PEZHVAKEIRAN.COM آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛
 

آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛
از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  

کاوه احمدی علی آبادی

 

ماجرا خيلي بامزه است. طرح مسأله پيرامون آشتي اسلام و دموكراسي، تو گويي توسط اسلام گرايان برعكس شده است. آنان طلب كار شده اند كه چون در مصر اسلام گرايان نتوانستند از طريق دموكراتيك در قدرت بمانند، پس اين بدآموزي براي اسلام گرايان دارد كه نمي توانند از طريق دموكراتيك به اهداف شان برسند، بنابراين بايد به راه هاي غيردموكراتيك متوسل شوند! اما آن كسي كه بايد ثابت كند كه اسلام گرايي و دموكراسي آشتي پذيرند، اسلام گرايان هستند. اين اسلام گرايان هستند كه بايد در عمل ثابت كنند كه مي توان بدان ها اطمينان كرد كه پس از اين كه بر جايگاه هاي قدرت از طريق دموكراتيك دست يافتند، دموكراسي را به نفع خود مصادره نكرده و عملاً "كودتايي خاموش" عليه ديگران راه نياندازند. نه آمريكا، نه غرب، نه لائيك ها و نه حتي مسلمانان، بلكه اسلام گراياني كه مدعي هستند، اسلامي را كه معرفي مي كنند، قابل تحقق در سيستم دموكراتيك هست و به ديكتاتوري مذهبي منتهي نمي شود، بايد در عمل نشان دهند و تا حداقل يك مورد موفق نشان ندهند، نشان مي دهد كه يا اسلامي را كه معرفي مي كنند، من درآوردي است يا دين با سياست قابل جمع نيست. البته وقتي اسلام گرايان مصر حسابي گند زدند، به جاي بررسي اشتباهات و دليل آن كه چه شد به محض اين كه به جايگاه قدرت دست يافتند، حقوق اقليت ها را كه پيش از رسيدن به قدرت محترم شمرده بودند، پس از رسيدن به آن عملاً با تجويز شريعت اسلامي به قانون اساسي نقض كردند، دليلي ديگر بر بي مسئوليتي شان است كه همواره ديگران را مي خواهند مسئول اشتباهات خويش معرفي كنند!؟ اگر منظورشان از دموكراسي رأي اكثريت است، نشان مي دهد كه دموكراسي را نمي شناسند و اگر دوزار سواد داشتند مي توانستند تاريخ جهان را بخوانند تا ببينند كه تمامي ديكتاتوري هاي دنيا از درون صندوق رأي اكثريت در آمدند و اتفاقاً ميزان رأي بالا از نشانه هاي نظام هاي ديكتاتور است، نه دموكرات. در نظالم استبدادي است كه مستبد از درون صندوق رأي بيرون نمي آيد و در تمامي نظام هاي ديكتاتوري دنيا، از موسليني و هيتلر گرفته تا رژيم هاي بعث عراق و سوريه و حتي ديكتاتوري مذهبي ايران، جملگي از صندوق هاي رأي بيرون آمده و مي آيند. هيچ ميزان رأي اكثريتي در يك نظام دموكرات، به هيچ منتخبي اين اجازه را نمي دهد كه با تكيه بر رأي اكثريت، "حقوق" اقليت ها را نقض كند و گرنه نظام ديكتاتوري است، نه دموكراتيك. اين نكته اي است كه بسياري از جهان سومي ها و حتي سياستمداران و روشنفكران اش نمي دانند و از اين سبب سخن از رأي 51 درصدي و غيره مي كنند. در يك دموكراسي، هر دولت و حتي هر مجلس منتخبي مي توانند برنامه هاي شان را در چارچوب قانون اساسي پيش برند كه چه بسا با برنامه هاي اقليت ها متفاوت است، اما نمي توانند "حقوق اقليت ها" را با استناد به رأي اكثريت، ناديده بگيرند و حتي اگر مجلس كه نمايندگان مردم اند، با رأي اكثريت مطلق، مصوبه اي را تصويب كرد كه در تناقض با حقوق اقليت ها بود، غيرقانوني است؛ چون با اصول قانون اساسي دموكراتيك و حق برابر انسان ها در تناقض است. خوب دقت كنيد، حتي اگر دولت يا مجلسي با رأي اكثريت 100 درصد انتخاب شود، نمي تواتند چيزي را تصويب كند كه حقوق اقليت ها و اصل برابري انسان ها را نفض كند و اگر چنين كند، با وجود اكثريت مطلق، غيردموكراتيك و ناحق است. چون دموكراسي يك ميثاق است و انتخابات تنها يكي از مكانيسم هاي آن.

