قیام‌های ایران زمین / ویژگی‌های آن
بهروز ریحانی

ایران زمین یکبار دیگر خروشید. خشم مردم به جان آمده از بی‌عدالتی ، فقر، گرانی، سرکوب، چپاول، تبعیض و ... دامن آخوندهای دزد و غارتگر را گرفت. اعتراضات و تظاهرات گسترده و فراگیر آن‌چنان شگفت‌انگیز هستند که نه تنها حاکمان جمهوری‌ اسلامی را غافلگیر کرده، بلکه جهانیان را به تحسین و تمجید زنان و مردان و جوانان شجاع و دلیر ایران واداشت.

در اعتراض به گرانی تجمعات و تظاهرات‌ها شکل گرفتند و به فاصله کمتر از دو روز تقریباً سراسر ایران را فراگرفت و شکل و محتوای اعتراضات و خواسته‌ها را به رأس حکومت، سید علی خامنه‌ای راه برد، چرا که مردم به خوبی آگاهند که اساساً بی‌نانی و نبود آزادی از سیستم ولایت فقیه نشأت می‌گیرد و به درستی عامل فلاکت و بدبختی را در حاکمیتی می‌بینند که در آن «آقا (خامنه‌ای) خدایی می‌کند، مردم گدایی می‌کنند.»

اما ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های خیزش‌ها و قیام‌های جاری با گذشته، به ویژه قیام‌های سال ۸۸ در چیست؟‌

قیام‌های جاری که شاید بتوان آن را به اختصار قیام «نان و آزادی» نامید، دارای چند ویژگی می‌باشد که آن‌ها را می‌توان به صورت زیر فرموله کرد.

۱-تظاهرکنندگان ، جناح‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی را سر و ته یک کرباس می‌دانند. برخلاف سال ۸۸ مردم هیچ توهمی ندارند که سیاه، سبز و بنفش در حکومت آخوندی در نهاتی به دنبال حفظ همین نظام نکبت‌بار هستند. به همین دلیل یکی از شعارهای اصلی این است «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا».

۲- خانه از پای بست ویران است. بعد از چهار دهه حاکمیت ولایت فقیه مردم بخوبی می‌دانند که اساس مشکلات اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌شان ناشی از سیستم ولایت فقیه می‌باشد و برخلاف قیام‌های ۸۸، رأس حاکمیت را نشانه گرفته‌اند و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور» ورد زبان قیام‌کنندگان است.

۳- در قیام‌های سال ۸۸، به دلیل تقلبات گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و از آن‌جایی که مردم به دنبال بهانه‌ای برای مخالفت‌ها و  اعتراضات بودند «رای من کو» را جستجو می‌کردند. در قیام‌های گسترده‌ی کنونی مردم از اعتراض به گرانی شروع کردند، در واقع ملت از چپاول و دزدی‌های سردمداران حکومت به تنگ آمده‌اند. عامل اصلی فقر عمیق و بیکاری گسترده را در خامنه‌ای و قشر مفتخور و تن‌پرور روحانیت می‌بینند. اینجاست که شعار اقتصادی قیام می‌شود «ملت گدایی می‌کند، آخوند (آقا) خدایی می‌کند.»

مردم فقر زده سالیان دراز شاهدند که در هنگام عید، جشن و شادی، سفره آخوند‌ها رنگین تر ، فرزندانشان و آقازاده‌ها با ماشین‌های چند میلیارد تومانی در خیابان‌‌های شهر‌های ایران ویراژ می‌دهند، در هنگام بیماری آخوند‌های ۸۰ ، ۹۰ ساله را برای درمان به کشورهای اروپایی روانه می‌کنند، اما فرزندان مردم ایران و جوانان‌شان با داشتن بیماری‌های گوناگون در حال مرگ هستند، توانایی خرید شیر و مایحتاج اولیه را برای نوزادانشان ندارند، لشکر جوانان و تحصیل‌کرده‌ی بیکار در تمامی ایران زمین به دنبال لقمه‌ای نان می‌گردند. البته که قاطعانه فریاد می‌زنند «چپاول، گرونی، زمان سرنگونی»، چرا که می‌دانند تا زمانی که یک قشر زالو صفت (روحانیون) بر مملکت حاکم هستند، از کار، نان خبری نخواهد بود.

