وسیع داریم، نگاه انتقادی به منبع خبر و اندیشه در درستی و نادرستی آن برای همه‌ی ما بسیار حیاتی و ضروری است.
اهمیت حیاتی نقد منبع در جهان دیجیتال و بهم پیوسته امروزه بیش از پیش است. دنیای مجازی پر است از داستان‌های جعلی و اظهارات بی‌اساس و گمراه‌کننده، عکس‌ها و فیلم‌های دستکاری شده و هزاران دام‌ فریبنده. ما باید در نقد منبع خبر بهتر شویم. تفکر انتقادی و اندیشیدن مستقل را در خود و در جامعه تقویت کنیم. همواره قبل از فشردن دکمه اشتراک گذاری و همرسانی باید از خود بپرسیم، آیا به‌درستی خبر و صداقت خبردهنده مطمئن هستیم؟.
نقد منابع اطلاعات چیست؟
نقد منابع روشی علمی برای بررسی نظام‌مند منابع خبر و ارزیابی اعتبار آنهاست. آموختن تشخیص درست از نادرست و آگاهی از این حقبقت که فرستندگان و همرسانان مختلف اهداف گوناگون دارند.
نقد منابع سنتی که ریشه در پژوهش‌های تاریخی دارد، نقطه شروعی خوبی برای بررسی اطلاعات است. اما در دنیای دیجیتال، بهم پیوسته و رسانه‌های اجتماعی گسترده و شهروند-خبرنگار کنونی، چشم انداز باید گسترده‌تر شود.
اینترنت یک رسانه عالی است که چیزهای خوبی برای ما به ارمغان آورد. اما شوربختانه جنبه‌های منفی زیادی هم دارد. یکی از نکات منفی این است که تشخیص اینکه آیا چیزی که روی صفحه می خوانید واقعاً درست است یا نه، می تواند بسیار دشوار باشد. یا اینکه شخصی که برای شما ایمیل فرستاده است واقعاً همان کسی است که وانمود می کند، ساده نیست.
در جامعه امروزی دلیل‌های فراوانی برای هوشیاری وجود دارد. کلاهبرداران زیادی وجود دارند که هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا به حساب بانکی شما یا اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند و با روش‌های گوناگون کلاه‌برداری کنند. خلافکاران و سرکوبگرانی وجود دارند که می‌خواهند به شما آسیب برسانند.
در نقد منابع سنتی، منابع به سه دسته‌ی کتبی، شفاهی و مادی تقسیم می‌شوند. منابع می‌تواند هر چیزی باشد، از مقالات روزنامه‌ها، ایمیل‌ها، ویدیوهای یوتیوب، رسیدهای پرداخت بانک یا یافته‌های باستان‌شناسی.
چگونه می‌توان تشخیص داد؟
چگونه می توان دروغ یا تبلیغات گمراه‌کننده را تشخیص داد؟ منابع بر اساس یک ترتیب سلسله مراتب ارزش گذاری می شوند:
۱ - منبع اصلی. منبع اصلی از طریق تفسیر، ارزیابی یا گذشتن از صافی دیگران دگرگون و دستکاری نشده است. به زبان ساده می توان گفت که منبع اولیه نخستین انتشار یک گزاره و معتبرترین آن است.
۲ - منبع ثانویه. منظور از منبع ثانویه این است که کسی چیزی را بازتولید می کند که منبع اصلی نقل کرده است. از صافی یا دگرگون‌سازیِ فردی گذشته و اعتبار آن از منبع اصلی کمتر است.
۳ - منبع شخص ثالث. منبع شخص ثالث آنچه را که منبع ثانویه گزارش کرده است، بازتولید می کند. از دو صافی و دگرگون‌سازی گذشته و اعتبار آن از منبع اصلی و ثانویه کمتر است.
