PEZHVAKEIRAN.COM دیپلمات گروگان گرفته شده در سفارت امریکا هم برای سینمای جمهوری اسلامی دلالی می کند!
 

دیپلمات گروگان گرفته شده در سفارت امریکا هم برای سینمای جمهوری اسلامی دلالی می کند!
بصیرنصیبی

حمایت غرب از سینمای جمهوری اسلامی ،پدیده ی نو ظهوری نیست،از همان سالهای اول استقرار این نظام مقدس، وقتی سینما را به قول خودشان از عناصر فاسد نظام پیشین پاک سازی کردند، ومحسن مخملباف حزب الهی ی سر سپرده به فرمان فتوا گونه امام مترقیشان بنیاد سینمای اسلامی را بنا نهاد،فخرالدین انوار ، علیرضاشجاع نوری را هم راهی غرب فاسد کردند تا هم راه ورسم فیلمسازی فستیوال پسند را بیاموزند وهم  راه های نفوذ در قلب مدیران جشنواره ها را بیابند . این روش جواب مناسب داد وهر دولتی هم که زیر عنوان نخست وزیر ویا بعدا رئیس جمهور منتخب! تدارک چی ی مقام معظم راحل وحاضر شد ، این شیوه را دنبال کرد وبرای اشاعه اش از کیسه ملت مایه گذاشت  .

 من  خود در صد ها مطلب که نوشته ام وده ها مصاحبه رادیو/ تلویزیونی که داشته ام ودر سخنرانی هایی که در فستیوال های سینمای در تبعید ویا در شهر ها وکشور های اروپایی داشته ام بدون وحشت از جو سازی وپرونده سازی ها در این مورد بسیار گفته ام ونوشته ام نیازی به تکرار گفته ها ونوشته ها نیست. اما کنفراسی که دسامبر 2011 در برلین زیر عنوان سینمای ایران. برگزار شد، پروژه ی جدیدی بود که چون اپوزیسیون سرنگونی طلب را چنان در گیربازیهای باندی (موسوی ،کروبی ،خاتمی ،احمدی نژاد ) و اتم بازی کرده اند که این گونه پروژه های ج. اسلامی  بدون هیچ واکنش منفی در برلین ویا هر شهر مهم دیگر وبیخ گوش نهاد ها و کانون های  ضد حکومتی به انجام  می رسد.

 البته مقدمات تبلیغ را خوب جور کرده بودند،گزارش را رادیو فردا که گویا هنوز هم خط بقای نظام را رها نکرده منعکس می کند وخانم شیرین فامیلی هم انتخاب مناسبی است برای تنظیم  این گونه گزارش ها. پس خیالمان راحت باشد که اتفاق نابابی که کدورت دولت احمدی نژاد را باعث شود و یا واکنش منفی کیهان شریعتمداری ورجانیورا بر انگیزد رخ نخواهد داد. برای اینکه بیش از این در انتظار! نمانید گزارش رادیو فردا را با هم مرور می کنیم.  شیرین خانم در آغاز گزارش می نویسد:

«روزهای جمعه و شنبه، ۲۵ و ۲۶آذر، برابر با ۱۷ و ۱۸دسامبر کنفرانسی دوروزه با عنوان «سینمای ایران،  ( یعنی سینمای ج.ا)در برلین، پایتخت آلمان، به همت دانشگاه‌های پنسیلوانیا و جرج واشینگتن آمریکا در محل دانشگاه آزاد این شهر برگزار شد»

بله درست میخوانید دانشگاه های امریکایی در برلین کنفرانس میگذارند ! اما چرا در برلین؟ آیا برلین شرایط ویژه ای دارد که ایالت های امریکای قبلا جهانخوار فاقد آن بوده اند ؟ ویا برگزار کنندگان رویشان نشده که در حین شاخ وشانه کشیدن شیطان بزرگ وشیطان کوچک علیه هم، یک کنفرانس تبلیغاتی راهم در مرکز استکبار جهانی  برگزار کنند.پس مکان را به برلین آلمان انتقال داده اند ولابی هایشان را هم به آلمان اعزام داشته اند .