۴- در قیام‌های سال ۸۸، از آن‌جایی که خواسته‌ها حول شعبد‌ه‌های بازی  انتخاباتی حاکمیت بود، جمهوری اسلامی هم اینچنین در باتلاق جنگ‌های منطقه، به  ویژه سوریه فرو نرفته بود، صدور تروریسم و جنگ افروزی نقش عمده‌ای در مخالفت‌های میلیونی مردم نداشت، اما حال مردم روزانه شاهدند که آخوند‌ها میلیاردها دلار ثروت مردم گرسنه و بیکار ایران را در حلقوم بشار اسد دیکتاتور سوریه ریخته‌اند، در حالی که مردم ایران با کمبود و گرانی گسترده امکانات بهداشتی، پزشکی و رفاهی مواجه هستند، آخوند‌ها در لبنان ، سوریه ، یمن ... درمانگاه و بیمارستان می‌سازند. مردم با نفی سیاست‌های خارجی حاکمیت به حق فریاد بر می‌آورند که «نه غزه، نه لبنان، نه سوریه، جانم فدای ایران».

با هر کشته‌ای که جمهوری اسلامی در سوریه می‌داد و می‌دهد، خامنه‌ای و سردمداران و پاسداران تأکید می‌کردند که اگر در سوریه نجنگیم باید در دروازه‌های تهران با دشمن بجنگیم، اما مردم با شعارهایشان در کله‌ی آخوند‌ها فرو کردند که کشته‌های جنگی‌تان در سوریه هیچ ربطی به ملت و مردم ایران زمین ندارد. حال نه تنها معلوم شد که منطور خامنه‌ای از دشمن همانا مردم ایران می‌باشند که نه تنها در تهران بلکه در سراسر ایران در جنگ و ستیز با آنان می‌باشند.

۵- قیام‌های کنونی ماهیتی تماماً ایرانی و ریشه در تاریخ کهن ایران زمین دارد. دیکتاتوری دینی حاکم، سرکوب فرهنگ و تمدن مردم را در چند دهه گذشته در دستور کار روزانه خود داشته است. در قیام‌های سال ۸۸ شروع و آغاز اعتراضات تا مدت‌ها، ریشه در تقلب یک جناح (اصولگرا – خامنه‌ای) بر علیه جناح دیگر (اصلاح‌طلب- موسوی – کروبی) داشت، هر دو جناح علیرغم هر اختلافی خواهان حفظ نظام دینی و مذهبی حاکم بودند، به همین دلیل شعارها کمتر راه به ریشه و تمدن ایرانیان می‌برد. حال آن‌که اکنون مردم به درستی عامل بسیاری از عقب‌افتادگی‌ها، سرکوب وحشیانه جوانان، آزار ، اذیت و تبعیض وحشیانه بر علیه زنان... را در حاکمیت مذهبی و دینی می‌دانند و شعار می‌دهند: «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»، «اسلام رو پله کردین، مردم رو ذله کردین» به بیان ساده مردم خواهان نفی هرگونه قانون و حکم مذهبی در ساختار حاکمیت‌شان هستند.

۶- قیام‌های سال ۸۸ ، عمدتاً محدود به پایتخت ، تهران بود؛ حال آن که قیام‌های کنونی نه تنها تهران و کلان‌شهر‌های ایران، بلکه اکثر شهرهای متوسط و کوچک را هم در بر گرفته است. دلیل اصلی آن است که خواسته‌های قیام‌کنندگان عمیق‌تر، ریشه‌دار تر و بسا فراتر از خواسته های سال ۸۸ است. آخوند‌ها هیچ شهر و دهی را از ظلم ، ستم، چپاول و فساد در امان نگذاشته‌اند. پایگاه اصلی روحانیت در ایران در دو شهر مذهبی مشهد و قم می‌باشد. قیام‌های کنونی از مشهد شروع شد و در قم برای اولین بار شعار مرگ بر خامنه‌ای سردادند. روحانیون حاکم به سن بازنشستگی شغلی (اگر وجود داشته باشد) که می‌رسند یک جا و دفتر و دستکی پیشاپیش برای خودشان در شهر قم فراهم می‌کنند. این‌جاست که سایت‌هایشان آژیر خطر را به صدا درآورده‌اند. مردم قم که روزانه روحانیون میوه‌چین و چاق و چله را در خیابان‌های شهر قم می‌بینند شعار می‌دهند «جوون بیکار نشسته، آخوند ماشین نشسته».

