PEZHVAKEIRAN.COM آزادی، حق مردم ایران است!
 

آزادی، حق مردم ایران است!
محمود خادمی


در تمام مدت زمامداری خود از لحاظ سیاست داخلی و خارجی فقط یک هدف داشته ام و آن این بود که ملت ایران بر مقدرات خود مسلط شود و هیچ عاملی جز اراده ملت درتعیین سرنوشت ملت دخالت نکند (مصدق در بیدادگاه شاه)              

حدود 150 سال پیش آیت الله محمد حسن شیرازی  فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد . بدنبال این فتوا که با حمایت و استقبال گسترده همه آحاد ملت از زن و مرد مواجه گردید مردم به تحریم استعمال تنباکو پرداختند ؛ اصناف دکان های خود را بستند و بعضی از آنها حتی تنباکو های مغازه خود را آتش زدند . دامنه حمایت از فتوای آیت الله شیرازی حتی به دربار هم کشیده شد و انیس الدوله سوگلی و ملکه قدرتمند دربار قلیان های را در دربار جمع کرد و در جواب اعتراض ناصرالدین شاه گفت ؛ همان فتوایی که مرا بر شما حلال کرده حکم بر تحریم تنباکو نموده است .

دو ماه بعد از فتوی آیت الله شیرازی بدلیل پشتیبانی گسترده مردم و تحریم سراسری استعمال دخانیات  از طرف مردم ؛ دولت عقب نشینی کرد و فرمان لغوقرارداد با شرکت انگلیسی طرف قرارداد را صادر نمود و مردم پیروزی خود را جشن گرفتند

در تاریخ 19 تیر 1388 آقای منتظری در پاسخ به سوالات محسن کدیور فتوای جائرانه بودن ولایتی را صادر کرد که با شرع و عقل و میثاق های ملی مخالفت کند و به طور تلویحی از مردم خواست که با اتخاذ مفیدترین و کم هزینه ترین راه ؛ برای برکناری خامنه ای و گماشته اش احمدی نژاد تلاش نمایند .

این فتوای آقای منتظری بر خلاف انتظار جریان های سیاسی ( که این فتوا را بعضا" با فتوای جهاد آیت الله محمد کاظم خراسانی در جریان مشروطه و یا فتوای خمینی در قیام 15 خرداد مقایسه کرده بودند و انتظار بسیج  گسترده تر مردم  در خیزش های جاری درکشور را داشتند ) با کم توجهی و بی مهری مواجه شد و تأثیر چندانی در پیشبرد جنبش مردم نداشت .

صرف نظر از اینکه عزل و نصب های سیاسی در یک کشور بر اساس فتوا را موجه و درست بدانیم یا نه و یا معفقد باشیم که در یک حکومت ملی و دموکراتیک این قانون و آراء مردم است که همه چیز را تعیین و تکلیف میکند ؛ واکنش نه چندان مثبت مردم با فتوای آقای منتظری قابل بررسی و تعمق میباشد .

در حالیکه آقای منتظری بدلیل اعتراض آشکارش به فتوای خمینی در مورد قتل و عام زندان سیاسی از دایره قدرت کنار گذاشته شد و با پایداری بر این موضع  از ولیعهدی و جانشینی خمینی چشم پوشید و بدین ترتیب صف خود را از خامنه ای و سایر آخوندهای جنایتکار رژیم جدا کرد و در حالیکه وی با تحمل  20 سال حصر خانگی و محرومیت های بیشمار و عدم سازش با دار و دسته خامنه ای توانسته است به چهره ای مقبول وخوشنام در میان اپوزیسیون بدل شود؛ چرا فتوایش نمی تواند در اعتراضات مردم کشوری که 95 در صد آن شیعه 12 امامی هستند انعکاسی آشکار داشته باشد ؟

البته این کاملا" بدیهی است که فتوای آقای منتظری ولایت فقیه خامنه ای را هدف قرار داده و باعث بی اعتباری او و تردید و انشقاق در میان روحانیون اصولگرای وابسته به باند وی گردیده و بالمأل جریان حاکم بر کشور را به شدت تضعیف میکند . ولی تا آنجا که به اعتراضات گسترده مردم مربوط میشود ما شاهد تحول ویژه ای بدنبال فتوای منتظری نبوده ایم .

