PEZHVAKEIRAN.COM کرونا و پساکرونا‎
 

کرونا و پساکرونا‎
مهناز قزلو

این روزها بیش از گذشته در طبیعت قدم می‌زنم... بیشتر به موسیقی گوش می‌دهم.... بیشتر به فکر فرو می‌روم و مانند همه، زندگی‌ام تحت تاثیر شیوع ویروس کوید ۱۹ قرار گرفته. به این تنهایی جمعی فکر می‌کنم و به ترم‌هایی که ویروس کرونا به فرهنگ واژگانی‌مان اضافه کرده. "فاصله اجتماعی" که البته بیشتر به "فاصله فیزیکی" می‌ماند چون معنای ارتباطات اجتماعی امروزه تغییر کرده.  
 
همیشه یک  روند تغییر بطور آهسته در تمامی جنبه‌های زیست انسان در حال وقوع است اما گاه یک حادثه یا یک بحران ناگهانی همه یا بخش قابل توجه‌ای از مناسبات را به یکباره بهم می‌ریزد و دگرگون می‌کند. مدتها بود که به جهانی شدن و تاثیر آن فکر می‌کردم. اینکه مثلن وقتی حادثه‌ای در ایران اتفاق می‌افتد کمتر از دقیقه‌ای، فیلم و خبرش در شبکه‌های اینترنتی منتشر می‌شود. اینکه می‌‌توانیم با کسی در یک نقطه دیگری از زمین در گذشته در دیروز یا با کسی در آینده در فردا تماس بگیریم و حتا گفتگوی ویدئویی همزمان داشته باشیم.
 
ظرف همین چند ماه چقدر ساختار زندگی تغییر کرده. خیابان‌هایی که در غروبی کشدار تا افق ادامه دارند و در غیاب رهگذران در خود فرو رفته‌اند. آواز پرندگان هم نزدیک‌تر به گوش می رسند. همین دیروز گله‌هایی هر چند کوچک از گوزن و آهو را در مسیر عبورم با قطار درون شهری دیدم.
 
راستی دیگر در دیدارهامان دست نمی‌دهیم و درآغوش نمی‌کشیم. حالا بیشتر از نگاه و لبخند و اشارات نظر برای تبادل احساس بهره می‌گیریم. تمرکز بیشتر بر گفتگو با چشم‌هاست درست مانند وقتی که عاشق می‌شویم.  آیا حس یا حس‌های دیگری به حواس قبلی ما افزوده خواهد شد؟ این فاصله‌های فیزیکی که ملزم به رعایت آن هستیم آیا نمادی از اهمیت بیش از پیش حوزه خصوصی فرد نیست؟ توصیه می‌شود کمی از هم فاصله بگیریم، فاصله (مرزهای) از همدیگر را رعایت کنیم، تردد (دخالت) غیرضروری نکنیم.
 
کرونا مثل رنساس شده است: پیش از رنسانس و پساکرونا! تردید ندارم که هنجارها و نٌرم‌های تازه‌ای شکل خواهند گرفت. می‌گویند ممکن است این پاندمیک تا دو سال طول بکشد... اما فکر می‌کنم حتا اگر یکسال هم طول بکشد تا چه اندازه می‌تواند بر مناسبات ما آدم‌ها تاثیر بگذارد. چه چیزها که ارزشمند می‌شوند و یا برعکس، چه چیزها که معیار ارزششان تغییر می‌کنند. کرونا، تاکنون از چهره ‌ هولناک برخی پدیده‌ها  پرده برداشت که مقدس می‌نمودند.  نظم فعلی و ساختار مناسبات قدرت به نارسایی خود کم و بیش پی برده. 
"ناقلان بی‌علامت حامل ویروس"! چه عبارت هراس آوری! مثل لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات که به ما نزدیک می‌شوند و ما را مبتلا می‌کنند. به عوارض حاد تنفسی دچار می‌شویم. نفس کم می‌آوریم. خفه‌امان می‌کنند.... خفقان.... سطح اکسیژن خون‌مان پایین می‌آید.  "کادر پزشکی" و "طب سنتی"؛ این عبارات مثل "اعتماد" و "بی‌اعتمادی" به سیستم حاکم می‌ماند.  
 