در یک نگاه انتقادی به منابع اطلاعات می‌توان بر اساس معیارهای زیر آنها را در بوته‌ی آزمایش قرار داد:
الف – اعتبار گوینده: چه کسی پشت اطلاعاتی که پیش روی ماست قرار دارد؟ آیا منبع همان کسی است که ادعا می کند؟
ب – دیرینگی خبر: آیا اطلاعات در زمان رخ‌دادن رویداد تدوین شد یا مدتی پس از آن؟ هر چه زمان تدوین به وقوع رویداد نزدیکتر باشد، احتمال درستی آن بیشتر است. نوشته در چه تاریخی تدوین شد؟ آیا اطلاعات موجود در آن هنوز به‌روز است؟
پ – منبع دیگر: اطلاعات را با منابع دیگر مقایسه کنیم. آیا در جای دیگر آمده است؟ اگر خبری را در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنیم، نوید خوبی ندارد.
ت – اصالت و سندیت: آیا منبع اطلاعات دست اول است یا بر اساس منابع دیگر است؟
ث - گرایش منتشرکننده: منبع خبر برای چه هدفی ایجاد شده است؟ آیا عینی و بی‌طرف است یا مغرض و جانبدار؟
ارزیابی درون‌مایه
وقتی ما از منبع خبر اطمینان داریم، باید در سنجش و ارزیابی محتوای آن موشکافانه برخورد کنیم:
به نوشته‌هایی که در پی سلطه و تحمیل نظرات خود است و از شگرد‌هایی استفاده می‌کند تا رقیب را احمق، ضعیف، بزدل، وابسته، سودجو و ... جلوه دهد، باید با دیده تردید نگریست. برخی از این روش‌های بسیار رایج است:
الف - حمله به شخص، به ظاهر شخص، به خاستگاه، به مدرک تحصیلی، به قومیت، به مذهب و ... او، به‌جای در نظر گرفتن استدلال‌ها و حقایق ارائه شده می‌پردازد.
ب - تحریف نظرات، استدلال‌ها، اطلاعات و آمار حریف و سپس حمله به این مقولات تحریف شده.
پ – برجسته‌کردن افراد نابابی که ممکن است از یک نظر یا استدلال حمایت ‌کنند به جای نقد و محک‌زدن اشکالات آن نظر یا استدلال
ت – خودحق‌پنداری، فرد عقاید خود را به چشم فرضیه‌ها نگاه نمی‌کند که باید آزموده شوند، نظرات خود را محتاج درست‌آزمائی و محک‌زدن نمی داند.
ث – درستی و مشروعیت خود را از منابع پرسش‌ناپذیر، مقدس یا اسطوره‌ای می‌گیرد و به قواعد مباحث نظری پژوهش، علم، اسادلال و منطق میدان نمی‌دهد.
بررسی انتقادی منابع آنلاین
ارزیابی منابع در اینترنت دشوارتر است، زیرا مقدار اطلاعات موجود بسیار زیاد است و همچنین پیوسته در حال تغییر است. بررسی منابع آنلاین مهارت‌های جدید نیاز دارد. هنگامی که منابع را در اینترنت ارزیابی می‌کنیم، علاوه بر مهارت‌های نقد منابع سنتی، باید از اشکال مختلف رسانه‌های اجتماعی، نحوه عملکرد خدمات مختلف و نحوه انتشار اطلاعات نیز آگاهی داشته باشیم. مهم است که بدانیم که تصاویر و فیلم‌های دیجیتال به راحتی قابل دستکاری هستند.
داشتن دانش اولیه در مورد موتورهای جستجو  نیز مهم است - موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟ چرا و چگونه دقیقاً پیشنهادات ویژه‌ای را که شما دریافت می کنید را پیدا می‌کنند؟ چگونه هدف‌های اقتصادی و سیاسی در موتورهای جستجو بر یافتن حقیقت برتری دارد؟
برخلاف رسانه‌های چاپی که ثابت هستند، همه چیز در اینترنت قابل تغییر است. منابع ظاهر می شوند، ایجاد می شوند و ناپدید می‌شوند. اطلاعات تغییر می‌کنند تا با حقایق جدید جایگزین شوند. علاوه بر این، عده زیادی هستند که فعالانه برای انتشار اطلاعات نادرست، دروغ‌پراکنی، غلط‌رسانی، گمراه‌سازی، بدنامکردن دیگران و تهمت‌زنی تلاش می‌کنند.
چرا دید انتقادی به منابع اهمیت دارد؟
دلایل زیادی وجود دارد که ما باید به منابع اطلاعات با دید انتقادی و با شک و تردید نگاه کنیم:
۱. ما نمی خواهیم فریب بخوریم.