حتی اگر جمهوری اسلامی بتواند این‌بار همچون سال ۸۸ قیام‌های مردم را سرکوب کند، تا همین‌جا قیام یکپارچه ملت به جان آمده نشان داد که روحانیون حاکم با تمامی دستجات و جناح‌هایش از هیچ گونه مشروعیت اجتماعی و سیاسی برخوردار نیستند. ایرانیان فارغ از هر عقیده و مرامی به حاکمیتی نیاز دارند که حقوق  اولیه آنان را احترام بگذارد. از دزدی و چپاول و غارت به دور باشد، حق مساوی در تمامی زمینه‌‌ها بین زن ومرد را به رسمیت بشناسد، فارس، کرد، ترک، لر، عرب و ... مسلمان و مسیحی، یهودی و پیروان مذاهب دیگر، لائیک و غیرلائیک در حاکمیت سهم عادلانه داشته باشند و هیچ دین، مذهب و مرامی به صرف اکثریت بودن، از حقوق ویژه و برتر برخوردار نباشد.

با همین حداقل‌ها هر مدعی حاکمیتی را که خواهان تسخیر قدرت است باید سنجید. آن هم نه به صرف حرف، بیانیه و اطلاعیه، بلکه عملاً و با سنجش ادعا‌ها و آن هم با میعارها‌های جهانشمولی که دنیای متمدن و سازمان‌ها و ارگان‌های بین‌المللی آن را شناخته و مورد تأیید قرار داده‌‌اند. 

 

بهروز ریحانی ۱۲ دیماه ۱۳۹۶

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب بهروز ریحانی در سایت پژواک ایران 