آیا انسان از ظرفیت فعالیت‌های فیزیکی فاصله می‌گیرد؟ و نیروی فکر، اندیشه و جریان ذهن به عنوان یک تِرِند، جایگزین خواهند شد؟ آیا فلسفه‌ی هوش، برتری موهوم تن را کنار خواهد زد؟ آیا سیستم قدرت، اولویت قوانین مغز انسان را خواهد پذیرفت که قادر است چند میلیون داده را در هر ثانیه پردازش کند؟ آیا مکانیسم زورِ عضله به عنوان توهمِ نمادِ قدرت، منسوخ خواهد شد؟ آیا طیف گسترده‌تری از تکنولوژی‌های سه بعدی در زندگی جا باز خواهند کرد؟ مگر نه اینکه طبیعت دیجیتالیِ فتوپلیمر در معرض نور با طول موج معین، قابلیت پردازش هر تصویر پیکسلی را در قطعه نهایی جامد دارد.
 
اما... هنوز درمانی برای کرونا نیست پس مکانیسم درمان می‌تواند متفاوت باشد. تنهایی جمعی... حرکت جمعی... در خانه ماندن... به پای صندوق رای نرفتن... تن ندادن....!  پزشکی که مبتلا به کروناست به دوست پزشکش پیامک می‌فرستد که "دکتر از تنگی نفس مٌردم... یک کاری بکن". کادر درمانی را خسته و فرسوده نکنیم. شاید بتوانیم نه چندان دور کسی که می‌توانستیم یا می‌خواهیم باشیم را ببینیم.
 
مهناز قزلو
 
آوریل 2020
 
 

