PEZHVAKEIRAN.COM کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران
 

کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران
هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) 

محمود خادمی

در حالی به  پنجاه و ششمین سالگرد کودتای استعماری علیه دولت  ملی و دموکراتیک دکتر محمد مصدق نزدیک میشویم که مردم ایران یک بار دیگر با کودتائی علیه اراده  و رأی خود در انتخابات ریاست جمهوری مواجه هستند؛ با این تفاوت که این بار برخلاف زمان مصدق  ( که بعد از کودتا یأس و ترس سراسر جامعه ایران را فراگرفته بود ) خروش یکپارجه مردم ایران برای رهایی از ظلمات آخوندها و دشمنان آزادی مردم در سراسر ایران طنین اندازشده است .

    کودتای 28 مرداد 1332 با رهبری و سرمایه دول خارجی یعنی امریکا و انگلیس و با همکاری دربار و ایادی و مزدوران داخلی آن، به موفقیت دست یافت. با انجام این کودتا مردم ایران به مدت 25 سال از یک حاکمیت ملی و دموکراتیک محروم بودند. با قیام 22 بهمن، مردم به پاخاسته ما، آرزو داشتند که به استقرار آزادی و عدالت نائل آیند؛ اما شوربختانه این بار با یک دیکتاتوری دینی مواجه شدند که در 30 سال حاکمیت جبارانه خود به انقلاب خیانت کرد و همه حقوق دمکراتیک مردم را نادیده گرفت. نقطه اوج این نامردمی ها، اقدام به یک کودتای ننگین انتخاباتی در ماه گذشته بود که به وسیله آن، یک دوره ریاست جمهوری نامشروع و غیر قانونی را بر مردم ایران تحمیل کرده است. با توجه به برخی مشابهت هائی که در واکنش به این دو کودتا - از جمله همصدائی همه اقشار جامعه در اعتراضات ؛ شرکت فعال گرایشات گوناگون فرهنگی وسیاسی در کنار مردم وهمچنین هدف های مشترک هر دو جنبش یعنی آزادی و حاکمیت مردمی - می توان از درس های سقوط دولت ملی و مردمی مصدق برای جنبش با شکوهی که امروزه در کشورمان در جریان است، استفاده نمود .

   از بررسی عوامل بیرونی دخیل در کودتا یعنی امکانات و دسیسه های دشمن برای شکست نهضت ملی و یا خیانت دربار و ایادی وابسته می گذرم و به عوامل داخلی و نیروهای خودی جنبش که در شکست نهضت دخیل بوده اند می پردازم . بر این باورم که اگر ملتی تقوای عبرت آموزی از شکست هایش را کسب کند شکست ناپذیر میشود.

   در قیام 30 تیرمردم و نیروهای ملی در سایه اتحاد و هبستگی به پیروزیهای بزرگی نایل شدند ولی دیری نپائید که این وحدت و یکپارچگی مردم بر اثر اختلافات سیاسی بین گروه ها و احزاب طرفدار مصدق و پاره ای دیگر از دلایل به تفرقه و چند دستگی تبدیل شد. در نتیجه، اطرافیان رهبر جنبش ملی مردم ایران از اطراف وی پراکنده شدند ؛ گروهی از روشنفکران و مردم که جذب حزب توده شده بودند - بدلیل مواضع خائنانه این حزب در قبال جنبش ملی مردم - خود به صورت  موانعی در برابر جنبش قد علم کردند و عده ای دیگر هرز رفته و به ورطه  سکوت و انفعال در غلطیدند. برخی احزاب ملی هوادار مصدق ، روزنامه نگاران و شخصیت های دانشگاهی و دانشجویان که بدون درک عمیق از آرمان های مصدق کبیر و انگیزه های مردمی و میهن پرستانه وی ؛ او را همراهی کرده بودند ، رفیقان نیمه راه گشتند و آنها نیز به تدریج مصدق را تنها گذاشتند. ملت ایران نیز که به حال خود رها شده بودند و به وسیله نخبگان، به حمایت از نهضت ملی تشویق نمی شدند و یا طرح و برنامه های مشخصی از جانب آنان برای تداوم جنبش ارائه نمی شد، دلسرد شده و به تدریج از دور جنبش پراکنده گردیدند واین همه در حالی بود که دشمنان نهضت ملی از هر طرف مشغول توطئه چینی علیه مصدق بودند . در نتیجه، مصدق تنها ماند و کودتاگران به پیروزی رسیدند

