PEZHVAKEIRAN.COM حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست
 

حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست
اين بود روش امامان؟ 

کاوه احمدی علی آبادی

آيا اين بود روش پيامبر و امامان؟! به خاطر توهين به خودشان، حكم قتل كسي را صادر كردند؟ وقتي مشركان زدند دندان پيامبر را شكستند، صحابه او را در گوشه اي از مسجد ديدند كه دست به دعا داشت و نجوا مي كرد و از خدا مي خواست كه اينان را ببخشايد، چون آنان نادان اند و نمي دانند چه مي كنند!! اين گونه بود كه او دل هاي حتي تعدادي جاني را فتح كرد. كساني كه از هيچ جنايتي فرو گذار نبودند، فقط وقتي بازنده شدند، صلح طلب گشتند، آن ها را كه حق داشت قصاص كند، از سر وسعت قلب خود بخشيد. همين جانيان سوريه را نگاه كنيد كه تنها بيش از يك سال است كه مدام جنايت مي كنند، حالا اگر شكست بخورند و وقتي كه براي دستگيري و محاكمه شان اقدام كنند، بگويند باشد ما صلح را قبول داريم! مگر نمي گوييد صلح؟ حالا ما قبول داريم! كاملاً واضح است كه اينك او صلح طلب نيست، بلكه فرصت براي او جهت جنايتي ديگر فراهم نيست و منتظر فرصتي ديگر است. در صدر اسلام مشركان نه يك سال كه ده سال همين بازي موش و گربه را در پذيرش صلح و سپس ابطال آن - زماني كه قدرت داشتند- دنبال كردند. به همين سبب، پس از آخرين نقض پيمان صلح حديبيه، آيات برائت نازل شد كه گفت آن مشركان (يعني مشخصاً همان جنايت كاراني كه ده سال تظاهر به صلح و اقدام به جنگ مي كردند و پيش از فتح مكه، كم آورده بودند) را هر كجا كه ديديد، بكشيد. حالا حتي بسياري از علما شأن نزول آن آيات را نمي فهمند و تصور مي كنند كه قتل مشرك و كافر جايز است. در حالي كه قرآن نه تنها به هيچ وجه به خاطر عقيده و حتي توهين حكم قتل را جايز نمي شمرد، بلكه به صراحت مي گويد كه تنها در دو مورد جايز بوده است: «به این جهت بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسی را جز به قصاص قتل، یا به جزای فسادگری در روی زمین بکشد مانند این است که همه مردم را کشته باشد و هر کس کسی را زنده بدارد مانند این است که همه مردم را زنده داشته باشد؛ و پیامبران ما معجزاتی برای آنان آورده اند. آن گاه بسیاری از آنان پس از آن در سرزمین خویش زیاده روی پیشه کردند.» سوره مائده، آیه 32. چنان که مشهود است، خداوند می فرماید که حتی آنچه بر موسی و بنی اسرائیل نیز نازل شده تنها شامل دو مورد حد قتل می شده است. یکی قصاص قتل و دیگری کسی که مفسد فی الارض باشد. نه هیچ چیز دیگر. ممکن است برخی ادعا کنند که توهين به پيامبران و امامان (يا مثلاً زنای محصنه) نمونه ای از فسادگری روی زمین است. اما چنين چيزي هرگز صحت ندارد، چون در صدر اسلام مشركان و كافران به كرات به پيامبر اسلام توهين مي كردند و بعضاً حاكمان اموي نيز به برخي از امامان، و ايشان هرگز براي آن حكم ارتداد صادر نكردند، چه رسد كه حكم قتل دهند. درضمن، کسی هرگز با چند فساد، مفسد فی الارض نمی شود، چنان که کسی با چند دزدی سارق نمی شود. سارق کسی است که شغل اش دزدی باشد و مفسد فی الارض کسی که کارش فساد باشد (دزدي، رياكاري، تجاوز، افترا، شكنجه، فروش كالاي فاسد –مثل موادمخدر- و آدم كشي را همه با هم). چنین اصطلاحاتی بسیار دقیق در قرآن به کار می رود.