اگر منظور اسلام گرايان آن است كه با رأي اكثريت وقتي انتخاب شدند مي توانند هر كاري بكنند و حتي زير وعده هاي قبلي شان بزنند، سخت در اشتباه اند و باز نشان مي دهد كه دموكراسي را نمي شناسند، چون در دموكراسي همان گونه كه مردم حاكمان و نمايندگان اش را انتخاب مي كنند، همان گونه هر موقع كه خواستند مي توانند، آنان را به زير كشند. براي آن مكانيسم هاي مختلفي وجود دارد كه انتخابات تنها يكي از آن هاست. اعتراضات گسترده مردمي در سيستم هاي دموكرات عمدتاً به استعفاي داوطلبانه دولت منتهي مي شود. براي آن استعفاء قانوني نوشته وجود ندارد، بلكه منشي نانوشته در دموكراسي است كه در جوامعي كه فرهنگ دموكراسي وجود دارد، متداول است. اگر تصور مي كنند كه تنها با توسل به رشد و رونق اقتصادي، مي توانند ساير وجوه دموكراسي را نقض كنند (روزنامه نگران و مخالفان را به زندان افكنند و معترضان را تروريست برچسب زنند)، در اشتباه اند و دير يا زود سقوط خواهند كرد. اين در حالي است كه بسياري از آنان –به جز اسلام گرايان ترك، تاكنون نشان دادند كه اصلاً رانندگي را در دنياي امروز بلند نيستند، اما اصرار دارند كه نه تنها خود، بلكه ديگران را نيز سوار كنند و به ته دره فلاكت و بدبختي هزاران سال پيش باز گردانند! چه رسد كه بخواهند رياكاري نيز به خرج دهند. به همين تظاهرات به قول خودتان مسالمت آميزتان نگاه كنيد. اين تظاهرات مسالمت آميز بود كه بيش از سي كشته و 100 زخمي در يك روز تلفات داد؟ خوب شد كه گفتيد قرار است مسالمت آميز باشد و گرنه اگر غيرمسالمت آميز مي خواستيد اعتراض كنيد معلوم نيست چه قدر كشته و زخمي قرار بود، تلفات انساني آن باشد! احتمالاً مصر را با سوريه عوضي گرفتيد و اگر قرار است اين گونه اعتراضات مسالمت آميز برگذار كنيد، بهتر است به سوريه برويد لااقل در سقوط يك ديكتاتوري نقشي داشته باشيد و بيهوده در مسير باطل در مصر، خود و ديگران را به هلاكت نيافكنيد. عدم موفقيت اخواني ها در مصر نيز دليلي فراتر از اسلام گرايي داشت. كافي است به خيل زنان محجبه مصري اي كه در جنبش تمرد پيرامون ميادين حضور دارند، نگاه كنيد و همين طور به حمايت حتي سلفي هاي مصر از اقدام ارتش مصر در خلع يد از انقلاب دزدان توجه نماييد تا دريابيد كه اخواني ها يك منش كاملاً بسته كه تنها منافع هم حزبي هايشان را تأمين كند، در دستور كار گذاشته بودند و با وجود اعتراضات مستمر مردم و اپوزيسيون، هيچ تغيير معناداري در رفتارشان نداده بودند.

