PEZHVAKEIRAN.COM جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود
 

جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود
جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد 

کاوه احمدی علی آبادی

 

ما طي جنبش مان،  در حال تمرين دموكراسي هستيم. پيرامون ورود يا عدم ورود به انتخابات، اصلاح يا انقلاب، واكنش هاي تند يا ملايم و مبارزه انفعالي يا تهاجمي و حمايت از جريان هاي خاص يا بيرون ماندن و تماشا كردن طرف هاي درگير، همه مردم و طيف هاي سياسي و دانشجويان و انديشمندان اظهارنظرهاي مختلفي كردند كه بسيار خوب است و نشان مي دهد كه رفتارهاي ما توسط عده اي قيم مهندسي نشده و همه جور فكر و رفتار مي تواند در اين جنبش بجوشد. اما نبايد فراموش كنيم كه در زمره هر يك از اين طرز فكرها كه باشيم، قرار است بر طبق ميثاق دموكراسي با هم در اين جامعه زندگي كنيم و ياد بگيريم، در عين اين كه به راه يا منشي ديگر معتقديم، و حتي مي توانيم نظريات يكديگر را نقد يا رد كنيم، ولي بايد با يكديگر مدارا كنيم و بياموزيم كه قاعده دموكراسي را برهم نزنيم. اگر مي خواهيم اشتباه بزرگ انقلاب 57 را تكرار نكنيم و از آن درس بگيريم نبايد براي حفظ وحدت، اختلاف نظرات را قرباني كنيم و از تكثر در جهت يكرنگي بكاهيم. قرار نيست رفتار يكديگر را مهندسي كنيم. فراموش نكنيم كه اشتباه بزرگ تقلب كنندگان در انتخابات 88 مهندسي نظرات ديگران بود. در جامعه راهكارهايي كه عمدتاً زودتر به نتيجه مي رسند و ساده تر مسائل را حل مي كنند، راه هاي درستي نيستند و دموكراسي همچون درختي است كه دير بار مي دهد، ولي ثمره آن به ميزاني ارزشمند هست كه هر نسلي نياز نداشته باشد، تمام زجرهايي كه نسل من كشيده است، دوباره تجربه و تحمل كند. اگر قرار است دموكراسي در جامعه مان پياده شود، پس يعني قرار است كه شيادان، دروغگويان، فرصت طلبان، طرفداران زور و ديكتاتوري را همچون ساير جوامع دموكراتيك در دنياي امروز تحمل كنيم و با آنان زندگي و رقابت كنيم وگرنه چشم باز مي كنيم و مي بينيم كه خود ديكتاتوري شديم كه با واژگاني دگر اين بار انسان هاي ديگر را قرباني مي كنيم.

اجازه بدهيم كه هر كس دوست دارد، رأي بدهد، برود بدهد. هر كس غيرانساني نمي بينيد كه با تمامي توان هايي كه مردم دادند، برود با حاكميت ساخت و پاخت كند. بگذاريم، آن كه تصور مي كند، خيلي از زندگي اش هزينه داده و ديگران بدهكار اويند، برود و غنيمت هاي خويش را جمع كند. اين نكته را جدي مي گويم، چون هيچ يك از ما جاي ديگري نيستيم و نمي توانيم باشيم و بسياري از ما بيرون زندان هستيم، اما بسياري از همين دوستان يك پا در زندان و يك پا در بهشت زهرا هستند. حتي بايد اجازه دهيم تا كسي كه تنها مي خواهد بر طبق اسناد رسمي تاريخ تبرئه شود، وجدان اش را ناديده بگيرد و از حكومتي كه آن را اسلامي مي خواند، دفاع كند و ما را بفروشد؛ اين نخستين بار نيست و ما در تاريخ و امروز از اين دست فروختن ها زياد ديده ايم، به خصوص وقتي نرخ فروش بالا رود و رقبا در زندان و زير خاك باشند! شايد هم كساني باشند كه راه را نمي شناسند، وگر نه انساني هاي خوبي هستند. اين را نيز ما منتقدان ايشان نبايد فراموش كنيم كه در آزمون رسيدن بر قدرت در كشورمان، بسياري تاكنون مردود شدند و اندكي به توفيق رسيدند كه برخي از همين دوستان كه در حال مصالحه اند، از اين دسته بودند كه موفق شدند. بلي، آنان خواستند تا كار دشوار اصلاحات را بدون فرو غلتيدن در قتل و جنايت به پيش برند كه به شكلي نسبي موفق بودند. خواستند تغييراتي دهند، بدون اين كه به رضاخان يا به سرنوشت اميركبير دچار شوند، كه در اين هدف موفق شدند. روزي كه دوران اينان به پايان رسيده بود، يكي از همين فرصت طلبان شروع كرد به چنين و چنان گويي براي مظلوم نمايي دروغگويان و شيادان سر گردنه. يكي از دوستانم خطاب به او گفت: دوران ايشان در تاريخ تاريك استبداد ايراني ما، شمعي است كه چون خورشيد مي درخشد. دقت كنيد، خورشيد نيست، ولي در اين تاريكي، همان شمع چون خورشيد مي درخشد.

