PEZHVAKEIRAN.COM جنبش تغيير كيش در راه است؟
 

جنبش تغيير كيش در راه است؟
چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ 

کاوه احمدی علی آبادی

ما قرن هاست كه به بيماري ام اس اجتماعي مبتلا هستيم؛ چه از منظر علايم باليني بيماري، چه ابتلاي عضو بيمار و چه نحوه شناسايي و حمله عضوي از يك سيستم ارگانيك به اعضاي ديگر بدن خود. در بيماري ام اس، سيستم مركزي ارگانيك بدن آلوده در مراكز فرماندهي آن، يعني مغز و نخاع، نخست آلوده و بيمار مي شود. در ام اس اجتماعي نيز نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي يك كشور، اول جايي است كه به بيماري دچار مي شوند. در بيماري ام اس، سلسله اعصاب و سيستم دفاعي بدن به دستور مراكز آلوده و بيمار مغز و نخاع، اعضايي از بدن را به عنوان عضوي خارجي كه وارد بدن و سيستم ارگانيك شده، شناسايي مي كند و از اين روي به سيستم دفاعي بدن دستور حمله صادر مي كند. اتفاقاً دقيقاً سيستم هاي امنيتي و اطلاعاتي كشورمان نيز اقوام و اديان مختلف جامعه شان را به عنوان عضوي از جامعه نمي شناسد، بلكه تحت عنوان عضوي خارجي كه قصد آسيب رساندن به كل سيستم ارگانيك بدن را دارند، شناسايي كرده و سپس به سياستمداران معرفي مي كنند تا دستور حمله و حذف و نابودي تكثر اديان و اقوام را دريافت كنند؛ در اين طرز تلقي، چون هماهنگي ارگانيك فهميده نمي شود، هماهنگي مكانيكي تنها صورت حفظ كليت جامعه و نظام پنداشته مي شود، از اين روي قابل درك نيست كه هر عضوي از جامعه –يعني اقوام و اديان مختلف يك كشور- مي توانند در عين تعلق به كل سيستم ارگانيك، هر يك نقش مجزا و مفيدشان را در يك نظام و كشور بازي كنند –نياز نيست سني چون شيعه و مسيحي، زرتشتي و كليمي، بهايي (اين كه بهايي يك دين است يا نه، خود بهاييان بايد تعيين كنند، نه حكومت و ديگران) و غيره رفتار كند و نمايندگان كرد و لر و ترك و عرب (اين كه اقوامي خود را عبر يا ترك معرفي كنند، به آن ها مربوط است و ديگران اقوام نمي توانند تعيين كنند كه آنان آذري هستند يا آريايي هستند!؟) ديگران، از طرف حكومت تعيين شوند- بدون اين كه به يكپارچگي و يكرنگي تقليل يابند و اين سطح از هماهنگي و انسجام – يعني هماهنگي در سيستم هاي مكانيكي- در سيستم هاي عقب مانده تر ديكتاتوري موجود است و جوامع باز و پيشرفته، هرگز حاضر نيستند، به قيمت يكرنگي و يكپارچگي، هماهنگي و انسجام ارگانيك خود را قرباني كنند؛ به همين خاطر به تكثر و تنوع اديان و اقوام به خاطر خودشان هم كه شده ادامه مي دهند تا نظام ارگانيك شان توان آزادي و پيشرفت مداوم را داشته باشند. عوارض باليني ام اس نيز همچون آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي ام اس جامعه ماست. ضعف عضلاني، احساس كرختگي و بي حالي و عدم توان كنترل بدن؛ يعني درست همچون ام اس اجتماعي جوامع خاورميانه: ضعف و ناتواني جامعه مدني، ناتواني و بي حالي مردم و حتي نخبگان در حل مشكلات جامعه و خروج جامعه از هماهنگي ارگانيك و سقوط در هماهنگي و يكپارچگي مكانيكي و افتادن جامعه و كشور در ورطه چند اطلاعاتي و امنيتي بي سواد و بيمار كه فجايع كشتار و زنداني و سر به نيست كردن و خفه نمودن شهروندان اش، حكايت از حتي بدتر شدن از علايم بيماري ام اس –با تعريف پزشكي- يعني ناتواني در كنترل و دفع مواد زائد و سموم بدن دارد!؟

هر كس با هر دين و آئيني و از هر قوم و نژادي، نه بر سر منبرها و گفتار و ادعاهاي دروغين در جلوي ميكروفن ها و دوربين هاي رسانه ها، بلكه در عمل و طي آزادي بخشي به جريان هاي خودجوش مردمي از اقوام و اديان مختلف كه خود، خواسته خويشتن را كه بخشي از خواسته هاي كل جامعه است –نه خواسته عضوي خارجي- بايد طرح و تعقيب كنند و مي بايست بدان ها حقانيت و مقبوليت بخشيد و اعضاي بيمار امنيتي و اطلاعاتي را شناسايي و اصلاح كرد، نه اقوام و ادياني كه سابقه ديرينه در اين سرزمين دارند و تازه اگر خارجي نيز باشند، خارجي بودن جرم نيست –از تفكرات جاهليت است- و هر انساني چه خارجي و چه داخلي حق اظهارنظر و تعقيب خواسته هايش را دارد و حكومت محق مي بايست براي حقوق شان در عمل احترام قائل شود و اجازه پيشبرد عملي خواسته هايشان فراهم آورد، و گرنه حكومتي جاهلي است و اگر با توسل به دين، اديان و اقوام ديگر را محدود كند، حكومت طاغوتي است و اگر در لفظ مشروعيت بخشد و در عمل عكس آن عمل كند، حكومتي شيادانه خواهد بود.

