PEZHVAKEIRAN.COM هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز
 

هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز
به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان 

کاوه احمدی علی آبادی

اعتراضاتي كه اخيراً بابت خشك شدن درياچه اروميه در آذرباييجان شعله ور شد، هويتي چندگانه داشت. نخستين هويت آن، اولين اعتراضات زيست محيطي در تاريخ خاورميانه بود كه تنها گروه هاي فعال طرفدار حفظ محيط زيست و احزاب سبز آن را رقم نزدند، بلكه علاوه بر آن ها، آحاد مردم ابتدا به اهميت چنين حادثه زيست محيطي پي برده و سپس آن را در حدي وسيع انعكاس دادند. اين سطح از آگاهي عمومي در آذرباييجان بايد اعتراف كنم كه مرا غافلگير كرد و در حالي كه انتظار مي رفت، در تهران و اصفهان نخستين جرقه هاي آن زده شود، آذرباييجان نشان داد كه اينك پيشروتر است. دوم نشان مي داد كه پارمترهاي سوشيودرام جامعه بسيار بالاست. سوشيودرام معياري است در برخي از نظريات جامعه شناسي امروز است كه با آن ميزان همبستگي گروهي در پيوستن به خواسته هايي عمومي را مي سنجند، كه با يك جرقه يا بهانه شروع به انفجار و گسترش مي كند. اگر بخواهم قضيه را به زباني ساده تر تشريح كنم، بايد بگويم اتاقي را تصور كنيد كه از گاز متراكم شده است، به طوري كه يك جرقه منجر به انفجار مي شود؛ اين كه آن جرقه كي زده مي شود، قابل پيشبيني و حتي جلوگيري نيست، اما براي عدم تراكم و انباشت گاز مي توان جلوگيري كرد. جامعه ما به خصوص پس از جنبش سبز در چنين وضعيتي است، يعني شما با چنان تراكمي مواجه ايد كه هر جرقه اي مي تواند به يك اعتراض عمومي بدل شود. حكومت هاي ديكتاتنور و حتي بسياري از سياستمداران بي سواد با راهنمايي هاي غلط اشخاص امنيتي-اطلاعاتي تصور مي كنند كه مشكل از جرقه است و مي توان جلوي آن را گرفت، ولي مشكل نه از جرقه است و نه مي توان جلوي آن را گرفت و زمان جرقه نيز نه قابل پيش بيني و نه قابل جلوگيري است. اما جلوگيري از نارضايتي ها و انباشت خواسته هاي معوقه كه به تراكم و انفجار جامعه به بهانه يك جرقه منتهي مي شود، قابل جلوگيري و حتي جبران است. شما ديديد كه هر اجتماع مردمي در امروز از بازي فوتبال گرفته تا خواسته هاي عمومي مردمي و يا دستگيري زنان به بهانه حجاب به تجمع مردم در مقابل حاكميت منتهي مي شود. جوجه اطلاعاتي هاي بازي خورده تصور مي كنند كه مشكل از تجمعات است و بايد جلوي آن را بگيرند، در حالي كه مشكل از تراكم نارضايتي هاست و سشيودرام جامعه بسيار بالاست و گرنه اجتماعات مردمي منجر به آشوب يا انقلاب نمي شود؛ چون تا گاز در اتاق متراكم نشود، هيچ جرقه اي خطرناك نيست و منجر به انفجار نمي شود. به همين سبب است كه اعتراضات در جوامع ديكتاتوري يا نيمه ديكتاتوري به يك انقلاب بدل مي شود، اما اعتراضاتي وسيع در جوامع غربي تنها محدود به حوزه خاصي مي گردد و انقلاب رخ نمي دهد، چون سياستمداران شان همچون بسياري از مسئولان تحصيل كرده و متخصص هستند و به محض بروز نارضايتي سعي مي كنند با توجه به سطح نارضايتي تغييراتي را بدهند و در هر مورد كه تغييرات متناسب با خواست مردم نبود، اين سياست مداران هستند كه بايد كوتاه بيايند. در حكومت هاي ديكتاتوري برعكس است و شما با بي سواد كه جاي خود با اشخاص مستبدي روبرو هستيد كه بلوغ شخصيتي پيدا نكرده و مدام در حال رو كم كني با مردم هستند و پذيرش خواسته هاي مردمي را به عنوان عقب نشيني تعبير كرده و براي خود عار مي دانند و به جاي پذيرش اشتباهات خويش، از آسيب ديدگان و معترضان مي خواهد تا توبه نامه بنويسند و البته مردم، مردم هم زياد مي گويند!! اگر ديديد كه اعتراض يك جوان تونسي كه به استيصال رسيده بود، منجر به چنان قيامي در منطقه خاورميانه شد، به سبب همين بالا بودن ناراضايتي هاي مردمي و انباشت خواسته هاي مردمي است كه در آن ها حكومت هاي ديكتاتوري و نيمه ديكتاتوري بر سر كار بودند. نه آن جرقه را مي شد، پيش بيني كرد و نه مي شد جلويش را گرفت و مهمتر از همه، نه علت اصلي اين انقلاب هاي گسترده مردمي، آن جرقه است. علت تنها انباشت همان خواسته هاي مردمي است كه ذكرش رفت و آن اعتراض در اينجا و آنجا تنها جرقه آن انفجار مردمي.

