PEZHVAKEIRAN.COM آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!
 

آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!
محمود خادمی

اگر چه موسوی و کروبی خود به کرات گفته اند که رهبری جنبش سبز را به عهده ندارند؛ (جنبشی که  در اعتراض به تقلب انتخابات شروع شده و امروزه با مطالباتی بسیار فراتر ازروزهای اول آن به امیدی برای سرنگونی رژیم  تبدیل شده است) ؛ با این حال تمام شواهد و فاکت های مربوط به رشد و اعتلاء جنبش سبز نشان میدهد که کروبی ؛ موسوی و یا خاتمی با مختصات کنونی شان ــ و تا موقعی که بخواهند در چارچوب این رژیم و با پایبندی به ولایت فقیه به اعتراضات ادامه دهند ــ نه در حال حاضر رهبری این جنبش را به عهده دارند و نه می توانند در آینده زنان شجاع و مردان دلیر ایران زمین را با مطالباتی ساختار شکن وعبور کرده از قانون اساسی و ولایت فقیه ، رهبری کنند . این جنبش مدرن و سکولار که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته اینترنتی، شبکه گسترده ارتباطاتی خود را برقرارنموده و با بکارگیری تاکتیک های ابداعی ویژه شرایط ؛ راه خود را به سوی دمکراسی و حقوق شهروندی طی می کند ؛ در حال حاضربا خرد جمعی عناصر متشکله اش از زن و مرد به پیش میرود و برای اولین باردرتاریخ جنبش های سیاسی جهان یک جنبش خود رهبر است .

با این همه ؛ بعضی از افراد و جریانات سیاسی خارج کشوری اصرار دارند موسوی و کروبی را آینه تمام نمای جنبش سبز قلمداد کنند و آنها را به دماسنج این جنبش تبدیل نمایند و به اعتبار آنها جذر و مد های جنبش و کم وکاستی های آن را مورد بر رسی و قضاوت قرار دهند . همچنان که سعی می کنند با این شاخص ؛ دوری و نزدیکی خود را با جنبش سبز تنظیم وتوجیه نمایند وچشمان خود را برحماسه درخشان وپایداری سترگ زنان و مردان و بخصوص سد شکنی دختران و بانوان دلیر ایران ببندند و پیام و یا موضع گیری موسوی و کروبی را به کلیت جنبش سبزسرایت داده و آن را قضاوت نمایند .

 روشن است که آقایان موسوی و کروبی درشروع این جنبش نقش اساسی و تأثیر گذار داشته واکنون نیزهمراهی و بودن آنان در کنار مردم معترض و نقش آنان در این جنبش بسیار ضروری و مهم است و این حمایت و پشیبانی آنان از جنبش مردم، اکیدا باید مورداستقبال و حمایت نیروهای سیاسی قرار گیرد . ثابت قدمی آنان در همراهی و همنوائی با مردم بعد از تظاهرات عاشورا نیز اقدام مهمی در مسیر پیشرفت جنبش سبز محسوب می شود و مورد ستایش است . بعد از اعتراضات عاشورا همراهی و پشتیبانی آنان از جنبش مردم معنای دیگری می یابد . همه میدانیم که مردم در اعتراضات عاشورا به طور عملی مرزهای قراردادی اصلاح طلبان را پشت سر گذاشتند ؛ پیام اصلی تظاهرات عاشورا این بود که دیگر درادامه این جنبش با مشخصات کنونی ــ وقایع تظاهرات عاشورا ــ و در میان مردم و جوانان معترض جائی برای وعده های اصلاح طلبانه ؛ دمکراسی و مردم سالاری دینی و امثالهم باقی  نمانده است . در تظاهرات عاشورا مردم معترض جان به لب رسیده ؛ نشان دادند که  راه نجات واقعی ونهائی را ؛ در خلاصی ازشرولایت فقیه و سرنگونی حکومت دینی جستجو می کنند و فریب سراب های دیگر را نمی خورند.

