PEZHVAKEIRAN.COM جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟
 

جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟
کاوه احمدی علی آبادی

 

اين يكي از پرچالش ترين مباحث عرصه اديان بوده و هست كه نسبت به دشمنان و كساني كه قصد جانمان را كرده اند، چه بايد كرد؟ اما براي بسياري از متدينان كه به ديني باور و حتي تعصب دارند، اما ايمان ندارند، چونان كه موجب تغيير شخصيت شان شده باشد و  يك "انسان" به معناي واقعي كلمه را در وجودشان ظاهر كرده باشد، آن پرسش از جايي كه در اديان مختلف پديد آمده و پاسخي به مشكل زمان اش بوده، نگريسته و فهم نمي شود، بلكه از جايي تصور مي شود كه در همه اديان بشدت نهي شده است: كشتار هر انساني به خاطر عقايد يا دينش همواره و در همه اديان حرام است؛ بدون استثناء. آغاز جنگ با ديگران و حتي دشمنان هميشه و در همه اديان حرام است؛ هر كسي حتي اگر با توسل به كوهي آيات و روايات چنين كند، از دين خارج شده است (چون همان آيات و روايات مي توانند از متشابهات باشند كه بنا بر نص كتب مقدّس تنها براي آزمودن مان گذاشته شده باشند). گرفتن انتقام از ديگران و دشمنان به صرف اين كه كساني را از ما كشته باشند، حرام و باطل است. در دين قصاص جايز شمرده شده و نه انتقام. يعني به صرف اين كه كسي از فرزندان، دوستان، خانواده، هم ايل و تبار يا هموطن ما را كشته باشد، نمي توانيم، فرزند، دوستان، هم ايل و تبار و هموطن طرف مقابل را بكشيم، بلكه تنها كسي را كه مرتكب قتل شده مي توانيم قصاص كنيم و توصيه شده كه بخشش از قصاص بهتر است، اما كساني كه نتوانند ببخشايند، اين حق را دارند كه تنها قاتل و مجرم را آن هم در حد آسيبي كه رسانده قصاص كنند و حتي نه بيشتر. امروز كه مي بينيم بمب گذاري هاي بي هدف و كور به نام جهاد صورت مي دهند، جاي هيچ بحثي نيست كه آن حرام و باطل است و در ازاي هر قطره خوني كه ريخته شده، آمران و عاملان بايد در دنيا و آخرت پاسخگو باشند و چنين جنايتكاراني بنا به نص كتب مقدّس تنها كتب نانوشته ذهن شان را دنبال مي كنند و بس و باز بنا به نص كتب مقدّس، آنان افترا زنندگان به خداوند و دين اش هستند. جزاي اخروي شان نيز بيش از جانيان غيرمتدين است، چون علاوه بر جنايت، به خداوند و دين اش افترا زدند. تا اينجا در ميان اديان مختلف جهان اختلافي نيست.

اما بحثي هست كه در ميان اديان مختلف جهان بوده و هست كه به اين مسأله مي پردازد كه اگر كسي جنگي را بر عليه شما آغاز كند و قصد جان شما و عزيزان تان و بي گناهان را كرده باشد، آيا حق دفاع از خود را داريد يا نه؟ بسياري از اديان توصيه اي در اين مورد نكرده اند و كشتن هر موجود زنده را جايز نشمرده اند؛ مثل بودايي و مسيحيت، مانوي و زرتشتي (بنا بر تعبير زرتشت و نه مغان). اما آيين مهر و ميترا، يهوديت و اسلام از ادياني هستند كه مشخصاً اجازه دفاع از خود و كساني كه قصد جان تان را كرده اند، مي دهد. يعني اگر كساني به شما و خانواده تان حمله كنند، تعدادي را بكشند، به تعدادي تجاوز كنند و بخواهند بقيه را نيز چنان كنند، شما حق داريد كه از خود و خانواده و ديگران دفاع كنيد و مانع شان شويد.