قضيه كاملاً روشن است؛ در صورتي كه حزبي، طيف يا فردي با رأي اكثريت به قدرت رسيد و پس از آن گفت، تاكنون هر چه گفتم شوخي يا دروغ بود و از اين پس حرف، حرف من است و گرنه مي گيرم و مي بندم و مي كشم، تكليف چيست؟ اين اتفاقي است كه در سال 57 براي ما ايراني ها افتاد. در سال 57 رهبران ايران گفتند كه آب و برق را چون برخي كشورهاي عرب مجاني مي كنند و پول نفت را مي آيند دم در خانه ها مي دهند. بعد از انقلاب گفتند ما براي اقتصاد انقلاب نكرديم و اقتصاد مال خر است و آنچه گفتيم تقيه بود! به آنان گفتند شما گفتيد اسلام اجباري نست و خحاب هم اجباري نيست، گفتند كه شرايط آن موقع اقتضاء مي كرد كه چنان بگويم، و حالا اقتضاء مي كند كه چيز ديگري بگويم و حرف مرد يكي نيست!! معترض شدند كه شما گفتيد در جمهوري مدنظرتان حتي كمونيست ها هم مي توانند، اما شما كمونيست ها كه جاي خود، پدر همان انقلابيوني را كه چون فرزندان تان خوانده بوديد، در آورديد. گفتند كه هر كس فكر مي كند، اسلام با جنگ و خونريزي مخالف است، اسلام را نمي شناسد و حضرت علي در يك روز، صدها تن را گردن زد؛ با دشمنان مكر كردم!!! گفتند كه دولت بازرگان را كه دولت امام زمان خوانده بوديد، حالا مي گوييد كه براي فريب آمريكا او را برگزيديد؟! مگر آمريكا هم به امام زمان عقيده دارد يا اصلاً مي داند كه امام زمان كيست يا چيست؟ پس شما با مردمي كه به امام زمان اعتقاد داشتند، و خدا و اولياء خدا و امام زمان مكر كرديد و او را چون تمام دين و مذهب تان مستمسكي ساختيد براي رسيدن به قدرت تان و آخرت تان براي آن باختيد. اخواني ها عملاً همين منش را در مصر پيش گرفته بودند- به خصوص وقتي كه فرماندهان سپاه قدس با برخي از اخواني ها ديدار داشتند و يا به صراحت نمي گفتند يا هنوز آنقدر روي شان با مردم باز نشده بود كه فعلاً به صراحت و با وقاحت بگويند. در چنین مواردی تنها راه حل درست آن است که هر كجا و به خصوص در خاورمیانهٰ عده اي بخواهند انقلاب و كشور را با كمك نهادهاي امنيتي به نفع خود مصادره كنند و با تكيه بر نهادهاي قدرت يكه تازي كنند، ارتش پس از اعتراضات گسترده مردمي به عنوان حافظ دموكراسي بايد گوش انقلاب دزدها را بگيرد و پرت كند در زندان تا محاكمه شوند (در دادگاهي عادلانه و با رعايت كليه حقوق متهمان)، اما اگر ارتش خودش تشكيل دولتي نظامي داد، ضربه اي ديگر به دموكراسي است و تجلي عيني كودتا، ولي اگر خود تشكيل دولت نداده و آن را به دولتي انتقالي شامل ائتلافي از همه فعالان سياسي كشور بسپارد تا انتخابات را در دستور كار قرار دهند، يعني وظيفه خويش را بدرستي ايفاء كرده و ملت و كشور را به نفع دموكراسي پيش رو نجات داده است.