  حقیقت این است که پیروزی بر دشمنان قهارخارجی و ایادی و مزدوران  داخلی اش که آن روزها در مقابل مصدق صف بسته بودند ؛ تنها با بسیج گسترده مردم و حضورشان در صحنه امکان پذیر بود. به قول مائوتسه تونگ رهبر انقلاب چین : " ملت به مثابه اقیانوس بزرگی است که دشمن باید در آن غرق شود". اما علیرغم علاقه و احترام ملت به مصدق، از آنجا که  رهبران جنبش ملی استراژی و برنامه مشخصی برای کشاندن مردم به خیابان برای مقابله با توطئه چینان و دفاع از آرمان های ملی و دموکراتیک مصدق نداشتند ، بیشتر سعی میکردند با مذاکرات پشت پرده و چانه زنی از بالا کار جنبش را به پیش ببرند. لذا به تدریج مردمی که در ابتدای نهضت ملی با عشق و علاقه وافر به نهضت ملی به دور احزاب و گرو های ملی جمع شده بودند و جنبش را کمک میکردند، بلا تکلیف و سرگردان پراکنده گردیدند وبدنبال کار خود رفتند. از این رو طبیعی بود که در روز کودتا از مردمی که سازماندهی نشده و بی ارتباط با ارگان های نهضت ملی و بی خبر از توطئه دشمن بودند،  نمی شد  انتظارواکنش مؤثری داشت . امروزه نیز در کشاکش نبرد مردم  ایران علیه باند ولایت فقیه بخوبی عیان است که  حضور یکپارچه مردم در صحنه عامل اصلی شکست توطئه های آخوند هاست و همین عامل است که بر خلاف دفعات قبل، امکان یک پیروزی آسان را از رژیم سلب کرده است .

از سوی دیگر، حضورگسترده مردم درخیابانها و دفاع و پایمردی شان در استیفای حقوق از دست رفته خود، امکان هر مصالحه و سازشی در بالا را نیز از میان برده است. تنها در یک چنین زمینه ای است که رهبران سازشکار و ناکارآمد از گردونه مبارزه حذف شده و منافع و مصالح عالیه مردم وجه المصالحه رهبران نالایق و ناپیگیرقرار نمی گیرد. متقابلا، رهبران و نخبگان نیز با دیدن مردم در کنار خود در مقابله با دشمنی که همه امکانات سرکوب و تبلیغ را در اختیار دارد دلگرم شده ؛ جرأت می یابند و دچار سستی و تردید نمی شوند .

   و درست باز هم به دلیل همین حضور گسترده مردم است که علیرغم سرکوب شدید و تهدیدهای یک در میان ولی فقیه هیچ یک از مراجع تقلید جرأت نزدیکی و پشتیبانی از خامنه ای را ندارند و به رییس جمهور نامشروع و غیرقانونی رژیم روی خوش نشان نداده اند. یعنی حضور گسترده مردم،  دیگر امکان سر بر آوردن کاشانی دیگری برای تبریک گفتن به شاه احمدی نژاد را سوزانده است! و باز بهمین دلیل است که خاتمی  بر خلاف 18 تیر که بعد از تشرهای خامنه ای، به آسانی دست از حمایت دانشجویان برداشت، این بار طرح رفراندوم و همه پرسی را میدهد .  بعبارت دیگر، استواری قدم و صراحت لهجه تحسین انگیزی که امروز در برخی رهبران اصلاح طلب مشاهده می شود ، در یک کلام مرهون حضور مردم در صحنه بوده و با آن رابطه مستقیم دارد.

