PEZHVAKEIRAN.COM اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم )
 

اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم )
جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی 

محمود خادمی

 

دستاورد ها : اصلاح طلبیِ " انقلابی " ؛ جمهوری ایرانی و سکولاریسم

 

در مورد دستاوردهای جنبش اعتراضی 22 خرداد تاکنون فعالین سیاسی و مخالفین رژیم به موارد زیادی از جمله سیاسی تر شدن جامعه ایرانی ؛ پایان بخشیدن به مشروعیت تام و تمام  استبداد دینی ؛ ایجاد بحران گسترده اعتماد نسبت به رژیم در میان مردم ؛ تشدید تضاد و کشمکش در میان سران نظام ؛ پایان ترس از سرکوب در بین مردم و ...... اشاره شده است . اما در این مقاله من میخواهم به 3 دستاورد بسیار مهم و ارزنده دیگر این رستاخیز ملی که کمتر مورد عنایت قرار گرفته است اشاره کنم :

 

الف ــ تولد راهبردِ  اصلاح طلبی " انقلابی "

بعد از اثبات بن بست سیاسی و شکست اصلاح طلبی حکومتی و نا کار آمدی این راهبرد ( در حالی که اصلاح طلبان دو قوه مجریه و مقننه را در اختیار داشتند ) در دوران 8 ساله ریاست جمهوری محمد خاتمی ؛ در اواخر آن دوران جوانه های نوعی از اصلاح طلبی متفاوت با گذشته شکوفه زد که تئوریسین اصلی جریان اصلاح طلبی ؛ سعید حجاریان ــ با طرح شعار " اصلاحات مرد ؛ زنده باد اصلاحات " آن را پیش بینی کرده بود ــ ؛ شکوفه های این نوع اصلاح طلبی که در پروسه قیام و اعتراضات مردم ــ بعد از انتخابات ریاست جمهوری 88 ــ در میان جوانان و دانشجویان به بار نشست ؛ بر خلاف راهبرد اصلاح طلبی حکومتی که مردم وسیله فشار از پائین برای چانه زنی در بالا بودند ــ و به نیروی مردم به عنوان اساس و پایه هر تغییری در ساخت سیاسی کشور ایمان نداشت ــ  تلاش برای حضور مستقیم و مستقل مردم در صحنه مبارزات و جدالهای سیاسی بعنوان تنها ضامن موفقیت جنبش ؛ وجه همت قرار گرفت .

ویژه گیهای فرهنگی و سیاسی این گفتمان ــ اصلاح انقلابی ــ که در جریان جنبش اعتراضی بعد از انتخابات ریاست جمهوری نمود بیرونی یافتند ؛ عبارت از جمهوری خواهی ؛ عرفی گرائی ؛ جدائی دین از دولت ؛ حقوق شهروندی و دمکراسی خواهی بودند . نیروهای پیش برنده این راهبرد عمدتا"  روشنفکران ؛ دانشجویان ؛ زنان و مردان جوان و مدرن جامعه مدنی بودند که تلاش داشتند این راهکار را به شیوه ای مسالمت آمیز و مدنی برای سرنگونی رژیم بکار ببندند .

بدین ترتیب در پروسه قیام اعتراضی مردم همانگونه که شاهد بودیم ؛ بر خلاف راهبرد اصلاح طلبان حکومتی جامعه مدنی و زنان و مردان آزادیخواه کشور ؛ به محور اصلی تحول خواهی سیاسی در ایران تبدیل شدند و بدین ترتیب با محور قرار گرفتن مردم به عنوان پایه و اساس هر تغییر ؛ هم راه هر سازش و زد و بندی در بالا بسته شد و هم دیگر صورت مسئله مورد ادعای اصلاح طلبان حکومتی یعنی  " آیا رژیم ظرفیت اصلاح دارد یا نه " ؟! موضوعیت خود را از دست داد و بیک موضوع فرعی تبدیل گردید ؛ بعد از آن سئوال اصلی مردم و جوانان کشور ما این بود که " این رژیم را چگونه می توان و باید سرنگون کرد " ؟