۲. ما نمی خواهیم (ناخواسته) شخص دیگری را با به اشتراک گذاشتن اطلاعات نادرست فریب دهیم.
۳. ما نمی خواهیم با فشار دادن ناآگاهانه‌ی یک دکمه‌ی همرسانی، دستور کار و برنامه‌ی شخص دیگری را اجرا کنیم و آلت دست و مجری برنامه‌ی نادرست و مغرضانه دیگران شویم.
به این امید که در آینده، همواره پیش از فشردن دکمه‌ی همرسانی به آنچه در این مقاله خوانید فکر کنید.
احد قربانی دهناری
۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۸ اوت ۲۰۲۲


[1] source credibility

[2] information evaluation, source criticism

منبع:پژواک ایران


احد قربانی دهناری

فهرست مطالب احد قربانی دهناری در سایت پژواک ایران 

*عادی‌سازی و توجیه جنگ؛ فاجعه و جنایت  [2024 Oct] 
*ریزشی‌های حکومت اسلامی و چگونگی برخورد ما اپوزیسیون خواهان گذار با آنها  [2024 Aug] 
*چگونه می‌توان روحیه‌ی کار جمعی را در سازمان‌های سیاسی، صنفی یا مدنی بهبود بخشید؟  [2024 Jul] 
*هرچند خشم و نفرت به حکومت اسلامی را درک می‌کنم، اما فحش و توهین به رأی‌دهندگان را به‌شدت محکوم می‌نمایم  [2024 Jul] 
*چرا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنم؟  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق کیفری  [2024 Jun] 
*شریعت و حقوق مدنی  [2024 May] 
*سکولاریسم – مزایا، چالش‌ها و انتقادات  [2024 May] 
*بهارانه‌ها (۱)  [2024 Mar] 
*ترفندهای رژیم اسلامی برای به پای صندوق آوردن مردم در انتخابات نمایشی-فرمایشیِ-مهندسی‌شده  [2024 Feb] 
*اعدام ابزار سیاسی حکومت اسلامی برای ایجاد ترس و ارعاب  [2024 Jan] 
*عدم تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ساختار گردانندگی کشور سوئد  [2024 Jan] 
*علل ناتوانی اپوزیسیون در همکاری و سازماندهی جبهه‌ای مشترک برای سرنگونی حکومت اسلامی (آسیب‌شناسی)   [2023 Nov] 
*امکانات و چالش‌های نافرمانی مدنی در ایران  [2023 Aug] 
*حق دفاع مشروع چیست؟  [2023 Aug] 
*آیا تعیین حداقل دستمزد لازم است؟  [2023 Aug] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف پیوستن به کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 Jun] 
*اخلاق سیاسی در اپوزیسیون ایران  [2023 May] 
*روز جهانی زنان در ریاضیات به مناسبت زادروز مریم میرزاخانی   [2023 May] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 May] 
* حکومت دینی خلفای عباسی (۱۳۲ - ۶۵۶ هـ. ق)  [2023 Apr] 
*حکومت دینی خلفای اموی (۴۱ - ۱۳۲ ه‍.ق)  [2023 Mar] 
*معرفی کتاب « وزن واژه»  [2023 Mar] 
*بهارانه‌ها شادیانه‌های چکامه‌سرایان به مردم و پرچم مبارزه‌ی آنها در برابر قشریون و خودکامگان  (شعرها و ترانه های سرزمین نوروز) [2023 Mar] 
*در آداب و آئین مبارزه ائتلافی  [2023 Mar] 
*فراتر از دروغ و وقاحت: گوبلز باید به شاگردی امیرعبداللهیان بیاید   [2023 Mar] 
*حقوق تضمین‌شده‌ی اقلیت‌های گوناگون در اسناد سازمان ملل متحد برای رفع تبعیض‌ها   [2023 Feb] 
*دوم اسفند روز جهانی زبان مادری را با گسترش امکانات برای آموزش زبان مادری، گرامی بداریم!  [2023 Feb] 
*حکومت دینی خلفای راشدین  [2023 Feb] 
*بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ی سرکوب، جنگ‌طلبی، دروغ‌پراکنی و خرافات‌گستری از سفره‌ی فردستان  [2023 Feb] 
*حکومت دینی محمد در مدینه  [2023 Jan] 
*شکاف امیدبخش در سران حکومت اسلامی  [2023 Jan] 
*معرفی کتاب «توضیح‌المسائل کوچک برای فرودستان» اثر آگوست استریندبری  [2023 Jan] 
*ابزارهایی در جعبه ابزار انقلاب  [2022 Dec] 
*یلدا، آبیاری نهال امید و روشنایی در درازترین شب سال  [2022 Dec] 
*چرا جدایی دین از دولت (سکولاریسم) بهترین گزینه است؟  [2022 Dec] 
*« مرگ بر اصل ولایت فقیه» و همراهی روحانیون بزرگ شیعه با آن  [2022 Dec] 
*خواست‌ها و ویژگی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»  [2022 Oct] 
*گذار از جمهوری اسلامی – چگونه؟  [2022 Oct] 
*شاهزاده‌ی عزیز، جنبش مردم ما برای براندازی حکومت اسلامی به رهبری نیاز دارد  [2022 Sep] 
*اسلام و مدرنیته  [2022 Sep] 
*سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست  [2022 Aug] 
*سیمین بهبهانی: در کرامت زن و نکوهش جنگ  [2022 Jul] 
*سوسیال دموکراسی و دولت ِ رفاه همگانی  [2022 Jul] 
*پاسخ به چند شبهه در باره مواضع شورای ملی تصمیم  [2022 Jul] 
*سه بی‌شرمی باور نکردنی در سه سطح  [2022 Jul] 
*ضرورت و شرایط همبستگی ملی نیروهای مبارز برانداز  [2022 Jun] 
*شکل‌گیری اندیشه‌ی ولایت فقیه و فقهای برجسته‌ی مخالف آن  [2022 May] 
*ادامه‌ی جنگ پس از آزادی سرزمین‌های اشغالی جنایت کلان جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و عراق [2022 May] 
*نگاهی به خواست‌های گارگران ایران در روز همبستگی جهانی کارگران  [2022 May] 
*نگاهی به درخواست‌های آموزگاران در روز آموزگار  [2022 May] 
* آسیب‌شناسی پراکندگی در جنبش براندازی  [2022 Apr] 
*محمد مختاری: ما نیاز به «تمرین مدارا» داریم.  [2022 Apr] 
*جنگ‌افزارهای هسته‌ای: دلهره دائمی بشریت  [2022 Apr] 
*آرزوها وپیمان‌های سالِ نوخورشیدی  [2022 Mar] 
*بهارانه‌ها  [2022 Mar] 
*خیزش دی‌ماه ۱۳۹۶ – گستره، خواست‌ها و آسیب‌شناسی  [2022 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نوی میلادی  [2021 Dec] 
*انتخابات شیلی: آیا شیلی که مهد نئولیبرالیسم بود، گور آن نیز خواهد شد؟   [2021 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید، شادی و روشنایی در درازترین شب سال  [2021 Dec] 
*لایحه‌ی بودجه جمهوری اسلامی برای سال ۱۴۰۱  برنامه‌ی اقتصادیی مبهم، ویرانگر، تبلیغی با تمرکز بر نظامی‌گری، رانتخواری و ایدئولوژی سرکوبگر [2021 Dec] 
*اوقاف در حکومت اسلامی و نظام سکولار  [2021 Dec] 
*آرامش دوستدار روشنگر امتناع، ناپرسایی و دینخوئی در اندیشه، کردار و رفتار ما، درگذشت  [2021 Oct] 
*بجای غنی‌سازیِ اورانیوم، آب دریا را شیرین کنید  [2021 Oct] 
*آزادی چگونه نهادینه می‌شود؟  [2021 Sep] 
*واقعیت و ایمان: به مناسبت عزاداری دهه محرم در دوران کرونا  [2021 Aug] 
*مفاهیم سیاسی که همه کنشگران باید به آن بیندیشند  [2021 Jul] 
*جان مبارز گذار از نظام تمامیت‌خواه در خطر است   [2021 Jul] 
*گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟  [2021 Jun] 