آذرباييجان نشان داده كه در مقاطع مختلف تاريخي، هم بخشي از پيكره اين ملت بوده و هم عضوي پيشرو در آن؛ از مشروطه گرفته تا همين اعترضات وسيع زيست محيطي اخير. يك خواهش از دوستان دارم كه چون در انقلاب 57 نيز رخ داد و عامل بسياري از مشكلات و حق خوري ها شد، آن را تكرار مي كنم: اجازه دهيد تا هر مردم و حتي شخص منفردي، خودش هويت اش را انتخاب كند؛ قرار نيست كه ما به ديگران بگوييم كه آذري هستيد يا ترك و ترك زبان هستيد يا از نژاد ترك و غيره. اشتباه بزرك 57 كه متأسفانه من اينك نيز در نزد بسياري از روشنفكران جنبش مي بينم، اين است كه مي خواستند براي ديگران تعيين كنند كه هويت شان چيست؟ بهايي دين است يا حزب و كرد ايراني است يا قومي مجزا و اشخاص انقلابي هستند يا ضد انقلاب و غيره. اينك اين مشكل بيشتر در حوزه دين ديده مي شود، ولي در ساير حوزه نيز هست و مي تواند دوباره منتهي به قرباني كردن همين عزيزاني شود كه بخشي از جنبش هستند. دنياي امروز همچون هر هويتي، هويت قومي را "انتخابي" ساخته و هر كس جداي از اين كه از كدام نژاد يا زبان و مليت است، مي تواند هويتي ديگر را به فراخور خواست اش برگزيند. ديروز كه بسياري از اقوام و جريان ها به اعتراضات ترك هاي تبريز و اروميه پيوستند، همگي هويت ترك داشتند. اينك گيلان، تهران و ... آذربايجان بودند. اين شامل عرب ها و بلوچ ها و ساير اقوام و اديان نيز مي شود و فراموش نكنيم كه معيار ما بايد تنها انسانيت باشد و هر ملتي نيز آزاد كه خود براي خويشتن تصميم بگيرند؛ در مورد همه چيز از نژاد و هويت گرفته تا دين و نوع حكومت و غيره.

