اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵
محمدرضا روحانی

اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵

 

پژواک ایران:‌ تحلیل شما این است که مذاکرات هسته‌ای برای استحاله رژیم است و در هر حال، ۵ به علاوه ۱ به رهبری آمریکا می خواهند خامنه‌ای را رام کنند. چانه زدن‌ها و به قول شما دبه کردن‌ها در همین مسیر است نه در چشم‌انداز تغییر رژیم. حال اگر این مقدمات را بپذیریم می‌بینیم سه هفته مانده به مهلت پایان مذاکرات برای توفق خبری جدی از تنظیم قرارداد در دست نیست. ایا چشم‌انداز رسیدن به توافقی وجود دارد؟

محمدرضا روحانی: متآسفانه ما عادت داریم که به معنای واقعی کلمات اعتنایی نکنیم. همان چیزی که علمای اعلام اسلامی، تفسیر به رأی می‌خوانند و هر که نقش خویش می‌بیند بر آب. کدام توافق؟ اعضای شورای امنیت ملل متحد به اضافه آلمان با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال «ماستمالیزاسیون» انقلاب اسلامی هستند و «افعال مستقبل». این‌ها تازه می‌خواهند جاده صاف‌کن اصلاحات و سبزها باشند . این حداکثر درخواست آن‌هاست. آنقدر تفسیر به رآی زیاد شده که اعلم علمای اسلامی حضرت آیت‌العظمی خامنه‌ای رهبر مسلمانان جهان، ولی امر و امامت امت هم حوصله‌اش سر رفته و زده تو دهن همه آن‌هایی که بی جهت به رقاصی خیابانی و تبریکات صمیمانه پرداختند. حضرتش ناگزیر شد به لفظ مبارک توجه بدهند که خبری نشده تبریک برای چیست؟ و البته این هموطنان، مسلمانان نواندیش و مارکسیست‌های «ضد‌امپریالیست» کاری به زمین و زمان ندارند گرفتار عواطف و آرزوهای خود و «افعال مستقبل» هستند.

وقتی می‌گویم همه این روزها دنبال «افعال مستقبل»‌ هستند شوخی نمی‌کنم. هیجده ماه پیش که سند راهنمای عمل در ژنو به امضا رسید بازار تبریک، تهنیت یا نگرانی و محکومیت «توافق» ‌ژنو سخت گرم بود. از چپ، راست، میانه، اسلامی سبز و سرخ و انواع و اقسام سازمان‌ها، احزاب و شخصیت‌ها، گفتند و نوشتند. متأسفانه گفته‌ها، نوشته‌ها و تحلیل‌های مورد اشاره ماندگار نشد. مثل حباب ترکید. آن زمان من در گفتگویی با پژواک ایران گفتم که «توافق» یعنی دو یا چند اراده هماهنگ که حقی را اسقاط یا ایجاد کنند و سند امضا شده در ژنو راهنمای عمل است و نه توافق‌نامه.

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-57024.html

توافق برای تمکین، تنقید و قبول تعهداتی است دوجانبه یا چند جانبه با چند شخصیت حقیقی یا حقوقی... نام سند هم برنامه اقدام مشترک است نه توافق و ...

با برنامه «اقدام مشترک» قلاده بر گردن خامنه‌ای بند شده است. استحکام این قلاده بستگی به یکدست و همبسته ماندن جبهه بین‌المللی علیه خامنه‌ای دارد و پرهیز از رقابت در تقسیم غنایم. یعنی مقابله با یکدیگر برای تجارت با ایران و لقمه بزرگتری داشتن از صد و ده میلیارد دلار توقیف شده... وقتی شکارچیان می‌خواهند چهارپای وحشی را سالم به دست آورند آنقدر آنرا می‌دوانند تا خسته شود و از پا بیافتد. بعد او را به بند می‌کشند. آخوندها هم درمانده شدند... و من حسابی جشن گرفتم امیدوارم این مقوله به جنگ نکشد و «برنامه اقدام مشترک» برای ریشه کن کردن دندان اتمی رژیم موثر واقع شود.

همین کلمات ساده «برنامه اقدام مشترک» را بسیاری از هموطنان به عنوان توافق ژنو تلقی کردند. بسیاری اظهار شادمانی کردند و تبریک گفتند که بزک نمیر بهار می‌آید.  