 

ب ــ جمهوری ایرانی :

برای اولین بار در جریان تظاهرات گسترده 13 آیان 88 ؛ مردم و جوانان با فریاد کردن شعار " استقلال ؛ آزادی ؛ جمهوری ایرانی " خواستار تحقق " جمهوری ایرانی " ــ نوعی از جمهوری که اتفاقا" با مقتضیات فرهنگی و قومی کشورِ کثیر المله ای مانند ایران سازگار بود ــ در کشور شدند . این شعار علیرغم مخالفت آشکار آقایان موسوی و کروبی و دیگر اصلاح طلبان بزودی به فریادی همه گیر در میان ایرانیان در داخل و خارج کشور تبدیل گردید .

روشن است که نظام جمهوری ؛ سابقه ای در تاریخ کشور ما نداشته و " جمهوری ایرانی " درخواستی مردم معترض نیز ؛ ناظر بر نوع حکومتی نیست که در برهه ای از تاریخ ایران در کشور ما وجود داشته است . در تاریخ کشور ما جزء در مقطع کوتاهی که " میرزا کوچک خان جنگلی " معروف به " سردارِ جنگل " موفق به اعلام جمهوری در شهر رشت گردید ــ و چندان هم دوام پیدا نکرد ــ در هیچ برهه دیگری از تاریخ ؛ مردم ایران شاهد نوعی از حکومت که بتوان با اغماض هم بر آن عنوان " جمهوری " نهاد ؛ نبوده اند .

در دوره سی و چند ساله نظام جمهوری اسلامی در کشور نیز نه تنها ؛ هیچوقت یک نظام جمهوری واقعی بر قرار نبوده بلکه حاکمان دینی در این مدت هم ؛ از ابراز هر گونه مخالفتی با استقرار یک جمهوری واقعی و بر قراری حاکمیت مردمی کوتاهی نکرده اند و برای جلوگیری از استقرار آن ؛ از انجام هر گونه کار شکنی ابائی نداشته اند .

خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در کتاب صحیفه امام ــ جلد هفتم صفحه 456 ــ هم نظر خود را در مورد جمهوریت این چنین بیان داشته است : اگر شما دیدید این جمعیت هائی که الان مشغول فعالیت هستند . جمهوری میگویند ؛ جمهوری دمکراتیک ؛ جمهوری ؛ جمهوری دمکراتیک اسلامی و ... اگر اینها جمهوری گفتند . این همان معنائی است که دشمن های ما میخواهند . دشمن های ما از جمهوری نمی ترسند ؛ از اسلام می ترسند ؛ از جمهوری صدمه ندیده اند ؛ از اسلام صدمه دیده اند .

علیرغم این ؛ شعار " جمهوری ایرانی " پدیده ای چندان خلق الساعه و بدون پیشینه نیز نبود . علاوه بر خاطرات و آشنائی های ذهنی بجا مانده از سالهای اول انقلاب ــ دورانی که سازمانهای سیاسی سنتی ؛ در طلب نوعی جمهوری بعد از سرنگونی استبداد سلطنتی بودند ــ این خواست ؛ واکنش آگاهانه مردم و جوانان کشور به پایمال شدن " هویت ایرانی " شان در زیر نعلین استبداد دینی در بیش از سی سال حاکمیت نظام دینی در کشور بوده است .

بعبارتی رسیدن مردم و حوانان کشور باین دستاورد با ارزش و به این شعار و مطالبه ؛ محصول و نتیجه طبیعی طی شدن پروسه ای طولانی ؛ سخت و رنج بار از تحقیر ملی ؛ فرهنگی و تاریخی مردم ایران توسط آخوندها و حاکمان دینی بود که سرکوبگری و خشونت مضاعف و ددمنشانه مزدوران رژیم ــ در جریان قیام اعتراضی مردم بعد از 22 خرداد ــ باعث شد ؛ این تحول کمی به نقطه عطف کیفیِ رنسانسی در فکر و اندشه جوانان میهن تبدیل  شود . شعار جمهوری ایرانی نمود بیرونی این رنسانس فکری بود .

