PEZHVAKEIRAN.COM اميدي براي كاتوليك ها
 

اميدي براي كاتوليك ها
بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك 

کاوه احمدی علی آبادی

 
پس از خبر بدي كه از سوءاستفاده از كودكان و آزار جنسي شان توسط برخي از كشيشان و حتي اسقف هاي كاتوليك پخش شد، و هشداري بود، براي دين باوران در هر دين و آئيني كه هيچ كس از گناه و خطا مصون نبوده و هيچ انساني را نبايد دربست پذيرفت و تنها خداوند جهانيان است كه پاك و منزه از گناه و اشتباه است و اطاعت محض را طلب مي كند (و معني حقيقي توحيد يعني اين و از هر كسي به جز خداوند و حتي پيامبر اگر اطلاعت محض كرديد، موحد نيستيد؛ اما كدام خداوند؟ خدايي كه در آسمان است! خدايي كه از رگ گردن به ما نزديك تر است و همگي انسان ها روح خداوندي را در خود دارند: يعني وجدان ما) و همگان بايد مورد بازرسي و وارسي قرار گيرند، به خصوص كساني كه مسئوليت هايي را بر عهده دارند؛ بعد از آن، شاهد چند خبر خوب بوديم.
نخستين به پاپ سابق برمي گشت كه از بهار عربي دفاع كرد و همزمان خواهان آن شد تا از كشتار و خونريزي جلوگيري شود؛ و اين يعني بازآفريني دوباره مسيحيت در دوران ما. چون بسياري از صلح طلبي برداشتي نادرست دارند و تصور مي كنند كه بي عملي و بي تفاوتي و بي مسئوليتي به وقايع اطراف ما و تكرار مداوم واژه صلح، همان پيام مسيح است؛ در حالي كه چنان كه در پيام پاپ بنديكت شانزدهم نيز دست يافتني بود، صلح طلبي اتفاقاً مسئوليت پذيري بيشتري را طلب مي كند؛ بدان ميزان كه حتي نسبت به ستمگران نيز چشم بسته حكم نكنيم و تنها بدنبال آن نباشيم كه با اسلحه جان شان را بستانيم. بسياري از فرقه هاي مسيحي (البته بيشتر پروتستان) در ايالات متحده امريكا از اولين و بزرگترين مبارزان بدون خشونت در راه تبعيض نژادي بودند و براي حقوق برابر سياه پوستان و رنگين پوستان با ديگر نژادها، بسيار تلاش كردند و بسيار رنج كشيدند و تحمل نمودند و با وجود آن، جا نزدند (با جا نزدن و كوتاهي نكردن در ستم و آدم كشي كه نزد برخي از آخوندهاي حكومتي ايران –كه بايد آنان را به تحقيق «فريسيان»[1] زمان ما شمرد- باب است، اشتباه نشود!)، تا به اين رسالت انساني شان تمام و كمال عمل كرده باشند.
خبر خوش دوم، باز به پاپ قبلي مربوط مي شد. او كه چون بسياري از روحانيون در همه اديان، در زمان گزينش اش گفته بود كه وقتي شنيده كه نام او به عنوان پاپ توسط اسقف ها بر زبان ها مي چرخد، نخست احساس مسئوليت و باري سنگين از تكليف الهي بر دوش خود كرده است (نه احساس شادي و موفقيت)، با كنار كشيدن داوطلبانه از مقام پاپي چون احساس كرده مسئوليت اش را به تمام و كمال نمي تواند انجام دهد، ثابت كرد كه از جمله معدود راستگويان روحاني بوده اند كه چنان ادعايي را داشته اند و در زمره آنان نيست كه براي پست و مقام روحاني لحظه شماري كرده و مدام در حال زدن رقيبان هستند و تنها براي تعارف مدعي مي شوند كه احساس وظيفه مي كنند، نه در جهت قدرت. چون برخلاف تصور بسياري، جاه طلبي معنوي بسيار خطرناك تر و پنهان تر از جاه طلبي مادي است و چه بسيار كساني كه جاه طلبي مادي نداشتند و از اين روي پيروان، آن پيشوايان را انسان هايي وارسته مي پنداشتند، و غافل از آن بودند كه ايشان جاه طلبي معنوي دارند و چنان ولعي كه حتي خودشان نمي فهمند كه دچار تدليس شيطان شده اند؛ يعني همان بيماري اي كه دامنگير بسياري از روحانيون ايران پس از انقلاب 57 شد؛ و باشد تا درس عبرتي باشند براي همگان.
خبر سوم خوش از واتيكان زماني رسيد كه شنيديم پاپ جديد عنوان فرانسيس (فرانچسكو) را براي خود برگزيده است. چون اين رسمي است نزد پاپ هاي منتخب كه هر يك با برگزيدن نامي از قديسان گذشته، تعلق خاطرشان را نسبت بدان ها نشان مي دهند و مي رسانند كه منش آنان بيشتر مدنظرشان است. بر اين باورم كه فرانچسكو را به حق در مسيحيت بايد تجسدي دوباره از مسيح (با عيسي اشتباه نشود) در عصري ديگر شمرد. او نيز چون پولس رسول، روح پيام محبت، خدمت و بخشش مسيح را بدرستي درك و عمل نمود. او در حالي كه از خانواده اي متمول بود، تمامي زندگي راحت و برخوردارش را رها كرد و چون روحي بي قرار بدنبال مستمندان، جزاميان و در راه ماندگان رفت تا مرهمي شود بر زخم هايشان. او از زرق و برق و تجملات كليسا و پاپ در دوران خودش گريزان بود و پاپ جديد در همين اولين روزهاي ورودش با تغييراتي كه در تقليل اين تشريفات و تجملات داده ثابت نموده كه بدان پيام تا به چه حد آگاه است. چرا كه تشريفات همچون حكومت از تمدن و دولت روم باستان به كليسا رسوخ كرد و سال هاست كه كليسا فرزند ناخواسته اول را رها كرده (حكومت)، اما از دست دومي (تشريفات و ديوان سالاري) هنوز خلاص نشده است.