پژواک ایران:  اشاره شما به «افعال مستقبل» و احساسات مسلمانان و نا مسلمانان ایرانی چیست؟

محمدرضا روحانی: می‌گویند که من آدم محتاط و محافظه‌کاری هستم. لااقل از سال ۱۳۴۰ که وارد زندگی سیاسی شدم تا امروز از این منظر و یا بهتر بگویم به خاطر این «ضعف» مورد انتقاد شدید هستم. بنابر این چهل پنجاه سال آتی نمی‌ خواهم و پرهیز دارم از دشمن‌تراشی . با این همه هرچند بالا باد بهتر است دست از محافظه کاری بردارم. ببینید راست گرایی در سیاست درست نیست. در سیاست ما با مواضع افراد سر و کار داریم. مثلاً اگر ما دموکراسی را قبول داریم دیگر باید بپذیریم که همه مردم نمی‌توانند یا نمی‌خواهند انقلابی باشند و چپ و اسلحه بردارند. همه ایرانیان خارج از کشور دشمنان ملت نیستند. پیش از نود و نه درصد آن‌ها شهروندانی هستند که ناگزیر برای فراز از ظلم آخوندها میهن خود را ترک کردند. هم به کار بردن  اسلحه را نمی‌دانند هم قدرت جنگیدن با خمینی و خامنه‌ای را ندارند. این‌ها نه ضد‌انقلاب هستند و نه ضد ایران و ایرانی. این‌ها بدنه واقعی، بستر عملی و متحدین مقاومت ملی هستند. کدام نیروی سیاسی تلاش می‌کند که حمایت آن‌ها را به دست آورد؟ چرا در این زمینه هیچ حزب، سازمان و تشکیلات سیاسی موفقیتی ندارد؟ می‌گویند به ایران می‌روند. بله ایرانی هستند. پدر و مادر خواهر و برادر دارند. جانشان در خطر نیست چرا نروند؟ اگر پناهندگان سیاسی ناگزیر اخلاقاً و قانوناً این محدودیت را پذیرفته‌اند و البته باید بپذیرند چه دلیلی دارد که مهاجرین به این بدبختی تن دهند. یعنی از تهرانی‌ها که متاسفانه در دو قرن اخیر به بیماری خود مرکز بینی مبتلا شده‌اند یک کلمه تحقیرآمیز دارند آن هم «غربتی» است. فراموش نکنیم که حداقل نود درصد ساکنین تهران بزرگ امروز همین ایرانیان غربتی هستند. اصلاً غیر از «پارسیان هند» و مهاجرین آذربایجانی ایران به قفقاز ما در تاریخ سنت مهاجرت نداریم. بنابر این من با تهرانی‌ها مرزبندی دارم. اگر امروز ما غربتی شدیم این ناخواسته است. اجبرا است. آن ایرانیانی که می‌توانند رفت و آمد داشته باشند بهترین سفرای تغییرات آینده میهن هستند. همراه خودشان ارزش‌های مدرن را می‌برند. اگر در عمل نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند با پاسداران خونریز دست به گریبان شوند در خانه، در خانواده و بین دوستان مورد اعتماد می‌گویند و می‌شنوند. حدود ۴ میلیون ایرانی برای دیدن خانواده یا رسیدگی به امور خود به ایران می‌روند یا از ایران به خارج می‌آیند. ما چه عیبی داریم که نمی‌توانیم آنان را پیامبران اعتراض و مبشران آزادی بخوانیم و بدانیم؟ مرزبندی بین ایرانیان مهاجر و پناهنده بدترین و ظالمانه‌ترین نوع این فاصله اندازی‌ها نیست؟ نسل دوم پناهندگان و مهاجرین زبان‌های مادری خود، فارسی، ترکی، مازندرانی، گیلکی، بلوچی، عربی و و و را فرامومش کرده‌اند و برای تحقیر رفتارهای نامطلوب کلمه ناپسند «ایرونی بازی« را به کار می‌برند. این تفسیر کیست غیر از ما؟ ما که با افعال و اعمال اراده‌گرایانه و بی‌ پایه خود آینده را می‌سازیم و به کمک افعال مستقبل خواهم برد، خواهم کشت و احتمالاً خواهم ساخت و وو باید مسئولیت این عدم هماهنگی و مرزبندی سیاسی زیان‌بخش را بپذیریم.