  تجربه گران بهای نهضت ملی، که مصدق را کت بسته به بیدادگاه شاه کشاند، این است که هر گونه بی توجهی به حضور مردم برای دفاع از دستاوردهای قیام و کم بها دادن به این عنصر و یا برنامه ریزی نکردن رهبران برای به در صحنه نگاه داشتن مردم فاجعه بار خواهد بود. به مردم بایستی مستمرا گوشزد کرد که نباید مرعوب توپ و تشرهای ولی فقیه و عمال سرکوب گرش شوند و فرصت های حضور در خیابان و اعتراض علیه کودتاگران را از دست بدهند ؛ چرا که اگر کودتاچیان بر اوضاع مسلط شوند مانند اسلاف غیر معمم خود در دوران بعد از کودتای استعماری 28 مرداد از هرگونه ستم و استبداد کوتاهی نخواهند کرد وبرای زمان طولانی آسمان ایران را ابرهای یأ س و ناامیدی پر خواهد کرد. این که احمدی نژاد اوایل همین ماه در جمع مزدوران بسیجی رژیم گفت: بگذارید مراسم تحلیف تمام شود، مخالفان را به سقف خواهیم چسباند،  به همین تجربه سیاه اشاره دارد.

   یکی دیگر از عوامل پیروزی کودتاگران در 28 مرداد  تشتت و سردرگمی جریانات و نیروهای سیاسی آن روز میباشد . از حزب توده ( که در آن روز به دلیل وابستگی اش به شوروی و دنباله روی از منافع این کشور با مواضع انحرافی اش باعث تضعیف دولت ملی مصدق شد و با شکاف در صفوف یکپارچه مردم باعث تردید و دودلی در یاری رساندن به مصدق گردید) که بگذریم سایر جریانات و نیروهای سیاسی دیگر نیز همدلی و همراهی چندانی با مصدق نداشتند. آنها نیزبدلیل خودبینی های فردی ؛ انعطاف ناپذیری و رقابت های ناسالم با طرح اشکالات واهی و سهم خواهی بیشتر از جنبش جوانی  که از هر طرف زیر فشاربود  (و به قول معروف: هنوز هیچ چیز نه به دار بود و نه به بار!) چوب لای چرخ حرکت جنبش ملی میگذاشتند وندانسته و نخواسته به کودتاگران یاری میرساندند. این گروه ها علاوه بر اختلافات درونی خود این جریانات که کار حمایت از جنبش ملی را با اشکال مواجه می ساخت ؛ به دلیل ساده اندیشی  و ارائه تحلیل های غلط نمی توانستند در صفوفی یکپارچه به دفاع از قیام و اهداف ملی آن برخیزند .

حاصل کار این جماعت در آخر این شد که مصدق در محاصره توطئه گران داخلی و خارجی تنها ماند و تیغ کودتاگران را بر شانه های نستوه این رهبر عالی قدر گارگر افتاد ودولت ملی و مردمی ساقط گردید.

   امروزه نیزمتأسفانه پاره ای افراد و جریانات سیاسی – عمدتا در خارج کشور - که حضور یکپارچه مردم ایران در اعتراضات اخیر، تحلیل های ذهنی و جامد آن ها را باطل ساخته، با تنگ نظری و کوته بینی – آن هم در شرایطی که جنبش  تازه استارت خورده و به بیشترین وحدت وپشتیبانی نیاز دارد - با مرحله سوزانی به طرح اشکالات و مسائلی می پردازند که در فرداها هم امکان طرح آنها را دارند . آن ها از این حقیقت غافل هستند که این بدنه اجتماعی مصمم و استوار یک جنبش است که سمت و سوی نهائی جنبش را مشخص می کند و نخبگان نبایستی شعارهای ایده آلیستی خود را به آن تحمیل نمایند و در برابر حرکت مردم مانع تراشی و ایجاد دلسردی نمایند. مگر فراموش کرده ایم که در جریان قیام 22 بهمن خمینی دجال نه هیچوقت فتوای جهاد علیه شاه صادر کرد و نه اصلا" قصد ونیت سرنگون کردن شاه را داشت داشت . اما ملت به پاخاسته ایران ، خواسته برحق سرنگونی را به او تحمیل کردند.