با اين همه، مشكل تنها از حكومت نيست و متأسفانه بسياري از مردم و حتي بعضاً كساني كه سال ها در فضاي دموكراتيك نفس كشيده اند، نيز در گزينش ها و كنش ها درك درستي از حقانيت قائل شدن براي همه اقوام و اديان، آن هم به زعم خودشان، نه برحسب برداشت ديگران بي بهره اند. اصرار دارند كه به آذري ها بگويند، شما ترك نيستيد، بلكه ايراني هستيد و يا غيره. يا به اعراب خوزستان به قبولانند كه شما ايراني هستيد. اين است دموكراسي؟! هر قومي بنا بر عقيده خودش هويت يا ميراث اش را تعريف مي كند و حتي اگر فرضاً تحقيقات نيز چيز ديگري بگويند، در دنياي امروز گزينش هر فرد است كه هويت او را تعيين مي كند، نه نژاد و ژن و گذشته او. به همين سبب است كه آزادگان در جوامع ديگر را مي بينيد كه در حوادث مهم تاريخي مي گويند، ما اينك يك ايراني هستيم يا عرب ايم. اين كه اقوام مختلف در سرزمين ايران با هم جمع شوند، نه تنها هيچ منافاتي با هويت ملي و ايراني ندارد، بلكه حتي نشان از كشوري پيشرفته دارد كه در آن تكثر قرباني يكرنگي نمي شود و تنوع اقوام و اديان و افكار در عين حفظ هويت متمايز مي توانند، همبسته باشند و بدون فرو غلتيدن در يكپارچكي خشك، در انسجامي انعطاف پذير، سطحي پيشرفته تر از هويت را رقم بزنند. قرار است عده اي براي عده ديگر تعيين كنند كه دين شان، دين است، يا قوم شان چيست؟ فراموش نكنيم، يكي از بزرگترين اشتباه انقلاب 57 آن بود كه عده اي تصور كردند كه محق اند، دين و هويت و گزينش يك ملت را بنا بر خواست خود تعريف و تعيين كنند كه متأسفانه هنوز نيز پا برجاست! تاريخ ايران را نيز اگر مي خواهيم واقع بينانه بررسي كنيم و چون برخي از مذهبيان كشورمان كه دين را گزينشي معرفي مي كنند، دچار دروغگويي اول به خود و سپس به ديگران نشويم، بخوانيد تا ببينيم كه بزرگترين فضيلت ايراني آن بود كه همه اقوام و اديان مختلف را نه تنها محترم مي شمارد، كه آن ها را جزوي از هويت ايراني مي دانست و شما در همين آثار و ميراث به جاي مانده از آن به روشني مي توانيد، تركيبي از هنر و معماري چندين تمدن را ببينيد كه به گونه اي درخور كنار هم نشسته اند و تمدني را معرفي مي كنند كه توان امتزاج اديان و اقوام را در عين حفظ استقلال شكوفا كنند و به كمال برسانند؛ در همين تخت جمشيد مي توانيد عناصري از تمدن هاي آشور، مصر، بابل و غيره را بيابيد، كه تنها امتزاج آن ها با هم است كه تمدن ايراني را معرفي مي كند. اعراب يكي از اقوام ايراني هستند كه محض اطلاع مان بايد بدانيم كه قدمت شان از آريايي ها در اين سرزمين بيشتر است و بنا بر تمامي كتب خود آريايي ها، آريايي ها از سرزميني ديگر بدين سرزمين مهاجرت كردند و پيش از آنان تمدن چند هزار ساله عيلامي با مركزيت شوش در چندين استان جونبي و جنوب غربي سرزمين كنوني مان بر پا بوده است كه از آثار باستاني به جاي مانده از شوش پيداست كه بسياري از چهره ها سامي (عربي) و حتي سياهپوست اند. دين اسلام پس از بهائيت، آخرين ديني است كه به ايران آمده، بعد بقيه اديان را سر منبر تأييد مي كند، اما در جامعه از حقوق انساني و حتي اسلامي شان محروم مي سازد. اين همه مي خوانيد كه اسلام نژاد و رنگ پوست نمي شناسد، يعني همين كه در جامعه و حكومت اسلامي همه اقوام و نژادها يكسان اند. دين اسلام را هم قرآن برخلاف دكانداران ديني امروز، يك دين در كنار اديان ديگر معرفي نمي كند؛ بلكه بسياري از اديان را تنها كيشي مي داند كه جملگي در حوزه اسلام اند. به عبارت ديگر، يك مسلمان انوع اديان مختلف را بايد تنوع كيش ها در دين اسلام بيانگارد، گر چه پيروان همان دين آزادند كه دين شان را مجزا بشمارند. لفظ اهل كتاب نيز كه در قرآن به كار مي برند، معني اش در خودش مستتر است؛ يعني هر كسي كه كتابي داشته و اهل آن باشد. اهل كتاب نيز تنها شامل آناني كه مشخصاً در قرآن از ايشان سخن رفته نيست، به همين سبب است كه در آياتي مثلاً از سه تاي آن ها نام برده و در آيه اي ديگر چهارتا. مثلاً در آيه اي مجوس را نيز بدان ها افزوده است كه نشان مي دهد، اهل كتاب فراتر از نام هاي مشخص است و به همه اديان داراي كتاب اطلاق مي شود. دين مجوسي را نيز كه امروز به عنوان زرتشتي تعبير مي كنيد درست نيست و زرتشتي تنها يكي از اديان مجوس بودند. مجوسي، همان گنوستيك در لفظ امروز است كه شامل بسياري از فرقه ها مي شود كه برخي حتي يكتاپرست نيز نبودند! يعني برخلاف تصور امرزتان، اديان غيرتوحيدي نيز جايگاه خود را دارند و اگر منظور قرآن تنها اديان توحيدي بوده صراحتاً مي گفته اديان توحدي، نه اهل كتاب. منظور قرآن نيز از پيرو دين، كساني نيست كه در لفظ بگويند پيرو فلان دين اند. اگر كسي بين حقيقت و قدرت، با مصلحت يا بصيرت قدرت را بگزيد، با انتخاب ثابت اش كرده كه موحد نيست و خدايي كه مي پرستد، ماهيت اش خداي قدرت است، نه پروردگار حق و حقيقت. اگر بين حكم دين و حكم حكومتي، حكم حكومتي را برگزيد، خداپرست نيست، بلكه حكومت پرست است.

