PEZHVAKEIRAN.COM اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »
 

اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »
محمود خادمی

                                  
روحانی نسبت به برهنگی و رابطه طبیعی دو جنس حساسیت دارد ؛ امّا از کنار فقر و فلاکت انسانها با آسودگی می گذرد .                                                                                « سوزان ارتس »
 
" اقتصاد " یک مقولهِ علمی است و مانند فیزیک ؛ شیمی ؛ ریاضیات و .... فرمول بندی ها و قوانین خاص خود را دارد که با  داشتن دانش مربوطه و رعایت صحیح اصول و قوانین آن ــ متناسب با زمان و مکان و شرایط ــ و با ساز و کار های مناسب و مدیریت صحیح و البته همراه و موازی با توسعه سیاسی می توان زمینه های توسعه و پیشرفت اقتصادی و رفاه مادی را در کشوری فراهم کرد . اما روحانیون و سردمداران خود خواه و خود پرست که فرق میان علم و بلاهت را نمیدانند و خود را عالم و خبره همه علوم و از جمله عالم  علوم اقتصادی هم میدانند؛ بدون شرمساری و سر افکندگی از ویرانی و فاجعه اقتصادی که در کشور ما بوجود آورده اند هنوز هم مدعی اند که کشور ما مهد پیشرفت و شکوفائی در همه زمینه ها از جمله اقتصاد می باشد .
خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در 17 شهریور 1358 در جمع کارکنان رادیو گفت : اولیاء ما هم برای اسلام جان دادند نه برای اقتصاد ؛ اقتصاد قابل نیست ...... الاغ هم زیر بنای همه چیزش اقتصاد است ( صحیفه نور جلد 9 ص 450 (  
 در نظامی که بنیانگذار آن " اقتصاد " را زیر بنای خر و الاغ میداند ــ بر خلاف روایات متعددِ دینیِ مورد اعتقاد مسلمانان که " مقتصد بودن از صفات نیکوی فرد مسلمان معرفی شده است ــ و در کتاب " مناسک حج " اش از مردم میخواهد برای پولدار شدن در پله چهارم " صفا " ــ از مراسم حج ــ فلان دعا را بخوانند ؛ می توانست روشن باشد که چه فاجعه ای در پیش است و تصور بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی مردم و کشور امر محال و بیهوده ای میباشد .
اگر چه خمینی با این موضعگیری و سخنان مسخره ؛ دیدگاههای عقب مانده خود را در مورد مهمترین عامل مؤثر در پیشرفت ؛ رفاه اجتماعی و آبادانی کشور بیان کرد و تا حدود زیادی چشم انداز تیره و تار اوضاع آیندهِ اقتصادی مردم و کشور را مشخص کرد ولی مردم و نیروهای سیاسی در آنزمان غرق درشادی ؛ نشاط و هیجانِ انقلابی که توانسته بود بزرگترین و پر قدرت ترین دیکتاتور منطقه را سرنگون کند ــ ژاندارم منطقه ــ و غافل از ارتجاع و واپس گرائی خمینی و برنامه های در پیشِ آخوندها ؛ گفته های خمینی را نشنیده گرفتند و با امید و اعتماد و آرزوهای خوب برای آینده ؛ به انتظاردست آوردهای انقلاب چشم به  معجزه و راهگشائی نو کیسه گان جدید ؛ دوختند .
خمینی در حالیکه  در ابتدای ورود به کشور ؛ وعده آب و برق و بلیط اتوبوس مجانی به همه مردم میداد و درست بیاد دارم که تیتر بزرگ صفحه اول روزنامه کیهان در سال 58 از قول خمینی نوشته بود که : کسی خانه نخرد ؛ ما همه را صاحب خانه خواهیم کرد . جنگ 8 ساله با عراق را که خود بانی و باعث شروع آن بود و آنرا نعمت الهی میدانست ؛ بهانه کمبودها ؛ مشکلات و معضلات اقتصادی نموده و با دستاویز اینکه کشور در حال جنگ است ؛ صدای اعتراضات مردم به فقر و کمبودها را خفه نمود . بعدا" ؛ خمینی نه تنها کسی را صاحب خانه نکرد بلکه در جنگی ضد ملی و بی حاصل بسیاری از خانه های مردم نیز بر سر ساکنین آن آوار گردید .
واقعیت این بود که خمینی و دیگر آخوندها و روحانیون تازه به قدرت خزیده هیچ تصوری از اقتصاد ؛ نیازها و مشکلات و چالش های جامعه ایران نداشتند و اساسا آنها مادون درک مقتضیات جامعه ای بودند که فاز بورژوازی را پشت سر گذاشته بود . دیدگاههای آنان به قبل از بورژوازی یعنی دوره های برده داری و فئودالیته تعلق داشت .
خمینی و آخوندهای تازه به قدرت رسیده در حالی این وعده ها را به مردم میدادند که درک آنان از اقتصاد و روابط پیچیده اقتصادی " نه یک درک علمی منطبق بر شرایط جامعه ایران بلکه باز گشت به اقتصاد صدر اسلام " و عصر برده داری بود . ساز و کاری که هیچ تناسب و ارتباطی با مشکلات اقتصادی امروزی بشر در دنیای مدرن و پیشرفته کنونی ندارد و نداشت  .
