PEZHVAKEIRAN.COM شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی
 

شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی
محمود خادمی

یاد آن روزها بخیر که در چنین روزی یعنی روز دانشجو با چه سختی و مرارتی تظاهرات کوچکی در دانشگاه بر پا میشد تا شعار" اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی" سر داده شود. البته این دشواری ها طبیعی بود و ذاتی مبارزه آن دوران ؛ چرا که در آن زمان مردم گرفتار چنین استبداد فراگیر دینی نبودند ؛ نه اینکه استبداد نبود ؛ بود ولی اینچنین به جسم و جان مردم در نیافتاده بود و به همه جای زندگی مردم سرک نمی کشید و گیر نمی داد ؛ آزادی در اساس مشکلی بود بین قشر اول جامعه یعنی روشنفکران ؛ دانشگاهیان و سیاسیون جامعه و رژیم شاه. یعنی اول، فرد باید به آگاهی سیاسی می رسید تا نبود آزادی را حس کند و بعد از آن بود که گرفتار استبداد رژیم و چنگالهای ساواک شاه می شد ؛ تازه مشکل اصلی  سازمانهای انقلابی آن زمان با رژیم ؛ کمپرادوریسم و وابستگی رژیم به امریکا بود یعنی انگیزه اصلی تر مبارزه با رژیم شاه وابستگی او بود تا فقدان آزادی و این خواستی عمومی نبود یا حداقل آن زمانها عمومی نبود ؛ بنابراین در چنین شرایطی نیروهای فعال سیاسی هم اندک اند و هم نامتحد ، و این نقیصه ، مبارزه را در آن زمان سخت و مرارت بار می کرد. ولی حالا و در این روز و در شرایطی که خشونت و خونریری این رژیم از زمان شاه هم بیشتر است خلق قهرمان و دلیر ایران با غلبه بر عنصر ترس و محافظه کاری یکپارچه بپا خاسته و مبارزه مشترکی را تا پیروزی نهائی به پیش می برند ؛ آن روزها رهبران و پیشتاران ؛ یعنی کسانی که بعدا" رهبران سازمانهای انقلابی و پیشتاز شدند در صحنه بودند ولی از مردم خبری نبود. ولی امروزهمه مردم هم با همند و متحد وهم در صف اول مبارزه حاضرند ولی متأسفانه از رهبران و پیشتازان خبری نیست !

روز شانرده آذر در شرایطی در کشورمان خلق و در تاریخ جنبش دانشجوئی ثبت گردید که فقط چند ماهی از کودتای استعماری 28 مرداد گذشته بود ؛ بغض ها در گلو فرومانده و درهمه جای آسمان کشور ابرهای یأس و ناامیدی پراکنده بود و هیچ چشم اندازی برای پیروزی نیزوجود نداشت .

دانشجویان که با تأسی از نهضت ضد استعماری دکتر محمد مصدق پیشوای نهضت برای استقرار حاکمیت ملی و مردمی مبارزه سیاسی خود را شروع کرده بودند در آستانه ورود ریچارد نیکسون به ایران ( معاون رئیس جمهور وقت امریکا که برای بررسی نتایج کودتائی که بکمک دولت امریکا و انگلیس علیه دولت قانونی دکتر مصدق صورت گرفته بود ) به گسترش اعتراضات در دانشگاه ها ادامه دادند  ؛ دانشجویان در 16 آذر 1332 با نثار خون سه شهید قند چی ؛ بزرگ نیا و شریعت رضوی این روز را بعنوان روز دانشجو در تاریخ مبارزات دانشجوئی به ثبت دادند .

 اعتراضات دانشجوئی در آن زمان بخاطر 3 برنامه در دست اجرای شاه یعنی محاکمه دکتر مصدق ؛ مسئله تجدید رابطه با انگلیس که در دوران حکومت ملی دکتر مصدق قطع شده بود و سفر نیکسون به ایران بود که هر سه برنامه در ارتباط با کودتای ضد ملی 28 مرداد بودند یعنی در واقع جوهروجان مایه ی حرکت 16 آذر اعتراض نسل جوان دانشجو به عملکرد رژیم کودتاچی وابسته امپریالیسم بود . از آن روز به بعد جنبش دانشجوئی در زمان شاه بی وقفه و همه ساله در این روز با برگزاری میتینگ ها و راهپیمائی ها در داخل دانشگاه ها که گاه به بیرون دانشگاه و به سطح شهرنیز کشیده می شده است این روز را گرامی میداشته اند ؛ بعد از قیام 22 بهمن نیز علیرغم ممانعت ها و سنگ اندازیهای رژیم و ایادی اش در دانشگاه همه ساله برنامه هائی به مناسبت این روز در دانشگاه های کشور اجرا شده است .