در اين ميان، اعتراضات مردمي در ايران و تونس و مصر فراتر از كشورهاي منطقه رفت و به ساير نقاط دنيا رسيد؛ از جمهوري آذرباييجان گرفته تا آلباني و از هند گرفته تا مراكش و حتي به اعتراضات چپ ها در اروپا نيز جان دوباره اي بخشيد. آن به سبب هويت جديدي است كه دنياي مجزاي شبكه به تمامي پديده هاي دنياي امروز ما بخشيده و اينك قيام ها و انقلاب هاي مردمي مدام از آن طريق به خروش مي آيند و نضج مي يابند و بيش از پيش خصلت جهاني يافته اند. خواهيد ديد، از ميان همه پديده هايي كه در دوران خود به روشني شناخته نشد و سال ها بعد به عنوان يك خط متمايز كننده، تاريخ را به دو دوره تقسيم كرد، اينترنت و دنياي مجازي آن، جهان ما را به دو دوره پيش از اينترنت و پس از آن تقسيم مي كند و ماهيت هيچ پديده و تحولي بدون آناليز آن ممكن نيست. از جمله يكي از تأثيرگذارترين آن ها، ساختار انقلاب هاي اخير است. رهبر اين انقلاب ها كيست؟ و اساساً انقلاب ها بي سر و رأس شده و عجيب تر اين كه بدون رأس و رهبر پيروز نيز مي شود، در حالي كه براي تحليل همه انقلاب هاي گذشته همواره رهبري يكي از فاكتورهاي مهم بود!؟ پاسخ پيش دنياي مجزاي شبكه است. چون ساختار قيام ها ديگ هرمي نيست تا كسي در رأس قرار گيرد، بلكه ساختار شبكه اي است؛ درست همچون شبكه مجازي اينترنت. به عبارتي، از اين پس ما شاهد انقلاب هايي خواهيم بود كه يا كاملاً شبكه اي اند و رهبر ديگر شخص نيست، و نخبگان نيز نيستند، بلكه فعالان شبكه هاي مجازي هستند و يا انقلاب هايي را شاهديم كه از چندين شكل ساختار شبكه اي و هرمي برخوردارند و از هر دو سود مي برند و عملاً ساختار شبكه اي امكان يكه تازي آناني را كه در رأس هرم قرار مي گيرند، گرفته است. اين امتزاج سيستم شبكه اي و هرمي دقيقاً بارزترين شكل اش در جنبش مردم ايران هويداست. يعني از سويي نظامي هرمي داشتيم كه در رأس آن رهبراني قرار داشتند كه نسبت به تقلب در انتخابات اعتراض داشتند و آن را در حد گفتار نيز تقليل ندادند، بلكه به درستي به خيابان ها كشيدند. اما آن محدود به ايشان نبود و ساختار شبكه اي جنبش مردمي نيز هر جا كه آنان ماندند، ايشان را هل دادند؛ درست همچون 25 خرداد كه رهبران نمادين جنبش رفته بودند تا به مردم بگويند چون براي راهپيمايي مجوز نداده اند، تظاهرات لغو شده، اما موج خواسته هاي مردمي، آنان را با خود همراه ساخت و عملاً بخشي از تظاهرات ميليوني آن روز شدند. وقتي اعتراضات مردمي در خيابان ها فروكش كرد كه طبيعي هم بود، اعتراضات در شبكه نه تنها توانست نفس قيام را همچنان زنده در اذهان زنده نگه دارد و به جهانيان نشان دهد كه انقلاب هاي منطقه از ايران آغاز شده است، بلكه با دستگيري رهبران نمادين جنبش نيز جنبش خاموش نشد و بدنبال هر جرقه اي، از چهارشنبه سوري گرفته تا بازي فوتبال و از سقوط يك ديكتاتور در آن سوي دنيا تا خشك شدن آب درياچه اروميه يا دستگيري فلان دانشجو يا بي حجاب، خود را دوباره به اشكال مختلف بروز مي دهد. اين صور بروز را سعي نكنيد كه يكسان كنيد، چون هم بي فايده است و آن خودجوش است و هم اين انعطاف در نحوه بروز از نقاط قوت جنبش است و تغييراتي كه جنبش اينك به شكل خاموش آن دارد بر حاكميت مي گذارد، بسيار بيشتر از هر تظاهرات خياباني است. بسياري از دوستان فعال جنبش از نريختن مردم در خيابان يا عدم بروز