   امروزه نیزبا اطمینان می توان گفت باز هم این پایداری و استواری بدنه اجتماعی جان بر کف است که امکان هر نوع سازش و مصالحه را از رهبران گرفته است . وظیفه و مسئولیت ما این است که به هر طریقی این جنبش را تشویق و تقویت نماییم ؛ نه این که با طرح شعارهای زود هنگام و چپ روانه – آن هم از موضعی انقلابی و وطن پرستانه ! – باعث دلسردی مردم  و بازگشتن شان به خانه شویم. 

                                                                        

منبع:پژواک ایران


محمود خادمی

فهرست مطالب محمود خادمی  در سایت پژواک ایران 

*تاج زاده و سوء استفاده از حمایت و همدردی مردم با زندانیان  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظام و شروع یک سر فصل « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*انتخابات ؛ تناقضِ نظامو شروع یک سر فصل « بخش اول »   [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ نابرابری طلبی و استثمار اقتصادی « بخش دوم و پایانی »  [2013 Apr] 
*اسلام فقاهتی ؛ توجیه گر نابرابری و استثمار « بخش اول »  [2013 Mar] 
*زنان میهن ؛ نه به " تمکین " * از نظام مرد سالارِ دینی   به بهانه هشت مارس [2013 Mar] 
*دیه ؛ قصاص ؛ سنگسار و ..... احکامی الهی یا تاریخی ؟!  [2013 Feb] 
*امام زاده سازی و ترویج خرافات  [2013 Feb] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش سوم ) هاشمی رفسنجانی به صحنه می آید [2013 Jan] 
*احمدی نزاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد ( بخش دوم )   [2013 Jan] 
*احمدی نژاد ؛ رئیس جمهوری که عادت دارد سکته بدهد* ( بخش اول )  [2013 Jan] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش ششم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش پنجم ) امامت قدسی ؛ تقیّه و حکم حکومتی [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش چهارم )  [2012 Dec] 
*روحانیت شیعه ؛ معضلِ اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش سوم ) حکومت دینی ؛ رمز تداوم پایداری ولی فقیه  [2012 Nov] 
*روحانیت شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی ( بخش دوم ) نهاد روحانیت ؛ ولایت فقیه ؛ فتوا و اسلام سیاسی  [2012 Nov] 
*روحانیتِ شیعه ؛ معضل اصلی آزادی و آزادیخواهی  [2012 Nov] 
*احمدی نژاد ؛ سپر بلا یا اپوزیسیون ؟!  [2012 Oct] 
*«انتخابات آزاد» یا اجتناب ناپذیریِ سرنگونیِ رژیم ؟!  [2012 Oct] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... بخش سیزدهم ( آخر ) جنبش اعتراضی 22 خرداد ؛ نیزه ملت برای سرنگونی جنبشی شکست نا پذیر است [2012 Sep] 
*اجلاس غیر متعهدها ؛ تَرتیزکی1 که قاتل جان شد  [2012 Sep] 
*شکنجه ؛ موضوع و مقوله ای تاریخی  [2012 Sep] 
*راه حلی واقعی برای مقابله با زلزله معنویات آخوندی ؛ صدقه و دعا !!!! [2012 Aug] 
*نظام ولایت فقیهی ؛ کِشتگاهِ اصلیِ فاجعه و ویرانی اخلاق در جامعه  [2012 Aug] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دوازدهم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 Jul] 