چيزي كه منتقدان را نگران مي كند، همين ندانستن راه است. چون برخي از دوستان سابقه چند ساله در داشتن بالاترين پست هاي حكومتي را داشتند، اما از پس بسياري از موانعي كه برايشان ايجاد كردند، بر نيامدند. چون كسي كه در عرصه سياست گام مي گذارد، مي بايست قدرت را به خوبي بشناسد و راه هاي درست و نادرست آن را نيز، تا هرگاه قدرت طلبان در راه اش مانع ايجاد كردند، از راه درست كارشان را خنثي سازد. برخي از دوستان ثابت كردند كه ميل و شيفتگي به قدرت ندارند كه بسيار خوب است، اما قدرت و ابزار آن را نيز در دنياي امروز نمي شناسند. واضح ترين اشكال، در همان تعريف اصلاح طلبي شان آشكار است. با تجزيه و تحليلي كه از اين گفتگوها داشتم، متوجه شدم كه بسياري نمي دانند كه اصلاح طلبي يك مبارزه است. مگر مي توان در جامعه اي كه مشكل اصلي ديكتاتوري نهادهاي قدرت و نظامي است، بدون مبارزه هم اصلاحات كرد؟! اما مبارزه اي بدون خشونت و بدون توسل به سلاح. مبارزه اي مدني و انساني. شما با كساني طرف هستيد كه يك شبه از يك نفر سردار امام زمان مي سازند و اراده كنند يك شبه همو را جريان انحرافي مي كنند! صندوق را مقدس مي دانند كه اين بزرگترين اشتباه روشنفكران رمانتيك است كه ناآگاهانه سنت و مدرن را به هم وصله زده اند. بزرگترين ديكتاتوري هاي دنيا از صندوق ها بيرون آمدند. از نازي ها و فاشيست ايتاليا بگيريد تا بعثي هاي عراق و حكومت استالين  و ديكتاتوري هاي كوچك منطقه. تعريف ايشان از انقلاب هم، تعريفي است كه در گذشته از انقلاب داشتند كه همان مبارزات براندازانه است. اساساً براندازي ادبيات امروز دوران نيست و ساخته و پرداخته عده اي با تفكرات امنيتي و اطلاعاتي است. يعني چه چيز قرار است، برانداخته شود؟ تخت، حكومت؟ دولت؟ نيروهاي پليس و نظامي؟ حكومت و حاكميت كه از آن مردم است و هر كس آن را تصاحب كرده مي بايست آن را ترك كند و اگر ترك نمي كند، براندازي حكومت مردم كرده است. اگر عوض شدن چند شخص، براندازي است كه بسياري از همين انقلابيون اكنون از قدرت ساقط شده يا كنار رفته يا در زندان هستند. اگر تغيير قانون اساسي است كه در گذشته تغييراتي كرده و با اختيارات مطلق – كه تنها از آن خداست- برخي تغيير هم كرده و پس براندازي قبلاً اتفاق افتاده است. نيروهاي پليس و نظامي هم بايد مدفاع مردم باشند، نه كساني كه بر سر قدرت اند. مهمتر از همه وقتي چيزي را كه خود مي گوييد، قبول نداريد، چگونه انتظار داريد كه ديگران و حتي مخالفان تان آن را بپذيرند. خودتان گفتيد كه حكومتي كه ظلم كند، رأي مردم را محترم نشمارد و نهادهاي نظامي بر كشورش مسلط شوند، اسلامي نيست، بعد مي گوييد، مي ترسم كه با كنار رفتن اصلاح طلبان، حكومت اسلامي ساقط شود! خلاصه حكومت اسلامي هست يا نيست؟ اول تكليف تان را پيش خودتان مشخص كنيد، پيش از اين كه انتظار داشته باشيد، مردم بخاطر ايده هاي شما دوباره به زندان بيافتند و سر به نيست شوند.