پژواک ایران: پرسش ما در باره تنظیم روابط ایرانیان مهاجر و پناهنده نبود، می‌خواستیم بدانیم اشاره شما به افعال مستقبل و احساسات و عواطف مسلمانان و نامسلمانان ایرانی چیست؟‌

محمدرضا روحانی: ببخشید. می‌خواستم در باره محافظه کار بودن خودم و پرهیز از دشمن تراشی بیشتر حرف بزنم و به قول دوستان «انقلابی سابق» به جاده خاکی رفتم.

بعضی‌ها هم نگران شدند که آخوندها بردند و خوردند و مردم باختند و بیچاره شدند و چه خاکی بر سر خواهم ریخت. این فعل مستقبل بهار خواهد آمد یا زمستان سیاه خواهد رسید را اساس کار و داوری قرار دادند. این است مصداق و نمونه آینده را بر اساس آرزوهای خود ترسیم کردن و بیان آن با افعال مستقبل.

پژواک ایران:‌ فعل مستقبل ناظر به آینده است. خامنه‌ای برای عقب‌نشینی از چه چیزی از آینده می‌ترسد؟‌

محمدرضا روحانی:  این بیانیه لوزان یا «برجام» مقابل منست. از تعارفات و مقدمات و مؤخرات که بگذریم، ۱۴ جمله است همه با فعل مستقبل ،[ ۵ بار خواهد شد، ۳ بار خواهد کرد، ۲ بار خواهد گردید یک بار خواهد گرفت، نخواهد بود، خواهد نمود، خواهد داد، خواهد بود]  تمام می شود. ۱۵ فعل مستقبل در ۱۴ جمله. همه چیز پا در هواست و «افعال مستقبل» یکی از مقامات مذاکره کننده هم جمله معروفی گفته است «تا راجع به همه چیز توافق نشود راجع به هیچ توافقی در کار نیست». خامنه ای شکست خورده‌ایست که از عواقب هولناک عقب‌نشینی می‌ترسد. به نظر من حق دارد که بترسد. ولی فقیه مثل همه دیکتاتورها حق اشتباه و پذیرفتن نتیجه آنرا که عقب‌نشینی است ندارد. دیکتاتوری که صدای «انقلاب شما را» بشنود و عقب نشینی کند بلافاصله دچار کسالت ریزش پشم می‌شود و گر می‌گیرد .خامنه‌ای دنبال قرارداد برد – برد است و البته این عملی نیست. خمینی جام زهر را خورد اما توانست به کمک موقعیت مذهبی خود بر کرسی ولایت مطلقه باقی بماند. دیری نگذاشت که با امدا‌های غیبی ملائک مقرب و مراحم ملک‌الموت «راحل» شد و از مکافات شکست معاف شد. به هر حال امکان توافق ۵ به علاوه ۱ و خامنه‌ای شوخی است. شکست خورده را برای امضای قرارداد تسلیم دعوت می‌کنند نه برای جلب موافقت و رضایت او.

برای خامنه‌ای یک سوراخ موش هم وجود دارد که در ... پیش بینی شده و آن هم منوط کردن اعتبار توافق احتمالی است به تصویب قرارداد الحاقی از طریق مجلس شورای اسلامی. ولی مطلقه فقیه شاید نتواند از این امکان بهره‌گیرد و مجلس را بزبلاگردان خود کند. یا با «حکم حکومتی» مجمع تشخیص مصلحت نظام را مأمور شیرجه زدن به لجن‌زار شکست کند . مثل مورد گروگان‌گیری که دولت و مجلس توسط خمینی مأمور جمع‌‌و جور کردن بساط «انقلاب دوم» شدند او ، خودش را کنار کشید.

پژواک ایران : پرسش اصلی هنوز این است که چشم‌انداز توافق در این مذاکرات که چهارچوب آن در بیانیه مشترک «برنامه جامع اقدامات مشترک» روز ۱۳ فروردین در ژنو اعلام شده چیست؟‌