این گزارش تبلیغی برای اینکه یک گزارش معمولی جا زده شود به صورت مصاحبه تنظیم شده وشخصی با نام آیت نجفی که ادعا می شود کارگردان سینما و تئاتر است ( کدام فیلم ویا تئاتر را چرخانده است؟) ماموریت داردگزارش این کنفرانس را به سمع شنوندگان محترم رادیو فردا برساند. گزارشگر رادیو فردا سئوال می کند:

آقای نجفی،‌ در کنفرانس سینمای ایران در برلین به طور کلی چه موضوعاتی به بحث گذاشته شد؟

 آیت نجفی پاسخ می دهد:

«می‌شود گفت همه چیز، یعنی از بحث‌های زییایی‌شناسی سینمای ایران،‌ مسائل فرهنگی، مشکلاتی که در جامعه هست،‌ یک نگاه کلی بود. مثلا سینمای جنگ،‌ سینمای بعد از جنگ،‌ حتی هویت ایرانی در سینمای ایران،‌ حضور اقلیت‌های قومی مذهبی در سینمای ایران»

اما این مسایل گسترده را با چندتا سخنران میخواستندبررسی کنند؟

دو سخنران در این شبه مصاحبه معرفی می شوند یکی حمید نفیسی استادیار دانشکاه در امریکاکه رنج سفر را به خود هموار کرده وآمده به برلین تا در دانشکاه امریکایی برلین در افشانی کند ( این لابی های کارکشته چقدر برای بقای آخوند رنج وزحمت متحمل می شوند ،دستشان درد نکند!) ویک سخنران دیگر جان لیمبرت، دیپلمات پیشین سفارت آمریکا در ایران و یکی از ۵۲گروگان سابق خط امامی های 7 خط . بله باز هم دچار تعجب نشوید .آقای لیمبرت،444 روز در اسارت سرسپردگان امام خمینی بوده بعد از رهایی نه فقط هیچ پروژه ای را برای افشای اهداف تسخیر سفارت به پیش نمی برد بلکه خود تبدیل به لابی نظام مقدس شده وزیر عنوان ایجاد پیوند بین امریکا وایران فعال است اما او نیز برای نخستین بار دایره لابیگریش را تا سینما هم بست داده و تبدیل شده است به موجودی نطیر دلال های فیلم ج.ا در اروپا ، امریکا ، وکانادا و... همان آقای آیت حضور گرو گان سابق را در این کنفرانس مهم! چنین  توجیه می کند:

 «خب، آقای جان لیمبرت که متخصص سینما نیستند. دیپلمات هستند و حرفی که زدند و جالب بود این بود که نبود دیپلماسی بین ایران و آمریکا و نبود رابطه سیاسی یک‌خرده کار را سخت می‌کند برای شناختن ایران. می‌گفتند که سینمای ایران خیلی کمک می‌کند که ما سعی کنیم فراتر از تصویر سیاسی که ایران دارد و فراتر از تصویری که میدیا [رسانه‌ها] از ایران می‌دهند نگاه دیگری پیدا کنیم. می‌گفت ما وقتی یک فیلم ایرانی می‌بینیم با بچه‌ها اولین حرفی که همه می‌زنند در پایان فیلم این است که اینها هم که مثل ما هستند. دغدغه‌های‌شان، مشکلات‌شان، مسائل‌شان... مشکلاتی که ما هم در جامعه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم .»

ملاحظه میفرمائید که آقای گروگاه سابق اول تصویری از سینمای صادراتی می سازد که اصلا با واقعیت امر همخوانی ندارد بعد به مانند شیرین جان عبادی این ادعا را تکرار می کند که این نظام آدمخواربا فجایعی که در این 33 سال آفریده هیچ فرقی  با  دیگر حکومت هادر دیگر کشور های دنیا ندارد . -البته شیرین بانو حالا که متواری شده گاه نق هایی میزند -

  اما اهداف پنهان این سمینار زیر عنوان سینمای ایران در بین سئوال  ها وجواب های مطرح شده خودش را عیان می کند و آقای آیت  میفرماید:

 « منتها چیزی که باید بگویم این است که این سمینار بیشتر بحث آکادمیک بود. کسانی که مهمان بودند و شرکت‌کننده فیلمساز به آن شکل نبودند و بیشتر دانشجوهای سینما و بیشتر تئوری سینما... حتی خیلی‌هایشان دانشجویان ادبیات بودند. دانشجوی ایران‌شناسی بودند. دانشجوی میدیا [رسانه] و علوم ارتباطات بودند. این طوری مباحث از زوایای مختلفی مطرح می‌شد»

پس معلوم می شود علاوه بر گروگان سابق ولابی کنونی نظام مقدس دیگر سخنرانان هم ربطی به سینما نداشته اند بقول آقای آیت فیلمساز به آن شکل نبوده اند!!(پس  فیلمساز به چه شکل بوده اند!!؟) ولی بهر حال موجوداتی به عنوان سخنران میهمان شده اند ،خوب اینها اسم ندارند؟ عنوان سخنرانیشان مشخص نیست؟ اصلا وجود داشته اند ؟یا این سمینار با همین دومیهمان عالیقدر (گروکان لابی شده ولابی  هنوز وفادارجناب استاد یار) چرخانده  شده وبقیه آقایان واحتمالا بانوان میهمان، نقش نخودی را داشته اند .برای اینکه من از خود در باره این آقای استادیار چیزی نگویم که حمل بر اختلاف  شخصی شود عین نظر پرویز صیاد در باره این استادیار عالی مقام - حمید نفیسی -را از کتاب سینمای در تبعید صیاد نقل می کنم:

«آوریل 1990 وقتی مروری بر یک دهه از سینمای ج. ا عنوان اولین جشنواره ی سینمایی این رژیم در دانشگاه کالیفرنیاقرار می گیرد ومن همراه تنی چند از همکارانم در مقابل محل برگزاری جشنواره علیه  »بده بستان» یک بنیاد معتبر فرهنگی با وزارت ارشاد اسلامی پلاکات به دست به اعتراض می ایستیم، بار دیگر با نام حمید نفیسی بر خورد می کنم. این بار ایشان نه تنها با عنوان سفیر رایزن هنری در معرفی سینمای ج.ا در کاتالوگ به مشاطه گری نظام ولایت فقیه پرداخته اندبلکه کمی پرس و جو روشن می کند،مسئول انتخاب فیلم ها در تهران و بانی این امر خیر هم خود ایشان بوده اند...» (جدا شده از کتاب سینمای تبعید پرویز صیاد صفحه ی 58)

ادعا می شود این کنفرانس سینمای ایران است ما که میدانیم این کنفرانس حتا کنفرانس  کلیت سینمای جمهوری اسلامی هم نیست چرا که بنیانگذار سینمای اسلامی که خودش هم فیلمساز فستیوالی بوده ،هم سهم عمده ای درایجاد این سینما داشته یعنی رژیسورمحسن مخملباف که حالا دکترای افتخاری هم دارد به سور چرانی دعوت نشده و یا بهمن قبادی که او خود از سینماگران آرایشگر است وهم اکنون هم مثلا اپوزیسیون شده چرا جایش خالی است ؟( در فایل صوتی می شنویم که در سمینار در باره ی سینمای زیر زمینی هم صحبت می شود ،معنای  سینمای زیر زمینی برای آقای نفیسی ورادیو فردا که از فیلم «گربه های ایرانی »قبادی  فراتر نمی رود ،حتم داشته باشید منظور از سینمای زیر زمینی نه فیلم سازان بی نام نشانی هستندکه کارهایشان در روزها ی جنبش مردمی در یوتیوب هم نشان داده می شد که این سینماگران مبارز نه به  فستیوال ها راه پیدا کرده اند ونه افتخار نامزدی رکسانا صابری را داشته اند تا آقای اوباما نگرانشان باشد. چند تایشان هم دستگیر وشکتجه شدند ویا سر به نیستشان کرده اند بی آنکه  180 هزار سینماگر در جهان ونام های خیلی گنده !در سینما بهمراه مدیر کن وبرلین نگران سر نوشتشان باشند.  باز هم حتم داشته باشید «سینمای زیر زمینی »مورد نظر نفیسی ونظایرش کارهای فیلمساز شناخته شده -مسلم منصوری- هم نیست که کلیت نظام مافیایی را رد می کند  پس  همان سینمای زیر زمینی رسمی  ساخته وپرداخته خود آخوندها  ومورد توجه خاتمی چیان ،مد نظر سخنرانان سمینار بوده پس لطفا جواب دهند چرا لا اقل به بهمن قبادی بی اعتنایی کرده اند؟