به همين سبب است كه در صلح حديبيه، بندي بود كه مي گفت اگر كسي از مشركان مكه فرار كرد و اسلام آورد، مسلمانان بايد او را تحويل مشركان مدينه دهند (چون دين از نظر آنان اجباري بود)، ولي در همان پيمان نامه مي گفت كه اگر كسي از مسلمانان برگشت (مرتد شد) و به مكه فرار كرد، مكيان ملزم به تحويل شان به مسلمانان نيستند. چون دين از نظر پيامبر اجباري نبود و جالب اين كه حتي برخي از صحابه نسبت بدين بند اعتراض داشتند، اما پيامبر برايشان توضيح داد كه وقتي كسي نمي خواهد با ما باشد چرا بايد به زور او را پس بگيريم. يعني دقيقاً برخاسته از حقيقت اسلام بود كه حكايت از عدم اجباري بودن دين داشت كه در قلب پيامبر نشسته بود، ولي بسياري از تازه مسلمانان درك نمي كردند. آيات مربوط به كساني نيز كه از اسلام خارج شده اند، چنان كه برخي از محققان و مراجع و علما بدرستي درك كرده اند، به انسان ها اجازه قتل نمي دهد، بلكه مي فرمايد كه آنان بدست خداوند هلاك خواهد شد و مهمتر از آن اگر در همان آيات دقت كنيد، مي گويد كه چگونه كسي كه هدايت شده باشد، گمراه مي شود؟ يعني مي خواهد بفهماند كه راه يافتن به سوي اسلام، به اين كه كسي لفظاً گفته مسلمان است، نيست و آنان از ابتدا حقيقتاً اسلام نياورده بودند كه حالا از آن خارج شوند و خداوند است كه از مكنونات قلبي خبر دارد، نه ديگران كه برحسب آن بخواهند حكم ارتداد صادر كنند، چه رسد كه براي ارتداد حكم قتل دهند. چند مورد از مرتديني را كه پيامبر حكم قتل داد، چون آنان پس از ارتداد قتل كردند و پيامبر نه براي ارتداد، بلكه براي قصاص قتل چنان كرد كه اتفاقاً اين ها در تاريخ اسلام هست، ولي انگار روحانيون ترجيح مي دهند كه به جاي رعايت اصول اسلامي، سينه چاك نشان دهند تا ارادت خود را به اسلام و اهل بيت ثابت كنند، شايد كه حوريان و غلامان بهشتي نصيب شان شود؟! با اين كارها تنها اسلام را بدنام و دين خدا را لكه دار مي كنيد و تبليغ امامان و اهل بيت كه نمي كنيد هيچ، بلكه ضد تبليغ شان را مي كنيد. نمونه اش همان كشيش بود كه چند وقت پيش قرآن را مي خواست آتش بزند و وقتي دليل اش را از او مي پرسيدند، صادقانه مي گفت كه اصلاً قرآن را نخوانده است، اما چون بسياري از كساني (تروريست هاي به اصطلاح جهادي) كه آدم كشته اند، خودشان مي گويند، از اين كتاب الهام گرفته اند، پس نمي تواند كتاب خوبي باشد. اما بعد از اين كه به او گفتند كه آنان برداشت غلطي از دين داشتند، منصرف شد تا شنيد كه در ايران تعدادي كشيش مسيحي و نوكيش را به خاطر اعتقاد و تغيير دين، ولي با برچسبي ديگر به زندان انداخته اند و قرار است اعدامش كنند كه دوباره تغيير نظر داد و قرآني را آتش زد. قبلاً هم به شما گفتم كه نوكيشان را آزاد كنيد و گوش نكرديد و زود است كه با اين نامه اعمال آخرت تان را ببازيد.