 

عوامل مؤثر در ابراز شعار " جمهوری ایرانی :

1 ــ همانطور که در بالا نوشته ام ؛ شعار "جمهوری ایرانی " در واقع ؛ واکنش آگاهانه مردم و جوانان ایران به پایمال شدن " هویت ایرانی " شان در زیر نعلین استبداد دینی در بیش از 30 سال حاکمیت دینی در کشور بود . و دینامیزم و معین عمل این رنسانس فکریِ بزرگ  جنایات و سرکوب لجام گسیخته مزدوران رژیم در جریان قیام اعتراضی مردم بود

از ویژه گیهای بارز این رنسانس فکری می توان ؛ گرایش به نهادینه شدن تساوی زن و مرد ؛ همبستگی شهروندی با حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی ؛ حس شهروندی ؛ تساهل و مدارا در برابر عقاید مخالف و ضرورت توسعه کثرت گرائی در جامعه و .... را بر شمرد . اما در واقع مهمترین دستاورد این رنسانس بزرگ ؛ تلاش برای احیاء ارزش های ملی و پی جوئی هویت ایرانی بود .

 از آنجا که شعار " جمهوری ایرانی " در واقع واکنش آگاهانه مردم در مقابل نظام دینی حاکم بر کشور بود ؛ از دیگر ویژه گی های مهم آن تأکید بر نفی آمیختگی قدرت حکومتی با دین است . یعنی مردم با ابراز این شعار نشان میدادند که ساخت سیاسی موجود را قبول ندارند و بدنبال جمهوری عاری از رنگ و بوی دینی و ایدئولوژیک هستند . یعنی مردم با این شعار به استقرار یک نظام دمکراتیک و سکولار تأکید داشتند .

2 ــ عامل مؤثر دیگر در ابراز این شعار ؛ بی اعتباری خط اصلاح طلبی در نظام دینی و سرخوردگی و نا امیدی مردم ؛ جوانان و دانشجویان از اصلاح طلبان در ایجاد تغییر در کشور بود . مردم دیگر دریافتند که تکرار مطالبات در چارچوب اصلاحات ثمره ای ندارد و تنها با عبور از کل نظام دینی و سرنگونی این رژیم جنایت پیشه است که می توان به چشم انداز روشنی برای آینده کشور دست یافت . بهمین دلیل ؛ مردم معترض در واقع با شعار " جمهوری ایرانی " بدیل و جایگزین خود را برای حکومت آینده کشور معرفی می نمودند .

یعنی مردم با این شعار ؛ آگاهی تاریخی و فرهنگی خود یا بعبارتی " هویت ایرانی " خود را به آگاهی سیاسی تبدیل کردند . یعنی در این شعار نوعی نگاه و اتکاء به هویت ایرانی نهفته است . بعبارتی مردم بر اساس درک ملی و تاریخی خود با فریاد کردن این شعار ؛ جمهوری را مطالبه کرده اند که خاص ایران بوده و ریشه در زبان و فرهنگ ایرانی داشته باشد و بتواند پاسخگوی نیازهای مربوط به آزادی گفتار ؛ نوشتار ؛ مذهب ؛ برخورداری از نهادهای فدرال برای پاسخگوئی به اقلیت های قومی و دینی و ... در ملتی کثیر المله با اقلیتهای گوناگون مذهبی و قومی باشد  .

به عبارتی مردم گفتند ؛ اگر جمهوری اسلامی مطابق با قوانین نوشته شده در قانون اساسی و هزاران قانون نا نوشته دیگر جمهوری مسلمانان و امت اسلامی است . مطمئنا" جمهوری ایرانی ؛ جمهوری تمام ایرانیان و ملت ایران است .