در واقع جنبش سبز بعد از عاشورا با جنبش سبز قبل از آن تفاوت کیفی داشته و آقایان موسوی و کروبی می بایست خودشان را با این پدیده جدید - که بی شباهت با مراحل مقدماتی یک انقلاب نبود - تنظیم و تصمیم گیری می کردند . آنان بعد از افت و خیزها و تردیدهائی  سرانجام هم سنگری با مردم را انتخاب کردند . به عبارت دیگر، تظاهرات عاشورا نقطه تعیین تکلیف و تصمیم گیری کروبی و موسوی و در عین حال محک ارزیابی ظرفیت و پتانسیل ماندگاری آنان بود . به ویژه که آن ها برای تظاهرات 22 بهمن فراخوان داده و مردم را به ادامه اعتراضات تشویق کردند و موسوی صراحتا اعلام  کرد شعارهای تظاهرات باید از پائین و از میان مردم بجوشد. بدین ترتیب او صف تظاهرات مردم را از تظاهرات حکومتی جدا کرد و نشان داد که کماکان جبهه نبرد با رژیم و صف مردم را بر گزیده است . 

اما نگرشی که با عمده کردن نقش موسوی و کروبی، همه دستاوردها و ظرفیت های جنبش سبز را در آنها خلاصه و به جیب آنها می ریزد وآدرس غلط در مورد مطالبات و رهبری جنبش سبز مردم ایران ارائه می دهد به پیامدهای منفی این نگرش توجه ندارد که :

یکم ــ خواه ناخواه به قیام گسترده و خودجوش مردم ــ که در واقع دراین مقطع  تنها امید واقعی برای خلاصی و رهائی از بیش 30سال استبداد دینی است ــ کمتر عنایت نشان می دهند وبه آن با بی تفاوتی و تردید می نگرند . اما از آنجا که سرنوشت سران اصلاح طلبی به میزانی با جنبش سبز گره خورده است، این گونه مطلق کردن نقش آنان، باعث خواهد شد که – به فرض - در صورت هرنوع عقب نشینی و تزلزل در مواضع آنان ؛ سرخوردگی ؛ واگرائی و بی اعتمادی، دامن گیر بخشی ار جنبش سبز گردد با تمام پیامدهای زیانبار و مخرب آن ، ازجمله بالا رفتن هزینه مبارزه سیاسی در جنبش جوانی که هنوز قوام و دوام  جدی نیافته است . آیا این دوستان، حاضرند مسئولیت این ضایعه و خسران ملی را برعهده بگیرند؟

دوم ــ اگر در قیام سال 57 به دلیل غیبت اجباری انقلابیون ــ که عمدتا" تا یک ماه قبل از سرنگونی شاه در زندان بودند ــ خمینی توانست رهبری خود را برانقلابی که با درد و رنج و خون مجاهدان و مبارزین آبیاری شده بود تحمیل نماید ؛ این بار گویا قرار است شاهد تکرار همان سناریو اما بشکل دیگری باشیم . یعنی این بار انقلابیون در حالیکه درزندان نیستند و می توانند در سمت دهی قیام مردم نقش اول را به عهده بگیرند ؛ متأسفانه به علت ندانم کاری ها ؛ ناتوانی ها و اشتباهات خود می خواهند رهبری این انقلاب را به کسانی واگذار نمایند که در بهترین شکل، ادامه جمهوری اسلامی در زمان حیات خمینی را خواستارند . اگر امروز اصلاح طلبان دست بالا را در هدایت وکنترل این جنبش به عهده دارند نتیجه غیبت انقلابیون واقعی درجنبش مردم و فاصله گرفتن و با تردید و ابهام برخورد کردن با این جنبش است . در حالیکه مثل هر انقلابی انتظارطبیعی این بود ؛ که همه گرایشات سیاسی و نیروهای مخالف رژیم به استقبال این موقعیت و فرصت تاریخی بروند وبا حضور و شرکت درآن و پیوند با نیروهای معترض، این حرکت را به دنبال شعارها  ؛ اهداف و استراتژی رهاییبخش رهنمون کنند .