البته مدافعان بخش صادراتی سینمای ج. اسلامی ،رخشان بنی اعتماد، ابوالفضل جلیلی،تهمینه ی میلانی و... که ممنوع الخروج هم نیستند اما در این همایش با شکوه!، غیبت غیر موجه دارند.

چرا این همایش بر خلاف اکثر برنامه هاوهمایش های چند سال اخیر در خارج از کشور که از بودجه دول غربی تامین می شود و هدفشان حمایت از باند رفرمیست ها بود که  سراسب مرده شرط بندی کرده بودند از حضور حتا موسوی چیان هم تسویه شده؟ سینماگری با نام علی صمدی، الان محبوب  سبر الهی ها است  کاری از او با عنوان موج سبز که یک پروپاکاندا فیلم سبرالهی است را میگذارند روی سرشان  و حلوا حلوامی کنند. چرا او هم که مقیم کلن آلمان است دعوت نشده که اگر دعوت می شد با کله می آمد. حتا از جعفر پناهی که این یکی دو سال خوراک تبلیغاتی مدیران فستیوال ها برای به نمایش گذاشتن ژست آزادی خواهیشان بوده  است نامی برده نمی شود ؟آگر کسی نمیداند با کمی تامل در می یابد این همایش بیشتر برای محکم تر کردن جایگاه  اصغر فرهادی  تنظیم شده که  به خواست دولت احمدی نژاد بر خلاف میل برخی از باند های حکومتی ( رجانیور و..) از حمایت استثنایی برخوردار شده .تمام مقدمه چینی ها را  هم با مهارت برای  کسب اسکار  سال  2012 فراهم آورده اند*  در همین شبه مصاحبه رادیو فردا از او به دفعات نام برده می شود وفقط او می شود سینماگر مطرح سینمای جمهوری اسلامی حتا به این گزارش رادیو فردا هم بر خلاف شیوه متداول هیج عکسی از این سمینار با شکوه !الصاق نشده، فقط یک عکس چاپ شده آنهم مربوط است به فستیوال برلین وآقای کسلیک مدیر بند وبست چی ی آن در کنار اصغر فرهادی، که این تصویر دشمن کور کن را به رخ ما حسودان ضد انقلاب می کشند .برای اینکه حرف هایم چون همیشه با سند همراه باشد فکر کنم نقل بخشی از یاداشت سایت امنیتی/ حکومتی تابناک (سردار محسن رضایی)  در باره فیلم جدایی نادر از ... ودلیل پول هنگفتی که دارند خرجش می کنند کفایت می کند.با هم با کمی تامل بخوانیمش:

«فیلم جدایی نادر از سیمین ـ که در ایران هم در بالاترین فیلم‌های پرفروش در زمان اکران خود بود ـ یکی از غیر سیاسی‌ترین فیلم‌هایی است که تا کنون به جشنواره‌های خارجی ارایه شده است؛ هرچند در هنگام اکران به دلیل رقابت برای فروش با رقیب خود، حالتی سیاسی از جنبه پخش پیدا کرد که احتمالا تلاش‌های پخش کننده این فیلم ـ که اتفاقا پخش کننده فیلم اخراجی‌های 3 نیز بود ـ برای گرمتر کردن بازار این هر دو فیلم در سیاسی شدن آنها بی‌تأثیر نبود و این تنها هنر ما ایرانیان ( بهتر بود می نوشت ما آحوند ها) است که از غیر سیاسی‌ترین فیلم بین‌المللی کشور، سیاسی‌ترین تعبیر‌ها را بیرون می‌آوریم» (سایت تابناک ژانویه 2012)

  بصیر نصیبی 10/1/2012

 www.cinemaye-azad.com

* برای کسب اطلاع بیشتر :علاوه برای مقاله من دو مطلب از مهستی شاهرخی وصادق افروز نیز در آرشیو سینمای آزاد  ثبت شده است. لینک مطالب را اضافه کرده ام.