با چنین درک نازلی از اقتصاد و در حالیکه خمینی در سودای احیا کردن شرایط اقتصادی " صدر اسلام " بود ؛ نیروهای نظامی ــ سپاهی ؛ بسیجی و حزب اللهی ــ که از جنگ ویرانگر 8 ساله با عراق جان سالم برده و زنده مانده بودند به درون شهرهای کشور سرازیر شدند . بسیاری از این نیروها ؛ بعنوان سهمیه " رزمندگان جبهه اسلام " از دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی عالی کشور سر در آوردند .
بعدا"این نیروها فارغ التحصیل شده و بعنوان مدیر و متخصص در دوایر و ادارات مختلف بکار گرفته شدند و اقتصاد نیمه جان از جنگِ جامعه ای 70 میلیونی با درآمدهای بیکران نفتی را آماج شلیک های خود کردند . یعنی بی صلاحیت ترین افراد قلب اقتصاد کشوری مرفه و ثروتمند را در خدمت تاراج و چپاول ؛ مورد هدف قرار دادند .
بدین ترتیب نیروهای سپاهی ؛ بسیجی و حزب اللهی ؛ سکانداران اصلی عرصه اقتصادی کشور شدند و هیچ عرصه ای از فعالیت اقتصادی کشور از تجاوز و دست درازی آنها مصون نماند . به این ترتیب به یمن انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی ؛ طیف " خودی " و نو کیسه ای با برخورداری از تمامی نعمت ها و تسهیلات در جامعه بوجود آمد که روز به روز بر دامنه نفوذ و اقتدار مالی آنان افزوده گردید و در مقابل به مردم ــ صاحبان اصلی انقلاب ــ و " غیر خودی " ها نه تنها از انقلابی که کرده بودند بهره و نصیبی عاید نشد  بلکه بر دامنه فقر و تنگدستی آنها افزوده گردیده و زندان ؛ شکنجه و چوبه های دار نصیب بردند .
و چنین شد که بر خلاف وعده های اولیه خمینی به مردم که دسترنج مردم و زحمتکشان و ثروت های کشور عایدی مردم و محرومان جامعه خواهد شد و دیگر در کشور فقر و تنگدستی وجود نخواهد داشت و همه را صاحب خانه خواهیم کرد و ... ؛ سردمداران تازه بقدرت رسیده ای به " هزار فامیل " جدید تبدیل شدند ــ جای " هزار فامیل " دوران پهلوی را گرفتند ــ و در زیر بیرق اسلام ؛ سرمایه داران و ملاکان " مکتبی " بوجود آمدند .
در ادامه ؛ این قشر نوکیسه با تشکیل و گسترش بنیادها و گروههای مالی ؛ صنعتی ؛ کشاورزی و تجاری عمده ترین ابزار تولید و ثروت های سرشار نفتی کشور را به قیمت محرومیت و سیه روزی اکثریت مردم ؛ در چنگ گرفتند .
با ادامه حکومت آخوندها روز به روز بر فقر و محرومیت مردم و بر شکاف طبقاتی افزوده شد . از طرفی بر تعداد محرومان و گرسنگان ؛ کودکان خیابانی ؛ کارتن خوابها ؛ زنان خیابانی و .....  افزوده شد و از طرفی برج و باروی طبقات مرفه و ثروتمندان جدید بالاتر و بالاتر رفت و 80  در صد ثروت کشور در اختیار یک اقلیت 15 در صدی ــ و به روایتی 10 در صدی ــ قرار گرفت . و دیگر حتی در تبلیغات رژیم نه تنها خبری از وعده های اولیه خمینی نبود ؛ بلکه بسیاری از سران رژیم هم ؛ دیگر به فقر و بی خانمانی گسترده ای که دامان مردم را گرفته بود ؛ اعتراف نموده و استیصال و ناتوانی خود را ــ برای  برون رفت از این وضعیت ــ ابراز داشتند  .
اجبار به کار دوم و شیفت های اضافی ؛ فحشاء و تن فروشی و فروش اجزاء بدن برای تهیه مایحتاج زندگی خانواده ؛ در جامعه رواج یافت و کودکان و نو جوانان محیط درس و تحصیل را رها کردند و برای کمک به درآمد ناچیز خانواده های خود و تأمین حداقلهای مورد نیاز وارد بازار کار شدند و به باربری ؛ پادوئی ؛ دست فروشی ؛ ماشین شوئی و ... مشغول شدند .
کشوری غنی و ثروتمند آنچنان مورد هجوم و غارت موران و ماران عمامه بسر و باندهای دزد و غارتگر نظام قرار گرفت که امروزه می بینیم ؛ تأمین روزانه حداقل هایِ اقتصادی برای بقاء زندگی به معضل جدی بیشتر ایرانیان تبدیل شده است .
امروزه دیگر فقر و فلاکت مردم ؛ دزدی و فساد ؛ غارت و چپاول ثروت های کشور  و بی قانونی و یغماگری باندهای رژیم آنچنان عرصه اقتصاد کشور را فرا گرفته که " سعید حجاریان " نظریه پرداز اصلاح طلبان ــ از باندهای درونی رژیم ــ ؛ وضعیت وخامت بار اقتصادی مردم و بهم ریختگی اوضاع اقتصادی کشور ؛ را به شرایط " حسینقلی خانی "* تشبیه کرده است و میگوید :
کارگر شب که بخانه میرود ؛ جلوی خانواده اش با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارد و با قرض زندگی میکند . او نمی داند که کی قرض هایش را ادا کند ؛ او نیز معلق است . همینطور مؤجر و مستأجری که یکباره با قیمت های نجومی مواجه می شوند معلقند ؛ بورس معلق است . حتی وزیر معلق است ؛ وزیری که نمی داند آیا رئیس دولت بودجه اش را باو میدهد و یا نمی دهد ؛ نمی تواند دست بکاری بزند . حتی رئیس دولت دست بکارهائی میزند که نشان از سرگشتگی و تعلیق دارد و ..... گویی در وضع تعلیق ؛ نوعی هرج و مرج و حکومت " حسینقلی خانی " بر جامعه حاکم است .
 