اما آن چه را که متأسفانه شاهد هستیم این است ؛ نیروهای سیاسی مخالف رژیم با فاصله گرفتن از قیام مردم و زدن زیر آب جنبشی ــ که سرنگونی رژیم را در چشم انداز مردم ایران قرار داده و جهانیان را به شگفتی و تحسین واداشته است ــ ناتوانی سیاسی و اجتماعی خود را درسمت دهی و هدایت این جنبش به نمایش گذاشته اند . به خصوص در حالی که بدلیل  سیاست های سرکوبگرانه ی رژیم ؛ مطالبات مردم مرزهای اصلاح طلبانه را پشت سر نهاده و سیاست های اصلاح طلبانه  با هدف مهار جنبش، کم رنگ و به حاشیه رانده شده است، غیبت انقلابیون واقعی وصاحبان واقعی قیام مردم بسیارملموس و موجب نگرانی است. چرا که نه می توانند جایگاه شایسته خود را دراین جنبش کسب نمایند و نه می توانند نقش موثری در هدایت و رهبری آن ایفا نمایند .

به عبارت دیگر،اصرارانقلابیون و نیروهای سیاسی سرنگونی طلب در مطلق کردن رهبری کروبی و موسوی ؛ یعنی تقدیم دو دستی  نتیجه تلاش وفداکاری مردان و زنان معترض و آزادی طلب به آنان است. یعنی تکرار غفلتی که در گذشته ای نه چندان دور بشکلی دیگر و آن بار در ساده نگری و خوش بینی به خمینی باعث شد تا حاصل فداکاری و درد و رنج مردم به جیب گشاد آخوندها برود وهیولای خمینی بر کشورمان حاکم گردد .

سوم ــ  بی عملی و انفعال نیروهای انقلابی ـــ در رابطه با خروش یکپارچه مردمی که ارکان حکومت ولایت فقیه را به لرزه در آورده اند ــ هر دلیلی هم که داشته باشد ؛ نتیجه اش تنها گذاشتن جنبش دست به نقد مردم و امید واهی بستن به وعده های نسیه است؛ و چیزی نیست جزاعتراف به ناتوانی خودشان در کسب رهبری جنبشی که خصلت ویژه اش رنگین کمانی بودن آن است . آن روی سکه این رویکرد تاسف بار، تائید تلویحی پتانسیل و ظرفیت های موجود در میان اصلاح طلبان برای جذب جوانان و مردم معترض و هدایت اعتراضات آنان در چارچوب اصلاحات مورد نظر شان می باشد .  

اما آنچه که در میهن مان زبانه می کشد و کم کم دارد به یک انقلاب مردمی تمام عیارنزدیک می شود محصول بیش از 30 سال استبداد و خودکامگی دینی است که تقلب انتخاباتی فقط جرقه اولیه را به  این باروت خشم وارد کرده است .

ادامه و رشد صعودی جنبش و زنده بودن آن با وجود تمام سرکوبگری های بی رحمانه وبی سابقه رژیم ؛ به خصوص علیرغم هر تغییرو سازشی در مواضع اصلاح طلبان، نشان می دهد که ریشه های پیدایش و خاستگاه های این جنبش ربطی به خواسته های اصلاح طلبان نداشته و ندارد . اصراربر رهبری اصلاح طلبان از طرف سایرنیروها و بی پناه و پشتیبان گذاشتن این جنبش از جانب هر کس و با هر ادعائی چیزی از قدر و منزلت این جنبش با شکوه نمی کاهد . این جنبش به اعتبار حقانیت مطالبات و بالندگی نیروهای شرکت کننده اش خاموش نمی شود ؛ زنده است و زنده می ماند ؛ رشد و اعتلاء می یابد و براه خود تا پیروزی نهائی ادامه میدهد . اما شرمندگی و شرمساری نصیب آن دسته از نیروهای سیاسی و جریانهائی خواهد شد که در این بزنگاه تاریخی تصمیم گرفته اند که باز هم بدون مردم باقی بمانند . 

  محمود خادمی

  12.02.10  

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]