اعتراضات مردمي همچون كشورهاي عربي گله دارند و حتي برخي سخن از تمام شدن جنبش مي كنند. اما اين ها در سال پيش نيز قبل از اين كه مردم در زمستان سال پيش به خيابان بريزند، تصور مي كردند جنبش مرده است! در حالي كه ديديم تنها آتش زير خاكستر بود كه با جرقه اي برافراشت و امسال نيز اين اعتراضات مردمي در آذرباييجان شعله اي ديگر از آن بود. من اينك نمي خواهم به ابعاد تأثيرگذاري جنبش در حاكميت بپردازم، چون آنان با درك نقاط ضعف شان بر ظلم هايشان بر مردم مي افزايند، تنها مي خواهم اشاره كنم، چنان كه قبلاً نيز به رهبران جنبش خاطر نشان ساخته بودم، انقلاب با تظاهرات پيروز نمي شود و برخلاف آنچه ايشان از روي صحنه انقلاب 57 ديده اند، اعتراضات و تظاهرات مردمي موجب شد تا حاكمان داخلي و خارجي بفهمند كه مردم ديگر آنان را نمي خواهند، اما پيروزي انقلاب به گونه اي ديگر رقم خورد كه هر كس مايل است مي تواند تحليل شان را در مقالاتي از نگارنده كه پيش از اين با عنوان "نقاب" در سايت هاي مختلف انعكاس داشت، مطالعه كند. انقلاب هاي امروز عربي نيز يكسان نيست و شما جايي در تونس و مصر كه با آمدن مردم به چند خيابان و ميدان اصلي منجر به تغييراتي در حاكميت شدند، در يمن و ليبي با جنگ مسلحانه مواجه هستيد كه در مورد ليبي حتي حمله نظامي كشورهاي خارجي نيز به كمك آمده است. وضع سوريه نيز روشن است كه حكومتي مسلح مردمي را با دستاني خالي، مي كشد و شكنجه مي كند و تجاوز مي كند، ولي نتوانسته جلوي شان را بگيرد و خوشبين ترين تحليلگران و جامعه شناسان نيز پيش بيني نمي كردند كه مردم تا اين حد بر قيام خويش مصر باشند و كوتاه نيايند كه هنوز نيز ادامه دارد. چون آن جوامع از نظر پيشرفت در جايگاه يكساني نيستند و در حالي كه در تونس و مصر جامعه مدني داريم، در يمن و ليبي با جامعه اي قبيله اي مواجه ايم كه با وجود اين كه در برخي نقاط شهرنشين شده اند، اما هنوز به شدت روابط عشيره اي در آنجا حكمفرماست. ايران موج انقلاب هاي مسلحانه را پشت سر گذاشته و از آن كشورها جلوتر است. مردم ما اينك جنبش هاي متكثر جامعه مدني را تجربه مي كند و از اين نظر از همه كشورهاي منطقه پيشروتر است. نبردي كه با پيروزي نظامي، تعويض چند سياستمدار يا حتي تغيير دولت ها و نظام انتخابات پيروز نمي شود، بلكه با تصاحب دوباره جامعه مدني و اداره آن توسط خود تحقق مي يابد. اگر بخواهم باز مثالي ملموس از اين نوع اداره كردن را بزنم، كشور عراق است. در آنجا آمريكا به عنوان يك قدرت نظامي حضور دارد، اما جامعه مدني را در اختيار ندارد و انواع قوميت ها و مليت ها و فعال مدني گرفته تا تروريست در حال مبارزه براي شكل دهي سياست هاي شان هستند، اما غافل از آنان اند كه تأثيرات حكومت در جوامع دنياي امروز بسيار تقليل يافته و محتواي جامعه مدني توسط فعالان مدني رقم مي خورد. دانشجويان معناي اين سخن مرا بهتر مي فهمند زماني كه حكومت با انواع اتيكت هاي مذهبي و انقلابي به زور خود را به دانشگاه تحميل كرد، اما محتواي توليد شده در دانشگاه توسط دانشجويان درست عكس انتظارش است كه با انواع انقلاب هاي فرهنگي نمي تواند آن را آن گونه كه خود مي پسندد، تعيين كند. چون آنان ظرف را دارد، اما مظروف در دستان ماست.
 

دكتر كاوه احمدي علي آبادي

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]