روشن است که چنین رویکردی با فتوای منتظری به مقدار زیادی می تواند به واکنش طبیعی مردم به خاطر بدگمانی آنان به دین و دخالت آن در امر حکومت تعبیر گردد. چون  که در 30 سال حاکمیت سیاه استبداد دینی خون به دل مردم شده  و مردم شاهد بلایا و فجایع بیشماری بوده اند که تماما" باسم دین بر سر آنان آوار شده است . کمی خوشخیالی است که از مردم مار گزیده ایران - که هنوز از ستم و جنایت های این حکومت دینی رها نشده اند - انتظار استقبال مجدد از فتاوی و دستورات مذهبی را داشته باشیم . این امر در ضمن نشان میدهد که ظلم وستم  این حکومت در این 30 سال تنها متوجه  مردم ایران نبوده بلکه دین و اعتقادات مردم و رابطه مردم دین باور با نهاد دینی نیز آسیب جدی دیده است . نتیجه  اینکه حکومت این جباران دین ستیز نوعی دافعه مذهبی را در میان مردم دامن زده که می تواند توجیه گر وجهی از دلسردی مردم در برخورد با فتوای منتظری باشد اما این نمی تواند عامل اصلی بی تفاوتی مردم به فتوای یک مرجع مذهبی خوشنام باشد  که نه تنها هیچ همدستی و مشارکتی حداقل در 20 ساله اخیر با این جانیان  ندارد بلکه با آنان در تعازض جدی هم قرار داشته و دارد .

با نگاهی به  فتواهای مراجع در گذشته و با بررسی شرایط تاریخی صدور هر یک از این فتواها که با استقبال  گسترده اقشار مردم قرار گرفته اند می توان به نقطه مشترک این فتاوی پی برد ؛ همه این فتواها در شرایطی صادر شده اند که کشور در اشغال دشمن خارجی بوده و یا دشمن خارجی با همدستی عمال داخلی اش منافع مردم و کشور را در معرض خطر قرار می داده است . از همین رو، فتاوی صادر شده مورد حمایت گسترده مردم قرار گرفته است .

فتوای آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی در شرایطی صادر میشود که استعمار انگلیس بر کشور ایران سلطه دارد و یک شرکت انگلیسی به ریاست تالبوت طبق توافقی با ناصرالدین شاه  حق انحصاری تولید و فروش تنباکو را تصاحب می کند ؛ مردم ایران با پیروی از فتوای صادره دراعتراض به سلطه و دست درازی اجنبی به منافع مردم و کشورشان بسیج می شوند و تا لغو قرارداد تنباکو از پا نمی نشینند .

فتوای جهاد  آیت الله ملامحمد کاظم خراسانی در شرایطی صادر میشود که قوای روسیه با کمک قزاق های محمد علیشاه در صدد سرکوب مشروطه خواهان بر می آیند . بعد ازاین فتوا مردم با پیروی از آن به یاری مشروطه خواهان می شتابند و از هیچ کمکی به آنان دریغ نمی کنند وخمینی هم با برجسته کردن دست نشاندگی  شاه به امریکا در ذهن مردم و اینکه این حکومت  دوست اسراییل است با فتواها و بیانیه های خود می تواند سیل بیکران مردم را چه در 15 خرداد و چه قیام ضد سلطنتی درسال 57 به خیابان ها بکشاند و شاه را سرنگون سازد و حکومت دلخواه خود را پایه ریزی کند.