 

http://www.cinemaye-azad.com/new/25122011/new01.html

http://www.cinemaye-azad.com/new/25112011/new07.html

http://www.cinemaye-azad.com/others/others196.html

 

منبع:پژواک ایران


بصیرنصیبی

فهرست مطالب بصیرنصیبی در سایت پژواک ایران 

*من هم با آنها که از خاموشی فروزان متاثر شدند همراهم!.. وچرا؟  [2016 Feb] 
*نوید کرمانی، خبرنگار دفتر اروپایی شهروندکانادا، کلیسای پاولوس و…  [2015 Nov] 
*جمهوری اسلامی، نمایشگاه جهانی فرانکفورت، فستیوال های جهانی فیلم، سلمان رشدی و …  [2015 Oct] 
*نسرین ستوده ،جعفر پناهی وخیمه شب بازی اتمی  [2015 Sep] 
*طنز نوروزی ؟! دعای تحویل سال،همراه با بانوی اول ،میشل اوبام  [2015 Mar] 
*خرس طلایی را چگونه سوار تاکسی کنیم!  [2015 Feb] 
*بار دیگر پیشگو شدم!  [2015 Feb] 
*بصیر نصیبی: بار دیگر اسلام گرایان فاجعه و جنایت آفریدند!  [2015 Jan] 
*سینمای جمهوری اسلامی، از مک کارتیسم تا خمینیسم  [2014 Aug] 
*(کارنامه سينمايی احمد شاملو)  [2014 Jul] 
* وداع با دوربین !  [2014 Jun] 
* ۲۰۱۳ سال خوبی نبود!  [2014 Jan] 
*دریغا که فقر چه به آسانی احتضار فضیلت است!   [2013 Dec] 
*ژیلا مهرجویی را جمهوری اسلامی سالها قبل کشته بود!  [2013 Dec] 
*بعد از ۲۲ سال گزارشی از یازدهمین جشنواره ی بین المللی سینمای در تبعید سوئد/ گوتنبرگ  [2013 Nov] 
*احمدی‌نژاد دستور داد اسکار بگیریم، ما لابی کردیم، فرهادی اسکار گرفت  [2013 Feb] 
*ترور کافه میکونوس،نخل طلای کن به طعم گیلاس کیارستمی و آزادی زود هنگام کاظم دارابی به مناسب سالگرد جنایت در کافه میکونوس برلین [2012 Sep] 
*دیپلمات گروگان گرفته شده در سفارت امریکا هم برای سینمای جمهوری اسلامی دلالی می کند!  [2012 Jan] 
*نخستین فیلم تجربی، ضد قصه،آغاز سینمای دیگر در ایران!  [2011 May] 
*سفارشنامه یا شناحتنامه اسماعیل جان خویی برای بهمن جان!؟  [2011 May] 
*ازمروارید های خونین میدان لو لوی بحرین تا ضد انقلاب های فتنه گر میدان انقلاب تهران!  [2011 Apr] 
*3سال زندان به چه جرمی؟!  [2011 Mar] 
*حرف ها وسوالهای یک تبعیدی به بهانه انتشاراعلامیه رسانه« ایران ندا»  [2010 Nov] 
*درباره‌ی یک پیشنهاد، بستن سفارت خانه های جمهوری اسلامی!  [2010 Nov] 
*کارنامه بصیر نصیبی به اختصار  [2010 Nov] 
*30 سال سینما در جمهوری اسلامی ( قسمت آخر )  [2010 Apr] 
*هشداری دیگر به فیلمسازان سینمای جمهوری اسلامی  [2010 Mar] 
*30 سال سینما در جمهوری اسلامی (5)  [2010 Mar] 
*30 سال سینما در جمهوری اسلامی( 4)  [2010 Feb] 
*جشنواره گرم سینمای مقاومت ایران در تبعید، روزها وشب های سرد برلین!!  [2010 Feb] 