این وضعیت فاجعه بار که دیگر بسیاری از مقامات خود رژیم هم بآن اعتراف می کنند چرا بوجود آمده ؟ بانی و باعث آن چه کسی و چه کسانی هستند ؟ برای نجات مردم و کشور و خلاصی از این وضعیت چه باید کرد ؟ و .......
بسیار روشن است که عوامل متعددی مانند سوء مدیریت ؛ ورود بی رویه واردات ؛ عدم حمایت از تولید ملی ؛ افزایش نقدینگی ؛ فساد و دزدی سردمداران رژیم ؛ قاچاق گسترده کالا ؛ برنامه اتمی و تحریم های اقتصادی غرب و انزوای بین المللی  و ...... در پیدایش این نابسامانی ها و بحران های گریبانگیر اقتصاد ایران مؤثر بوده و بعضا" ؛ آن را تشدید کرده است . ولّی این عاملها ؛ هیچکدام عامل اصلی وضعیت وخامت بار کنونی اقتصاد کشور نمی باشد .
امروزه دیگر با قاطعیت میتوان گفت ؛ " نظام جمهوری اسلامی " خود عامل اصلی پیدایش این وضعیت دردناک می باشد ؛ یعنی شکست " جمهوری اسلامی " و نظام دینی بعنوان یک " پروژه اقتصادی " ذاتی این " نظام دینی " بوده و قبل از هر چیز سیاسی است و ریشه در ساختار سیاسی و فرهنگی و دیدگاههای سردمداران این رژیم قرون وسطائی دارد .
بعبارتی ذات بحران زا ؛ کهنه و ارتجاعی " نظام جمهوری اسلامی " منشاء اصلی این وضعیت است و این ؛ آن عامل اصلی است که بحران را به همه زمینه ها و از جمله " اقتصاد " سرایت داده است . یعنی عامل اصلی وضعیت فاجعه بار کنونی و مانع اصلی هر فرج و گشایشی در اوضاع اقتصادی کشور خود نظام جمهوری اسلامی می باشد . بهمین خاطر است که تنها با سرنگونی تمامیت این رژیم است که  راه هر فرج و گشایشی باز می شود .
اما چرا ساختار دینی این نظام ؛ و راهکارهای اقتصادی آن ؛ عامل سقوط اقتصاد و سیه روزی مردم شده است ؟ چرا دیدگاههای آخوندهای شیعه از عوامل مؤثر در بزانو در آوردن اقتصاد ایران و گسترش فقر و گسترش شکاف طبقاتی در جامعه شده است ؟ پاسخ به سئوالات ؛ موضوع اصلی این مقاله است که در بخش دوم  بآن خواهم پرداخت . در آخر بد نیست به دیدگاه یکی از بزرگترین مراجع شیعه دردوران مشروطه در باره برابری و مساوات در اسلام اشاره کنم :
شیخ فضل الله نوری ــ دوران مشروطیت ـ در اعلامیه ای علیه مشروطه طلبان صادر کرد به صراحت بر وجود فقر و نابرابری و شکاف طبقاتی در حکومت اسلامی صحه گذاشته و گفته است که مساوات و برابری در اسلام محال است  : یکی از موارد آن ضلالت نامه ــ قانون اساسی مشروطه ــ ؛ این است که افراد مملکت متساوی الحقوف اند ...... در حالیکه محال است با اسلام حکم مساوات . ........ ادامه دارد
 
 
25.03.2013
          arezo1953@yahoo.de   
 
 
 
پاورقی   :
 
*حسینقلی خان در زمان ناصرالدینشاه قاجار والی پشتکوه لرستان بود . در قلمرو حکومت این والی هیچکس از قدرت و اختیاری برخوردار نبود و وی بر جان و مال مردم حکومت میکرد ؛ و اختیار دار  همه والی پشتکوه بود . هیچکس جرأت تخلف و تخطی از فرامین و دستورات او را نداشت . مصیبتی مانند " ولی فقیه " در امروز ایران .
 
 

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]