منبع:پژواک ایران


مهناز قزلو

فهرست مطالب مهناز قزلو در سایت پژواک ایران 

*خیانت مسعود رجوی و دیگر اعضای مرکزی مجاهدین بعد از سی خرداد  [2020 Jun] 
*کرونا و پساکرونا‎  [2020 Apr] 
*من و هوای استکهلم  [2019 Nov] 
*من از رنج هاى بسيارى گذشته ام   [2019 Aug] 
*نهاد قانونگذاری بریتانیا و اتهامات غیرحقوقی شادی صدر   [2019 Feb] 
*«گل بس»  [2019 Jan] 
*همه شکنجه شده‌ایم  [2019 Jan] 
*یلدا   [2018 Dec] 
* دادخواهی، به مثابه ضرورت گذار به دموکراسی  [2018 Sep] 
*پاسخ به نوشته‌ی شادی صدر  [2018 Jul] 
*در سالمرگ خمینی؛ اهریمن تاریکی   [2018 Jun] 
*عدالت برای ایران و «فیلتر» آزادی بیان در خارج از کشور   [2018 Jun] 
*خانم شادی امین هر چقدر هم تلاش کند قادر نیست گوی سبقت از سازمان مجاهدین خلق برباید!  [2018 May] 
*«تعارض»  [2018 Jan] 
*هولوکاست دهه شصت  [2017 Aug] 
*کاربرد نظریه میان برشی در جنبش کوئیر  [2017 Jul] 
*تجاوز به کودکان و ضرورت واکاوی زیرساخت ها  [2017 Jul] 
*به بهانه ی انتشار تصویر «محمد مقیسه‌ای» بازجوی جنایتکار من در اوین  [2017 Jul] 
*سهم زنان از قدرت در ایران ‏ ‏‎   [2017 Apr] 
*جایگاه جامعه ی انسانی کوییر در روز جهانی زن  [2017 Mar] 
*وضعیت زنان ایران در سال 2016‏   [2017 Jan] 
*روز جهانی کودکان دختر   [2016 Oct] 
*هیچکدام از ما نمی مانیم...  [2016 Jan] 
*مسعود رجوی، این نخل ناخلف تبر شده!  [2016 Jan] 
*چراغهای قرمز سرد  [2015 Nov] 
*زخم های جناس ناقص  [2015 Oct] 
*آتشفشان مچاله ي درد  [2015 Oct] 
*یک اتفاق خوب  [2015 Oct] 
*رنج تَرَك خورده  [2015 Oct] 
*هیاهوی زوال  [2015 Oct] 
*ماهیت معطوف  [2015 Oct] 
*تشویش تلخ  [2015 Oct] 
*شوکای ناآرام  [2015 Oct] 
*اي كاش  [2015 Aug] 
*مرباي آلبالو در اوين (خاطرات زندان)  [2015 Aug] 
*ایکس های تفکر انتقادی  [2015 Jul] 
*جنسیت ایکس و ۱۴۳۷ لایک فیس بوکی  [2015 May] 
*لي لي  [2014 Jun] 
*عقربه هاي شكسته  [2014 Jun] 
*روايتي متفاوت!  [2014 Apr] 
*دامن مادربزرگ  [2014 Apr] 
*اهل زمين  [2014 Apr] 
*«سرِ راهِ خودت نایست»  [2014 Apr] 
*دلم آتش مي گيرد  [2014 Mar] 
*آتش فریاد  [2014 Mar] 
*در آغوش روياهايم  [2014 Mar] 
*سکوت شکسته  [2014 Feb] 
*گوگوش و ترانه ی بهشت - همجنسگرایی در هنر  [2014 Feb] 
*باران  [2014 Feb] 
*«انکار»  [2014 Feb] 
*عاشقانه  [2014 Feb] 
*«كانزرواتيو ديسكاشن» conservative discussion (بحث های محتاطانه) [2014 Jan] 
*فرانرم گرايان - قوانين حكومتي و تابوهاي فرهنگي جامعه به بهانه ي مصاحبه با يك همجنس گرا [2014 Jan] 
*حوالی فردا  [2014 Jan] 
*در پاسخ به سخنان چندش آور ابراهیم نبوی  [2014 Jan] 
*زمزمه‌های ابر  [2014 Jan] 
*«نفرت» در هنرِ! تنزل يافته ي مجاهدين خلق  [2014 Jan] 
*کلاغ های قبرستان  [2014 Jan] 
*زر می اندوزی با نام یارانم  [2013 Dec] 
*بگذارید حرف بزند  [2013 Dec] 
*پفيوزها!  [2013 Dec] 
*پرسه های رویایی  [2013 Dec] 
*يك گزارش و يك استمداد بشردوستانه   [2013 Dec] 
*«یوگیاکارتا» و «فرانرم گرایی»  [2013 Dec] 
*هراس  [2013 Nov] 
*آقای رجوی! شما مسوول مرگ خاموش اعتصابيون در ليبرتي هستید  [2013 Oct] 
*مجال نگراني  [2013 Oct] 
*خشونت و قدرت – صحنه ی اعدام در کتاب های کودکان  [2013 Oct] 
*قانونگذاری مبتنی بر قوانین شریعت بر ضد کودکان در حکومت اسلامی ایران  [2013 Sep] 
*آبی گرمترین رنگ هاست (برنده جایزه ی نخل طلای فستیوال کن در سال ۲۰۱۳)   [2013 Sep] 
*آقای رجوی.... متوقف نشده اید، سقوط کرده اید!  [2013 Aug] 
*نامه به کودکانی که متولد شدند! «کودکان زندان» [2013 Aug] 
*تا جهان بیدار شود (به خاطره ی تابناک جان باختگان تابستان شصت و هفت) [2013 Aug] 
*آقای رجوی، منصور قدرخواه «مزدور» است، نه من  [2013 Aug] 
*آقای رجوی شما با جهل خود بیعت کرده اید  [2013 Jul] 
*رهبر عقیدتی مجاهدین و مسئله ی غامض دموکراسی  [2013 Jul] 
*فیس بوک و فرهنگ   [2013 Jul] 
*منتقد، توهمِ توطئه و تئوریِ پرتاب  [2013 Jul] 
*رهبران و مقوله ی نقد  [2013 May] 
*"شريعت" و شكنجه در زندانهاي جمهوري اسلامي  خاطرات زندان - قسمت ششم  [2009 Dec] 
*خاطرات زندان (قسمت ششم)  [2009 Nov] 
*صداي من نبودي... صداي من نيستي...  [2009 Sep] 
*ستیزه  [2009 Aug] 
*"انتخابات"!، مرده متحرك و اپوزيسيون   [2009 Jun] 
*حلقه هاي يك زنجير، قطره هاي يك دريا  [2009 May] 
*روايتي از زندانهاي جمهوري اسلامي ايران خاطرات زندان (٥)  [2009 May] 
*شريعت و حقوق بشر   [2009 Mar] 
*زنان در گذرگاه مبارزه  [2009 Mar] 
*ني لبك هايي كه انسان را سرودند - قسمت چهارم  [2009 Mar] 
*شب دلواپس نيلوفراني است كه تا ماه قد مي كشند به بهانه تخريب گلزار خاوران  [2009 Feb] 
*نقض حقوق بشر و محاكمه جنايتكاران جمهوري اسلامي   [2008 Dec] 
*من يك زنم، يك انسان  [2008 Nov] 
*ني لبك هايي كه انسان را سرودند روايتي از زندانهاي جمهوري اسلامي ايران  [2008 Nov]