*مذاکره و جنگ ؛ نه حمایت از مبارزه مردم برای سرنگونی رژیم ؛ آری  [2012 Jul] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش یازدهم )  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش دهم )  [2012 Jun] 
*حاکمیت فتوا ؛ ناقض قانونیت و کشورداری  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمين و .....( بخش نهم )  جنبش سبز ؛ نيزه ملت برای سرنگونی پايه گذاران ؛ جوانان و دانشجويان و ....  [2012 Jun] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ... ( بخش هشتم ) جنبش سبز ؛ نیزه ملت برای سرنگونی [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش هفتم )  [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و .... ( بخش ششم ) اصلاح طلبان و خامنه ای  [2012 May] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و ..... ( بخش پنجم )  اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) و ولایت فقیهی خامنه ای [2012 May] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و ...« بخش چهارم » اصلاح طلبی حکومتی ( دینی ) ولایت فقیه ؛ منشاء و مشروعیت  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی حکومتی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمی جدی در مسیر سرنگونی- « بخش دوم »  [2012 Apr] 
*اصلاح طلبی دینی ؛ خطری در کمین و مزاحمیِ جدی برای مسیر سرنگونی  [2012 Apr] 
*بَختَک اصلاح طلبیِ دینی ؛ مانع رشد و ارتقاء جنبشِ مردم  [2012 Mar] 
*زنان ؛ زیانکاران اصلی انقلاب 57  به مناسبت " 8 مارس " روز جهانی زن [2012 Mar] 
*تحريم انتخابات مجلس ؛ پردهِ آخرِ سرنگونی   [2012 Feb] 
*منتقدان نو ظهور ؛ نشانه های فروپاشی و سقوط   [2012 Feb] 
*انتخابات مجلس ؛ غَزوِه1 سرنگونی یا شرایط " بدر " و " خیبر "   [2012 Jan] 
*سرنگونی رژیم ؛ گزینه اصلی برای جلوگیری از جنگ   [2011 Dec] 
*حکومت دینی ؛ استبداد قانونی مبتنی بر احکام و قوانین شریعت  [2011 Dec] 
*« نوسازی نظام» و پایان پروژهِ اصلاح طلبیِ دینی  [2011 Nov] 
*موسوی و کروبی سکوت چرا ؟!  مصلحت مردم و انقلاب یا مصلحت نظام ؟  [2011 Oct] 
*افشایِ اختلاس یا آتش تهیه باند ولی فقیه برای زمینه سازی جراحی احمدی نژاد از نظام   [2011 Oct] 
*نه به انتخابات نمایشی ؛ سر فصل یک «اجماع ملی» برای سرنگونی  [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی ؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! بخش دوم   [2011 Sep] 
*انقلاب لیبی؛ فریب یا پیروزی ملت ؟! «بخش اول»   [2011 Sep] 
*گذر از خيال، دولت ملی بختيار پادزهر استبداد دينی بود!   [2011 Aug] 
*تشدید منازعات باند های اصولگرا ؛ زمینه ساز سرنگونی استبداد دینی  [2011 Aug] 
* «نه» به انتخابات نمایشی رژیم ؛ آزمونی فرا روی اصلاح طلبان  [2011 Jul] 
*حاکمیت دینی مروّج بحران و هرج و مرج اخلاقی در جامعه   [2011 Jun] 
*فقر و بی عدالتی ؛ انکار واقعی حقوق بشر   [2011 Jun] 
*جن گیری ؛ رمّالی و ..... بهانه است و قدرت نشانه   [2011 May] 
*اختلاف سید خراسانی و شعیب بن صالح ؛ بلا تکلیفی ظهور   [2011 May] 
*مقصد نهائی تحولات دنیای عرب در متن جهان یک قطبی!؟  [2011 Apr] 
*احمدی نژاد ؛ پیش به سوی یک دیکتاتوری غیر دینی  [2011 Apr] 