اين پرسشي بود كه در تاريخ اديان براي "مهر" ايجاد شد كه آيا او كه منادي مهر و محبت است، حق دارد كه در مقابل ستمگران با قدرت بايستد و در دفاع از مظولم و كشته شدگان، در مقابل ظالم و قاتل به جنگد. تداوم جنايات، او را بر آن داشت تا آن را چون رسالتي براي خويش بداند كه بشريت را از دست اين جور و جنايت برهاند و از اين سبب بسان ميترا ظهور مي كند و ستمگري را كه بسان گاوي وحشي تشبيه و توصيف شده، بكشد و مردم را از دست رنج ها و ستم ها و كشتارش برهاند. اما وقتي اين واقعه در غبار زمان نشست، دستخوش تغيير تعبير شد و شد بهانه اي براي حق كشت و كشتار در اديان (وضعيت مشابه اي كه اينك براي مسلمانان جهادي امروز پيش آمده)؛ پس نياز به منجي جديدي بود تا بار ديگر حقيقت قلب شده را اعلام بدارد و زرتشت ظهور كرد و گفت: «نبرد ما با تاريكي است و براي نبرد با تاريكي، شمشير نمي كشيم، بل چراغ مي افروزيم». درست است و زماني هست كه جور و جنايت از بابت جهل و ناآگاهي است و بايد خورشيد حقيقت را برافروخت تا تاريكي جهل و غفلت از بين برود. اما آن براي كساني مفيد است كه دستخوش سوءبرداشت شده اند، نه كساني كه از نفس جنايت لذت مي برند و وقيحانه بدان اصرار مي ورزند. زرتشت پاي ايمان خويش ماند و در حالي كه توسط يكي از پيروان متعصب آيين ميترا در يكي از قربانگاه هايش، كشته مي شد، قاتل اش را بخشيد و از خداوند نيز خواست تا او را ببخشايد. اين علوّ يك روح را نشان مي دهد و تو گويي نداي مسيحاست كه دوباره به گوش مي رسد؛ اما همگان نمي توانستند و نمي توانند از چنان بزرگواري روحي برخوردار باشند و حق زنده ماندن و زندگي كردن توسط خداوند به همگان اعطا شده كه هيچ كس حتي پيامبران و منجيان نمي توانند از انسان سلب كنند و قضيه هنگامي مهمتر مي شود كه دريابيم، ستمگران، جنايت مي كنند و بي شرمانه بدان افتخار نيز مي كنند و وقيحانه آن را بر گردن ديگران مي اندازد. اينجاست كه همان خداي درون هر انسان (وجدانمان) همان گونه قبلاً به او حكم مي كند: "و تو نخواهي كشت"، به او دوباره حكم مي كند كه جلوي جنايتي ديگر را بگيرد. اقدام براي ممانعت از چنين جنايتي از مسئوليت پذيري انسان برمي خيزد و چه بسا عدم دخالت در چنين درگيري هايي بسيار عافيت طلبانه تر باشد و چه كاري راحت تر از آن دور بايستيم و ديگران را به صلح و آرامش دعوت كنيم. اما آيا وقتي قربانيان فرزند و همسر و خانواده خودمان باشند چطور؟ آيا مي ايستيم و تنها به برحذر داشتن لفظي اكتفا مي كنيم؟ وقتي كه براي ماهه ها و سال ها جانيان بر كشتار خود اصرار داشتند، و در حالي كه ما در تمام طول اين مدت مدام آنان را لفظاً برحذر ساختيم، نه تنها مانع شان نشد، بلكه هر روز ابعادي جديد از سلاح هاي كشتار جمعي را به كار مي برند و در حالي كه در گفتار همچنان او را برحذر مي داريم، آيا نبايد دستمان را نيز دراز كنيم تا مانع از كشتار بقيه زنده ماندگان شويم كه به صف قربانيان نپيوندند و گريه ها و مويه هاي پس از آن، ديگر هرگز آنان را زنده نخواهد ساخت؟ چون اينك گزينه شما بين جنگ يا صلح و مرگ يا زندگي نيست، بلكه بين آن معركه گرفتاريد كه آيا بايد مظلوم و قربانياني كه همچنان كشته مي شوند يا قاتلي كه عده اي را كشته و مرگ او توقف كشتار بي رويه ديگران خواهد بود، يكي را انتخاب كنيد و قصاص او مانع از كشتار ديگران نيز مي شود!

اين آن رسالت انساني است كه ما را در سوريه برمي انگيزد جانيان اسد را رها نكنيم و آنان دو سال و اندي است بي وقفه از صلح سخن مي گويند، اما بي وقفه جنگ مي كنند و ما هنوز نيز مدام به آنان مي گوييم كه اين كشتار بي وقفه مردم شان را متوقف كنند، اما آنان نه تنها يك روز نيز آن را متوقف نكرده اند، كه هر روز از سلاح هاي كشتار جمعي جديد و با ابعادي وسيع تر استفاده مي كنند. آن درس عبرتي نيز براي ساير جانيان خواهد بود كه دريابند در عصري بسر مي بريم كه هيچ حكومت جنايتكاري نمي تواند با زور اسلحه بر روي جنازه هاي قربانيان، حكومت اش را برقرار كند.

در مورد حق دفاع و جنگ در مقابل دشمنان نيز تفاوت هايي بين امروز و ديروز وجود دارد كه بايد در نظر گرفته شود. در گذشته كه جنگ با شمشير، نيزه و خنجر و تسليحاتي بود كه تنها به يك نفر آسيب مي زد و جنگ چشم در چشم بود و شما كسي را كه قصد جانتان كرده بود، مي ديديم و مبرهن بود كه از او بايد در مقابل خود دفاع كنيد. اما امروز شما با سلاح هايي كشتار جمعي مواجه ايد كه به مكاني مي افتند و خشك و تر را با هم مي سوزانند! ممكن است از بمبي كه پرتاب مي شود، عده اي جاني كشته شوند و عده اي نيز بي گناه در كنارشان! چنين كشتاري هرگز در اديان توصيه نشده است و آن به فراتر از دفاع مي رود!! چون بي شك كشتار فله اي مردم، به فراتر از قصاص مي رود و به انتقام منتهي مي گردد كه در هيچ يك از اديان جايز نيست. حمله به مناطق مسكوني و استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي بر عليه مردم عادي و غيرمسلح كه از اساس باطل و جنايت است. رشد تكنولوژي متأسفانه جنبه اي منفي نيز دارد و اين يكي از آن هاست؛ اما فراموش نكنيد شما ناگزيريد كه انتخاب كنيد و اينك اصلاً گزينه هاي خوبي نداريد و گزينه ها بين بد و بدتر و بدترين است! علاوه بر آن، سلاح هايي چون بمب هسته اي، سلاح هاي شيميايي و ميكروبي و بمب هاي كثيف و آتش زا (نپال و خوشه اي و غيره) كه امروزه "كشتار جمعي" خوانده مي شود، فراتر از كشتار جمعي است و بايد واژه اي درخور برايشان انتخاب كرد و شايد "جنگ كثيف" توصيف بهتري برايشان باشد، آن جنايتي كثيف تر عليه بشريت است و بايد از هر راهي به جز كاربرد "سلاح هاي كثيف" مانع شان شد و متوقف شان كرد. كاربرد اين سال هاي كثيف، به هيچ وجه و به هيچ عنوان جايز نيست و حتي پاسخگويي متقابل از طريق آن، جنايت متقابل است، نه قصاص؛ بنا بر همان دلايلي كه گذشت.

 

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]