*«زینت‌المجالس» مجاهدین خلق  [2024 Mar] 
*دست‌های چه کسی پشت حملات حماس بود و چرا؟  [2023 Oct] 
*میوه چینی مجاهدین خلق از اعدام «بچه‌های ایران»  [2023 May] 
*یاسمین پهلوی ابوعطا میخواند  [2023 Jan] 
*لالا لالا دیگه بسه گل لاله  [2022 Dec] 
* نقش اصلاح طلبان خامنه ای در انقلاب ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*روایت مرگ ها در قیام ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*قیام ۱۴۰۱مهسا/ چه باید کرد؟  [2022 Oct] 
*ما همه مهسا هستیم  [2022 Sep] 
*آنشلوس اواکراینی ولادیمیر پوتین  [2022 Feb] 
*نعل وارونه زدن مسئول کمیسیون شورای ملی مقاومت  [2021 Dec] 
*سیاست‌های فاجعه بار آمریکا در خاورمیانه  [2021 Aug] 
*سایت‌های مجاهدین خلق، مملو از نشیمنگاه سعید بهبهانی   [2021 Aug] 
*ممنوع‌الخروج   [2021 Aug] 
*خروش خوزستان زرخیز، استیصال ولی فقیه   [2021 Jul] 
*محاکمه یک بازجو و شکنجه‌گر، سؤال از سازمان مجاهدین  [2021 Jun] 
*ترور محس فخری‌زاده و قوانین بین‌الملل   [2020 Nov] 
*شجریان مرغ سحر ایران زمین جاودانه شد  [2020 Oct] 
*حرافی‌های حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل  [2020 Sep] 
*جمهوری اسلامی چرا نوید افکاری را اعدام کرد   [2020 Sep] 
*جای خالی جان بولتون در گردهمایی مجاهدین خلق   [2020 Jul] 
*آخوند خودکشی نمی‌کند   [2020 Jun] 
*پرویز خزایی، دیپلمات سابق فتوای قتل صادر می‌کند  [2020 May] 
*« زندگی کرونایی، انسانها و حیوانات»  [2020 Apr] 
*تحلیلی ازسخنان خامنه ای در نماز جمعه  [2020 Jan] 
*کشتار مسافرین هواپیمایی غلط کردن خامنه ای   [2020 Jan] 
* قاسم سلیمانی «شربت شهادت سر کشید»  [2020 Jan] 
*یک پیام   [2019 Dec] 
*بازداشت یک جنایتکار در سوئد؛ همدستی شورای ملی مقاومت با آخوندها ‏  [2019 Nov] 
*چرا نباید اموال عمومی را تخریب کرد   [2018 Jan] 
*قیام‌های ایران زمین / ویژگی‌های آن   [2018 Jan] 
*مصطفی تاجزاده و «نوار آیت‌الله منتظری»   [2016 Aug] 
*«مسعود رجوی زنده است»  [2016 Jul] 
*گل بود به سبزه نیز آراسته شد   [2016 Jan] 
*موشک باران مجاهدین خلق و دیپلمات «کافه گرانده»  [2015 Nov] 
*تعامل و تقابل وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی  [2015 Apr] 
*«امانتداری» مالی- اخلاقی «تنها آلترناتیو»  [2015 Jan] 
*«بچه‌ام راحت شد»  [2014 Oct] 
*«ارتش اسرائیل باید جایزه نوبل دریافت کند»  [2014 Jul] 
*«نظام جنایت، به یاد غلامرضا خسروی»  [2014 Jun] 
*«نعلین وارونه»  [2014 Feb] 
*تنها آلترناتیو و موزیک رپ  [2014 Jan] 
*توافق هسته‌ای در ژنو یادآور پیمان مونیخ  [2013 Nov] 
* فتواهای سایت آفتابکاران و گرداننده‌ی آن   [2013 Oct] 
*اشتباه تاکتیکی نظام، خطای استراتژیک آمریکا  [2013 Oct] 
*کشتار مجاهدین خلق، سکوت سبزهای وطنی  [2013 Sep] 
*قتل‌عام مجاهدین خلق، هماهنگی کامل  [2013 Sep] 
*«روز از نو روزی از نو»  [2013 Aug] 
*تحلیف حسن روحانی و حضور یک «ولگرد بیکار»  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش آخر  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش دوم  [2013 Jul] 
*گیرافتادن در تونل اتمی آخوندها  [2013 Jul] 
*تحولات مصر و دیپلماتی که سربالایی می‌رود  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال (بخش اول)  [2013 Jun] 
*حسن روحانی و دولت‌های غربی  [2013 Jun] 
*«کوه موش زائید»  [2013 Jun] 
*خامنه‌ای «ما بین سه صندلی»  [2013 Jun] 
*بی مایه فطیر است چند نکته- یک پیشنهاد [2013 Jun] 
*«انتخابات مهندسی شده»  [2013 May] 
*تمام قد شورای ملی مقاومت ایران  [2013 May] 
*«امانت داری مجاهدین خلق»  [2013 Jan] 
*لالایی شش ماده‌ای جمهوری اسلامی برای سوریه  [2012 Dec] 
*یک شاخه‌ی گل به یاد ستار  [2012 Nov] 
*چندگانگی سیاست‌های وزارت امور خارجه آمریکا   [2011 Jul] 
*«بگذار صد گل بشکفد»  [2011 Jul] 
*پیام یأس یکی از سخنگویان شورای ملی مقاومت   [2011 Feb] 
*دیگ به دیگ میگه روت سیاهه  [2011 Feb] 
*رعناي آواز ايران  [2010 Oct] 
*"موافقی که معاند شد"   [2010 Apr] 
*اصلاح‌طلبان خوش‌نشین، تشویق و تحریک به آدم‌ربایی  [2010 Mar] 
*"حکومت وحشت یا وحشت حکومتی   [2010 Feb] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم-2-"  [2010 Jan] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم- 1-"  [2010 Jan] 
*میرحسین موسوی شش ماه بعد از انتخابات  [2010 Jan] 
*نوبل صلح ، اوباما ، ایران  [2009 Oct] 
*یک مقایسه ، یک سؤال  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Jul] 
*شاخ شکسته  [2009 Jul] 
*نماز جمعه ، پرده ماقبل آخر  [2009 Jul] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (2)  [2009 Jun] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (1)  [2009 Jun] 
*چاقو دسته خودش را نمی برد  [2009 Jun]