*۳۰ سال سینما در جمهوری اسلامی(۴)  [2010 Jan] 
*استقلال سینمای جمهوری اسلامی درمعرض خطر است! شوخی نمی فرمائید ؟  [2009 Nov] 
*سیستم بدل ساز و سینمای زیر زمینی ایران  [2009 Oct] 
*اولین و آخرین جواب در ارتباط با جواب من به بیانیه رخشان بنی اعتماد  [2009 Oct] 
* زیر پوست شب چه میگذرد؟  جواب به بیانیه رخشان بنی اعتماد [2009 Sep] 
*دولت دست نشانده نوری المالکی و پایگاه اشرف   [2009 Jul] 
*جواب به مقاله ی درباره ی حضور مخملباف در پارلمان اروپا و نامه ی منتقدین   [2009 Jul] 
*صدای پای انقلاب، آغاز پایان   [2009 Jun] 
*آیا می شود برای رفاه شهرزاد کاری کرد؟  [2009 Mar] 
*مجموعه دروغگو ها*  شبه نمایشنامه در ۳ پرده  [2009 Mar] 
*خداوند خود داور جشنواره فجر بود!  [2009 Feb] 
*«یک لحظه برای آزادی» یک اثر فوق العاده ویک سند تکان دهنده!  [2009 Feb] 
*«یک لحظه برای آزادی» یک اثر فوق العاده ویک سند تکان دهنده!   [2009 Feb] 
*فیلمبردار در غربت،غریبانه خاموش شد!  [2009 Feb] 
*فرموده و افزوده یک بار گولم زدی شرم برتو، بار دوم گولم زدی شرم برمن (یک ضرب المثل امریکایی) [2008 Nov] 
*سانسور فيلم در ايران (۱۳۷۸_۱۲۸۳) آغاز سانسور فیلم در ايران- ۱۲۸۳ [2008 Nov] 
*حسن داعی وشبکه گسترده لابی ها  [2008 Oct] 
*حسن بنی هاشمی، چهره درخشان جنبش سینمای آزاد ایران  [2008 Oct] 
**شهرزاد وسینمای آزاد  [2008 Sep] 
*دريغا که فقر چه به آسانی احتضار فضيلت است!  (کارنامه سينمايی احمد شاملو)  [2008 Jul] 
*مدیر روابط عمومی جشنواره یکی بود و یکی نبود، یا آرتیست مستقل و خلاق تئاتر؟!  [2008 Jun] 
*مسعود بهنود، کتاب سوزان هیتلر، فیلم سوزان خمینی  [2008 Jun] 
* آش یک ملیون دلاری  حرفهایی در باره جشنواره ی یکی بود ویکی نبود در کانادا [2008 May] 
*چگونه هوشنگ توزیع از شعار به شعور رسید!  [2008 May] 
*زیر ذره‌بین  [2008 May] 
*گفت وشنود با بصیر نصیبی در حاشیه برنامه پرویز قلیج خانی در زاربروکن( آلمان) جمهوری اسلامی مار-بروکن!! [2008 May] 
*کوروساوا، گودار، عمرشریف و سینمای جمهوری اسلامی درجواب آقای ارژنگ بامشاد [2008 Mar] 
*سینمای سیاسی، زندان وسینمای ایران در تبعید  با یادهادی حسین زاده عضوگروه سینمای آزاد مشهد که در سال ۶۰ اعدام شد وهمه جانباختگان راه رهایی . [2008 Feb] 
*پرسپولیس، ونسان پارونو- مرجان ساتراپی وموفقیت های دیگر ...   [2008 Feb] 
*نامه سرگشاده به مدیر جشنواره ی جهانی فیلم برلین  [2008 Feb] 
*عشق من، جمهوری اسلامی! در باره شرکت کارگردان «عشق من وین» در برنامه تبلیغاتی احمدی نژاد  [2008 Jan] 
*من اگر جای تو بودم!  [2007 Dec]