*دشمنی ژنتیک کدیور با مجاهدین ؛ چرا ؟  [2011 Apr] 
*ولی فقیهِ اتمی مرگ می شود ؛ نابود کننده دنیا   [2011 Mar] 
*اشک ها و لبخندها ؛ بهاران خجسته آزادی در راه است  [2011 Mar] 
*25 بهمن ؛ پایانی و آغازی نو برای جنبش مردم ایران  [2011 Mar] 
*سرنگونی رژیمِ زن ستیز شرطِ ضروری رهائی و برابری زن ایرانی  [2011 Mar] 
*شورشی نافرجام ؛ یا طلیعهِ انفجارِ آزادی در قاره سیاهان  [2011 Jan] 
*«جمهوری ایرانی» ؛ جمهوری مدرن برای مشتاقان آزادی (در ایران فردا)  [2011 Jan] 
*نگاهی نو به قیام مردم در 22 خرداد  [2010 Dec] 
*راستی ؛ ایران ما را فردائی هست !؟ افق کدام است ؟ [2010 Nov] 
*«آلترناتیو» واقعی یا آلترناتیوی که اجنه ها رهبری می کند   [2010 Nov] 
*میهن پرستی واقعی یا ناسیونالیسم رضا خانی ؟   [2010 Oct] 
*آیا احمدی نژاد و باند او ,, دجالان (1) ؛؛ قبل از ظهور هستند ؟!  [2010 Sep] 
* آیا حجتیه ؛ پیروز نهائی جنگ و دعوای 30 ساله باندهای نظام است ؟!   [2010 Sep] 
*اصلاحات ساختار شکن در هدف: انقلابی ؛ در روش : مسالمت آمیز   [2010 Aug] 
* اصلاح طلبان ؛ اجرای بی تنازل قانون اساسی  هم استراتژی هم تاکتیک [2010 Aug] 
*هجمه خطی به خامنه ای ؛ زمینه چینی برای نفی اصل ولایت فقیه   [2010 Jul] 
*قانون اساسی و آینده جنبش سبز   [2010 Jul] 
*نفی خمینی و ولایت فقیه ؛ واجب عینی اصلاح طلبان   [2010 Jul] 
* اعتراف به خطاهای گذشته بدون تبری جستن از خمینی اعتماد برانگیز نیست   [2010 Jun] 
*تأثیر اعدام های 19 اردیبهشت بر روند جنبش سراسری مردم  [2010 May] 
*جنبش سبز و تفاوت بارز دو نسل  [2010 Apr] 
*بهار پایدار آزادی مردم فرا میرسد!   [2010 Mar] 
* آیا واقعا" اصلاح طلبان، جنبش سبز را رهبری می کنند؟!   [2010 Feb] 
*آیا انقلاب دیگری در راه است ؟!   [2010 Jan] 
*تظاهرات اعتراضی عاشورا ؛ پایان و مرگ « اصل ولایت فقیه »  [2010 Jan] 
*منتظری آزاده ای که از نو باید شناخت   [2009 Dec] 
* برای اولین بار ؛ ترس از ماه محرم ؟!  [2009 Dec] 
*جنبش دانشجوئی و رهبری قیام مردم ایران  [2009 Dec] 
* شانزده آذر و شعار اتحاد ؛ مبارزه ؛ پیروزی   [2009 Nov] 
*جنبش سبز، نیزه ملت!  [2009 Nov] 
* وظایف نیروهای سیاسی در شرایط مرگ خامنه ای؟!   [2009 Oct] 
*جایگاه نهاد دین در نظام سکولار  [2009 Oct] 
*جنبش سبز و راه طولانی تا رسیدن به سکولاریسم   [2009 Sep] 
* کجا بایستیم بهتر است ؟!   [2009 Sep] 
* چرا این رژیم آمد و چه خوب شد که آمد   [2009 Aug] 
* لزوم همراهی اصلاح طلبان با خواسته های اصلی جنبش!  [2009 Aug] 
*با افتخار قهرمانان جنبش با شکوه ایران را معرفی کنیم   [2009 Aug] 
*توضیح ضروری   [2009 Aug] 
*کودتای 28 مرداد و تجاربی برای جنبش مردم ایران  هر گز در مسیر پیموده شده گام بر ندارید ؛ زیرا این راه تنها به همان جائی میرسد که دیگران رسیده اند ( گراهام بل ) [2009 Aug] 
*حمله به ساکنین قرارگاه اشرف محکوم است  [2009 Jul] 
*آزادی، حق مردم ایران است!  [2009 Jul] 
*جنبش با شکوه مردم را تقویت کنیم، نه تضعیف!   [2009 Jul] 
*جنبش اعتراضی مردم ادامه خواهد یافت!  [2009 Jul] 
*به جنبش حق طلبانه مردم بپیوندیم!  [2009 Jun]