منظور این است که موتور محرکه اصلی خیزش و اعتراضات اجتماعی مردم  در مقاطع مختلف حیات سیاسی کشورمان ؛ غلیان حس وطن دوستی و مخالفت با دخالت و تسلط بیگانگان بر کشورمان بوده است ؛ که البته در متن اعتقادات دینی آنان و با صدور فتوا  میدان  بروز می یافته است. شاید  به همین  دلیل باشد که امروزه رژیم سعی می کند جنبش اعتراضی مردم را به امریکا و یا انگلیس نسبت دهد. البته روشن است که تا قبل ازبه قدرت رسیدن آخوندها و روشن شدن ماهیت پلید و ضد مردمی آنها در کشوری که اکثریت مردم آن مسلمان شیعه هستند، روحانیون و مراجع در میان مردم به خصوص اقشار پایین جامعه همیشه احترام داشته اند و از آنها تا حدودی حرف شنوی می شده است .

فتوای تاریخی و بسیار ارزشمند آقای منتظری دال بر جایر بودن ولایت خامنه ای در حالی صادر میشود که نه تنها کشور با هیچ تهدید و تجاوز خارجی مواجه نیست ( اگر چه بلایا و مصیبت های وارده به مردم ناشی از حاکمیت سیاه این جنایت پیشه گان از هر فاجعه ای که ممکن است در اثر تهاجم خارجی بر کشور وارد شود به مراتب بیشتر است ) و حداقل و در ظاهر نیز هیچگونه ارتباط و وابستگی رژیم با خارج وجود ندارد، بلکه بر عکس،این رژیم قرون وسطایی خود را به عنوان  پرچمدار مبارزه با امریکا ؛ اسراییل و هر دشمن خارجی نیز جا زده است! پیچیدگی دیگر موضوع آن است که فتوا علیه سردمدار حکومتی صادر شده که خودش را پرچمدار اسلام محمدی معرفی کرده وفتوا نیزصادر میکند!

   نکته دیگری که بایستی به آن اشاره نمود، زبان فتواست که آن را در حد مسایل غامض شرعی متوقف ساخته و از دامنه نفوذ صریح سیاسی آن در میان عامه مردم کاسته است. برخلاف فتاوی تاریخی پیش گفته که به صراحت و کوتاهی، عموم مردم را در برابر وظیفه شرعی و ملی خویش قرار می دادند.  این نقیصه البته قابل فهم است و ملاحظات امنیتی و جانی در این نظام خونریز را مد نظر قرارداده  و چه بسا جنبه مرحله سوزی آن را به مصلحت این مرحله از جنبش ندانسته است. اما بی تردید خبرگان و مقامات نظام، پیام تهدید آمیز آن را به خوبی درک کردند.

  اما واکنش سرد به فتوای آقای منتظری بهیچوجه نباید به منزله پایین بودن  شأن و منزلت مبارزاتی وی در میان مردم تلقی و یا از اهمیت اقدام ارزنده وی بکاهد . نام منتظری به خاطراعتراضش به حکم خمینی در مورد  قتل عام زندانیان سیاسی و  20 سال  پایداری و دفاع مستمر از حقوق مردم درمقابل این دین فروشان در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد و همیشه از وی به نیکی یاد خواهد شد .

در پایان ضروری است یک بار دیگر بر این حقیقت تاکید شود که تقویت عنصر ایرانیت و اندیشه میهن پرستانه و دمکراتیک – به مثابه پادزهری در برابر اسلام پناهی حکومت - تنها حلقه وحدت و یکپارچگی مردم برای رهایی از استبداد دینی است. برای مقابله با دشمنی که کشورمان را بیشتر از هر دشمن خارجی به ورطه نابودی کشانده شور و شوق رهایی ملی را دردل هایمان زنده نگه داریم و هر چه در توان داریم برای ادامه و استمرار خیزش و قیام  مردم مایه بگذاریم و بدانیم که پرهیز از جدایی و تفرقه ، بهترین نوشدارو برای پیشرفت جنبش مردم ایران و غلبه بر دژخیمان حاکم بر کشورمان است.

برای هر ایرانی قاعدتا"هیج منفعتی بالاتر از رهایی و منافع ملی وجود ندارد ؛ جنبش اعتراضی مردم ایران برای رسیدن به چنین دست آوردی باید این آرزو و پیام مصدق کبیر را در خود زنده نگاه دارند که در بیدادگاه شاه خاین گفت: " به خدا این مردم حق دارند در اعداد مردم آزاد جهان باشند" .

 

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]