امروزه جوانان به شكلي خاموش راه هاي تقابل با شما را پيدا كرده اند. هر چه را كه شما در فضاهاي رسمي بيشتر تحميل كنيد، آنان در فضاي خصوصي و حتي جامعه مدني، مخالف اش را دنبال كرده و انگيزه ترويج برايش پيدا مي كنند. از كوچكترين موضوع تا بزرگترين شان؛ همين طرح مسخره توقيف سگ –كه اين ها در تاريخ ماندگار خواهد شد كه در تاريخ انقلاب هاي مردمي در منطقه، نمايندگان به جاي پرداختن به مشكلات مردم و ظلم حكومت و دفاع از مردم، به اين كارهاي مضحك روي آوردند- سنجاب خريده و پرورش مي دهند! اين ديني كه معرفي كرديد چون سراسر شيادي است و در اين چند دهه جوانان فهميده اند كه شما حتي وقتي با تاوان هاي بسيار مردم، چيزي را مي پذيريد، باز در لفظ مي پذيريد و در عمل تكرار و حتي چه بسا بدتر مي كنيد، راه تغيير دين را برگزيده اند و دارم با شما حجت را تمام مي كنم، اگر به اين رفتارتان در فشار آوردن به مردم و آزار و اذيت نوكيشان- تغيير كيش از اسلام به مسيحيت يا زرتشتي و غيره- ادامه دهيد، اين جريان به يك جنبش خاموش بدل مي شود و نسل امروز ناگهان و يك شبه تغيير كيش به اديان ديگر مي دهد؛ به خصوص كه اينك شما آنچه را كه تحت عنوان اسلام انجام مي دهيد، كارهاي اعراب جاهلي 14 قرن پيش است و پيامبر اسلام براي زدودن آن ها مبعوث شد و مسيحيت امروزه از هر ديني به روح اسلام دوران پيامبر نزديك تر است و دين محبت و گذشت است و برخلاف شما كه چون كودكان مدام در حال انتقام گرفتن از مردم و تحميل ظلمي مضاعف بر مردم ايد و هنوز بلوغ شخصيتي نيافته ايد و چون انسان هاي صغير در حال لج بازي با مردم ايد و شيادي اي پيشه كرده ايد كه در تاريخ اسلام بي سابقه است. تغيير كيش تغيير دين نيست و هر كس را كه با اين حكم كوچكترين آزاري برسانيد در دنيا و آخرت بايد مجازات شويد. توبه هم اجباري نيست و به خداوند و بنده اش مربوط است و هيچ ربطي به شما ندارد و كسي كه بايد توبه كند، شما دروغگويان، فريبكاران و فرصت طلبان بي اخلاق و ظالم و جنايتكاريد.
 

کاوه احمدی  علي آبادي

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]