همچنین مردم ایران گفتند اگر در جمهوری اسلامی ایمان به اسلام  و  ولایت فقیه شرط ضروری برخورداری از حق و حقوق شهروندی است ( اگر در ایران حق و حقوقی واقعاً برای مردم وجود داشته باشد ) ؛ در " جمهوری ایرانی " تنها و تنها ایرانی بودن شرط ضروری شهروند بودن و برخورداری از تمام حقوق برابر شهروندی است . و .....

و در آخر اینکه ؛ شعار " جمهوری ایرانی " فرایند باز اندیشی جمعیت کثیری از مردم و جوانان ایران به سرنوشت خود در نظام جمهوری اسلامی است . یعنی باز بینی نوعی نگاه به هویتی که در اثر جباریت حکام دینی به فراموشی رفته بود . خلاصه اینکه مردم با این شعار هم نفرت خود را از استبداد دینی حاکم بر کشور اعلام کردند و هم گفتند خواهان حکومتی هستند که منافع ملی را در سر لوحه اهداف خود قرار دهد .

 

ج ــ اجتماعی شدن شعار سکولاریسم :

در استبداد دینی حاکم بر کشور ما بر خلاف دیکتاتوریهای کلاسیک و رایج در کشورهای استبدادی ؛ مردم ما در واقع در چنگال بی رحم دو استبداد اسیر هستند . یعنی در ایران ؛ خامنه ای به عنوان ولی فقیه ؛ حاکم مستبدی  است که فرامین خدای دیکتاتوری ( خدائی را که آخوندها به مردم معرفی می کنند ) را نیز اعمال می کند . یعنی مردم ایران علاوه بر تحمل ظلم و ستم های خامنه ای و دستگاه سرکوبگرش ؛ مداوما" در معرض تعرضات خدای مستبدی ( خدای ولی فقیه و آخوندها ) قرار دارند که بی هیچ رحمت و بخشایشی ؛ بی رحمانه فرمان سنگسار ؛ چشم از حدقه در آوردن ؛ دست و پا بریدن و مجازات های قرون وسطائی دیگر صادر می کند .

در حالیکه در کشورهای استبدادی دیگر ؛ مثلا" مصر ؛ یمن ؛ تونس و .... جرائمی مانند بد حجابی ؛ احکام جنسیتی و یا خلاف شرع یا سایر احکام قرون وسطائی دیگر وجود ندارد . نظم و قانون حاکم بر کشور ما بر خلاف این کشورها ؛ تنها نظم و قانونی نیست که اراده شخصی دیکتاتوری ستمگر بر کشور حاکم کرده باشد ؛ بلکه آنچه این دیکتاتوری را برای مردم ایران غیر قابل تحمل کرده است ؛ ماهیت شرعی این ستم و سرکوب ها هم هست .

مردمی با ویژه گی های فرهنگی و تاریخ طولانیِ روشنفکری در زندگی تحت حاکمیت چنین استبدادی ؛ بعد از تحمل  درد و رنج بسیار سرانجام در پروسه جنبش به تجربه ؛ راه رهائی خود را در حکومتی غیر دینی یافتند و با فریاد کردن شعارها علیه " ولی فقیه " به عنوان سمبل و نماینده اصلی حکومت دینی مخالفت خود را با حکومت دینی ابراز داشتند . شعارهائی مانند " مبارک و بن علی      نوبت سید علی " و یا " مرگ بر دیکتاتور " .

بدین ترتیب بحث جدائی دین از دولت و شعار حکومتی سکولار که تا پیش از آن تنها در میان محافل روشنفکری و یا جریانات سیاسی سابقه دار در گردش بود به یمن پایداری و مقاومت جوانان دلیر کشورمان در جریان قیام اعتراضی 22 خرداد 88 و بعد از آن ؛ به مطالبه ای جدی و ضروری برای مردم معترض تبدیل شد . یعنی خواست جدائی دین از حکومت و دولت به خواستی اجتماعی و به مطالبه اکثریت مردم تبدیل گردید . ..... ادامه دارد

 

محمود خادمی ــ 23.07.2012

arezo1953@yahoo.de     

 

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]