محمدرضا روحانی:‌ مسئله روشن است. آن‌چه در بیانه «برنامه جامع اقدامات مشترک» آمده یک اولتیماتوم است. ۵ بعلاوه ۱ موضوعات و چهارچوب کلی راه حل را در بیانیه مشترک امضا کرده تا بر آن اساس تا آخر ژوئن ولی فقیه به توافق تن در دهد . مثل این که من به پژواک ایران رخصت بدهم که تا آخر ژوئن توافق کند که حقوق و اختیارات خود را «داوطلبانه» به حسین کوفی بدهد و الا همه کارت‌ها روی میز است و من هم اموال و حقوق توقیف شده سایت را در توقیف نگاه می‌دارم و یا در آن را تخته می‌گیرم. ... جام عملاً و در واقع پالونی است که موقتاً آنرا آبرومندانه به عنوان لحاف پر قو بر تن فرسوده و سرد ولی مطلقه فقیه کشیده‌اند. با این امید که با همه کبکه و دبدبه و با «اقتصاد مقاومتی» در برابر کمبود کشنده دلارهای نفتی تسلیم شود. به مرگ گرفته‌اند که به تب رضایت دهد.عقب نشینی کند. خامنه‌ای هم گرفتار افعال مستقبل است و در بن‌بست .

پژواک ایران:‌ ظاهراً شما ترجیح می‌دهید به جای تواقفنامه نتیجه مذاکرات را قرارداد تسلیم خامنه‌ای بنامید چشم‌انداز مذاکرات در سه هفته‌ آتی چیست؟‌

محمدرضا روحانی: منهم ظاهراً‌ و باطناً هر نوع سند و محصول این مذاکرات را شکست و تحقیر تاریخی سید‌علی خامنه‌ای و بساط دروغ، وحشت و آدمکش او می‌دانم. شما هم مرا در پاسخ به سؤالی قرار می‌دهید که جوابش سخت است و می‌باید به روش شیر یا خط جواب بدهم. این کار تحلیل‌ شخصی از اوضاع نامشخص نامیده نمی‌شد؟‌ ولی من هم مانند اکثریت ایرانی‌ها آرزو دارم که دام بر گردن گرگ هار باقی بماند. امروز در بالاترین خواندم که ۶۲ درصد ایرانی‌ها طرفدار توافق احتمالی هستند و این رقم محصول یک نظرسنجی است. اما متأسفانه جهان غالبا بر وفق آرزوهای ما نمی‌گردد.

در باره مذاکرات آن‌چه به مطبوعات درز می‌کند و ما می‌خواهیم بدبختانه بیشتر اعمال شکست و تعطیلی فعال گفتگو‌ها در چشم‌انداز است. ما در فرهنگ اسلام باید حکم به ظاهر کنیم. ذهن خوانی و تحلیل بر اساس آن‌چه می‌تواند در پس برده باشد کفر است و خدا «بواطن امور» را می‌داند و نه بنده خدا.

پژواک ایران: نشانه‌های طاهری گمراه کننده در روند مذاکرات فعال کجا دیده می‌شود؟‌

محمدرضا روحانی: شوربختانه نمونه‌ها فراوان است. من چند نمونه را ذکر می‌کنم و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

پنجشنبه آقای ریباکوف معاون وزارت خارجه روسیه پیشرفت مذاکرات را منوط می‌کند به این که «رژیم ایران باید اول از همه با آژانس [انرژی اتمی] به توافق برسد.» و از بن‌بست سخن می‌گوید.

- دوشنبه ۱۸ خرداد آژانس آب پاکی رو دست همه ریخته بود که «آژانس نمی‌تواند تضمین بدهد که تمامی مواد اتمی ایران در فعالیت صلح آمیز استفاده می‌شود.»

- پنجشنبه آقای لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه می‌‌گوید:‌ امکان راست آزمایی وجود ندارد و ما این تضمین را نداریم.

- در کنگره آمریکا به ابتکار جمهوری‌خواهان یک تفاهم دو حزبی شکل گرفته که هدف آن برقراری تحریم‌های جدید علیه رژیم ایران است.

- چهارشنبه آقای مایکل فلین رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی کنگره نسخه جدیدی می‌پیچد که «تغییر ژیم ایران راه را برای متوقف کردن تسلیحات هسته‌ای این کشور... » باز می‌کند.

- همان روز رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام می‌کند که رژیم ایران با درآمدهای احتمالی حاصل از کاهش تحریم‌ها «برای تجهیزات جدید نظامی و گروه‌های شبه نظامی... » منطقه بهره خواهد برد.

- سه شنبه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باز هم ساز همیشگی خود را کوک کرد که «توافق هسته‌ای کنونی نمی‌تواند از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند... »

 

محمدرضا روحانی ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]