امسال دانشجویان ایران در شرایطی به استقبال روز دانشجو میروند که یک جنبش گسترده اجتماعی در سطح کشور در جریان است ؛ جنبشی که به کمک خود دانشجویان توانسته است لرزه سرنگونی را به ارکان پوسیده رژیم بیاندازد و تا همین لحظه هم پیروزی های بزرگی در راستای سرنگونی استبداد مذهبی نصیب مردم ایران کرده است ؛ پیوند جنبش دانشجوئی که ریشه های دیرینه در مبارزات مردم ایران علیه دیکتاتوری های شاه و شیخ دارد و حاوی تجارب ذیقیمتی دراین راستا است باعث ارتقاء جنبش سبز مردم ایران می شود و می تواند جنبش مردم رادر شرایطی که  هنوز نتوانسته است رهبری کاردان و ذیصلاح خود را داشته باشد ، هدایت نماید .

   این پیوند پیروزی بزرگی برای جنبش با شکوه مردم ایران است و باید مورد توجه جریانات سیاسی رادیکال خارج کشور قرار گیرد و برای تحقق آن  نهایت تلاش و کوشش خود را بعمل آورند چرا که صرف نظر از جدال تاریخی دانشجویان با ارتجاع و استبداد ؛ حنیف نژادها ؛ بیژن جزنی ها ؛ پاک نژاد ها و سایر رهبران بزرگ اکثر سازمانهای سیاسی وانقلابی و شخضیت های ملی و مردمی  گذشته ازمیان همین دانشجویان سر برآورده اند . اکنون نیزاین امیدواری وجود دارد که از همین کانون پرطپش مبارزات مردم رهبران شایسته و ذیصلاح برای جنبش رو به اعتلای سبز سر بر آورد . 

  اگر چه جنبش سبز در تمامیت آن نسبت به زمان شروع آن بسیار پیشرفت داشته است و تفاوت کیفی در اتخاذ شعار و تاکتیک کرده است ولی هنوز هم به تمام و کمال خواست اصلی مردم یعنی سرنگونی این رژیم را نمایندگی نمی کند و مهمتر اینکه عناصر کلیدی این جنبش چنین خواسته ای را برای جنبش سبز مد نظر ندارند ؛ درست است که در اعتراضات 13 آبان  شاهد پائین کشیدن تابلوهای ولی فقیه و شعارهائی بر ضد دیکتاتوری و ضد ولایت فقیه هستیم ولی بدلیل ترکیب نیروهای متشکله جنبش نمی توان با قاطعیت از هدف سرنگونی جنبش صحبت نمود و این درحالی است که جنبش دانشجوئی ذاتا" ضد دیکتاتوری و ارتجاع است و می تواند در پیوند یابی با جنبش سبز شعار سرنگونی رژیم را به خواست همه گانی جنبش تبدیل نماید .

   اما اعتراضات در 16 آذر امسال برخلاف اعتراضات گذشته جنبش سبز ( بخصوص اعتراضات روز قدس و 13 آبان که در روزها و به بهانه مناسبت هائی برگزار گردید که هر ساله ایادی رژیم نیز تظاهرات و گردهمائی دارند ) در روز و به مناسبتی برگزار می شود که نه تنها رژیم با آن میانه ای ندارد بلکه حتی در گذشته و در شرایط عادی هم دانشجویان در این روز برای برگزاری گردهمائی  با موانع متعددی از طرف رژیم مواجه بودند ؛ بنابراین این ویژگی، ضرورت استفاده از تدابیر وبکارگیری تاکتیک های ضروری برای کاهش دامنه سرکوب و خنثی کردن قهر و سرکوب عریان رژیم را ایجاب می کند. همچنین این ویژگی یعنی برگزاری تظاهرات در روزی غیراز روزهائی که رژیم به بهانه هائی مردم را به خیابان می کشاند ( از آنجا که مزدوران بسیجی ؛نظامی و لباس شخصی با اطمینان از اینکه خودی و از طرفداران رژیم  در صفوف معترضین وجود ندارد با دست بازتری نسبت به مراسم قبل دست به سرکوب خواهند زد ) ممکن است هزینه شرکت در اعتراضات را افزایش دهد .در چنین شرایطی با یقین می توان گفت کسانی که دراعتراضات شرکت می کنند کسانی هستند که دارای انگیزه های جدی تری در مخالفت با رژیم هستند که در این صورت خصلت ممتاز یگانگی و خلوص در صفوف جنبش سبز ارتقا بیشتری پیدا خواهد کرد

  بعد از پشت سرگذاشتن مؤفقیت آمیز اعتراضات در روز قدس و 13 آبان وغلبه پیروزمند مردم برعنصر ترس و دستگاه قهرو سرکوب رژیم در آن تظاهرات ؛ مردم و به خصوص شیرزنان و جوانان غیور و دلیر ایران زمین میروند تا با خلق حماسه پر شکوه دیگری جنبش گسترده مردم را به نقطه عطف سرنگونی بی برگشت نزدیک ترسازند . 

                                                                                                                                   محمود خادمی ــ 14.11.09

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]