مشكل بزرگترتان آن است كه حتي بسياري از شما كه صلح طلب اند و اين احكام را قبول ندارند، هنوز حقيقت آن را درك نكرده اند و تصور مي كنند كه اين كارها فقط براي تبليغ دين بد است و دشمنان سوء استفاده مي كنند و غافل از آن اند كه اين احكام نه مصلحتي، كه حقيقتاً در اسلام نيست، بلكه احكامي جاهلي است كه پيامبران براي ابطال آن ها نازل شدند، نه رعايت حجاب و خواندن نماز و ذكر و غيره. آيا آيات قرآن خود به صراحت نمي گويند كه اي واي بر نمازگزاران؟ سپس از خوردن حق يتيم و ديگران سخن مي گويد؟ تا بفهماند كه نماز مي خواني براي آن حقيقت كه حقي را ضايع نكني (به همين سبب مي گويند كه مال غصبي نماز ندارد). وقتي نماز خواندي و مال فقرا را خود به عنوان حق امام (!) برداشتي و درجيب گذاشتي تا بيشتر مفت بخوري و حكم قتل اين و آن را صادر كني، نمازت را در روز جزا دو دستي مي زنند بر سرت، كه بگير نمازي را كه بايد از تو انساني مسئول مي ساخت، از تو يك مفت خور قاتل (بدتر از حيوان) ساخته است.

همين خواننده را من مي شناسم (از دور) و ايشان نه معصوم است و نه حتي خود ادعاي در اين خصوص دارد و اگر اشعارش را فهميده باشيد، او خرافاتي را كه نسبت به امامان باور داريد، مسخره كرده است و نه امامان را و از اين كه در مقابل ظلم بايستيد و در سوي حق ميدان قرار گيريد، نشسته ايد و نشانه هاي ظهور را مي شماريد (تو گويي روايت ها به شما گفته اند كه به جاي مبارزه در راه حق، نشانه ها را بشماريد!)، باورهاي شما را تمسخر كرده است. حكايت آن سرباز ناداني كه فرمانده اش گفت وقتي نارنجك را كشيدي، پس از هفت ثانيه منفجر مي شود، پس براي آن بشمار و سپس نارنجك را پرتاب كن. سرباز هم تا هفت شمرد و نارنجك در دست اش منفجر شد!! خاطر نشان كرده است كه چون ملاها عادت دارند، همه چيز خوب را در دنياي و آخرت براي خود بخواهند، به كنايه گفته است، حالا كه منجي بشريت را هم مال خود كرده ايد و كسي به داد كهريزكي ها نمي رسد، پس امام ديگري (امام نقي) كه كمتر مشهور است، شايد سهم جوانان شود و به فرياد و بيدادشان از بابت ظلم شما جاهلان و متعصبان شود!

آقايان فقها و به خصوص مراجع بسيار مراقب باشند كه تا چيزي را خود نديده و نسبت بدان علم ندارند، اظهارنظر نكنند، چه رسد كه فتوا دهند، و به شنيده ها از ديگران اكتفا نكنند و مواظب متعصبان و به خصوص جوجه اطلاعاتي رژيم باشند كه با مهندسي غلط اطلاعات سعي مي كنند كه از شما در راه منافع زشت و غيراسلامي خود مجوز بگيرند و مواظب باشيد كه آخرت تان را بابت اين نااهلان نفروشيد و نبازيد. شاهين نجفي انسان آزاده و وارسته اي است و زماني كه شما از ترس مجازات هاي حكومتي، ساكت شده بوديد و سر منبر براي مردم از قيام امام حسين بر عليه ظلم سر منبر قصه تعريف مي كرديد، و سفيران حكومتي شما در برزيل و جاهاي ديگر داشتند بشدّت كارفرهنگي (!) مي كردند، او براي نداها و سهراب ها و جوانان باوجداني كه در راه حق شهيد شدند، اشعاري تكان دهنده خواند تا فطرت الهي خفته امثال شما را بيدار كند (و من با شنيدن آن اشعارش، بغض در وجودم نشست) و خبرگزاري هاي اطلاعاتي رژيم نيز كه حكم قتل او را برنامه ريزي كرده اند (با همين كار نيز لو دادند كه واقعاً چكاره هستند و تنها نقاب رسانه بر چهره دارند)، از همين بابت دل خوني از او دارند و امامان را نيز چون همه باورهاي ديني مردم –مثل سابق- تنها بهانه ساخته اند و شاهين نيز پيش از اين ها خود را براي شهادت در راه حق آماده كرده است، چنان كه ديگر جوانان جنبش سبز ثابت كردند كه خود را براي آزار و شكنجه و تجاوز و حتي شهادت آماده كرده اند؛ چنان كه شاهين نيز در اشعار ديگرش گفته كه براي همه چيز خود را آماده كرده است، چرا كه از جهنم مي آيد: ايران ستمزده امروز.

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]