اين دوستان اگر تصور مي كنند، حالا كه قدرتي ندارند، بهتر از زماني كه قدرت داشتند، مي توانند عمل كنند، بفرمايند هر كاري دلشان مي خواهند بكنند. اما فراموش نكنند كه مصالحه با تسليم شدن تفاوت مي كند. مدارا با ساخت و پاخت فرق مي كند. از ياد نبرند كه مشاركت در حكومت و قدرت با آدم فروشي و فروختن ارزش ها و آرمان هاي ملتي كه براي ما كشته شدند و به زندان افتادند و هنوز هم ادامه دارد، از هم جداست. و محكوميت لفظي حبس خانگي دوستان مبارزشان، يك چيز است و فرصت طلبي براي استفاده از خلاً موجود براي رسيدن به قدرت يا كشاندن اعتراضات به سمت خواسته هاي خود و به آرامي خاموش كردن آن، يك چيز ديگر كه اين مورد اخير خيانت است!؟ مردم ما تفاوت اين دو را خوب مي فهمند. در همين اولين قدم مي توان ديد كه شما و طرف مقابلتان در مناسبات قدرت به كجا مي رسيد. در حالي كه، يكي به شكلي كلي از امكان حضور شما سخن گفته، ديگري به صراحت شرط و شروط براي اعلام برائت تان تعيين مي كند! و شما هم ايستاده ايد و ديگران به جاي شما جواب مي دهند. خوب اگر قرار است به قدرت برسيد و باز همچون گذشته سكوت كنيد و يا حداكثر يك نامه به تاريخ بنويسيد كه اين دوستان همين كار را بدون رسيدن تان به قدرت هم دارند به جاي شما مي كنند!؟ و ديكتاتوري با لبخند و بدون لبخند سياستمداران تصور نمي كنم زياد فرقي با هم داشته باشد. سناريوهايي كه خواب اش را نيز برايتان ديده اند، بگذاريد كه بگويم چيست. اگر رام بوديد (عذر مي خواهم از اين واژه ها استفاده مي كنم، اما مي خواهم با ادبيات خودشان با شما سخن بگويم) و برائت كرديد از تمام چيزهايي كه اين مدت برايش مبارزه كرديد، چند پست روبنايي و چند كرسي نماديندگي مجلس به طيف شما مي دهند! كه اگر ارزش مبارزات تان را اين مي دانيد، بفرماييد و غنيمت تان را برداريد (اين را جدي مي گويم و منظورم كنايه نيست). اگر هم دم تكان نداديد، كمي اوضاع را آرام تر كه كرديد، سراغ شما هم مي آيند. در هر دو سناريو نتيجه نهايي ضايع كردن شما پيش مردم است و گرفتن همان انتقامي از شما كه پس از فاش سازي قتل هاي زنجيره اي برايتان نامه نوشتند و تاكنون نتوانسته اند موفق به چنين كاري شوند. ديگر خود دانيد.

 

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]