*شعر جلاد از موریس اوگدان شاعر امریکائی  [2021 Jun] 
*در استرس و مشغولیات روزمره بچه‌ها را فراموش نکنیم! به مناسبت روز جهانی کودک، اول ژوئن (۱۱ خرداد) [2021 May] 
*چرا نه به جمهوری اسلامی؟   [2021 May] 
*کمربند سبز آمریکا از خمینی تا طالبان: نگاهی به توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان  [2021 May] 
*ضرورت تشکیل جبهه‌ی گسترده‌ی گذار از جمهوری اسلامی و حزبِ سوسیال دموکرات فراگیر  [2021 Mar] 
*آسیب‌شناسی تفرقه‌ی جنبش و مردم ایران   [2021 Feb] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2020 Dec] 
*شریعت اسلامی، حقوق اساسی و حقوق بشر  [2020 Dec] 
*رسالت جمهوری اسلامی، فلاکت مردم  [2020 Dec] 
*انتخابات ایالات متحده امریکا و جنبش ضد تمامیت‌خواهی ما  [2020 Nov] 
*دورنمای تشکیلاتی جنبش مخالف تمامیت‌خواهی در ایران  [2020 Nov] 
*کتاب «رواداری: مروری بر تسامح، تساهل و مدارا در فرهنگ و ادب ایران» «مغایر ضوابط نشر» تشخیص داده شد.  [2020 Oct] 
*شریعت و حقوق مدنی قانون چیست و چگونه به وجود می آید؟  [2020 Sep] 
* زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی  [2020 Aug] 
*معرفی کتاب کسوف اثر آرتور کُستلر ترجمه‌ی گلناز غبرایی  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*محسن حیدریان تجسم تجربه و پیشگام درس‌گیری مبارزان ایران   [2020 May] 
*کرونا: آنچه روشن شد، آنچه در انتظار ماست، آنچه باید انجام داد  [2020 Apr] 
*نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم  [2020 Mar] 
*قیام آبان ۱۳۹۸ ضرورت و فوریت اتحاد نیروها را بازهم برجسته‌تر می‌کند  [2019 Nov] 
*پیاده‌روی اربعین: قدرت‌نمائی خرافات و تحمیق در ‏برابر دانش و آگاهی   [2019 Oct] 
*من نبرد دشوارِ منِ مستقل و آفریننده در فرهنگ فرد‌ستیز   [2019 Oct] 
*سکولاریسم در کشورهای عربی  [2019 Sep] 
*راز ماندگاری عاشورا  [2019 Sep] 
*ضرورت مبرم تفکر مستقل و خودسالاری  [2019 Aug] 
*سرچشمه‌ها و شیوه‌‌های گوناگون تدوین قوانین شرعی ‏اسلامی   [2019 May] 
* برای بهبود اوضاع ایران، منتظر رهبری و رهبران نباشیم!   [2019 May] 
*آیا مامور معذور است؟   [2019 Feb] 
*ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم  [2019 Jan] 
*چهل سالگی انقلاب بهمن: نویدها و عملکردها   [2019 Jan] 
*مبارزه ایرانیان داخل و خارج کشور مکمل یکدیگرند  [2018 Nov] 
*بحران ساختاری ژرف ایران و راه برون‌رفت از آن   [2018 Sep] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان و مردان خجسته باد!  [2018 Mar] 
*شعارهای قیام دی ماه ۱۳۹۶ برنامه مبارزه فردا   [2018 Jan] 
*نامه سرگشاده به رزمندگان پرشور خیزش ‏دی ماه ۱۳۹۶‏   [2018 Jan] 
*ترور معنوی، ادامه ترور فیزیکی  [2017 Dec] 
*آیا داعش شکست خورد؟  [2017 Nov] 
*آخرین مرخصی   [2017 Apr] 
*تحریم انتخابات  [2017 Apr] 
*رشد و تکامل من با فرزندانم  [2017 Apr] 
*شادی ستیزی در شیعه و جمهوری اسلامی ایران ابزاری برای تحمیق و تسلط بر توده ها طفلی به نام شادی [2017 Mar] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان ‏و مردان خجسته باد!‏  [2017 Mar]