جالب آن كه در مصر هم اپوزيسيون و هم مردم تصور مي كنند كه آمريكا و غرب از اخواني ها و اسلام گرايان پشتيباني مي كنند و هم اخواني ها و اسلام گرايان، آمريكا و غرب را متهم مي كنند كه از اپوزيسيون و لائيك ها پشتيباني مي كنند!؟ اين مشكلي عميق تر را نشان نمي دهد كه ما در خاورميانه با مسأله اي براستي جدّي مواجه ايم كه در بسياري از درگيري ها و خصومت هاي قومي، مردمي و حتي دولتي ديده مي شود. در خاورميانه عمدتاً تصور مي كنند، وقتي مي گويند، حق يعني تنها حق خودشان!؟ عدالت يعني وقتي كه تمام خواسته هايشان برطرف شود و اگر چنين نشود، ديگران ظلم كردند! درك تحولات مصر خيلي دشوار نيست، اگر واقعاً بدنبال حقيقت هستيم و اگر تنها نمي خواهيم كه حق خود را چون تازيانه اي بر سر ديگران بكوبيم. آمريكا و اتحاديه اروپا در تماس با هر دو طرف در مصر و هر جاي ديگر جهان، آنان را به خويشتنداري و انعطاف دعوت مي كنند و در خاورميانه چون "سنت تنها حق من" حاكم است، آمريكا و غرب را به جانبداري از طرف مقابل متهم مي سازند. تصميم ارتش مصر در خلع يد از اخواني ها، با اعتراضات گسترده مردمي شروع شد، اعتراضات بدون پاسخ توسط مخالفان و اپوزيسيون مصر ادامه يافت، با كمپين تمرد به اوج رسيد و با دخالت ارتش براي عدم فروپاشي كشور پايان يافت. اوباما در تماس تلفني با ارتش مصر نيز نه به آن ها چراغ سبز داد و نه چراغ قرمز، بلكه چراغ زرد داد. يعني نه درخواست ارتش براي به زير كشيدن اخواني ها را تأييد كرد و نه رد و تنها از ارتش مصر خواست تا شش ماه ديگر به مرسي فرصت دهند و پس از آن يك همه پرسي برگزار شود. ارتش مصر نيز آن درخواست آمريكا را رد كرد، چون مي گفت اخواني ها به شيوه اي كاملاً امنيتي در حال موازي سازي نهادهاي امنيتي و نفوذ در جايگاه هاي قدرت از طريق تخريب ديگران و به خصوص تضعيف سازمان يافته نهادهاي مدني هستند كه پرونده سازي براي تعدادي از سازمان غيردولتي كه اخيراً احكام شان صادر شد، نمونه اي بارز از آن است. البته آمريكا براي آن اقدام اخواني ها در احكام صادره براي سازمان هاي غيردولتي ابراز نگراني كرد، اما ابراز نگراني آمريكايي ها هيچ تغيير رفتاري را در اخواني ها موجب نشد، هم چنان كه در سال 57 در ايران وقتي ارتش ايران را وادار به بي طرفي كرد، بي طرفي ارتش تنها به تيرباران شان منجر شد و كشور هم از دست رفت و از آن زمان تاكنون به مدت 34 سال آمريكا مدام عليه اقدامات ايران اعلاميه مي دهد و محكوم مي كند، اما هيچ دردي را از مردم ايران برطرف نكرد و اگر مسأله هسته اي ايران و نگراني از بابت اسرائيل نبود، همين تحريم ها را نيز عليه رژيم وضع نمي كرد؛ چنان كه رژيم بعث سوريه دو سال است كه مردم اش را با توپ، موشك اسكاد، انواعي از سلاح هاي كشتار جمعي هدف گرفته و تقريباً تمام شهرهاي بزرگ و متوسط را ويران كرده و مدام از سلاح شيميايي استفاده مي كند و اوباما به جاي اقدام عملي براي جلوگيري از جنايت هر روزه، اعلاميه مي دهد و از رژيم سوريه و متحدان اش مي خواهد كه چنين نكنند!؟ (در يك طنز تلخ خواندم كه كسي در يكي از سايت هاي ايراني تيتر زده بود كه احتمالاً خط قرمز واقعي اوباما، تخريب مرقد حضرت زينب در سوريه است كه هنوز اقدامي نكرده، چون اسد همه كار كرده و تنها اين يكي را هنوز نكرده!) اگر قرار است كه مصر نيز به چنين وضعيت هايي دچار شود كه آمريكا، اپوزيسيون و ارتش شان را زماني كه مي توانند جلوي يك فاجعه قريب الوقوع را بگيرند، به خويشتنداري دعوت كرده، ما خواهان آن نيستيم و لااقل ديگر بس است؛ اين است آن رسالتي كه ارتش مصر براي جابجايي قدرت و به زير كشيدن به موقع انقلاب دزدها -پيش از آن كه دير شود، احساس كرد. اين الگوي موفق ارتش مصر باید براي ساير كشورهاي خاورميانه نيز الگو قرار گیرد.

 

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]