اينك كه در آستانه عصري جديد ايستاده ايم، كليساي كاتوليك نياز به تغييري دارد كه همخوان با عصري شود كه در آن زندگي مي كنيم. آن بايد به ميان مردم آيد و مهمتر از آن، براي نسل امروز سخني گوارا و زندگي اي مطابق با فهم و درك اش عرضه كند كه شايسته اش است و مهمتر از همه، پاسخي قابل قبول به خودمان كه وقتي در فرداي قيامت در محضر وجدان به قضاوت خود نشستيم، چه جوابي براي الگوهاي مألوف قرن هاي گذشته كه به نام دين تجويز مي كنيم، خواهيم داشت؛ و اين تغيير و اصلاح و انعطاف متقابل همواره جزئي ضروري از فرآيند كمال يابي اديان است. از جمله اين مسائل، امكان جلوگيري از بارداري، امكان انتخاب اسقف هاي زن، مسئله همجنس گرايان، امكان ازدواج كشيشان و البته گفتگوي اديان است.
در عصري بسر نمي بريم كه قادر نباشيم درك كنيم، كساني كه در احساسات جنسي شان، از خلقتي متفاوت برخوردارند، مقصر يا گناه كار نيستند و همجنس گرايان (با همجنس بازان و پدوفيلي ها اشتباه نشوند) و دوجنسي ها از اين جمله اند و اگر در زمان مسيح جزاميان، طرد شوندگان بي گناه آن دوران بود، اينك همجنسگرايان، طرد شوندگان بي گناهي هستند كه در كشش شان به همجنس شان هيچ گناه و تقصيري ندارند و آنان اين گونه خلق شده اند و حق دارند كه زندگي كنند، عشق بورزند و آرزوي رسيدن به هر هدفي را بدون تبعيض داشته باشند، همچنان كه همه ما داريم.
زنان و حقوق برابر زنان كه سال هاست به عنوان بخشي جدايي ناپذير از عدالت و حقوق برابر همه انسان پذيرفته شده، گرچه هنوز رسماً توسط مقامات و ديوان سالاري برخي از اديان اذعان و اعتراف نشده و چون خوب است كه همگي نخستين اعتراف مان را نه به شكلي قراردادي و طوطي وار، بلكه به شكلي صادقانه و انسان وار بدين حق برابر زنان با مردان كه سال ها ناديده گرفته شد، آغاز كنيم. عدم ازدواج كشيشان نيز از ابتداي مسيحيت نبوده و اگر به تاريخ مسيحيت رجوع كنيم، درخواهيم يافت كه رهبانيت پس از قرن ها به مسيحيت رسوخ كرد و اتفاقاً بنديكت قديس (يعني كسي كه پاپ سابق عنوان او را براي خود برگزيده بود) آن را از شكلي افراطي و بي نظم بيرون آورد و در قالب راهباني كه پيمان فقر، طاعت و عفت مي بستند، در صومعه هايي در جوار كليسا و زير نظر يك كشيش سازمان داد. بي شك فرزندآوري چيزي نيست كه از روي اجبار بتوان انتظار داشت، با والديني مسئول نسبت به فرزندان شان مواجه شويم و اگر مي خواهيم مسئوليت پذيري والدين را بيش از شعاري بر زبان، به عنوان نقشي داوطلبانه و پذيرفته شده در كانون زندگي شان مشاهده كنيم، بايد امكان جلوگيري از بارداري را به مثابه يك انتخاب به هر پدر و مادري ببخشيم. بي شك پاپ بنديكت شانزدهم نيز اگر تنها به رسم مألوف عمل مي كرد، نبايد استعفا مي داد، اما با احساس مسئوليتي پذيري كه از خود نشان داد، گزينش داوطلبانه اش را به ثبوت رساند و تأكيدي ديگر است بر اين كه "در دين اجباري نيست" و هر آنچه كه از روي اجبار انجام شود، هرگز و هرگز ديني نيست، چون از قلب هاي انسان ها رخت بربسته است؛ چيزي كه در عصر امروز دين اسلام و پيروان اش بيش از ساير اديان از آن غافل اند و از اين سبب با بيشترين تنش و مشكل با پيروان اين دين در دنيا مواجه ايم.


1-  فريسيان گروهي از مسيحيان بودند كه شريعت را قانون جاودانه خدا مي شمردند و دينداري را التزام بدان مي دانستند، در حالي كه عيسي مسيح به شدت به پيروان اش نصيحت مي كرد كه از خميرمايه فريسيان دوري جويند و به جاي شريعت، محبت و بخشش را جايگزين نمود و «تمثيل فريسي و باجگير» عيسي در انجيل معروف است و مسيحياني كه بدين موعظه عيسي توجه خاص داشتند، به «عيسويان» معروف شدند –كه پاپ فرانسيس اول نيز از آنان است- كه در مقابل «فريسيان» به كار مي رود كه محبت و فروتني را جايگزين شريعت و برتري جويي در دين مي شمردند.

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]